maidottomalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mami

Aktiivinen jäsen
28.05.2004
1 062
0
36
Hei,
toivottavasti joku viitsisi vastata ja valaista sellaisessa asiassa, kun joudun nyt itse maidottomalle dieetille kahdeksi viikoksi lapsen maitoallergiaepäilyn takia (imetän siis vielä pari kertaa vuorokaudessa, lapsi 1v 1 kk) ja ollaan lapsen kanssa menossa sitten tän kahden maidottoman viikon jälkeen siihen maitoaltistukseen, niin... siis mitä se maidoton tarkoittaa tässä tapauksessa?
Ei mitään maitoon viittaavaa missään, eli monet leivät, margariini, juustot yms yms kaikki pois, vai? Miten ehdoton tuo ruokavalio on ennen sitä altistusta?

Ja mitä sitten tilalle omaan ruokavalioon? En ole yhtään perehtynyt, varmaankin huomaa.

Ymmärrän tuskan, mutta tässä lista mitä maidottomalla dieetillä ei saa nauttia:

Vältettäviä, maitoproteiinia sisältäviä elintarvikkeita ovat maito ja maitojauheet, hera ja heraproteiini, kaseiini ja kaseinaatit, maitoproteiini, jogurtti, viili, piimä, rahka, jäätelö, kasvisrasvajäätelö, juusto ja juuston-, sekä jogurtinkaltaiset kasvisrasvavalmisteet, voi ja maitoa tai maitoproteiinia sisältävä margariini ja vähälaktoosiset tuotteet. Näiden lisäksi täytyy välttää kaikkia teollisesti valmistettuja elintarvikkeita, joissa on käytetty mainittuja ainesosia.

Kyllä sä voit kysellä tarkkoja ohjeita sieltä sairaalastakin, mutta itsellä se ainakin oli aivan ehdoton, eli ei mitään missä maidon proteeiinia. monissa leivissä ei sitä ole ja sinistä keijuakin löytyy maidotonta. Juustoissa löytyy mm soijajuustoja ja onhan niitä maidottomia maitovalmisteita nykyään jo suhteellisen paljonkin isoista kaupoista. Mulle suositeltiin kalkkitabletteja...

Monet leivät ja leikkeleet on maidottomia, tummansininen Keiju margariini, kaura- ja soijajogurtteja löytyy jne ... muistahan popsia kalkkitabletteja joka päivä, jotta saat tarvittavan kalkin sitä kautta.

edellä lueteltiin kiellettyjä. tässä sallittua ja muutama muu ajatus
sininen keiju on maidoton margariini, sunnuntaista löytyy maidoton leivontaan. Kaurakermaa kiusauksiin ja kastikkeisiin, riisimaidosta voi tehdä puurot ja lasagneen valkokastikkeen. makaroonilaatikko onnistuu kasviliemeen vallan hyvin. mitähän muuta....
Leipienkin kanssa saa muuten olla tarkkaa, jopa maidollista ranskista olen nähnyt vaikka aina luullut ettei siinä ole. karkeissakin voi olla maitoa, itselleni yllätykseni tuli "kettukarkit".
Minä menen nyt töihin mutta se vielä että maidotonta ruuanlaittoa olen harrastanut tässä pari vuotta (vai joko kohta kolme tulee, aika kuluu nopsaan) periaatteella että koko perhe syö samaa eli tavallista ruokaa teen maidottomana. Kysele lisää jos haluat yksityiskohtaisempaa juttua.

ja herkutteluun tofujäätelöt ja soijajugurtit, sitten on ne yosakaurahapatemössöt mitä meidän maidoton silloin tällöin popsii välipalaksi. Ja letut teen riisimaitoon maidottomalle, muuten tavallinen lettutaikina-

Ja jos sulla on suurin onkelma sama ku mulla niin soijamaito käy kahviin, laitat vaan ensin sen maidon kuppiin ja sit vasta kahvin. Mun mielestä parasta kahviin on alpron sininen pönttö.

Äkkiseltään mitä tulee maidottomia tuotteita mieleen on ok lenkki, popsin iso vitoonen, forssan palvi, kalkkuna leike, rasvat tuol oli jo..
Meneehän siinä aikaa ku kauassa tavaa joka jumalan paketin, maitoa nimittäin laitetaan mitä omituisempiin paikkoihin, esiom. karkkeihin yms..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2007 klo 17:14 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2007 klo 10:08 huom kirjoitti:
niin ja naudanliha myös kielletty

Onko tosiaan näin? Ei meillä ainakaan ollut. Lapsi maitoallergikko, mutta naudanlihaa voi syödä aivan huoletta.

Joskus on naudanlihallekin allergisia maitoallergikkoja, ei kaikki kuitenkaan

Yhteistyössä