Määräaikainen ilman määräaikaisuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmettelijä"

Vieras
Olen erään henkilöstövuokrausyrityksen kautta töissä ja sopimuksessa on teksti: Määräaikaisen työsuhteen arvioitu päättymisajankohta on 30.10.2011. Eli voinko irtisanoa sen ennen sitä vai onko vain asiakasyrityksellä oikeus siihen? Tuleeko sakkoja jos irtisanon sen? Voiko päättymisajankohdan arvioida määräaikaisessa työsopimuksessa ilman tarkkaa ajankohtaa? Laillista vai ei? Miten voin sitoutua tekemään työtä asiakayrityksen tarpeen mukaan jos en tiedä sitä edes? Eli jopa koko loppuelämäni:)?

Sopimuksessani lukee, että olen korvausvelvollinen määräaikaisuuden loppuajalta kk palkkojen verran eli se tekisi yli 3000 euroa kk koska vuokrafirma laskuttaa 1,9 kertaisen palkan normaaliin verrattuna.

Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa, sen voi ainoastaan purkaa. Yksipuolinen purkaminen vaatii yleensä painavat syyt (esim. Palkkaa ei makseta). Purkaminen onnistuu ilman korvauksia tai sanktioita myös molempien yhteisestä suostumuksesta.

Jos sopimusta määräaikaisuudesta rikkoo TAI jos haluaa siitä eroon yksipuolisesti oi joutua maksumieheksi jos työsopimus näin määrää.

Myös määräaikaisen voi irtisanoa, irtisanomisaika on yleensä kuitenkin joitakin viikkoja.

Määräaikainen työsopimus päättyy sovitun työn valmistuessa tai sovitun määräajan päättyessä ilman irtisanomista ja irtisanomisaikaa.

Yleiset säännökset työsopimuksen päättämisestä
1 §
Määräaikaiset sopimukset
Määräaikainen työsopimus päättyy ilman irtisanomista määräajan päättyessä tai sovitun työn valmistuessa.

Jos työsopimuksen päättymisen ajankohta on vain työnantajan tiedossa, hänen on ilmoitettava työntekijälle työsopimuksen päättymisestä viipymättä päättymisajankohdan tultua hänen tietoonsa.

Työsopimukseen kirjataan määräaikaisuuden syy ja milloin määräaikaisuus päättyy. Jos työsopimus on määräaikainen, työntekijää ei voi irtisanoa ennen määräajan loppua. Työntekijä ei voi irtisanoutua ennen kuin määräaikainen työsopimus päättyy, mutta usein asiasta voidaan sopia neuvottelemalla työntekijän ja työnantajan kesken.

Sanamuoto "arvioitu päättymispäivämäärä" on laillinen, tosin se silti velvoittaa noudattamaan sopimusta vain tuohon kyseiseen päivämäärään asti. Sanamuodolla annetaan vain ns. Lisäinformaatiota siitä, että jatkoa tuon päivämäärän jälkeen voi olla luvassa. Se ei siis velvoita työskentelemään ko. Päivämäärän jälkeen.

Minä olen määräaikainen syyskuun puoleen väliin saakka. Ilmoitin työntantajalle, että puran sopimukseni jo ennen tuota määräaikaa jos vaan mahdollista. Vastukseksi he laittoivat mun paikkani hakuun. Se on nyt mollin sivuilla. Lupasin kuitenkin tehdä hommia niin kauan, että tilalleni löytyy uusi työntekijä.

Yhteistyössä