Mä jollain sairaalla tavalla uskon ymmärtäväni mitä tuon Breivikin mielessä liikkuu.

• Viestiketjun aloittaja karmivaa
  • Ensimmäinen viesti
karmivaa
En tiedä mikä mua vaivaa, mutta jotenkin pystyn tajuamaan sen millaisessa mielikuvitusmaailmassa tuo mies elää. En siis millään tavalla sano ymmärtäväni hänen tekoaan, mutta jotenkin tuntuu että olen tajunnut millä tavalla hän on seonnut. Pystyisin varmaan käymään hänen kanssaan mielenkiintoisen keskustelun, jossa hänen ei tarvitsis sanoa oikein mitään, ja silti tajuisin hänen ajatusmaailmansa.

En ole itse millään tavalla rasisti, mutta pystyn tajuamaan kuinka maailma on kääntynyt hänen päässään nurin kurin. Onhan se ihan järkyttävää miten näitä maahanmuuttajia pohjoismaissa hyysätään, ja hän varmaan ihan aidosti uskoo että jossain vaiheessa muutkin "tajuavat" jutun juonen ja vapauutavat hänet, ja Breivikistä tulee juhlittu sankari ja vapaustaistelun aloittaja. Hän taitaa vaan olla pari sataa vuotta ajastaan edellä, mä en nimittäin usko että lähitulevaisuudessa muslimit olisivat vaaraksi länsimaille, mutta jossain vaiheessa se on väistämätöntä.

Älkää ymmärtäkö väärin, mä en todellakaan ole missään romanttisessa mielessä kiinnostunut tuosta Breivikistä. Hän vaikuttaa musta vaan mielenkiintoiselle hahmolle. Kovin moni tuollaisen teon tehnyt ei ole enää elossa kertomassa motiiveistaan. Mä tavallaan myös ymmärsin myös auvista ja mikä se toinen kouluampuja olikaan, en siis heidän tekojaan, vaan minkälaisten ajatuskaavojen kautta he päätyivät tekoonsa.

Mitäköhän tää tällaisista mielenkiinnonkohteista "innostuminen" kertoo musta? :D

karmivaa
[QUOTE="Niin";26091758]Sanopa tuo sama uhrien omaisille ja hirmuteosta selvinneille.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä millä tavalla sen heitä pitäisi loukata? Kyllä mä ymmärrän uhreja ja heidän omaisiaankin, mutta se ei ole yhtä mielenkiintoista kuin tältä kantilta asian tarkastelu. Pitäisköhän mun ryhtyä psykiatriksi? ;)

"hmm"
kyllä minäkin tavallaan ymmärrän mitä hän ajoi takaa, mutta tuo hyökkäys oman maansa kansalaisia jotka olivat vieläpä vain lapsia kohtaan oli vähän aivopieru.

"vieras"
Tajuan sinua, koska tajuan monia ihmisiä, jotka tekee minulle outoja asioita. Vaikka huumekuriirin maailman ymmärrän täysin, vaikka olen huumevastainen.

ust tää kyseinen Breivik ja hänen arvonsa ei ehkä täysin avaudu mulle, mutta tajuan hyvin, että hällä on erittäin perusteltu näkemys ja selitys teoilleen, eikä hän näe siinä mitään julmaa tai väärää.

Tajuan nuo kouluampujahommelit. Tajuan perhesurmaajat, ymmärrän vallan hyvin, että pinnan venyessä riittämiin se katkeaa. Silloin ei seuraamuksilla ole mitään väliä, vaan tärkeintä on just vaan se hetki, jolloin pääsee "ongelmistaan" ja ratkaisee kaiken niin hyvin, kuin osaa.

Nää on näitä asioita, joist aei puhuta. Näitä ei ole, nämä vaietaan, jotta ollaan ihmisiä. Muka.

karmivaa
Minusta siinä ei ole mitään kummallista että jotenkin tajuaa jonkun rikollisen ajatusmaailman. Sitten asia muuttuu, jos alat olla samaa mieltä tai fantasioida tekeväsi saman. Se, että tahtoo ymmärtää on minusta inhimillistä, eikä sen pitäisi loukata vielä ketään.
Ei ei, en todellakaan ole sellainen ihminen joka tekisi kellekään mitään pahaa. Todennäköisesti jos itse joskus jostain sekoaisin, musta tulis vaan joku vaaraton kissa-mummeli tms. En jaa Breivikin ajatuksia millään tavalla, tai ole edes oikein mistään samaa mieltä hänen kanssaan, mutta ymmärrän silti miksi hän ajattelee kuten ajattelee.

karmivaa
[QUOTE="hmm";26091806]kyllä minäkin tavallaan ymmärrän mitä hän ajoi takaa, mutta tuo hyökkäys oman maansa kansalaisia jotka olivat vieläpä vain lapsia kohtaan oli vähän aivopieru.[/QUOTE]

Juu, mäkin uskon että jossain vaiheessa suunnitelmaa ajatus jäi vähän kananlennoksi. Se kai onkin tässä ollut niin kamalaa yleisön mielestä, miksi tappoi norjalaisia (lapsia) eikä niitä muslimeita. Varmasti ei olisi ainakaan kansan puolelta tuomittu niin pahasti jos olis tosiaan käynyt jossain irakissa ammuskelemassa, tai vaikka edes norjalaisessa vastaanottokeskuksessa tms.

"hmm"
Juu, mäkin uskon että jossain vaiheessa suunnitelmaa ajatus jäi vähän kananlennoksi. Se kai onkin tässä ollut niin kamalaa yleisön mielestä, miksi tappoi norjalaisia (lapsia) eikä niitä muslimeita. Varmasti ei olisi ainakaan kansan puolelta tuomittu niin pahasti jos olis tosiaan käynyt jossain irakissa ammuskelemassa, tai vaikka edes norjalaisessa vastaanottokeskuksessa tms.
minusta asia ei olisi edes ollut lainkaan niin iso homma jos olisi tappanut poliitikkoja tms. tuo lasten joukkoteurastaminen vaan on iso ongelma monille (hehän eivät vaikuta yhtään mihinkään, eivät ole edes äänestysikäisiä ja olisivat saattaneet vaihtaa mielipiteensä vaikka äärioikeiston puolelle vuoden tai kahden päästä).

Kolmas korppi harmaana
Mä en ymmärrä millä tavalla sen heitä pitäisi loukata? Kyllä mä ymmärrän uhreja ja heidän omaisiaankin, mutta se ei ole yhtä mielenkiintoista kuin tältä kantilta asian tarkastelu. Pitäisköhän mun ryhtyä psykiatriksi? ;)
Kirjoitat aloitusviestissäsi:"En ole itse millään tavalla rasisti, mutta pystyn tajuamaan kuinka maailma on kääntynyt hänen päässään nurin kurin. Onhan se ihan järkyttävää miten näitä maahanmuuttajia pohjoismaissa hyysätään(...)" Luonnehdit siis ristiriitaisesti omaa ajatteluasi ja olet kykenemätön kognitiivisten dissonanssien rakentavaan ratkaisemiseen. Näin ollen en suosittele psykiatriksi ryhtymistä; psykiatrilla käyntiä tai vielä mieluummin terapiaan hakeutumista voin sen sijaan lämpimästi suositella.

En käsitä, miksi ihmiset mässäilevät itsensä sekopäisiksi massamurhaajien mielenmaisemiin samaistumalla ja lapsenmurhien ja raiskausten yksityiskohtia vatvomalla. Ei ole tervettä elää ja hengittää joka toinen vailveillaolohetki mittaamattomien inhimillisten kärsimysten mitätöintiä massamediatapahtumaksi ja heittäytyä noin kiihkeästi ja kevytmielisesti psyykkisesti häiriintyneiden ihmisten nahkoihin, joihin sukeltamisen jälkeen koulutetut ammattilaisetkin tarvitsevat työnohjausta.

"Niin"
Älä ryhdy psykiatriksi, osoitat jo varsin selvästi, ettei sinusta siihen ole. Haluat vain mässäillä tällä hirmuteolla.

karmivaa
Kirjoitat aloitusviestissäsi:"En ole itse millään tavalla rasisti, mutta pystyn tajuamaan kuinka maailma on kääntynyt hänen päässään nurin kurin. Onhan se ihan järkyttävää miten näitä maahanmuuttajia pohjoismaissa hyysätään(...)" Luonnehdit siis ristiriitaisesti omaa ajatteluasi ja olet kykenemätön kognitiivisten dissonanssien rakentavaan ratkaisemiseen. Näin ollen en suosittele psykiatriksi ryhtymistä; psykiatrilla käyntiä tai vielä mieluummin terapiaan hakeutumista voin sen sijaan lämpimästi suositella.

En käsitä, miksi ihmiset mässäilevät itsensä sekopäisiksi massamurhaajien mielenmaisemiin samaistumalla ja lapsenmurhien ja raiskausten yksityiskohtia vatvomalla. Ei ole tervettä elää ja hengittää joka toinen vailveillaolohetki mittaamattomien inhimillisten kärsimysten mitätöintiä massamediatapahtumaksi ja heittäytyä noin kiihkeästi ja kevytmielisesti psyykkisesti häiriintyneiden ihmisten nahkoihin, joihin sukeltamisen jälkeen koulutetut ammattilaisetkin tarvitsevat työnohjausta.
Niin, en ole mielestäni rasisti siten kuin rasisti-sanalla tarkoitetaan. En vihaa kaikkia muun maalaisia kuin itse olen, enkä edes kaikkia muun värisiä. Mulla on paljon ulkolaisia kavereita, ennen oli myös muslimeita, ja oli lähellä etten itsekin kääntynyt. (ei kenenkään miehen takia, vaan koska etsin itseäni) Mulla on vaan aika paljon kattavampi käsitys islamista uskontona (ja ihan heidän itse kertomanaan sekä koraanin lukeneena) kuin valtaosalla väestöstä, ja mun mielipide on se, että jossain vaiheessa, ehkä tosiaan satojen vuosien päästä, länsimaat tulevat olemaan kusessa muslimien kanssa. Mulla on siis huono kuva ja kokemuksia sekä muslimeista että islamista, mielestäni saan sen perusteella muodostaa mielipiteeni ilman että mut leimataan rasistiksi. En myöskään käytä juurikaan aikaa mihinkään muslimien vihaamiseen, tai muutenkaan kirjoittele netissä heistä kuin höyrypää, lähinnä olen joskus koittanut avata ihan puolueettomasti islamia uskontona niille jotka eivät siitä kaikkea ymmärrä.

Mä en kai käsittääkseni maininnut ajattelevani tai vatvovani tuota breivikiä koko ajan hereillä ollessani. Lähinnä eilen ja tänään olen uutisia lukiessani tavallaan miettinyt että jollain tasolla ymmärrän kuinka hänen sairas päänsä ajattelee. Ihme paisuttelua ja mustamaalaamista taas kun kertoi massasta poikkeavan ajatuksensa "ääneen".

karmivaa
[QUOTE="Niin";26091868]Älä ryhdy psykiatriksi, osoitat jo varsin selvästi, ettei sinusta siihen ole. Haluat vain mässäillä tällä hirmuteolla.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä missä kohtaa mä mässäilen hänen teoillaan? Johan olen moneen kertaan kirjoittanut etten hyväksy hänen tekojaan. Olen puhunut vain tuosta Breivikistä henkilöhahmona, kaikki muuthan tässä kirkuu lapsentappajaa ja vaikka mitä muuta.

Vinkki
Niin, en ole mielestäni rasisti siten kuin rasisti-sanalla tarkoitetaan. En vihaa kaikkia muun maalaisia kuin itse olen, enkä edes kaikkia muun värisiä. Mulla on paljon ulkolaisia kavereita, ennen oli myös muslimeita, ja oli lähellä etten itsekin kääntynyt. (ei kenenkään miehen takia, vaan koska etsin itseäni) Mulla on vaan aika paljon kattavampi käsitys islamista uskontona (ja ihan heidän itse kertomanaan sekä koraanin lukeneena) kuin valtaosalla väestöstä, ja mun mielipide on se, että jossain vaiheessa, ehkä tosiaan satojen vuosien päästä, länsimaat tulevat olemaan kusessa muslimien kanssa. Mulla on siis huono kuva ja kokemuksia sekä muslimeista että islamista, mielestäni saan sen perusteella muodostaa mielipiteeni ilman että mut leimataan rasistiksi. En myöskään käytä juurikaan aikaa mihinkään muslimien vihaamiseen, tai muutenkaan kirjoittele netissä heistä kuin höyrypää, lähinnä olen joskus koittanut avata ihan puolueettomasti islamia uskontona niille jotka eivät siitä kaikkea ymmärrä.

Mä en kai käsittääkseni maininnut ajattelevani tai vatvovani tuota breivikiä koko ajan hereillä ollessani. Lähinnä eilen ja tänään olen uutisia lukiessani tavallaan miettinyt että jollain tasolla ymmärrän kuinka hänen sairas päänsä ajattelee. Ihme paisuttelua ja mustamaalaamista taas kun kertoi massasta poikkeavan ajatuksensa "ääneen".
Sun rasismisi tai sen puuttuminen ei minusta millään tavalla liity siihen, mitä ajattelet Breivikistä. Mutta kehottaisin hakemaan apua, jos alat vatvoa liikaa tuon suuntaisia ajatuksia.

karmivaa
[QUOTE="vieras";26091909]Erittäin potentiaalinen ihastuja. Puhutaan teoista joita ei voi hyväksyä satikka ymmärtää. Mielipide, vihakin voi olla vaikka kuinka voimakas, mutta silmitön lahtaaminen ei kuulu siihen kontekstiin ollenkaan.[/QUOTE]

Avaisitko vähän? Meinaatko että aina kun ymmärtää jonkun ihmisen ajatusmaailmaa, on häneen ihastunut? Esim. kun mun isä sanoi mulle nuorena ettei kannata opiskella miettimääni fyysisesti raskaaseen matalapalkka ammattiin, ja mä vasta vähän aikuisempana tajusin hänen ajatusmaailmansa sen suhteen, että olen siis ihastunut myös isääni? Appiukkoni kanssa tulen kanssa loistavasti juttuun, ja olen melkein kaikesta hänen kanssaan samaa mieltä, olen siis häneenkin ihastunut?

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"Niin"
Mä en ymmärrä missä kohtaa mä mässäilen hänen teoillaan? Johan olen moneen kertaan kirjoittanut etten hyväksy hänen tekojaan. Olen puhunut vain tuosta Breivikistä henkilöhahmona, kaikki muuthan tässä kirkuu lapsentappajaa ja vaikka mitä muuta.
Miksi sitten teit tämän aloituksen, mitä sillä haet? Eikö hän muka tappanut lapsia, katsoipa vielä suoraan silmiin ennen kuin ampui. Käsitätkö ollenkaan, miten kamalasta teosta on kysymys?

karmivaa
Sun rasismisi tai sen puuttuminen ei minusta millään tavalla liity siihen, mitä ajattelet Breivikistä. Mutta kehottaisin hakemaan apua, jos alat vatvoa liikaa tuon suuntaisia ajatuksia.
Juu tottakai haen jos huomaan alkavani suunnittelemaan samanlaisuuksia kuin tuo hirviö. :D Siis oikeastiko te pidätte mua jonain avohoitopotilaana kun tällaista edes mietin. Mä olen empaattinen ihminen, ei sen kummempaa, en aio murhata ketään tai suunnittele mitään massateurastusta, tai edes kirjoittavani Breivikille vankilaan.

Yhteistyössä