Mä taidan tietää mistä ap puhuu. Pelkäsin, että omalle kohdalle kävisi noin. Tässä mun vinkit:
1. Vietä aikaa myös muitten aikuisten kanssa. Mahdollisimman paljon sillon ku lapsi on just tuossa iässä. Toiset lapselliset henkilöt ovat hyviä; joko muille kylään tai muut omaan kotiin kylään. Niin, että sekä lapsella että äidillä on seuraa.
2. Tee kotityöt yhdessä lapsen kanssa; silloin niihin menee paljon aikaa mutta toisaalta se aika menee lapsen kanssa yhdessä puuhastellessa. Älä tee yhtä asiaa alusta loppuun jos tuntuu, ettei kummallakaan riitä kärsivällisyys vaa liikkukaa ympäri kotia. Tää taito vaatii opettelua mutta ainakin mulle sopii varsin hyvin
Paikallaan istuminen ja koneellaolo ovat varmimpia kiukunaiheuttajia, ympäri huushollia liikkuva kotityö-leikki-kotityö-leikki yhdistelmä toimii hyvin. Siis tyyliin täytän astianpesukoneen osittain, sitten mennään laittaa pyykkiä kuivumaan, sitten mennään sängylle peuhaamaan hetkeksi, sitten vähän pyykkiä koneeseen, sitten olkkarin lattialle lukemaan pariksi minuutiksi, sitten taas keittiöön... Näin kummallakaan ei mene hermot ja huusholli kiiltää, eikä tunnu siltä, että olis tullu tehtyä mitään.
3. Ulos aina kun mahdollista. Ulos voi myös ottaa itselleen lukemista tai jutella naapurin kanssa tai tehdä jotain muuta, kuin seurata lasta. Omaa aikaa pitää ottaa ku sitä saa...
4. Höpöttelee lapselle vähän ku puhuis itselleen.
Itsekin siis yhden pienen lapsen yh ja muutettuani pois siskon perheen kanssa jaetusta kämpästä kesti jonkun aikaa, että opin elämään kahdestaan taaperon kanssa.