Mahdanko olla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
Kuvittelen että olen raskaana. Kuukautiset on nyt jo yli viikon myöhässä (normaalisti eivät heitä kuin viikon pari) eikä alkamisesta ole merkkejä. Itseasiassa odotin kuukautisia alkaviksi melkein pari viikkoa, kun oli sen kaltaiset oireet: mahan vihlailu molemmin puolin, menkkamainen kipu, vatsa sekaisin, todella ärtsy olo, palelu. Sitten nuo oireet on hiipunut, myös pms-oireet on hävinneet, ja valkovuoto on normaalia (normaalisti mulla ei ennen menkkoja ole lainkaan valkovuotoa). Kun nousen nopeasti istumasta seisomaan niin alavatsaa repäisee/vihlaisee. Tuossa viikko sitten, suurinpiirtein silloin kun kuukautisten ois kuulunu alkaa, minulla oli kauhea vatsakipu, alkoi ylämahasta ja levisi koko mahaan, sitten hellitti ja pelkkä alavatsa jäi araksi:oli hankala nukkua kun mahaa painoi ja se tuntui kuin ""revähtäneeltä"", myös kävely ja kaikki tärinä tuntuivat repivän mahaa ja painelu teki kipeää. Parissa päivässä se meni täysin ohi, ja mitään vuotoa ei missään vaiheessa tullut. Raskaus olisi tavallaan ihana asia, tavallaan ei: miesystäväni ja minä juuri erottiin!!Olisi surkuhupaisaa, että nyt sitten olisin pamahtanut raskaaksi, kun melkein kolme vuotta oltiin ilman ehkäisyä (vaikkei varsinaisesti yritetty lasta). Ajattelin huomenna tehdä testin...

KYLLÄ,minä olen raskaana!!! Ei voisi olla enää selkeämmät 2 viivaa...!! Voiko testi olla väärässä? Voi mikä sokki, jotenkin olen ihan älyttömän onnellinen, jotenkin taas kauhuissani! Mikä ihmeen tarkoitus sillä on, että olen tullut raskaaksi juuri ennen kuin erottiin miehen kanssa?! Vaikka melkein 3 vuotta oltiin ilman ehkäisyä. Keskeytystä en edes harkitse, se lapsihan on mieheltä jota yli kaiken yhä rakastan!! Mutta mitä hän tästä sanoo...?!! Miten kerron tämän?? En halua yrittää häntä pakottaa takaisin luokseni siksi että voimme saada yhteisen vauvan... Nyt pelottaa! Vaistoni oli oikeassa, ja epämääräiset tuntemukset ei olleetkaan kuvittelua...minä olen raskaana!!! Mutta en tiedä kuinka pitkällä, edellisetkin kuukautiset oli jotenkin epämääräiset, ruskeaa tuhrua parina päivänä. Ties vaikka olisin toisella kuulla! Mitä minun kuuluu tehdä?

edelliset kuukautiset on aina ihan epämääräiset koska olet jo raskaana mutta et tiedä sitä itse vielä silloin,yleensä kestää vain pari päivää ja on tod. niukat!
että on sulla ainakin ensimmäinen kuukausi takana raskaudesta....
tee vaikka liberon sivuilla testi milloin on laskettuaika,sun täytyy tietää vain päivänäärä milloin edelliset menkat alkoi niin se laskee lasketunajan....onnea odotukselle!! minulla tuolla ihana 6kk tyttö!!

Hetkinen...
""edelliset kuukautiset on aina ihan epämääräiset koska olet jo raskaana mutta et tiedä sitä itse vielä silloin,yleensä kestää vain pari päivää ja on tod. niukat!""

Siis hedelmöittyminen tapahtuu ovulaation aikaan noin kierron puolivälissä, ja sitten kun menkkojen pitäisi alkaa huomaat olevasi raskaana. Miten siinä välissä voisi olla ne niukat yms. menkat??

Hetkinen itsellesi, kyllä monelle tulee raskaaksi tulon jälkeen vielä valemenkat! Kysyjä epäili, onko ollut raskaana jo kauemminkin, kun ne ""kuukautiset"", jotka viimeksi tuli, oli omituiset!

niinpä!!
kyllä pitää paikkansa että monille tullee valemenkat ja ovat omituiset niinkuin tuossa kirjoitettiin!!
eli raskaus on alkanut silloin jo...minulle kävi myös näin,olisinkohan ollut 5vk.lla kun tein testin kun menkkoja ei näkynyt ja edelliset olivat ollut omituiset ja lyhyet!

Kuuluuko minun nyt hakeutua äitiysneuvolaan jos pääsisi johonkin varhaisultraan että tietäis milloin tää raskaus on saanut alkunsa? Vaaditaanko siellä että on raskaus todettu verikokeella, vai tehdäänkö se siellä vai mitä? Kauheeta kun en tiedä näistä asioista yhtään mitään :/! Mitä nuo kaikki palvelut sitten maksaa? Ihan kamalaa olla nyt yksin tämän asian kanssa, ja samaanaikaan surra eroa...! Voi kun ois se mies tukena tässä, ja sais olla luvalla onnellinen... Hänelle kun kerroin niin kirosi ja manasi ja kysyi heti että mitä meinaan tehdä asian kanssa... Suutuin ja sanoin että ei tarvitse sun olla missään tekemisissä asian kanssa, senkun elät sitä omaa elämääs, niin hän siihen että ""niin ja sitte sä järjestät mut kuseen sen asian kanssa"", tarkoitti ilmeisesti elatusmaksuja...! :( En minä nyt odottanutkaan, että hän olisi ollut että ""Ihanaa, palataan kulta yhteen""... Varmaan oli aika pelästys hällekin, jos vähän rauhottuu kun saa miettiä rauhassa...? Tuntuu kyllä tosi pahalta, ja mietin että hän varmaan toivoo minulle keskenmenoa. Mutta minä haluan tämän lapsen, se on jotakin mikä on syntynyt meidän rakkaudesta, ja sitä ei voida minulta viedä!

Moi! Äitiysneuvolaan kannattaa soittaa ja varata sinne aika. Palvelut ovat ilmaisia,paitsi yksityisellä puolella. Ei varmaan tarvitse tehdä testiä uudelleen,kun tulos jo selvillä. Sieltä voit kysyä samalla onko mahdollisesti raskaus alkanut jo aikaisemmin.ja jos on epävarmaa niin ultrassa sen vauvan ikä viimeistään varmistuu. Toivon sinulle onnellista odotusta,vaikka mies sinut jätti. Kyllä sinä vauvan kanssa pärjäät. Pärjäsin minäkin,kun seurustelin ja sitten tulin raskaaksi,kerroin miehelle että vauva on tulossa.mies kirosi ja lähti ovet paukkuen ulos.sen jälkeen ei edes puhunut mulle. Kertaakaan ei lastaan käynyt katsomassa. Tästä jo aikaa,tyttö kohta 18v.

Onneksi olkoon!

Uskon kyllä että pärjäät, oli mies tukena tai ei... Onhan se oma shokknsa miehellekin saada kuulla olevansa tulossa isäksi ja vaatii oman sulatteluaikansa, varsinkin kun ajattelee tuota teidän tilannetta. Meilläkin vauvan tulo kuvioihin mukaan oli kriisin poikanen vaikka vauvan tuloa oli suunniteltu ja yritetty pidemmän aikaa... : )
Anna miehen pohtia asiaa omassa päässään ja päättää sitten mitä päättää. Kyllä yksinhuoltajatkin pärjää tässä maailmassa.

Soita omaan neuvolaan, niin siellä kyllä asiat selviävät. En usko että raskaustestiä tarvitsee varmistaa uudestaan, koska kauppojen ja apteekkien kotitestit ovat luotettavia. Neuvolassa terkka määrittää tulevan lasketun ajan menkkojen perusteella ja jos viimeisistä menkoista on epäselvyyttä (raskaus on mahdollisesti pidemmällä), niin mahdollista laskettua aikaa voi arvioida vaikka kokeilemalla kuunnella sikiön sydänääniä. Ultrassa viimeistään lasketun ajan voi määrittää tarkempaan... Eka neuvolassa neuvotaan myös oman paikkakuntasi käytännöistä ultrien suhteen (eli montako, milloin, mitä mahdollisesti tutkitaan ja kuka varaa ajan) ja samalla saat lukemista ja opastusta raskauteen, ruokavalioon, tukiin ja avustuksiin jne. liittyen ja myös tarkistetaan sinun paino, pissa, verenpaine ja yleensä kaikenlaisia tervyteen liittyviä asoita. Neuvolakäynnit ovat ilmaisia, samoin yleensä neuvolan kautta varattavat ultrat. Yksityiselläkin voi tietysti käydä neuvolassa ja ultrassa, mutta luonnollisesti se maksaa ja tutkimuksista saatavista Kelan korvauksista kannattaa kysellä ennakkoon Kelalata, ettei tule yllätyksiä : )

Tsemppiä!

""sai alkunsa rakkaudesta""?! Siis tovi sitten rakastitte toisianne ja nyt eroatte?! Eihän rakkaus kun veitsellä leikaten voi loppua. Muista että lapsi ei korjaa vanhempien huonoja välejä, päinvastoin SAATTAA saada kireyttäkin aikaan kun arki muuttuu, esikoisen kanssa yleensä. Mutta soita neuvolaan, neuvovat sinua siellä. Onnea raskautumisesta joka tapauksessa! :)!

tuohon äsköiseen viestiin puuttuisin sen veran että ainakin meilläpäin(pääkaupunkiseudulla) ultra käynnit maksaa sen 22€ poliklinikkakäyntimaksu....
ja sittenkun lapsenne on syntynyt tulee sinulle kotiin lappu lastenvalvojalta jonne on varattu teille aika johon menette selvittämään lapsen isyyden ja jos ex-miehesi tunnustaa isyytensä hän maksaa sinulle elatusapua ja jos ei niin saat elatusavut kelalta suoraan! ja siellä myös sovitaan lapsen huoltajuudesta ja isän tapaamisoikeuksista jos hän niitä haluaa....jos edes haluaa tulla paikan päälle. muussa tapauksessa menet sinne yksin.....ja luultavimmin sinusta tulee yksinhuoltaja jos miehesi ei sinne tule.

soita paikalliseen neuvolaan jonninajan kuluttua niin asiat selviää,neuvolaan mennään aikasintaan raskausviikolla 8. mutta jos olet epävarma kuinka pitkällä olet niin soita ihmeessä sinne ne kysyy sinulta milloin alkoi edelliset kuukautisesi niin sillä se selviää!

onnea jatkoon!!

No, tuo ultramaksukäytäntö riippuu siitä missä päin maailmaa asuu. Meillä päin np-ultra on kokonaan ilmainen ja rakenneultrasta maksetaan polimaksu ja tietysti jos ultrassa pitää käydä useammin, niin sitä useampi polimaksu jää maksettavaksi.

Ja vielä tuohon edelliseen viestiin puuttuisin sen verran : ) että vaikka lapsesi isä ei ole mukana tunnustamassa lapsen huoltajuutta eikä muutenkaan halua osallistua lapsen elämään, voidaan hänet määrätä verikokeisiin, joilla isyys varmistetaan ja saat sitä kautta exäsi maksamaan elatusapua. Miehetkään ei voi paeta isyyttä vain katoamalla elämästä. Yhdessähän te seksiä aikaisemmin harrastitte ja vastuu ehkäisystä ja seurauksista kuuluu mielestäni molemmille loppuun saakka.

Kelan kautta saat elatusavun, jos sinulla ei ole harmainta aavitusta siitä kuka lapsen isä on tai et halua sitä kenellekään kertoa.

Jospa jätettäisiin täällä palstalla diagnosoimatta, koska raskaus on alkanut. Omituiset menkat ovat voineet ihan hyvin olla todelliset menkat tai sitten valemenkat eli raskaus voi olla alkanut joko niistä menkoista tai edellisistä, me emme sitä voi tietää! Varhaisultrassa se selviää tai np-ultrassa jos ei varhaisultraan halua mennä.

""Äiti"" -nimimerkille. Eihän se rakkaus mihinkään ole loppunutkaan, ja nyt puhun omasta puolestani, kyllä minä sitä miestä rakastan ihan samallalailla kuin silloin joskus umpirakastuneena! Ero vain tuntui ainoalta ratkaisulta siihen, että joka viikonloppu oli kinaa ja riitaa miehen ainaisista baari-ryyppäys-poikien kanssa menoista, ja kummallakin oli sitten paha olla ja hermot kireällä viikonloppua odotellessa. Kyllä mieskin vielä sanoi minua rakastavansa, ja ettei haluaisi päästää minua, mutta että ""ei hänestä ole nyt muuttamaan tapojaan""... Ja tuo ero siis oli hiukan ennen kuin sain tietää raskaudesta.

Muutamia kuukausia sitten minä ja mieheni puhuttiin vakavasti esimerkiksi lapsen hankkimisesta ja kihloihin menosta. Mies tykkää todella lapsista, hänen veljillään jo on ja mies on ihastuksissaan niistä, ja kertoi, että kovasti tekisi jo mieli saada omakin. Ja kun minä vielä olen hänelle se nainen kenen kanssa haluaisi loppuelämänsä viettää. - Mutta kummasti sitten asiat kääntyvät päälaelleen! Mieheen taisi iskeä vapaudenkaipuu...Nyt hän remontoi yksinään asuntoa mihin meidän piti yhdessä muuttaa, ja minä etsin vuokrakämppää :(. Oltiin suunniteltu että pari vuotta asuttaisiin siinä kaksiossa, ja sitten etsittäisiin isompi, missä olisi lapsillekin tilaa...

Tuosta elatusavusta, eli siis jos en sitä mieheltä halua, pitääkö minun valehdella etten tiedä lapsen isästä? Ja kela sitten mukisematta maksaisi sen minulle? Päätin, että miehelle en anna mitään aihetta jälkeenpäin manata minua siitä että ""järjestin hänet kuseen"", eli pitäköön hän rahansa. Tietysti toivon ja rukoilen että tämä kaikki vielä kääntyisi parhain päin, että mies jollakin ihmeen kaupalla tulisi järkiinsä ja haluaisi yrittää :(!

Soitan siis piakkoin sinne äitiysneuvolaan. Meidän paikkakunnalla ei muutakaan paikkaa ole. Olen aina luullut, että ne ultrat tehdään siellä, onhan siellä lääkärit ja kaikki. Tehdäänkö ne sitten sairaalassa?

Moi,taas. Täällä ainakin on äitiysneuvolassa ultra,mutta aikaisemmin kävin keskussairaalassa äitiyspolilla ultrassa. Neuvolasta laittoivat lähetteen sinne ja sieltä sitten tuli kutsu. Se maksoi tavallisen polimaksun verran,ja jos matka on pitempi niin kelalta voi hakea matkakorvausta,saa sitten osan takaisin.

Kannataa muistaa että avioliiton ulkopuolella syntyyneellä lapsella on oikeus mm. isänsä sukunimeen ja perintöön vain jos isyys vahvistetaan. Muuten he ovat lain mukaan toisilleen täysin vieraita ihmisiä. Mun mielestä olisi vähän lyhytnäköistä ja väärin lasta kohtaan jättää isyys vahvistamatta sen takia ettei halua periä mieheltä elatusmaksua. Vaikka ette enää palaisi yhteen, niin musta on parempi ""laillistaa"" lapselle isä.

Huoltajuudesta voitte sitten sopia erikseen, oletteko silti molemmat huoltajia vaikka lapsi asuisi sinun kanssasi, vai oletko yksinhuoltaja. Isyys ja huoltajuus ovat siis laillisesti eri asiota.

""Tuosta elatusavusta, eli siis jos en sitä mieheltä halua, pitääkö minun valehdella etten tiedä lapsen isästä? Ja kela sitten mukisematta maksaisi sen minulle? Päätin, että miehelle en anna mitään aihetta jälkeenpäin manata minua siitä että ""järjestin hänet kuseen"", eli pitäköön hän rahansa. Tietysti toivon ja rukoilen että tämä kaikki vielä kääntyisi parhain päin, että mies jollakin ihmeen kaupalla tulisi järkiinsä ja haluaisi yrittää :(!""

Siis kyllä sun pitää valehdella, että et tiedä kuka on isä! Muuten vaativat juuri niiden elatusmaksujen takia sen miehen verikokeeseen. Haluavat panna miehen maksamaan! Mutta, jos ei ole miestä maksavat itse mukisematta sen elatusmaksun.

Lisäksi tämän isyyden tunnustuksen voi tehdä koska vain, vaikka vielä täysi-ikäisenä, eikä silloin käsittääkseni mieheltä jälkeen päin vaadita niitä maksettuja elatusmaksuja. Tuo perintöasia on aika pieni juttu, mutta murrosiässä lapselle voi tulla jotain identiteetti juttuja sen isän kanssa eli kuka minä olen, mistä minä olen!

Onnea raskauden johdosta!!!! Kaikesta huolimatta pärjäät varmasti lapsen kanssa,vaikka mies ei rinnallasi olisikaan:) miehillä joo menee tuo ""OMA AIKANSA"" sulattaa ajatus että tulevat isäksi ,vaikka lapsi olisikin toivottu ja suunniteltu!!! Katselkaa nyt rauhassa miten tilanne etenee,mutta koita välttää turhaa stressiä,vaikka varmasti vaikeaa aikaa elätkin!!! Kyllä se kannattaa se isyys vaatia tunnustamaan lapsen tähden lapsella on oikeus isään myös ja juuri niinkun joku kirjoitti murrosiässä sitten saattaa muuten tulla se kuka minä olen ja mistä tullut tunne jos isä ei ole tunnustanut isyyttä,älä välitä jos mies sinulle tiuskii tuon asian tähden lapsen parasta vain ajattelet ja sehän on tärkein tuossa tilanteessa ,kun eihän lapsen tuleva isä ole kumminkaa vihattu henkilö tai tuntematon ihminen sinulla on siis mahdollisuus vielä tuossa vaiheessa saada lapselle ihan oikea isä niin tee se lapsen tähden:)!!!! Kaikkea hyvää sinulle odotuksen kanssa,odotus on ihanaa aikaa koita myös nauttia siitä se on ainutkertaista aikaa:)!!!!!! helsingissä neuvolaan n rv 8 aikoihin ja ultra n rv 12 vaiheilla ultra ei maksa mutta poliklinikka maksu tulee sen yhteydessä 22e.Neuvolassa kannattaa sitten jutella läpi kaikki asiat mitkä mieltä askarruttavat häpeällisiä ja tyhmiä kysymyksiä ei siellä ole!!!

Sen takia minä mietin tuota, että valehtelisin etten tiedä isää, kun mies meinasi ettei hänellä ole rahaa noihin maksuihin; juuri ostetusta asunnosta ja autosta lainanlyhennykset... Kuinka iso summa se elatusapu kuukaudessa on? Kysytäänkö sitä isä-asiaa heti tuolla neuvolassa, vai vasta kun lapsi on syntynyt? Inhottaa kyllä että valehtelisin etten muka tiedä kenen se olisi, en halua että kukaan pitäisi minua jonain hutsuna tms :(! Pitäisikö sitten tosiaan sanoa, ettei tunne koko ihmistä, vai niin, ettei ole varma kuka se on. Luulisi että kun sanoo, ettei ole varma, niin laittaisivat verikokeeseen sitten kaikki ne ""vaihtoehdot""...?!

Voi tämä on niin kamalaa, olen aivan hukassa!! Tänään puhuin miehen kanssa puhelimessa ja hän oli vain niin kylmä ja vihainen, hoki olevansa kusessa nyt.. Tosin hän kyllä sanoi, ettei pystyisi elämään olematta tekemisissä sen lapsen kanssa. Kysyin, että inhoaako hän minua kun en hankkiudu siitä eroon..ei vastannut mitään...! Hän intti että miten meinaan elättää sen lapsen yms yms... Koetin selittää, etten saisi koskaan rauhaa jos nyt tekisin abortin, sanoin että olisikin aivan eri asia jos olisin raskaana jostakin yhden illan jutusta jollekin vieraalle : mies sanoi että ""miten tää nyt on eri asia???"" tuntui tosi kauhealta! Tämä on aivan hullua, miksei mies tajua että tämähän on pieni ihme, minun masussani on meidän tekemä pieni ihmisen alku... En voi muuta kuin itkeä! Voiko miehen mieli tuosta enää muuttua?? Huomenna pitää mennä töihin. Täytyy sinne neuvolaan soittaa myös..

Onnea raskauden johdosta! Varmasti sulla on tosi rankkaa, mutta älä vaan missään nimessä valehtele ettet tiedä isää ihan lapsen kannalta. Kyllä mun mielestä sun ex-miehen pitää kantaa vastuu teoistaan. Vaikka ei muka olis varaa maksaa elatusmaksuja, voi, voi! Oma äitini ei ole pakottanut isääni tunnustamaan minua ja kyllä nyt aikuisena potuttaa jonkun verran, että äijä on päässyt kuin koira veräjästä. Äitini on elättänyt minut täysin yksin ja paras äiti on ollutkin mitä vaan voi olla. Mutta kyllä isälläkin on velvollisuudet lapseensa. Hyvin tiukoilla ollaan oltu äidin kanssa. En ole varma, mutta olisiko se KELAN maksama elatusapu aika paljon pienempi kuin mitä isän maksama. Eikös isän maksamat elatusmaksut mene hänen tulojensa mukaan. Eli jos ei mitkään älyttömät tulot ole niin kyllä pitäisi olla varaa maksaa. Vähentäkööt baarireissujaan, jos kerran sellaisiin on varaa joka viikonloppu ei voi olla tiukka rahatilanne.

Tosi ikäviä asioita on sulle ex-miehesi sanonut. Toivottavasti tilanne rauhoittuu, että saat odottaa vauvaa hyvillä mielin. Mutta ajattele nyt itseäsi ja vauvaasi äläkä tuollaisia puhuvaa miestä!

Kiitos kaikille jotka olette viitsineet vastailla, ja onnitelleet ja kannustaneet minua...!
Ei mies ole pyytänyt, etten kertoisi hänen olevan isä, mutta pelkään että hän alkaa vihata minua, jos sen teen, enkä tahdo että hän vihaa minua..(tiedän, typerää välittää nyt sellaisesta)...!Näen jo miten hänen ja hänen kavereittensa ja perheensä syyttävät katseet katsoisivat minua, joka nyhdän rahaa ""viattomalta miesparalta"". Vielä jos hän sitten joskus perustaisi perheen jonkun naisen kanssa, saisi lapsia ja joutuisi vielä minullekin maksamaan...
Nii-in, kyllä mieheltä aina niihin baarireissuihin tosiaan löytyy varaa...Jos miehellä on keskiverto palkka, jos hän saisi käteen esim. vähän alle 2000 euroa kuussa, niin osaako joku sanoa kuinka paljon hän joutuisi maksamaan? Tahtoisin niin että voisimme hänen kanssa pysyä sovussa, ja että hän tahtoisi olla isänä meidän lapselle.

Yhteistyössä