Mä en voi käsittää, että kaupassa vanhemmat antavat syödä ties mitä..

  • Viestiketjun aloittaja "outoa"
  • Ensimmäinen viesti
Voih
Koulussa lapset varmaan laittavat koulun paskaksi, kun eivät ole koskaan kotona hetkeäkään kokeneet nälän tunnetta, vaan se on tyydytetty heti. Itse ainaki mmuistan kouluajoilta, että nälkä oli usein karmiva ennen ruokaa. Hemmotelluimmat lapsetyrittivät karata luokasta, syömään, tai jankkasivat koko ajan, että "syömään".

Mutta parempi näin kuin että syrjäytyvät, ottavat oman tilansa ja tulevat nähdyksi. Näin se on meillä suomessa, kuka pitää eniten mölyä itsestään on paras!!!!
 
lucifer
[QUOTE="vieras";27310043]Ai sen lisäks ettei kaupassa syödä? Vai onko palstalla joku oma tapa mitata sivistystä?[/QUOTE]huomaa ettet palstaile täällä kovin usein kun et tiedä tuota
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräss;27303672:
meillä on muistaakseni kerran tempastu kaupan hyllystä pillimehu suoraan tytön käsiin, kun verensokeri laski liian matalalle. Mehu toki maksettiin kassalle. Minusta parempi näin kuin odottaa maksua, jolloin tosin tyttö olis todennäkösesti jo ollut tajuton ja tarvinut ambulanssia.
Tuo on kuitenkin pikkasen eri tilanne kuin se, jos täysin terveen lapsen annetaan syödä pelkästään sen takia, että ei ole voitu ruokkia ennen kauppaan tuloa tai odottaa kaupan ulkopuolelle pääsyä. Ei se lapsi varmasti kuole tai pyörry tms. siihen tikkarittomuuteen/mehuttomuuteen/nälkään kauppareissun aikana jos ei ole tuollaista mainitsemaasi tilannetta.
 
"vieras"
EIlen joku sanoi että tästä aiheesta tulee aina 15-sivuinen ketju, ja niinhän siitä tuli. Jaahas on tässä nyt taas lukemista, mikä oli palstan virallinen kanta onko kauppa kauppa vai ravintola.
 
"vieras"
Kyllä pitäis nykykasvatuksessa enemmän kiinnittää huomiota, että lapset ja nuoriso opetettaisin käyttäytymään tilanteeseen sopivalla tavalla ja kohteliaasti. Eikä kaupassa syöminen ja juominen ole todellakaan kaunista käytöstä vaan todella ihan WT-meininkiä. Pitäisi opettaa lapset hieman odottamaan, vaikka olisikin oikeita tarpeita kuten jano - kyllä sitä ihminen pientä janoa kestää ja isompaakin ihan ongelmitta.

Mutta ilmeisesti tämän päivän nuoret aikuiset eivät ole itse saaneet kasvatusta, että otettaisiin huomioon muut ihmiset, kauniit käytöstavat, odottaminen ja pieni kärsivällisyys, joten eivät edes ymmärrä enää sitä. Miten paljon kivampi kaikilla on, jos kaikki käyttäytyvät hyvin. Ois aika kurja kaupassa jos kaikki alkaisivat syömään ja juomaan ja levittämään roskia ja muruja ja banaanisia sormenjälkiä ja käärepaperin palasia ja jättämään niitä hyllyihin jne.

Mun lapsille ei ole koskaan tullut mieleenkään, että kaupassa alettaisiin syömään. Kyllä vanhempien pitäisi osata asettaa rajoja. Ei joka kiukuttelulle tarvi antaa periksi, vaan lasta kuuluu kasvattaa. Ei joka kiukuttelu ole sama kuin että lapsella olisi jokin iso hätä. Lapsella on turvallinen ja hyvä olo, kun asetetaan rajoja.
 
  • Tykkää
Reactions: chrissy
[QUOTE="vieras";27310190]EIlen joku sanoi että tästä aiheesta tulee aina 15-sivuinen ketju, ja niinhän siitä tuli. Jaahas on tässä nyt taas lukemista, mikä oli palstan virallinen kanta onko kauppa kauppa vai ravintola.[/QUOTE]

Noh, odotellaan rauhassa että asia on loppuunkäsitelty:D
 
"ananas"
itse todistin seuraavaa: äiti työnsi ostoskärryjä jossa vauva ja juotti vauvaa tuttipullolla,
kun isompi lapsi alkoi kiukutella antoi tälle luvan hakea tikkarin ja kun ei silläkään rauhoittunut niin avasi sen tikkarin sitten
 
Hahaa, hämmennetään vähän:D

Olen jopa vaateliikkeessä heittänyt vaatteet suoraan kiireessä päälle ja kassatyttö on saanut tehdä mulle ruumiintakastusta poistaessa hälyjä:D

jospa tällä sais taas toiset 14 sivua juttua :D

mä en tekis vaan koppiin takas ja tuote mulle -> häly pois ja maksu. SIt vasta päälle. Kannattaa kaupas käydä sit kun ei ole niin tulipalokiire ettei kerkee.
 
itse olen kerran sorttunut syömään ilman maksamista.. odotin silloin esikoista, jumituin
citumarketissa jonoon ja nälkä sekä vitutus olivat hirmuisia. avasin sitten fazerin sinisen,
lohkaisin palan ja käärin loput siististi kuoreensa.
 
"vieras"
[QUOTE="...";27304430]Vanhemmathan ne käytöstavat lapsilleen opettaa..Minusta se on siis huonoa käytöstä syödä kaupassa maksamattoamia tuotteita. Ei mikään ihme että nykyään lasten pitää saada kaikki heti nyt. Edes kaupassa ei voi odottaa kassalle asti, että saisi juomansa / ruokansa..[/QUOTE]

Tässäpä tämä onkin kiteytettynä. meillä on diabeetikkokin, eikä meidän ole koskaan tarvinnut avata hänelle kaupassa mitään. Autossa on aina jotain hiilaripitoista, lapsen taskussa samoin ja vanhemmillakin taskussa joku pieni hiilarijuttu.

Jos lasta heikottaa, lisäämme tahtia ja menemme heti kassalle. Toinen vaihtoehto on käydä syömässä taskusta löytyvä hätävara vaikka kaupan eteisessä/ulkona. Meillä lapsi tunnistaa matalat vasta 3 - 2,5 tietämissä, mutta silloinkaan kysymys ei ole sekunneita. Tai edes minuuteista.
 
"vieras"
Miksi ihmeessä se piirakka pitää siellä kaupassa syödä, ettekö te syöneet kotona? On jotenkin hassua lähteä kauppaan hengaileen nälkäisten lasten kanssa ja tunkea pöperöä naamaan sitä mukaan mitä hyllyistä löytyy..
Ei kun oikeesti en käsitä tätä asiaa en edes tiennyt että jotkut harrastaa kaupassa syömistä :D
 
"nuuh"
Kun olette jälkikasvuinenne noin heikkoja että pyörtyileminen alkaa aina siinä piirakka ja pillimehuhyllyn kohdalla niin suosittelen hehtaarimarkettien sijaan vaikka käyntiä siinä lähisiwassa. Kolmessa minuutissa on ostokset tehty, sokeriarvot kohillaan ja janokaan ei ehtinyt yllättämään, kiitos.
 
"vieras"
itse olen kerran sorttunut syömään ilman maksamista.. odotin silloin esikoista, jumituin
citumarketissa jonoon ja nälkä sekä vitutus olivat hirmuisia. avasin sitten fazerin sinisen,
lohkaisin palan ja käärin loput siististi kuoreensa.
Mä en nyt tarkoita pelkästään sua ja tiedän tuon fiiliksen kun raskaana ollessa on niitä vähemmän hehkeitä hetkiä.. mutta ehkä tässä on osa sitä perimmäistä ongelmaa,kun ihmiset ei kestä kertakaikkiaan sitä vähemmän mukavaa olotilaa. Ei oo mitään sietokykyä ja kaikki on oikeutettua kun vähän väsyttää ja vituttaa. Ihan kuin ei kaikkia muita vois sillä hetkellä ketuttaa mutta suurinosa kuitenkin nielee sen julkisilla paikoilla. Ja edelleenkään en tarkoita tässä nyt pelkästään sinua parahin BlackDahlia,vaan niitä joilla tämä käytös on _jatkuvaa_.
 
"Vieras"
Olikohan ap eilen Koikkarin Prismassa.... =)

Meillä alle 2v poimii Reissumiespussin ihan itse hyllystä ja halailee sitä ensin aikansa, sitten alkaa pureskella pussin lävitse leipää. (Sama homma kaiken leivän kanssa.) Opin ensimmäisten kahden riekaleisen ja limaisen leipäpussin maksettuani, että helpoimmalla pääsevät niin kassa, kanssaihmiset kuin minä itsekin jos annan pojalle pussista sen siivun. Leipäpaketista näkee, että se on vajaa, pussi on siisti ja ehjä ja kolikoita on aina sen vajaan euron verran, että saa sen leivän maksettua mikäli ei kortti toimi.

Ja ei, ei auta vaikka leipäpussin laittaa kärryyn ihan itse, taapero onkii sen kärrystä melkoisen hurjan näköisin akrobaatintaidoin heti kun selän kääntää...

Ja kyllä, minun on pakko ottaa lapsi kauppaan, ellen sitten jätä autoon lukkojen taakse yksin huutamaan 30-45minuutiksi, kun kaupassa käydään kerran viikkoon tai kahteen isommin, muuten riittää pikapyörähdys lähikaupan maitotiskillä...
Ja sulle ei tuu mieleenkää kieltää lasta? Eipä tietenkään, helpomalla pääsee kun ei opeta tapoja ja eihän ne sännöt nyt tietenkään teitä koske!
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27311020]Ja sulle ei tuu mieleenkää kieltää lasta? Eipä tietenkään, helpomalla pääsee kun ei opeta tapoja ja eihän ne sännöt nyt tietenkään teitä koske![/QUOTE]

Voiko tommosta ollakaan!! 2-vee poimii IHAN ITSE hyllystä mitä haluaa ja tunkee sen suuhun,siis ei jumaliste. Ja äiti ei tietenkään voi sanoa että "et syö sitä" kun siitä voi tulla trauma! Onko niin helkkarin vaikeeta opetella normaalia puhetta? Antaa varmaan tunkee haarukan pistorasiaan kun ei voi mitenkään kieltää jos lapsi ihan itse haluaa.
 
"vieras"
Siis mun Isabella 1v4kk haluaa aina kaupassa irtokarkkeja ja tykkää kerätä niitä ihan itse kouralla suoraan suuhun. Pääsee kassa ja kanssaihmiset helpommalla kun lasken aina että paljonko karkkia neiti veti tällä reissulla ja pidän aina tarpeeksi kolikoita taskussa että voin maksaa ne karkit. Otin viime kerralla kuvia ja laitoin ne feispuukkiin kun meidän neiti oli niin söpönä siinä limainen nyrkki merkkarilaatikossa :heart:
 
Tänään kauppareissulla Citymarketissa otin oikein asiakseni katsella ympärilleni, että näkyykö paheksuttavia kauppasyöppöjä.

Näkyihän niitä.

Lapset arviolta 2 v & 5 v, lihapiirakat kourassa kulkivat.

Onneksi saivat ne lihikset. Olisivat muuten voineet pyörtyä tai jopa kuolla. Sillä Skanssissahan EI ole ruokapaikkoja laisinkaan, ja huhu kertoo monen kuolleen siellä nälkään :(. Itse selvisin hädintuskin ulos syömättä.
 
"Vieras"
[QUOTE="Eee";27308066]No kirjoitit, että olet aina ymmärtänyt syöttää nälkäiset lapset, ennen kauppaan menoa. Kyllä tuo jo vaatii tietynlaista melko säntillistä suunnitelmallisuutta, jos ensinnäkin aina etukäteen tiedetään, milloin ollaan kauppaan menossa ja vielä se, että onkohan jollain lapsella nälkä tai ei. Eli ehkäpä et olekaan ihan niin fiiliksen mukaan menijä, kuin haluaisit ajatella.[/QUOTE]

No, harvalla lapsella on nälkä tunnin välein? Jos olet kauppaan lähdössä, vaikka kylästä tai shoppailemasta, milloin mistäkin voit varmaan miettiä että millonkas lapset on syönyt, olisiko niillä nälkä? Tai ihan vaikka kysyä niiltä?
Eipä se vaadi sen enempää suunnitellua kuin se kauppaan lähtö itsessään. Jos lapset on nälkäisiä, voit antaa niille evästä ennen kauppaa, tai vaihtoehtoisesti miettiä kuinka kauan kaupassa menee, mahtaisiko se lapsi pärjätä sen 15 min?

Se että sinä haluat mennä vapaasti, viis siitä että sulla on lapsia eintee susta mitenkään ihailtavaa ihmistä, lähinnä vaan vastuuttoman ja välinpitämättömän äidin lapsillesi sekä ihmisen muille.
 

Yhteistyössä