MAALISVAUVAT 2008 *Elo- ja syyskuussa -08*

Lomalta on palattu...

Krisu ihan kokonaanko herää viiden aikaan??? Vai syömään? Minä kun olen tässä viimeisen viikon valitellut että kun Aavan yöunet on lyhentyneet 11 tuntiin niin herää jo kahdeksalta...

Tulkaas muutkin tänne pitkään kirjoitelleet myös tuonne kerhoon juttelemaan!

Bellona ja Aava 4 kk ja 1 vko
 
Aika samanmoisia öitä on täällä monella, kun meilläkin. 21 maissa unille ja aamulla 8 maissa ylös. Joskus neiti nousee jo 7. Meille tällainen rytmi on ihan ok, koska aikainen aamu tulee olemaan myös sitten, kun lähdetään hoitoon. Nyt lomalla on vain illan päikkärit vähän venyneet ja yöunikin siten vähän myöhäistynyt.

Meilläkin aloitettu maistelemaan kiinteitä hiljakseen. Ei ole mitään kummia vaivoja tullut, mutta ruokapöydän lähellä olleessaan, varsinkin sitterissä, neiti vaatii päästää pöytään ja hamuilee ruokaa...

Vielä lomaillaan tämä viikko, sitten paluu arkeen. Mun arkihan ei oikein kummemmin muutu, paitsi et oon päivät yksin. Mut on vaan niin outoa, että en ole suunnitellut mitään opetusjuttuja tällä viikolla, kuten yleensä näihin aikoihin. Kai sitä tottuu...

Misupai
 
Iltaa!

Meillä mennään 20-21 nukkumaan ja herytys 5 syömään ja sit vielä pienen kukkumisen jälkeen jatkaa unia 8. Ennen heräs jo 6, mut sitten viriteltiin ikkunaan kaikenmoista lakanaa suojaksi niin saadaan vähän pidemmät unet.

En tiä mikä oli viime yönä, kun neiti heräs ihan hysteerisesti huutamaan klo. 23! Kauhee oli kattoa kun neiti huusi hirveetä kipu itkua! Huusi niin paljon, että meinas oksentaa... En tiä mistä aiheutui... Voisiko se olla se mun tekemä maissipuuro? Maissia ama on kyllä syöny jo soseena ja vellinä kohta 2kk. Annoin panadol supon ja reilun puolen tunnin kuluttua röyhtäyksen ja pierun jälkeen nukahti. Toinen vaihtoehto masuvaivoihin ois voinu olla se, et ama söi ihan mahdottoman paljon illan aikana.. Voiko vauvat syödä liikaa???

Nyt nukkuun!

Riksu + Ama (lauantaina jo 6kk -> bileet!)
 
Hei!

Vieläköhän tänne mahtuisi yksi äippä ja pieni miehenalku keskusteluun mukaan?!? Raskausaikana kävin kirjoittelemassa toiseen ketjuun, mutta nyt tämä teidän porukka ja ajatukset/tunnelmat sopivat paremmin meidän nykyiseen elämään ja kovasti jo itse kaipaa juttuseuraa edes näin virtuaalitasolla.

Täällä olisi Veeti, (heh, tiedän että kaimoja löytyy, mutta me ei välitetty in-listoista, vaan valittiin nimi, joka sopi suuhun ja olikin sitten myös pojan näköinen).
Veeti syntyi 16.3, rv 37+5, painoi 2590 g ja pituutta oli 48 cm. Tänään käytiin neuvolassa ja uudet lukemat ovat 7260g ja pituus 65 cm eli kirpusta on kasvanut jo ihan kunnon jässikkä.

Tähän asti on pärjätty ihan äipänmaidolla, mutta 4 kk iässä tuli yöunen laatuun selvä muutos ja tuntuu, että nyt syömme vähän väliä. Tänään lääkäritäti kehotti aloittamaan maissivellin ja tietysti sitä muutakin repertuaaria aletaan maistelemaan. Nyt sitten tyhmänä mietin, kun en tajunnut kysyä, että aloitellaanko se maissivellikin pienillä annoksilla ja mitenkähän kannattaa tehdä, antaa ensin velli ja sitten rintaa vai toisinpäin? Meillä yleensä uni tulee aina rinnalla.. Osaisikohan joku meitä tässä asiassa valaista?

Muuten täällä päivät puuhaillaan kahdestaan ja iskän palattua töistä, poika on yhtä hymyä. Tosin nyt huomaa, että vieraita katsotaan aika tarkkaan ja varsinkin jos joku tulee liian lähelle, kuten mummo eilen ja parku meinasi päästä pojalta ja kyllä mummoltakin. Viikko oli aikaa edellisestä kerrasta, mitenkähän mummiin ja ukkiin reagoidaan, kun on kuukausi aikaa. Syksyä odottelen itse kovasti, että pääsisi ihmisten ilmoille ja tapaamaan muita äitejä. Olen jo yrittänyt haalia paikallisia mahdollisuuksia kasaan. Vauvauinti alkaa syyskuussa ja saas nähdä miten se sujuu.

Nyt se kamu heräilee, joten täytyy jättää naputtelut tältä erää tähän.

Kirppu ja Veeti 4kk ja jotain viikkoja
 
Tervehdys!!

Nyt on sitten keskussairaala reissu heitetty. Onneksi kaikki meni hyvin ja nopeasti, ei tarvinnut ootella ylimääräisiä. Ensin käytiin keuhkokuvissa jonka jälkeen siirryttiin lastenpolille hikikokeeseen. Siinä kerättiin sellaseen ranteeseen laitettuun lätkään hikeä, josta mitattiin sitten joku arvo (en muista mikä). Jos se arvo olisi ylittynyt, niin rohina olisi voinut viitata aineenvaihduntahäiriöön, mutta ei siis ylittynyt, onneksi =) . Lääkärin juttusila sitten käytiin, kyseli kaikenlaista ja tuli siihen tulokseen, että Topilla voisi olla sellainen niin sanottu vauva rohina eli hengitysteissä jotkut rustot pehmeät tai jotain, joka siis aiheittaisi sitä rohinaa. Paranee onneksi iän myötä. Laittoi viellä varulta allergiatesteihin, käytiin siis ennen lähtöä viellä labrassa verikokeissa joidenka tulokset saadaan reilun viikon kuluttua. Lääkäri kehui Topia reippaaksi ja virkeäksi pojaksi ja kasvaa hyvin joten ei usko senkään puolesta mitään vakavaa olevan. Kyllä äidin mieli huojentui, kun kaikki on kunnossa ellei nyt sitten niissä testeissä jotain löydy, mutta ne nyt ei mitään todella vakavaa ole. Tajuaakohan tästä sepustuksesta yhtään mitään!

Topi on nyt nukkumassa päivän univelkoja pois, kun ei tuo ressukka muistanut juurikaan siellä sairaalassa nukkua. pitäis varmaan kohta alkaa vaivihkaa herättelemään, ettei mene yö unet piloille.

Varpaista, meillä kanssa on joku aika sitten ne löydetty ja suuhun tungettu, mutta enemmän kiinostaa omat kädet. Ihailee nitä ja pyörittelee silmiensä edessä, hauska oikein seurata toista kun on niin rakastunut omiin käsiinsä.

Joku kirjoittelen vauvan unilaulusta, meillä kanssa Topi laulaa vaunuissa ja autossa ennen nukahtamistaa itselleen unilaulua.

Mut nyt Tytön kanssa vierailemaan pikku kakkosen sivuilla ennen nukkumaan menoa!!

Muumi82 ja Topi 5 kk (huomenna)

 
No hyvä ettei Topilla mitään vakavampaa :)

Täälläkin on nuo kädet ja varpaat ihan must ja niitä tutkaillaan pitkin päivää :) Kääntyminen ei kiinnosta edelleenkään vaan jää tyytyväisenä kyljelleen jos koitan auttaa :D
Pottua, maissia ja porkkanaa on maisteltu ja tällä viikolla kokeillaan myös jotain makeampaa hedelmää ettei ihan tylsisty ;) Edelleen tuo syömistekniikka on aika hakusessa ja puolet ruuasta rinnuksilla tai poskissa, mutta eiköhän tuo parane ajan mittaan :whistle:

Yöt menee hieman vaihtelevasti. "Normaali" yö menee ehkä niin että syö klo.20 tai 21 iltamaidon ja pistää nukkumaan ja yösyötöt joko klo. 2 ja 6 tai 3 ja 7. Viime yönä tais mennä jopa niin hienosti että söi klo.4 ja 8 mutta tänä yönä menee kyllä ihan eri lailla ku söi tuossa kuuden aikoihin ja simahti sänkyynsä sillä aikaa ku vein isoveljen nukkumaan :/ No, onko tuolla nyt niin väliä ku rytmit on hakusessa vielä moneen otteeseen.

Mintulle ei oo tullu vielä mitään muuta ku mahakipuja noista soseista, mutta esikoiselle tuli aika pahatkin iho-oireet. Mulle moni sano että poju on nyt sit allerginen ja pitää ettiä se aine mikä ihottumaa tekee, mutta sit neuvolan lääkäri ja neuvolan tätiki meinasivat että kannattaa eka kokeilla vaan sitä että jatkaa ihan vaan samoilla ruuilla ja lääkitsee ihottumaa rasvoilla tai vaikka kortisonilla. Se lääkäri meinas että monen vauvan iho reagoi ihan vaan sen takia ku ne on uusia juttuja keholle ja se ihottuma häviää viikossa tai parissa ku keho on tottunu siihen ruoka-aineeseen ja niinhän se meilläki sit hävis parissa viikossa. Me epäiltiin vahvasti että porkkana aiheutti sen ihottuman, mutta parin viikon päästä pysty antamaan ihan kunnolla pelkkää porkkanasosetta eikä tullu mitään.
Aina sillon tällön leimahti ihottuma takas ku otettiin noita eksoottisempia hedelmiä ja esim vadelma mukaan, mutta aina rauhottu vähän ajan päästä.
Mun siskoa neuvottiin just toisella lailla sen pojan kanssa ja ne jätti kaiken pois mikä teki ihottumaa... Tuloksena oli sit tosi laiha 1-vuotias jonka ruokavalio oli aika surkeen suppea ku melkein kaikki oli kiellettyä ja sit onneksi lopulta joku viisaampi lääkäri kehotti niitä kokeilemaan ihan vaan siedätystä eli ottamaan ne allergisoivat ruoka-aineet takaisin ruokavalioon yksitellen ja kattomaan parin viikon ajan et alkaisko ihottuma hellittämään. Nyt poika on 2-v ja syö ihan mitä vaan :)
Voihan tietysti joku olla ihan kunnolla allerginen eikä sille mitään voi, mutta mä kehotan kyllä ootamaan vähän aikaa eikä luopumaan esim porkkanasta vaan sen takia ku söi kahdesti ja tuli ihottumaa...

Unilaulua Minttu ei laula, mutta just eilen sain kuunnella ku siskon vähän nuorempi vauva lauleskeli itselleen niin suloisesti vaunuissa :heart:

Minttu nappasee itelleen vaan jonku unirätiksi - nytki oli simahtanu meidän sängylle rutistaen omaa villanuttuaan :heart:

Mä en oo nyt viime aikoina kirjotellu ku tuonne kerhopuolelle ku tää iki-ihana tauti on iskeny mun kädet niin jähmeiksi ettei osaa enää kirjottaa koneella :/ Sormet menee minne haluaa ja tulee vaikka minkälaista tekstiä ja menee ikuisuus ku kirjottaa vähänkään ku joutuu koko ajan pyyhkimään ja korjaamaan... Muutenki on motoriikka vähän hakusessa ja aivan järetön väsymys taas päällä.
Ei vaan auta ku jatkaa eteen päin... Mies on reissussa, lapset hoidettava ja häätki reilun 2 viikon päästä :eek:
Kaikkeen sitä kyllä ryhtyyki... En voi muuta sanoa :kieh:

Nyt soitteleen ukolle että miten hemmetissä se on voinu tuhlata yli 100 euroa OMIEN polttareidensa aikana!? |O

Pimmi (ei niin mukavana kohta)
 
Moi vaan kaikille! =)

Nyt on tullut tauko että olen täällä kerennyt olemaan.
Tosi paljon on tullut uusia juttuja.

Poika on ollut 2 päivää kiukkunen, iltasin aikamoista huutoa ollut.
Mitattiin kuume nii 37,5 oli, eli vähän lämpöö on ku normaali lämpö on alle 37.
Liekkö johtuu hampaista, yks näkys tulossa olevan, pikkuinen valkoinen pilkottaa suusta. Tänään purulelulla hankas alaikeniä, sylki valuu koko ajan ja nyrkillä hankaa niitä kans.

Sit masu on ollu kovana, kauheen työn takana kakan tekeminen ja sit mitä on saanu irtoomaan nii on ollu semmonen kova kökkyrä.
Mallasuutetta ostettiin, pittää huomenna antaa nii jos se vähän auttas.
Suppojakin varulta ostettiin jos näyttää et tarvii.

Pahalta tuntuu kun pikkuisella on paha olla :(
Jospa tämä ohi menis ja helpottas rakkaan olo.

Nyt ei jaksa muuta kirjotella, kohta vois itekkin pehkuihin painua, aika väsy meinaa olla.

Palailen paremmalla aikaa! :wave:

Heidi ja Mikael 4kk 3vko :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja muumi82:
Kyllä äidin mieli huojentui, kun kaikki on kunnossa ellei nyt sitten niissä testeissä jotain löydy, mutta ne nyt ei mitään todella vakavaa ole. Tajuaakohan tästä sepustuksesta yhtään mitään!
Tajus tajus :wave: Ja hyvä juttu!! =)

Tervetuloa Kirppu73! :flower:
Varppina mahtuu mukaan uudetkin jutut, kun ollaan välillä laiskahkoja kirjoittelemaan... :p

Heidi, äkkiseltään kuulostaa, et hampeja varmaan pukkaa. Meillä välillä samanlaista oireilua. Ja kun ei poitsu muuten huutele, niin hampaisiin on yhdistetty noi oireet. Purulelut on täälläkin pop ja jääkaapissa ne yön yli jäähdytetäänkin (ja välillä päivälläkin..)

Mahakivuista en tiedä, mut puuron seassa on annettu yleensä luumua, niin eipä ole kovaksi vatsa pääsytkään missään käänteessä... ja on herkkua :p

Enne, laita Ipulle yv:tä :wave:
Klikkaa tuolta vas. yläkulmasta Kaksplussan logoo ja mee sitä kautta kerhoihin, sieltä Maalisvauvat 2008.
Tarviit salasanan, saat sen Ipulta ja sen jälkeen voit lähettää hälle "anomuksen" ja hän sitten hyväksyy sut sinne jäseneks.


hitto, kun muutenkin tulee harvoin kirjauduttua tänne, ni sen kerran kun tulee, ni enpä taas meinannu päästä, kun ruutu lävähti valkoseks :kieh:
pitää muistaa tallentaa teksti ennen lähettämistä varuiks...

Kaikki siis hyvästi ja isompi ukkeli lomailee, kotosalla ollaan vielä. Ens viikolla varmaan reissun päälle, passi on jo haettu pienemmälle ukkelille B)
(vaik ei me passia meittin reissuihin vielä tarvittais, mut onpahan nyt poitsulla henkkarit :D )

Huomenna mennään viemään lähipäiväkotiin hakemus.....!!!!! |O
Aika hurjaa jo semmosia miettiä.. mut minkäs teet! Vuoden vaihteessa olis tarkoitus mun palata töihin :snotty:

Mut lisää siitä ja muistakin askoista taas myöhemmin - nyt väliaikaraporttia, et hengissä ollaan :wave:

Mukavaa viikon jatkoa kaikille! Ja Misupaille ja muille lomailijoille hyvää loman jatkoa!

Hexodus ja poitsu 5 kk ja 2vkoa :heart:
 
Ihanaa kun mies on nukkunut jo kaksi yötä Aavan kanssa ja olen itse saanut vetää kahdet kymmenen tunnin yöunet! Nyt alkaa elämä voittaa matkaväsymyksen jälkeen!

Meilläkin sormet on kovan kiinnostuksen kohteena, niitä on tuijoteltu nyt parin viikon ajan jo monta kertaa päivässä.

Pimmi sain tuolla reissussa sellaisen vinkin syöttämiseen tädiltäni, että vihdoin se meilläkin onnistuu eikä kaikki ruoat ole pitkin poskia. Eli lusikan kärjellä pitää etsiä pikkuisen kieli ja painaa sitä alaspäin ja samalla työntää ruokaa suuhun. Näin vauva oppii miten kieli pitää laittaa syödessä, muuten yrittää imeä lusikkaa ja silloinhan kaikki on ympäri naamaa.

Bellona ja Aava 4 kk ja reilun viikon
 
Meni eilen vaille 8 nukkumaan, oli kiukkunen ku tekkee sitä hammasta alas, ja lämpöö oli 37,5. Pari kertaa heräs yön aikaan ja sit 6 aikaan heräs pippaloimaan, nostettiin sit viekkuun pikkuinen. Kohta Jouni sano et katoppas, nii Miksu oli kääntyny selältä masulleen ihan ite =) :heart: Kovasti ollaan harjoteltu sitä mut ei oo viel onnistunu nii nyt se yllättäin näytti et osaanhan minä :D
 
Bellona Essi herää kyllä välillä kokonaan 5 aikaan mutta yleensä onneksi alkaa nukkumaan vielä syötön jälkeen kun on ensin vähän aikaa jutustellu itsekseen. Herää lopullisesti 6.30-7.30 aikaan. Nyt on syöny muutamana yönä 3:lta ja heränny kokonaan 6 jälkeen. Ei kai sitä nukuta kun koko illan se nukkuis vaan.
 
Pimmi: kuullosti tosi järkeenkäypältä toi "allergia"juttusi. Se ettei heti jätetä kaikkea pois.
Sitä siedätystähän meinataan nyt mainostaa allergian hoitona yleisesti (ainakin näis lievissä tapauksissa) jo ihan virkamies taholta.
Pidittekös te sit esikoisen kans taukoa lainkaan kun iho-oireita tuli, vai jatkoitte ja tarkkailitte? Ja mikä tauko on sopiva, päivä pari et sit jatkaa?
Mä nyt itekseni tein niin et jätin typyltä tältä päivältä ainakin kaikki kiinteet pois ja varmaan nyt pari pvää menään näin jotta saan ihon kuntoon. tai sellaseen kuntoon et näin mikä on normi, en nyt muka yhtään muista millainen se oli ennen kiinteitä ja tosiaan oli ne kovat helteet ja hikinppyjäkin oli. Ja sit alotan uusix perunalla.
illalla laitoin kortisonia (0.5%) ja aamulla oli pahin punotus pois. Hyvä hyvä.
Mutta eiköhän se tästä.

Meille ei ihmeitä, esikoinen itkeskeli klo 04 tunninverran ja tytsy heräs 5.30 ja jutteli puolen tuntia ja teki kakat ja nukahti sit onnellisena uusix kun sai puhtaan vaipan ja tisua päälle

=)

m
 
Bellona: Kiitokset vinkistä! Pitääpä kokeilla huomenna :)

Margit: Mä päätin itsekseni pitää paussia, mutta kun se lääkäri meinas että ei mitään pausseja niin siitä lähtien jatkettiin vaan vaikka tuli ihottumaa. Lassilla leimahti pahiten posket, kyynär- ja polvitaipeet ja joskus jopa selkä ja maha, mutta laitettiin aina sit sitä 0,5% kortisonia ku lääkäri anto reseptin. Ilmeisesti tuolla pojalla on atooppinen iho joka oli sillon talvella huonona muutenkin, mutta sitä atooppista ihottumaa monesti lietsoo nuo uudet ja erilaiset ruoka-aineet. Kesäisin on paljon parempana, mutta jos hikoilee paljon niin sit tulee semmosta tympeetä hikinäppyä mitä raapii kovasti :/
Mutta me siis tosiaan vaan jatkettiin soseen antamista vaikka ihottuma näytti pahenevan ja mun muistin mukaan se alko helpottaan sit viikon-parin päästä. Seuraavan uuden ruoka-aineen kanssa vaan ooteltiin sit vähän kauemmin ku en ois sit tienny että mistä sitä ihottumaan tulee :)
Lassilla se kuitenki meni jotenki niin että ku se porkkana tuli kuvioihin ja aiheutti ihottumaa niin sit ku oltiin vaan annettu sitä edelleen ja otettiin mukaan muita vihanneksia niin niistä ei tullu enää mitään... Marjoja sit ku otettiin niin mustikasta ei tullu mitään, mutta ruusunmarjasta tuli pitkänki aikaa. Sit ku siihen ruusunmarjaan ei reagoinu enää niin pahasti niin muita marjoja saatto maistella ihan vapaasti eikä tullu ku vadelmasta jotain pientä. Hedelmistä tais olla aprikoosi tai joku muu sellanen se pahin ja sit ku siitäki oli selvitty niin ei tullu enää niin pahaa.
Et kait se oli jonkinlaista siedätyshoitoo :)

Ku Lassillakaan ei tullu maha kipeeksi tai mitään muita oireita niin munki mielestä kuulosti aika järkevältä tuo että kokeillaan vielä. Kyllähän se oli tympeetä ku toisella oli niin kipeen näkönen ihottuma, mutta meilläki se hoitu aika hyvin noilla apteekin rasvoilla.

Lassi on ilmeisesti periny isänsä ihon ku hälläkin aukiaa nuo taipeet aina talvisin, mutta onneksi Minttu on ilmeisesti saanu äitinsä ihon ku ei oo tarvinnu rasvata edes perusrasvalla vielä kertaakaan :)

Tänään ollaanki oltu reissun päällä ku käytiin lasten kanssa miehen siskon ja vanhempien luona tuolla reilun 60 km päässä. Mun hääpuku on ollu miehen siskon luona turvassa ku täällä on tuo 1,5-v termiitti ja kaks kissaa, mutta nyt piti hakea se tänne ku perjantaina on sovitus ja laittavat puvun viimeisen päälle istuvaksi :)
Hitto että mä olin ihan paniikissa ku kuskasin sitä autosta kämpille ku tuntuu koko ajan siltä että mä haluan vaan sulkee sen johonki holviin suojaan eikä kukaan sais koskee siihen eikä sille sais tapahtua mitään pahaa... Minäkö hullu morsian :LOL:
Perjantaina ois myöskin loppupalaveri juhlapaikan väen kanssa ja sovitaan sit pöytäjärjestykset, syötävät, juotavat, ohjelmat ym... Saa nähdä mitä siitäkin tulee ku joudun ottamaan lapset mukaan :whistle: Onneksi on kaaso mukana jelppimässä :)

Oho, piti puhua siitä meidän reissusta niin päädyinki jaarittelemaan puvun sovituksesta ja loppupalavereista :ashamed:

Alkaa olla kyllä sen verran väsynyt olo että taidan painua pehkuihin... Vielä kaks päivää pitäis selvitä omin neuvoin ennen ku mies kotiutuu viikonlopuksi.
Tänään oli myöskin lääkkeenottopäivä eli huomenna väsyttää aivan vietävästi.

Sänkyyn siis :wave:

Pimmi pälisee ihan omiaan
 
Huomaa kyllä että syksy alkaa lähestymään. Yöt on täälä meillä ollu jo aika kylmiä ja yhtenä aamuna oli miehen työkaveri raaputtanu auton lasit! :eek: *hrr* Sieltä se talvi tekee jo tuloaan. Jotenki niin ahistava aatella että syksy taas tulee, kylmää.. märkää.. äää.. Mä en tykkää yhtään! |O Tää kesä muutenki oli ihan perseestä ku oli niin hiivatin kylmää, ni vastako se tuntuuki sit ankeelta :ashamed: Toivottavasti sit talvi on kunnon talvi, että lunta tulee ja kunnolla. Ei kohta oo mitään eroa vuoden ajoilla, aina vaan kylmää. Mää hitto muutan kohta Karipian auringon alle! :kieh: Joo vaan pitää yrittää nauttia näistä viimesistä lomapäivistä ja tänään arska paistaa B)

Vaan mää tuun paremmal aikaa kommentoimaan. Poika vaatii jo sosettaan ja töllöstä tulee jo Los Serranos! :D Minäkin seurannu niitä viime kesästä lähtien :attn:

Marmeladi ja Matias
 
Nyt hetken oma rauha :)

Noista soseista ollu puhetta
ja kyllähän se ihan järkeen käypää on totuttaa laps niihin ruokiin vaikka hieman allergisia reaktioita tulis. Tosin mää kyl en oo joutunu moista pohtiin kun kellään ei mitään koskaan oo ollu. Ja valmiiksi ku tietää mitkä yleensä aiheuttaa allergiaa, ni maistattanu niitä aluks varovaisesti ja sit hiljokselleen lisänny niitä määriä.

Meillä ois seuraavaksi tuo puuron opettelu.
Ens viikollahan Matiaksella tulee 5kk:tta täyteen, vaan empä minä niiden suositusten mukaan kyllä koskaan oo menny, että sillä nyt niin mitään merkitystä. Oon nyt vaan sen mukaan aina tehny mitä lapsi tuntuu vaativan. Siis sitä mukaan ku huomaan nälän kasvavan ni olen antanu enempi ja uudempia makuja ettei vallan kyllästy samoihin mössöihin. Aattelinki tossa että jos alkais sitä puuroa iltasella syöttään, ni jaksais sit paremmin kelliä sinne aamuun asti :) Muutenki yritän välttää turhaa maijon lutkutusta, on meinaan aika kallista tuo tutteli ja muutenki pysyy nälkä pidempään noilla soseilla entä pelkällä maidolla. poika vaan aikamoinen sihtikurkku, että saapa nähä miten innostuu tuosta hiutale puurosta? :)

Pimmi..

Meilä kans tuola neidillä taipumusta atooppiseen ihoon,
periny sen multa. Kesäsin iho tosi hyvänä, vaan talvi kun tulee saa olla rasvaamassa tuon tuosta. Pienempänä tytöllä käytin Sipicorttia vaan nykysten mennään ihan B-vitalla ja muilla perusrasvoilla. Toi Erioil on kyllä kans oikein hyvä. Matiaksen iho on ainakin tähän asti ollu ihan hyvä. Ainoastaan nilkkataipeet ollu kuivat ja näytinki niitä viimeks neuvola lääkärille ja sano että johtuu just pyllyn pesusta ku jalat sillä veessä huilaa tuon tuostaki. Rasvauksella sit pysyneet ihan hyvinä. Saunan ja suihkun jälkeen ollaan öljytty poika päästä varpaisiin Ainun hoitoöljyllä, tosi kätevä suihkepullo. Laitoksella oli kans jotain tommosta suihkepullossa olevaa öljyä vaan se tais olla reseptillä saatavaa, en muista nimeä..? Se oli kyllä tosi hyvä vastasyntyneen iholle.Sillon aluks Matiaksen iho oli kyllä tosi kuiva, varsinki noista taipeista. Kuulemma johtu yliaikasuudesta. Vaan ahkerasti öljyämällä se sit parani ja ei nyt kyllä uskois samaks ihoksi :)

Heidi..

Onnittelut kääntymisestä!
:flower:

Kirppulle..

Tervetuloa!
:attn:

Marmeladi *taas* ja Matias *untenmailla*
 
Moikka!

Meillä oli tänään 4kk neuvola:

paino 7305g (6770g 3kk)
pituus 65,5cm (63cm)
pipo 44,5cm (43cm)

"kasvaa erinomaisesti keskikäyrällä. Hyvin virkeä, puhelias, terve tyttö. Täys imetystä jatketaan" -kirjoitti lääkäri.

Onko kenenkään muun vauvalla noin isoa päätä? Törmäsin kaupassa yhteen tuttuun joka oli kans kesälakkiostoksilla. Heidän 10kk ikäiselle pojalle meni samankokoinen hattu ku meidän ;)

Hikoileeko muiden vauvat päästä? Meillä Nella hikoilee ihan hirveästi. Välillä yöllä on päästä niin märkä, et rätillä pyyhkiä saa ku tyynyliinakin märkänä =( Kun hermostuu, niin hikikarpalot ihan ottalla. Lääkärin mukaan ihan normaalia. Nella nukkuu ainoastaan lyhythijainen pody päällä ja meillä on ilmastoitu koti, elikkä ei pitäis kyllä kuumakaan olla.

Te jotka meinaatte jatkaa lähemmäs 6kk ikää täysimetyksellä. Ootteko ajatelleet antaa velliä? Tai te jotka annatte esim. iltavellin maidon sijaan? Onko siitä oikeasti apua, yöheräämisiin, nukkuuko paremmin. Neuvolalääkäri sano, että vellit eivät ravintoarvoltaan ole paljon korviketta tuhdimpia mutta jostain syystä pitävät kuitenkin nälkää pitempään. Sanoi, että jos yösyötöt tihenevät niin sitten vois alkaa antaa iltavellin säännöllisesti. Nythän nella syö muuten tissii, mut saa iltamaidon, pullosta korvikkeena 150ml ja nukkuu sillä 4-5h.
Tähän siis järkeviä neuvoja kaipailisin =)

Nyt täytyy ruveta loudaa kuvia koneelle ku neito nukkuu päikkäreitä.
Illasta pääsen sairaalaan kattoo 3vrk ikäistä vauvaa =)) Taitaa olla fiilistelyn paikka, päästä synnärille näin 4kk myöhemmin.

Minä ja Nella vko vajaa 4kk
 
Jos sais hetken kirjoteltua...

moerri: meidän Loviisa on kans hyvin ihastunu omaan äänensä! Kiljuu siis myös hereillä ollessaan lähes taukoamatta... Siis sellaista ilokiljuntaa. Ne muutamat päivät helteitä kun oli, niin en kehdannu olla edes tos takapihalla (rivari) niin paljon kun olisin halunnu, kun likka kilju koko ajan, siinä ei naapureilla varmaan rentoutuminen aurinkotuolissa ihan onnistunu... :whistle: Mä luulen että kai se ihan normaalia kuitenkin on. Loviisa on muutenkin tosi seurallinen, eli ei viihdy juuri yhtään itekseen, vaan jonkun pitää seurustella sen kans melkein koko ajan ja olla katsekontaktissa. Sen takia en ehdi tännekään kirjoitella juuri koskaan, kun tää on niin hankalaa, kun vähän väliä katkeaa ajatus kun likalle pitää höpötellä... isäkin osallistuu kyllä todella hyvin, mutta silloin mulla on sitte yleensä muita "tärkeämpiä"/kiireellisempiä hommia kuin tämä. Päiväunia kun Loviisa ei edelleenkän nuku kuin 3x30 min, se on melkein minuutin tarkasti tuo 30 min. Th oli sitä mieltä että on liian vähän, mutta en mä oo saanu sitä enempää nukkumaan, en sisällä, ulkona vaunuissa, sylissä, vieressä isolla sängyllä tai missään! Se on ihan täysin hereillä heti eikä tietoakaan että uudestaan nukahtais. Isäänsä tullu... meikäläisellä sitte kestää herääminen vähän kauemmin, siksi en päikkäreitä koskaan juuri nukukaan!

Meillä on BB active reppu ja on musta tuntunu ihan hyvältä, tosin ei ole vertailukohteita! Paitsi liinaa kokeilin heti vastasyntyneenä ja siitä ei tykätty kumpikaan, ei likka eikä minä. Tosin niitäkin on lukuisia erilaisia. Mä kysyin tuosta repusta aiemmin neuvolalääkärissä ja hän oli sitä mieltä että kaikki Suomessa myytävät reput on lapselle turvallisia.

Perunaa, porkkanaa ja päärynää on meilläkin nyt maisteltu muutamana päivänä. Ei oo onneksi tullu mitään oireita.

Hampaita on tulossa ja välillä se itkettää... pari kertaa oon supon antanu niin on
helpottanu.

Ai niin, viikko sitte oli meillä 4 kk neuvola ja mitat oli
paino 7990 gr
pituus 65,5 cm
pipo 42 cm

Hyvin siis pipana kasvaa :heart:

pimmi: jaksuja sinne! Kunhan saatte häätouhut ohi niin alkaa ehkä sunkin oireet helpottua kun stressi lakkaa! :hug:

taimi & Loviisa 4,5 kk
 
Kiitokset Taimi :) Sitä minäki oon miettiny että kunhan ollaan selvitty noista häistä kunnialla niin hommat ja stressi helpottaa edes jonku verran... Tuntuu vaan niin pöljältä puhua omista häistä niin ku ne ois jotain ihan kauheeta ku senhän pitäis olla yks ihanimmista päivistä koko elämän aikana :ashamed:
Just soitin MLL:lle että saiskohan sieltä jonku hoitajan avuksi koko hääpäivän ajaksi ja vielä yöksi että saatais viettää hääyö ihan hotellissa... Koko ajan oon miettiny sitä että voinko oikeesti jättää nämä niin pitkäksi aikaa jonku vieraan hoitoon ja ei kyllä parantanu mieltä ollenkaan sen naisen asenne ku tuumas että voi olla aika vaikeeta löytää ku toinen on NOIN pieni ja kyseessä on noin pitkä aika. Tietysti sillä hoitajalla pitäis olla myös ajokortti että se voi sit viedä lapset kirkkoon ja illalla kotiin ja sekin kuulemma rajottaa aika paljon vaikka mun mielestä ei tuon ajokortin nyt kovin harvinainen juttu pitäis olla nykypäivänä :eek:
No, jospa se löytäis jonku kivan...

Mintun pää on valitettavasti aika pieni ku 4 kk neuvolassa mitta oli vain 40,7 cm :)
Mutta en mä kyllä usko että tuolla pään ympärysmitalla on niin hirveesti merkitystä ku eikä sitäkin mittaa seurata vaan sen takia että kasvaahan se ja kasvaahan suht tasaisesti?

Meilläkin oli tuota kiljumista vähän aikaa ja oli kyllä täys työ pitää likka edes suht hiljaisena esikoisen päikkäreiden aikaan, mutta nykyään vaan enimmäkseen juttelee ja hekottaa leluille :) Tuo hekottelu hoksattiin toissapäivänä ja nyt sit koko ajan vääntää semmosta tekonaurun kuuloista hekottelua ku näkee jotain mielenkiintoista.

Täälläki on muuten joutunu parina aamuna rappaamaan auton ikkunat tuolla vähän syrjemmässä ja mä en kyllä voi käsittää että miten tää kesä nyt oli sit tässä :eek: Koko ajan sitä on vaan oottanu ja oottanu että kyllä ne helteet kohta tulee ja eipä ne sit tullukaan :( Muutama hassu päivä oli ihan kunnon kesäsää ja sit hypättiinki jo syksyn puolelle vaikka on vasta elokuu... Tulis nyt edes sit hääpäivänä hyvä keli eikä mitään nolla astetta ja räntää :kieh: Mies kyseliki sillon ku varasin kirkkoa että eikö se oo jo aika myöhäinen ajankohta, mutta minä tyytyväisenä ennustin että tämän vuoden helteet on vasta elokuussa... Hek hek, olipa juu...

Mutta täytynee alkaa väsäämään tuota vieraskirjaa ennen ku poju herää päikkäreiltä. Mintusta ei nyt oo vielä haittaa, mutta Lassi saattais olla vähän liianki mielellään apurina :D

Vähän että nämä mun jutut aina venyy ja venyy...
Kirjailijaksi ois vissiin pitäny ruveta...

Pimmi taas
 
Hienoa Muumi, että teillä kaikki hyvin =) Vierähti varmasti kivi pois sydämeltä!

Mamacita: Olen aika paljon noilla babyidean sivuilla vieraillutkin, lähinnä kestovaippajuttujen takia, mutta niin sokea olen, että en ollut huomannut, että siellähän on listattu noita jälleenmyyjiä... :ashamed: Jotenka kiitos vinkistä! Huomasin nimittäin, että tässähän on meidän lähelläkin yksi liike ja käväsin sieltä hakemassa lisää imuja vaippoihin. Aiemmin kun olen niitä tilaillut niin säästyi postarikulut näppärästi :) Katsoitko Moerri näiden kaikkien jälleenmyyjien sivut, löytyykö niiltä tuota Manducaa? Myös babyidean kirpparilla näyttäisi olevan manducoja ja ergoja.

Pimmille jaksamisia ja :hug: Yhdellä sukulaisellani on sama sairaus ja hattua nostan sinulle, että lääkkeiden ym. lisäksi jaksat lapset hoitaa ja häitä järjestää. Toivottavasti tosiaan helpottaisi häiden jälkeen ja muista lepäillä aina kun siihen on mahdollisuus.

Angel: meillä kanssa "iso" pää. en nyt senttejä muista, mutta aikalailla sama kun teillä. Ei kyllä mun mielestä näytä isolta, mutta jos vertaa muihin ikäisiinsä niin onhan noita senttejä aika lailla enemmän. Tasaisesti kuitenkin kasvaa omalla käyrällään, joten huolissaan ei olla oltu :)

Tuntuuko teistä muista koskaan, että järki ja muistikin taitavat olla mammalomalla??? Vai olenkohan ainut, jonka pää pettää vähän väliä... Tänään on taas ollut tällainen päivä :headwall: :headwall: :headwall: Oikeesti, mikään ei ole mennyt putkeen! Yö oli jo yhtä rallia, en tiedä mikä oli, ei nälkä ainakaan, mutta vähän väliä sai ukkelia taputella ja laittaa tuttia suuhun! No tänään on ollut hieman känkkäinen kun kerran nukkui huonosti. Otin sitten tossa päivällä mukaani vessaankin kun ei yhtään halunnut olla yksin. Siellä jostain syystä viihtyy... Siinä sitten mietin, että voisi vaikka sosetta antaa seuraavaksi ja lähdinkin sitä pakkasesta lämmittämään ja istun soseen ja veden kanssa pöytään kun tulee, että jaa, ihan kun jokin mättäis... Siis minä olin unohtanut meidän ukkelin sinne vessaan!! :eek: :headwall: Siellä tuo tyytyväisenä leikki tutillaan ja katteli lamppuja...

Niin ja Pimmi, olen ymmärtänyt, että ne MLL:n hoitajat ovat aika nuoria, joten oisko siksi tuo ajokortti hankalampi juttu? Siis jos eivät ole vielä täysikäisiä? No mutta kumminkin, pois huono omatunto ja nautitte häistä rauhassa jos vain hoitajan saatte! Ei sitä nyt joka päivä naimisiin mennä =)
 
Ai niin... Sitä piti vielä kysyä, että tekeekö täällä kukaan hedelmäsoseita itse? Aiemmin ajattelin, että niitä en kyllä ala väsäämään, mutta toisaalta voisihan sitä silloin tällöin niitäkin tehdä aikansa kuluksi. Mutta siis täytyykö esim. omena ja päärynä jotenkin kypsentää ennen soseuttamista? Kylläpä sitä tuntee itsensä oikein kokkikolmoseksi kun ei tälläistäkään tiedä :LOL:
 
Meilläkin kiljutaan ihan koko ajan...

Ja yöunia nukutaan kuten moerrilla 11-12 tuntia ja päivällä 3-4 kertaa 30 min unet. Kuulemma kiinteiden aloitus voi joillain pidentää päiväuniakin.

Nyt ei ehdi muuta, on mamman jumppailta...
 
Moi tännekin puolelle pitkästä aikaa=)

Meillä ei oo isoa päätä. 5kk neuvolassa viime viikolla oli 42,7 cm. Se on aina ollut hyvin keskikäyrällä ja suunnilleen aivan samoin kasvanut kuin isoveikalla ja siskolla, mutta kuitenkin itse välillä mietin onko liian pieni. Aukile on alusta asti ollut tosi pieni. Neuvolan tädin ja lääkärin mielestä ei oo huoletta aiheen, mutta äitinä tulee kovasti asiaa tarkkailtua.. Poika on iso, leveä harteinen ja selkäinen oikein kunnon raamikas miehen alku. Kasvaa siis yläkäyrällä, niin ehkä sen takia pääkin voisi olla minusta hieman isompi. Tai ihan hyvä se minusta nyt on, kunhan ainakin samaa tahtia kasvaisi. Eikä pienen aukileen takia jäisi liian pieneksi. Ei se sitä onneksi tarkoita!

Meillä kiljutaan myöskin :D

Ja varpaita on syönyt kohta kuukauden :p Ne pitää aina olla selällä ollessaan suussa. Niin lattialla, sängyssä kuin vaunuissakin.

Meillä mennään puolivuotiaaksi täysimetyksellä. Koskaan ei oo juonut pullosta tai maistanut mitään. Tuttipulloa ei edes varmaan oteta käyttöön ollenkaan, vaan aikanaan sitten nokkamuki. Meillä ollaan alusta asti nukuttu huonosti päiväunia. Yleensä 3x45min-1h. Nyt on ihan itsellään ilman mitään muutoksia alkanut pari viikkoa sitten nukkumaan päivisin ainakin yhdet 1,5-2,5h unet päivässä ja kahdet lyhyemmät lisäksi. Välillä noita pitkiä päikkäreitä on ollut kahdetkin :eek: Ja mamma ihmeissään! Yöllä nukkuu 11-12h niinkuin aina ennenkin. 2-3 kertaa yöllä syö. Sopii mulle vielä ainakin ihan hyvin.

Tuleeko Manducalla kannettua oikeasti yli 9kg vauvaa kauan kerrallaan? Meillä on liina ja oon tosi paljon tykännyt sillä vauvaa kantaa tähän asti. Nyt kun Julius on 9 kg on liinailu vähentynyt tosi paljon. Eihän sitä enää jaksa pidempiä shoppailureissja tms. enää kantaa. Tai ei sillä hetkellä paino niin tunnu kun kantaa, mutta illalla päivän päätteksi on niskat hellänä. Oon meinaan miettinyt Manducan ostoa, mutta tän takia en oo enää uskaltanut. Ettei jää melkein käyttämättömäksi. Liinaan verrattuna se on varmaan kätevä, kun saa niin nopeeta laitettua päälle.

Lukeen kerhon kuulumiset!

Ja pitäis alkaa tekeen isompien yhteissynttäreille kutsukortteja. Oikein huvittaa kerrankin päästä askarteleen.

Jade ja Julius 5 kk 6 päivää :heart:
 

Yhteistyössä