~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~Huhtikuussa -08* ~ ~ ~

Höh viesti karkasi yht´äkkiä.

Eli tästä jatkuu..
Tiedän että nämä mahavaivat eivät ole mitään verrattuna koliikkiin tms. mutta kurjia kuitenkin.

Meillä on nimiäiset 3.5. pidetään mummolassa ja kutsuttuja ovat vain isovanhemmat ja täti & kummit. Montako kummia teille tulee? Meidän poika saa yhden pariskunnan, jonka naispuolinen edustaja on hyvä ystävämme ja sitten yhden yksinäisen naispuolisen kummin, itse haluaisin vielä toisen pariskunnan, jotta koossa olisi 5 kummia, mieheni mielestä se on liikaa?

Miten muut sektion jälkeen olette aloittaneet liikunnan?
Millainen on sektion jälkeen tuo jälkitarkastus? Hexodus piti nauraa ihan ääneen tuolle sinun lääkärillesi! Mahtava tyyppi.
Teettekö sektioäiditkin lantionpohjanlihasharkkoja?

Nyt tulee vain hulluna kysymyksiä..
Yritän päisittää uudemman kuvan pojastamme tuonne profiiliin kohta.

Iloista viikonloppua kaikille!

:) Kellukka ja Pikkupoika 1 kk 4 vrk
 
Ippu tyttöhän meille tuli. Vaaleanpunaisia merkkejä siis meidän kohdalle =)

Kellukka meillä on kanssa ihan jatkuvia vatsaongelmia. Puklauksia, suihkuoksennuksia, valtavasti kakkaa ja pampsuja ja ennen kaikkea kipristelyä, mahan kovettumista ja itkua. Illat ovat kilpistyneet koliikkimaiseen itkuun, eilen meni kolme tuntia melkein suoraa huutoa... Onko kenelläkään kokemusta koliikista? Olen miettinyt syömisiäni, että voisiko joku aiheuttaa pikkuiselle allergiaa... Tosi raskasta ja sydäntä raastavaa, ja tuntuu ettei neiti saa oikein kunnolla nukuttuakaan, on niin kovin levotonta. Eivätkä siinä nuku sitten vanhemmatkaan kovin levollisesti :'( Ja huutoon ei tosiaan auta mikään, kävely ja pystyasento hetkellisesti. Me on vaan sitten juurikin hyssytelty ja kanniskeltu. Ei paljon tule rytmittämiset ja imetysohjelmat ja omassa sängyssä nukuttamiset mieleen, sitä vaan toivoo, että pikkuinen saisi edes jotenkin unen päästä kiinni. Se on kamalaa, kun pieni haluaa hädissään lohtutissiä ja sekin vaan pahentaa oloa entisestään...

Mua harmittaa kun on jälkitarkastus vasta monen viikon päästä. Kaikki ei tunnu olevan kunnossa, mutta mua ei otettu neuvolassa vakavasti!!! Toivottavasti ei sitten ole käyntikin tuollainen kuin Hexoduksella... (Niin juu en minäkään muuten kelleen suosittele noita cerazetteja, vuosin myös niistä kuin seula... mutta tietty se on yksilöllistä!) Liikuntaa en ole uskaltanut aloittaa kunnolla tämän takia, vaikka oisin halunnut. Aluksi kävin koko ajan lenkillä, mutta tuntuu, että se vei toipumista huonoon suuntaan. Ehkä oli liian raju aloitus tai jotain.

Onneksi neiti on niin ihana aina kun ei masu vaivaa - seurustelee ja hymyilee. Ihmetellään, et onko se oikea hymy, kun aika varhain aloitti... Mutta kun se on aivan erilaista kuin kipristys tai "refleksihymy". En tiedä. Isovanhemmat ainakin ovat varmoja siitä, että se on oikea ja tarkoituksellinen :saint:

Viikko ristiäisiin, onneksi on valmisteluihin isot apujoukot! Itse ei kykenisi, kun vatsavaivat valvottavat ja vaivaavat niin kovin. Energia menee aika lailla siihen ja kotitöihin, ja siten seurusteluun ja vaunutteluun. Siis eläköön perhe :attn:

Nyt kuuluu kutsuäninä, siis mentävä mun on. Aurinkoista päivää kaikille! B)

Skog
 
Skog:
Mulla ei varsinaista kokemusta koliikki-itkusta, muuten kuin mieheni oli koliikkivauva ja hänen vanhempansa kuluttivat illat ja yöt autolla ajelemalla kun oli ainoa tapa saada lapsi hiljaiseksi :)
Kuitenkin meidän pojalla myös mahavaivoja, mutten vielä pidä tätä koliikkina, koska minulla koliikista just semmonen kuva ettei vauva ole päivässä kun pari tuntia hiljaa eli kun nukkuu ja aina muutenkin ajattelen että pahemminkin voisi varmasti olla :|
Mutta siis meidän pojan mahavaivat alko noin viikon ikäsestä eteenpäin ja iltaisin 22-02 oli huutoaika, ei aina tota koko aikaa mut 22 alko kipristely ja pahimmillaan pääsin vasta kahdelta nukkumaan. Poika ei siis huutanut koko ajan vaan välillä saattoi hetkeksi helpottaa mutta kuitenkin.
Me ostettiin Disflatylia, pistää paukuttelemaan. Neuvolassa kun käytiin ja täti paineli mahaa niin sanoi että jatkakaa tippojen antamista kun maha tuntui vähän kovalta.
Otin myös selvää kaikkia mahdollisia ruoka-aineksia jotka voisivat aiheuttaa ilmavaivoja ja kirjotin ne ylös ja parhaani mukaan vältän niitä. Huomasin että yksi aiheuttaja oli (kai) suklaa joten sen jätin pois, mitä vaan mun kullan takia |O :saint:
Iltasin kun huomaan että mahahuuto on alkamassa niin teen juuri samaa, vaihtelen vauvan asentoa ja hyssyttelen. Välillä lasken sängylle selälleen ja pumppaan jalkoja, tällöin vauva hetken pumppailun jälkeen hiljenee ja saattaa jopa pari paukkua irrotakin ;) Mutta siis auttaa, hellästi olen myös mahaa painellut ja hieronut, tuntuu auttavan myös.
Yksi mistä meidän molemmat lapset on tykänny on että istun sängyllä ja nojaan tyynykasaan ja laitan jalat koukkuun ja otan vauvan 'istumaan' alavatsan päälle ja vauvan selkä nojaa mun jalkoihin. Sitten otan vauvaa jalkateristä kiinni ja puristan, aika kovaa mutta tietenkin niin ettei vauvaa satu tai että veri kiertää, mutta siis niin että vauva selvästi huomaa puristuksen. Tämä on lopettanut monet itkut ainakin hetkellisesti. Jalkaterissä on kai niitä jotain pisteitä? Ja sit joku sano et vauva tuntee sykkeen siitä kun puristelee ja kiinnittää huomiota siihen ja helpottaa. Enivei, tämäkin on auttanut meillä.
Sitten on tietenkin kylpy joka auttaa. Kylpy on siitä hyvä että ainakin useimmiten vauva on kylpyajan hiljaa ja tietää että lämmin vesi auttaa, mutta kylpy saattaa auttaa myös ettei kylvyn jälkeenkään enää satu.

No, en ole mikään asiantuntija eikä nämä ole mitään kirjasta luettuja eikä välttämättä toimi kaikilla mutta halusin antaa vinkkejä mitä itse olen huomannut auttavan. Vauvan mahavaivat on niin inhottavat kun näkee kuinka pahalta toisesta tuntuu etkä pysty kunnolla auttamaan :/

Nyt me lähetään koko perhe liikenteeseen!

Hyvää viikonloppua!

Suvitus+Vihtori 4vko :heart:
 
Kiitos Suvitus! Pitää kokeilla teillä toimineita jippoja. Toivottavasti ei kuitenkaan jouduta autottelemaan, kuten miehesi vanhemmat :eek:

Hei ja tervetuloa kaikki uudet ja onnitteluja! Olin edellisessä viestissäni niin täynnä omaa napaa taas, että HUH! Ja Angel + muut, pahoittelut etten viihtynyt odottajien puolella tarpeeksi kauan teitä tsemppaamassa. Kävin teitä kyllä silloin tällöin lukemassa ja nauroin teidän kisoille makoisasti. Ootus pääsit raskausviikoissa sinäkin mua päivän pidemmälle, vaikka musta maaliskuussa tuntui, et kaikilla muilla syntyis etuajassa tai ajallaan vauvat =) Juu mutta kiva, että kaikki ovat nyt täällä!

Nyt pakkaamaan, me lähdetään mummolaan :wave:

Skog ja typy 5 vkoa ja 4vrk
 
Vielä en ole päässyt ihan ajantasalle, vasta parisivua olen lukenut tulleita juttuja. Kaikki aikanaan, mutta tässä vielä pieni tiivistetty synnytyskertomus, lukekoon ken jaksaa..

ke 9.4. aamulla lähdimme polille käynnistykseen. Tutkimusten jälkeen mut otettiin osastolle, tässä vaiheessa ei ollut oikein mitään merkkejä, että pitäisi pojan alkaa jo syntymään.
Ke, to ja pe olivat MAAILMAN PISIMMÄT PÄIVÄT sairaalassa, minulle annettiin Cytotecia neljän tunnin välein (paitsi yöllä) ja parin tunnin välein otettiin vauvasta sydänkäyrää. Kun lähes kolme pitkää päivää oli vain odotettu..ja odotettu, niin VIHDOINKIN perjantaina iltapäivällä alkoi supistukset. Ne oikeat!
Voitte varmaan uskoa, että supistusten tuoma kipu ja tuska sai minut vain nauramaan ja itkemään helpotuksesta, viimein jotain oikeasti alkaa tapahtumaan. Kipuja lievittelin kuumassa suihkussa ja ammeessa. Illalla yhdeksän aikoihin meidät siirrettiin synnytyssaliin, ja sitten kun alkoi tapahtua, niin tapahtuikin rytinällä. Kaksi ponnistusta epiduraalin avulla, ja poika parkaisi ensimmäiset huutonsa (rv42+2)!Hän sitten viimein päätti tulla suihkarina maailmaan.
Istukka irtosi viiveellä ja kaikkein pahin oli vielä edessä. Ompelu.
Mutta vaikka paikat repesivätkin ja tuli noita tikkejä aikalailla, niin palkinto siitä kaikesta odottamisesta, kivusta ja tuskasta on niin sanoin kuvaamattoman ihana, että kaiken vain kestää. Sairaalassa viivyimme yhteensä viikonverran, sillä mun liikkuminen on ollut kyynelten saattelemaa. Ihan hirveät kivut, jotka jo onneksi nyt alkaa hellittämään pikkuhiljaa.

Tuloksena kuitenkin ihana hurmuripoika, 3040g, 50cm, pipo 34,5. rv. 42+2.


Mä koitan lukaista teidän juttujanne menneiltä ajoilta jossain välissä lisää..nyt vain nautin ajasta poitsun kanssa!Vihdoinkin on ihanaa olla äiti.

ootus ja poitsu 8 vrk :heart:
 
Tulin piiitkasta aikaa kirjottelemaan, kun aina se on vaan jaanyt. Ihan ekaks onnea viela viimeisillekin vauvautuneille! :flower:

Meilla on arki alkanut sujua vaihdellen. Alussa huudettiin pitkalle yohon, mutta sitten tuli oma aiti vahan avuksi ja Eliaskin rauhottui vahan. Sen jalkeen onkin kapaloitu poika oisin niin kadet ei huido kun kapellimestarilla ja kaikki saa nukkua :) Valilla vahingossa on nukuttu koko yokin kun on kaikki oltu tarpeeks vasyneita. Taalla lapselle kasketaan antaa paivittain ADEC vitamiinia ja pieni annos fluoria, lisaksi perjantaisin (koska ollaan synnytty perjantaina) otetaan K-vitamiinia. Aika erilailla siis kun Suomessa. Punnituksessa ollaan kayty viikoittain, koska Eliaksen paino on noussu todella hitaasti ja vasta tan viikon punnituksessa oltiin hieman syntymapainon yli. Pituutta oli nyt 51cm (48cm). Vahan oon miettinyt etta saako liian vahan ruokaa ja varmaan aletaan nyt antamaan vahan ylimaarasta korviketta valilla.

Rekisterointi paperit kaytiin viemassa konsulaattiin vast

Sitten voisin vastata noihin galluppeihin ainakin joihinkin. Eli laakarin tarkastus meilla oli eka lastenlaakarilla kaynti noin 2 vkoa synnytyksesta ja sitten siita taas pari viikkoa myohemmin toinen. Seuraava aika pitais varata taas parin viikon paahan.
 
Onnistuin sitten lahettamaan viestin ennen aikojaan eli jatkan sepustusta viela vahan.. :p

Kaytiin tosiaan vasta talla viikolla viemassa rekisterointi paperit konsulaattiin ja sitten parin viikon paasta uudestaan sinne jattamaan passihakemus. Passikuvat on jo hankittu :) Voitte uskoa ettei ollu helppoa, kun ikaa oli 3vkoa, mutta maitopullo auttoi asiaa eika kuvaajakaan hermostunut, kun oli kokenut talla saralla.

Jalkitarkastus piti varata 6-8 vkoa synnytyksesta ja mulla sen tekee sama gynekologi, joka seurasi raskauden aikana ja aika on varattuna joskus toukokuun tokalla viikolla eli tulee jotain 7,5 vkoa synnytyksesta. Vatsalihasten tekemiset kiellettiin ehdottomasti meidan ohjeissa ennen kun jalkitarkastuksessa on saanut lahetteen valilihan lihasten kuntoutukseen, koska
 
:LOL: ja taas... Pitaa siirtya varmaan omalle koneelle, kun en osaa tata lapparia kayttaa... siis koska valilihan lihakset tukevat kaikkia muita lihaksia ja jos ne ei ole kunnossa ennen muiden harjottamista niin jossain vaiheessa tulee ongelmia. Nain taalla siis.

Kantoliinaa ollaan kaytetty heti kun sairaalasta paastiin ja myoskin se tuplaristi -sidonta vai mika olikaan, kaytossa eli lapsi pystyssa. Viihtyy hyvin ja nukahtaa helposti. Aidille jaa vapaat kadet. Sita mulle suositeltiin aluks sillon kun siella koulutuksessa kavin. Ja vaatteita ei saanut olla paljoa lapsella eika itella, kun oma vartalo lammittaa.

Vaiposta vaikea sanoa kun en Suomen merkeista ole kokeillut kuin pampersia ja muuten hyvia, mutta sama vika kuin mita joku toinenkin sanoi eli jaa peppuun kiinni, jos vahankin kauemmin vaihtamatta. Meilla siis viela ollu sita 1 kokoa.

Ristiaisia ei talla tietoa tule, koska pitais jarjestaa kun ollaan Suomessa ja vaikka itse kuulunkin kirkkoon niin mies on muslimi ja ajateltiin etta poika saa sitten isompana itse paattaa liittyyko johonkin uskontoon vai ei. Ehka pidetaan jotkut pienimuotoiset juhlat kun menen kahdestaan Eliaksen kanssa kaymaan Suomessa sitten kun meilla joskus on se passi. Nimi on kuitenkin annettu jo heti syntyman jalkeisena paivana, kun taalla on se kolme paivaa aikaa antaa nimi tai pitaa oikeusteitse hoitaa.

Nyt en enaa edes muista mita kaikkea taalla oli puhuttu... Paivaunia nukutaan vaihtelevasti, jos ulos lahdetaan niin sitten saa varmasti nukuttua, mutta muuten otetaan torkkuja tai muutamat 1-2h unet mieluiten isin ja aidin sangyssa. Yot kylla nukkuu omassa sangyssa paitsi aamusyoton jalkeen pitaa paasta nukkumaan meidan sankyyn. Illalla kylvetaan joskus 8 maissa, sitten nukkumaan vaihtelevasti 21-22 valilla, herataan syomaan 1 maissa ja toisen kerran joskus 5-7 valilla riippuen miten paljon ollaan ekalla kerralla onnistuttu tankkaamaan nukahtamatta.

Ja mies on niin paljon poissa kotoa, etta hoitaa kylla vauvaa ihan mielellaan ja auttaa yollakin ja valitettavasti myos herailee valilla. Mutta sitten huomaa etta on vasynytkin kun ei kovin paljoa jaksa kuunnella pikkusen huutoa kun masua kipristelee. On meilla sitten taas ollut puoli sukua auttamassa ja valilla alkaa jo ahdistaa kun aina joku pyorii taalla laittamassa ruokaa tai seurana. Nyt on onneks jo vahan rauhoittunut vaellus, kun itse ainakin kaipaan valilla ihan omaakin rauhaa, jos vauva nukkuu.

Tulipas romaani, mutta lukekoon ken jaksaa. Viikonloppuja ja aurinkoista kevatta kaikille!

Saini ja Elias 4vkoa+1vrk :heart:
 
Moikka!


Onpas täällä kovin hiljaista.. taitaa porukka olla nauttimassa keväisistä päivistä. Täällä Turussa on ainaki ihan mieletön ilma. Oltiin silakkamarkkinoilla ja käytiin vähän terassillakin istumassa, ekakertaa siis vaavin kanssa ulkoilemassa. Iskä sai ylpeänä työnnellä vaunuja ;)

Oltiin eilen neuvolassa ja paino oli hienosti lähtenyt nousuun. tasan 4kg, eli vain 10g syntymäpainosta jäljessä. Hän nukkuu edelleen hienosti 6-7h yöllä putkeen ja kovin tankkaa illasta. Me ollaan siis myös käytetty kapaloa yöllä ja vauva rauhoittuu hienosti siinä. Kädet muuten kun vatkaa ku joujou tyypillä =)

Ens ke mennäänkin sitten lasten neuvolaan ja saadaan tarkempia ohjeita sitten jatkoon.
Napatynkä lähti myös irti eilen, eli tosi aikasin ku viikossa jo.

Mä taidan lähteä ottaan pienet unet vauvan viereen.
Kerroin muuten neuvolassa et vauva nukkuu meidän välissä niin kehoitettiin laittamaan omaan sänkyyn heti. Kuulemma tulee kovin ongelmia sitten kun haluaakin siirtää omaan sänkyyn ja toisex me myös nukutaan paremmin ku vauva omassa sängyssä. Näin me sitten toimittiin ja nyt 2yötä mennyt hienosti erillään. Oon saanut mieheni kainalon takas itselleni.

Meillä on muutes Ristiäiset 24.5 lauantaina. Kastetaan kotona.
Mitäs teidän tapojen/tottumusten mukaan täytyy tuolla kastevedelle tehdä? Siitäkin kun on monta uskomusta, niin kuinkas teillä? Minä saan oman kastemaljani äidiltäni perintönä ja meidän kuuluisi (äidin mukaan) haihduttaa vesi maljassa niin se tuo onnea ja terveyttä kotiin.


Palataan taas

Minä ja Tirriäinen 8vrk
 
Heips!

Meillä on nyt sitten poika saanut nimen, kastajaiset oli lauantaina ja olen niiden jäljiltä vieläkin aika väsynyt. Hienosti meni se tilaisuus ja Leo jaksoi upeasti koko sen ajan kumminsa sylissä. Itse en edes tehnyt tarjoiluja tms. mut silti tuo vei voimat ihan täysin, varmaan jonkinlainen jännitys alitajunnassa, ehkä stressi, en tiedä.

Leo voi hyvin, mutta edelleen vatsa vaivaa päivittäin. Joka aamuyö hän herää viiden maissa kitisemään kun ei saa kakkaa tehtyä ennenkuin jumppaan jalkoja ylös alas niin että kakka tulee tai ainakin ilmaa tulee ulos. Pikku ressu.. :( Kantoliinasta silti tunnen olleen apua tähänkin, ainakin siihen Leo heti rauhoittuu ja nukahtaa, itsekin nautin siinä kantamisesta.

Mulla alkoi kuukautiset perjantaina! ja sen päivän Leo valvoi melkein kokonaan, itkeskeli ja torkkui vain hetkiä ja illan huusi monta tuntia "kipuitkua" ennenkuin rauhoittui liinaan ja sain siirrettyä sänkyynsä, ei huolinut oikein tissimaitoakaan. Voiko vauvan huonotuulisuudella olla yhteyttä kuukautisten alkamiseen? vai johtuiko lie se itku vaan siitä mahasta.. osaako joku sanoa tähän mitään..?

Nyt sänkyyn niin saisi hieman univelkoja pois. Hyvät yöt!

enne ja Leo 5vk3pv
 
Iltaa hiljaiseloa viettävään sivustoon! On tainnut aurinko imaista kirjoittelijat. Tosin meillä tää sivusto tökki tänään enkä itse ainakaan jaksanut odottaa latautumista aiemmin kun nyt. Me nautiskeltiin päivästä ja oltiin lenkillä ja pihaa siivoamassa. Otettiin neidin kanssa päikkärit meidän sängyllä, mitä ei normaalisti tehdä. Neiti nimittäin nukkuu omassaan tai ulkona. Oli oikein ihanaa.

Enne kirjoitti kuukautisten alkamisesta. Taitaa aika paljon vaihdella se, että milloin kuukautiset tulevat synnytyksen jälkeen. Mulla ei tietääkseni ole vielä alkanut. Reilu viikko sitten tuli pari tippaa vaaleanpunaista limaa ja sitä samaa tuli myös tänään. Kuitenkin on aina mennyt ohi. Voiko liittyä kenties palautumiseen tai liikaan rehkimiseen. Oon kuitenkin liikkunut paljon ja vähän punnertanut ja tehnyt selkiä. En nimittäin tahdo kuukautisia takasi ennen kuin joskus sit, ku toista lasta ajatellaan. Mut sitä en tiedä, voiko äidin kuukautisilla olla vaikutusta vauvan mielentilaan.

Kaverini oli kahden poikansa kanssa meillä. Pojilla ikää 2 ja 4 vuotta, huh huh. Pojat hakkasi toisiaan ja heitteli tavaroita, ovat aika mahdottomia. Mun mies ihan kauhuissaan parketin puolesta, kun pudottelivat enemmän ja vähemmän tahallaan pikkuautoja lattialle. Mutta nyt on ihanan rauhallista oman perheen kesken. Tykkään vieraista, mutta silti se on aika rankkaa, kun on villikissoja talossa...

Nyt nukkumaan, jotta jaksaa herätä ruokkimaan. Useampana yönä neiti on syönyt vain kerran ja kuudelta otettu viekkuun parin hörpyn jälkeen. Passaa mulle.

Misupai ja Siiri
 
Ei kyllä nyt millään malta kaikkea lukea, mut jotain joutaa kommentoida.

Ukko on niin ilonen ja kiltti etten voi uskoa todeks. Välillä ku nukkuu pidempiä päikkäreitä ni tulee jo ikävä ja tekee mieli mennä herättään. :heart:
Pari kertaa on pieniä äännähtelyjäkin jo kuullut, niitä malttamattomana odotellaan lisää.

Meidän ristiäisiin tulee n. 50 vierasta, koska mennään naimisiin samalla. Mutta kutsut on lähetetty niin, että osa saapuu paikalle vasta papin aamenen jälkeen.
Meillä on muuten ristiäiset samana päivänä kuin teillä angel! Pidättekö täällä vai siellä turussa? Nähtiin siskoas perjantaina laukkujen kans kaupungissa.. mahtoko olla sinnepäin tulossa? =)

Ristiäisvedestä: Meillä kummi heittää veden kasteen jälkeen olan yli. :D

Tässä pari kuvaa:
http://img.photobucket.com/albums/v344/kaapo/IMG_0848web.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v344/kaapo/IMG_0824web.jpg

Rhea ja Nomppu n. 7vko
 
Meilläkin ristiäiset vietetty. Hienosti meni. Poika oli todella tyytyväinen koko päivän. Vietettiin ihan vaan kotona lähimpien kesken. Meitä oli n. 20 henkeä. Anoppi ja äitini hoitivat tarjoilupuolen, joten mulle ei jäänyt muuta hommaa kun siivota koti.

Kastevedestä: aikaisemmista ollaan vaan surutta kaadettu pois, mutta nyt poika sai sellaisen hienon purkin, jonka sisällä oli lasinen purkki kastevettä varten. Sitä en siiten tiedä, että säilyykö tosiaan siinä purkissa vuosia...

Tuli mieleen tuosta vieressä nukuttamisesta, että meillä tuon vanhimman pojan kanssa sitkeesti noudatin tuota "omassa sängyssä nukkuu paremmin" ajatusta ja kärsin todella univajeesta, koska poika ei todellakaan siellä sängyssän nukkunut. Vuoden valvottuani, tytön syntyessä otin pojankin meidän väliin ja sen jälkeen saatiin koko perhe nukkua! Meillä oli siis 4 hengen perhepeti. Heitettiin sängyt pois ja levitettiin patjat lattialle. Mahduttiin niin kaikki kunnolla nukkumaan. Lapset nukkuivat meidän välissä n. 4-5 vuotiaiksi. Sen jälkeen siirtyivät omiin sänkyihin ilman mitään ongelmia. En kokenut perhepetiä mitenkään hankalaksi tai huonoksi. Toimi meillä loistavasti.

Nytkin otan pojan viereen heti, jos oma sänky alkaa hänestä tuntua kurjalta. Viime yön nukkui omassa sängyssään, mutta minä jouduin heräämään enemmän, kun jouduin nousemaan ja tarkistamaan että kaikki on kunnossa. Vieressä nukkuessa sekin hoituu pienemmällä heräämisellä.

Nyt pikasuihkuun, kun herra vielä nukkuu!

Mukavaa viikonalkua!

Oonaliina + "elmeri" kohta 8 vko
 
Onnea oonaliina ja enne pojillenne omista nimistä :flower:
Mihin nimeen oonaliina päädyitte, vai haluatko kertoa?

Mulla on huomenna jälkitarkastus. Julius on 7 viikkoinen eli Tampereella se on näillä tietämillä. Toivottavasti lääkäri voi samalla katsoa mun kurkkuun. On meinaan vasemmalta puolelta tosi kipee. Korkeassa kuumeessa oon ollut nyt kaksi päivää ja niskat on ihan jumissa ja väsyneet. Mä oon todella harvoin kipee, mutta sitten kun oon, niin oon kunnolla! Muut perheestä on onneksi terveitä. Toivottavasti pikkuinen ei saa multa tartuntaa ja tuu pipiksi :/

Meillä Julius nukkuu omassa sängyssä yöunet, päiväunet vaunuissa, joskus ottaa torkkuja kantoliinassa. Jos ollaan liikenteessä tai esim. kerhoissa ottaa pidempiä päiväunia liinassa, niin ei tarvi aina ottaa vaunuja ollenkaan mukaan. Toi liina on mun mielestä ollut tosi hyvä. Kahdella ensimmäisellä ei sitä ollut, nyt en vaihtais millään pois :)

Juliuksen päivärytmi on pääasiassa tälläinen. Aamulla herää noin klo 8, päikkärit ulkona vaunuissa 9.30-12.30, toisille päiväunille menee noin 14.30. Heräilee 16.30 -18. Kahdet päikkärit on riittänyt. Jos herää toisilta kovin aikasin ottaa pienet torkut liinassa tai omassa sängyssään. Yöunille omaan sänkyyn nukahtaa itsekseen kovan tankkaamisen jälkeen klo 20-21. Yöllä herää kaksi kertaa syömään. Kerran vaihdan aina yössä vaipan, muuten on pikkumies sänkyä myöden pissassa. Kun on hereillä jutellaan, hymyillään, sylitellään, syödään, ollaan lattialla, seuraillaan siskoo ja veikkaa jne.

Ristiäisissä meillä oli 25 vierasta, me viisi ja pappi kävi käymässa tai syömässä kasteen jälkeen. Meillä oli ainakin ihan liikaa tarjottavaa. Kauheesti jäi ylimäärästä..mun kiusaksi :p
Meillä oli tarjolla leipomosta tilattu Kakku (Juliuskakku, kun siinä luki nimi =)), 2 suklaatuorejuustokakkua (toinen jäi kokonaan), suklaajäädyke, 2 Toscakakkua (toinen jäi kokonaan), tiikerikakku (puolet jäi), vaaleansinisiä sydänkeksejä (puolet jäi), karjalanpiirakoita ja kinkkuhyrriä jäi myös molempia tosi paljon. Lapsille oli vielä omia herkkuja.

Rhea: Voi kun suloinen pikkumies teilläkin;)

Nyt tekeen ruokaa!

Jade ja Julius 7 vkoa :heart:
 
Jep, täällä vietettiin myös viikonloppua muualla kun kotona. Ihanaa ku on näin hyviä ilmoja! Me käytiin vaan kotona nukkumassa päikkärit ja lähettiin uusiks liikenteeseen :)
Aamupäivä oltiin ulkoilemassa ja puistossa ja illalla käytiin ajelemassa Porvoossa.

Mies osti mulle rintarepun mistä oon tosi ilonen! Mulla oli esikoisen kanssa lainassa kantoliina mutten käyttäny ikinä ku oli musta niin hankala sitoa. Mut rintarepun saa päälle tällänenkin jauhopää B)

Vauvan mahavaivat jatkuu ja se on kurjaa. Ens viikolla neuvola ja lääkäri ni pitää vähän kysellä vinkkejä tähän. Veikkaan kuitenki et poika on vaan periny nää isältänsä, kuhan ei pahimmaks koliikiks äidy ni kyl mä kestän :whistle:

Mulla miltei joka päivä pää kipeenä mut veikkaan et johtuu ku hartiat ihan jumissa. Pitäis alkaa venyttelee mut tuntuu ettei siihenkään oo aikaa :saint:

Mä sain myös lahjaksi rintatulehduksen, ei kiva :attn:
Kuhan vaan ei joutuis antibioottikuurille, yritän kotikonstein sen estää.

Eipä muuta tänne.

Nyt jatkuu kahvinjuonti :D

Suvitus+Vihtori :heart:
 
pyyhkäisin sit ensi töikseni koko tekstin mäkeen joten otetaas taas alusta...

Aikalailla konevapaa perheviikonloppu täälläkin takana. Perjantai-ilta meni miehen kanssa laatuaikaa viettäessä. Tehtiin superhyvää kanasalaattia, saunottiin ja vilkuiltiin leffaa. Lauantaina sit oli kirppiskäynnin vuoro, löysin sieltä tosi edullisen ja ihanan välikausipuvun vauvalle. Kirppiksillä kaivelu on yks mun lempipuuhista ja myös miehen, käydään tosi usein kun täällä on semmonen hervottoman kokonen kirpputorimarket missä ois koluamista vaikka koko päiväks! Vauva keräs hirveesti katseita siellä kun nukku niin rinsessan unta siinä ostoskärryjen istuimessa. :heart: Oltiin aika ylpeitä vanhempia. Eilen sit tehtiin vielä semmonen ainakin 4km vaunulenkki ku mies vähän innostu esittelemään mulle vanhoja kotikulmiaan. Tälle mammalle vaan otti aika koville kun olenhan sentään lapsivuoteinen nainen (seliseli), ei mun kunto oo tässä vuosien mittaan rapistunu yhtikäs yhtään... :LOL:

Meillä on tänään 1kk-neuvola ja jänskättää kyllä miten on painoo kertyny! Ainakin siihen malliin viihtyy tissillä ja leukoja löytyy et näyttää siltä et on viihdytty ruoka-aikaan kotona... Ja jos ei suostu pituutta ja päänympärystä mittaamaan niin katon ne kyllä ite kun on noita vauvoja sillon neuvolatyöharjottelun aikaan tullu mittailtua aika monta kymmentä niin jokseenkin luotan omaan arvioonkin. Täytyy sit samalla pyytää et kattois multa hemoglobiinin, haluaisin jo lopettaa ton Obsidan-kuurin...

Nukkumisesta vielä sen verran et meillä neiti nukkuu yöt aina omassa sängyssä, just sen takia et uskon että sekä hän että me nukutaan paremmin niin ja sit ei tuu ongelmia myöhemmin... Päikkärit sit omassa sängyssä tai vaunuissa. En harrasta tota rintarepussa tms. nukuttamista oikeestaan ollenkaan kun totutan häntä nukahtamaan ittekseen omaan sänkyyn mikä sujuukin jo nyt tosi loistavasti. Välillä tahtoo tuttia mutta suurimmaks osaks nukkuu ilman. Repussa viihtyy sit valveilla ollessaan kyllä, kun laittelen pyykkiä tms. samalla. Mut myös sitteriin totuttelu ollaan aloitettu ajoissa, ja torkkupeiton päällä tykkää masullaan kölliä kun on virikkeitä vieressä, et ei ois ihan sylisyli-meininki kokoajan. Äiti taitaa olla sit välillä enemmän se joka tahtois halia, kun tyttö viihtyis vallan mainiosti yksinkin. :)

Nyt otan lounaaksi nakkikeittoa kun tipu vielä nukkuu ja kohta ruvetaankin valmistautumaan neuvolaan lähtöön kun isi tulee hakemaan.

t. mama-L & Tipu 1kk1pv.
 
Ihan ekana ippu laita vaan vko:tkin. Elikkäs 41+4 :)

Kellukka niinpä vain ovat pojat samalle päivää tulleet :)

Jälkitarkastus aika on mulla 12.5. elikkäs 8vko:a tulee synnytyksestä aikaa olemaan. Taitaakin olla paikkakunta kohtasta ja myös sidoksissa siihen onko leikattu vaiko synnyttänyt alateitse. Ihan erilaillahan sitä palaudutaan kun ovat niin erilaisia synnytys tapojakin. Siitä varmaan johtuupi nuo tarkastuksen ajankohdan vaihtelut, luulen ma :)

Menkkoja ei oo täällä vielä kuulunu ja jos vaan on jotensakin sidoksissa tuohon täysimetykseen, niin ei pitäis tullakkaan ihan heti. Vaikka eipä se satavarmaa ole. Onhan nuita raskautuneita vaikka ovatkin imettäneet täysin. Että ei käy ehkäisystäkään, vaikka väitetään olevan. En ite ainakaan luottais.

Jahas.. pitää jatkaa juttua myöhemmin.. poju heräs uniltaan :)

Marmeladi ja poju 5vko 2pv
 
Ihana kysymys kastevedestä!! =) Esikoisen ristiäisissä kaadoin veden meidän isolle viirivehkalle, ja saman olisin halunnu tehdä näissä toisissakin juhlissa, mutta ristiäisvieraana oli mm. lasten 1-vuotias serkku-neiti, joka jaksoi juuri ja juuri olla kastetilaisuuden ajan nätisti, mutta sitten piti päästä jo liikkeelle, joten pöytä piti purkaa heti kun tilaisuus oli ohi, ja siinä hötäkässä vedet meni ihan vain lavuaariin. Eipä silti, en vain tuota pikkuneitiä "syytä", ihan oli tuossa omassakin taaperossa pitelemistä, kun pitihän ne sormet tilaisuuden aikana siellä kastemaljassa uittaa, oikein kahteen kertaan! :LOL:

Mulla on ollu jo yhdet kuukautiset, ja toiset on tehnyt tuloaan jo viikon, mutta ei oo vielä tuhrua kummempaa näkyny. Jälkitarkastuksessa lääkäri kyllä ultralla kattoi, että sen verran paksu limakalvo siellä oli, että menkkoja se enteilee, joten tulisivat nyt..

skog, eikös koliikista ole se semmoinen "kolmosen" sääntö, että kolme tuntia illassa, kolmena iltana viikossa, kolmen kuukauden ajan... tai jotenkin näin. No joo, todellisuudessa moiset säännöt on ihan hanurista, koska lapset on niin yksilöllisiä, ja toisekseen samapa sen, itkeekö vauva koliikkia vai "tavallisia" vatsanpuruja, niin kurjaa se on joka tapauksessa. Niin vanhemmille, kuin varsinkin vauvallekin! :hug:
Meillä ei ole ihan hirmuisesti itkeneet kumpikaan, mutta selkeisiin vatsanpuruihin on auttanut asento, jossa vauva on masullaan vanhemman käsivarrella, kasvot kyynärpään suunnassa ja pyllypää siinä vanhemman kämmenellä, jalat "roikkuu" alaspäin. Vanhempi voi käveleksiä, keinutella, heilutella, huojutella...
Toivottavasti teillä pian helpottaa vatsavaivat!! Olette ajatuksissa, ja pikkuiselle vielä aivan oma :hug: , voi hyvin!

saini, tosi kiva lukea sinun juttujasi, koska monet jutut on siellä Eiffel-tornin kyljessä niin erilaisia kuin täällä, niistä on hauska kuulla! =)

Misupai, mulla nousi sinun tekstiä lukiessa oikein virne naamalle, että ootahan vaan... ;) Muistan, kun itse ajattelin ihan samalla tavalla, kun toisten lasten "riehumista" katselin kun oma oli vielä pieni, että hui mitä menoa... Mutta kun ikä tekee tehtävänsä, niin kyllä ne riehuvat hetket löytyy lapsesta kuin lapsesta, valitettavasti. Meilläkin poika on luonteeltaan rauhallinen, mutta silti vauhtia ja ääntä ja riehumista ajoittain riittää. Yleensä tosin vaan oman perheen kesken, oikein naurattaa kun vieraat toisinaan kysyy että onko poika aina noin rauhallinen.. no öö, ei!! :) No joo, jopa minä taas eksyin aiheesta! Eli Misupai, en siis millään tavalla pahalla sano, vaan ihan totta niin että minua alkoi vain kauheasti naurattaa ja mieleeni tuli ihan heti sanat "ootahan vaan..." ;) Tosin sinä olet opettaja, joten kasvatukseen on jo ammatillisestikin vähän erilainen ote, luulisin ja uskoisin. =)

Hei kastetut/nimetyt, kertokaa vähän mitä se pappi sanoi?! ;)

Rauhallinen ja koneeton viikonloppu vietettiin täälläkin, ulkoiltiin ja käytiin miehen mummolassa. Kyllä oli isomummo ja -ukki mielissään kun tuli moinen harviaisvieras, oikein ensikertalainen kylään. Tämän viikon viikonloppuna lähdetään sitten minun vanhempien luo, ensivisiitille maaseudun mummulaan.
Miehen kanssa eilen illalla kunnolla vain juteltiin ja lutusteltiin, hoidettiin parisuhdetta... :heart: Teki hyvää, varsinkin kun sai purkaa mielenpäältä monet viikkojen aikana kertyneet jutut, kun on tuntunut ettei ole oikein aikaa jutella kunnolla. Mutta nyt OTETTIIN sitä aikaa ja teki ehdottomasti hyvää! =)

Miten kutsutte vauvan isovanhempia? Tämä tuli mieleeni tuosta äskeisestä kertomisestani, kun siellä vilisi isomummot ja mummulat jne.
Eli meillä minun vanhemmat on mummu ja ukki, ja paikka on siis mummula.
Miehen vanhemmat on mummi ja ukki, paikka on mummila.
Miehen isovanhemmat on isomummo ja isoukki, ja paikka on mummola.
Olisin halunnut, että miehen isä olisi ollut vaari tai pappa, että eroaisi jotenkin minun isästäni, joka on ukki, mutta hälle itelleen kuulosti mieleisempi olevan se ukki-nimitys, joten intäpä siihen vastaan sitten. Minun vanhemmat kun oli jo aiemmille lapsenlapsille nimetty mummuksi ja ukiksi, ja miehen vanhemmat taas tuli isovanhemmiksi vasta meidän toimesta, ni olis hyvin voitu nimetä heidät selkeästi näistä minun vanhemmista eroaviksi, mutta ei... onneksi mummi suostui olemaan mummi! =) Tosi sekava selitys varmaan tuli... :ashamed:

Rhea, ihania kuvia pikkuisesta! =)

No mutta, jospa tässä kerrakseen tarpeeksi turinoita, aurinkoista päivän jatkoa maalisvauvoille ja äideille! =)
 
Pitkästä aikaa.. Oon kyllä käyny lukemassa kaikki juttunne mut on toi kirjottaminen vähän jääny vähemmälle :ashamed:

Meidän neiti voi hyvin, on oikeen tyytyväinen ja kiltti vauva, yöt menee hyvin, ensin nukutaan sellanen 4-6 tunnin pätkä ja sit syödään 2-3 tunnin välein. Aamuisin noustaan aika tarkkaan 8.30 joka aamu. Neuvolassa käytiin viime torstaina 3 viikon ikäisenä, silloin painoa oli 4760g ja pituutta 55,5 cm. Eli paino ei ollu vielä noussu syntymäpainoon, mutta kuulemma ihan normaalia kun hänen paino kuitenkin tippui n. 400g syntymän jälkeen. Ihottuma mitä neidillä oli muutaman päivän ajan taisi johtua huuhteluaineesta, sen poisjättäminen auttoi. Hormoninäppyjä meillä on naamassa vähän mutta niitä on hoitanu sinkkivoiteella ja bepanthenilla.

Ristiäisiä ei olla vielä päätetty, tai siis niiden ajankohtaa, mutta nimi neidille on ollu jo pidemmän aikaa valmiina, kai voisin sen teillekin "jakaa", eli kun ristiäiset sitten joskus saadaan pidettyä, saa meidän neiti nimen Lina Alexandra.

Mutta nyt ei taas enempää, palailen taas paremmalla ajalla...
Tulipa omanapa viesti :ashamed: , sori!

-Ninni ja "Lillan" 3,5 vkoa-
 
Hei kertookas pitääkö lapsilisää hakea vai tuleeko jotenki automaattisesti? Meillä on ollu taas pari varsin hankalaa ja itkuntäyteistä päivää, mutta...nyt kun vihdoin sain pojan tälle aamulle/päivälle nukahtaan odottaa pyykkivuori yms.joten ei parane roikkua tässä koneella!

Vielä sellasta kun meille tulee ristiäisiin n.30 henkee tänne kotiin niin mahdutaanko me kun tässä alakerrassa on jotain 50 neliöö ja vähän istumatilaa joten onko kukaan järj.tämän kokosia ristiäisiä kotona ja miten ne menny?
Ei mut nyt pakko lopettaa :eek:
 
suvitus jos ja kun kyselet vinkkejä mahavaivoihin niin kerro toki minullekin, meillä kärsitään niistä myös. :/ Tuntuu et eilen oli parempi päivä ku en antanu d-tippoja, mut pakkohan niitä kai on syöttää :(

enne
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Ihan ekana ippu laita vaan vko:tkin. Elikkäs 41+4 :)

Kellukka niinpä vain ovat pojat samalle päivää tulleet :)

Jälkitarkastus aika on mulla 12.5. elikkäs 8vko:a tulee synnytyksestä aikaa olemaan. Taitaakin olla paikkakunta kohtasta ja myös sidoksissa siihen onko leikattu vaiko synnyttänyt alateitse. Ihan erilaillahan sitä palaudutaan kun ovat niin erilaisia synnytys tapojakin. Siitä varmaan johtuupi nuo tarkastuksen ajankohdan vaihtelut, luulen ma :)

Menkkoja ei oo täällä vielä kuulunu ja jos vaan on jotensakin sidoksissa tuohon täysimetykseen, niin ei pitäis tullakkaan ihan heti. Vaikka eipä se satavarmaa ole. Onhan nuita raskautuneita vaikka ovatkin imettäneet täysin. Että ei käy ehkäisystäkään, vaikka väitetään olevan. En ite ainakaan luottais.

Jahas.. pitää jatkaa juttua myöhemmin.. poju heräs uniltaan :)

Marmeladi ja poju 5vko 2pv
No nyt jatkan taas tovin verran juttua :)

Ristiäiset meillä on 11.5. elikkäs äitienpäivänä :) Juhla pidetään täällä meillä kotona ja vieraita tulee noin parisenkymmentä. Meillä päin on ollu tapana että kummi heittää kasteveden katolle. Liittyy vanhoihin perinteisiin ja jos muistan oikein tuo talolle onnea. Tai jotain vastaavaa. :D

Rotavirus rokotetta olen kans miettiny, neuvolassa eivät kyllä siitä mitään puhuneet. Ainakaan vielä. Kuulemma kallis on, jotenka emmä sitä varmaankaan ota.

Sit noista vattan väänteistä. Omasta ruokavalisosta kannattee jättää pois kaikki mikä vaan voi aiheuttaa vatta kipua. Esim. kahvi, kaali, paprika, hernekeitto, viinirypäleet.. tulisesti maustetut ruat.. jne.. Sillä kaikki mitä ite syö, menee suoraan maitoon.

Että semmosta tällä kertaa, nyt koti töitä jatkamaan :)

Marmeladi & Poju
 
Ippu: Niinkai se on, että villityskausi alkaa kun ikää tulee! Meidänkin neiti virnistelee siihen malliin, että odottakaa vaan, kunhan kasvan ja lähden liikkeelle! Noikin pojat on opettajan lapsia.... heh heh. Niillä vähän villi kausi, koska isä rakentaa taloa ja kiukuttelevat äidille, kun eivät isää nää. Ite oon aina miettinyt, että toivottavasti ei tule "suutarin lapsella ei ole kenkiä"-ilmiötä, koska opettajan lastenhan pitää osata sitä ja tätä...

Isovanhemmat: Mun vanhempia kutsutaan mummoksi ja ukiksi, tosin äitini kyllä puhuu itsestään välillä mumminakin. Samoin miehen vanhemmat. Mun isänisä oli vaari, mut iskä ei halua olla. Isomummo on isomummo. Mun isä on päättänyt, että Siiri oppii sanomaan ensin ukki, ennen kuin oppii sanomaan isi... Se käy meillä tosi usein työreissuilla ja ovat nytkin äipän kans tulossa koko viikoksi lomailemaan.

Kastevesi: En edes tiennyt, että vedelle voisi tehdä muutakin kuin kaataa pois. Kiva oli lukea, mitä jo ristiäisiä viettäneet olette tehneet. Meillä kastetaan kirkossa, joten vesi jää varmaan sinne. Meillä taitaa olla aika iäkäs kastettava teihin muihin nähden, kun neiti on yli 2 kk:tta.

Rhea: ihana poju teillä!

Jälkitarkastus ois huomenna, en edes odota mitään ihmeitä, koska eivät ultraa tms. Tosi vaihtelevaa taitaa sekin käytäntö olla.

Ikkunat on tänään pesty ulkona, jee!! Onneks asutaan maantasolla, niin voi pestä ulkopinnat ulkoa käsin eikä tartte avata. Sälekaihtimet kun on, ikkunat ei edes näytä niin likasilta.... uskottelen vain...

Nyt välipalalle ennenkuin neiti herää. Onkin nukkunut jo 2,5 tuntia ulkona, kaupassa käytiin samalla.

Misupai ja Siiri
 
Alkuperäinen kirjoittaja enne:
suvitus jos ja kun kyselet vinkkejä mahavaivoihin niin kerro toki minullekin, meillä kärsitään niistä myös. :/ Tuntuu et eilen oli parempi päivä ku en antanu d-tippoja, mut pakkohan niitä kai on syöttää :(

enne
Käytätkö DeVitolia? Koita Jekovittia taikka Kuplatonia. Nuo voivat sopia paremmin teijän vauvalle
:) Mihin aikaan vuorokaudesta annat? Kannattee antaa aamupäivästä, nii ei mene sitten ainakaan yö unet jos niitä tippoja itkeskelee
:)

Marmeladi
 

Yhteistyössä