maidottomia herkkuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Joudun täysin maidottomalle ruokavaliolle vähäksi aikaa, kun tyttärelläni, ikää 3kk, epäillään maitoallergiaa.

Ottaisin ilomielin vastaan maidottomia ruokaohjeita; sekä ruokaa että leivonnaisia! :p :wave:

Sinistä Keijua voi käyttää leivontaan, kaura- tai soijamaitoa maidon sijasta esim. pannariin jne. Vain rahkaa tai kermaviiliä sisältävat piirakat olen joutunut jättämään väliin (tai siis esikoinen 2v on maidottomalla ruokavaliolla).

kaurakerma käy hyvin kiusauksiin ja käyttäytyy ihan samalla tapaa kuin tavallinen ruokakerma.
Marjapiirakkaa olen tänä syksynä tehnyt niin että olen korvannut ohjeessa mainitun maidon omenamehulla. Uskoisin että samalla tapaa toimii myös jossakin kakussa mihin ohjeen mukaan kuuluisi maito.
Pullan voi aivan hyvin tehdä veteen ja ihan hyvää tulee varsinkin korvapuustit koska niissähän se täyte antaa varsinaisen maun. Ja ihan vinkkinä sitten jos jollakin löytyy sekä maito että muna-allergia niin pullan voi voidella sokeriliemellä ja sitten raesokerit pintaan normaalisti.
Riisimaidosta tulee ihan hyvä riisipuuro (varmaan kauramaidostakin, liekö maku erilainen) ja esim letut.
Olen tehnyt maidotonta lasagneakin eli ne muut pöperöt siihen normaalit mutta juustokastikkeen sijaan tein "normaalin" valkokastikkeen riisimaidosta ja hyvin maidottomalle maistui.
Kiisseleiden päällä on tosihyvää ja samoin omenapiirakalla beneviva vaniljakastike (tai mikähän sen nimi oli, sellaista sopivan paksua jo purkissa).
Mitähän muuta? Kysele yksityisviestinä lisää-

Ilahduin huomatessani, etteivät suklaaherkut jääkään! Wienernugaat ja Mignon-munat ovat maidottomia - niissä on käytetty kaakaovoita! Tosin sitten vielä pitäisi löytää Mignon-munia ja halvemmalla Wienernougatia... Tämä nyt ei ollut kyllä leivontaohje... Mutta täällä on kolmikuisen pojan äiti, joka on myös maidottomalla ruokavaliolla.

- Mamma

mä olin kans maitoallergia epäilyn takia maitokiellossa.
hyviä ruoka ja leivonta ohjeita sain netistä kirjoittamalla googleen maidottomia reseptejä. teeleipää leivoin veteen tehtynä ja kääretorttu on tosi hyvää ja helppo/nopea tehdä.

Kookospallot
100g kasvimargariinia
3dl kaurahiutaleita
1dl kookoshiutaleita
1dl tomusokeria
1tl vaniljasokeria
2rkl kaakaojauhetta
1rkl kylmää vettä
Sekoita ensin kuivat aineet ja margariini. Lisää lopuksi vesi ja sekoita tasaiseksi. Pyörittele palloiksi ja kieritä vielä kookoshiutaleissa. Laita jääkaappiin. Nami!

meillä tytöllä oli myös maitoallergia ja korvattiin maitoa soija-, riisi-, kaura- ja kookosmaidoilla. erityisesti kookosmaidolla saa ihan hyvän maun esim. pullaan. se on aika rasvaista, joten usein lantrasin se vedellä. se käy myös ruokien sekaan, pientä itämaista vaikutetta... lettutaikinan voi kokeilla esim vishyyn, niistä tulee tosi hyviä!

Soija tuotteet älyhyviä!
Maidoton ruokavalio on oikeastaan tosi helppo, vaikka aluksi tuntuu että kaikki hyvä on kiellettyä. Maitoproteiinia kun löytyy kyllä mitä kummallisimmista paikoista.
Makkaroista ainakin HK:n sininen SISÄLTÄÄ maitoproteiinia, Atrian punainen ei.. Tuli huomattua kun poika veti kummasti kuralle ja helotti punaisena.. :ashamed:

Yhteistyössä