Mahdettaisiinko saada asuntolainaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miehellä vakipaikka, minä opiskelen. Nettotulot vähintään 2100e/kk, joskus enemmänkin jos teen keikkaa. Yksi lapsi. Säästötilillä 10 000e. Meillä menee vuokrakämppä alta, ja ollaan mietitty, jos ostettaisiin oma. Valmistun 3 vuoden kuluttua sairaanhoitajaksi, eli työllistyminen on melko varmaa, ainakin sijaisena hommia saa tehdä ihan niin paljon kuin jaksaa. Kolmen vuoden päästä tulomme n. tuplaantuu.

Pystyttäisiin mun opiskeluajan lyhentämään lainaa 500-600e/kk, jos ostaisimme kerrostalokolmion joissa yhtiövastike pääasiassa 170-220e/kk. Valmistuttuani voitaisiin lyhentää vaikka tuplasti. Sopivan kokoinen kolmio haluamallamme alueella maksaa 80k-100k, riippuen siitä paljonko on tehty remppaa.

Onko kokemusta siitä, paljonko pankki myöntää lainaa tällaisilla tuloilla vai myöntääkö lainkaan? Tarvitaanko takaajia?
 
Pankit ovat nykyisen laman aikana tiukentaneet lainan myöntämisiä. Minusta te kyllä voisitte saadakin. Onko teillä takaajia joita voisitte esittää pankille? Jos on niin lainansaanti helpottuu. Mieheni sai 2000 e nettotuloilla aikoinaan 80 000 euron lainan yksin, niin miksipä te kahdestaan ette saisi!
 
Asumme miehen ja lapsen kanssa kolmiossa, jonka omistan yksin. Ostin asunnon 2006, remontteja on tehty ja sitä myöten lainaa on nyt n. 85 000 euroa. Lyhennän sitä n. 500 euroa kuussa, ja vastike on 115 euroa. Mies osallistuu kyllä menoihin, mutta laina on käytännössä minun, koska olen vakituisessa työsuhteessa. Nettotuloni ovat n. 2000 euroa kuussa, tosin niihin on tulossa roima nousu vielä ensi kuun aikana. Joka tapauksessa tällaisilla tuloissa on lainaa saatu ja pystytty maksamaan, vielä viisi vuotta sitten jopa määräaikaisella työsuhteella.

Ovat kyllä kiristäneet ehtoja, mutta teillä voi olla ihan hyvä tilanne, jos säästössäkin on. Mielestäni tuo ajateltu 80-100 tuhatta kolmiosta on vielä aika kohtuullinen. Tilanne selviää parhaiten marssimalla pankkiin ja kysymällä lainatarjousta. Kannattaa vertailla, ja varautua myös selvittämään kaikki tulonne ja mahdolliset muut olemassa olevat luotot.

Itse koen, että omistusasunto on kannattanut, koska kaupungissamme emme saisi vastaavaa asuntoa vuokramarkkinoilta yhtä halvalla.
 
Lainan suuruus riippuu aika pitkälti siitä onko teillä myös muita lainoja. Lainanlyhennyksien yhteissumma saa muistaakseni olla max. 50% tuloista, mikä taas pitkälti määrää lainan suuruuden. Todeennäköisesti voisitte saada max 100t lainaa ja jos olette ensiasunnon ostajia saatte valtion takauksen, muuten tarvitsette tietty jonkun takauksen jossei ole suhteita pankkimaailmaan (oletan kysymyksen perusteella ettei ole), mutta pankit tuskin tässä taloustilanteessa myöntää 100% lainaa vaan esim. 80% asunnon hinnasta ja loput maksatte sitten vaikkapa niistä säästöistänne.
 
Ei se henkilömäärä merkitse mitään siinä lainan suuruudessa, se on tulot mitkä ratkaisee. Miehesi tienaa teidän perheen tulot, koska sinä opiskelet, opintotuki on niin pieni ja koska omistusasunnosta ei saa asumistukea sen merkitys on pankille mitätön. Varsinkin kun se riippuu pitkälti opinnoistasi, sitä ei voida laskea edes mukaan tuloihin.
 
me saatiin samanlaisilla tuloilla, olin tosin kotihoidontuella silloin. laina oli 100 000 ja lopulta otettiin vielä 20 000 lisää. maksettiin sitä n.600e/kk pois. nyt kun molemmat töissä maksetaan parisataa enemmän kuukaudessa. ja hyvin pärjättiin silloin! jäi 200e/kk säästöön rahaa. saatte varmasti lainan! varsinkin kun sulla hyvä ala työllistymiselle :)

en osaa sanoa paljonko pitää säästössä olla rahaa ettei takaajia tarvitse, meillä ei ollut, joten 2 takaajaa oli koska laina oli osittain remonttilaina.
 
[QUOTE="vieras";23860157]Asumme miehen ja lapsen kanssa kolmiossa, jonka omistan yksin. Ostin asunnon 2006, remontteja on tehty ja sitä myöten lainaa on nyt n. 85 000 euroa. Lyhennän sitä n. 500 euroa kuussa, ja vastike on 115 euroa. Mies osallistuu kyllä menoihin, mutta laina on käytännössä minun, koska olen vakituisessa työsuhteessa. Nettotuloni ovat n. 2000 euroa kuussa, tosin niihin on tulossa roima nousu vielä ensi kuun aikana. Joka tapauksessa tällaisilla tuloissa on lainaa saatu ja pystytty maksamaan, vielä viisi vuotta sitten jopa määräaikaisella työsuhteella.

Ovat kyllä kiristäneet ehtoja, mutta teillä voi olla ihan hyvä tilanne, jos säästössäkin on. Mielestäni tuo ajateltu 80-100 tuhatta kolmiosta on vielä aika kohtuullinen. Tilanne selviää parhaiten marssimalla pankkiin ja kysymällä lainatarjousta. Kannattaa vertailla, ja varautua myös selvittämään kaikki tulonne ja mahdolliset muut olemassa olevat luotot.

Itse koen, että omistusasunto on kannattanut, koska kaupungissamme emme saisi vastaavaa asuntoa vuokramarkkinoilta yhtä halvalla.[/QUOTE]

Siksi mekin ollaan oman ostamista ajateltu, kun kohtuulliset vuokra-asunnot on nykyään niin kalliita. Nykyinen on tosi edullinen, mutta vuokraisäntä erosi ja hän muuttaa tähän itse. Täälläpäin kolmion vuokrat ovat 750e ylöspäin, sillä lyhentäisi jo kivasti omaa.

Täytyypä nyt viikonloppuna oikein istua alas ja kartoittaa kaikki menot ja tulot ja kysellä, lähtisivätkö vanhemmat takaamaan. Muita lainoja meillä ei ole.
 
Ainakin Op:lla taitaa olla käytäntö, että yksilapsisella perheellä (3 hlö siis) täytyy kaikkien lainanlyhennysten (asunto-, opinto-, auto- yms) sekä asumiskulujen jälkeen jäädä elämiseen 1400euroa. Vaikka omat kulut olisivat todellisuudessa pienemmät, sitä ei oteta huomioon (ainakin verkkopankissa lainahakemusta tehdessä näin luki, toki tästä on jo vuosi aikaa, eli on voinut muuttua). Pariskunnalla tuo summa on 1100euroa, kaksilapsisella perheellä 1700euroa. Itse olisimme pari vuotta sitten saaneet tuon 100000 euroa noin 2500euron nettotuloilla, 120000 euroa pidettiin liikana (tämä Sampo-pankissa), lapsia kylläkin oli 2. Kun tulot nousivat 3200euroon, tuo 120 000 euroa olisi saatu helposti, mutta emme sitten kuitenkaan nostaneet :)
 
Ainakin Op:lla taitaa olla käytäntö, että yksilapsisella perheellä (3 hlö siis) täytyy kaikkien lainanlyhennysten (asunto-, opinto-, auto- yms) sekä asumiskulujen jälkeen jäädä elämiseen 1400euroa. Vaikka omat kulut olisivat todellisuudessa pienemmät, sitä ei oteta huomioon (ainakin verkkopankissa lainahakemusta tehdessä näin luki, toki tästä on jo vuosi aikaa, eli on voinut muuttua). Pariskunnalla tuo summa on 1100euroa, kaksilapsisella perheellä 1700euroa. Itse olisimme pari vuotta sitten saaneet tuon 100000 euroa noin 2500euron nettotuloilla, 120000 euroa pidettiin liikana (tämä Sampo-pankissa), lapsia kylläkin oli 2. Kun tulot nousivat 3200euroon, tuo 120 000 euroa olisi saatu helposti, mutta emme sitten kuitenkaan nostaneet :)

No meille jäis suurinpiirtein just se 1400e lainojen ja yhtiövastikkeen jälkeen, jos lyhennetään ekat vuodet 500e/kk. Meillä tosiaan nuo tulot minimissään 2100e käteen, esim. nyt kesällä saadaan 4050e/kk käteen kun pystyn olemaan koko kesän töissä. Miehelläkin mahdollisuus ekstraduuniin (hänkin hoitoalalla mutta hänellä myös toinen ammatti) ja tosiaan sairaanhoitaja saa sijaishommia vaikka keskellä yötä.
 

Yhteistyössä