Määrittele "terveellinen ruokavalio"!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihalla

Vieras
Sen olen aina tiennyt, että hedelmät, marjat ja kasvikset ovat terveellisiä, samoin kala ja kana, mutta siihen se minun tieto rajoittuukin...!
Kasviksia, kanaa ja kalaako sitä aina popsitaan, jos halutaan syödä terveellisesti??? :snotty:

Olen aina HALUNNUT syödä terveellisesti, mutta en pääse mihinkään siitä ajatuksesta, että terveellinen ruokavalio on yhtä kuin hyvin yksipuolinen ruokavalio...joten ajatuskin pistää tökkimään... :snotty:

Minä sanoisin että...
Kaikkea kohtuudella. :ashamed: Paitsi lisäaineita tulee välttää. Ja muutenki mahd. luonnollista, eli ei mitään kevyttuotteita. Niissä usein onki turhia lisäaineita.

Mahs. luomuruokaa, ilman lisäaineita. Kevyttä ja täyttävää. Sopivassa suhteessa vähän kaikkea. Täysjyvää valkoisten jauhojen tilalla, ei lisättyä sokeria pääsääntöisesti.

Eikö kuulosta tosi helpolle? Toteutus onkin sit vähän toista luokkaa itselläkin... :whistle:

Kasviksia, lihaa, kalaa, viljatuotteita, marjoja, hedelmiä jne. sopivissa määrin. Hyviä rasvoja, vähän sokereita ja suolaa. Niin ja mahdollisimman tuoretta, mahdollisimman vähän lisäaineita.

Minä sanoisin että ruokaympyrän joka osiosta saa syödä. Kaikkea tarvitaan. Lihaa, kalaa, viljaa, maitotuotteita jne. Kaikkea. Normaali ja monipuolinen kotiruokavalio on terveellistä. Toki yletön voilla, kermalla ja sokerilla läträily kannattaa jättää pois. Herkutkin kohtuullisesti (esim. viikonloppuna) voivat kuulua terveellisen ruokavalioon.

Mitenniin yksipuolista jos siihen kuuluu kasvikset, marjat, hedelmät, kana ja kala? Tiedätkö sä kuinka paljon kasviksia on olemassa ja mitä niillä voi tehdä?

Anyway, mun mielen mukaan terveellinen ruokavalio on kasvispainoitteinen, sisältää paljon siemeniä ja pähkinöitä, puhdasta ruokaa ilman lisäaineita jne, kananmunan voisi lisätä kanan ja kalan joukkoon, pehmeitä rasvoja esim kylmäpuristettujen öljyjen muodossa, vesi janojuomana, ruusu- tai merisuola puhdistetun NaCl sijaan, täysjyvää kohtuudella....

Paljon "rikkaita" elintarvikkeita, eli vitamiini-, kivennäis- ja kuitupitoisia. Jos kahdesta pitää valita, niin se, mikä sisältää enemmän jotain hyödyllistä. Enemmän kuitua, vähemmän huonoja rasvoja etenkin painonhallinnassa.

Puhutaan hyvistä ja huonoista rasvoista ja jostain "pitkistä sokereista"...siis voi halleluujaa, tällaset jutut saa heti juoksemaan karkuun! Siis mitä nämä tällaset on ja mistä ne voi kaikki tietää???? Onko ne merkityksellisiä?!?

40% hiilareista (täysjyvät, kasvikset, hedelmät), 30 % proteiineista (vähärasvainen liha, kananmuna, kala, maitotaloustuotteet) ja 30% rasva (kylmäpuristetut öljyt, pähkinät, avokado ja rasiamargariini).

Alkuperäinen kirjoittaja Huom.:
Se EI OLE:

hunajamarinoituja broilersuikaleita, niitä joita JOKAINEN täällä tuntuu kokkaavan!!!

No en kokkaa :snotty:
Se ei myöskään ole hiilihapotettuja 'terveys' limsoja- kaloreita 0, se ei ole keinotekoisesti makeutettua eikä pidä sisällään hurjasti- mielellään ei ollenkaan lisäaineita. Keinotekoisia sellaisia :attn: (monet luonnolliset 'lisäaineet' ilmoitetaan koodein)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Puhutaan hyvistä ja huonoista rasvoista ja jostain "pitkistä sokereista"...siis voi halleluujaa, tällaset jutut saa heti juoksemaan karkuun! Siis mitä nämä tällaset on ja mistä ne voi kaikki tietää???? Onko ne merkityksellisiä?!?

Hyvät rasvat = huoneenlämmössä juoksevia, siis kasvisperäiset öljyt; kalaöljy

Pitkät sokerit = ei herkkuja :D

Yksinkertaista!

tervellistä on tehdä itse vaikka lihapullat vähemmän lisäaineita ja tietää et on aitoja.. nyt omat taidot kunniaan. et syökää kohtuudella nii voi syödä kaikkea..

Alkuperäinen kirjoittaja pihalla:
Sen olen aina tiennyt, että hedelmät, marjat ja kasvikset ovat terveellisiä, samoin kala ja kana, mutta siihen se minun tieto rajoittuukin...!
Kasviksia, kanaa ja kalaako sitä aina popsitaan, jos halutaan syödä terveellisesti??? :snotty:

Olen aina HALUNNUT syödä terveellisesti, mutta en pääse mihinkään siitä ajatuksesta, että terveellinen ruokavalio on yhtä kuin hyvin yksipuolinen ruokavalio...joten ajatuskin pistää tökkimään... :snotty:

Aika pitkälle pääset, kun käytät apuna esimerkiksi ruokapyramidia
http://www.leipatiedotus.fi/files/1076-146i-Ruokapyramidi-juliste_2003_pieni.jpg

Sokeria vähän, vältä kovetettuja rasvoja, piilorasvoja, pitkälle jalostettuja tuotteita, tee itse ruokasi aineksista, jotka tunnet. On järkevää ja terveellistä nauttia esimerkiksi satokautena niitä tuotteita, joita on tuoreena ja edullisesti läheltä saatavilla.

Yhteistyössä