Vauvan maitoallergia! Milloin/miten maitoa voi antaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Littledeath
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Littledeath

Aktiivinen jäsen
20.07.2010
7 122
2
36
Pohjois-Pohjanmaa
Lapsi on 1v 2kk. Maitoallergia todettiin 5kk ikäisenä ja siitä lähtien on saanut soijamaitoa. Joskus on pieniä määriä nyt n. vuoden ikäisenä saanut maitoa, esimerkiksi jossain keksissä, rahkassa tms.
Lapsella maitoallergia oireili ummetuksena, itkuisuutena ja oksenteluna. Nuo pienet määrät eivät ole tätä aiheuttaneet.

Mikä olisi järkevä tapa kokeilla sopiiko maito? Neuvola on vasta 1,5 vuoden iässä. Tokihan sinne voisi soitella ja kysellä, mutta kysynpä nyt kuitenkin täälläkin :)

Miten te olette alkaneet siedättää maitoallergista lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Inhimillinen tekijä;26261536:
Ootteko käyneet lastenlääkärillä? Mä muistelen että meille annettiin aikanaan jotain ohjeita sieltä.

Ei olla. Sillon 1,5 vuoden iässä on lääkärineuvola. Neuvolassa olen kyllä kysynyt asiasta, mutta ei ne osaa sanoa mitään. Ja oikeastaan tää asia on nyt vasta alkanut mietityttää enemmän.
Sillon kun maitoaltistusta tehtiin niin oltiin toki lastenlääkärillä, mutta ei silloinkaan puhuttu jatkoista mitään..

Mulla on 3 maitoallergista lasta joten jonkinlaista kokemusta löytyy :D
mä oon kaikkien 3 kanssa kokeillu sillain että reilu vuoden iässä oon kokeillu ensin hapanmaitotuoteeita, esim jogurttia tai piimää, pieniä määriä (riippuen miten pahasti allerginen lapsi on). Jos se on sopinu niin oon pitäny pientä määrää hapanmaitotuotetta päivittäisessä ruokavaliossa että lapsi siedättyy sille pikkuhiljaa. Jos hapanmaitotuotteet ei oo käyneet niin yksi mikä usein käy on kovat juustot. Oon kokeillu sitä antaa pienen palan ja jos sopii niin se on jääny ruokavalioon rajoitetusti (niin että saa päivittäin sen verran ettei tule oireita) ja sitte ajan kanssa on määrää lisätty.
Eli kokeile jotain maitotuotetta VÄHÄN. esim yksi teelusikallinen jogurttia, yksi hörppy piimää tai pikku pala juustoa. Kuulostelet oireita, jos ei tule niin jätä ruokavalioon. Lapsi siedättyy maidolle jos saa sitä joka päivä pieniä määriä, siis useimmiten.
Tämän ohjeen siis oon alun alkaen saanu sairaalasta lasten allergologilta ja sen mukaan olen kaikkien 3 kanssa mennyt. Tällä hetkellä tilanne on niin että koululainen saa käyttää maitotuotteita vapaasti, 4,5v pystyy käyttämään muuten mutta ei pysty juomaan maitoa sellaisenaan ja vajaa 2 vuotias pystyy käyttämään rajoitetusti hapanmaitotuotteita(esim yksi 2dl jogurtti päivässä) sekä juustoa.

Meille lääkäri sanoi yksityisellä että vuoden iässä uusi lääkärikäynti jolloin mietitään maidon kotialtistusta ja mahdollisia muita allergioita jos niitä on ilmennyt. Hapanmaitotuotteilla olisi tarkoitus aloittaa testaaminen, mutta nyt onkin ilmeisesti todella allerginen maidolle että testataan vuoden iässä ensin sopisiko joku toinen korvike kuin neocate.

Eedla: Kiitos vinkeistä :)

Mun lapsella oireet eivät ole alkaneet samantien, vaan esim. viikon päästä on alkanut oksentelu ja ummetus ja ne mahaitkut. Eli pitäsköhän mun tehdä niin, että annan vaikka teelusikallisen tai ruokalusikallisen viiliä tms. noin viikon ajan joka päivä? Ja odottelen tuleeko oireita..

Eedla: Kiitos vinkeistä :)

Mun lapsella oireet eivät ole alkaneet samantien, vaan esim. viikon päästä on alkanut oksentelu ja ummetus ja ne mahaitkut. Eli pitäsköhän mun tehdä niin, että annan vaikka teelusikallisen tai ruokalusikallisen viiliä tms. noin viikon ajan joka päivä? Ja odottelen tuleeko oireita..

No mä tekisin tuollein jos oireet tulee viivästyneesti. Jos reilu viikon päästäkään ei ole mitään oireita niin voit kokeilla kepillä jäätä ja antaa kaks lusikallista seuraavan viikon ajan -> jos ei oireile vieläkään niin kolmas viikko 3 lusikallista. jatka näin kunnes löydät sen maksimimäärän mitä lapsi kestää kyseistä tuotetta. Jos esim 4 lusikallista sitte aiheuttaa jo oireet niin palaa 3 lusikalliseen ja pysy siinä muutamia viikkoja.

Ja kannattaa huomioida että lapset on yksilöllisiä sietokyvyssään. Toisille sopii esim hapanmaitotuotteet muttei juusto, jollekin taas käy juusto muttei hapanmaitotuotteet jne. Kokeilemalla löytää ne mitä oma lapsi sietää ja miten paljon sietää. Ajan kanssa lapsi sitten siedättyy tuotteelle ja sen määrää voidaan lisätä ja ottaa uusiakin maitotuotteita käyttöön. Mutta pidä päiväkirjaa että mitä oot antanu ja miten paljon ja jos tulee oireita niin koska ne tulee ja millaisia, näin pysyt paremmin kärryillä asiassa!!

Alkuperäinen kirjoittaja Inhimillinen tekijä;26261579:
Ok. Sinuna mä varmaan soittelisin lastenpolin hoitajalle ja kysyisin jotain neuvoa. :) Oletan siis että ootte käyneet lastenpolilla.

Tämäkin on hyvä neuvo. Tod näk ap saa samat ohjeet mitä mä annoin koska mä oon toissa viikolla ollu kuopuksen kanssa allergologilla lastenpolilla ja sain jälleen nämä samat ohjeet mitä tässä olen nyt toistanu ja joiden mukaan oon toiminu jo edellistenkin lasten kanssa.

Tämäkin on hyvä neuvo. Tod näk ap saa samat ohjeet mitä mä annoin koska mä oon toissa viikolla ollu kuopuksen kanssa allergologilla lastenpolilla ja sain jälleen nämä samat ohjeet mitä tässä olen nyt toistanu ja joiden mukaan oon toiminu jo edellistenkin lasten kanssa.
Minkä ikäisiä sun allergikot on? Siis siksi kysyn kun sanoite että nuo ohjeet on toistuneet kaikilla. :)

Yhteistyössä