maidonkerääjän käytöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MissR

Vieras
Mitenkäs on tuon maidon kerääminen maidonkerääjällä, ohjeissa lukee että äidinmaito säilyy jääkaapissa yhden vuorokauden ja pakastimessa ainakin kolme kuukautta. Olen muutaman pussillisen maitoa kerännyt pakkaseen, mutta olenko toiminut väärin, kun olen aina syötön jälkeen tyhjentänyt HETI maidonkerääjässä olevan maidon jääkaapissa olevaan pulloon, siis lämmin maito on sekoittunut pullossa jo entuudestaan olevaan kylmään maitoon..?? Ja näin olen siis tehnyt aina useita kertoja saman vuorokauden aikana. Pitäiskö maito säilyä jääkaappiin siten että lämmintä ja kylmää maitoa ei sekoita keskenään?

Mä laitoin aina niin, että kylmä ja lämmin maito ei menny samaan pulloon jääkaappin, eli aina uuteen. Mulle näin neuvottiin sairaalassa kun siellä pojalle maitoa pumppailin.

Kaikki 24 tunnin aikana lypsetty maito voidaan kaataa samaan astiaan, mikäli maito säilytetään 0 - +15C lämpötilassa. Tällöin myös maidonkerääjämaidot voidaan kaataa aina edellisten joukkoon. Jatkosäilytys hoidetaan ensimmäisen erän mukaan. Tuoretta äidinmaitoa voidaan lisätä myös pakastetun joukkoon, edellyttäen, että sitä on vähemmän kuin jo jäädytettyä maitoa ja että uusi erä jäähdytetään ennen maitojen sekoittamista keskenään. Jäähdytyksessä kannattaa olla huolellinen, ettei lämpimämpi maito pääse sulattamaan jo jäässä olevan maidon pintakerrosta.

Minä olen aina kaatanut uuden satsin vanhan joukkoon ja pakastanut sitten päivän ""saaliin"" illalla. Näin ne käskivät tekemään jo sairaalalla, kun maidonnousu oli sen verran rajua, et ylimääräistä tuli jo siellä. Muista vaan pitää maidonkerääjää hyvin puhtaana, et maitoon ei pääse muhimaan mitään kerääjässä kuivuneita töhniä.

Olen kerääjän laittanut hetkeksi kylmään, kun on täyttynyt ja sitten kaatanut kertakäyttöpullopussiin. Pakastanut päivän tuotoksen.
On se aina varmempaa yhdistää saman lämpöiset. Jos on ennestään pieni liru kylmää ja sit kaataa siihen suuremman määrän lämpimämpää jolloin kylmä "" lämpenee"".

Mä laitoin aina koko päivän maidot samaan pussiin ensin jääkaappiin ja illalla/seuraavana aamuna pakastimeen (miten muistin). Enkä ees tullu ajatelleeks, et maidon lämpötilalla nyt ois jotain väliä... turhaahan sitä on ihan pikkutippoja erikseen pakastaa. Ainakin meillä vauva (vajaa 4kk) syö PALJON kerrallaan, saattaa vetää desin 5min ja kiljua heti lisää, harvalla tulee desiä maidonkerääjään...

Muista pestä maidonkerääjät joka käytön jälkeen hyvin ja desinfioida ne ja maitopullot esim. kerran viikossa, niin ei tuu ongelmia senkään suhteen.

Nyt harmittaa, kun ei enää riitä maitoa pakkaseen, ois helpompaa opettaa vauvaa syömään kiinteitä kun sotkis maitoon. Tosin toistaseks riittää ihan vaan rintamaito, kiinteiden aika on myöhemmin.

Yhteistyössä