Maalismussukat - syntyneet

Ite en osta juuri koskaan mitään herkkuja niin ei niitä siis saa vauvakaan. Ja tosiaan maitoallergia rajoittaa esim. suklaan ja jäätelön antamista. Mä en näe pahana sitä jos antaa lapsenkin maistaa jos ite syö sen nähden jotain herkkuja. Mä en edes muista millon olisin ostanut viimeks jotain karkkia tai suklaata, jossei lasketa lahjaksi ostettuja. Muutenkin makea ällöttää jotenkin nykyään. Aiemminhan mä vedin paljon herkkuja, mutta tuon masennuslääkkeen vuoksi tuli ruokahaluttomuus ja siinä varmaan jotenkin elimistökin tottui siihen ettei mitään sokerisia enää tulekaan. Nyt lääke on vaihdettu mutta eipä edelleenkään tee mieli mässäillä.

Vakuutuksia ei oo minkäänlaisia. En tiedä saisinko luottotiedottomana edes.

Perunajauhoja käytin sillon kun en ollut vielä talkkia hoksannut ostaa ja ihan hyvin ajoi asiansa.

Vauva nukkuu yleensä kahdet päikkärit mutta kestoltaan ovat max. tunnin yleensä.
 
Herkkujen annosta piti vielä sanoa, että kyllä meilläkin on sukulaiset koko aika tyrkyttämässä vauvalle makeaa mutta me ollaan vanhempina sanottu, että ei käy. Me päätämme lastamme koskevat asiat ja isovanhemmilla ei ole siihen mitään mutisemista. Vauva nyt ei vielä pitkään aikaan yksin missään vierailekkaan niin olemme itse paikalla valvomassa ja sanomassa asiasta. Yhdellekin sukulaiselle olen joutunut monta kertaa sanomaan, että ihminen voi olla onnellinen ilman herkkujakin, että ei se ole mikään onnen tae :D Herkkuja tyttö saa toki isompana eivätkä ne ole meidän perheessä mikään peikko mutta en näe mitään syytä antaa niitä vauvalle, kun ei niitä osaa kaivata. Myöhemmin ehkä karkkipäivä systeemi voisi olla ok, en ole miettinyt sitä vielä. Ei kuitenkaan niin, että sitä makeaa vedetään kilo tolkulla yhtenä päivänä viikossa. Ehkä silloin tällöin jotain pientä. "Makeaan totuttamisella" tarkoitin lähinnä sitä, että emme totuta karkkeihin ym. Silloin ei niistä tiedä, kun ei ole maistanut. Kotona leivottua pullaa tms. saa toki jo aiemmin mutta sitäkään en näe syytä antaa vielä aikoihin. Meidän perheessä ei herkkuja kyllä juurikaan syödä eikä varsinkaan vauvan nenän edessä! Terveelliset elämän tavat on se mihin mekin pyritään.

Alennusmyynnit kahlattu läpi ja ihania vaatteita löytyi :)! Meillä käytetään nyt kokoa 86 ja tuntuu, että ei saa enää niin "söpöjä" vaatteita mitä ennen. Haluaisin kuitenkin pienelle vielä vauvamaiset vaatteet päälle.

Mutta nyt iltapesuille :wave:
 
Viimeksi muokattu:
uusi rytmi toimii :) eli herää aamulla n.klo 7-7:30, puuro viimestään klo 8. Ulos klo 9, keinussa hihkutaan, vaunutellaan ja ihmetellään ohi meneviä autoja :) vaunuihin ei enää nukahda vaikka kuinka yritän.. sitten vaan ulkoillaan ja ruoka on noin 11-11:30. ja klo 12 onkin valmista kauraa päikkäreille. 2h meni tänään vaunuissa nukkuen.loppupäivän todella hyväntuulinen, kävin uimassakin lasten kera.
ruoka viiden jälkeen, sitten pari tuntia leikittiin, imuroitiin ja taas leikittiin :) puuron söi just ennen klo 20. maidon joi pimeässä makkarissa mun sylissä (kuten aina). sänkyyn ja sinne jäi :D
PALJON paremmin menee päivä yhdellä nukkuma-kerralla. no, ainakin nyt :D

ja tämähän on virallisesti päivähoidon isompien ryhmän rytmi. very nice :)

karkkipäivä on ja pysyy täälläkin :wave: yleensä en itekään siitä lipsu, mutta mies oli ostanut pirparkakku-suklaalevyn.... njami... nyt sitä sitten salaa lapsilta nautitaan kera punaviinin :p kokeiltavan arvoinen makuelämys!!! iiiihanaa!!!

on ollut rankka päivä, sain hermoromahduksen temppuilevan kakkosautomme kanssa, voihan elämä.... varoitin isompia lapsia että ei kannata olla mun lähellä... :mad: mutta kun se kiukku meni pian ohi, vein kaikki uimaan, ja sain itekin hermoille lepoa :D onneks ne tajuaa etten heille ollut vihainen vaan mokomalle rakkineelle, josta ei ole ollut kuin haittaa, kun ei olla saatu aikaiseksi myynti-ilmoitusta.. huoh...

nyt jatkamaan nautinnollista iltaa kera rakkaan ....
 
Vauvan uusi rytmi Meillä mennään yleensä kaksilla päikkäreillä. Aamulla herätään klo 7.30-8.30 (puol ysin herätyksistä oon ollu erityisen iloinen, kuten tänä aamuna =) ) ja 2-3 tuntia on hereillä. Aamupäikkäreille menee klo 10/11 ja nukkuu noin 1 h. Nyt viime aikoina ollaan syöty ekan kerran noiden aamupäikkäreiden jälkeen. Jos annan aamupuuroa ennen päikkäreitä, niin menee vain muutamia lusikallisia, kun on yöllä tissutellut. Päikkäreiden jälkeen syödään siis kunnon ruoka. Tokille päikkäreille menee n. klo 15/16 ja nukkuu 1-1,5 h. Ennen toisia päkkäreitä saatan antaa vähän välipalaa jos poitsu vaikuttaa nälkäseltä ja unien jälkeen toinen kunnon ruoka. Iltaunille nukahtaa 20-20.30 ja ennen unia tietty iltapuuro.
 
Löytyykö Suomesta tosiaan päiväkoteja, joissa vauvat saavat nukkua ulkona päikkärinsä? Hieno homma. Perhepäivähoidossa se varmaan onnistuu useimmin, mutta että isommissa "laitoksissa"... On aina niin kova totuttelu niihin sisäpäikkäreihin. Me kun ollaan kotihoidossa vielä piiiiiiitkään, niin ei tartte vielä miettiä moista. Jos ensi kesänä on kovia helteitä, niin siinä kohtaa sitten siirrytään viileisiin sisätiloihin. Esikoisenkin kanssa siinä kohtaa luovuttiin ulkopäikkäreistä myöskin, vajaa 1,5-vuotiaana. Hän ei muutenkaan enää meinannut mahtua Emmaljungan yhdistelmiin ja niiden valjaisiin pituutensa (haara-päälaki) puolesta. Katsotaan likan kanssa sitten kesemmällä.

Käytiin tänään esikoisen kanssa rakettiostoksilla. Vielä jää nähtäväksi, että katsellaanko pihassa vai ikkunan takana, kun isi ampuu raketit pihasaunan nurkalta. Voi olla, että vauvasta on liian jännää. Ostettiin vain kauas taivaaalle ammuttavia. Tarkoitus olisi tehdä omatekoinen perunasalaatti ja herkutella nakkien kanssa. Ihan rauhallinen uusivuosi lasten kanssa. Tänään tulee kuluneeksi 10 vuotta yhteistä taivalta isännän kanssakin.:heart: Mihin se aika meni?!

Hyvää uutta vuotta kaikille ja menestystä tulevaan!:wave:
 
kaarja onnea plussasta!:heart:

vauvalle karkkia käytiin eilen miehen mummon luona, hän olis ollu antamassa Venlalle suklaakonvehtia ja pullaa ja ties vaikka mitä.. Oli jo mukaan laittamassa LIKÖÖRIKARKKIPUSSIA!!! Hei haloo!! Muut ei ole onneksi tyrkyttäny makeita Venlalle, ei edes anoppi ihme kyllä..

saippua käytän vain jos on tullu kakka vaippaan joka ei lähde pelkällä vedellä, saippuakin on hajusteetonta ja alhainen ph.

perunajauho sitä on tullu käytettyä jos nivuset punoittaa ja toki ilmakylpyjä lisäks. Koulussakin (lähihoitaja) sitä kehuttiin jopa enemmän kuin talkkia..

mustat vaatteet vauvalle meillä oli 62 koossa musta body jossa valkoisia raitoja se oli minusta nätti. Voisin pitää mustaa mutta en ehkä kokonaan mustaan pukisi.

päikkärit 3 päikkärit nukkuu. Mikä on kyllä hyvä, koska muuten on niin kärttyinen, eikä noi ole vielä yöunia haitannu ku viimeiset päikkärit nukkuu klo 15-16 välillä. Sisällä nukkuu kaikki päikkärit, poikkeuksena vaunulenkki. Ja sieltäkin herää heti kun vaunut pysähtyy pidemmäksi aikaa.

rytmi 6.30-7 herää, puol 8 viimeistään puuro,8.30-9 ekat päikkärit noin 1h, 11 pintaan lounas, 12-13 toiset päikkärit riippuen siitä miten pitkät ekat unet oli ( toiset unet kestoltaan 0,50-1h), 14 pintaan välipala, 15 koiran kanssa vaunulenkille seillä saattaa nukkua tai sit nukkuu kun tullaan kotiin, 17 päivällinen, sit 19 iltatoimet (kylpy) ja puuro, 19.30-20 nukkumassa. Noissa ajoissa saattaa olla puolen tunnin heittoja, ei tod. eletä niin että tasan klo11, 14 ja 17 olis ruoka-ajat. Mennään neidin mukaan mutta pääsäätöisesti noi on ruokailuajat. Mulle on tosi tärkeetä että on päivään joku rytmi, mä kun en osaa edelleenkään muuten erottaa itkuja..:ashamed: Rytmistä tiedän suurinpiirtein mikä vois olla itkun syy..

vakuutus otettiin marraskuussa Venlalle vakuutus. Kun koirillekin on, tuntuis hölmöltä jos tyttöä ei olis vakuutettu ja koirat olis..

onMä aloitan nyt sitten työt 9.1, 4kk sijaisuus. Tyttö onneks pääsi pph:lle maanantaina soitan tutustumiskäyntiä. Arkena on pph:lla ja sit lauantaisin käy vuoropäivähoidossa jos on tarvis sunnuntait sumplitaan miehen kanssa..
Mulle on nyt ton työn varmistumisen myötä tullu joku ihmeen takertumisvaihe tytön suhteen, kokoajan pitäs olla tyttöö pitämässä sylissä ja muutenkin haluis olla mahd. paljon tytön kanssa.. Ja tota "pahentaa" se että siirrettiin tyttö omaan huoneeseen nukkumaan, kun herää herätyskelloon ni ite en kerkeis aamulla laittautua ja syödä, työaamuja ajatellen...
Venla on oppinu pärisemään ärrä kovasti pärisee,ihanan kuuloinen:heart:
Kovasti matkii niiskuttaa nenää ja yskii kun joku yskii.

Jaahas lähdempäs ruokkimaan tyttöä.

Hyvää ja rauhallista uutta vuotta kaikille!
 
meilläkin melkeen nukahti mutta sitten naapurit alkoi pamautella, koira huutaa ja vauva kakkasi... mä en kestä...

joo... muutenkin meni rytmi päin seiniä... appivanhemmat oli käymässä ja viipyivät puoli kymmeneen jolloin vasta sain vauvan sänkyyn. siis toissailtana. siitä eilinen aivan väsy, ja tänään menikin taas kaksiin päikkäreihin :( eikä nyt millään unten maille. ois kiva jos mies tajuais vahtia hiukan enemmän mutta nihkeetä on. hmh... tosi kiva kun ite on koko päivän painanu kotihommia, ruokaa yms. ja lenkittäny koiran kahdesti yms. niin kun hänen tartti olla vauvan kanssa niin mitä tekikään... -laittoi sänkyyn :kieh: perkule sanon mä.
otanpa lapsen sitten tosta lattialle ja vahdin ite. kiitos isäntä. eipä ole ennen käynyt. jaa, eipä tarvinnu :D haki sen ite kun en vaan liikahtanu :D

heheheh

toivotaan hyvää tulevaa vuotta, onnekasta ja suotuisaa :) -ja hedelmällistä ;)
 
pakko palata vielä.

vauva nukahti 22:15 huoooh. ei sitten varmaan ikinä oo valvonut yhtä myöhään. toivottavasti saadaan aamusta nukkua pidempään kuin normisti, ja siitä saatais taas perus-rytmi kiinni.

hoidossa päikkärit enhän missään vaiheessa oo sanonut että vauva aloittaa päiväkodissa.... perhepäivähoitajan rytmi on vaan tää sama kuin päiväkodinkin. ja isommathan menee klo 12 unille. vauva pääsee ulos nukkumaan, ja toivon TODELLA että saadaan rytmi takas tuohon.

mies on ollut viime päivät yli-väsynyt. niin olen minäkin. yritän viimeiseen saakka pitää positiivista asennetta, mutta täytyy myöntää etten jaksa ihan niin kuin ennen.....
pari viimeistä päivää oon ollut kiukkuinen mistä pienestä tahansa. ärsyttävää. mahtaako vaan ressata työn aloitus :(
huoooooooooh....
mä epäilen myös olevani raskaana...
toinen huooooh...
oireet täsmää ja muukin. mutta että ihmistä voikin ketuttaa.
ja miks. en tiedä. sanokaa te.
mä joka sitä oisin toivonutkin, jopa pelonsekaisin tuntein mietin. enkä uskalla testata. vielä.
niin...... no, jospa huominen tuo järkeä päähän....
 
flower,muakin ärsytti kaikki ennen ja jälkeen testaamisen. Muuten oon nyt ollut ihmeellisen kiva vaikka olenkin raskaana :cool:. Ainoastaan vituttaa tää paisuminen minkä olen nyt aloittanut... Mahasta ei voi enää erehtyä vaikka viikkoja on ehkä 10...

Rytmistä, toivotaan että saatte sen normaaiksi.
Meillä on ihan tavallista että vauva menee joskus yöunille klo 20 ja joskus klo22 jälkeen, herää aamullakin milloin sattuu. Kai me olaan pahastikin rytmittömiä. :xmas:

Miehet ja vauvanhoito omg joskus :headwall: :LOL:
Eihän niillä mitään maalsiajärkeä ole saatika ymmärrystä. Minä katon läpi sormien monenlaista touhua kun mies hoitaa Assia. Voi pojat minkä näköinen tyttö löytyi yks aamu sängystä kun mies illalla nukutti... Naama täynnä ruokatahroja, ikaiset päivävaatteet päällä. Sellaisia ne miehet on, puupäitä mutta parhaansa nekin yrittää.
 
  • Tykkää
Reactions: kamiliya
niinpä niin... ja yöunien saldoksi kokonaista 4,5h :mad: ei paljoo naurata... valvoin nähdäkseni ilotulitukset puolilta öin. vauva kitisi kahden jälkeen moneen kertaan, kunnes kolmelta annoin pullon. sit heräsin viideltä kamalaan vatsan poltteeseen...
ripuli iski ja vatsaa kiertää. ihan kiva. en sitten nukkunut enää viiden jälkeen..
että voihan mun tuntemukset olla ihan johtuneet vatsataudin tulostakin. turvotus jne ...

mä niiiiin otan päiväunet tänään :D
 
Tiinelli, repesin täysin kun luin kommenttisi miesten lastenhoidosta - huippu!

Rytmeistä ja rytmittömyydestä - vauvat on erilaisia, kuten me vanhemmatkin. Mä kyllä uskon, että toiset vauvat, ja myöhemmin lapset, vaativat melko tiukat raamit elämäänsä.

Meillä naapurintytöllä menee vielä nyt ekaluokkalaisenakin elämä sekaisin, jos ei ihan tarkkaan tiedä mitä kulloinkin on tulossa ja tapahtumassa. Ruokailut ja nukkumiset täytyy siis mennä säännöllisesti, jos nyt ei tietenkään sekuntikello kainalossa.

Muuten mun mielestä rytmittömyys vauvalla ei ole ollenkaan paha asia, ellei se joko haittaa perheen muuta elämää tai esim. väsytä vanhmepia liiaksi.

Meilläkin oli tämä pienin ihan hurlumhei-rytmissä, kunnes osittain palstan innoittamana aloitin unikoulun pari viikkoa sitten. Huomasin, että olin itse väsynyt siihen, että vaikka isommat nukkuivat oli vauva hereillä, päikkärit menivät miten sattui ja heräilin useita kertoja yössä. Vauva halusi tissiä, mutta tuskin nälkäänsä, vaan ennemminkin tavan vuoksi.

Töihinpaluu lähestyy (snif), joten ajattelin että oma ja perheen elämä on helpompaa, kun elämällä on jonkinlaiset raamit vauvankin kanssa.

Kellosta ei edelleenkään katsota, enkä esim. herätä vauvaa jos hän nukkuu aamulla pitkään, mutta päikkäreille laitan säännöllisesti ja iltaunille kasilta.

Unikoulu (tassuttelu) toimi hyvin ja ihmeen nopeasti.

Tällaisia ajatuksia tällä kertaa - ihanaa uutta vuotta kaikille!
 
tintille tsemppiä sairastamisen kanssa!

Joo flower toivotaan että nyt alkais mennä paremmin. :hug:

Rytmit... Täällä kolmen lapsen, kahden koiran, seitsemän hevosen ja 2 lampaan taloudessa on vaan pakko joustaa ja ratketa vähän väliä. Kaaospäiviltä en todellakaan välty ikinä. Kerran viikossa on joku soppa... Yleensä hevosten kanssa jotain, kaikki muutenkin menee päin honkia ja Assi ei nuku niinkuin tavallisesti joten soppa valmis. Yritän silloin aina vaan puhaltaa, laskea kymmeneen ennenkuin alan kaaosta selvittämään. On ollut päiviä että oon meinannut saada Einari Epätoivo-kohtauksen kun mikään ei luista.Yhtenä aamuna yks heppa laittoi tallia remonttiin ja rikkoi karsinansa, poni karkasi ja juoksi pitkin tietä koirat vanavedessään. Ei paljon hampaita naurattanut silloin.

Uusi vuosi on toivottavasti hyvä, ainakin uskon niin. Ei menneessä vuodessakaan valittamista. Eilen kun aamupimeällä raahasin hevoset ulos, pysähdyin tuonne talviseen maalaismaisemaan hetkeksi miettimään. Ajattelin että tänä vuonna syntyy viimeinen lapseni, kuinka taas elämä heittikin kuperkeikkaa. Yritän todellakin nauttia tästä raskaudesta mikä on mulle vaikeaa kun en tykkää tästä olosta yhtään.

Raskausviikot... Mur :mad:, me ei olla neuvolatädin kanssa yhtään samaa mieltä niistä. Mun laskujen mukaan nyt ollaan jo 10 viikon ohi menty, neuvolan mukaan ei olla niin pitkällä vaikka yksityinen gynekin oikein mittasi sikiön. Noh, mulahan olis ollut ensimmäinen neuvola vasta tammikuun lopussa rv 13-14 mutta sain sen aikaistettua kun soitin neuvolaan, kävinkin siellä aatonaattona. No nyt sitten tuli ultra-aika (niskaturvotukseen) mikä on 18.1 ja mun laskujen mukaan silloin olisi rv 14+2 joten liian myöhäistä mitata nt. En jaksa alkaa valittamaan enää, toivottavasti saatais kuitenkin seula tehtyä kun miehen suvussa niin paljon kehitysvammaa rasitteena.

Mahtavaa alkanutta vuotta kaikille!!! :heart:
 
kiitos tsempeistä :hug: en tiedä mikä mua riivaa, en oo lainkaan oma itteni :(
mies sanonut totuuksia, ja tottahan ne on olleet. oon ollut ihan hirveä. mä joka yleensä en todellakaan käyttäydy moisesti... nyyh. :ashamed:
kai sitä vaan on ollu liikaa kaikkea, ja yrittää jaksaa suorittaa kaiken vaikka millään en ehdi, eikä tarviiskaan. vaadin siis iteltäni.
sovussa ollaan oltu koko ajan, mä oon vaan kiehunut ja mies todennut rauhalliseen ihanaan tapaansa, että ihan oikeesti nyt vois ottaa rauhallisemman vaihteen.
miksi mä en ikinä tunnu oppivan??!!!

no, päivä ollut kaikin puolin oikein kiva silti. oon yrittänyt hillitä kiukkuni, mistä hiiskatista niitä aiheitakin tuntuu ilmaantuvan??!! kenellekkään ei ole mitään syytä olla kiukkuinen, mun hermot vaan soi.
ulkoiltiin ihanassa säässä lasten kanssa, ei mun hermot onneks niiden kanssa mene. aurinko paistoi ja meillä oli mukavaa :)
mies laittoi iltapalan ja on ollut paljon vauvan kanssa illasta. siivotakin ois tarvinnut mutta tänään kuljin laput silmillä :D hei, vihdoinkin sen edes osasin :D

tintille paranemisia perheeseen!! kipeenä oleminen on rankkaa, toivottavasti helpottaa pian.

tiinelli miten se terkkari muka vois olla eri mieltä kuin yksityinen? tai no, voihan se... tsemppiä sulle, mullahan oli odotuksessa terkkari joka vähätteli kaiken ja tiesi mun olotilatkin paremmin kuin minä...

noniin, viimeinen ilta työttömän arkea... aamulla alkaa totinen torvensoitto :) työelämään paluu ja sitä rataa. kiva kyllä, vihdoinkin päästä oikeasti alkuun, neljän kuukauden odottelu ja epätietoisuus on takana. mä selvisin siitä! hyvä minä :)

täysillä eteenpäin uusia haasteita, tulkoon uusi raskauskin, mitä siitä sitten jos niin käy :) tää päivä oli niin pysäyttävä, että jotenkin aukeni silmät siihen mikä onkaan tärkeintä, ja mitä asioita on aivan turha murehtia.

kiitos palsta, palaan huomenna :)
 
Kaikille aivan mahtavaa uutta vuotta!

Meillä oli eilen ihana ystäväpariskunta 9kk lapsensa kanssa, kyllä oli pikku pojilla kovasti ihmettelemistä toistensa kanssa. Oli tosi mukavaa, käytiin ensin ravintolassa syömässä, sitten meille oleskeleen, syötiin vähän lisää ja miehet sauno yms. Leppoisaa oli. Vieraat lähti 4 aikaan yöllä :whistle: tämä päivä ollaan vaan laiskoteltu vauvan kanssa kotona.

Vuosi 2011 oli ehdottomasti elämäni paras ikinä!!! Super onnellisena on huippu hyvä aloittaa uusi vuosi.
 
HYVÄÄ TÄTÄ VUOTTA KAIKILLE!!!

Vuodenvaihde meni oikein mukavissa merkeissä. Ensin oltiin ystäväpariskunnan luona syömässä ja siitä siirryttiin miehen veljen mökille raketteja paukuttelemaan. Pikkumies missasi ne kyllä täysin, sillä odotettiin sinne kahteentoista asti.

Mä en tehnyt mitään virallisia uuden vuoden lupauksia, mutta kuntoilua olis tarkoitus lisätä. Perjantaina kävin pitkästä aikaa jumpalla ja tänään meen kans. Jos kaks kertaa viikossa pääsis jumpalle, olisin tyytyväinen ja jos joskus kolme kertaa viikossa, niin se olis jo huippusaavutus. Ens kesäksi siis rantakuntoon, ellei sitten uusi raskaus yllätä tässäkin osoitteessa. :) Eihän me oikein mitään ehkäisyä käytetä, kun hormoneja en halua syödä ja kumista ei kumpikaan tykätä...

Kamiliya Kerrotko enemmän teidän unikoulusta? Olis kiva kuulla. Meidän piti pitää pojalle unikoulu joulun välipäivinä, mutta hän olisikin flunssassa, niin se meni sitten siinä. Nyt poitsu on aikalailla tervehtyny, joten pitäis miehen kanssa sopia unikoulun aloittamisesta.

Voimia väsyneille, kärsivällisyyttä parisuhteeseen ja iloa arkeen toivottaa

Marni ja Hymypoika 9 kk 1 vko
 
Hyvää uutta vuotta kaikille :)

Täällä oli uutena vuotena serkku, sen avovaimo ja hänen veli istumassa iltaa ja oli oikeen mukava ja onnistunut ilta :)

tiinelli: No onpas outoa kun ei neuvolantäti usko vaikka yksityiselläkin oot käynyt ultrassa :eek:

Uuden vuoden "lupaukset" on vähän samaa kuin Marnilla, kuntoilua on aikomus lisätä :)

Mulle on ihan normaalia että joskus on paskempia päiviä ja oon pahalla päällä. Jos vituttaa niin sit vituttaa ja saatan muille ihmisille purkaa kiukkua. Ja niin muutkin tekee mulle, normaalia elämää. Tai siis jos on paska päivä niin on.

Nyt mua ainakin väsyttää ihan hulluna ja en jaksas lähtä mihinkään mut pakko mennä kauppaan ja katsastuttaan auto, saapahan ainakin sen kuukauden lisää ajoaikaa tuohon romuun.
 
Unikoulusta - toteutin unikoulun suunnilleen samalla tavalla kuin aiemmillekin.

Jännää on se, että esikoisen kohdalla en ollut mistään tassuttelusta kuullutkaan, mutta jos menee äidinvaistoilla, tulee noin tehtyä luonnostaan!

Aiemmille olen toteuttanut unikoulun hiukan myöhemmin, mutta nyt huomasin väsyväni iltaroikkumiseen ja yötissittelyihin - töihinpaluukin lähestyy, joten sitä ennen olisi kiva nukkua kokonaisia öitä.

Muutamia mielestäni tärkeitä periaatteita unikoulun toteuttamiseen:

- selkeä iltarutiini, josta vauva tietää, että nyt mennään nukkumaan. Rituaalien ei tarvitse toistua tarkasti samaan aikaan joka päivä, mutta kauhean suuria heittoja ei kannata olla.
- virkeää vauvaa ei kuitenkaan kannata yrittää laittaa nukkumaan (esim. jos on jostain syystä nukkunut päikkärit tosi myöhään, kannattaa edes jonkin verran lykätä iltaunia)
- johdonmukaisuus - kun unikoulu on aloitettu, se viedään loppuun asti. Vauvallakin on turvallinen olo, kun vanhempi on varma siitä mitä tekee
- kokemukseni mukaan vanhempien ei tarvitse nukkua eri huoneessa, vaikka joissain ohjeissa näin neuvotaankin
- varmista, että olet itse riittävän virkeä ja pitkäpinnainen toteuttaaksesi unikoulun.

Meillä toimittiin näin:

Iltapalan ja iltapesun jälkeen iltaimetys makkarissa, jossa hämärä valaistus.

Tärkeää on, että vauva ei nukahda pullolle/rinnalle. Saa olla raukea ja silmät lupsua, mutta ei saa olla unessa.

Tässä vaiheessa ei kannata jutella eikä varsinkaan ottaa katsekontaktia. Itselläni on tapana hyräillä/laulaa hiljaa unilaulua.

Jos vauvalla on tapana juoda iltamaito jo aiemmin, tämän kohdan voi mielestäni korvata (lyhyellä) keinuttelulla sylissä.

Vauva lasketaan sänkyyn. Itse pidän hetken kättäni vauvan päällä ikään kuin kertomassa että ei hätää, nuku vaan. Vauva ei saa kuitenkaan nukahtaa vielä - ajatus on, että vauvan täytyy hakea uni itse omassa sängyssä - näin hän tietää, ettei siellä ole mitään hätää, ja osaa hakea unen uudelleen yöllä herätessään.

Poistu huoneesta. Mikäli vauva itkee, kuulostele hetki. Pieneen itkuun, joka ei kuulosta hätäitkulle, ei kannata ihan heti reagoida.

Käy kuitenkin huoneessa viimeistään viiden minuutin päästä. Mikäli vauva seisoo, laita hänet makuulle ja silittele/taputtele hetki - kaikilla vauvoilla on eri kohta mistä rauhoitttuu (selkä, vatsa, reisi..) - kokeilemalla löytyy oikea. Älä puhu, äläkä ota katsekontaktia.

Nosta vauva sängystä vain siinä tapauksessa, että itku on lohdutonta eikä rauhoitu millään.

Odota kunnes vauva on rauhoittunut ja poistu taas huoneesta.

Toimi samoin yöllä, mikäli vauva herää.

Meillä on kaikkien kohdalla tämä toiminut ja viimeistään kolmantena iltana nukahtaminen onnistuu hyvin - ilman turhaa huudatusta.

Ja meillä on tosiaan edelleen pinnasänky meidän makuuhuoneessa, eikä ole häirinnyt unikoulun onnistumista mitenkään.

Yöt nukutaan pääsääntöisesti heräämättä. Jouluna vaivannut flunssa sekoitti kuviot, mutta heti siitä parannuttua päästiin ihmeen helposti takaisin jo opittuun kuvioon.

Aamut ovat aikaistuneet, mutta vauva nukkuu yöt heräämättä!
 
kamilyan tekemä unikoulu on juurikin millai itsekin toiminut. hyvin toimii. mulla myös sama, että aikaset on ehkä aamut, mutta yöt on hyvät. no, edellisyönä huudettiin kuudetta puhkeavaa hammasta vähän väliä, viime yönä vauva seisoi kolmen aikaan sängyssä ihan hereillä :O tai jos ei se hammas ole puhkeamassa, niin uskoisin että uusi elämänvaihe kun äiti on töissä, ja vauvalla hoidon kavereita, on levottomuutta aiheuttavaa.
tiedä sitten. mutta muutoin sujuu unikoulu hyvin. lapsi ei jää ilman hellyyttä, läheisyyttä, eikä turvaa. ja meilläkin siis nukkuu samassa huoneessa. vaatii itseltä vaan pitkää pinnaa, että JOKA ilta tekee SAMAT asiat, jotka viestii lapselle tulevan nukkuma-ajan.

pikaisesti käyn täällä nyt ennen työpäivään lähtemistä. alku ollut aika väsyttävä, ekan päivän jälkeen vauva olikin illan aika kiinni mussa. ymmärrettäväähän se on. edessä ois vielä pari päivää, ja sit pitkä viikonloppu. loiva alotus työelämään :D vauva oli jo pääsemässä tutista hienosti irti, mutta ei ollut järkeä vierottaa kokonaan yhtä aikaa tämän mun työn aloituksen kanssa samaan aikaan. ja nythän se tuo lohtua hyvin päivän aikana. ehtiihän tuon vieroittaa.

kello käy.... riennettävä eteenpäin. :wave:
 
Kiitos kamiliyalle unikouluohjeista! Täytyy varmaan kokeilla viimeistään tuossa parin kuukauden päästä, kun meinaan yösyötöt jättää pois, ellei likka sitä ennen siihen rupea itse.

Meillä on ollut viimeiset kaksi viikkoa huimaa kehitystä motoriikassa, minkä takia yöt onkin muuttuneet jälleen levottomiksi. Kahden viikon sisällä likka rupesi istumaan tuetta ja nousemaan polviseisontaan tukea vasten. Eilen konttasikin kaksi kertaa ja tukea vasten ollessaan polvillaan nosti jo toisen jalkapohjankin lattiaan. Yöt sitten reenaillaan urakalla.=)

Hapanmaitotuotteista ollaan nyt kokeiltu raejuustoa, kermaviilia, jugurttia, viiliä ja piimää. Pari palaa juustoakin on mennyt. Nuo juustot maistuukin likalle tosi hyvin. Viili ja jugurtti menee hedelmäsoseiden joukossa ihan vaivihkaa. Piimä vain on tosi inhokki. Pari kertaa maistoi, nyt jos näkeekin mukissa valkoista, niin suu pysyy kiinni.:LOL: Tosi hiljakseen täytyy näitäkin kokeilla, kun masu meni entistäkin kovemmalle, vaikka ihan pienistä määristä on kyse.:(

Hirmuinen lumimyräkkä ollut tänä aamuna. Saa tehdä ihan kunnolla töitä, että pääsee vaunujen kanssa eteenpäin samalla kun vetää pulkkaa perässä. Pulkkamäkeen asti ei tänään jaksettu mennä. Tavallisesti nähdään siellä seudun mammat lapsineen päivittäin. Kivaa seuraa esikoiselle - ja tietty mullekin (likka nukkuu tavallisesti ulkoilun ajan vaunuissa).

Ensi viikolla alkaakin esikoisen jumppakerho ja sisarusmuskari. Otan vauvaakin tuonne omaan liikuntakeskukseen kevään mittaan silloin tällöin äiti-vauvajumppaan. Kevään harrastukset on siis hanskassa.

Ei malta odottaa huhtikuun puoliväliä, kun isäntä pitää 6 viikkoa isäkuukautta, sitten kuukausi töissä ja taas kesäloma. Hieman helpotusta siis tiedossa. Kun em. lomat on pidetty, niin sittenhän kaikki on jo tosi paljon helpompaa näitten pienokaisten kanssa. Viimeinen vuosi ennen töihin menoa onkin sitten touhua täynnä, kun pääsee näitten kanssa ihan eri tavalla liikkumaan. Ovat sitten 4,5v ja 2,5v hoitoon mennessään.

Mutta nyt täytyy vaan yrittää sinnitellä, vaikka univajetta onkin...
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Kamiliya antoikin kattavan oloiset ohjeet, hyvältä tavalta kuulostaa! Tästä vois itsekin ottaa vinkkiä...

Kyllä sen jo omassa olossakin huomaa, ettei vauvan syntymän jälkeen ole ihan täysiä öitä nukuttu. Ehkä itse vielä jotenkuten kestän, mutta parisuhteelle tästä koituu kyllä laskua, kun illalla en oo ihan mikään pirtein peipponen enää ;)

2012, uudet kujeet. Lupasin olla tänä vuonna säästeliäämpi ja oikeesti yrittää säästää... olen siinä surkea :D Noh, maanantaina nuo keittiön yläkaapit sai kyytiä ja viikonloppuna kaakelit.. jeejee, koitan tehdä pintaremontin säästeliäästi ;)

Meillä kävellään jo todella hyvin, eihän siinä mennyt kuin reilu viikko, että oppi tuon kunnolla ja nyt mennään jo pitkiä matkoja, huoneen välisiä jopa... joskus herpaantuu keskittyminen, niin sitten mennään hupskeikkaa alas mutta siitä aina noustaan aika vikkelään. Nopea mimmi!

Maitotuotteita: ei vielä sen riisipuuron lisäksi oikeen mitään olla kokeiltu, ehkä kohta alan maistattelemaan, kuitenkin lähempänä 10kk.

Ruokaa syödään jo laidasta laitaan, aika paljon ihan mitä vaan. Hyvin menee alas isommatkin palat ruuan joukossa... Paitsi että eilen kävi niin, että vauvalta lensi sellainen "metri"oksu... siis oikeesti, niin kuin jossain pahimmissa painajaisissa vois oksennus lentää... ja tämä kaikki siis kynästä lähteneen ihan pienen pienen terotuspalasen takia... ;) Kiva oli putsailla!

Flower: jaksamista sinne työelämän aloittamiseen, hienosti se varmaan sinulta sujuu! :)

Harrastukset: minäkin haluaisin aloittaa jonkun ihan uuden jutun, ehkä valokuvauksen, joskos löytäisin jonkun kurssin jostain :)

Miehen vauvan hoitaminen: no on kyllä silmälle karskia katseltaa välillä :) No mutta pääasia että tehtävät tulee hoidettua... Meillä kyllä edelleen minä joudun aika usein muistuttamaan mitä tehdään ja milloin... ei tuo ukkeli muista mitään...

Jaahas, pikaseen vaan tulin kommentoimaan :)

Mindi83
 
Viimeksi muokattu:
uusivuosi vaihtui melkoisessa paukkeessa, mutta ihme ja kumma neiti nukkui koko yön eikä herännyt paukkeeseen, taisin minä nukkua huonommin. Lupauksia ei tullu tehtyä..

vauva omassa huoneessa Venla on nyt nukkunut 4 yötä omassa huoneessa ja JO 2 yötä on nukkunut putkeen 19.30-7 VAU!!!:cool: tais olla hyvä siirtää tyttö omaan huoneeseen, silloin kun nukkui mun kanssa samassa huoneessa saattoi heräillä 2h välein huutelemaan..

kiitos kamiliya nuikouluohjeista!

miehen vauvan hoitaminen meillähän alkaa nyt mennä niin että kun mä aloitan työt niin mies hoitaa Venlaa kun olen illassa tai hän on vapaalla:saint: muuten tyttö on hoidossa tai sit mä hoidan. Mies tekee vain yötyötä. Meillähän mies ei ole juurikaan hoitanut tyttöä niin on melkoinen "hyppäys" miehellä kun yhtäkkiä hän saattaakin hoitaa tyttöä 8h.
Mun piti kirjoittaa kirjalliset ohjeet että mitä koskakin ja mihin aikaan teet..:headwall: Tyyliin että koska annat ruoan, laitat päikkäreille ja koska leikit yms.. Koska jos en olis laittanut noin tarkasti olis mies varmasti laittanu kokoajan tyttöä nukkumaan(jäänyt vissiin tosta "pikkuvauva" ajasta päälle).. Mies sitten luki silmät pyöreenä sitä lappua, tajus vissiin että en mä koko päivää vaan loikoile.:stick: Tää järjestely on kyllä ihan omiaan ukolle:vampire:

Käytiin tänään tutustumassa perhepäivähoitajalla, kyllä voi hyvillä mielin jättää hoitoon. Venlan lisäks 2 v poika eli varmasti hoitajalla aikaa.
Mä aloitankin työt jo 6.1, mies on koko vlopun venlan kanssa:) saas nähdä miten niillä menee.

Jaahas neitipä sit heräs unilta.
 
katjahei onnea uuteen arkeen teillekin!! hienoo että teit tarkat ohjeet miehelle! se helpottaa senkin oppimista juttuihin, eikä oo ihan sormi suussa, että mitä pitää tehdä ja mihin aikaan. oma rutiini hänellekin varmasti tulee, eikä varmaan kaikkee tee kuten sä. mutta runko on hyvä olla, ja uskon että hyvin menee :)

mindi sä voisit alkaa myymään netissä sun sisustusjuttuja :) se ois toimiva, sulla on silmää!

oma: no niin viikko puolessa. työelämä hienosti alkanut rullaamaan, kun vaan vauhtiin päästiin. ekan päivän jälkeen olin kuollut ja kiukkuinen ilkeä akka :D mutta kun se oli voitettu niin mä oikeesti nautin päivistä :heart:
kun mun työt on ohi, saan mennä vielä lenkille koiran kanssa, mies on vauvan kanssa. ilmapiiri kotona on tosi kiva ja rento. ehkä mun pitikin vaan saada työt alkuun ja ketutus lakkasi siihen paikkaan :D
päiviin tullut enemmän sisältöä, eikä ole vain yksin vauvan kanssa kotona. päiviin mahtuu kaikenlaista ja illallakin jaksaa touhuta kotihommia. tosin oon tehnyt tän viikon nää kolme aamua, että pesen pyykit ja tiskit aikaisin, herään klo 6. ehdin kaikki ne hoitaa ennen töiden alkua.
siten jää illat vain oleskeluun. enkä todellakaan hääri mitään :) mäkin ansaitsen huilata pitkän noin 9h työpäivän päätteeksi kuten mieskin. yhdessä sitten rupatellaan päivän tapahtumista, ollaan lasten kanssa, katellaan telkkua ja ollaan koneilla tai luetaan mitä sitten huvittaakaan.

Taidan olla elävä esimerkki miten rankan avioliiton ja rankan eron jälkeen, terveytensä menettäneenä, voi saada pala palalta kaiken kuntoon :)
Aivan ihanaa huomata voivansa olla työelämässä, ilman huolia, ilman kipuja. Eikä mikään estä mua olemasta enää onnellinen :)
Tervetuloa loputon onni, arki ja tavallinen elämä :)

Flower again, niin tyytyväinen.....
 
Hei kaikille!

Meille ei sitten tulekaan vauvaa nyt kesällä. :'(
Eilen neuvolassa ei saatu sydänääniä kuulumaan joten varasin yksityiselle taas ultra-ajan. Kävin siellä tänään ja sydän pysähtynyt pari päivää sitten. Sain tänään ensimmäisen lääkkeen mikä lopettaa hormonitoiminnan ja perjantaiksi menen osastolle zytotec(?)-lääkkeet saamaan että vauvan alku (rv11+) tulee ulos. Olo on kamala ja tyhjä. Kovin kurjaa oli nähdä eloton sikiö joka jo kovasti ihmistä muistutti ja vielä kauheampaa on kantaa kuollutta lapsen alkua sisällä vielä huomisen yli.
 

Yhteistyössä