MAALISVAUVAT 2008 *Elo- ja syyskuussa -08*

Juu Misupai nuo kakkujutut todellakin on sellasia, että antaa pikkusormen ja ne vie koko käden... Minä jäin kanssa surffailemaan 6kk kakkujuttuja innolla... Siihen auto-kakkuun jo sain vision, enää on toteutus eessä :whistle: Mutta eikös hyvin suunniteltu oo niinkun puoliksi tehty ;)

Ja nyt sitten sait istutettua minnuun tuon istuinpehmuste idean noihin rattaisiin... Meillä kun vaunukoppaa ei enää ole käytössä ja jotain patjan tynkää olen noihin rattaisiin haaveillut. Jäin miettimään, että josko saisi toteutettua niin, että siihen tulisi ihan reiät noita valjaita varten, pysyisi paremmin paikallaankin... Ei luulisi olevan hankalaa. Tosin oottakaa vaan, kohta mie manaan kun kankaat on ihan solmussa ja kone juntturassa :LOL:
 
margit:meidän Loviisa ei myöskään vielä käänny! Yrittänyt on ahkerasti jotain viikon verran, mutta toistaiseksi pääsee vaan kyljelleen. Sillä tavalla kyllä tekee myös ympyrän kun aikansa kääntää itteään kyljelleen ja takaisin, niin onkin huomaamattaan liikkunut 360 astetta.

Tänään maisteltiin mangoa ja tyttö tykkäsi mahdottomasti! Ei vain voinu vielä paljon antaa kun ekaa kertaa sitä maisteltiin. Toistaiseksi ei oo mistään ruuasta tullu oireita.

Mun kaverilla oli omalle alta vuoden ikäiselle tytölleen mukana maissinaksuja kun tulivat kylään: tyttö jaksoi olla kahvipöydässä kun oli omaa pupellettavaa ja äippä sai rauhassa kahvitella. Aion käyttää tulevaisuudessa kyläillessä samaa konstia.
 
Moerri: Meilläkin poika on aika paljon lattialla, melko usein tosin istuskelen/makoilen vieressä ja höpöttelen sille siinä samalla. Toisaalta on kyllä sitten välillä kovakin sylikissa, etenkin reilu puoli tuntia ennen unille menoa ja joskus muutenkin. Ylimääräistä kantamista tosin en paljoakaan harrasta, on tuolla sen verran tuota elopainoa... Eli jos sylitellään niin sitten istualleen, kantamista vain välttämättömät.

Kakuista, niin en ole koskaan hellokitty kakkua tehnyt, mutta noita blogeja kun jäin margitin vinkin jälkeen katselemaan, niin siellä löytyi niitäkin aivan ihanina :heart: Taitaa olla monen pienen tytön ykkösjuttu tällä hetkellä =)
 
Ihania kakkuja! Meilläkin on nyt ajankohtaista tuo kakuttelu. Näin syksyisin kun on joka kuukausi jonkun nimi- tai syntymäpäivät. Voisikin vaihtelunvuoksi tehdä jonkun teemakakun.

Mulle on iskenyt flunssa. Kääk! En edes muista koska olen viimeksi sairastanut. En ainakaan 1,5 vuoteen! Onneksi ei muihin vielä ainakaan ole iskenyt. Pikkumies kyllä on ollut todella epätavallisen levoton. Missään ei ole hyvä olla. Ei edes sylissä. Kokoajan pientä kitinää ja välillä oikein kunnon itkuakin. En tiedä, onko sitten tulossa kipeäksi tai sitten kipuilee vatsaansa. Annoin parina päivänä kaurapuuroa ja meni pojalla pakki sekaisin. Ihan löysää, limansekaista kakkaa on nyt sitten tullut. Eli en anna sitten sitäkään vähään aikaa. Nyt koitamme riisipuuroa. Kovin on herkkävatsainen tämä nuorimmainen. En muista, että isommilla olisi aikoinaan näin paljoa kiinteät aiheuttaneet vatsavaivoja. Artusta huomaa heti, jos jotain muuta on saanut kun maitoa. No, toivottavasti vatsa tottuu.

Tosiaan nyt on ollut pari päivää vähän hankalaa. Itse en saa yöllä nukuttua, kun on nokka niin tukossa ja kurkku todella kipeä. Kuumetta ei onneksi ole. Olen kyllä vetänyt Buranaa siihen tahtiin, ettei pääse nousemaankaan. Voimat on ihan pois. Pystyssä ei jaksaisi yhtään olla, sydän alkaa hakkaamaan ihan hulluna, kun vähän jotain tekee. Kuitenkin on pakko kanniskella poikaa Ergossa, kun on ainoa paikka missä rauhoittuu. Onneksi nuo isommat sitten hoitavat, kun tulevat koulusta ja isä on pojan kanssa iltaisin käynyt pitkillä lenkeillä, niin minä saan vähän levätä. Toivottavasti tämä nyt pian helpottaa. Jos ei poika kohta "normalisoidu", niin täytyy varmaan käydä lääkärissä näyttäytymässä. Jos vaikka on korvatulehdus. Meillä kun noilla isommillakin oli hyvin usein levottomuus ainoa oire korvatulehduksesta. Ei siis ollut nuhaa, ei kuumetta.

Nyt menen pitkäkseni, kun herra hetkeksi torkahti.

 
Meilläkin neiti viihtyy lattialla tosi hyvin, joten saa ollakin. Ei yhtään tykkää, jos häntä häiritään kesken leikin. Illalla ja unien jälkeen aina sylitellään sekä lattiallakin köllötellään välillä vieressä. Mie uskon, että lapset osaa "ottaa" läheisyyden ihan varmasti, ihan pienetkin.

Maalismamma: se pehmusteen teko kävi aika kivuttomasti. Ostin Etolasta superlonia ja sit kankaat tietty. Otin ratasosasta mittoja ja jätin sen yläosan vähän leveämmäksi. Superlonista leikkasin sopivan muotoisen ja sen avulla piirsin kankaalle sormelevyisillä saumanvaroilla. Sit ompelin pussin ja tungin sen superlonin sisään. Levikkeiden kohdalta ompelin saumat, samoin istuinosan taitekohdista niin istuu paremmin. Sit vaan lovet valjaille, kun niiden aika on.

MIsupai

Oonaliinalle jaksuja!
 
Misupai: näin minäkin ajattelin, että se olisi helppo toteuttaa. Ehkäpä jopa minä onnistuisin ;) Miten ajattelit nuo lovet tehdä valjaille? Mietin, että miten jos ihan vaan mattoveitsellä tekee, mutta entäs sitten se kangas ettei jäisi lörpöttämään? Toisaalta voisi kai vaikka kangasliimalla laittaa kiinni kun eihän tuon nyt mikää mestariteos tarvitsisi olla... Meillä ne on vaan pakko tehdä jo heti, poika koittaa heti kääntyä mahalleen jos ilman valjaita laittaa...

Oonaliinalle paranemisia :hug:
 
Eli siis samanmoiset suunnitelmat molemmilla =)

ja mulla ei näköjään ole parempaa tekemistä kun roikkua täällä... :whistle: No poika nukkuu ja voishan sitä tietty siivota, mutta jos siivoaa huomenna niin on viikonloppua varten siistiä... seli seli, laiskottaa vaan niin mukavasti B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja moerri:
Nuista kakuista tuli mieleen että onko kukaan tehny mitään hellokitty aiheista kakkua? Sellanen ois kyllä tosi kiva :heart: Täällä ollaan kovia hellokitty faneja =)
Multa tullaan la-aamuna hakemaan tilattu hello kitty kakku, laitan siitä kuvaa sitten kunhan se on valmis, eli huomisiltana! =)

 
Mahtuukos mukaan..? Kirjoitin viimex sillon kun ootin meidän "maalisvauvaa" elikkäs noin vuosi sitten tuli viimex kirjoitettua...Roope syntyi 22.3.08
En oo tääl aikoihin käynyt..Ajattelin että vois alkaa pyörii tääl vähä useammin =)
 
Pikana käymässä!

Meillä netti ei oikein pelitä nii en oo jaksanu sit täällä pyöriä, saattaa yhen äkin viskata pellolle ja ei moneen tuntiin mene takas nettiin :/

Nyt en kerkee lukemaan ja kommentoimaan mitään :ashamed:
Jos ukko saa tämän nyt paremmin toimimaan nii koitan huomenna tulla lukemaan ajan kanssa kaikki uudet jutut =)

Mikael on tänään tasan 5kk :heart: Äkkiä se aika menee, kohta ei oo enää äitin vauva :'(

Tässä tänään otettu kuva Miksusta, bumbossa istuminen on vähä hankaloitunu kun varpaat on nyt niin in:D Syödessäkin ne pitää välillä suuhun laittaa:D :heart:

http://www.aijaa.com/v.php?i=2531784.jpg

Hyvät illan jatkot kaikille, palailen huomenna paremmin! :wave:

Heidi ja Miksu 5kk :heart:
 
me käytiin Juhon kanssa tänää kattoo mamma mia elokuva ja kyllä kannatti mennä,mie ainakin tykkäsin ja näytti Juhokin pitävän siitä kun koko 2h istua tapitti miun sylissä naureskellen ja omiaan jutellen..ja siinä samalla hän hurmasi kaikki tytöt samalta riviltä..olihan hän ainut poika sillä rivillä..hänestä taitaa tulla oikee sydänten murskaaja,tai hän on jo onhan saanut jo minutkin ihan pikkusormen ympärille kiedottua.. :heart:

täällä mie odottelen taas tätiä saapuvaksi,maanantaina ois pitäny tulla mutta eipä näkynyt ja ei näy kyllä vieläkään ..
 
Mulla on ennestään kolme lasta ja kun tää meidän pikku Roopelainen syntyi niin kyllä huomas miten voi vauvat olla erilasia..Mäki olin välillä sormi suussa et mitäs nyt vaikka luulis että olis jo itsestään selvyys kun on jo noin monta ennestään..Meidän kuopus on aika vaativa ollut :D Mut on se kyllä vähä helpottanut jo..Nyt taitaa tehä hampaita kait..Paheneeko "hammaskipu" tai kutina (tai mixkä sitä nyt sanotaan ku hampaat on puhkeamassa) iltaa kohden? ku eilen oli sellaset puoltoista tuntia yhtä huutoa..Ja ei ees tissi kelvannut..Luulin et johtuis soseista minkä takia en tänää antanu muuta ku rintaa..Mut ku illalla piti mennä nukkuu ni ei taaskaa tissi kelvannut..Mut tosin nukahti ihan itekseen kun vähän aikaa marisi..=) Se onki harvinaista "herkkua" on ehkä 2-3 kertaa tän kohta 5kk aikana nukahtanu ilman mua ja mun tissii :D
 

Täällä kiinteän aloitus oksettaa pientä =(
Nyt olis neuvot kalliit tarpeen!

Kirjoittelinki jo tonne ihka etusivulle jo kyselyy mut laitan tännekin ku oon täällä ihan H-moilasena =(

Meillä Neiti saanut nyt kolmena päivänä maisteltavakseen perunaa ja se häntä kovin oksennuttaa.. Hän maiskuttaa ruokaa, kakovin ilmein ja ruan mennessä kurkkua kohti alkaa kauhea kakominen ja lopuski oksentaminen =( Johtuuko tämä vaan siitä että on uutta, vaiko ruoka liian karheaa (keitettyä perunaa hyvin muussattuna korvikkeen kera) vaiko eikö "osaa" syödä? vaiko eikö tykkää perunasta. Nimittäin nämä päivät iltapäiväpäikkärien jälkeen saanut sitten taas lusikallisen maistaa mangoa ja se uponnut ihan hyvin.. siitäkin kyllä tulee epäileviä ilmeitä ja hiukan yökkää mut menny alas kuitenki.
Onko muiden vauvoilla ollu havaittavissa kakomista?
Meillä on nyt viikon ajan saatu iltapullona maissi tai peruna-porkkanavelliä myös.

Nyt kaikki antamaan mulle vinkkejä mitä kannattais tehdä. neuvolaan soitin, mutta sieltä eivät vastanneet =(

Muuten täällä kaikki hienosti, tyttö on super kiltti ja nauravainen. Tänään oli aivan milleistä kiinni etteikö kääntynyt selältä mahalleen. Tavallaan kääntyki, mutku käsi jäi kokonaan mahan alle niin en hyväksynyt suoritusta ==) Täällä siis tuijotellaan päivät pitkät olympialaisia ;)

Velli ei oo tuottanut tulosta yöheräämisiin, mut kerta mä jaksan sitä nousta imettämään sen 3krt niin mitäpä tuosta vielä sitten tressiä ottamaan...

Tuli postista n. 700kpl valokuvia, pikku urakka laitettavana albumiin.
Nyt siis kuvien laittoon.

Mukavat viikonloput!

minä ja nella 4kk 3pv
 
angel08, voi että, harmin paikka. :( Meilläkään ei tosin itsetehdyt soseet mene alas sitten millään. Neiti on melko dramaattista sorttia ja alkaa heti kakomaan ja yökkäilemään jos on mitään pikkupalasen tapaistakaan ruoan seassa, mutta eipä tuo ihme ole, kun uusi asia on. Varovasti ehdottaisinkin kaupansose-kokeilua näin aluksi, voithan sitten uudelleen tarjota itsetehtyä vähän myöhemmin kun alkaa sujua. Meidän neidin suosikkeja on Muksun kukkakaalisose sekä muistaakseni Piltin peruna-kukkakaali. Ne on molemmat tosi sileitä enkä oo siis lisännyt maitoakaan joukkoon. Maissi on yksi hyvä vähän makeampi sose - mut sehän ei ole ihan sileää, meillä on se nyt silti opettelussa... Mutta kehottaisin ilman muuta kokeilemaan tuota kukkakaalia! Kannattaa varmaan ensiksi koittaa antaa sose lounaaksi eikä iltaa vasten ettei mene yöt plörinäksi. Mutta jos tuntuu että alkaa sujumaan niin iltasella voi soseen antaa - meillä ainakin vaikutti hurjasti yöuniin (velli ei). Toivottavasti tästä oli jotain apua, ja itse antaisin sitkeästi noita sileitä vihannessoseita ensin ja sitten vaikka hedelmäsosetta vähän päälle jälkiruoaksi tai välipalaksi, ettei totu liiaksi makeisiin makuihin. ;)

-mama-L & Telma viikon vajaa 5kk-

vielä lisäys, porkkana ei meille sovi jostain syystä lainkaan, neitokainen oksentaa sen kauniissa kaaressa ulos viimeistään puolen tunnin päästä... yleensähän porkkana on melko siedettyä kuitenkin.
 
me6
angel08 meilläkään ei aluksi uponnut omatekoinen ruoka, meillä kaikista parhaiten maistui Bonan kasvissose (maissi-peruna-porkkana) joka on silkkisen pehmeää.

Mutta lohdutuksen sanana voin sanoa, että nykyisin meillä ei taas uppoa valmisruoat ollenkaan! Meillä Aada tosin on syönyt jo 4 kuukautta soseita ja vikan kuukauden vain oma tekemää. Teen kerran viikossa 3 litran kattilallisen kasvislihasosetta (tai kana), josta laitan puolet pakkaseen pikkkuisissa minigrip-pusseissa (reilu 2 dl pussiin) ja loput TW:n kippoon jääkaappiin.

Ja tottahan on että mitä vanhempi vauva niin sen vaikeampaa syömisen aloittelu on. Menee hetki ennen kun vauva ymmärtää syömisen ilon ja että masu täyttyy siitäkin. Maltti on valttia!

Kokeile maissijauhoista tehtyä maissipuuroa (tulee supersileää) iltaisin josko vaikuttaisi yöuniin.

Me6 ja Aada
 
heips. Me käytiin tiistaina siellä pissakokeessa, no eilen sieltä sit soitettiin että tulehdustahan se näyttää. Pissassa oli jotain bakteerikasvustoa. Vietiin uusi näyte ja nyt sit ootetaan viljelyn tuloksia huomiseen asti. Suoraansanottuna vitu**** kun meillähän on se estolääke eikä niitä tulehduksia pitäis tulla kun on se !!! siks sitä annetaan joka ilta..! ihan epäreilua. Onhan Leo ollut vähän kärttyinen mut ajattelin sen johtuvan rokotuksesta kun sai tiistaina myös ne neuvolassa. En tiedä.. harmittaa vaan.

enne
 
Alkuperäinen kirjoittaja moerri:
ippu ihana tuo kakku :heart: Miten teit tuon koristelun?

Hello Kitty on vaahtokarkkifondanttia, pursotukset on flora vispiä ja nimi on suklaata. Kittyn alusta on myös flora vispiä, tummalla kaakaolla värjättyä ja maustettua, pinta on kuvioita sahalaitaisella veitsellä =)
Ja kiitos! :ashamed:
 
Heidi, ihana pikku bumboilija kuvassa! Tosi suloinen poika!! :heart:

Meillä ei ole ollenkaan varsinaista leikkimattoa, neiti makoilee aina avatun äp-makuupussin päällä, ja siihen leluja annetaan ympärille. Näin on ollut molemmilla lapsilla ja hyvin on kelvannut. Mummi (anoppi) myös osti esikoiselle jo semmoisen Fisher Pricen leikkikaaren, oisin kyllä halunnu sen maton missä on sit kaaret yläpuolella maton nurkasta nurkkaan, mutta anoppi oli sitte ostanu tuon, ja onhan tuo ihan asiansa ajanu.

angel olikin saanut jo hyviä neuvoja tuosta kiinteään totuttelusta ja yökkimisestä. Kyllä minäkin luulisin että maku ei vain ole kovin mieluisa, ja rakenne on niin uusi juttu suussa. Mango verrattuna perunaan on kuitenkin todella sileää ja toki mieluisamman makuistakin. Hyvin pikkiriikkisissä erissä aloitellen ja sitkeäsit kasvismakujakin tarjoillen; kyllä se siitä alkaa sujua! Meilläkään ei ole tainnut kummallakaan peruna oikein maistua, mutta sitten kun sekaan lisättiin porkkanaa niin johan alkoi maistua!
=)
 
Wau, todella upea kakku Ippu :flower: Mulla tuo vaahtokarkkimassa on vielä kokeilematta. Hirveästi tekisi mieli kokeilla kun en oikein marsipaanista välitä, mutta jännittää onko kovinkin vaikeaa muotoilla. Miten sinä koet, onko hankalampi käsitellä kuin marsipaani? Ja sitten kun Ippu sinäkin ilmeisesti teit tuon kakun jollekin muulle, niin saanko udella paljonko olet ottanut tekopalkkaa? Kun minultakin noita kakkuja aina välillä pyydetään ja meneehän etenkin noihin esittäviin kakkuihin aikaa niin aina on ongelmana mitä kehtaa pyytää. Voit laittaa yv:täkin jos et halua tässä paljastaa :)

Meillä kanssa kiinteiden kanssa ensin ei maistunut omatekoinen vaan piti olla kaupansosetta, jotta oli tarpeeksi sileää. No nyt sitten ei meinannut kaupan maistua kun on syönyt kotitekoista... Oikeata tasapainoilua näyttää tämä alku olevan :D

Voi Enne miten harmillista :hug: Paranemisia pienelle Leolle, toivotaan, että menee pian ohi.
 
Meilläkin syödään pääasiassa kaupan soseita. Nehän on tosi sileitä ja niillä on varmaan helpoin aloittaa, koska moni vauva on ns. sihtikurkku. Meillä aloitettiin sillä Semperin luomuperunasoseella, sitten maissi ja porkkana kuvioihin. Nyt herkkuja on maissi-peruna-porkkana tai maissiperuna, maissiporkkana. Kukkakaali on uusi tuttavuus ja sen soseen tein itse. Sitä lisäilin sitten noihin kaupan, kun en löytänyt pelkkää kukkista kaupasta. Kunhan tulee vanhoja perunoita, rupean tekemään soseet itse. Onneksi nuo kaupan ei ole hirmu kalliita tässä vaiheessa ja niistä riittää pariksi kerraksi per purkki.

Nyt ei muuta, pakko mennä vielä touhuamaan. Huomenna kaasoilen kaasoni häissä, joten puuhaa tiedossa. Kiva vain. Vaihtelua kotiäidille.

Misupai ja Siiri 5 kk 3 vkoa...
 

Yhteistyössä