Mä en todellakaan tiedä, mitä tässä pitää tehdä...

  • Viestiketjun aloittaja justjuu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä kuopus on nyt vuoden ja mä päätin lopettaa imettämisen, kun mä en sen kummemmin osaa selittää, mutta mä en vaan enää jaksa! Musta tuntuu, että se vie hirveesti voimia (voi olla joku muukin) ja on niin sitovaa ja rajottavaa, kun vois jo päästä helpommallakin...

Niin vois ja vois... mutta mä olen lepsuillut ja antanut pullosta maitoa nukkumaan mennessä. Ennen nukahti rinnalle, mutta ei ainakaan pullon kanssa ole nukahtanut kesken syönnin. Syö maitonsa ja nukahtaa sitten kainaloon. Ajattelinkin pikkuhiljaa siirtyä iltapalan kanssa nautittavaan maitoon nokkamukista ja sitten nukutus kainaloon. Ja sitten joskus yritetään sitä omaan sänkyyn nukuttamista. Keskimmäinen oli 2 ja puol ennen kuin alko meneen ite nukkumaan, siihen asti syliin nukahti ja hitsi se oli aika raskasta ja meni turhaa aikaa iltasin siihen nukutushommaan.
Meillä mentiin suurinpiirtein samalla kaavalla. Pieniä askeleita. Rouva lopetti imettämisen kuuden kuukauden jälkeen. Poika joi pullosta maidon, jonka jälkeen nukkui syliin tai viereen. Omassa sängyssä nukkui jo sillon. Kun poika nukahti, siitä oli helppo siirtyä pois.
Sit kerran jätettiin pullot pois, eikä minun mielestä hinkunut perään. Poika oli siinä kohtaa vuosi ja kymmenen kuukautta. Hampaatkin näyttää ihan hyvältä. Poika on nyt kaks vuotta. Menee sänkyyn pyynnöstä unilelun kanssa nukkumaan. Jompikumpi käy laittamassa peiton päälle ja sanomassa hyvää yötä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
noin vuoden ikäisenä lapsella on aktiivinen liikkumisen ja toistojen opetteluvaihe. Lapsi haluaa harjoitella liikkumista myös nukkumaanmenonaikana esim. nousemalla ylös sänkynsä pinnoista turvaa hakemalla. Lapsi saattaa tarvita turvallista aikuista vierelleen, jotta hän rauhoittuisi nukahtamaan.

Tuossa on vähän ristiriitaa, sillä tuon ikäisenä lapsi myös harjoittelee ja opettelee erillisyyttä hoitajastaan.

Tuo nyt siitä ettei välttämättä ole siitä maidon saamisesta johtuvaa.

Onko teidän tytöllä unilelua? Ne auttaa paljon yleensä. Iltamaidon voi antaa pullosta/ nokkurista tms vaikka sohvalla köllötellen, sänkyyn sitä ei kannata antaa, eikä siihen pullolle nukuttaa.
On unilelu, ollut sama vauvasta asti, sekin lentää kaaressa lattialle, jos ei asiat ole niinkuin hän haluaa. No, jospa se tästä... On tempperamenttinen luonne... :D
nuo kaikki kehityksen monimutkaisten härdellien merkitys vaan voimistuu kun on kyse oikein temperamenttisesta lapsesta =) meillä myös tällainen muksu. Harmikseni ymmärrän tiettyjen vaiheiden käyttäytymisen vasta nyt kun olen varhaiskasvatuksen kurssit käyny läpi ja tenava lähti jo kolmannelle vuodelle :D
 
vieras
Meillä kyllä päästiin rauhalliseen nukahtamiseen ihan sinnikkyydellä, vaikka se helvatan rankkaa olikin sen pari viikkoa mitä kesti, meillä lenteli kans jos jonkinlaista kamaa sängystä joka yö, ihme ettei yöpukua raivossaan riisunut... Toisaalta mua helpotti se, että muksu piti nimenomaan ihan kamalaa raivokiljumista, sellainen surkuitku olisi ollut paljon kamalampaa.

Sinnikkyyden lisäksi hommaan kyllä tarvittiin meillä ehdottomasti KAKSI aikuista, mulla ei olisi ikinä yksin riittänyt hermo mennä sen sataa kertaa yössä lempeästi rauhoittelemaan raivoavaa lasta.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä kyllä päästiin rauhalliseen nukahtamiseen ihan sinnikkyydellä, vaikka se helvatan rankkaa olikin sen pari viikkoa mitä kesti, meillä lenteli kans jos jonkinlaista kamaa sängystä joka yö, ihme ettei yöpukua raivossaan riisunut... Toisaalta mua helpotti se, että muksu piti nimenomaan ihan kamalaa raivokiljumista, sellainen surkuitku olisi ollut paljon kamalampaa.

Sinnikkyyden lisäksi hommaan kyllä tarvittiin meillä ehdottomasti KAKSI aikuista, mulla ei olisi ikinä yksin riittänyt hermo mennä sen sataa kertaa yössä lempeästi rauhoittelemaan raivoavaa lasta.
Hmm, meillä raivotaan sekä itketään suruisasti. Ja se suruisasti itkeminen on hirveää, ei sitä voi kuunnella. Mutta raivoaminen... Me asutaan rivarissa, joten naapuritkin kuulee... Sekin tekee asiasta vielä hankalamman...
 
Ohis
Minä tein niin, että annoin iltamaidon pullosta/nokkamukista sohvalla sylissä, jonka jälkeen vasta siirtyi makuuhuoneeseen ja sänkyynsä. Ei ollut isompana vaikea vierottaa, aikaistin vain pikkuhiljaa maidon antamisen ajankohtaa, ja pullo vaihtui kokonaan nokkamukiin.
 

Yhteistyössä