Mä jollain sairaalla tavalla uskon ymmärtäväni mitä tuon Breivikin mielessä liikkuu.

• Viestiketjun aloittaja karmivaa
  • Ensimmäinen viesti
tump
En perustellut sillä mitenkään Breivikin ymmärtämistä, siihen muslimiasiaan tarttui joku muu joka epäili useammassa viestissä etten tunne muslimeja tarpeeksi muodostaakseni heistä kattavaa kuvaa.
Ok, luin ketjun alun uudelleen.
Silti mua jotenkin hämää tämä kohta aloitusviestissäsi:

"Hän taitaa vaan olla pari sataa vuotta ajastaan edellä, mä en nimittäin usko että lähitulevaisuudessa muslimit olisivat vaaraksi länsimaille, mutta jossain vaiheessa se on väistämätöntä."

Tästä saa vähän sellaisen kuvan, että samaistut Breivikin ajatusmaailmaan (muslimivihassa, ei niiden nuorten surmaamisessa) ja romantisoit hänestä jonkinlaisen soturin. Miten niin parisataa vuotta ajastaan edellä? Ehkä joskus muinoin Tsingis-kaaniin aikaan tällaisia psykopaatteja saatettiin pitää sankareina, mutta toivottavasti ihmiskunta ei taannu enää sille tasolle.

"sad"
Mä taas en ymmärrä. Ja mua ärsyttää että media antaa psykopaatille sen huomion, mitä se halajaa. Tietenkään ei ole hänen vikansa, että on pimahtanut, mutta silti noi pimahtaneetkin osaavat näytellä tarpeen vaatiessa. Ja ne krokotiilinkyyneleet ovat vain itseään varten, tuollainen ihminen ei kykene tuntemaan sympatiaa muita kohtaan

Wes
[QUOTE="sad";26093009]Kyllä kuolemantuomio olisi Euroopassakin oltava vaihtoehto! Ei noin sairaita paranna enää mikään![/QUOTE]

Oletko myös sitä mieltä, että mielisairaat tulisi tappaa? Ei hullu hulluudestaan eroon pääse.

Vaikka Breivikhän todettiin tervejärkiseksi.

Wes
[QUOTE="vieras";26093002]Mutta kuten tiedät, näinhän se ei ole!!Jos kesken synnytyksen tarvitaan lekuria ja se sattuisi olemaan mies, niin nainen ja vauva jäisi ilman hoitoa.[/QUOTE]

No näinhän se valitettavasti menee.

"hmm"
Oletko myös sitä mieltä, että mielisairaat tulisi tappaa? Ei hullu hulluudestaan eroon pääse.

Vaikka Breivikhän todettiin tervejärkiseksi.
Vammaiset, mielisairaat, vanhukset jne ovat parhaimmillaan hoitolaitoksissa. Se' että on mieleltään sairas, ei tarkoita että on saanut kylvettyä tuollasta tuhoa ympärilleen. Ja sitä vaarallisempaa, jos kyseinen mies on todettu tervejärkiseksi

Breivik on oikeassa
Breivik on oikeassa siinä, että Euroopassa, ml Norja, eurooppalaiset jäävät vähemmistöön tietyn ajan kuluttua jos nykyinen maahanmuuttopolitiikka saa jatkua. Tämä ei ole mielipde vaan pelkkää matematiikkaa.

"Vieras"
Breivik kohdisti hyökkäyksen työväenpuolueen nuorisoleirille siksi, koska katsoo työväenpuolueen olevan vastuussa Norjan mokuttamisesta ja tappoi lapsia siksi että teko tulisi julmuutensa takia varmasti huomatuksi kautta maailman.

"vieras"
Minä en hyväksy tuota tekoa, en ikinä. Se on karmea ja koko mies on kuvottava. MUTTA minä voin ymmärtää sen että Breivik sairaassa päässään KUVITTELEE tekevänsä oikein ja palveluksen muille. Hän myös saattaa KUVITELLA tuon oman manifestin myötä (kun itki) että on joku isompi "liike" johon hän kuuluu, jonka johtaja hän on tms. En tiedä, tällainen ajatus tuli. Siltikään en todellakaan hyväksy tekoa, en ymmärrä sitä, en ole erityisesti kiinnostunut tästä mutta voin kuvitella mitä Breivik ehkä kuvittelee...

"vieras"
Mikä on oikea tuomio Suomessa olevalle ruandalaiselle jonka uskotaan osallistuneen liki miljoonan ihmisen kansanmurhaan?

ps. suomen lain mukaan hän pääsee kolmen vuoden kuluttua avovankilaan ja siitä noin viiden vuoden kuluttua vapauteen.

Kartiina
Toivon sydämestäni, että Breivik löytäisi Jumalan ja katuisi tekojaan. Tuskin mikään voisi olla kivuliaampaa kuin se omantunnon tuska, joka seuraisi aidosta katumuksesta. En koe vihaa Breivikiä kohtaan sen enempää kuin ihastustakaan. Olen vain todella surullinen koko tästä tapahtumasta, erityisesti uhrien omaisten puolesta, mutta koen surua myös siitä miten hetkessä Breivik tuhosi myös oman elämänsä.

Siihen en osaa suhtautua, että Breivik uhmakkaasti kertoi voivansa tehdä saman uudelleen. Miksei hän kadu? Voiko se olla jonkinlainen itsensäsuojelumekanismi ajatuksella "kun on nyt menty näin pitkälle, on turha alkaa katumaan, koska tehtyä ei saa tekemättömäksi" ja olisihan se omantunnon tuska aivan piinaavaa jos sitä alkaisi tuntemaan. Omituista on mielestäni myös se, ettei Breivik näytä välittävän lainkaan siitä mitä hänelle tapahtuu. Hyvin epäinhimillinen tapaus kaiken kaikkiaan.

Kartiina
Suuri pelkoni tämän aiheen tiimoilta on, että Breivikistä tulee todella ihailtu aatejohtaja, joka saisi kasapäin seuraajia, jotka tekisivät vastaavanlaisia hirmutekoja lisää.

karmivaa
Ok, luin ketjun alun uudelleen.
Silti mua jotenkin hämää tämä kohta aloitusviestissäsi:

"Hän taitaa vaan olla pari sataa vuotta ajastaan edellä, mä en nimittäin usko että lähitulevaisuudessa muslimit olisivat vaaraksi länsimaille, mutta jossain vaiheessa se on väistämätöntä."

Tästä saa vähän sellaisen kuvan, että samaistut Breivikin ajatusmaailmaan (muslimivihassa, ei niiden nuorten surmaamisessa) ja romantisoit hänestä jonkinlaisen soturin. Miten niin parisataa vuotta ajastaan edellä? Ehkä joskus muinoin Tsingis-kaaniin aikaan tällaisia psykopaatteja saatettiin pitää sankareina, mutta toivottavasti ihmiskunta ei taannu enää sille tasolle.
Mä en pidä Breivikiä sankarina tai soturina, enkä romantisoi häntä. Kuten sanoin, olen perehtynyt paljon islamiin ja muslimikulttuureihin, ja usko minua, islamin yksi tärkeimmistä "teeseistä" on levittää uskontoa, ja tavoitteena on lopulta olla koko maailman kattava valtauskonto. Tätä ei kovin moni länsimaalainen halua myöntää leimautumatta rasistiksi, eikä sen kirjoittaminen mullekaan helppoa ole. Tiedän että mut tuomitaan kiihkoilijaksi ja rasistiksi ja ties miksi vaikka koittaisin kuinka muotoilla tuon asian. Silti, jihad, se on todellinen ja kytee koko ajan pinnan alla. Jossain vaiheessa, en sano että meidän elinaikana, tai edes meidän lasten elinaikana, mutta silloin parin sadan vuoden päästä, tulee olemaan väistämätöntä jonkinlainen taistelu kristittyjen ja muslimien välillä, ja jos muslimit sen voittavat, koittaa aika heikot ajat meille muille. Tai toki voimme siinä vaiheessa "palata" muslimeiksi jos haluamme säästää ihmisarvomme tai jopa henkemme.

En vihaa muslimeita ihmisinä. En vain pidä heidän uskonnostaan. Tokikaan kaikki eivät tulkitse sitä samalla tavalla, en nyt yritä sanoa että kaikki muslimit on länkkäreitä vastaan tälläkin hetkellä tai olisivat valmiita räjähtelemään missä vaan tappaakseen kristittyjä tms. On olemassa paljon maallistuneita muslimeita, mutta silti he ovat Allahin lapsia. Jos ja kun uskontojen välinen sota syttyy, he ovat jo valmiiksi muslimien puolella. Ja jokainen kynnelle kykenevä muslimi on velvoitettu uskonsa mukaan taistelemaan jihadissa, joten tuskin he ainakaan uskontoaan hylkäävät jos vaihtoehtona on vastapuolen alakynteen jäädessä hengen menettäminen...

Jos mä tältä osin samaistun breivikin ajatusmaailmaan, niin silloin on vaan pakko sanoa että kyllähän se tyyppi sitten jotain vielä tosimaailmasta tajuaa. Kaikki muu hänen päässään sitten heittääkin, ja pahasti. Ja tosiaan, sanon nyt tämän ihan vain kerran melkein muslimiksi kääntyneenä. Noi uskonkysymykset ei kuitenkaan oo elämässä niitä pienimpiä kysymyksiä...

"vieras"
Mä en pidä Breivikiä sankarina tai soturina, enkä romantisoi häntä. Kuten sanoin, olen perehtynyt paljon islamiin ja muslimikulttuureihin, ja usko minua, islamin yksi tärkeimmistä "teeseistä" on levittää uskontoa, ja tavoitteena on lopulta olla koko maailman kattava valtauskonto. Tätä ei kovin moni länsimaalainen halua myöntää leimautumatta rasistiksi, eikä sen kirjoittaminen mullekaan helppoa ole. Tiedän että mut tuomitaan kiihkoilijaksi ja rasistiksi ja ties miksi vaikka koittaisin kuinka muotoilla tuon asian. Silti, jihad, se on todellinen ja kytee koko ajan pinnan alla. Jossain vaiheessa, en sano että meidän elinaikana, tai edes meidän lasten elinaikana, mutta silloin parin sadan vuoden päästä, tulee olemaan väistämätöntä jonkinlainen taistelu kristittyjen ja muslimien välillä, ja jos muslimit sen voittavat, koittaa aika heikot ajat meille muille. Tai toki voimme siinä vaiheessa "palata" muslimeiksi jos haluamme säästää ihmisarvomme tai jopa henkemme.

En vihaa muslimeita ihmisinä. En vain pidä heidän uskonnostaan. Tokikaan kaikki eivät tulkitse sitä samalla tavalla, en nyt yritä sanoa että kaikki muslimit on länkkäreitä vastaan tälläkin hetkellä tai olisivat valmiita räjähtelemään missä vaan tappaakseen kristittyjä tms. On olemassa paljon maallistuneita muslimeita, mutta silti he ovat Allahin lapsia. Jos ja kun uskontojen välinen sota syttyy, he ovat jo valmiiksi muslimien puolella. Ja jokainen kynnelle kykenevä muslimi on velvoitettu uskonsa mukaan taistelemaan jihadissa, joten tuskin he ainakaan uskontoaan hylkäävät jos vaihtoehtona on vastapuolen alakynteen jäädessä hengen menettäminen...

Jos mä tältä osin samaistun breivikin ajatusmaailmaan, niin silloin on vaan pakko sanoa että kyllähän se tyyppi sitten jotain vielä tosimaailmasta tajuaa. Kaikki muu hänen päässään sitten heittääkin, ja pahasti. Ja tosiaan, sanon nyt tämän ihan vain kerran melkein muslimiksi kääntyneenä. Noi uskonkysymykset ei kuitenkaan oo elämässä niitä pienimpiä kysymyksiä...
Ei tarvitse odottaa 200 vuotta, vaan ehkäpä jo 20 vuotta riittää avoimeen konfliktiin.

karmivaa
Toivon sydämestäni, että Breivik löytäisi Jumalan ja katuisi tekojaan. Tuskin mikään voisi olla kivuliaampaa kuin se omantunnon tuska, joka seuraisi aidosta katumuksesta. En koe vihaa Breivikiä kohtaan sen enempää kuin ihastustakaan. Olen vain todella surullinen koko tästä tapahtumasta, erityisesti uhrien omaisten puolesta, mutta koen surua myös siitä miten hetkessä Breivik tuhosi myös oman elämänsä.

Siihen en osaa suhtautua, että Breivik uhmakkaasti kertoi voivansa tehdä saman uudelleen. Miksei hän kadu? Voiko se olla jonkinlainen itsensäsuojelumekanismi ajatuksella "kun on nyt menty näin pitkälle, on turha alkaa katumaan, koska tehtyä ei saa tekemättömäksi" ja olisihan se omantunnon tuska aivan piinaavaa jos sitä alkaisi tuntemaan. Omituista on mielestäni myös se, ettei Breivik näytä välittävän lainkaan siitä mitä hänelle tapahtuu. Hyvin epäinhimillinen tapaus kaiken kaikkiaan.
Tämä oli hyvin sanottu, exactly my words! Muakin lähinnä hämmentää tuon ihmisen persoona ja käytös. Ja tosiaan mä lähinnä pystyn ymmärtämään sitä sairasta ajatuksenkulkua, en tietenkään täysin, mutta suurinpiirtein. Breivik on jopa pelottava kun siitä ei oikein saa mitään tarttumapintaa, hän on vaan kuin robotti. Ja mua mietityttää myös se, että mitä jos hän joskus paranee? Kuinka kukaan voisi elää enää kun tajuaisi mitä on tehnyt?

Kartiina
Tämä oli hyvin sanottu, exactly my words! Muakin lähinnä hämmentää tuon ihmisen persoona ja käytös. Ja tosiaan mä lähinnä pystyn ymmärtämään sitä sairasta ajatuksenkulkua, en tietenkään täysin, mutta suurinpiirtein. Breivik on jopa pelottava kun siitä ei oikein saa mitään tarttumapintaa, hän on vaan kuin robotti. Ja mua mietityttää myös se, että mitä jos hän joskus paranee? Kuinka kukaan voisi elää enää kun tajuaisi mitä on tehnyt?
Se täytyy vielä sanoa, että minä en ymmärrä Breivikin ajatuksenjuoksua, en lainkaan. En ymmärrä myöskään sitä miten sinä tai joku muu voi? Miten sitä voi ymmärtää hyväksymättä myöskin noita murhia? Siinä kohtaa kun lähdetään tappamaan ilman todellista pakkoa, sortuu ainakin minulta pohja henkilön ideologian ymmärtämiselle.

Yksi suurimmista syistä minulle seurata tuota oikeudenkäyntiä on katsoa, iskeekö todellisuus vielä tuon pitkän oikeudenkäynnin aikana Breivikin kasvoille. Minusta ainakin on vaikuttanut siltä, ettei hän elä todellisuudessa vaan aivan kuin uskoisi kaiken olevan pelkkää peliä, jossa ihmishengillä ei ole mitään oikeaa merkitystä, ainoastaan sillä että edetään tasolta tasolle tavoitteen mukaisesti.

karmivaa
Se täytyy vielä sanoa, että minä en ymmärrä Breivikin ajatuksenjuoksua, en lainkaan. En ymmärrä myöskään sitä miten sinä tai joku muu voi? Miten sitä voi ymmärtää hyväksymättä myöskin noita murhia? Siinä kohtaa kun lähdetään tappamaan ilman todellista pakkoa, sortuu ainakin minulta pohja henkilön ideologian ymmärtämiselle.

Yksi suurimmista syistä minulle seurata tuota oikeudenkäyntiä on katsoa, iskeekö todellisuus vielä tuon pitkän oikeudenkäynnin aikana Breivikin kasvoille. Minusta ainakin on vaikuttanut siltä, ettei hän elä todellisuudessa vaan aivan kuin uskoisi kaiken olevan pelkkää peliä, jossa ihmishengillä ei ole mitään oikeaa merkitystä, ainoastaan sillä että edetään tasolta tasolle tavoitteen mukaisesti.
Tätä on kauhean vaikea selittää kunnolla, mutta mä näen noi kaksi asiaa erillisenä. Mä en siis ymmärrä hänen ideologiaansa sillä tavalla että samaistuisin siihen. Mä ajattelen tuon hänen ajatuskaavionsa tavallaan matemaattisena aikajanan tyyppisenä suunnitelmana, enkä edelleenkään allekirjoita sen suunnitelman järkevyyttä millään tasolla.

Mun mielestä kenelläkään ei ole missään tilanteessa tappaa toista. Mun ideaalimaailma olisi aika pitkälti sellainen kuin John Lennon kuvaa ideaalimaailman Imaginessa. Kaikki olisi paljon helpompaa jos ihmiset vain nielis ylpeytensä, lopetettais uskonnot, poistettas valtioiden rajat, hävitettäis kaikki aseet ja kaikki olis tasa-arvoisia keskenään. Naiivia, joo, mutta mä en siis todellakaan hyväksy tappamista millään tasolla.

En myöskään allekirjoita tuota peliteoriaa ollenkaan. Mun teoria on se, että Breivik on nuorempana ollut ihan tavallinen nuori jolla on ollut myös eri kulttuureista tulleita kavereita. Hänestähän on kerrottu mediassa että olisi hengaillut jossain välissä albaanien kanssa (eivät kaikki välttämättä mukavimmasta päästä muslimeita), ja heidän kanssaan ois tullut jotain nokkapokkaa. En usko että tämä on ollut vain yksittäinen riita, vaan joku pidempi ärsyttäminen on varmaan ollut taustalla. Tästä breivik on uskoakseni päätynyt lukemaan myös muslimeita kritisoivia sivustoja.

En tiedä onko hänellä perinnöllistä taipumusta vai onko joku ulkopuolinen substanssi altistanut hänet jollekin vakavalle mielisairaudelle, skitsofrenia nyt tulee ekana mieleen. Sekin kehittyy vähitellen pahemmaksi, kuten breivik'kin aluksi kirjoitteli pari vuotta manifestiaan, sekoili niiden rahojen ja firmojen kanssa jne. Hän on ilmeisesti valtavan paranoidi, ja muslimit ovat hänen vihollisensa. Koska hän tajuaa vielä suunnitelman alkuvaiheilla ettei voi tappaa kaikkia norjan muslimeita, joten kohteeksi päätyy joku jonka hän on katsonut syyllistyneen muslimien maahanpääsyn. Hän on varmasti omassa maailmassaan ihan aidosti sitä mieltä että on meitä muita fiksumpi, ja tosiaan tajuaa mitä on väistämättä tulossa tapahtumaan.

Joten breivik on päättänyt omissa harhoissaan pelastaa norjan muslimien valtaannousulta, joskin hieman ennakkoon. Ehkä hän on harhoissaan pelännyt Jihadia niin paljon, että on halunnut jopa ennaltaehkäistä väistämättömän, en tiedä. Mutta joku häntä asiassa pelottaa mitä ilmeisemmin, tai ehkä oikeampi sana olisi huolestuttaa. Ilmeisesti hän myös uskoo että hänellä olisi seuraajia/jokin ryhmä samoin ajattelevia ihnisiä, vähän kuin puolue. Lisäksi hän varmaan uskoo, että muutaman vuoden päästä ihmiset "tulevat järkiinsä", vapauttavat hänet ja liittyvät hänen vastarintataisteluunsa. Mä myös pahoin pelkään että juuri tuon ajatuksen voimin hän istuu vaikka koko tuomion ajan tuo hullun ihmisen ilme kasvoillaan ja odottaa päivää jolloin häntä juhlitaan sankarina joka pisti historianrattaat pyörimään. Ellei hän sitten parannu, mutta musta olisi ehkä armollisempaa jos hän jäisi tohon tilaan mutta loppuiäkseen suljetulle. En oikeasti pysty edes ajattelemaan miten kamalaa olisi herätä tuon sortin psykoosista ja tajuta tappaneensa ihan valtavan monta ihmistä.

"noh"
mua säälittää. luin jostain että isä on diplomaatti. oli kai eroperhe/uusperhe. ei olevarmaan saanut rakkautta ja hyväksyntää. säälittää poikaparka.

en osaa ihmisten tappamista pahana pitää. koko ajanhan me tapetaan muita, jos meillä on paljon niin ainahan se on muilta pois, kaikki mitä me tarvitaan jokapäiväiseen elämään, pitkällehän me elämme muiden selkänahasta.

"noh"
mutta aloittajaa en ymmärrä tai sitten en ole perehtynyt juttuun. että miten tää muslimeihin liiittyy? eikö se tappanut omanmaalaisiaan, kaltaisiiaan, joitain puoluehörhöjä.

Lunatic
[QUOTE="vieras";26093765]Ennen kansansa puolustajia pidettiin sankareita ja palkittiin mitalein, nykyään heidät pannaan vankilaan.[/QUOTE]

Eikö ne tapetut nuoret olleet mielestäsi Norjan kansaa?

Yhteistyössä