mä en osaa olla lapseni kanssa

• Viestiketjun aloittaja 1v:n yh
  • Ensimmäinen viesti
onneksi valitsin toisin...
Hei oikeesti, kuinka te äidit pysytte järjissänne kun kaiket päivät laulatatte, kukkuuluuraatte, lorutatte, kutitatte, tanssitatte, pörisytätte, maiskutatte, leikitätte ja helistelette autopilotilla lapsianne?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja onneksi valitsin toisin...:
Hei oikeesti, kuinka te äidit pysytte järjissänne kun kaiket päivät laulatatte, kukkuuluuraatte, lorutatte, kutitatte, tanssitatte, pörisytätte, maiskutatte, leikitätte ja helistelette autopilotilla lapsianne?
Sen takia että ne pienet lapsoset vastaavat meille. Niiden silmistä näkee että se pöljän kuuloinen höpötys ja kommunikointi on tärkeää :)

saatuaan huomiota äidiltä, he saavat roiman annoksen itsevarmuutta ja tunnetta olemassaolostaan. Vähitellen tiedostamista ja kykyä osata ilmaista itseään.
omminukointi on A ja O, sen kautta vältetään myös turhautumiset.

Ihmiset ovat kehuneet lastani kohteliaaksi ja sosiaaliseksi persoonaksi. Hän osaa myös keskustella, vaikka onkin lapsi.
Hän osaa kehua toista, sanoa kohteliaisuuksia ja ymmärtää vaikeitakin sanoja ja niiden merkityksiä.

Joten, en vähättelisi äitien hiljaista työtä kotona. Äidit antavat persuvalmiudet elämästä selviytymiselle.

muoks:
Minun palkkani on siinä, että tiedän antavani lapselleni hyvät mahdollisuudet elämää varten, tedän, että antamani huomion kautta hän on rohkea ja itsevarma.
Tässä maailmassa ei pärjää lapanen suussa.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 1v:n yh:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
jätä ne omat touhuumiset pois ja keskity lapseen!
Mutta mitä sen kanssa tehdään? Kun ei vaan osaa niin on vaikea keskittyä. Mä vaan vajoan ajatuksiini silloinkin kun yritetään leikkiä yhdessä.
Mä olin tuon ikäisen esikoisen kanssa aivan samanlainen. En vaan osannut. Leikkiminen tuntui hölmöltä, kun en yksinkertaisesti tiennyt mitä leikkiä. Tyhmältähän se tuntuu heiluttaa jotain nukkea yksinään kun toinen taapertaa jo toiseen suuntaan? Jotenkin sitten vaan lopetin sen varsinaisen leikkimisen. Mä laitoin lapsen kanssa ruokaa, järkkäilin tavaroita, pyykkiä, oltiin paljon kävelyillä, kyläiltiin, kerhoiltiin ja höpöttelin jatkuvasti ja paljon.

Toi on kyllä hankala vaihe, varsinkin jos ei ole kokemusta lapsista. Mä olin ainakin ihan pihalla. 1v tahtoo jo tehdä, mennä ja tutkia mutta ei vielä just esim. leikkiä mitään pidempään. Sille voi sun sukkalaatikko olla 100x mielenkiintoisempi kuin satasen aktivointilelu. Lehtien selailu oli meillä muuten yksi suosikki. Ja youtube. :D Isot legot ja pinkka piirustuspaperia+vahaliidut pelasti monta päivää. Jos ei muuta, niin tenava syöttötuoliin, maissinaksuja ja pari kauhaa käteen ja sinä kokkaamaan tms.

Mutta huutaa ei tuon ikäiselle kannata, ei se sitä vielä tajua. Ehkä puolen vuoden päästä voit odottaa, että johdonmukaiset "eit" alkaa tuottamaan tulosta. Ekana sun varmasti kannattaa luopua niistä visioista mitä sulla on sen oikeanlaisen ja täydellisen äitiyden suhteen; ei sellaista olekaan. Vietätte päivät niin että sulla JA lapsella on mukava olla. Mitä sitten tykkäättekään tehdä.

v
Meillä jutellaan paljon se ei enää kuulosta tyhmältä kun huomaat, että lapsi alkaa kunnolla ymmärtää mitä puhut. Yrhää legojadubolaja, palapelejä, luette, leikatkaa saksilla paperia.... Ota syliin ja halaa ja anna sille lapselle vaan sinun aikaasi. Muutoksen huomaat jo viikon päästä.. Pois koneelta heti!!!

En mä ainakaan jaksa :) Siksi teenkin itse usein niin että annan lapsen vain "leikkiä minulla". Olen passiivinen osallistuja hänen leikkeihinsä; ojentaa mulle palikoita ja ottaa niitä takaisin, tulee näyttämään kirjoja, katsellaan niitä hetki kunnes lapsi kyllästyy ja haluaa tehdä jotain muuta. Tulee esittelemään lelujaan tai haluaa että kasataan ja irrotetaan legoja, äitihän auttaa vaikkei välttämättä jaksa sen aktiivisemmin osallistua.

Pienempi taas viihtyy isomman leikkejä seuratessa, ihan vain mun sylissä ja hytkyteltävänä, välillä vain makoilee vieressä, varsinkin ilmakylvyistä tykkää. Usein on leikkimatolla mönkimässä ja sisko viihdyttää innoissaan, esittelee leluja tai tunkee tuttia tai varpaitaan pikkusiskon suuhun :D

Ihan tyytyväisiä nuo tuntuu osaansa olevan. Joskus jaksaa enemmän, joskus vähän vähemmän, kunhan vain on läsnä ja antaa positiivista vastakaikua :)

vieras
En mä ainakaan ole kolmen lapsen äitinä ikinä noin tehnyt. Kutittanut varmaan kyllä, leikittänytkin joskus mutta nuo muut on kyllä taas jotain mainosutopioita sulta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En mä ainakaan ole kolmen lapsen äitinä ikinä noin tehnyt. Kutittanut varmaan kyllä, leikittänytkin joskus mutta nuo muut on kyllä taas jotain mainosutopioita sulta.
Kaikki poimittu tästä ketjusta, joten ei utopiaa laisinkaan...

ideoita
joskus se überyrittäminen ei vain kannata :) sillä väsyttää itsensä, just niinkuin Chala tuossa ed neuvoi niin passiivinen mukanaoleminen ja lapsen aktivointi kehittää lapsen omaakin leikkimistä ja keksimistä.
kaveriksi voi tuoda keittiöstä kauhoja kattiloita.. mein muksu jaksaa aina innostua tutimaan laatikkoa missä on erikokoisia laatikoita siis kertakäyttöjuttuja mihin pakkaan lounaaks safkaa mukaan, sitä kaikenlaiset kananmunarasiat ja vastaavat ihanat omituiset lokerikot on fantsuja :D

ruoanlaittoon mukaan mä otan yksivuotiaan, saa maistella ruokaaineita kuule vaikka ois jauhoja kyseessä ja jauhelihaa, emmä niin siitä pelkää mtn että se saa, jotkut pelkää. mausteita kun laitan saa maistaa ja haistaa,.. okei ei aina jaksa olla "suorittaja" mutta jos tsemppaa sen parikin päivää viikossa ja keskittyy lapselle sen ajan mitä on hän hereillä niin thumbs up !! olet varmasti toivottavasti parhaasi tehnyt...

Vieras
Kaikki poimittu tästä ketjusta, joten ei utopiaa laisinkaan...
Vastasin tuossa 00.21; nykyään kolme lasta enkä vieläkään ole tuollainen kuvaamasi äiti. Jotkut on mutta ei ole mun juttuni. Mä kyllä piirrän, ulkoilen, rakennan legoilla, pelaan, luen ja vastaan miljooniin kysymyksiin mutta en osaa noita lällättelyjuttuja tai nukkejen heilutteluja. Tyytyväistä jälkikasvua, ja ilmeisen tervepäistä mun vajavaisuuksistani huolimatta näyttäisi olevan. ;) Meitä on moneksi.. Ap ehkä luulee että tuo em on ainoa muotti mihin pitäisi kaikkien mammojen sopia ja sitä mielikuvaa mielelläni yritän rikkoa.

tsemit ap:lle
ja se kehuminen ja voi että se on pienenkin itsetunnolla tärkeetä, olkoon se käsienkuivaamista, kengän poisottamista ja pään paidanreiästä laittamista ymsyms ! siitä se pieni saa semmoisia kiksejä että oksat pois, oma on oppinut "palkitsemaan itsensä" taputtamalla että kun hän mielestään suoriutuu hyvin ja on kiltti niin "taputtelee" silloin tällöin :) on kyllä liikuttavaa.. ja tykkää kun kehutaan. Vaarana on tietty että kehuu tilanteissa liikaa ja lapsi oppii sen mutta en mä näe sitä vielä 1-2-3 vuotiaana vakavana, kyllä se lapsikin oppii erottaan, milloi kehutaan oikeasti ja milloin höpöhöpö asiasta...näin pienellä iällä en usko et lapsi oppisi että aina pitää kehua kun tekee oikein ja olettaa saavansa kehut sit äjoka helkkarin asiasta ja pettyy kun ei kehuja tulekaan joka ikiseltä ihmiseltä. Mutta kannustaminen ja positiivinen lähestymistapa on aina jees...
Sori jaarittelut :D

Itsellä oli tosi huono-äiti-olo esikoisen ollessa pieni juuri sen takia, että tuntui olevan hyvän äidin mitta tuo miten paljon jaksetaan vauvan kanssa lallatella ja lorutella ja aktivoida vauvaa. Meni oikeasti monta kuukautta tajuta että mun tapa olla lapseni kanssa ei ole yhtään sen huonompi, koska osaan kyllä omasta lapsestani sanoa onko hän tyytyväinen vai tyytymätön ja kaipaako todella jotain niiiin paljon hienompaa ja upeampaa ohjelmaa kuin mitä mä hänelle järjestän.

Olisi niin ihanaa jos neuvoloissakin jaksettaisiin muistuttaa äideille että sun ei tarvitse olla täydellinen ohjekirjojen aktiivimamma, vaan jos se tulee sulta luonnostaan, se on hyvä, jos taas ei niin vähempikin varmasti riittää. Pääasiahan se on olla lapselle läsnä ja taata turvallinen ja rakastava ympäristö jossa riittää aktiviteetteja mieluiten sekä lapsen että muiden järjestämänä :)

Alkuperäinen kirjoittaja tsemit ap:lle:
ja se kehuminen ja voi että se on pienenkin itsetunnolla tärkeetä, olkoon se käsienkuivaamista, kengän poisottamista ja pään paidanreiästä laittamista ymsyms ! siitä se pieni saa semmoisia kiksejä että oksat pois, oma on oppinut "palkitsemaan itsensä" taputtamalla että kun hän mielestään suoriutuu hyvin ja on kiltti niin "taputtelee" silloin tällöin :) on kyllä liikuttavaa.. ja tykkää kun kehutaan. Vaarana on tietty että kehuu tilanteissa liikaa ja lapsi oppii sen mutta en mä näe sitä vielä 1-2-3 vuotiaana vakavana, kyllä se lapsikin oppii erottaan, milloi kehutaan oikeasti ja milloin höpöhöpö asiasta...näin pienellä iällä en usko et lapsi oppisi että aina pitää kehua kun tekee oikein ja olettaa saavansa kehut sit äjoka helkkarin asiasta ja pettyy kun ei kehuja tulekaan joka ikiseltä ihmiseltä. Mutta kannustaminen ja positiivinen lähestymistapa on aina jees...
Sori jaarittelut :D
Meilläkin taapero taputtaa itselleen ylpeänä kun tekee jotain hienoa :D Niin suloinen :heart: ja tottakai saa aina aplodit muiltakin ;)

eikä huono omatuntoa lainkaan
niin niin nimenomaan !! ole omanäköisesi äiti voisi olla joku uusi kampanja neuvoloissa. ei kaikkien tartti juosta äitä-vauva/lapsi ryhmissä ja/tai puistoissa. lapsi on kuitenkin äitinsä kanssa kaikista mieluiten :) ainakin omani kaksi vielä toistaiseksi :D sitten kun eivät halua olla niin voin olla huolissani..

koneella mäkin tykkään istua ja päälle 1v tulee kiskomaan hihasta ja kitisemään kun toleranssi katkeaa tai vaipassa oleva kakki alkaa painamaan liikaa :whistle: uhmis taas vinkuu leikkiseuraa ja minä kannustan no ehkäpä joskus itsekkäästi leikkimään hieman omatoimisemmin, voi parkaa siitä se huonoäiti fiilis iskeekin mutta ei sitä aina voi vaan jaksaa !! tähän taas voi sit joku heittää synkiustelyks että pitääkö niitä lapsia tehdä jos ei niiden kanssa jaksa olla niin vastaan että pitää !! koska myös on lapsen hyvä oppia itsenäistä leikkiä ja sitä että äiti voi joskus olla varattuna :saint:

:D

palma
No sen autopilotin säännöstelyllä tietty, koska muutenhan aikuinen turhautuu jossain vaiheessa siihen hieman alempitasoisen jälkeläisensä kanssa seurusteluun. Mä osaan lukea lapselle kirjoja vaikka kuinka teatraalisesti ja ilmeikkäästi ja suunnitella samalla ensi viikon ruokalistaa. Samoin perushöpöttely onnistuu automaattisesti, vaikka en syvällä sisimmässäni olisikaan ihan tajuttoman onnessani siitä, että traktori on vihreä, ja voi ihmettä, sen peräkärry on vihreä myös! Ja punaiset renkaat, vau!

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
No sen autopilotin säännöstelyllä tietty, koska muutenhan aikuinen turhautuu jossain vaiheessa siihen hieman alempitasoisen jälkeläisensä kanssa seurusteluun. Mä osaan lukea lapselle kirjoja vaikka kuinka teatraalisesti ja ilmeikkäästi ja suunnitella samalla ensi viikon ruokalistaa. Samoin perushöpöttely onnistuu automaattisesti, vaikka en syvällä sisimmässäni olisikaan ihan tajuttoman onnessani siitä, että traktori on vihreä, ja voi ihmettä, sen peräkärry on vihreä myös! Ja punaiset renkaat, vau!
:LOL:
Ihana, niin tuttua :D :heart:

Mä taidan tietää mistä ap puhuu. Pelkäsin, että omalle kohdalle kävisi noin. Tässä mun vinkit:

1. Vietä aikaa myös muitten aikuisten kanssa. Mahdollisimman paljon sillon ku lapsi on just tuossa iässä. Toiset lapselliset henkilöt ovat hyviä; joko muille kylään tai muut omaan kotiin kylään. Niin, että sekä lapsella että äidillä on seuraa.

2. Tee kotityöt yhdessä lapsen kanssa; silloin niihin menee paljon aikaa mutta toisaalta se aika menee lapsen kanssa yhdessä puuhastellessa. Älä tee yhtä asiaa alusta loppuun jos tuntuu, ettei kummallakaan riitä kärsivällisyys vaa liikkukaa ympäri kotia. Tää taito vaatii opettelua mutta ainakin mulle sopii varsin hyvin :D Paikallaan istuminen ja koneellaolo ovat varmimpia kiukunaiheuttajia, ympäri huushollia liikkuva kotityö-leikki-kotityö-leikki yhdistelmä toimii hyvin. Siis tyyliin täytän astianpesukoneen osittain, sitten mennään laittaa pyykkiä kuivumaan, sitten mennään sängylle peuhaamaan hetkeksi, sitten vähän pyykkiä koneeseen, sitten olkkarin lattialle lukemaan pariksi minuutiksi, sitten taas keittiöön... Näin kummallakaan ei mene hermot ja huusholli kiiltää, eikä tunnu siltä, että olis tullu tehtyä mitään.

3. Ulos aina kun mahdollista. Ulos voi myös ottaa itselleen lukemista tai jutella naapurin kanssa tai tehdä jotain muuta, kuin seurata lasta. Omaa aikaa pitää ottaa ku sitä saa...

4. Höpöttelee lapselle vähän ku puhuis itselleen.

Itsekin siis yhden pienen lapsen yh ja muutettuani pois siskon perheen kanssa jaetusta kämpästä kesti jonkun aikaa, että opin elämään kahdestaan taaperon kanssa.

ap
Tulin kurkkaamaan tätä ketjua, ja kiittämään neuvoista! Ei se olekaan niin vaikeaa. Meidän päivissä on huomattavasti vähemmän kiukkua nyt. En mä ole konetta kokonaan sulkenut, mutta käyn siinä päivällä harvemmin. En syvenny lukemaan mitään, ja jos lapsi haluaa mua koneella ollessa "häiritä" niin lähden mukaan leikkeihin.
Eilenkin toi mulle sukkia sukkalaatikosta ja haki pois. Minä otin vastaan ja kiittelin.

Katsotaan kuinka kauan mä taas jaksan olla hyvä äiti...

yksi aiemmin vastanneista
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tulin kurkkaamaan tätä ketjua, ja kiittämään neuvoista! Ei se olekaan niin vaikeaa. Meidän päivissä on huomattavasti vähemmän kiukkua nyt. En mä ole konetta kokonaan sulkenut, mutta käyn siinä päivällä harvemmin. En syvenny lukemaan mitään, ja jos lapsi haluaa mua koneella ollessa "häiritä" niin lähden mukaan leikkeihin.
Eilenkin toi mulle sukkia sukkalaatikosta ja haki pois. Minä otin vastaan ja kiittelin.

Ihana kuulla:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ihan mahtavaa :) Se alkaa nopeasti tulla luonnostaan ja sitten se "huono äiti" päivä on sitä kun jaksaa vaan passiivisesti osallistua ja ottaa niitä sukkia vastaan, mutta lapsi on kuin onkin tyytyväinen :D

Meillä reilu 1-v tyttö tykkää
kuunnella musiikkia ja tanssia sen tahdissa
kerätä "aarteita" pikkusankoon tai pieneen omaan pussukkaan
vastaavasti purkaa niitä "aarteita" pussukastaan
kuunnella kun luen kirjaa (tai vain katsella kuvia tai pelkästään käännellä sivuja itse)
kiipeillä päällä kun makoilen lattialla (mikä on itselle ehkä se kaikkein helpoin leikki.. :)

En minäkään mitään kovin älyllisiä keskusteluja lapsen kanssa osaa käydä, mutta toimin vähän kuin selostajana lähes koko ajan. Kerron mitä itse teen tai mitä lapsi touhuaa.

Ei tarvi olla mitään kauhean erikoista ja ihmeellistä tekemistä, tuota lattialle maikoilemaan menemistä suosittelen minäkin. Se on lapselle hauskaa ja itselle kovin rentoa...

joo
Alkuperäinen kirjoittaja 1v:n yh:
Kun se oli vauva ja hereillä ja tyytyväinen annoin olla sitterissä ja olin koneella. Nyt se on isompi, ja tietty me ulkoillaan jne. Mutta mä en osaa olla sen kanssa kotona. Ulkona on helpompaa.
Kotona mä aina jumahdan koneelle, tai haluan tehdä rauhassa omia juttuja.
Lapselle olen yrittänyt puhua, mutta se kuulostaa omiin korviin aivan tyhmältä. Ja jutut loppuu kesken. Menee änkyttämiseksi.
Olen yrittänyt lukea, muttei siitäkään oikein mitään tahdo tulla.
Mitä ihmettä mä voisin tehdä tuon kanssa.
Mä vaan ohjaan sitä koko ajan pois häiritsemästä kun mä teen kotitöitä tai istun koneella. Ja hän vastaa siihen tekemällä pahojaan, ja mä vastaan siihen huutamalla.
mä en jaksa. Miten me voitaisiin nauttia toisistamme.
Tuo lapsi on aivan kiinni mussa ja perhetyöntekijä sanoi että voi johtua siitä että lapsi pelkää että milloin äiti taas huutaa ja lapsi koittaa antaa haleja jne olla kiva ettei äiti huutaisi. Mutta tää liika haliminenki vituttaa, koko ajan koittaa syliin. :/
En minäkään. Joskus nauretaan kuopusmurkun kanssa että jutellaankohan liian vähän kun välillä ei osaa puhua vaan sönköttää. Viihdytään omissa oloissa. Nyt syö tuossa nuudeleita. 24.00 tuli kotiin jonkun tytön skootterin kyydissä. Kävi tyttökin illalla esittäytymässä, antoi kättä ja sanoi nimensä. Fiksu tyttö.

Ihan kaikille nuorten lasten äiteille, laittakaa vittuun ne aipädit tms ja ne vitun älypuhelimetkin kanssa. Voitte leikkiä niillä älylaitteillanne kahdenkin vuoden päästä mutta ette enään sen vauvanne kanssa. Kun se on jo kasvanut isommaksi.

Yhteistyössä