Maidoton pannari

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja himpu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

himpu

Jäsen
10.07.2006
87
0
6
Onko kenelläkään ohjetta maidottomaan pannariin?
Olen itse kokeillut tehdä sen soijamaitoon, mutta koskaan se ei ole onnistunut. Joten nyt kaipailenkin ohjetta miten tehdä pannari ilman maitoa.

täs ois yks=)

1l nestettä (vesi, kauramaito, mitä vaan)
1tl suolaa
n.6dl vehnäjauhoja (itse käytän suurimmaksi osaksi täysjyvävehnäjauhoja)
2rkl jotain öljyä (ei välttämätön)

Sekoita aineet keskenään. Jauhomäärä on noin, koska heittelen desi kerrallaan ja sekoittelen ja katson onko sopivaa. Ohukaisiin taikinan pitää olla paksumpaa ja pannukakussa saa olla juoksevampaa. Kaada takina syvälle uuninpellille. Uunissa 200 astetta n. 30min.

Hei!

Voit korvata perinteisissä ohjeissa olevan maidon laktoosittomalla versiolla tai maitojauheesta valmistetulla nesteellä, kannattaa muuten kokeilla myös kookosmaitoa! Mikäli pieni voimäärä on jo haitaksi, voit korvata sen tilkalla ruokaöljyä.

Kokeile esim. seuraavaa reseptiä:

Perinteinen pannukakku

4 dl vehnäjauhoja
1/2-1 dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
(1 tl kanelia, kardemummaa tai vaniljasokeria)
8 dl maitoa tai maitojauheesta ohjeen mukaan valmistettua nestettä (tai kookosmaitoa, jota voi hieman jatkaa vedellä)
3 kananmunaa
50 g voita sulatettuna

Valmistusohje:
Sekoita kaikki kuivat aineet keskenään ja lisää joukkoon maito sekä kananmunat hyvin sekoittaen. Lisää viimeiseksi voisula. Anna taikinan turvota hetken, kaada se leivinpaperilla vuorattuun uunipannun ja paista 200 asteisessa uunissa n. 40 minuuttia.

Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaksi täysin eri asiaa.. Joa olet maitoallergikko niin olet allerginen MAIDON PROTEIINILLE eli sairastun kaikesta jossa on lehmänmaitoa. JOS taas on laaktoosi-intoleranssi niin sun elimistö ei pst pilkkoamaan lehmän maidon MAITOSOKERIN eli laktoosin. Silloin pystt kättämään lehmänmaitoa jossa laktoosi on POISTETTU (laktoosittomat tuotteet) tai osittain jo valmiiksi pilkoittuna (Hyla, Into, Vähälaktoosituotteet)
Miksi nämä asiat aina menee sekaisin??

Juu mäkin haluaisin älähtää, että tuota nimimerkin "hei" reseptiä ei maitoallergiselle voi tehdä. Mulla ei kanssa soija- tai kauramaitoon tehty pannari kohoa koskaan samoin kuin maitoon tehty, mutta en tiedä onko se mahdollistakaan. Muuten aika lailla tuolla säynän reseptillä olen tehnyt. En ole huomannut kaura- ja soijamaidoissa eroa, miten käyttäytyvät.

Sen oon huomannu monissa leipomuksissa, että nämä maidottomat versiot eivät pysy niin kauan kuohkeina kuin maidolliset.

Ohjekin oli vielä koneella:

Pannari (munaton ja maidoton)
1 prk Nallevanilja-kaurajuomaa
4 1/2 dl vehnäj.
1 1/2dl sokeria
1 rkl vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
100g sulat. marg.

225 astetta ja 30min.

koetin tehdä tuolla ohjeella,nyt pannari ollut uunissa noin tunnin,pinta vaalea ja ei kypsy sisältä millään??Mitä teen väärin?uuni on 200c ja pelti keskellä uunia.

Yhteistyössä