8kk maidon tarve?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jojo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jojo

Vieras
Ollaan nyt pilkuntarkkoja ja sanotaan, että vauva on 8,5kk.

Yöllä tulee heräämisiä, ja pari kolme kertaa on annettava rintamaitoa, (lähinnä rintaa, eikä niinkään maitoa, tutti kun ei kelpaa) että rauha palaa taloon. Heräilyjen syynä on lähinnä hampaiden joukkopuhkeaminen ja konttaamaan oppiminen. Aamulla herätessään vauva ei tahdo maitoa, ja nyt olen huomannut, että eka (ja usein ainoa)päivämaito ajoittuu noin kello viiteen. Sen jälkeen maailma kutsuu taas niin houkuttavasti, että sitten tuleekin enää iltamaito nukkumaan mennessä.

Yhteensä maitoa menee siis noin neljä kertaa vuorokaudessa, joista yksi tai kaksi kertaa on ns. kunnon imuja, loput sellaisia pikkutuikkuja, että vauva saa vain etumaitoa. Rinnasta tulee todella vetistä maitoa, kun pikkuhuikan jälkeen puristaa. Nytpä sitten mietityttää, riittääkö se muka vauvan tarpeisiin? Lähinnä siis kalsiumin osalta, energiaa vauva saa tietysti ruoasta.

Lehmänmaitotuotteiden aloittamissuositushan on jossain 10kk hujakoilla, mutta tuntuu, että siihen on vähän turhan pitkä aika. Uskaltaisinko antaa vaikka viiliä tai piimää välipalana tämänikäiselle? Vai pitääkö yrittää tarjota korviketta, jonka menekkiin en usko, kun ei rintamaitokaan kerran kelpaa? Vai uskonko, että jos vauva tarvitsee lisää kalsiumia, hän huolii minun maitoani ihan luontojaan kylliksi?

6kk-1v maidon tarve on n.6dl. Yleensä 4-5 kunnon imetyskertaa riittää turvaamaan tämän maidon tarpeen. En antaisi tämän ikäiselle vielä muita maitotuotteita kuin vauvajogurtteja tai puuroja joissa on maitojauhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
6kk-1v maidon tarve on n.6dl. Yleensä 4-5 kunnon imetyskertaa riittää turvaamaan tämän maidon tarpeen. En antaisi tämän ikäiselle vielä muita maitotuotteita kuin vauvajogurtteja tai puuroja joissa on maitojauhetta.

Aivan, näin se on.

Nykyään ei kai enää ole sitä uskomusta että on etu- ja takamaitoa, yhtä hyvää maitoa kaikki!
En muista nyt mistä luin mutta ei oo kauheen pitkä aika siitä.

Ja saahan 8kk jo paljon (suositus siis 5 ruoka-ateriaa päivässä) muutakin ruokaa joten ei kai se maito ole enää NIIIN tärkeää ja ykkösjuttua. :)

Mulla ei ole aavistustakaan, sisältääkö se vesilitku kalsiumia, vai onko sitä enemmän vasta siinä reilusti maidon näköisessä maidossa..? Mun tisseillä ei varmaan ole viimeisintä tietoa noista etu- ja takamaidoista käytössään, kun ne mokomat lisäävät kerman vasta hetken kuluttua sekaan. :D

Yhteistyössä