Mä jollain sairaalla tavalla uskon ymmärtäväni mitä tuon Breivikin mielessä liikkuu.

• Viestiketjun aloittaja karmivaa
  • Ensimmäinen viesti
karmivaa
Te persut olette kyllä yhteiskunnan tyhmintä kastia. Jaa että parempi jos olisi lahdannut muslimeja? Ja sitten sanot ettet ole rasisti :D
Te ymmärrätte mua koko ajan väärin. En sanonut että mun mielestä ois ollut parempi niin, vaan ehkä "maailma" olisi sitten ajatellut enemmän että "saivatpa kerrankin takas päin, mitäs käyvät täällä länkkäreillä räjähtelemässä", eikä kuten nyt "hyi sairas psykopaatti lapsen tappaja!" Minä en toivo kenenkään kuolemaa missään tapauksessa, enkä muuten myöskään äänestänyt persuja vaan vihreitä. :D

karmivaa
[QUOTE="Niin";26091952]Miksi sitten teit tämän aloituksen, mitä sillä haet? Eikö hän muka tappanut lapsia, katsoipa vielä suoraan silmiin ennen kuin ampui. Käsitätkö ollenkaan, miten kamalasta teosta on kysymys?[/QUOTE]

Joo, käsitän, mutta käsitätkö sä ollenkaan että mä puhun tässä koko ajan Breivikin päänsisäisestä maailmasta, en siitä mitä hän teki. Siitä miten ymmärrän KUINKA hän voi kuvitella suunnilleen tehneensä kaikille palveluksen, siitä huolimatta että koko maailma tuomitsi hänet heti iskujen jälkeen.

En tiedä miksi tein aloituksen, ehkä saadakseni tietää ajatteleeko kukaan muu samoin, vai olenko mä jotenkin vähän heilahtanut...

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Vinkki
Juu tottakai haen jos huomaan alkavani suunnittelemaan samanlaisuuksia kuin tuo hirviö. :D Siis oikeastiko te pidätte mua jonain avohoitopotilaana kun tällaista edes mietin. Mä olen empaattinen ihminen, ei sen kummempaa, en aio murhata ketään tai suunnittele mitään massateurastusta, tai edes kirjoittavani Breivikille vankilaan.
En tarkoittanut, että alkaisit miettiä samanlaisia tekoja vaan ylipäänsä sitä, että alat kauheasti miettiä, mitä Breivikin päässä liikkuu. Eiköhän se hänen "agendansa" ole tullut selväksi, mutta kukaan terve ihminenhän ei tee sellaista, mitä hän teki.

karmivaa
[QUOTE="vieras";26091982]Miksi tulemme olemaan kusessa muslimien kanssa?.Tiedättekö mitä kaikkea nämä naiset vaativat neuvolassa?[/QUOTE]

Oliko tässä nyt kaksi eri ketjuun tarkoitettua lausetta tullut vahingossa samaan, vai ketä naisia neuvoloissa tarkoitat? :O

"vieras"
Mulla on siis huono kuva ja kokemuksia sekä muslimeista että islamista, mielestäni saan sen perusteella muodostaa mielipiteeni ilman että mut leimataan rasistiksi.
Ja milläköhän perusteella sulle tämä huono kuva on mahtanut tulla? Vaikuttaa sen verran suppealta otannalta, että tekemäsi yleistykset "muslimeista" taitavat olla aika tuulesta temmattuja.

"Niin"
Joo, käsitän, mutta käsitätkö sä ollenkaan että mä puhun tässä koko ajan Breivikin päänsisäisestä maailmasta, en siitä mitä hän teki. Siitä miten ymmärrän KUINKA hän voi kuvitella suunnilleen tehneensä kaikille palveluksen, siitä huolimatta että koko maailma tuomitsi hänet heti iskujen jälkeen.

En tiedä miksi tein aloituksen, ehkä saadakseni tietää ajatteleeko kukaan muu samoin, vai olenko mä jotenkin vähän heilahtanut...
Kyllä käsitän, sillä hänen sairaasta päästään kaikki se paha on lähtöisin. Ehkä olisi parempi, ettet miettisi asiaa liikaa, saatat vielä ahdistua. Ellet, sitten on jokin pielessä.

karmivaa
En tarkoittanut, että alkaisit miettiä samanlaisia tekoja vaan ylipäänsä sitä, että alat kauheasti miettiä, mitä Breivikin päässä liikkuu. Eiköhän se hänen "agendansa" ole tullut selväksi, mutta kukaan terve ihminenhän ei tee sellaista, mitä hän teki.
No mulla on onneksi paljon muutakin tekemistä ja mietittävää kuin breivik, ei syytä huoleen.

"vieras"
Avaisitko vähän? Meinaatko että aina kun ymmärtää jonkun ihmisen ajatusmaailmaa, on häneen ihastunut? Esim. kun mun isä sanoi mulle nuorena ettei kannata opiskella miettimääni fyysisesti raskaaseen matalapalkka ammattiin, ja mä vasta vähän aikuisempana tajusin hänen ajatusmaailmansa sen suhteen, että olen siis ihastunut myös isääni? Appiukkoni kanssa tulen kanssa loistavasti juttuun, ja olen melkein kaikesta hänen kanssaan samaa mieltä, olen siis häneenkin ihastunut?
Älä nyt heittäydy ihan uunoksi kuitenkaan.
Sä ymmärrät näissä tapauksissa ihmisiä jotka tappavat toisia, valtuuttavat itsensä tappamaan. Tappamisen ymmärtämisestä näissä on kyse! Ei poliittisesta näkökannasta.
Se että ottaa aseen, pukeutuu poliisiksi haluten herättää luottamusta ja ampuu tuntemattomia nuoria ihmisiä heidän kesälomallaan ei missään kohdin ole ymmärrettävää, ei mistään vaikuttimista huolimatta.
Sä olet potentiaalinen ihastuja noista lähtökohdista. Jos viettäisit kauan aikaa Breivikin kanssa juttelemalla, niin voisitte olla kohta kihloissa.

karmivaa
[QUOTE="vieras";26092016]Ja milläköhän perusteella sulle tämä huono kuva on mahtanut tulla? Vaikuttaa sen verran suppealta otannalta, että tekemäsi yleistykset "muslimeista" taitavat olla aika tuulesta temmattuja.[/QUOTE]

No mä olen tuntenut suomessa eläviä muslimeita henk. koht. useita kymmeniä, sekä miehiä että naisia. Tunnen myös muslimeiksi kääntyneitä suomalaisia, heitäkin miehiä ja naisia. Tiedän nimeltä ja olen jutellut moskeijassa ainakin parin sadan suomessa asuvan muslimin kanssa. Olen lukenut koraanin kolmesti kannesta kanteen (tosin suomeksi) ja tunnen myös muutamia kotimaissaan asuvia muslimeita, lähinnä noiden kavereideni sukulaisia siis. Tai entisten kavereiden. Edelleen väitän otantani isommaksi kuin keskivertokansalaisella.

karmivaa
[QUOTE="vieras";26092038]Älä nyt heittäydy ihan uunoksi kuitenkaan.
Sä ymmärrät näissä tapauksissa ihmisiä jotka tappavat toisia, valtuuttavat itsensä tappamaan. Tappamisen ymmärtämisestä näissä on kyse! Ei poliittisesta näkökannasta.
Se että ottaa aseen, pukeutuu poliisiksi haluten herättää luottamusta ja ampuu tuntemattomia nuoria ihmisiä heidän kesälomallaan ei missään kohdin ole ymmärrettävää, ei mistään vaikuttimista huolimatta.
Sä olet potentiaalinen ihastuja noista lähtökohdista. Jos viettäisit kauan aikaa Breivikin kanssa juttelemalla, niin voisitte olla kohta kihloissa.[/QUOTE]

Ei, vaan kuten jo jollekin muulle vastasin, en ole missään vaiheessa sanonut hyväksyväni hänen tekojaan, enkä edes hänen aatteitaan, vaan ymmärrän sitä mielisairauden aiheuttamaa ajatusmaailmaa jossa hän kokee olevansa suunnilleen seuraava vapahtaja. En siis aio vängätä sun kanssa hänen tekojensa sairausasteesta, koska siitä olemme samaa mieltä.

En usko että päätyisin Breivikin kanssa ikinä kihloihin, en vaikka hän olisi jättänyt tekonsa tekemättä ja olisimme muusta syystä tutustuneet jossain. Mulla ei ole tarvetta hoitaa miehistä parempia, ei pakkomielteitä renttuihin tai muihin hulluihin, itseasiassa tyyklkään enemmän vähän vässyköistä miehistä, kuten omani.

Sedd
Kuinkahan kiehtovaa ja mielenkiintoista susta olisi pohtia ja ymmärtää Breivikin aatteita ja ajatusmaailmaa, kun sun oma lapsesi olisi suunnattomassa kauhussa paennut ja piileskellyt tuota murhamiestä, vain tullakseen armoa anoen teloitetuksi johonkin rantakivikkoon. Jokainen noista 77 uhrista oli jonkun rakas äiti, isä, sisko, veli ja useimmissa tapauksissa jonkun korvaamattoman rakas lapsi. Nuo lapset kuolivat julman ja säälimättömän miehen käsissä. Edelleenkään Breivik ei kadu tuota lasten joukkoteurastusta tai tunne mitään myötätuntoa uhreja tai heidän omaisiaan kohtaan. Mua ei liikuta pätkääkään Breivikin sairaat ajatukset. Hän katsoi oikeudekseen surmata 77 viatonta ihmistä ja mun puolestani hänelle ja hänen mielipiteilleen ei olisi tullut suoda minkäänlaista julkisuutta. Ei ole hänen uhreillakaan enää minkäänlaista mahdollisuutta kertoa ja kokea omia ajatuksistaan ja unelmiaan.

"vieras"
Ihminen tappaa 77 ihmistä siitä syystä ettei islamistit tule teurastamaan eurooppalalisia pommeillaan. Vai aloitetaanko nyt puhumaan että islamilaiset eivät pommita toisiaan. :)

On tervettä haluta uhka pois seudulta se on opittu evoluutioteoriasta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26092160]Ihminen tappaa 77 ihmistä siitä syystä ettei islamistit tule teurastamaan eurooppalalisia pommeillaan. Vai aloitetaanko nyt puhumaan että islamilaiset eivät pommita toisiaan. :)

On tervettä haluta uhka pois seudulta se on opittu evoluutioteoriasta.[/QUOTE]

Uhka ei ole toinen ihminen, vaan sairaat ajatukset.

Minä kyllä ymmärsin ap:n aloituksen. On helppo tajuta miksi Breivik teki tekonsa. Sairaassa mielessään hän on oikeuttanut tekonsa itselleen. En ymmärrä miksei näistä asioista voi keskustella? Ei se uhreja loukkaa. Pikemminkin pitäisi juuri näistä syistä keskustella, ei seurauksista. Kouluampumisissakin keskityttiin vain aselakeihin, eikä siihen todelliseen syyhyn mikä ei ollut aseiden helpohko saatavuus, vaan se miksi koululaisesta tuli kouluampuja.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"totta"
Kuten tästäkin keskustelusta nähdään, toisilla on tapana yrittää ymmärtää ja toisilla tapana tuomita. Kärjistetty kysymykseni kuuluukin: kumpaan kategoriaan ap kuuluu ja kumpaan Breivik?

Ymmärrän ap:n ajatukset ihan täysin: miten voisin olla pohtimatta sitä, mitä sellaisen ihmisen päässä liikkuu, joka on kykenevä tällaisiin hirmutekoihin?

karmivaa
Minä kyllä ymmärsin ap:n aloituksen. On helppo tajuta miksi Breivik teki tekonsa. Sairaassa mielessään hän on oikeuttanut tekonsa itselleen. En ymmärrä miksei näistä asioista voi keskustella? Ei se uhreja loukkaa. Pikemminkin pitäisi juuri näistä syistä keskustella, ei seurauksista. Kouluampumisissakin keskityttiin vain aselakeihin, eikä siihen todelliseen syyhyn mikä ei ollut aseiden helpohko saatavuus, vaan se miksi koululaisesta tuli kouluampuja.
Niinpä, mä olin melkein vihainen kun suomessa kouluammuskeluihin reagoitiin kieltämällä aseet. Siis mitä hittoa? Mikä järki tuossa oli? Olisin mielummin nähnyt kuinka nuorisopsykiatrian määrärahoja nostetaan noiden tapausten takia, mutta ei. Meillä suomessa on sellainen asioiden hoitotapa, että korjataan seurausta, ei syytä. Eli laastari päälle ettei kukaan huomaa miksi tai mihin sattuu.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
karmivaa
[QUOTE="totta";26092293]Kuten tästäkin keskustelusta nähdään, toisilla on tapana yrittää ymmärtää ja toisilla tapana tuomita. Kärjistetty kysymykseni kuuluukin: kumpaan kategoriaan ap kuuluu ja kumpaan Breivik?

Ymmärrän ap:n ajatukset ihan täysin: miten voisin olla pohtimatta sitä, mitä sellaisen ihmisen päässä liikkuu, joka on kykenevä tällaisiin hirmutekoihin?[/QUOTE]

Mielenkiintoinen kysymys. Itse näen itseni ymmärtäjänä, mutten oikeasti osaa sanoa kumpaa Breivik olisi. Omasta mielestään varmaan tajuaja, mutta ymmärrystä hänellä ei varmaan oikein ole? Kaipa hän sitten on tuomitsija kumminkin näistä kahdesta annetusta vaihtoehdosta.

"vieras"
En ole lainkaan yllättynyt siitä, että juuri sinä ymmärrät ap:ta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26092160]Ihminen tappaa 77 ihmistä siitä syystä ettei islamistit tule teurastamaan eurooppalalisia pommeillaan. Vai aloitetaanko nyt puhumaan että islamilaiset eivät pommita toisiaan. :)

On tervettä haluta uhka pois seudulta se on opittu evoluutioteoriasta.[/QUOTE]

Olivatko ne viattomat lapset islamisteja, joista usaat ovat terroristeja?

Sinä et ole terve. Sinunkaltaisesi ihmiset ovat uhka yhteiskunnalle.

Yhteistyössä