mahd. maitoallergia?

Miten olette huomanneet maitoallergian? Meillä tyttö nyt 1 v ja olen n. kuukauden sekoitellut korviketta ja maitoa. Jossain vaiheessa huomasin että posket punoittavat, mutta välillä taas ei. Kakka on ollut melkein aina löysää, joten en soikein osaa sitäkään tohon maitoon yhdistää. Nyt tyttö on saanut pari päivää pelkkää maitoa. Neuvolasta en oikein saanut mitään vastausta.

Poskien punoitus voi johtua ilman kuivuudestakin ja pakkasesta. meillä oli punoittava karhea ihottuma poskissa, jaloissa ja käsissä sekä suolisto-oireita (ilmavaivoja, ripulia, oksentelu, kovia vatsakipuja). Vatsakivut ja ilmavaivat valvottivat poikaa jatkuvasti. Oireet on aika yksilöllisiä, nämä oli meillä merkkejä. Meni kuitenkin yli puoli vuotta ennen kuin päästiin altistukseen.

pelkkä poskien punotus todennäköisesti johtuu ulkoilmasta ja sisäilman kuivuudesta, eikä allergiasta. Tämän ikäisen kakkakin on yleensä löysää. Mutta jos kakka imeytyy kaikki vaippaan, on oudon väristä (vihertävää)niin silloin voi olla jostain yliherkkyydestä kyse. Meillä maitoallergia tuli pojalle jo parin kuukauden iässä äidin maidosta, ja oli itkuinen, tuskainen, levoton eikä nukkunut. sekä maidon kosketuksesta tuli nokkosrokkoa.

kun meillä maitoallergia todettiin "toisen kerran" (vauvaiän näytti menneen ohi, menikö vei ei, know knows) joskus 4-5 v niin nimenomaan posket punoitti mutta pahin ihottuma oli ranteissa ja peukaloissa (ja minä luulin että läträä lumessa ja vedessä ja imee peukkuja) ja muutenkin kuiva iho. Vatsaoireita ei suuremmin paitsi että saattoi olla iltapalan jälkeen kipuja kun nukkumaanmeno joskus tökki mutta ei mitään ihmevärisiä tai hajuisia ulosteita tms.
Nimenomaan iho-oireista se sitten löytyi kuin neiti itse totesi kerran maitoa juotuaan että maito kutittaa.

Yhteistyössä