Maistraattihäät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onnellinen

Vieras
Hei!

- Onko kokemuksia maistraattihäistä? Ihan kelpaa niin vieraana kuin vihittynäkin tulleet kokemukset =)

- Voiko vihkijää (tai miksi häntä kutsutaan) pyytää muualle vihkimään, minkä hintaista ym? Jostain luin, että 200e maksaa+bensakulut jos on virka-ajan ulkopuolella...mutta entäpä esim. virka-ajalla?

- Kuinka pitkät "jonotusajat" näihin vihkimisiin on? Kirkkoihinhan voi olla vuodenkin jonot, joten tätä vähän mietin..

- Kuinka paljon aikasemmin näitä häitä pitäisi alkaa suunnittelemaan? Tokihan se riippuu häistä yleensäkin, mutta itse ajattelin vuokrata prinsessapuvun+ammattilaiselta meikit+kampaus..ja häät sitten ehkä jossain paikassa tai sitten ensin maistraatin vihkitiloissa ja sitten juhlapaikassa..Eli onko nämä muut hommat, kakut ja muut, enemmänkin kiinni noista firmoista eikä niinkään miten saa sen vihkiajan?

Kyllä, olen aika pihalla hääjärjestelyistä =) Mietin vain, kun olemme tässä vuoden sisään menossa naimisiin (noh, mikäli sitten ehditään) ja ajattelin että millon näitä pitää alkaa järjestelemään.

Itseä mietityttää, kun tuo maistraatin vihkitila olis meidän tapauksessa Oulussa ja hitsi se poliisilaitos on niin ruman näkönen ;) Ei jotenkin kovasti herätä ihastusta, että mentäis naimisiin paikassa missä odotusaulassa on jotain pikkukriminaaleja turvatarkastuksessa ym. Ja vaikka se vihkitila siellä on ihan nätti, niin silti ehkä vähän vaatimaton.

Miten muut ovat tehneet? Ovat esim. lähimmät olleet maistraatin vihkitilaisuudessa ja loput juhlissa? Ovatko ihmiset loukkaantuneet? =D Vaikka eihän se heidän häänsä ole.

Otappa ensimmäisenä yhteyttä paikkakuntasi maistraattiin ja kysy suoraan, mikä heidän käytäntönsä on. Tavat vaihtelevat paikkakunnittain. Meidät vihittiin hääjuhlien pitopaikalla, viikonloppuna. Vihkijä ei halunnut minkäänlaista korvausta, ei edes bensarahoja. Tämä oli vuonna 2002 pienellä paikkakunnalla.

Aivan. Siis onkos se pakko oman paikkakunnan maistraatissa vihille mennä? Me kun haluttais Oulussa, kun siellä on kaikki häävieraat käytännössä=) Pitää tosiaan tutkia.

Tuntuu, että jotkut saavat häät pakettiin kuukaudessa ja osa puolessa vuodessa..ja noh, joillaki menee sitten hurjan pitkä aika. Kaipa se on tosiaan, kuinka suureellisia niistä haluaa.

Itse en ole koskaan käynyt maistraattihäissä, niin kiinnostaisi tietää ovat olleet jotenkin kolkomman oloiset (noh, kirkossa ei aina kovin lämmin ole;) tai jotain muuta. Ja mikä on ollut onnistunutta tai ei..

Meidät vihki henkikirjottaja vuonna 2001. Käytiin maistraatissa ja täytettiin papruja.
Joku viikko tai mikä se nyt olikaan, niin piti olla naimisiinmeno ilmotuksesta, ennen ku voi vihkiä.
Ja meillä ainakin sai "ottaa" minkä ajan vaan, eli ei ollut minkäänlaisia jonoja :D
Henkikirjottaja tuli meille kotiin vihkimään, meidät vihittiin omassa kotipihassa omenapuun alla. Lähimmät omaiset vaan oli paikalla, eli meidän lisäks 5 henkeä. Ja tuolloin kotona vihkiminen ei virka aikaan maksanut mitään, ei edes bensakuluja, kun henkikirjottajan työpaikka oli n.2km päässä.
Vihkimisen jälkeen syötiin ruokaa sisällä ja sitten mentiin pihapöydän ääreen syömään mansikkakakkua yms.
Sen jälkeen laitettiin vaan tekstiviestiä muutamalle sukulaiselle ja kaverille, ett nyt on sama sukunimi
:D Ei mennyt ku vajaa tunti nii nää vieraat oli myös meillä kakulla :D
Eikä kukaan loukkaantunut.

Kuulostaapa kivalta=) Itse haluaisin, että ainakin lähimmät ystävät, vanhemmat ym ovat paikalla itse vihkitilaisuudessa..mietinkin tuota, että jos vaikkapa vuokraa jonku paikan ym niin koko homman voisi pitää siellä. Ei olisi niitä ramppailuja, mitä kirkkovihkiäisissä on (meillä kun nuo vielä ajoittuvat marraskuulle=ei lämmintä).

Ja sekin jotenkin kuulostaa mukavalta, ettei tarttis jo nyt ruveta mitään järjestelemään. Taino päivän voisi varmaan varata, jos ei muuta, mutta ettei tarttis koko vuotta ajatella häitä ja järjestämistä ;)

Meidät vihkinyt tuomari oli aivan ihana. Kävimme hänen luonaan juttelemassa pari viikkoa ennen vihkimistä ja jutustelimme kaikenlaista. Piti sitten hyvän ja hauskan puheen sen pohjalta. Hän otti hyvin huomioon tovomuksiamme.

Varaajuhlapaikka hyvissä ajoin, myös esteettömyys on hyvä olla tarkistettu ajoissa ja tietysti se vihkijä.

Ei kai se naimisiinmeno omalla paikkakunnalla tarvitse tapahtua, miksi ihmeessä? Sama kai se on missä vihitään.

Just kun itekin mietin, että ennemmin menisin naimisiin Oulussa kun haluaisin vihkitilanteeseen kuitenkin vanhempani ja pari ystävääni (jos juhlat olisivat vaikka erikseen tai eri paikassa tai mitä tahansa) ja avokin porukat taas ovat siitä lähistöltä..olisi helpompaa, kun ei tartte kaikkien tänne tulla (muutaman tunnin ajomatka per suunta). Ja tosiaan vieraita ei välttis nykypaikkakunnalta kutsuta ketään, jos on pienoiset häät tulossa. Saa nähdä.

Kiva vaan pyöritellä eri vaihtoehtoja, kun ei tartte päättää vielä yhtään mitään! =) Juhlapaikka tosiaan onkin varmaan isoin "ongelma", senkun keksisi.

Missä paikoissa olette pitäneet häitä? Ilmeisesti kotona ainakin on paljon, mutta meillä ei tähän ole mahd.

Mä varasin ajan maistraattiin 2 viikkoa ennemmin, sen verran tarvitaan aikaa esteiden tutkintaan. Kahdestaan miehen kanssa käytiin, todistajatkin oli sieltä maistraatista. Eikä kukaan loukkaantunut.

No hmmm.....Oulussa häät ja talvella...
Paljonko voisit maksaa juhlapaikasta? Minkälaisen paikan haluaisit? Aivan huippu minun mielestäni olisi esim. Turkansaari, talvellakin. Kuvittele lumiseen maisemaan (niin...jos on lunta marraskuussa) roihut palamaan...joo. Tai joku muu vastaava paikka, jossa on luonnonkauneutta ympärillä.

Minä tuota mietin, että ottaako joku nokkiinsa jos ei pääse vihkiäisiin. Eli onhan nuo kiinni siitäkin, saako Oulussa sen vihkijän esim. viikonlopulle or not. Kun tuossa mietin, et pitääkö esim. pe käydä vihkiäisissä ja pitää vaikka la juhlat. Riippuu toki, kun haluaisi parhaimmat ystävät ehdottomasti vihkiäisiin ja juhliin =) Että pitänee hyvissä ajoin ilmoitella, että varaavat ajan almanakkaan ;)

Niin uusia nämä jutut, kun tuttavapiirissä ei kukaan ole vielä naimisissa, niin ei oikein tiedä järjestelyistä ym mitään. Tuntuu, ettei osaa enää googleakaan käyttää kun on niin pöllämystynyt =D Kaikkea sitä. Onneksi on aikaa =)

Ties vaikka tartutan hääkuumetta muillekin!

Kiitos, Helka, hienoista ideoista =) Toinen hieno paikka on kans Hietasaari, mutta olen joskus muinion käynyt ratsastamassa ko tallilla, niin ko. paikka utntuu..noh..heppatallilta+lannalta eikä niinkään juhlapaikalta. Plus ovat varmaa nykyään jo hinniossaankin.

Meillä ei oikeen mitään budjettia olla mietitty yhtään, varmaan riippuu siitäkin miten lähtee talous vetämään. Avokilla kun on oma firma ;) Mutta pienet häät haluan, olen käynyt muutamissa häissä ja huomannut että pienet (20hlö tms) ovat olleet oikein lämpöiset..ja hääparin kans "saa" seurustella.

Mulla ei ole kyllä hirveästi hintatietoutta noista juhlapaikoista. Sentään häistä tiedän, että on niitä aika hurjillakin budjeteilla vedetty =D Pitäisi varmaan päättää budjetti, kun kyselisi hintoja.

Silti tuntuu, että kun tuohonhan on vielä aikaa..että haluaisi vain miettiä kaikkea eikä ryhtyä vielä tositoimiin ja puhelin käteen =)

Itsellä olisi pieni unelma, että haluaisin hevosvaljakolla häihin, mutta ei tuo avo taida oikein innostua. Mielestäni niistä vaan voisi tulla kivoja kuviakin, riippuu toki pollesta (että mennäänkö metikössä kun säikähtää salamavaloa). Voihan noistakin toki hyviä kuvia tulla =D

Ensinnäkin, Oulun maistraatti ei ole poliisitalossa, vaan Isokadulla keskustassa. Siellä on nätti, suhteellisen pieni vihkimishuone. Sinne varmaan mahtuis max. joku 10vierasta (siis vihkiparin ja vihkijän lisäksi).
www.maistraatti.fi on sellainen sivusto, josta löytyy tietoa vihkimisestä. Muistaakseni on ilmaista jos virka-ajalla tulee vihkijä maistraatista muualle vihkimään (matkakulut pitää maksaa).
2007 kun mentiin naimisiin niin ajan olisi saanut heti kun esteiden tutkinta oli valmis (samalle viikolle). Me oltiin kuitenkin päätetty tietty päivä jo aikaisemmin ja siihen oli vielä kuukaus-kaks aikaa joten päästiin päättämään aikakin kun koko päivä oli tyhjä vielä (kesäkuussa).

Oulussa on kyllä poliisitalollakin siviilivihkimishuone. Olen nähnyt sen=) Tai ainakin oli vielä 1.5 vuotta sitten. Maistraattihan on itse tosiaan ihan eri tiloissa, mutta vihkihuone löytyi ainakin vielä tuolloin myös poliisitalolta.

Hyvältä kuulostaa, jos tosiaan aikoja on hyvin tarjolla. Eipä tarvi sen kanssa panikoida..

Yhteistyössä