Mä en tajua, miksi lapsille syötetään niin paljon perunaa

  • Viestiketjun aloittaja ruokailija
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29835650:
Totesin, että kukaan ei tarvitse 2-3 perunaa per ateria. Ja sitten että ei tarvitse itse asiassa yhtäkään. Missään vaiheessa en sanonut, ettei muut saa niitä syödä vaan että eivät tarvitse, hybin pärjää ilmankin. Sisälukutaito ilmeisesti vähän kateissa?
Erinomaisen hyvin olen pärjännyt jo vuosia ilman perunaa, pastaa ja riisiä. Kaikki pärjäisivät, ja paljon vähemmän olisi läskejä lapsia ja aikusia.

Kyllä tuosta saa helposti sen käsityksen, että ylipaino sun mielestä johtuu perunan, pastan ja riisin syömisestä. Mutta ihan miten vain.
 
suureksi
Alkuperäinen kirjoittaja Näinon;29835637:
Peruna on pyöreä, peruna on soikea
peruna on ruoka ihan oikea.

Perunan, kun suuhun vie
sillä alkaa pitkä tie.
Vatsassa sen paras paikka eikös lie.

Perunaa kun syödä saa
voimia se kasvattaa, suureksi saa meidät pieni peruna.
Todellakin, pieni peruna meidät suureksi saa :)
 
Näin
Erinomaisen hyvin olen pärjännyt jo vuosia ilman perunaa, pastaa ja riisiä. Kaikki pärjäisivät, ja paljon vähemmän olisi läskejä lapsia ja aikusia.

Kyllä tuosta saa helposti sen käsityksen, että ylipaino sun mielestä johtuu perunan, pastan ja riisin syömisestä. Mutta ihan miten vain.
Niin, ja missä kohtaa tuossa sanoin että sinä esimerkiksi et saa syödä niitä? Edelleenkään, en missään. Ihme vänkäämistä.
 
:LOL: Ei jumalauta! Tämä on kyllä nillityksen palstaennätys 9 sivua jankkausta perunasta... Hankkikaa ihan oikeasti se kuuluisa elämä ja antakaa ihmisten syödä sitä mitä haluavat. Kyse on kuitenkin vain PERUNASTA!
 
Lastenlääkäri.
Uskoakseni kukaan ei nykyaikana ole niin typerä, että syöttää ainakaan alle 5-vuotiaina lapsiaan perunoilla, koska perunoissa on tärkkelystä, joita pienten lasten elimistö ei millään sulata. Lapsille, eritysesti kaikista pienimmille lapsille ei saa missään nimessä antaa hedelmiä, kasviksia, marjoja, kahvia, teetä, olutta, mausteita, pähkinöitä, leivoksia, pikkuleipiä eikä mitään muutakaan sopimatonta ruokaa, vaan lasten on koko kasvuikänsä saatava runsaasti maitoa ja maitoruokaa (maitoa ja maitoon leivottuja korppuja, maitopuuroja, maitovellejä, maitoa ranskanleivän kanssa ja erityisesti vähän myöhemmin, noin 2-vuotiaasta lähtien maitoa lihan, kalan tai kananmunien ja leivän/korppujen kanssa). Esimerkiksi perunoita ei missään nimessä saa antaa lapselle ainakaan ennen kuin noin 5-vuotiaana ja silloinkin ne aiheuttavat näissä usein pahoja tauteja, kuten halvauksen, kaaduttajan, vähäverisyyttä, riisitaudin, sisälmysloisia, kitukuumeen tai keuhkotaudin.
 
  • Tykkää
Reactions: nuusa
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29835682:
Niin, ja missä kohtaa tuossa sanoin että sinä esimerkiksi et saa syödä niitä? Edelleenkään, en missään. Ihme vänkäämistä.
Mutta silti jaksat vinkua, että kukaan ei niitä tarvittisi. Mitä se sua kiinnostaa syökö joku niitä vai ei?
 
Mutta silti jaksat vinkua, että kukaan ei niitä tarvittisi. Mitä se sua kiinnostaa syökö joku niitä vai ei?
Minua ainakin kiinnostaisi tietää miksi sitä perunaa pitää ahtaa niin paljon. Saahan sitä mättää ja syöttää muksuilleen vaikka irtokarkkeja ruuaksi, ei sitä kukaan ole kieltämässä, mutta kyllä sen perunan terveellisyyden voi kyseenalaistaa. Miksi otat asian noin henkilökohtaisesti?

Tiedän (ikävä kyllä) useita perheitä joissa se pääasiallinen ruoka on peruna, makaroni ja joskus tai jouluna riisi, ja kermasta tai valkoisista jauhoista, rasvasta ja lihasta tai prosessoidusta lihasta tehty kastike. Muutama kurkkusiivu lautasen reunalla toimittaa kasvisten virkaa. Voi tietty olla että se peruna on niitä kurkkusiivuja lukuunottamatta se terveellisin osa noita aterioita, mutta ei se tee perunasta mitään terveysruokaa.
 
Minua ainakin kiinnostaisi tietää miksi sitä perunaa pitää ahtaa niin paljon. Saahan sitä mättää ja syöttää muksuilleen vaikka irtokarkkeja ruuaksi, ei sitä kukaan ole kieltämässä, mutta kyllä sen perunan terveellisyyden voi kyseenalaistaa. Miksi otat asian noin henkilökohtaisesti?

Tiedän (ikävä kyllä) useita perheitä joissa se pääasiallinen ruoka on peruna, makaroni ja joskus tai jouluna riisi, ja kermasta tai valkoisista jauhoista, rasvasta ja lihasta tai prosessoidusta lihasta tehty kastike. Muutama kurkkusiivu lautasen reunalla toimittaa kasvisten virkaa. Voi tietty olla että se peruna on niitä kurkkusiivuja lukuunottamatta se terveellisin osa noita aterioita, mutta ei se tee perunasta mitään terveysruokaa.
Ei hitto, missä kohtaa mä muka otin tämän henkilökohtaasesti. :D Ei meillä ainakaa perunaa ahdeta suuhun kaksin käsin ja syödään paljo muutaki, mutta silti ihmettelen tätä joidenki kammoa perunaa kohtaan.

Mulle on aiva sama mitä muut syö eikä kuulu kyllä meidän syömiset muille. Mua ei jaksa kiinnostaa mitä muut syö.
 
Ei hitto, missä kohtaa mä muka otin tämän henkilökohtaasesti. :D Ei meillä ainakaa perunaa ahdeta suuhun kaksin käsin ja syödään paljo muutaki, mutta silti ihmettelen tätä joidenki kammoa perunaa kohtaan.

Mulle on aiva sama mitä muut syö eikä kuulu kyllä meidän syömiset muille. Mua ei jaksa kiinnostaa mitä muut syö.
Minä en koskaan opi ymmärtämään tätä "mitäsesullekuuluumitämullekuuluueikiinnosta"-öyhötystä keskustelupalstalla. Älä auo näitä ketjuja ja jätä vastaamatta jos aihe ei kiinnosta.
 
"Ykskaks"
Alkuperäinen kirjoittaja Lastenlääkäri.;29835715:
Uskoakseni kukaan ei nykyaikana ole niin typerä, että syöttää ainakaan alle 5-vuotiaina lapsiaan perunoilla, koska perunoissa on tärkkelystä, joita pienten lasten elimistö ei millään sulata. Lapsille, eritysesti kaikista pienimmille lapsille ei saa missään nimessä antaa hedelmiä, kasviksia, marjoja, kahvia, teetä, olutta, mausteita, pähkinöitä, leivoksia, pikkuleipiä eikä mitään muutakaan sopimatonta ruokaa, vaan lasten on koko kasvuikänsä saatava runsaasti maitoa ja maitoruokaa (maitoa ja maitoon leivottuja korppuja, maitopuuroja, maitovellejä, maitoa ranskanleivän kanssa ja erityisesti vähän myöhemmin, noin 2-vuotiaasta lähtien maitoa lihan, kalan tai kananmunien ja leivän/korppujen kanssa). Esimerkiksi perunoita ei missään nimessä saa antaa lapselle ainakaan ennen kuin noin 5-vuotiaana ja silloinkin ne aiheuttavat näissä usein pahoja tauteja, kuten halvauksen, kaaduttajan, vähäverisyyttä, riisitaudin, sisälmysloisia, kitukuumeen tai keuhkotaudin.
Voiko tää olla totta edes? Meillä ainakin ihan neuvolassa sanotaan, että voi antaa perunaa jo vauvalle 4 kk ja suurimmassa osassa ihan Piltti purkkejakin on perunaa!!
 
[QUOTE="Ykskaks";29835906]Voiko tää olla totta edes? Meillä ainakin ihan neuvolassa sanotaan, että voi antaa perunaa jo vauvalle 4 kk ja suurimmassa osassa ihan Piltti purkkejakin on perunaa!![/QUOTE]

Ei saa antaa. Peruna on synneistä suurin.
 
akava
Vai omaavat ne ihmiset vain hyvän maun ruuanlaitossa jotka eivät tee perunaa ja kastiketta :) kyllä huomaa mitä kilpavarustelua ja hienostelua ruuasta on tullut, huh huh. Yhden ruuan perusteella tietää jo että tällä ihmisellä on ruuan suhteen huono maku... Jep jep.
 
neuvolassa
[QUOTE="Ykskaks";29835906]Voiko tää olla totta edes? Meillä ainakin ihan neuvolassa sanotaan, että voi antaa perunaa jo vauvalle 4 kk ja suurimmassa osassa ihan Piltti purkkejakin on perunaa!![/QUOTE]

Ai, että ihan neuvolassa sanotaan, ja pilteissäkin on perunaa :) No, sithän sen täytyy olla tosi terveellistä :)
 
"mmmm"
Mä ymmärrän hyvion perunan suosion. Se tulee jo aiemmilta sukupolvilta - jolloin YLLÄRI YLLÄRI - suomessa ei ollut paljoakaan kasviksia ym tarjolla. Tuonti ulkomailta oli hyvin rajoittunutta ja TE kakarat jotka ette tätäkään tienneet...silloin ei ollut jääkaappejakaan. Perunaa ja juureksia oli helppo viljellä suomessa ja ne säilyivät erittäin hyvin.

Ja jos ette ole pussissa eläneet, niin tietänette että tuon sukupolben edustajia on edelleen elossa ja paljon, ovat se suuri eläkeläisten ikäryhmä joten ei se peruna heitä hautaan ole viennyt (eivätkä muuten kärsi ylipainosta siinä suhteessa missä nuorempi ikäpolvi). Ylipaino ongelman syy ei myöskään ole peruna. Vaan liika ruoka ja liikkumattomuus.

Nykyään on enemmän vaihtoehtoja ja se on hyvä. En itsekään ymmärrä perunan ympärille rakennettua ruokakultuuria. Siis pelkän perunan. Vaihtelu on hyvästä ja erilaisia kasviksia ja vihanneksia tulee käyttää kun niitä nykyisin on saatavilla. Mutta en nyt menisi vertaamaan teollisesti tuotettua makaroonia tai jostain maailman ääristä tuotua riisiä perunaan. Niiden alkuperää ja sisältöä ei yhtään se paremmin tunne, se mitä riisipaketin kyljessä lukee ravintoarvoista voi olla ihan hölyn pölyä koska noita merkintöjä ei valvota.

Minulle on ok että koulussa/ PK:ssa lapsille tarjotaan perunaa. Se on edullista ruokaa, jos vaikka niillä siitä jäänneillä penneillä saisikin kunnollisemman salaatin tai vaikka marjoja tarjolle rinnalle. Kasvavat lapset tarvitsee paljon enemmän energiaa. Kotona voin tehdä sitten monipuolisempaa kasvistarjontaa.

JA kuten sanoin, liika lihavuus on ihan jonkun muun kuin potun aikaan saannos. Mutta voihan sitä aina syttää jotain muuta tahoa jos ei itse osaa katsoa peiliin ja pitää huolen että lapsi istuu hiljaa perse homeessa pleikan ääressä.
 
  • Tykkää
Reactions: nuusa
"mie"
Peruna on ainakin meidän perheessä (2+2) yksi lisuke muiden joukossa.
Esim eilen kuhafileiden kanssa oli keitettyä perunaa, porkkanaa ja parsakaalia.
Parsakaalia oli "vain" kaksi pakastepussillista, joten siitä riitti lisää vain lapsille.
Perunaa ja porkkanaa oli keitetty suurin piirtein saman verran mutta lapsille porkkana maistui paremmin. Perunaa ottavat tasan sen yhden jonka vaadin syötäväksi.
Ja sen yhden vaadin sillä muuten on lapsilla uusi nälkä taas tunnin kuluttua. Peruna pitää nälän pois pidempään.
 
vt
[QUOTE="Ykskaks";29835906]Voiko tää olla totta edes? Meillä ainakin ihan neuvolassa sanotaan, että voi antaa perunaa jo vauvalle 4 kk ja suurimmassa osassa ihan Piltti purkkejakin on perunaa!![/QUOTE]

Meillä peruna on kovettanut kaikkien neljän lapsen vatsaa vauvana ja aiheuttanut vatsaoireita. Peruna on otettu käyttöön kunnolla noin 8-10kk ikäisenä jokaiselle. Olen kuullut myös monelta muultakin äidiltä että perunaa on vältelty mahdollisimman pitkään.
 
ap.
[QUOTE="...";29834707]ei ap, en ymmärrä miten sinua haittaa jos jotkut syövät aterioillaan perunaa silloin tällöin?[/QUOTE]

Ei haittaakaan yhtään jos sitä perunaa syö joskus, mutta suomalaiset vetävät sitä perunaa 170g päivässä. Joka ikinen päivä on yleensä riisiä tai perunaa tarjolla.
En ymmärrä, miksi lapsillekin pitää syöttää mössöä joka päivä.
 
huuli pyöreenä
[QUOTE="mie";29836528]Peruna on ainakin meidän perheessä (2+2) yksi lisuke muiden joukossa.
Esim eilen kuhafileiden kanssa oli keitettyä perunaa, porkkanaa ja parsakaalia.
Parsakaalia oli "vain" kaksi pakastepussillista, joten siitä riitti lisää vain lapsille.
Perunaa ja porkkanaa oli keitetty suurin piirtein saman verran mutta lapsille porkkana maistui paremmin. Perunaa ottavat tasan sen yhden jonka vaadin syötäväksi.
Ja sen yhden vaadin sillä muuten on lapsilla uusi nälkä taas tunnin kuluttua. Peruna pitää nälän pois pidempään.[/QUOTE]

Miks ihmeessä vaadit sen perunan syömistä? Laita kasvisten päälle vähän voisulaa. Ei varmasti ole tunnin päästä nälkä.
 

Yhteistyössä