~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~Huhtikuussa -08* ~ ~ ~

Eli meille tais syntyä se viimeistä edellinen maaliskuinen prinsessa,kunnon mitoilla 4488g 53cm ja py 38.5cm,just tossa naureskelin,ku luin tuon mamma-miian tekstin et meillä ollaan jo samoissa mitoissa ja vähän ylikin :ashamed:

Jonkinlainen synnytyskertomus luvassalukekoon ken jaksaa
Elikkä perjantaina 11.4 tämä mamma suuntasi koksiin rv 41+6 ja tarkoituksena käynnistykseen pääseminen,käyrillä makasin aikani,eikä sinne piirtyny supistuksia ku silloin tällöin ja nekin oli niitä millä nyt ei oo mitää tehoo.pääsin lääkärille joka sit selitti ensin kaiken tarkasti et pitää olla kahelle sormelle auki et voi harkita oksitosiinilla käynnistelyä,muuten joutuisin osastolle pilleri käynnistykseen,tähän vielä lisäsi et tietty salis pitää olla vapaata et voivat käynnistää tipalla,no siinä sitä sit jännitin ennen sisätutkimust et kuinhan käy,mä en haluu mihkää osastolle makaamaan turhan panttina,no lääkärillä oli kuin olikin hyviä uutisia,olin just sille kahelle sormelle auki,hän lähti sit kysyy et onks siel synnytyssalien puolel tilaa,löytyihän sieltä vielä mulle paikka ja klo 11.45 kätilö laittoi mulle tipan ja kertoi vielä ettei tääkään kaikilla tehoa,et tipan tehoa lisätään puolen tunnin välein 6-7h sen jälkeen lopetetaan ja jos ei tehoa nii osastolle yöks ja aamul jatketaa,olin jo täs kohtaa ihan varma et mun tuurilla ei tippa tehoa,siinä sit keinutuolissa istuskelin ja kattelin telkkua,supistukset alkoi samantien tulemaan säännöllisesti 3-5min välein,mut ei tehny kipeetä,kätilö kävi aina puolen tunnin välein lisäämässä sitä annosta ja aina tuli tehoa pikkasen lisää,mut ei kuitenkaa niin paljoa et ois voinu sanoa synnytyksen olevan käynnissä.Mies saapui saliin pikkasta vaille 14,ku oli saanu neidille hoitajan ja siellä sit ooteltiin vaan mitä tuleman pitää,kolmen paikkeil pyysin päästä vessas käymää ja sieltä ku pois tultii ni kävin sänkyy makoilee ajatuksena et jos sais pienet päikkärit otettua ku oli edellisenä yönä unet jääny muutamaan tuntiin ja väsytti ihan tajuttomasti.Klo 15.15 kuului ihan mieletön pamaus ja tuntui ku ois taju lähteny,sanoin miehelle et soittaa kätilön paikalle,hän tuli ja hädin tuskin pystyin kysymää mikä se pamaus oli ku supisti niin pirusti ja teki vieläki huonoa,tää varakätilö oli eka sitä mieltä et vedet meni,mut ku sanoin et en mä mitää vesiä oo tuntenu ni totes sit vaa vauvan vähän laskeutuneen,sanoi viel et oma kätilö tulee kunhan kiireiltään ehtii(meitä synnytti siel kolme äitiä samaan aikaan)antoi mulle siinä kohtaa ilokaasua.Kätilö tuli sit ku pääs enää ei oo kellon kulust mitää hajua,kysyi vaa heti et joko huolit epiduraalipuudutuksen,siinä kohtaa olin 5cm auki,huolin huolin ja äkkiä kiitos,no hän lähti sit soittaa tohtoria paikalle ja hetken kuluttua oli puudutus laitettu ja samalla vetelin ilokaasua minkä kerkesin,puudutus rupes tepsimään ja olo helpotti hetkeksi.Kätilö siinä viel kysyi et moneltako laitetaa synnytys alkaneeksi,mä sit sanoin sille et siit hetkest ku kuului se pamaus ni hän sit sanoi et laitetaa kahelta alkaneeks ni ei tuu mitää syöksysynnytystä :eek: se oli siin kohtaa ihan sama mitä se sinne papereihin kirjottaa.eipä menny ku hetki ni oli taas kivut tullu takas ja kätilö kurkkas kohdunsuun tilanteen ja totes sen olevan täysin auki,mut vauva oli viel niin ylhäällä et pitää ootella laskeutumista.Ja taas ooteltiin,kävi jo kysyys gyneltä et jos ois saanu pudentus puudutteen laitettuu mut oli sit siihe nähen jo liian alhaalla vauvan pää et ei auttanu ku tyytyä kohtaloonsa,sit se kätilö sanoi et ruvetaa hiljallee ponnistelee supistusten yhteydes,et jos saatais vauvaa alaspäin,taishan se sielt tulla sit loppujen lopuks ku mä luulin et myö yritetää viel saada sit vauvaa vaa hiljaksee alaspäin ni kätilö totes et pää on jo ulkona =) olin ihan hölmistyny et täh,ulkona,ku luulin et yritetää viel saada sitä laskeutumaa ja uskoki meinas loppua jossain kohtaa kesken ku luulin ettei siit oikeesti tuu mitää ja niin meidän neiti sit syntyi klo 18.23,muuten oli oma olo tosi hyvä mut pää oli aivan sekasin ilokaasusta.Yhdellä tikillä selvittiin.Isi leikkas napanuoran ja kylvetti ja kätilö rupes pukemaan neidille päälle ni sanoi et hänest näyttäis sille et solisluu on murtunu ku vauva vaan roikottaa vasenta kättään suorana,mut sanoi sit et lääkäri kattoo lauantaina paremmin.
Yheksän kieppeillä päästiin osastolle,oli sielläkin ollu pientä härdelliä päivän mittaan,meidän neiti oli kuudes sille päivälle syntynyt vauva :heart: siinä sit ihmeteltiin taas pientä ihmisen alkua.
Lauantaina lääkäri sit kattoi käden ja kysyi kuuluiko synnytyksessä pamausta,mä sit kerroin et siitähän se kaikki alkoi,eli se solisluu murtui kun toinen on raivannut itelleen tietä pihalle,ei muuta ku käsi sukkaan et pysyy paikoillaan ja ens viikolla mennään vielä kirurgille näyttämään ja kattomaan,onko jo parantunu,pitäis parantua viikossa.
Tulihan sepustus,jos joku jaksoi loppuun asti lukea,ni toivottavasti tästä jotain selvää sai,on vielä ajatukset niin sekasin,et päässä vaan pyörii =) synnytyksen kokonaiskestoksi tuli nyt sit kai 4h23min,mistää muusta ei sit ookaa tietoa,ku kätilökävi vaa kysymäs ennen ku töistä lähti et jäikö mitää kysyttävää,mä sanoin et ei ku luulin et se tulee viel käymää osastolla,mut eipä näkyny,ponnistus vaiheista ei mitää tietoo eikä kyl mistää muustakaa,mut täytyy kai sit neuvolas kysellä ku sinne pääsee,ois se nyt kiva tietää miten se sit lopulta meni.Ja tyttö syntyi siis 41+6 4488g,53cm py 38.5cm,et ihan kunnon mitoilla,mut eipä paljon heittäny arviokaan mikä oli 41+3 4300g.

Piitsi ja Vilma 5vrk :heart:

Nyt on kotona menny muuten ihan ok,mut imetyksen kans pieniä ongelmia,ku ei toinen malttais ruveta imemää vaa huutaa ensin puol tuntia kunnes rauhoittuu ja sit sujuu niin kauan kunnes on rinnan vaihto eessä :/
 
Angel ja Piitsi oikein paljon onnea ja tervetuloa tälle puolelle! :flower:

Mulla on ollut oikein onnistunut päivä tänään. Poju ollut todella rauhallinen ja ehkäpä sen hymynkin jo sain, mitä olen kovin odotellut. Päivällä sain ikkunat pestyä ja iltapäivällä olin kampaajalla. Tuli oikein kivat uudet hiukset.

Poika sai nyt sitten ekaa kertaa koko aterian Nania. Pullosta meni 160 ml. Yllätyin tuosta määrästä. Olin imettämättä lähes 6 tuntia, eikä ollut mitenkään tissit täynnä. Vähän jäin miettimään, että olenko pitänyt poikaa nälässä näin iltaisin kun tissit on kyllä tuntunutkin tyhjiltä ja pojalla ollut niitä itkuhetkiä. Olen vaan ajatellut, että itkut kuuluu tähän ikään ja tissitkin voi tuntua tyhjiltä vaikkei sitä ole. No, täytyypä seurailla. Saa nähdä tuleeko vatsanväänteitä yöllä tuosta ekasta korvikeateriasta.

Kokeiltiin muuten niitä Liberon 3 koon vaippoja viimeyönä. Tuloksena oli märkä sänky. En sitten tiedä, että oliko vaippa jotenkin huonosti vai onko vaan heikompi imukyky. Muumit on toimineet meillä tosi hyvin. Kertaakaan ei ole falskanneet.

Piitsi: meilläkin oli alkuun vähän samanlaista tuo imetyksen aloittaminen. Poika vaan pyöritteli päätään ja tuskastui, kun ei heti alkanut herumaan. Meillä auttoi, kun rutistin maitoa suoraan suuhun.

Oonaliina ja "elmeri" 7 vko

 
Iskä on voinut hyvin meilläkin, tuo on niin perusrauhallinen tapaus, että sitä saapi kyllä olla jo talosta seinät romahtamassa ja jääkaappi typötyhjänä ja univelkaa tonni, ennenku tuota alkaa huolettaa tai mieltä painamaan! ;) Toisaalta siksi sen on ehkä vähän vaikeaa tajuta että mikä sitä emäntää rassaa ku kaikki on hyvin ja toinen eiku vaan kiukuttelee... No ei vaan, jos joku on vaivannu ni univelka, kun esikoisen heräilyt saapi hoidella, ja niitä on joka yö.. paitsi viime yönä poika nukku heräämättä koko yön, aina kuuteen asti aamulla, jolloin tuli meidän sänkyyn ja jatkettiin unta vielä reilu tunti.

Kellukka, ei mitään huono äiti -syndroomaa rintakumeista, höpö höpö!! Pääasia että maito etenee massuun jotenkin. Ja voithan toki yrittää opetuttaa pikkuhiljaa pois niistä, mutta jos se ei onnistu, niin siihen ei taatusti maailma kaadu. Ole siinä tapauksessa onnellinen siitä, että voit kuitenkin ruokkia vauvan omalla maidollasi! =) Mikä sekään taas ei ole kuitenkaan se elinehto, korvikkeellakin kasvaa kohisten! Mutta että jokaisen pitää vaan siitä omasta tilanteestaan löytää se hieno juttu, ja sinulla se voi olla se, että rintakumi tai ei, ni vauva nauttii kuitenkin oman äidin maidosta.
Mahallaan nukuttamisesta en osaa sanoa mitään, itse kun en uskalla... mutta ei kai siinä mitään vaaraa ole, varsinkin jos nukkuu valvotusti, ettei yksin makkarissa oven takana..?

Eka neuvolalääkäri oli 2kk ikäisenä.

KettuRepussa, meillä oli vielä tovi sitten tommosia unentankkaus-päiviä! Ehkä se on pikkuisille normaalia..? Minä laitoin keskosuuden piikkiin, mutta jos sitä on täysiaikaisillakin, ni ehkä se on ihan tavallista. Kasvaminen on niin kovin väsyttävää =)

Rhea Arvaa repesinkö! Luepa uudelleen kirjoituksesi: Tänään on ollu itkupäivä. Oon tainnu syödä (taas) jotain sopimatonta kun heti syönnin jälkeen tulee löysät housuun... Ku luulin ensin että kerrot itsestäsi!! Että on syöty sopimattomia ja tulee löysät housuun... ;) Mutta pikkusesta siinä taiskin olla kyse! =) Hih ;)

Päiväunista Ansku nukkuu yhdet kunnolliset ja pitkät, n. 9.30 alkaen ja ne kestää jopa kahteen asti. Sit toisille päikyille menee 3-4 maissa, riippuen miten heränny ekoilta, ja ne kestää mitä vaan väliltä 45 min - 3h, ja jos on vasta neljältä menny päikyille ni ei anneta seittemään asti nukkua toki, vaan kuuden maissa herätellään, että ehtii vielä hyvän valvepätkän ottaa illasta, ja riittää unta yöksi sitten. Ja jos menee päikkäreille jo 3lta ja meinaa nukkua vain 45 min, ni yritetään heilutellen ja vaikka tissiä välillä antaen saada jatkamaan uniaan vielä pikkuisen... ja vielä pikkuisen... kunnes ois ees pari tuntia kasassa.
Ja nukkuu siis ulkona vaunuissa päikkärit aina, ja välillä nukkuu hienosti itsekseenkin, välillä pitää käydä heiluttelemassa tai laittamassa tuttia suuhun.

Jade, Juliukselle onnitteluja hienosta nimestä, ja sinulle sormuksesta :heart: ! :flower:

pikkuvaemo, millaista on sammas? Kun mä oon miettiny että onko Anskulla sitä, kun kitalaki on semmonen vaalea, kellertävä, ja kieli on valkoinen. Toistaiseksi oon aatellu että kummakos tuo ku maidolla elää, mutta... onko se sittenki sitä? :|

angel ja Piitsi, no vihdoinkin! Onnitteluja roppakaupalla teille molemmille ja pikkuisille tervetuloa maailmaan, jo oli aikakin! ;) :flower: =)

Vaippagallup taisi olla, meillä on käytössä Liberon 2-koko, mutta mietin että tekisi mieli Pampersia kokeilla, kun mulla on semmonen mieli- ja muistikuva että ne on vähän pehmoisemman tuntoisia. Tyttö alkaa aina kitistä kun vaippa laitetaan, ni mietin että kutittaako/hankaako vaipan reuna tms, että jos pehmoisempi Pampers olis parempi sitten.. mutta eilen piti just vaippoja ostaa ja ostin kumminki Liberoja taas.

Saatto jäädä nyt vähän heikolle hapelle tämä kommentointi, niin jo väsyttää taas ja lisäksi oon aivan tukko-flunssassa, ei kulje ilma ei.. ja limainen yskä.. ja huomenna on viisaudenhampaan poisto (mistä oli muuten raskausketjuissa puhetta ku mietin että saako raskausaikana poistatella, eikä vissiin oikein saanu, ni se aika on nyt sit huomenna) ja se meinaa jännittää. Väittäisin nimittäin lähteväni ennemmin synnyttämään ku hammaslääkäriin... :/ En pelkää, mutta olen hurjan yökköherkkä, ja siksi se on niin kamalaa, kun se on yhtä yökkimistä se homma...

Perjantaina olisi jälkitarkastus, mutta menkat on alkamaisillaan ja ne lienee perjantaina vauhdikkaimmillaan, joten joutunen siirtämään sen ajan...

Mutta nyt nukkumaan, saa listan päivityskin jäädä tältä päivältä, kun eipä sillä kai niin hirveä kiire ole, eihän..? :)

Hyvää yötä mammat ja vauvat! :wave:
Ippu :heart: Annika
 
Helou. Menin sitten tyhmä vilkaseen edelliselle sivulle ja juttu minkäolin kirjottanu hävis! Voihan käpy sentään!! |O Enkä tietenkään muistanu kopsata niinku yleensä :/ *huoh*

No en jaksa enää samaa juttua kirjottaa kerron vaan että 1kk neuvolassa tänään käytiin. olipas sulla järkyttävä kokemus tuon epiduraalin kanssa. Järkytyin hieman koska mulle Poju oli kasvanu kovasti. Paino 5300kg ja pituutta 57cm. Hyvin siis maito riittää Mammalla:D

Onnittelut Jadelle pikku miehen nimestä sekä uusista sormuksista :hug:

angelMeni suorastaam kylmät väreet pelkästä ajatuksesta että vois käydä samoin.

Mut nyt soronoo! :wave:

Marmeladi ja Kamu
 
Ippu, on Annikalla varmaankin sammasta. Eli sitten vaan puolukkaostoksille. Muutaman kerran päivässä pyörittelet puolukkaan kostutetulla vanupuikolla kieltä ja kitalakea. Jos jatkuu pitkään, niin on olemassa myös reseptilääkettä.

funny, ei tarvitse huuhtoa, ja se olis aika vaikeaakin... Eli kuivaile vaan pyyhkeellä lopuksi, öljyn jämät jäävät kosteuttamaan ihoa.

tähän päätän nettineuvolan vastaanoton, öitä kamut!
 
Iloisia uutisia: Joona nukkui viime yönä seitsemän tuntia putkeen!!! Voi että on mammalla virkeä olo!
Paljon on taas kaikenlaista keskustelua kertynyt. Ihanaa, kun olemme aktiivisia nyt vielä raskauden jälkeenkin. Koitan vastailla ja kommentoida joihinkin myös täältä suunnasta.

KettuRepussa: Täällä on toinen äiti, joka on ollut huolestunut vauvan paljosta nukkumisesta. Varmuuden vuoksi soitin asiasta neuvolaan ja sanoivat siellä, että on hyvin tavallista, että jonain päivinä vauva vain syö ja nukkuu ja toisina valvoo ja seurustelee. Ja että vaihtelut voivat olla hyvinkin suuria.

Vaipoista: Meillä käytössä Liberon kakkoset ja kestovaipat mielen mukaan. Öisin ja reissussa on kertis, kotona viitseliäisyyden mukaan jompi kumpi. Kestoissa käytössä harsot ja prefoldit sekä vaihdellen villahousut ja pul-kuoret siinä päällä.

Mitäs muuta? Eka neuvolalääkäri on täällä kuuden viikon iässä mun jälkitarkastuksen yhteydessä. Siellä katsottiin samat jutut kuin sairaalasta kotiuduttaessa. Oli mukava niin.

Ristiäiset on sunnuntaina ja pojasta tulee Joona. Tarjoiluista olitte keskustelleet, niin me annattiin kaikki seurakunnan hoidettavaksi, ruoka ja kahvit. Mummot väsää hiukan jotain lisukkeita. Ihanaa ettei tarvi stressata.

Ähkinä voimistuu. Täytyy mennä katselemaan olisiko ruoka-aika.
Tansuli ja Joona (6,5viikkoa)
 
Ippu, Tansuli, kiitos, heti helpottaa kun jollain muulla samat ihmetyksen aiheet. Näin minäkin olen ajatellut että kasvaminen vie pieneltä voimat ja unta on saatava ja paljon! :heart:

Ja onnittelut Angel ja Piitsi vauvoista!

Meillä ei sitten muut nukukaan hyvin kun neiti pitää niin kamalaa mekkalaa unissaan: valitusta, murinaa, örinää, tapailee itkua joka ei sitten koskaan ala kun taas hiljenee uneen. Toivottavasti tuo on ohimenevää, koska kohta on laitettava tyttö omaan huoneeseensa jotta saadaan nukuttua. Toistaiseksi olen ollut sohvalla evakossa, vauva vaavisängyssä tai kainalossa ekan yösyötön jälkeen jotta edes mies saa nukuttua. Mutta se sohva ei ole mikään paras mahdollinen nukkumapaikka, ja on jo ikävä omaan petiin.. hehe. Mutta en millään raaski niin pientä laittaa yksin nukkumaan omaan huoneeseen!

Vaipoista.. meillä Pampersit istuu parhaiten, käytössä 2-koko. Ostin kokeeksi myös paketin Daily-vaippoja kun vahingossa eksyin S-markettiin jossa en muuten juurikaan käy. Nyt halpuus houkutti ja päätin testata, yllätyksekseni olivat oikein hyviä, joskin pieninkin koko vähän liian löpsäkkä vielä. Muumia testasin myös koska mielelläni ostaisin kotimaista, mutta Muumit ei meilläkään istuneet ollenkaan: tönköt ja falskaavat. Täytyy kokeilla uudelleen kun tyttö on vähän isompi.

Mulla heräs myös sammasepäily, täytyy sutia kylmäpuristettua karpalomehua tai jotain. Tai sitten odotan seuraavaan neuvolakertaan.. en oikein usko omiin arvioihini, koska tähän mennessä tytöllä mielestäni ilmennyt jo ihan varma refluksitauti (= normaalia puklailua) ja kuuroksikin alussa epäilin (= kun ei pikkuvauva vielä käännä päätään ääntä kohti). Taidan olla lievästi hysteeristä sorttia!

Me saatiin eilen hyviä uutisia lääkärikäynnillä, tytön sydämestä kuulunut avoimen duktus-suonen aiheuttama sivuääni oli kadonnut, eli suoni on mennyt itsestään kiinni! Huh! Lisäksi siellä oli ultrassa todettu myös minimaalinen VSD (=reikä) sydämen lihaksikkaassa osassa, mutta sekin oletettavasti umpeutunut tai niin pieni ettei kliinistä merkitystä ole, koska sydänäänet oli priimat. Aikamoinen helpotus oli tuo, vaikka ei isoista vaivoista ollut kyse niin tuo duktus-suoni olisi pitänyt jossain vaiheessa leikkauksella sulkea, jos ei olisi itsestään kasvanut umpeen.

Nyt jätskiä syömään ja katsomaan Sydämen asialla-sarjaa!

KettuRepuss ja Lilja 5 vkoa 4 päivää



 
Aamua täältäkin! Koti siivottu ja siitä onkin hyvä mieli taas viikoksi!!! Ens viikolla täytyykin tehdä kuukausisiivous, kun on ristiäiset lauantaina. Onneksi mun vanhemmat tulee koko ens viikoksi tänne apujoukkoihin, koska tehdään kaikki tarjoilut itse.

Nukkuminen
: Meilläkin esiintyy vaihtelua nukkumisessa. Esimerkiksi eilen neiti nukkui sisällä 9-10 ja ulkona 12-15 ja sit illalla torkkui mun kanssa tunnin verran. Tänään on nukkunut 9-11 ulkona ja lopusta en vielä tiedä... Nukkuu ulkona aamusin tosin paljon paremmin.

Lajittelin tuossa talvivaatteita pesua varten, kun sitä pyykkiä kertyy niistä aika kivasti. On kiva laittaa takit ja housut asusteineen odottamaan ensi talvea riittävän ajoissa, etteivät jää heinäkuuhun asti roikkumaan. Tuskin niitä enää tarvitsee täällä eteläisimmässä osassa maata.

Nyt pesukoneen tyhjennykseen, pesutakit oli pyörimässä.

Misupai ja Siiri
 
Kiitos vastauksestasi mama-L =)

Eilen oli ensimmäinen yö, kun aloitin tuo sinnikkään omaan-sänkyyn-nukahtamisprosessin..Noh, yöunille nukahti syliin, ja omaan sänkyyn siirto onnistui ihan ok. Mutta tyttö on nyt muutenkin pari yötä heräillyt about TUNNIN välein unestaan kitisemään ja vaikeroimaan. Ei kuitenkaan huuda kipuitkua tms, vaan on rauhoittunut heti syliin otettua. Nyt en kuitenkaa eilen ottanut syliin, vaan yritin hyssytellä, antaa tuttia ja silitellä, jotta oppisi nukahtamaan itekseen uudelleen/syötön jälkeen omaan sänkyyn. Aikaahan ja hermoja tuohon meni, mutta kyllä se aina lopulta nukahti ilman syliä/tissiä.

Kannattaako siis jatkaa nyt näin? Tarvisin vielä vahvistusta, että vaiva palkitaan, ja lopulta tyttö osaa nukahtaa sinne omaan kehtoon iltaisin ja öisin syöttöjen jälkeen ja myös noiden yöllisten "muuten vaan" heräämisten jälkeen. Univelkaa itelle näin alkuun kertyy, mutta kertykööt jos pitkällä tähtäimellä auttaa.

Aloitan myös tänään tuon imetysohjelman toivottavasti onnistuu =)
 
Hei rakkaat mammakaverit!
En ole päässyt kirjoittelemaan pitkään aikaan kun oltiin reissussa vauvan kanssa.

Paljon onnea erityisesti Angelille ja Ninnille vauvojen johdosta! Ja kaikille muillekin. :) Ninni sai kunnon kokoisen rinsessan sitten!

Täällä menee hyvin, tyttö sai tosin pienen nuhan viime viikolla ja neuvolasta käskettiin lasten klinikalle käymään.. Siitä hermostuin ihan hirmuisesti mutta kaikki olikin hyvin ja nuha menikin jo seuraavana päivänä ohi.

Profiiliin päivitetty masun sijaan meidän neitokaisen kuva. Siinä ikää hänellä n. 2 vkoa.

Nyt hommiin kun vauva on ulkoilemassa isänsä kanssa!

Täytyy joskus ajan kanssa tulla lukemaan teidän kuulumiset kunnolla ja osallistua keskusteluihin.

Niin me kaikki tuskistamme päästiin ja täällä vauvapalstalla kirjoitellaan :) Kyllä ne raskauden viimeiset viikot on jo unohtuneet tosi helpolla!

Iloista torstaita!
Laura& pampula 4vkoa 3pvää
 
angel08, olipa tosiaan kokemus! Vähän jäi mietityttämään, että uskaltaako sitä epiduraalia seuraavassa synnytyksessä ottaakaan...

Joku kirjoitti epparihaavan huonosta paranemisesta, en nyt muista kuka. Mulla on kanssa nyt kolme viikkoa synnytyksestä edelleen sellainen tilanne, että ulkoa (jonne sain kolme tikkiä) haava on jo tosi siisti ja hyvin arpeutunut, mutta sisältä (jossa kai vain yksi tikki) edelleen ihan auki. Ihmettelen vähän että millaiseksi tuo oikein jää ja olen jo vähän selvitellyt korjausleikkauksiakin, kun on kuitenkin melko syvä tuo auki jäänyt kohta enkä oikein usko, että enää itsekseen siitä menisi kiinni.

Onko kenellekään tullut rintatulehdusta? Mulla nousi eilisiltana yhtäkkiä 38 asteen kuume, toinen rinta on tosi kipeä ja siinä on iso punainen laikku. Sain nyt tuohon tulehdukseen jo antibioottireseptinkin, mutta olisin mieluummin aloittamatta kuuria, jos olisi jotain kotikonsteja, joilla tuon saisi hoidettua.

Eilen (ennen tuota tulehdusta siis) kävin muuten ekalla kunnon hikilenkillä (en siis juoksemassa tietenkään vielä). Missä vaiheessa muut olette uskaltaneet aloittaa reippaampaa liikuntaa? Olo tuntuu jo niin normaalilta, etten oikein tiedä, miten pitkään pitäisi odotella...

Bellona ja :heart: 3 viikkoa ja päivän
 
LauraN: Tervetuloa takaisin kotiin! Mukava, että et kadonnut kokonaan. Söpö prinsessa teillä, onko hänessä kenties isänsä piirteitä? Muistelinko väärin, että sun miehes on amerikkalainen?

Bellona: Yks mun kamu sai kans tulehduksen, kun lähti viikko synnytyksestä pelaamaan sulkista. Mie oon "hikilenkkeilly" suunnilleen noilta viikoilta ku sie oot nyt, heti kun alapää antoi mennä vähän kovempaa. Kyllä se edelleenkin joskus ilmoittaa, että "hei, oot synnyttänyt", vihloo hassusti. Aluks menin vaunuilla "mummovauhtia" ja sit vähitellen lisäsin tehoa "keski-ikäisten vauhtiin" ja nyt mennään jo ihan normaalia reipasta kävelyä, mitä ennenkin. Kannattaa pitää huoli, että tissit on "tyhjät" ennen lenkkiä, koska silloin ne ei vuoda ja tulehduskaan ei niin helposti tule. Ja tuut huomaamaan, että hiki tulee helpommin kun ennen ihan hormoonitoiminnan yms vuoksi. Mulle ainakin, koska en normaalisti hikoile kun helteellä!! Sit mulle on sanottu, ettei kannata ihan heti juosta tai rehkiä kovasti, koska voi vaikuttaa maidontuotantoon negatiivisesti. Äidin työkamu rupes treenaamaan maratoonille joku 3 kk:tta synnytyksestä ja hups, eipä tullut maitoa enää... Mie aattelin aloittaa rullaluistelun heti kun tiet on hyvänä ja säät lämpenee eli ihan niinkuin joka kevät.

Neiti tuossa mun vieressä tykkää katella, mitä tapahtuu. Se makaa tyyny selän alla, että on kohollaan sohvan nurkassa. Meidän beige sohva on sen suurin mielenkiinnon kohde... sitä on kiva tuijottaa. Äsken lattialla kellahti masulla ollessaan selälleen, varmaan vahingossa.

Hassua, miten eri aikoihin on nuo jälkitarkastukset. Täällä tekevät 7-9 vkoa synnytyksestä, mulla tulee aika tarkalleen 2 kk. Luulisi, että tarkastustuloksissa on eroa, tehdäänkö 6 vkoa tai 9 vkoa synnytyksen jälkeen.

No, me jatketaan Opettaja-teeveen katselua. Pysyy ammattiajatuksen pinnalla...

MIsupai ja Siiri 7 vkoa ja risat
 
Bellona itse en ole kokeillut, mutta kätilöopistolta suosittelivat kaalinlehdillä hoitamaan rintatulehdusta ja muutenki kenellä rinnat on kipeenä maidosta! En sitten tiedä auttaako enää jso tulehdus pääsee kovin pahaksi, mutta voihan sitä kokeilla.Itse olen käyttänyt lämmintä suihkua ja saunaa kipeisiin rintoihin ja hyvin on auttanut jos maitoa on päässyt pakkautumaan mitä ei enää kyllä tapahdu! Annan edelleen pojalle rintaa ja pulloa sekasin, mutta toisaalta pulloon siirtyminen olis niin helppoa! Nyt annan aina varuiksi vielä pullosta maitoa imetyksen jälkeen, koska tuntuu että jää aina vähän nälkä ja on sitten tissillä 10min välein tulematta tyytyväiseksi ollenkaan(kitisee aina vaan) niin...välillä se rintaralli puuduttaa, kun mitään ei pysty tekeen :ashamed:

Mulla on ollu siivouspvä ja laittelin talvikamppeita pois niin voi alkaa haalia kaupasta uutta kamaa nurkkiin! Mua niin ärsyttää tämä levähtäny ulkomuoto, että oksat pois :/ Kyllähän mä tiedän, että synnytyksestä vasta vähän aikaa ja plaa plaa, mutta entiset vaatteet ei mahdu ja äippävaatteet roikkuu ja periaatteesta en tahtois ostaa mitään "välikausivaatteita"eli kokoa mitä lie suuria puolijoukkuetelttoja! Ehkä mä olen vähän kärsimätön, enkä niin vähänkään!

Kävin marimekon ystävämyynnissä ja ostaa päräytin verhokangasta 4m, käsitöistä/ompelusta mitään tietämättömänä valelaskosverhoon ja mies sitä ihmettelemään että noinko paljon sitä yhteen keittiön verhoon uppoaa.No kysyin mä sitä myyjältä ja näin väitti, mutta ehkä se ymmärsi väärin että olen tekemässä laskosverhoa en vale sellaista...minähän en siis siitä mitään osaa ommella vaan vien sen sinne marimekolle ommeltavaks kun noi ystävä hullutukset loppuu! Onneks kangas ei ollu kallista, että ei tullu pahasti takkiin, vaikka olisinkin ostanu kangasta tuplasti :D Ois kyllä kiva olla käsistänsä kätevä, mutta minkäs teet! Saas nähdä miten ristiäisleipomusten kanssa käy kun haluan ne itse värkätä.

Nyt pitää lähtee kylvettään poika kun alkaa kuulostaa pahaenteiseltä sitteristä.
 
Tänään oli pojan neuvola

Paino 5620g
Pituus 57,7cm
Päänympärys 39cm

+ Hienosti kasvanut. Pääasiassa rintamaitoa saa. Jäntevä, tyytyväinen vauva.
Iho hyvä. Silmät nyt siistit (viikon tippakuuri aiemmin rähmimiseen)
Heijasteet normaalit. Syö 3-5 tunnin välein.

Nyt on taas ollu yhtä hässäkkää, en oo kerenny lukemaan enkä kirjottelemaan pahemmin tänne. Koitan tässä viikonlopun aikaan repiä sen verran aikaa =)

Heidi ja poju 1kk 3pv :heart:
 
Täällä edelleen menee hienosti. Vauva ei turhia itkeskele, valveilla ollessaan tapittaa isoilla silmillään ja näyttää hassuja ilmeitä =) sitten nukkuu ja syö...

Oon kiinnittänyt yhteen asiaan huomiota joka liittyy hengittämiseen. Vauva vetää velillä henkeen sillai että henki vingahtaa oikein kovaa. Tätä tapahtuu hänen hereillä ollessaan ehkä kerran tai kaksi. Tänään kuitenkin vinkaisu muuttui kerran niin, ettei saanutkaan henkee vaan haukkoi hetken ja mun täytyi hänet oikein kääntää ja taputella selkään. sen jälkeen hetken pintahengitti ja jatkoi sitten normaalisti. Nyt oonki ollu täällä koko illan ihan sydän sykkyrällä, milloin tapahtuu uudestaan.. Vähän kyllä pelästyin =(

Miten siis vauvan hengitys on teillä mennyt ihan ensimmäisinä vuorokausina? onko epätasaisuutta, pintahengitystä?

Onneksi on huomenna neuvola, niin voin kysästä asiaa sieltä.

Milloinkas siellä on koettu ensimmäinen hymy? eli kauankos sitä joutuu vielä odottelemaan? tällä hetkellä ilmeet kun ovat lähinnä totisia ja tuimimia mukamas ;)

Hyvät yöt kaikille!

Minä ja Tirriäinen 6vrk
 
Kiitos kaikille onnitteluista :heart:

Kiva, että viimeisetkin maalismasut on saanut nyyttinsä ja päässyt tänne puolelle kirjoitteleen! ..Mä tosin jo kaipaan välillä sitä odotuksen tuomaa jännitystä. Vauvan potkutkin on ihania ja ne ensihetket pienen kanssa:D Onneksi on itsellä ihana pieni vauva. No jos vielä joskus saa sen kokea..nyt pitää olla tyytyväinen näihin kolmeen ja nauttia heistä. Iltatähti saa odotella vuoroaan pari kolme vuotta. Siis jos mies suostuu. Toivottavasti mun vauvakuume joskus loppuis :eek:

Mä otin vaunuista makuupussin pois, niin on poika nukkunut pelkässä kantokopassa tosi hyvin. Tänään ja eilen parit pitkät päikkärit (2-4 h) molempina päivinä. Eikä oo tarvinnu kun korkeintaan kerran käydä heiluttelemassa:) Ei oltu pidetty makuupussia enää aikoihin kiinni, mutta oli se silti siellä varmaan hiostanut. Kiitos vaan kaikille, jotka olitte päikkärikysymykseeni vastaillut!

Julius on nyt 6,5 vkoa. On kivaa, kun omasta pienestä pallerosta huomaa jo hyvin luonteen piirteitä. Paljon helpompi on esim. reissata, kun tietää jo toisen mieltymyksiä ja tuntee enemmän. Eleistä, ilmeistä ja äänteistä pystyy jo tietää hyvin toisen tarpeita jne. Meillä ollaan iloisia, kova hymyilemään ja hihkumaan, tosi tarkkaavainen, tyytyväinen, ilmeikäs, helposti ei hermostu, seurallinen, mutta viihtyy myös itsekseen lattialla ja sängyssä. Kokoajan pitäis saada olla sylissä vaan pystyasennossa. Kantoliinassa viihtyy onneksi hyvin, koska se on hyvä varsikin miehen iltavuoro viikoilla. Omassa sängyssä roikkuva soittorasia saa soidessaan aivan ihania hymyjä ja ilmeitä =)

Oon varannut ekaa kertaa pöydän lastentarvike kirppikseltä. Huomenna pitäis ehtiä kattoon sinne vietävät tavarat ja vaatteet. Ja niitä löytyy! Toivottavasti pääsee jostain eroon. Mä tykkään kuitenkin ostella uudelle tulokkaalle omiakin juttuja, ettei kaikki oo veikan ja siskon vanhoja.

Mies tuli äsken töistä kotiin. Suihkun raikkaaseen kainaloon nukkuun :D

Jade ja Julius Eemeli :heart:
 
Angel vauvan hengitys kuulostaa normaalilta, vaikka oliskin välillä vähän pinnallista tms.meillä on ihan samaa riippuen miten syvässä unessa poika on tai jos vaikka puklu just tulossa tms.ja selällään sängyssä makaa niin hetken näyttää ja kuulostaa pahalta! Ei varmaankaan kannata huolestua, mutta kysy vielä sieltä neuvolasta!
 
meidän tytön päänympärys oli syntyessä 34cm, sen vois vielä lisätä tonne listaan :) kiitos!

Täällä nukutaan päivän toisia päikkäreitä. Tänään on tainnut vähän masua kipristää kun on unille hyssyttely vienyt hieman tavallista kauemmin aikaa... Aikamoisia paukkuja on myöskin päästellyt että mitäköhän se äiti on taas syönyt... Jätin relatipat pois kun tuntui vain lisäävän kipristelyä (öljypohjaiset kun ovat niin joskus saattaa vaan pahentaa oireita rintalapsella...). D-tippojen annostuksenkin nostin jo 3 tippaan ja tuntuu Jekovitit meille sopivan oikein hyvin. Kahvinjuonnin koetin lopettaa mutta aamukahvista en pystynyt luopumaan, ei onneksi ole ainakaan vielä näyttänyt siltä ettei tuon pipusen masu sitä yhtään kestäisi.

angelilla oli hurjan kuuloinen tuo epiduraalikokemus. Jotain tuollaista minä kanssa pelkäsin ja eritoten synnytyksen turhaa pitkittymistä... Mullahan oli muutenkin se ponnistusvaihe 1h46min et mitenköhän kauan se ois vienyt jos niitä HYVIN vähäisiä ponnistustehoja ja -tuntumia ois vielä epiduraali ollut lieventämässä...

Amanda82, mites teillä on lähtenyt sujumaan? Henkilökohtaisesti todellakin uskon että sitkeä yritys palkitaan kun et lähde ainakaan heti nostamaan vauvaa ylös sängystä kun kätinä alkaa vaan silittelet ja hyssyttelet ja tarjoat tuttia jos teillä sellainen on käytössä. Meillä ainakin on toiminut ja nykyisin saattaa nukahtaa yöunille omaan sänkyyn ihan itse vaikka olisikin röyhtäytykseen havahtunut. Useimmiten muutaman kerran tarkistaa että äiti on paikalla mutta yleensä riittää että kitinän kuullessani menen huoneeseen ja sanon kerran shh-shh. Ja uskon kyllä siihenkin että kun jo ihan pienenä sitkeästi vaan opettaa omaan sänkyyn yksin nukahtamaan niin helpommalla pääsee sitten uhman aikaan... Minä kun en halua että muksu kipuaa joka yö 5-vuotiaaksi asti äidin ja isin viereen nukkumaan...

Jälkitarkastuksesta oli puhetta... Täällä Jyväskylässä se on pauttiarallaa 6 viikkoa synnytyksestä, mulla 6.5. Kovasti jo sitä odotan että päästäis noista kumisista kavereista eroon, ei oo meinaan meidän juttu... Minipilleri-reseptin aion pyytää ensin ja sitten sen hormonikierukan kun musta älyttömän hyvä hinta-laatusuhteeltaan.

Meillä alkaa onneksi tuo köhäily jo tytöllä helpottamaan... Mies toi eilen töistä tullessaan apteekista Ainu Pikkuniistäjän ja sillä oonkin saanut hyvin tota limaa irti neidin nokasta. Kuulostaa toi niistäjä jotenki houkuttelevammalta ku semmonen nenäfriida jolla ITSE imetään räkä sieltä nokasta, yök... Ääniefektit varmaan tosi viehättävät jne... Eilen uskalsin jo pienen vaunulenkin tehdä kun oli niin lämmin sää ja puin neidille hyvin päälle. Täällä Jyväskylässä on vielä semmosta 5-7 astetta vain päivisin niin eilen tuolla oli body, sukkahousut ja housut, sit se äippäpakkauksen kevyttoppahaalari ja ohuen kypärämyssyn päällä vielä villamyssy ja makuupussi. Eikä minusta ollut yhtään liikaa, eikä hiessä tyttö kun sieltä heräsi... Vaikka noita lämpöasteita onkin niin täällä ainakin käy aikamoinen viima tossa kävellessä. Pidänkin harsoa vielä vaunuissa suojana ettei pääsis kylmä tuuli puraisemaan...

Viikonloppuna taas kolmistaan kun tytöt lähti äidilleen. Onkin ollut rankka viikko kun vauvakin on ollut kipeenä, niin jotenkin ihanaa kun on niin rauhallista. Ajateltiin miehen kanssa pyörähtää kirppiksellä ja ainakin vaunutella ulkona paljon. Ja parisuhdettakin ois kiva oikein vaalia rankan viikon jälkeen. Hyvää ruokaa ja hellimistä. :heart:

Taidan ruveta lounaalle vielä kun itse ehdin,
mama-L & Tipu 4vko 1pv.

Tähän loppuun vielä semmonen gallup että minkä verran ihmisiä olette kutsuneet ristiäisiin? Me pidetään ihan pienet, omat perheet ja isoisovanhemmat vain. Miehelläkin on niin älyttömän iso suku ja jokaikinen asuu tällä paikkakunnalla et jos kutsuis yhden niin pitäis kutsua kaikki ja siinä sitä sitten vasta liemessä oltais ku tarjoilutki pitäs olla pienelle kylälle. :LOL: Niin nyt päästään helpolla ku mummot ja anoppi on luvanneet järjestää tarjoilut ja meille jää vain kodin siivous. Ihanaa ettei tarvitse stressailla...
 
Onnea Jadelle :flower:

Ja tosiaankin, onhan kaikki maalismasut nyt nyytit kainalossa? Onhan..?? :saint:
Tuhannesti Onnea Angel ja Piitsi prinsessoista!! :flower: :heart:

Terkut 2kk -neuvolasta :wave: Meittin suursyöppö painaa 5605g (3600), pituutta on 57,4 (50) ja pipo on jo 40,5cm (37) :p
Siis kaks kiloo tullu kahdessa kuukaudessa, ei paha :kieh: Nyt on menty jo reilulla litralla maitoa per päivä ja näyttää tuottavan tulosta :D
Öisin on nyt laitettu liberon 3-koon vaippa, niin nukutaankin jo 5-6 tunnin pätkät ja sitten vasta herätään syömään. Toi koko riittää pitämään kuivana pidemmän välin, päivisin on laitettu vielä 2-kokoa, kun vaihtoväli (ja ruokailuväli) on pari tuntia. Meillä vaihdetaan aina vaippa ensin ruokailua, niin on kivempi syödä kuivana. Näin on tehty koko ajan öisin ja päivisin.
Kakat on vakiintunu kertaan päivässä, joskus harvoin tulee kahdet.

Käytetään muuten nyt ihan vaan luonnonkumisia muotoiltuja tutteja, ne vähän rauhottaa tota meidän ahmatin ruokailua :p niillä pyöreillä tuteilla tyyppi veteli hirveetä vauhtia sapuskaa, joka sitten oli aina pitkin naamaa ja kaulaa.. mut noi muotoillut auttaa hyvin rauhoittamaan syömistä.

Neuvolassa siis kaikki hyvin ja vuorovaikutustanssia pitäisi tanssahdella. Meillä kyllä pelataan jo fudista, et taitaa tanssit jäädä vähemmälle :LOL: isi on ostanu pienelle jo kaks palloa, joilla ne päivittäin treenailee :whistle:

mama-L, meillä meni ristiäiset ihan lähipiirin kesken. Samasta syystä, että muuten olisi tilaisuus paisunu aikasta isoks... meitä oli 18 henkee, joista kummeja 5.

Jälkitarkastus ja lääkärineuvola oli 6 viikon tietämillä ja ihan TURHA käynti!!! Kundilta ei mittailtu mitään, eikä mun kysymyksiin ehkäisystä lekuri osannu sanoa mitään... hän on aina kirjoittanu cerazette-reseptin, niin sitä hän suosittelee (ei sovi mulle, vuodan koko ajan niistä ), tai sitten kierukkaa (koska se ensimmäinen on ilmainen). Tutkimusta tehdessään hän kysyi mun vanhasta sektioarvesta (on pystyviilto ), että mitäs tosta on leikattu.. jeppa jee! Noh, onneks on ohi se käynti.

Äh, oli mulla varmaan jotain kommentoitavaakin, mut laho pää, niin minkäs teet |O
Siispä hauskaa viikonloppua tässä vaiheessa! Me aletaan syöpöttelypuuhiin ja lähdetään sitten vaunuilemaan.

Hexodus ja poitsu huomenna 2kk :heart:
 
Meillekin SITTENKIN syntyi pieni ihana hurmuripoika pitkän ja piinaavaan kolmen päivän käynnistysrupeaman jälkeen 11.4. klo 22.51. 3040g, 50cm. py 34,5cm(rv42+2)

Sairaalassa oltiin yhteensä viikonverran, äitin toipuminen kun on hiukan hidasta.
Mutta äiti, iskä ja poitsu voi hyvin ja onnellisesti :heart:

Nyt mä myös pääsin vihdoin tänne vauvautuneiden puolelle kirjoittelemaan!

ootus =)
 
Lista päivitetty vielä uudemman kerran tälle päivälle, ja sit silmäilin sitä vielä että puuttuuko joiltain tietoja tms, ja sieltä nyt puuttu tämmöset:
skog, sinulta puuttuu vauvan sukupuoli, siellä on vain skog ja sitten mittoja. Voipi olla että on ihan vain minun moka, mutta korjataan tilanne pikimmiten! Mutta autatkos, kun en minä onneton muista :ashamed: tuotiinko teille paketti punaisessa vai sinisessä kuoressa? ;)
LOE, tutteli78 ja Marmeladi, teidän riveiltä puuttuu rv:t, lisätäänkö?

Mulla oli tänään jälkitarkastus. Ihan oli mallikelpoisesti paikat parantunu, uusia munasolujakin kypsymässä jo, tarkottaneeko tuo siis sitä että ois taas lisimiskelpoinen jos ei ehkäisisi..? ;) No, kierukasta kumminkin puhuttiin, pitää oottaa papakokeen tulos ensin, ja sit kun sen saa, ni oottaa että alkaa seuraavat menkat, ja varata sitten se aika viikon sisään siitä menkkojen alkamisesta, kun kierukka kuulemma asetetaan kuukautisten loppupuolella.

Annikalta irtoaa hymyjä nyt päivittäin! =) Joku taisi kysellä koska niitä alkaa tulla; Annika viiden viikon ikäinen kun sain ekan hymyn. Refleksihymyjä voi tulla kai vaikka kuinka aikaisin, mutta niitä "aitoja" odotellessa voi vissiin jokunen viikko mennä ennenkuin alkaa tapahtua. Mutta odotus palkitaan kyllä ruhtinaallisesti! =)

Meilläkin ristiäisissä oli vain meidän molempien vanhemmat ja sisarukset (joista kaikki ei päässy paikalle), miehen isovanhemmat ja kummit. Ja pappi. About 18 henkeä meilläkin siis.

Mutta nyt kattomaan Olet mitä syöt nauhalta, kun lapset lopultakin nukkuu.

Viisaudenhammasta poteva
Ippu :wave:
 
Moi kaikille!

Pitkästä aikaa ehdin kirjoitellakin jotain.

Eka oman pojan kuulumisia.
Neuvolassa 1 kk 1 vrk iässä painoa 4 780 g (syntyessä 3 470g), pituutta 55 cm (51 cm).
Pikku itkutkin piti siellä ottaa, kun ei ollut mieluista tuo mittailu.
Rotavirusrokotteetkin haettiin apteekista jääkaappiin, järkyttävän kalliit! Toivottavasti sen arvoiset! Mieheni on paljon sairaaloissa työnsä puolesta, joten pelataan varman päälle.

Nyt ikää 1 kk ja 4 vrk, satunnaisia vahinkohymyjä valveíllakin tulee.
Ippu odotan innolla koska poikamme alkaa hymyillä oikeasti, kuten Annika!

Täällä paistaa aurinko ihanasti, hanget hohtavat ja aiomme lähteä vaunuilemaan, jahka poika herää! Pitää vielä imettäessä antaa Relat ja D-vitskut ja nyt pari päivää sitten aloitettu Disflatyl, jota annetaan kaksi kertaa päivässä mahanpuruihin. Onko muiden vauvoilla mahavaivoja?
Meillä kitistään ja iteketään lähes päivittäin masua ja muutaman päivän välein (kuten eilenkin) moin puolen tunnin iltahuuto, joka päättyy valtavaan mahalorinaan, kun siellä sitten jotain tapahtuu. Emme osaa pientä muuten auttaa kuin sylittelemällä, hyssyttelemällä ja asentoa vaihtamalla. Onko kellään hyviä vinkkejä?
Surkeaa että pienen pojan hereilläolosta osa menee siihen että on paha mieli ja sattuu.
T

P.S. Marmeladi poikamme ovat samana päivänä syntyneitä!
 

Yhteistyössä