Maidon tarve 1v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulle on oikeasti jäänyt epäselväksi tämä homma, kun meillä poika 1v2kk ja imetän edelleen. Kuitenkin 1v. neuvolassa sanottiin, että pitäisi alkaa antamaan tavallista maitoa (siis lehmän), niin kuinka paljon sitä pitää antaa imetyksen lisäksi ja onko pakko antaa? Olen siis antanut nyt pari kuukautta sitä lehmänkin maitoa ruokailun yhteydessä, mutta kun ei oikein uppoa. Korviketta ei ole saanut koskaan. Lapsi imee rintaa vielä ainakin kaksi kertaa päivässä+yölläkin, määriähän on vaikea arvioida.
Muutoin lapsi saa maitotuotteista mm. luonnonjugurttia, viiliä, raejuustoa jne.

Tuolla sanotaan :)
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid=123
Lapsen lähestyessä 1-vuoden ikää aletaan neuvoa vieroitusta ja kehotetaan siirtymään vähitellen lehmänmaitotuotteisiin. Usein vedotaan, kuinka äidinmaidolla ei tuolloin ole enää ravitsemuksellista merkitystä. Kuitenkin äidinmaito on 1-vuotiaalle ensiluokkaista ravintoa. Puolesta litrasta äidinmaitoa päivässä 1-vuotias saa esimerkiksi 31% energian tarpeesta, 38 % proteiinin tarpeesta, 45 % A-vitamiinin tarpeesta ja 95 % C-vitamiinin tarpeesta (WHO:n dokumentti WHO/CDR/93.6). Lapsi saa puoli litraa äidinmaitoa jo parilla syötöllä, vaikka ilta- ja aamusyötöillä. Jos äiti ja vauva haluavat jatkaa imetystä pitempään, ei ole mitään syytä vierottaa 1-vuotiasta ja korvata äidinmaito lehmänmaidolla. Kyllä äidinmaito aina lehmänmaidon voittaa, onhan luonto sen suunnitellut juuri ihmislapsen tarpeisiin ja lehmänmaidon vasikan tarpeisiin!

Minä imetän tällä hetkellä 2,5vuotiasta. Edellistä imetin 2v4kk ikäiseksi. Molemmille olen alkanut antaa ruokailun yhteydessä mukista tavallista maitoa noin 1v1kk ikäisenä. Ovat juoneet sitä mitä ovat juoneet, joskus vettä ja joskus sitten hiukan isompana saaneet mehuakin. En ole miettinyt mitään määriä, kun se varsinainen neste tulee rintamaidossa.

Meillä 1v1kk saa tissiä aamulla ja illalla eli sen 2x päivässä. Sen lisäksi aina ruuan päälle desin lehmänmaitoa pullosta. Aina ei kyllä uppoa koko desi... tissi kelpaa kyllä joka kerta ;)

Yhteistyössä