Mä oikeesti ihan vilpittömästi oon luullut että meillä on kaikki hyvin.

  • Viestiketjun aloittaja voi stna!!
  • Ensimmäinen viesti
.............
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25105893:
Olen ollut aina siinä käsityksessä, että palveluskoirat - koulutettuina - toimivat omistajansa tahdon mukaan. Ilmeisesti olen erehtynyt.
En nyt oikein tajunnut - sanoinko jossain, ettei meillä koirat tottele isäntäväkeä? Kyllä ne tottelevat, ei tarvitse kuin kerran kieltää. Ja siksihän ne eivät perheen hereilläollessa haukukaan, kun tunkeilijoiden hoiteleminen on jotain mistä lauman pomo päättää.

Tuossa yöllisessä haukkumisessa on kyse varoittamisesta. Ja ihan hyvä vaan, että varoittavatkin, jos oikeasti jotain tunkeilijoita olisi oven takana. Me asutaan omakotitalossa joten ei ole tarvinnut opettaa koiria olemaan reagoimatta yllättäviin yöllisiin ääniin.
 
....................
Johtajuudella ei ole mitään merkitystä siinä vaiheessa, kun koira lähtee vahtimaan asuntoa, kun kuulee epämääräistä kolinaa jostain. Varsinkaan siis silloin, kun se "johtaja" on nukkumassa eli yhtäkuin ei ns. vahtivuorossa edes.

Meillä ainakin saku pitää ison metelin, jos ovelle tulee ihan kuka tahansa ja minä nukun. Oli se sit mies tai kuka vain.
Tätä juuri ajoin takaa minäkin. Hyvä ettei tarvitse yksin tässä hävetä näiden "huonostikoulutettujen" dobbereiden kanssa ;)
 
sakun omistaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25105893:
Olen ollut aina siinä käsityksessä, että palveluskoirat - koulutettuina - toimivat omistajansa tahdon mukaan. Ilmeisesti olen erehtynyt.
Jokainen elukka toimii ihan omien vaistojensa varassa silloin kun ei ole omistajansa silmien alla. Kun omistaja nukkuu tai on poissa, koira toimii tasan juuri niin kuten vaistot sanoo tuollaisissa asioissa kuten itsensä ja reviirinsä puolustaminen jne.

Vaikka kuinka oma koirani olisi paijailtavissa mun läsnäollessa, on se aivan erilainen kun itse ole poissa. Edes tutut ihmiset eivät pääse vartioituun paikkaan, kun olen poissa, ei edes nakkien ja houkutteluiden kanssa -ellei siis koiran puremaa ota vastaan. Ei hyödyttäisi, vaikka kuinka opettaisin, ettei saisi vahtia yms. kun itse lähden pois näköpiiristä, ne koiran luontaiset ominaisuudet vain tulevat esille. Vahtikoira on vahtikoira, eikä muuksi vaan muutu.
 
Keittiönoita
En nyt oikein tajunnut - sanoinko jossain, ettei meillä koirat tottele isäntäväkeä? Kyllä ne tottelevat, ei tarvitse kuin kerran kieltää. Ja siksihän ne eivät perheen hereilläollessa haukukaan, kun tunkeilijoiden hoiteleminen on jotain mistä lauman pomo päättää.

Tuossa yöllisessä haukkumisessa on kyse varoittamisesta. Ja ihan hyvä vaan, että varoittavatkin, jos oikeasti jotain tunkeilijoita olisi oven takana. Me asutaan omakotitalossa joten ei ole tarvinnut opettaa koiria olemaan reagoimatta yllättäviin yöllisiin ääniin.
Mä ymmärrän kyllä. Mutta pitääkö koiran varoittaa, jos joku liikkuu ulkona? Äläkä hermostu kysymyksestäni :) Mä asun kaupungissa rivitaloalueella ja tuosta kulkee jatkuvasti pihan ohi ihmisiä. Ei mun koirani koskaan sisällä ollessaan reagoinut ulkona oleviin ihmisiin. Reagoi kyllä siinä vaiheessa, jos ne ihmiset soittivat ovikelloa. Ja varmasti olisi käynyt päälle, jos joku olisi tänne ikkunasta sisään kiivennyt tai murtautunut ovesta.

En ole koskaan asunut omakotitalossa, joten en välttämättä ymmärrä, miksi jo pihaan tulijoista pitää koiran varoittaa. Säilytättekö pihalla jotain varastamisen arvoista? Vai onko omakotitalossa asuminen jotenkin turvattomampaa...ei kai? Käsittääkseni ihmiset muuttavat omakotitaloihin osittain juuri siksi, että kokevat sen turvallisempana asumismuotona.

Kännyköiden aikakaudella ei muuten tarvitse valvoa koiran takia, vaikka olisi haukkuherkkä. Voi soittaa kotiin 2 minuuttia etukäteen. Ja tämä siis liittyen aloittajan kirjoituksiin.
 
Keittiönoita
Jokainen elukka toimii ihan omien vaistojensa varassa silloin kun ei ole omistajansa silmien alla. Kun omistaja nukkuu tai on poissa, koira toimii tasan juuri niin kuten vaistot sanoo tuollaisissa asioissa kuten itsensä ja reviirinsä puolustaminen jne.

Vaikka kuinka oma koirani olisi paijailtavissa mun läsnäollessa, on se aivan erilainen kun itse ole poissa. Edes tutut ihmiset eivät pääse vartioituun paikkaan, kun olen poissa, ei edes nakkien ja houkutteluiden kanssa -ellei siis koiran puremaa ota vastaan. Ei hyödyttäisi, vaikka kuinka opettaisin, ettei saisi vahtia yms. kun itse lähden pois näköpiiristä, ne koiran luontaiset ominaisuudet vain tulevat esille. Vahtikoira on vahtikoira, eikä muuksi vaan muutu.
Ymmärrän kyllä tuon. Ei munkaan koirani toiminut samoin mun läsnäollessani kuin ollessaan vain lasten kanssa. Mutta jos mulla olisi ollut tässä huushollissa puoliso, olisin kyllä ajatellut, että se puoliso on koiran isäntä ja minä emäntä. Jotka ovat lauman johtajat. Niin no..onhan niitä nk yhden isännän rotujakin.
 
Keittiönoita
[QUOTE="late";25105931]Ukko antaa kavereiden haukkua vaimoaan kusipääksi. Tuollaisten moukkien kanssa ei pitäisi olla missään tekemissä. Itse löisin lapiolla jos joku haukkuisi naistani.[/QUOTE]
Kuulisitpa vaan, miten naiset haukkuvat miehiään. Ja ystäviensä miehiä.
 
....................
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25105924:
Mutta pitääkö koiran varoittaa, jos joku liikkuu ulkona? Äläkä hermostu kysymyksestäni :) Mä asun kaupungissa rivitaloalueella ja tuosta kulkee jatkuvasti pihan ohi ihmisiä. Ei mun koirani koskaan sisällä ollessaan reagoinut ulkona oleviin ihmisiin. Reagoi kyllä siinä vaiheessa, jos ne ihmiset soittivat ovikelloa. Ja varmasti olisi käynyt päälle, jos joku olisi tänne ikkunasta sisään kiivennyt tai murtautunut ovesta.

En ole koskaan asunut omakotitalossa, joten en välttämättä ymmärrä, miksi jo pihaan tulijoista pitää koiran varoittaa. Säilytättekö pihalla jotain varastamisen arvoista? Vai onko omakotitalossa asuminen jotenkin turvattomampaa...ei kai? Käsittääkseni ihmiset muuttavat omakotitaloihin osittain juuri siksi, että kokevat sen turvallisempana asumismuotona.
En hermostu, mutta ehkä ihmettelen vähän mistä kysymys kumpuaa ;)

En ole sanonut, että koirat reagoi kaikkeen ulkona liikkuvaan... ei niitä kiinnosta jos joku kadulla liikkuu. Reviiriä ne otta kai puolustavat, mutta tuskin heräisivät jos joku pelkästään liikuskelisi puutarhassa. (Tai en tiedä, kun ei kukaan ole liikuskellut.) Mutta kyse oli siitä, että joku tulee OVELLE. Vähän eri asia?

(OT:nä: minun mielestäni kerrostalo on turvallisemman tuntuinen kuin omakotitalo, kyllä, mutta en muuten viihdy kerrostalossa...)
 
sakun omistaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25105924:
Mä ymmärrän kyllä. Mutta pitääkö koiran varoittaa, jos joku liikkuu ulkona? Äläkä hermostu kysymyksestäni :) Mä asun kaupungissa rivitaloalueella ja tuosta kulkee jatkuvasti pihan ohi ihmisiä. Ei mun koirani koskaan sisällä ollessaan reagoinut ulkona oleviin ihmisiin. Reagoi kyllä siinä vaiheessa, jos ne ihmiset soittivat ovikelloa. Ja varmasti olisi käynyt päälle, jos joku olisi tänne ikkunasta sisään kiivennyt tai murtautunut ovesta.

En ole koskaan asunut omakotitalossa, joten en välttämättä ymmärrä, miksi jo pihaan tulijoista pitää koiran varoittaa. Säilytättekö pihalla jotain varastamisen arvoista? Vai onko omakotitalossa asuminen jotenkin turvattomampaa...ei kai? Käsittääkseni ihmiset muuttavat omakotitaloihin osittain juuri siksi, että kokevat sen turvallisempana asumismuotona.

Kännyköiden aikakaudella ei muuten tarvitse valvoa koiran takia, vaikka olisi haukkuherkkä. Voi soittaa kotiin 2 minuuttia etukäteen. Ja tämä siis liittyen aloittajan kirjoituksiin.
Ei meilläkään tämä sama saku ilmoittanut kerrostalossa tai rivarissa asuttaessamme jos pihalla joku käveli esim. oven ohitse tjms. Se oli yleistä ja ihmisiä nyt käveli tuontuostakin siitä, niin mitä sitä suotta varoittamaan.

Omakotitalossa taasen, niitä ihmisiä ei tule sisäpihalle tai oven eteen ihan vaan muuten vaan. Tämä tuo koiralle vaikutelman, että ulko-oven edessä oleviin ihmisiin reagoidaan. Koiran reviiri myös on suurempi, koska hyvin usein koira saa olla kuitenkin pihalla vapaana mitä ei kuitenkaan rivarissa saisi samanlailla tehdä, sillä rivarin esim. etupihat on yleisessä käytössä kerrostalosta puhumattakaan.

Vahviminen ei ole opettamisesta kiinni. Sitä joko on tai ei ole. Toki ei niin vahtivan rodunkin saa opetettua "mekaanisesti" haukkumaan jonkun esim. soittaessa ovikelloa, mutta vahtiviettistä koiraa ei pysty sammuttamaan siten, ettei se vahtisi ikinä. Se ei ole opetuskysymys.

Meidän sisälle sai "murtautua" ikkunasta, kun itse olin talon ulkopuolella sanallisesti komentamassa koiraa, vaikka ventovieras ihminen tuli sisälle. Ei siis edes varoittanut/haukkunut, koska olin kertomassa koiralle ulkopuolella, että tuo oli ok. Mun nukkuessa tai ollessani poissa tuo ikkunasta kiivennyt ihminen olisi ollut pilven toisella puolella, ellei varoituksia ottaisi tosissaan. Pari kertaa on tullut sellaisia tilanteita eteen, että on tullut ilmi, että koira ottaa kyllä sitten vartiopuuhat aivan tosissaan, edes se lihaisa luu edessä ei ota vahtimista pois.....
 
sakun omistaja
[QUOTE="late";25105931]Ukko antaa kavereiden haukkua vaimoaan kusipääksi. Tuollaisten moukkien kanssa ei pitäisi olla missään tekemissä. Itse löisin lapiolla jos joku haukkuisi naistani.[/QUOTE]

Tätä mieltä minäkin olisin, että aika tossu ukko KAVERILLEEN, ettei ole munaa puolustaa omia akka valintaansa toisten edessä.
 
sakun omistaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25105932:
Ymmärrän kyllä tuon. Ei munkaan koirani toiminut samoin mun läsnäollessani kuin ollessaan vain lasten kanssa. Mutta jos mulla olisi ollut tässä huushollissa puoliso, olisin kyllä ajatellut, että se puoliso on koiran isäntä ja minä emäntä. Jotka ovat lauman johtajat. Niin no..onhan niitä nk yhden isännän rotujakin.
Joo, mutta koira voi ilmoittaa sen tutunkin ihmisen tulosta toiselle ihan vain siksi, että koiran pääkopassa nyt vain menee niin, että ilmoitetaan, että joku tulee.

Meillä koira ei hauku yksinollessaan ollenkaan sisällä, vaikka ovi aukeneekin. Mitä sitä turhaa haukkua silloin. Vasta kun "rosvo" aukaisee oven, niin vilkahtaa koiran hampaat oven välistä ja kuuluu laimea murina. Jos ihminen avaa tuon jälkeen ovea välittämättä varoituksesta, ärähtää koira ja antaa kerran pari varoituksen louskasemalla ilmaa kutakuinkin ihmisen rintakehän kohdalla eli hyppää ärähtää, hyppää naamaa kohti ja louskaisee ilmaa. Jos ihminen pysähtyy, niin jatkaa tuota, kuola lähtee valumaan jne. Todennäköisesti jos tulee sisälle, niin puraisee. Jos ihminen laittaa oven kiinni niin hyvä juttu :)

Meidän ollessa sisällä taasen koira juoksee ovelle kamalasti rähisten (olettaen, ettei keritä itse huomaan tulijaa ennen koiraa) ja pitää sellaista ylimääräistä ärinää. KUn mennään itse ovelle, koira hiljenee.
 
Ihan ok mut en tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja on lapsellinen ja täysin väärässä. Tuollaisesta holhoamisesta ei voi seurata mitään hyvää. Anna sen miehehesi kerrankin tuulettua ja ole vielä aamulla hieman välinpitämätön!
 
Keittiönoita
Ei meilläkään tämä sama saku ilmoittanut kerrostalossa tai rivarissa asuttaessamme jos pihalla joku käveli esim. oven ohitse tjms. Se oli yleistä ja ihmisiä nyt käveli tuontuostakin siitä, niin mitä sitä suotta varoittamaan.

Omakotitalossa taasen, niitä ihmisiä ei tule sisäpihalle tai oven eteen ihan vaan muuten vaan. Tämä tuo koiralle vaikutelman, että ulko-oven edessä oleviin ihmisiin reagoidaan. Koiran reviiri myös on suurempi, koska hyvin usein koira saa olla kuitenkin pihalla vapaana mitä ei kuitenkaan rivarissa saisi samanlailla tehdä, sillä rivarin esim. etupihat on yleisessä käytössä kerrostalosta puhumattakaan.

Vahviminen ei ole opettamisesta kiinni. Sitä joko on tai ei ole. Toki ei niin vahtivan rodunkin saa opetettua "mekaanisesti" haukkumaan jonkun esim. soittaessa ovikelloa, mutta vahtiviettistä koiraa ei pysty sammuttamaan siten, ettei se vahtisi ikinä. Se ei ole opetuskysymys.

Meidän sisälle sai "murtautua" ikkunasta, kun itse olin talon ulkopuolella sanallisesti komentamassa koiraa, vaikka ventovieras ihminen tuli sisälle. Ei siis edes varoittanut/haukkunut, koska olin kertomassa koiralle ulkopuolella, että tuo oli ok. Mun nukkuessa tai ollessani poissa tuo ikkunasta kiivennyt ihminen olisi ollut pilven toisella puolella, ellei varoituksia ottaisi tosissaan. Pari kertaa on tullut sellaisia tilanteita eteen, että on tullut ilmi, että koira ottaa kyllä sitten vartiopuuhat aivan tosissaan, edes se lihaisa luu edessä ei ota vahtimista pois.....
Kiitos :) Tuo oli juuri se, mitä halusin ymmärtää. Omakotitalossa koiran reviiri on isompi kuin muualla eikä koiran omistaja voi asiaan vaikuttaa. Mulle oli vaikeaa tajuta juuri tuo asia, koska kaupunkialueella koira ei voi itse päättää reviiriään vaan koiran omistajan on päätettävä, milloin koira saa reagoida ihmisiin ja milloin ei. Tai jos antaa koiran päättää, voi naapurisopu olla koetuksella :D Oma koirani kun aina ensin katsoi, kuka tulee ja vasta sen jälkeen toimi, kuten asiaan kuului mamman mielestä toimia.
 
sakun omistaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25106002:
Kiitos :) Tuo oli juuri se, mitä halusin ymmärtää. Omakotitalossa koiran reviiri on isompi kuin muualla eikä koiran omistaja voi asiaan vaikuttaa. Mulle oli vaikeaa tajuta juuri tuo asia, koska kaupunkialueella koira ei voi itse päättää reviiriään vaan koiran omistajan on päätettävä, milloin koira saa reagoida ihmisiin ja milloin ei. Tai jos antaa koiran päättää, voi naapurisopu olla koetuksella :D Oma koirani kun aina ensin katsoi, kuka tulee ja vasta sen jälkeen toimi, kuten asiaan kuului mamman mielestä toimia.
Niin puhut nyt siitä, kun itse olet vieressä. Entäs kun itse olet poissa ja joku tulee kolkuttamaan ovea tai kenties tulee avaimilla typeryyksissään sisälle? Vieläkö toimisi kuten sinä haluaisit -olettaen, ettet halua, että koirasi syö talonmiehen tjms.
 
Keittiönoita
Niin puhut nyt siitä, kun itse olet vieressä. Entäs kun itse olet poissa ja joku tulee kolkuttamaan ovea tai kenties tulee avaimilla typeryyksissään sisälle? Vieläkö toimisi kuten sinä haluaisit -olettaen, ettet halua, että koirasi syö talonmiehen tjms.
No siis...jos meillä joku kulki talon ohi tai tuli pihaan, niin ei koira siihen reagoinut, vaikka en ollut kotonakaan. Jos taas se joku soitti ovikelloa, niin reagoi...riippumatta siitä, olin ko kotona vai en. Mä tarkoitin nyt aiemmassa sitä, että se "joku" on jossain siinä pihalla eikä suinkaan vääntämässä vielä avainta ovessa tai soittamassa ovikelloa. Kyllä meillä koira aikoinaan kävi huoltomiehen käsivarteen kiinni, kun tuli tänne sisälle, vaikka mä olin töissä. Eli ei päästänyt sisälle. Mutta meillä piha ei ole vielä sama asia kuin asunto sisällä...välissä on lukittu ovi. Joo, en tiedä... ehkä koira osasi erottaa jotenkin sen, onko joku pihalla, tossa kadulla vai meillä sisällä ja sen perusteella päätti, mitä tekee. Ja niin paljon kuin se omaa laumaansa puolustikin, niin ikinä ei ollut puolustuskannalla, jos lapset tai lasten kaverit pörräsi tossa pihassa. Tai edes silloin, kun lapset tulivat sisään. Eli piski tunnisti kyllä oman laumansa. Hassua muuten, että aikoinaan meidän kissakin tunnisti aina isäni askeleet. Asuttiin kerrostalossa ja koskaan kissa ei tullut ketään muuta ovelle vastaan. Mutta isääni vastassa oli ihan joka ainoa kerta. Jotenkin aina olin ajatellut, että koirat tunnistaisi oman laumansa paremmin kuin kissat. Aina oppii jotain uutta :)
 
sakun omistaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25106026:
No siis...jos meillä joku kulki talon ohi tai tuli pihaan, niin ei koira siihen reagoinut, vaikka en ollut kotonakaan. Jos taas se joku soitti ovikelloa, niin reagoi...riippumatta siitä, olin ko kotona vai en. Mä tarkoitin nyt aiemmassa sitä, että se "joku" on jossain siinä pihalla eikä suinkaan vääntämässä vielä avainta ovessa tai soittamassa ovikelloa. Kyllä meillä koira aikoinaan kävi huoltomiehen käsivarteen kiinni, kun tuli tänne sisälle, vaikka mä olin töissä. Eli ei päästänyt sisälle. Mutta meillä piha ei ole vielä sama asia kuin asunto sisällä...välissä on lukittu ovi. Joo, en tiedä... ehkä koira osasi erottaa jotenkin sen, onko joku pihalla, tossa kadulla vai meillä sisällä ja sen perusteella päätti, mitä tekee. Ja niin paljon kuin se omaa laumaansa puolustikin, niin ikinä ei ollut puolustuskannalla, jos lapset tai lasten kaverit pörräsi tossa pihassa. Tai edes silloin, kun lapset tulivat sisään. Eli piski tunnisti kyllä oman laumansa. Hassua muuten, että aikoinaan meidän kissakin tunnisti aina isäni askeleet. Asuttiin kerrostalossa ja koskaan kissa ei tullut ketään muuta ovelle vastaan. Mutta isääni vastassa oli ihan joka ainoa kerta. Jotenkin aina olin ajatellut, että koirat tunnistaisi oman laumansa paremmin kuin kissat. Aina oppii jotain uutta :)
Niin eli koirasi reviiri on vain asunto ja asunnon lukko tjms :) Eli pienempi kuin monilla omakotitalon koirilla.

Kyllä meidänkin koira tunnistaa perheenjäsenen tulon, vaikka haukkuu. Muutenkin meillä ainakin se haukunta/rähjäys kun ollaan sisällä on lähinnä ilmoittamista, "nyt tulee joku" kuin puolustamista. Kun meinaa puolustaa yksinään, ei tee tuota rähjäystä vaan ihan hiljaa murisee vaan ja kyttää tuleeko tosiaan sisälle vai ei (tekee vaaratilanteen, kun tulija ei edes hoksaa, että koira on talossa ennenkuin valkoiset hampaat vilkahtaa varoituksena). Eli siis ilmoittaa ja tämä silloin kun oma talon väki on jotenkin "poissaolevana" siellä sisällä. Esim. nukkuu/saunassa tjms. Ja siis koira ei hauku talossa jos tulee omantalon väki sisälle ILMAN, että ketään muuta on talossa. Eli toisinsanoen haukku on vain ja ainoastaan ilmoitus, että nyt tulee joku.
 
Keittiönoita
Niin eli koirasi reviiri on vain asunto ja asunnon lukko tjms :) Eli pienempi kuin monilla omakotitalon koirilla.

Kyllä meidänkin koira tunnistaa perheenjäsenen tulon, vaikka haukkuu. Muutenkin meillä ainakin se haukunta/rähjäys kun ollaan sisällä on lähinnä ilmoittamista, "nyt tulee joku" kuin puolustamista. Kun meinaa puolustaa yksinään, ei tee tuota rähjäystä vaan ihan hiljaa murisee vaan ja kyttää tuleeko tosiaan sisälle vai ei (tekee vaaratilanteen, kun tulija ei edes hoksaa, että koira on talossa ennenkuin valkoiset hampaat vilkahtaa varoituksena). Eli siis ilmoittaa ja tämä silloin kun oma talon väki on jotenkin "poissaolevana" siellä sisällä. Esim. nukkuu/saunassa tjms. Ja siis koira ei hauku talossa jos tulee omantalon väki sisälle ILMAN, että ketään muuta on talossa. Eli toisinsanoen haukku on vain ja ainoastaan ilmoitus, että nyt tulee joku.
Jep, meillä tosiaan se puolustettava reviiri on ollut asunto. Olipa täällä sitten ketään kotona tahi ei. Ulkona jos joku kulkee - ja kaupunkialueella tietysti kulkeekin - koiran ei ole tarvinnut olla puolustusasemissa. Ja rivitalossa nyt on itsestään selvää, että koira ei voi alkaa louskuttamaan, jos oma väki on pihassa tai oma väki tulee kotiin. Olipa kotona joku tahi ei. Meillä ainakin on aina tässä ravannut nin omat lapset kuin lasten kaveritkin, joten jos koira olisi aina alkanut louskuttaa, kun pihaan joku tulee, niin taloyhtiö olisi jo aikaa sitten pakkolunastanut tämän asunnon. Vaikka omistusasunnossa asutaankin. Omakotitalossa tilanne on varmaan erilainen eli piha kuuluu tavallaan siihen asuntoon eli koira saa louskuttaa, jos pihaan tulee joku.
 
pyssymies
Minulla on haulikko joka toisinaan ampuu tarkoituksella ja toisinaan ihan itsekseen. Tavallisesti haulikko on ihan hiljaa ja rauhallinen, mutta aina on mahdollisuus että se rupeaa ammuskelemaan pitkin seiniä. Minua se pienenä nallipyssynä ampui monestikkin, mutta opetin sille kuria.
Joskus haulikko pääsee itsekseen pihalle. Silloin erityisti lasten on parempi olla varuillaan, sillä haulikkoni saattaa ymmärtää juoksuaskeleet väärin ja ampua perään.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
Eras vierailija
Tassa tilanteessa on hermot kiristyneet jo pidemman aikaa kummallakin osapuolella ja toivottavasti saavat rauhallisesti, asiallisesti ja avoiesti puhuttua niista ongelmista joita taman episodin (tai oikeestaan episodien) takana on. Toivottavasti onnistvat lahtemaan lahtokohdasta, etta kummassakaan ihmisessa ei ole vikaa, mutta elamantilanteessa ja kaytoksessa molemmin puolin jotakin pitaisi muuttaa etta kaikilla, myos lapsella, on hyva olo ja elama toimii hyvin. Harmi etta tama juttu tapahtui miehen syntymapaivana, suurentaa aina mittasuteita synttarisankarin nakokulmasta - sillon aina kumminkin olettaa etta ymparisto taipuu ja paiva on jotenkin erityinen.
 
Eihän me tiedetä mitä nämä harvase päivä ja pari kertaa vuodessa oikeasti tarkoittavat, nehän ovat muuttuneet jo moneen kertaan ketjun aikana.
No jaa. Minulla on kyllä pysynyt koko ajan se mielikuva, että mies käy muutaman kerran vuodessa ottamassa viinasta, mutta pääsee kavereiden kanssa muuten tuulettumaan välillä jopa pari kertaa viikossa. Se on aika paljon se. Varsinkin jos pitää vaimolle sitten naputtaa kun kerran lähtee johonkin.

Joillakin miehillä on sellainen kumma oletus, että nainen elää häntä varten. Nainen on sellainen esine, joka kuuraa kodin, laittaa ruuan ja hoitaa lapset. Ja sitten näyttää nätiltä, keskustelee ja harrastaa seksiä silloin kun mies näitä haluaa. Se nainen ei tokikaan kaipaa ystäviä tai harrastuksia siellä kotona. Iltaisin ei passaa mennä mihinkään kun eihän se miehen asia ole lasta hoitaa. Jos ihan pakko on jotain harrastaa niin telkkaria saa vähän katsoa kunhan ei silloin kun miehen ohjelmat tulee, neuloa voisi myös kunhan ei tule kalistelemaan niitä puikkojaan silloin kun miestä ei huvita kuunnella.

Joo, ei varmaankaan ole tämän ketjun tapaus ihan näin kärjistynyt, mutta tällainen asenne paistaa turhan usein lävitse näistä keskusteluista. Ja se kumpuaa vielä molemmilta sukupuolilta.

Syntymäpäivänä olisi ollut hyvä paikka joustaa, mutta ymmärrän ihan täysin että alkaa vituttaa, varsinkin kun ei ole toisella edes pokkaa sanoa, että "kyllä minä nyt haluan jäädä, korvaan sen sinulle jotenkin myöhemmin". Tai vaikka fiksuna miehenä olisi ollut kotosalla ennen niitä synttäreitä, niin sitten voi bilettää hyvällä omallatunnolla.
 
"mmm"
Plus mä en käsitä miksi alkoholi ei olis se paras kohta säästää, jos jo kaikesta muusta mahdollisesta on otettu budjetti kokonaan pois. LAskut ja vuokra on pakko maksaa, ja ruokaa ostaa. Jolulahjatkin olis ihan kivoja, ja niihin oon oikeesti varannut 200e, joka sisältää meidän, lapsen, ja sukulaislasten (6kpl) lahjat. Enempää en oikeesti voi niistäkään nipistää, ja uutena vuotena kuitenkin sitten menee juhlimaan, miksei se riitä kun muutenkin käy ehkä 2kk välein viihteellä?
En jaksa kommentoida muuta, mutta mun mielestä jos rahatilanne on tämä ja mies joutuu tekemään älyttömästi ylitöitä, niin kannattaisi naisen harkita takaisin töihin menoa. Vaikka lapsi on pieni, niin lapselle on varmasti parempi olla päiväkodissa/pph:lla jos sillä keinoin saadaan perhe pidettyä koossa. Lisäksi jos ero tulisi niin lapsi varmaan kuitenkin menisi hoitoon, vai pystyisikö äiti elättämään lapsen ja itsensä kh-tuella ja elatusmaksuilla?
 
no et syytön ole sinäkään. väität, että sua ei haittaa mihen menot. eikä sen tarvii sulta lupia kysellä. kuitenkin valitat sille puhelimessa, miten kurjalta sinusta tuntuu. ja eikö ne lahjarahat olis kannattanut panna jemmaan jonnekin valmiiksi, ettei niitä tule käytettyä mihinkään muuhun. miehes kaverit on kyllä tosin aika sikoja kun tollasia huutelevat taustalla.
eikä tuo nyt ole mikään syy lähteä kävelemään lapsen fkanssa. puhukaa asiat kuntoon kun ukko on selvnnyt
 

Yhteistyössä