Mä oon järkyttynyt!

• Viestiketjun aloittaja en halua olla teinin äiti...
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Mun äiti oli 15v. kun alkoi seurustella 14 vuotta vanhemman kanssa ja muuttikin pian pois kotoa :whistle: :whistle:
Ei tälläistä saa kirjoitta!!!!! :D
Mä halua kuulla vain kuinka vielä 18v. asutaan kotona eikä edes ajatella poikia!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nasu:
pakko oli muuttaa kun menin kouluun eri paikkakunnalle ku missä vanhemmat asuu. sun lapses on varmaan hitaammin kehittynyt kun minä nuorena. painotan edelleen että kehityksessä on eroja. moni muuttaa pois 15 vuotiaana ku alottaa ammattikoulun muualla. pärjäsin loistavasti.
Siksi oonkin yrittänyt puhua tytölle et lukio olis hyvä koulu ylä-asteen jälkeen, ettei sen tarvitsisi muuttaa pois kotona.
Siis fyysisesti on jo "nainen", kuukautiset ollu jo pari vuotta ym. Ja henkisestikin fiksu, ainakin voimme suht hyvin puhua asioista mutta jotenkin tämä seurustelu tuli NII-IIN puuntakaa et mä en osaa suhtautua tähän mitenkään järkevästi :( :headwall:
Haluaisin sulkea pulloon ja päästää vasta vuosien päästä pois...
lukioon sen takia ettei tarvis kotoa pois muuttaa??!! salli mun :LOL:

tytsi hyvä. älä nyt tuomitse kaikkia. itse olen seurustellut mieheni kanssa 10 vuotta. hänelle menetin neitsyyteni 13 vuotiaana ja olin siihen silloin täysin valmis ja rakastin miestäni silloin yhtä paljon kuin nytkin. kehitys on toisilla nopeampaa kuin toisilla. sinulla se on ilmeisesti loppunut kokonaan 12 vuoden iässä..
Tämä lause kyllä pistää miettimään, kenellä on kehitys loppunu...

tytsi hyvä. älä nyt tuomitse kaikkia. itse olen seurustellut mieheni kanssa 10 vuotta. hänelle menetin neitsyyteni 13 vuotiaana ja olin siihen silloin täysin valmis ja rakastin miestäni silloin yhtä paljon kuin nytkin. kehitys on toisilla nopeampaa kuin toisilla. sinulla se on ilmeisesti loppunut kokonaan 12 vuoden iässä..
Siitä voi olla montaa mieltä. Minun mielestäni se ei osoita, että on "kypsä ja kehittynyt", jos aloittaa 13-vuotiaana seksin. Päinvastoin. Lähipiirissäni on yksi 16v, joka aloitti 13v:nä seksielämän enkä voi sanoa, että kyseinen henkilö olisi vieläkään kovinkaan kypsä. Voi sen niinkin ajatella, että 13-14v tyttö on kypsä, jos ymmärtää olevansa ihan liian nuori seksiin ja tajuaa, että on parempi odottaa ja tutustua kumppaniinsa ensin muilla tavoin. 13v ei ole kropaltaan vielä valmis äidiksi, kyllä minä ainakin ymmärsin siinä iässä, että seksi ja mahdolliset vahinkoraskaudet eivät kuulu vielä siihen elämänvaiheeseen :) mutta tästä asiasta voi olla montaa mieltä, tämä on vain mun mielipide =)

Itse oli lähes koko yläaste iän "kilttityttö", tottakai kavereiden kanssa tuli tehtyä typeryyksiä mutta aika pientä silti. Vanhempien silmissä oltiin sellaisia fiksuja ja pärjääviä. He eivät ehkä ihan nähneet sitä kuinka nopeasti kasvoimme, ja tarvitsimme tilaa kasvaa hyvällä itsetunnolla varustetuiksi, sekä neuvoja. Kiltti vain piti olla. Ja murkkuikä oli muutenkin rankkaa aikaa... sekä koulussa oli lievää kiusaamista. Ylä-asteen jälkeen alkoi kiltteys kyllästyttää ja ahdistaa, ja se olikin sitten pelkkää menoa 19-vuotiaaksi asti. Kotoa muutin pois ammattikoulu aikana lähinnä pois vanhempien silmien alta, koska välit olivat niin kireät. Ja kaveripiirissä oli vanhempia, jotka suojelivat ja kielsivät ihan kaiken, niillä kavereilla oli eniten tarve rikkoa rajoja. Eli kai yritän sanoa, että keskustelua olisi enemmän tarvittu. Ei saarnaa aina vaan, vaan sellaista jossa vanhemmatkin kuuntelevat. Uskoin todella kauan, että olemalla kiltti saa enemmän vanhempien rakkautta ja hölmöilyä ei anteeksi saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
pakko oli muuttaa kun menin kouluun eri paikkakunnalle ku missä vanhemmat asuu. sun lapses on varmaan hitaammin kehittynyt kun minä nuorena. painotan edelleen että kehityksessä on eroja. moni muuttaa pois 15 vuotiaana ku alottaa ammattikoulun muualla. pärjäsin loistavasti.
Siksi oonkin yrittänyt puhua tytölle et lukio olis hyvä koulu ylä-asteen jälkeen, ettei sen tarvitsisi muuttaa pois kotona.
Siis fyysisesti on jo "nainen", kuukautiset ollu jo pari vuotta ym. Ja henkisestikin fiksu, ainakin voimme suht hyvin puhua asioista mutta jotenkin tämä seurustelu tuli NII-IIN puuntakaa et mä en osaa suhtautua tähän mitenkään järkevästi :( :headwall:
Haluaisin sulkea pulloon ja päästää vasta vuosien päästä pois...
lukioon sen takia ettei tarvis kotoa pois muuttaa??!! salli mun :LOL:
Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä, ei kannata painostaa kouluun, mihin ei halua. Tuossa iässä on tarpeeksi vaikeeta muutenkin, saati hakata pätä seinään jonkun ei kiinnostavan opintojen kanssa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Tämä lause kyllä pistää miettimään, kenellä on kehitys loppunu...

Aivan.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Munmielestä kyllä yksi osa kehitystä on, että tajuaa olevansa liian nuori johonkin juttuihi. Siis järkevä nori tajuaa myös sen, ettei ole valmis seksiin ja mä en osaa kuvitella tilannetta, että alle 15 vuotias olisi.
Itekkin olen sitämieltä, että oli tuurista kiinni, että en itteäni asian kanssa kolhinu, eli periaatteessa olin liian nuori, mutta tuurila seilattiin alkuelämä niin, että kummemmin ei sattunu.

Peesaan täysillä kahta ensimmäistä lausettasi! :) Noin minä ajattelin yläasteiässä ja ajattelen vieläkin =)

saapas
suututaanko täällä helposti jos sanoo oman mielipiteensä? siis uskaltaako tälle palstalle kirjottaa mielipiteitään vai vedetäänkö niistä helposti herne nenään?

Mun äiti oli 15v. kun alkoi seurustella 14 vuotta vanhemman kanssa ja muuttikin pian pois kotoa :whistle: :whistle:
Mä halua kuulla vain kuinka vielä 18v. asutaan kotona eikä edes ajatella poikia!!
No mä olen 18v ja asun vielä kotona ;) Aion asuakin vielä vuoden tai pari :) Pojat tietysti kiinnostavat, mutta seksielämää en ole aloittanut, koska ei ole löytynyt sopivaa ihmistä :) Liian nuori en siihen enää ole, eli ei johdu siitä.

Mutta kun mä en halua et se vielä harrastaa seksiä!! Sehän on lapsi!! :(
Oon jo miettinyt et voinko olla niin julma et käsken lopettaa seurustelun :(
Mut päätin vain yrittää rajoittaa tapaamisia, ainakin sellaisia missä jotain vois tapahtua.

Ja voit sen estää tarkalleen ottaen miten?

Kyllä muakin todella raivostuttaa kaltaisesi tyttölasten äidit, jotka suojelevat tyttöjään meidän jo ilmeisesti lähtökohtaisesti pahoilta pojiltamme. Voisin uskoa, että jos tyttöresi tulee aikaisin ei-toivotusti raskaaksi, melttoat sille "syylliselle" pojalle ja sen vanhemmille ja etkä näe malkaa omassa silmässäsi saati lapsessasi.

Toki lapsiaan pitää suojella ja niistä saa luvalla ihan huolissaankin olla, mutta voin sinulle kertoa että poikien äitinä olen hyvin huolissani näistä vampin tavoin käyttäytyvistä, alle 15-vuotiaista tyttölapsista, jotka esittävät olevansa vanhempia ja kokeneempia, meikkaavat kuin glamrokkarit, on hepenet ja killuttimet ja napapaidat ja stringit..... ja kun vahinko sitten tulee, niin itketään äidille "miten se kamala poika uskoi kun valehtelin syöväni pillereitä."

No niin, sainpas sanottua. Riidellä en kuitenkaan halua aiheesta, kunhan muistutin että on erilaisia näkökulmia tähänkin asiaan. Pojillakin on tunteet, ei ne mitään panokoneita ole, emmekä me poikien äidit suinkaan kannusta lapsiamme käyttäytymään sovinistisesti ja vastuuttomasti. Yhtä suuri tragedia nämä vahingot ovat kaikille osapuolille.

koo
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Hop, hop, pillerireseptiä hakemaan neidolle.

Ei ole kivaa pojallekaan, jos tyttö tulee raskaaksi ja tekee abortin vastoin pojan toivetta...
Mutta kun mä en halua et se vielä harrastaa seksiä!! Sehän on lapsi!! :(
Oon jo miettinyt et voinko olla niin julma et käsken lopettaa seurustelun :(
Mut päätin vain yrittää rajoittaa tapaamisia, ainakin sellaisia missä jotain vois tapahtua.
mun mielestä teini-ikäinen on jo nuori, ei lapsi.
Tulepa katsomaan kouluun niitä 'nuoria'. Luokallinen ton ikäisiä... Ovat kyllä niin lapsia, että...

Niinhän se on, että pojat aloittavat seksielämän yleensä vanhempana kuin tytöt ja tytöt seurustelevat usein yläasteiässä vanhempien poikien kanssa. Ehkä siksi näitä poikia ei enää valvota niin tarkkaan =) Joskus tämä "poika" voi olla vaikka yli 18v :whistle:

noh, siitä ei kyllä niin älyttömän kauan ole kun itse olin yläasteella joten muistan kyllä sen miten tuossa iässä oli hyvinkin eri tavalla kehittyneitä nuoria.
Kyllä mä ton tiedän. Enkä yleistä, mutta aika usein ne, jotka aloittivat seksin yläasteiän alussa, olivat niitä vähemmän kypsiä nuoria. Ei se seksielämän aloittaminen kerro yhtään mitään henkisestä kypsyydestä. Olen edelleen sitä mieltä, että se osoittaa vastuuta ja kypsyyttä, ettei aloita seksielämää liian nuorena. Minä olin 13v:nä ja yleensäkin yläasteiässä mielestäni melko kypsä ja fiksu nuori eikä mulle silti olisi tullut edes mieleen harrastaa vielä siinä iässä seksiä. Mä olen varmaan tosi epäkypsä ja alikehittynyt, kun en nyt 18v:nä, täysi-ikäisenäkään ole aloittanut seksielämääni =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
noh, siitä ei kyllä niin älyttömän kauan ole kun itse olin yläasteella joten muistan kyllä sen miten tuossa iässä oli hyvinkin eri tavalla kehittyneitä nuoria.
. Mä olen varmaan tosi epäkypsä ja alikehittynyt, kun en nyt 18v:nä, täysi-ikäisenäkään ole aloittanut seksielämääni =)
Onhan toi kieltämättä aika kummallista, etenkin jos et ole edes koskaan suudellut ketään. Eikö sua pelota että jäät vanhaksi piiaksi? Enää 12v niin olet jo 30v...

Kyllä mä ton tiedän. Enkä yleistä, mutta aika usein ne, jotka aloittivat seksin yläasteiän alussa, olivat niitä vähemmän kypsiä nuoria. Ei se seksielämän aloittaminen kerro yhtään mitään henkisestä kypsyydestä. Olen edelleen sitä mieltä, että se osoittaa vastuuta ja kypsyyttä, ettei aloita seksielämää liian nuorena. Minä olin 13v:nä ja yleensäkin yläasteiässä mielestäni melko kypsä ja fiksu nuori eikä mulle silti olisi tullut edes mieleen harrastaa vielä siinä iässä seksiä. Mä olen varmaan tosi epäkypsä ja alikehittynyt, kun en nyt 18v:nä, täysi-ikäisenäkään ole aloittanut seksielämääni =)
no mäkin olin mielestäni siitä fiksuimmasta päästä peruskoulussa: menestyin koulussa ja en harrastanut ryyppäämistä vaan soitin ammattiopistolla orkesterissa ja näyttelin kesäteatterissa. Eli eipä tosiaan yleistetä...

vieras
no mäkin olin mielestäni siitä fiksuimmasta päästä peruskoulussa: menestyin koulussa ja en harrastanut ryyppäämistä vaan soitin ammattiopistolla orkesterissa ja näyttelin kesäteatterissa. Eli eipä tosiaan yleistetä...

ois varmaan kannattanut sillon harrastaa sitä ryyppäämistä ni ei nyt tarttis ku on jo lapsiaki pitänyt hommata.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ois varmaan kannattanut sillon harrastaa sitä ryyppäämistä ni ei nyt tarttis ku on jo lapsiaki pitänyt hommata.
niin tosiaan... kun lasten saamisen jälkeenhän ei saisi alkoholiin koskea, muuten lapset saavat traumoja :whistle:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

niin tosiaan... kun lasten saamisen jälkeenhän ei saisi alkoholiin koskea, muuten lapset saavat traumoja :whistle:

Liikaa on liikaa joka asiassa..

No äiti oli 18-vuotiaana suunnitellusti raskaana ja mä synnyin päivä sen jälkeen, kun äiti oli täyttänyt 19 :whistle: :D

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä