Maito loppumassa, miten totuttaa korvikkeeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vivi

Uusi jäsen
05.07.2006
5
0
1
Meillä on vähän reilut kolmen kk ikäinen poika ja nyt minusta on jo viikon näyttänyt, että maidontuotanto on hiipumassa (ekan viikon luulin olevan vain tiheänimunkausi). Maitoa kyllä tulee aluksi (ei enää suihkuamalla muuta kuin yöllä) , mutta kesken syötön pitää vaihtaa rintaa ja aina ei poika ole kylläisen oloinen vaan voi kitistä ja suuttua, mutta nukahtaa kuitenkin tuttia imien ja viimeistään tunnin päästä on taas nälkä.

Neuvolassa viikko sitten sanottiin, että voin pikku hiljaa aloittaa kiinteät mieluummin kuin korvikkeen, ettei oma imetys jää kokonaan pois, koska minä ehdottomasti haluaisin imettää. Nyt tilanne tuntuu kuitenkin pahenevan nopeasti, enkä usko, että niin nopeaa voin kiinteitä lisätä, että nälkään auttaa.

Miten siis ihan rautalangasta vääntäen kannattaa korviketta antaa ja paljonko? Entä jos vauva ei millään suostu sitä syömään? Entä jos se haluais syödä enemmänkin, tuleeko äkikseltään kipeäksi? Voiko sitä sekottaa pakastettuun äidinmaitoon, minulla on enää muutama satsi jälellä? Entä miten imetys ja kiinteät siinä samalla, ettei oma maito loppuis kokonaan? Voiko se maidontulo vielä parantua takaisin ennalleen, niin ettei korviketta tarvittaisi kuin väliaikaisesti?

Aika pettynyt olo, kun aluksi kastu paidat koko ajan ja maitoa riitti ja riitti ja riitti. :'(

Hei!

Tiheän imun kausi voi kestää reilun viikonkin. Imettämällä ei maitoa saa loppumaan! Tärkein mittari siinä, saako vauva tarpeeksi maitoa on vauvan kasvu: miten vauvasi on siis kasvanut?

Maidon muodostuminen alkaa vähentyä, jos imetystä aletaan säännöllisesti korvata jollain muulla. Vauvan tihentynyt viihtyminen rinnalla n. 3kk iässä johtuu usein muusta kuin maidon loppumisesta. Lisäksi monesti siinä vaiheessa myös maidon muodostuminen tasaantuu, jolloin rinnatkin saattavat tuntua ihan erilaisilta kuin mihin äiti on tottunut. Vauvan kärttyisyyskin voi johtua ihan jostain muusta kuin siitä maidosta. En tosin yhtään ihmettele, miten niin moni uskoo maitonsa loppuvan noihin aikoihin, kun kaikenlaisia muutoksia sattuu juuri samoille ajoille.

Jos vain suinkin jaksat, niin ehdotan, että jatkat tiheää imettämistä ja imetysrinnan vaihtamista sen mukaan, miten vauva haluaa. Vaikka naisilla onkin vain kaksi rintaa, niin imettää voi yhden imetyskerran aikana vaikka viidestä ;)
Ihokontakti myös voi auttaa. Ja toisinaan äideillä on ns. kuivia kausia, etenkin, jos kuukautiset ovat alkamassa tai äiti ovuloi.

Tsemppiä vaan!

Meillä sattui ihan samalla tavalla kun tyttö oli 3kk. Tuntu olevan nälkäinen, vaikka oli vasta tullut rinnalta. Ja sitä jatkui muistaakseni muutaman viikon ajan. Neuvolassa ei kasvua mitattu, mutta omalle silmälle näytti ettei tyttö ollut kasvanut samaan tahtiin. Aloin antaa korviketta ns. isommilla aterioilla, eli aamupäivällä/puolenpäivän aikaan ja iltapäivällä/alkuillasta. Muina aikoina annoin tissistä sen verran kun tyttö halus syödä. Sitten vaan pikkuhiljaa lisäsin pulloruokinnan määrää ja laitoin kyllä pakastettua rintamaitoa korvikkeen joukkoon, eikä tullut tytölle mitään.

Nyt on tyttö kuukauden verran ollut kokonaan korvikkeella ja parin päivän ajan annettu soseita lisänä. Hyvin syö korvikettakin, vaikka aluksi oli välillä tosi hankalaa. Neuvolassa muuten ehdotettiin mulle sitäkin, että antaa pullosta jos jää rinnalta vielä nälkäiseksi. Näin vauva saa vatsansa täyteen ja samalla totuttelee pulloon.

Jaksamista :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja goofy:
Moi Moi!!

Voiko se maidontulo vielä parantua takaisin ennalleen, niin ettei korviketta tarvittaisi kuin väliaikaisesti?

En osaa muuhun vastata, mutta meillä tällä hetkellä osittain sama homma! Olen siis imettänyt lapsentahtisesti nyt reippaat 4kk, ja taas tuli sellainen viikko että tyttö roikkuu tissillä tunnin kahen välein ja maidon tulo tuntuu vaan hiipuvan.
Minä teen niin, että pidän vauvaa mahd. paljon lähellä, syötän aina ja niin kauan kun vauva itse haluaa. Vaihdan rintaa tosiaankin sen yhden syötön aikana vaikka monta kertaa. Juon paljon kotikaljaa :D , mulla nimittäin auttaa maidonnousuun! Tyttö syö öisin vain 2 krt joten syötän ne samasta rinnasta ja aamulla lypsän täydempää. Viikko on nyt menty näin ja nyt alkaa taas maito nousta, eikä enää tarvitse illalla roikkua vauvan "päällä" ja lypsää suuhun! =) Tällanen viikko oli siis toistamiseen ja tällä kertaa parina iltana annoin lisämaitoa pakkasesta kun tyttö ei saanut sitä maitoa ulos, kun on tottunut vuolaaseen maitovirtaan. Mutta nyt siis maitoa tulee taas ja lisämaitoa ei tarvita.
Nämä konstit on sopinut meille ja auttanut, en väitä että se toimisi kaikilla!

miten eikö ainakin kaupan kotikaljassa ole alkoholia..

Sitkeästi täälä nyt vielä imetetään vähä väliä. Eilen piti kyllä antaa pakastemaitoa ku ei illasta tullut enää tarpeeksi vaikka toinen hiki päässä imi.. Sitte nukkuki tyytyväisenä kauan. Pitää nyt vielä tämä päivä yrittää ilman korviketta.

Mulla ykkösolut auttoi maidon tuloon, suosittelen! Ja muistutan vielä että imetysaikanahan alkoholi ei ole niin kriittistä kun raskausaikana. Eli tota ykköstä voi huoletta juoda.
Jos siltikään ei auta niin kokeile antaa esim. maissivelliä tms. Niillä helpompi totutella kun soseilla ja pitää nälän kurissa =)

mä olen ainakin koittanut juoda vettä tosi paljon ja on tuntunut auttavan! ja syönyt hyvin. viä ainakin tulee, tyttö 5,5kk. edellisestä tuli 2kk. tai ainakin luulin niin... ja olen ihan juonut tavallista kaljaakin, se ei tee yhtään mitään kun ei kittaan ala ja samantein imetä! siis vloppuisin kaksikin sauna olutta kun lapset nukkuu ja imetys siitä ehkä.... 5h päästä..

Täytyy heti aluksi sanoa, että älä ota mitään ressiä ja murhetta siitä jos se maito nyt loppuu vaikka kuinka yrität ja kaikkes teet. Kuulosti niin tutulta,kun mullaki on kahen ensimmäisen kans just reilu 3kk loppunu vaikka alussa tuli pakastimeenki asti. Ensimmäinen vaihtoi suosiolla ja tyytyväisenä rinnan pulloon ja korvikkeeseen kun oli sen 3,5kk.

Toinen oliki sitte sitkeämpi eikä millään huolinu pullosta, huusi vaan ihan punasena ja rauhottu vasta rinnalle.Kerran yritin niinkin että en vaan imettäny vaikkei huolinu pulloa ja ajattelin et syö pullosta ku tulee tarpeeksi hirveä nälkä mut ei auttanu. Annoin sitte rintaa ku päivän aikana oli maitoa kertyny ni oli tyytyväinen.Yritin ihan tosissaan imettää ja poika oli koko ajan nälkäinen eikä painokaan noussu paljoa. Annoin jo alle 4kk vähän pottua ja imetin ja imetin. Tätä kesti siihen asti ku vauva oli yli 5kk. Sitte vaan yhtäkkiä se pullo kelpas! Kai se hoksas että siitä saa oikeasti ruokaa...Olin tosi helpottunut.

Nyt on kolmas jo yli 4kk ja maitoa tulee vieläkin. Olen minäki huomannu että kotikaljassa on joku taika. Kuulin siitä vasta kolmannen synnyttyä.

Tsemppiä hurjasti, asiat menee kyllä parhain päin. Lapset kasvavat ja ovat tyytyväisiä kunhan saavat ruokaa. Oli se sitten rintamaitoa tai korviketta.=)

Imetyksen tuen sivut on hyviä!!
Itellä on ollu välillä tosi epävarma olo, kun tuntuu et maitoo ei sit tulekaan nii hyvin, mut kyl sitä sit on vissiin tullu, kun poika kasvaa ihan hyvin. Täys imetyksellä edelleen, ens viikolla tulee 6kk.
On ollu paljon hetkiä, jolloin tuntuu et lutkuttelee tyhjää, mut kyllä silläkin on tainnu merkityksensä olla. Mitä enemmän imettää, sitä varmemmin sitä tulee, sanovat. Ensimmäisen kanssa ei usko tähän riittäny, ja se sai pulloa jatkoksi.
Tsemppiä imetykseen! Usko itseesi, ja toivottaasti et murehdi liikaa!!! :hug:

Meillä 3kk ikäinen tyttö. Aluksi maitoa näytti olevan, vaikka muille jakaa. Nyt olen huomannut, että alkaa vähetä. Korvikkeen aloittaminen sujui aivan hyvin ei tarvinnut mitään erityisesti totuttaa. Osaa hyvin imeä tuttupullostakin ja sitten myös nännistä. Joku väitti, että jos opettaa tuttipullolle niin tissistä imemisen tekniikka voi unohtua. Meillä ei ainakaan niin ole käynyt.

Eli meillä annetaan korviketta ja myös imetän. Yöllä imetän pelkästään. illalla annan korviketta, koska ilmeisesti rintamaito on niin "laimeaa", että ei anna tytölle hyviä yöunia, kun olis heti kohta nälkä, vaikka vasta olis syönyt. Olen huomannut kyllä aamuyöstä, kun syöttöväli lyhenee, että tissimaito ei tuo kylläisyyttä oikein, mutta kuitenkin nukahtaa helposti syönnin jälkeen.

Tyttö kasvaa kuitenkin hyvin pelkällä rintamaidollakin, mutta neuvolassa sanoivat, että yöunet voivat olla pidemmät, kun antaa ainakin illalla korviketta. Tällein täällä... =)

Alkuperäinen kirjoittaja marslady:
Meillä 3kk ikäinen tyttö. Aluksi maitoa näytti olevan, vaikka muille jakaa. Nyt olen huomannut, että alkaa vähetä. Korvikkeen aloittaminen sujui aivan hyvin ei tarvinnut mitään erityisesti totuttaa. Osaa hyvin imeä tuttupullostakin ja sitten myös nännistä. Joku väitti, että jos opettaa tuttipullolle niin tissistä imemisen tekniikka voi unohtua. Meillä ei ainakaan niin ole käynyt.

Vaikka imuote ei huonontuisikaan, on tuttipullosta juomisen väistämätön seuraus rintamaidon määrän väheneminen. Tietysti jos pullosta annettu maito on äidin omaa, pumpattua rintamaitoa, ei maidon määrä vähene niin paljon kuin korvikkeen annon jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja marslady:
illalla annan korviketta, koska ilmeisesti rintamaito on niin "laimeaa", että ei anna tytölle hyviä yöunia, kun olis heti kohta nälkä, vaikka vasta olis syönyt. Olen huomannut kyllä aamuyöstä, kun syöttöväli lyhenee, että tissimaito ei tuo kylläisyyttä oikein, mutta kuitenkin nukahtaa helposti syönnin jälkeen.

Tyttö kasvaa kuitenkin hyvin pelkällä rintamaidollakin, mutta neuvolassa sanoivat, että yöunet voivat olla pidemmät, kun antaa ainakin illalla korviketta. Tällein täällä... =)

Rintamaito ei ole millään tavalla laimeaa, se vain sulaa nopeammin kuin korvike. Tämän vuoksi korvike pitää nälkää paremmin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei vauva tulisi rintamaidosta kylläiseksi. Vauvoille on kuitenkin luontaista syödä tiheästi, myös yöllä. Jos lapsi kasvaa hyvin rintamaidolla, ei ole mitään syytä antaa hänelle korviketta. Surullista, että niin moni neuvolan terveydenhoitaja pitää edelleen yllä näitä rintamaidon riittämättömyyteen ja laimenemiseen liittyviä harhaluuloja.

Yhteistyössä