Maalismussukat - syntyneet

huomenta kaana :D mullapa onkin herätys kuudelta joka aamu :D sä et taatusti pysty siihen :LOL:

sinkkivoide niin, mä luulen että se auttaa ihottumaan aikaisessa vaiheessa, mutta ei todellakaan ole kivoin tökötti iholle, joka on esim rikki jo...
esikoisen aikaan tuuppasin aina, kun niin sanottiin.
vaipan vaihtovälit oli kakkosenkin kohdalla pitkiä, ja ihmettelin miksihän peppu punoittaa ikävästi ?
eikä silloinkaan tajunnut puhtaan vaipan merkitystä, ajattelin vain että kyllä ne pitää pissat. ( ja koska mies valitti aina että vaipat on niin kalliita, ettei niitä ole varaa ostella, niin koitin tyhmänä niistä säästää, aiheuttaen vain vauvalle epämukavan olon :( )
Kolmas kerta toden sanoo :) Eli nyt kun vauvalle vaihdan vaipan lähes joka pissan jälkeen, ja kakat HETI, ei ole ehtinyt muuta kuin välillä hiukan punoittaa. kakat jos on kauppareissulla, iho menee ihan kamalaksi.... toisella taatusti kurja olla :( vaihdetaan siis välittömästi, oltiin missä tahansa :)

pesuainetta pepun pesuun en ole käyttäny mitään, paitsi jos ihan älytön sossi tullut, kuten eilen, että sitä oli sukkahousutkin täys.... piti varpaisiin saakka pestä :D niin hiukan laimensin käsisaippuaa, että ripanderin haju saatiin raajoista pois :D

taas uusi myrsky tuli... :(
no, täytyy mennä vaikka bussilla keskustaan, johonkin on päästävä, isommat lapset ei ole olleet ulkona sitten perjantai-aamun :(

mukavaa tiistai-aamua ja kaanalle huomenta sitten kun mä oon jo menossa iltapalalle ;)
 
Myskyisää huomenta myös täältä :) Eilen oli melkein koko Espoo pimeenä,meillä vain vilkkui valot,ei kokonaan sähköt menny. Nyt kun istun tässä keittiössä ja katson ulos niin en näe mitään,katuvalot ja vastapuolen partsien kaikki valot on pimeenä. Luulen että tuosta vastapäisestä on mennyt sähköt,outoa kuitenkin että meillä toimii:confused:

joulu meni ihanasti:heart: Olimme appiukolla perhejoulua viettämässä,miehen isovanhemmat sekä sisko perheineen oli myös mukana. Lapset sai lahjoja aivan älyttömästi!!!!!!:O Mä en ymmärrä mistä ihmeestä nuo kaikki härpättimet oikein tuli koska olin sanonut kaikille perheille että yksi lahja per porukka ja silti tytöt sai varmaan 20 lahjaa per nenä:O Keskimmäinen ei edes jaksanut avata kaikkia lahjojaan kun oli jo niin sekaisin edellisistä. Onneksi ei mitään sen kummmepia turhuuksia tullut,paljon palapelejä ja piirustustarvikkeita. Itse sain äidiltäni ja mieheltäni matkan Lontooseen:O:heart: Äitini oli ostanut lentoliput ja mieheni sanoi että antaa minulle 200e matkakassaan:heart: Lähdemme kolmen viikon pääästä lauantaina ja tulemme tiistaiyönä takaisin. Mies oli hoitanut lapsenvahdit ja kaikki:heart: Elämäni paras joululahja:heart: Lenni sai onneksi vain muutaman paketin ja kaikki tarpeellisia. Kävelytuoli oli ihan hitti :D Ja poika sai myös vaatteita ja kauanhalutun Ruskovillan kypärämyssyn :)

sinkkivoidetta olen minäkin käyttänyt punaiseen pyllyyn ja on auttanut kyllä todella hyvin. Yleensä 1-2 kertaa on riittänyt ja pylly on parantunut. Myös talkkia käytin kesähelteillä ja sitten tietysti ilmakylpyjä.

pesuainetta käytän ainostaan kylvyn/suihkun yhteydessä. Meillä käytössä Natusanin pesuneste. Muutaman kerran kun on tullut oikein kunnon selkäpaskat niin sanotusti niin sitten olen toki pessyt pojan aineella mutta muuten ei. Meillä oli laitoksella samassa huoneessa nainen kuka pesi vauvansa pyllyn joka pesun yhteydessä lactosanilla tms.oli sitten pissat tai kakat:confused: Mielestäni se on ehkä turhaa,voi lapsen iho kuivua suotta.

kinkkua ja suklaata on lenni maistellut muutaman kerran joulunpyhinä. Myös joululaatikot meni kuin kuumille kiville :D Piparkakkuja on maistellut jo kuukauden verran.

Mitäs uuden vuoden suunnitelmia mammoilla on? Me menemme päivällä miehen siskon valmistujaisiin josta lapset sitten lähtevät appiukolle jatkamaan uuden vuoden viettoa ja me jäämme juhlimaan valmistujaisia aikuisten voimin. Tämä on ensimmäinen uusi vuosi minkä vietämme ilman lapsia,yleensä olemme aina vuorovuosin viettäneet miehen siskon kanssa ´lapsiystävällistä´uutta vuotta mutta tänä vuonna osuu juuri nuo valmistujaiset tuohon samaan niin laitamme lapset parempaan huomaan :) Itse en ajatellut sen pahemmin juoda mutta mukavaa päästä vähän irrottautumaan arjesta yhdessä miehen kanssa ja nauttimaan hyvästä seurasta ja ruoasta :)

Jaaha,aamupalan laittoon rientää hän!!

-Naurukohtaus ja Lenni 10,5kk-
 
tikrulainen Vauvan kakkaaminen on todellakin helpompaa potalla. Meillä ovat molemmat tytöt ovat mieluiten kakanneet potalle. Ja tämän nuoremman kohdalla olen huomannut, että jos kakka on tiukassa, pytyllä on vielä helpompi kakata, kun siinä pylly pääsee "putoamaan" ja linkkuasennossa kakka tulee jo liki itsestään ulos. Kakanmetsästykseen kannattaa mennä aina heti syönnin päälle, silloin ihmistä kakattaa voimakkaimmin luonnostaan.

Pesuainetta en käytä ollenkaan. Esikoinen on kohta nelivuotias ja käsiä lukuunottamatta tyttö ei ole mitään pesuainetta iholleen tai hiuksiin saanut. Lapsi pysyy puhtaana pelkällä vedellä. Pesuainetta ei suositella aikuistenkaan alapäänpesuun, vauvan kohdalla en edes ajattelisi.
 
Uudenvuoden suunnitelmia ei ole. Kahdestaan ollaan vauvan kans kotona ja kattelen parvekkeelta mahdollisia ilotulituksia. Ei voida myöhään lähtäkään mihinkään kun vauva menee illalla nukkuun siinä kahdeksan maissa. Äiti ei aikonut ottaa sitä yöksi koska ei halua että menisin ryyppäämään. Ei sitte, en jaksa alkaa kinuamaan.

Pesuainetta en käytä kuin kylvyssä. Tai no sillonkin useimmiten öljyä, vauvalla on niin kuiva iho. En itekään käytä alapään pesuun mitään pesuaineita, tai en ainakaan usein. Itellä sellaset ainakin kuivattaa niin paljon.

Mä oon sellanen että saatan olla päivän syömättä ja illalla sitten syön jotain. Aamusin en syö mitään, en oo koskaan syönyt, hyi. Tekisin täällä varmaan ruokaa jos sitä olis joku muukin syömässä kun minä. Ei huvita pelkästään itelle tehdä. Mut nyt siis aikomuksena alkaa syöttää vauvalle samaa niin asia muuttuu.

Kolme liha-ateriaa.. mähän siitä mainitsin. En oo miettinyt että miks. Ja siis en meinannut että joka päivä, vaan joskus jos sattuu. Ei kai siihen mitään järkevää syytä olekaan :D
 
Heips!

Eilen olikin aikamoinen myrskyinen sää.. ihme ja kumma, mitään isompia osia en nähnyt lentelevän.. :D Tutut soitti, jotka asuvat Turun seudulla.. oli ollut silloin 16 tuntia sähköt pois! Aikamoinen muutos heille, kun kaikki on kiinni sähköstä. Meillä ei ollut katkoja eikä mitään, mutta sehän ei tälläsessä vanhassa talossa, jossa puulämmitystä ois mikään ihan maailmanloppu.

Niin se joulu meni äkkiä ohi! Tänä vuonna olikin aika lyhyet jouluvapaat. Aatto meni kivasti, lapset sai tosiaan ihan riittävästi leluja, oli siellä jotain "turhaakin" joukossa, mutta legoja lisää, brion junarataan osia, puiseen lelukeittiöön lisäosia, nukkekodin kalusteita ja tosiaan pelejä, niistä aika paljon meidän perheessä pidetään. Nyt onkin pelattu aika paljon, mm. labyrinttiä.

Vaippaihottuma/punoitus: meillä on ollut myös käytössä ihan vaan perunajauho tai talkki, ei oikeen muihin ole ollut tarvetta...

Pesuaineena: on ihan öljy, tai sitten jotain natusanin saippuaa on jos jotain kunnon likaa.. iho on vauvalla ollut tosi hyvä.

Meillä vauvan pesu ei ole ongelma, mutta esikoisen hiukset on nyt tullut ihan pienessä ajassa ihan kummiksi, siis ne on ihan älyttömän paksut ja onko ne muuttunut nyt ihan sileistä karheiksi... mitä ihmeen ainetta mä niihin laitan, että ne tulis helpoksi harjata ja muutenkin käsitellä... ?

Uusivuosi: varmaan jotain pieniä raketteja, ihan vähän... ja tinat katsellaan.. tuskin mitään erikoista, syödään hyvin ja ollaan ihan perheen kesken :)

Meillä vauva on maistanut myös jo jotain muutakin kuin vauvan ruokaa, noin kuukausi takaperin sillä oli piparin pala suussa, kun isompien kanssa leivoin pipareita ja oli lattialle tippunut :D Riisipuuroa maistettiin kanssa näin joulunaikaan.

Kävely on nyt ihan älyttömän nopeasti kehittynyt, hauskan näköistä kädet ojossa tasapainoilua... välillä mätkähtää alas, mutta aika hyvin kuitenkin jo yli metrin menee jos tasapaino säilyy :)

Tänne oli tullut niin paljon tekstiä, että täytyy tulla paremmalla ajalla lukemaan tarkemmin :)

Mindi83
 
taas myrskyää... meillä sähköt on pysyneet koko ajan, onneksi. ei ole puuhellaa missä tehdä ja lämmitellä ruokaa.. saati keittää kahvia :D mä varmaan menisin pihasaunalle kiukaan päälle tekemään pannukahvia edes jotenkin, jos näin kävisi :D :D :D
oon hurjan onnellinen etten ole laivalla tän myräkän aikaan... henki lähtisi, pelkäisinkin jo niin paljon..

kolme liha-ateriaa no ei kai sentään.... miksi opettaa lasta ahmimaan liikaa... ruokaympyrä on mun mielestä toimiva juttu, vaikkakaan näin pienillä salaatin osuus ei ihan toimi niin hyvin, mutta muuten kasviksia ja lihaa sopusuhtaisesti.

rytmi no niin, vauvantahtisuus on toki hyvä, mutta ei sekään huono ole, että tukee lasta johonkin rytmiin. vaikka meilläkin rytmi on selkeä, ei se minuuttipeliä ole.
joskus syö puoli 8, joskus tasan. mutta ei heitä tunnilla. eipä ne päivähoidossakaan odota että kenellä on nälkä milloinkin, vaan tietyt kellonajat on niin ruokailulle ja unillekin. se luo mun mielestä tietynlaista turvaa lapselle. jostain asiasta se panee merkille et hei, nyt kuuluu mennä nukkumaan,ja juttu hoituu. toki kellä on mahdollisuus olla vauvan kanssa pitkään, pois työelämästä, se kotielämän rytmi on jokaisella oma.
on kiva että löytyy erilaisia katsantokantoja näihinkin asioihin. tiedän esim perheen jossa on yli 10 lasta. niillä on tarkat rutiinit ollut aina. ja se toimii. sitten on niitä kellä ei selviä aikoja mihinkään, mutta sekin toimii :)

uusivuosi kotona perheen kesken :) syödään taas hyvin ja ollaan ja saunotaan. ei ihmeellistä. loppiaisena sitten koittaa se vauvan yö-kyläily, ja meillä A-luokan vuorokausi kavereiden kanssa. ryypätköön kuka haluaa, mä nautin vapaa-illasta lasten hoidosta :)

alennusmyynnit pahus kun rahaa tulee vasta ens viikolla, ja niin kiirus viikko edessä... yhtenä päivänä pääsen aikaisemmin, joten siitä taidan suunnata kaupoilla käymään. mä tarttisin talvitakin ja jotkut kivat saapikkaat :) ja vauva tarttis vaikka mitä, koon 80-86 vaatteet puuttuu melkein kaikki...

vauvan istunta mikäs se tyyli onkaan, kun on toinen jalka koukussa polvi eteenpäin ja toinen polvi taaksepäin....??? no, meillä istutaan usein jo niinkin. aika kiva huomata näinkin pieni muutos kehityksen edistymisessä :)

kahdeksalta meni kaikki lapset nukkumaan. meillä siis vallan hiljainen torppa tällä hetkellä :) hih...
 
Meillä meni joulu mukavan rauhallisesti. Aattoaamuna keiteltiin riisipuuroa kotona ja katsottiin Lumiukko. Sen jälkeen lähdettiin anoppilaan syömään ja availemaan lahjoja. Iltapäivällä siirryttiin mun vanhemmille samoin syömään ja availemaan lahjoja. :) Sekä mun että miehen vanhemmilla oli tosi leppoisa tunnelma ja kaikin puolin mukavaa. Yöksi tultiin kotiin. Joulupäivänä oltiin koko päivä mun vanhemmilla. Syötiin, pelailtiin, syötiin vähän lisää. :p Vauva sai aika paljon lahjoja, mutta ne oli tosi kivoja. Ei mitään älytöntä. Paketeista löytyi mm. lampaan talja, kirja, vaatetta, pari lelua, Brion työntökärry, palapeli, "renkulatorni". Tapanina nähtiin miehen kanssa ystäviä ja appivanhemmat oli vauvaa katsomassa. Käytiin syömässä hyvin ja istuskeltiin maltillisesti iltaa. Oli tosi ihanaa olla yhdessä tuulettumassa.

Uusi vuosi Miehen ystävä pyysi meidät heille kylään. Heillä itsellään ei ole lapsia, mutta kuulemma on muitakin lapsiperheitä tulossa ja juhlat on lapsiystävälliset, eli leppoisaa yhdessä olemista, saunomista ja ruuan laittoa. Olin tosi iloinen, kun saatiin tuo kutsu, meillä kun ei ollu mitään muuta suunnitelmissa.

Vauvan flunssa Nyt ollaan jo voiton puolella flunssasta. Poitsun nenä valuu edelleen, hengitys vähän rohisee ja hieman yskii, mutta selvästi oireet jo helpottuneet. Nyt vaan näyttää siltä, että ylähampaita olis tulossa enemmänkin. Ikenet on ihan turvoksissa, joten ne saattaa sit taas valvottaa, blaah.

Pesuaineen käyttö Mä oon tykästyny Aco Baby sarjaan ja sen miedolla vaahtosaippualla pestään pylly ja kylvyssä koko kroppa. Ei oo kuivattanut ollenkaan. Poitsulla on kyl muutenkin tosi hyvä iho, eikä olla juuri ihottumista kärsitty - onneksi.

Herkkuja vauvalle En oo antanut ollenkaan, enkä kinkkua tai muuta vastaavaa. Jos nyt joku pienen määrän antaa, niin en usko että siitä mitään haittaa on - jos ei tosiaan säännöllisesti anna. Mä luulen, että meidän poitsu saa ekan kerran jotain herkkua omilla 1 v. synttäreillään. Siellä voi sitten kakkua maistaa.

Liha-ateriat Meillä on menny kaks liha-ateriaa jo pidemmän aikaa. Joskus toinen kunnon ateria saattaa olla pelkkää kasvista, mutta yleensä siinä on jotain lihaa joukossa. Kalan antamisessa oon ollu todella laiska. Pitäis antaa säännöllisemmin.

Myrsky pitää kauheeta metakkaa sisäpihalla. Jos toi jatkuu koko yön, niin taidan laittaa meille pedin olkkariin. Vauvakin heränny jo kaks kertaa, vaikka meni n. tunti sitten nukkumaan...
 
FA mulle etäisesti mieleen tulee aitajuoksija kuvaamastasi asennosta. Meillä nykyään välillä istutaan niin, kaverin tyttö taas istuu aina niin :D
Mää haluaisin muutenkin oppia tekemään kasvisruokia mitkä maistuisi koko perheelle, niin musta on ok että lihaa menee vaan toisella aterialla.
kaupungilla oli Hurjasti ihmisiä. meillä on jungle pinkit emmaljungan rattaat, kolme ihmistä pysäytteli tänään ja kysyi että mistä oot ostanut :D hiusväri+raita-aine, kuivashamppo ja 2 t-paitaa esikoiselle h&mltä tarttui mukaan. aijoo, ja tutan leggarit, ei ollut vauvalla yhtään vpun housuja x) mitäs mieltä ootte kun vauvalle pukee mustaa?

saippuaa (erisan hajusteeton etc) käytettiin kun ummetti ja kakkas kerta viikossa; se haju jäi vaatteisiinkin vaikkei vaippa falskannut! nykyään ei käytetä mitään enää, kun ongelma on kadonnut :) :) sisarukset 4 ja 5v käyttää kyllä lasten shampoota+saippuaa. etenki viimekesänä neidin pitkät hiukset oli kokoaika likasena jostain ja haisi kun märältä koiralta. ja se haju ei lähtenyt vedellä ;P vuosikkaasta on isompien hiukset pesty jollain aina, koska vesi ei oo riittänyt selkeästi.

meillä on aamupala usein maitopullo, koska herää esim puoli kymmenen, suostuu syömään kympiltä ja kello 11 on lounas suunnilleen (isompien rytmissä siis syödään yleensä). toisen aterian syö noin 2dl ja toisen 1dl, teen itse ruokasoseet. välipalaksi hedelmäsose tai kaksi, illalla puuroa johon vettä 1dl suunnilleen+sose. jos jostain syystä herää esim JO 8:30 niin sitten aamupala on maidon kera sosetta. velliä keittelin itse tänään ekaa kertaa, peruna+porkkana. kumma kun ihan kaikki kaupan soseet on maidollisia ja ei käy nekään :( mutta eipä tuo suostunut juomaan kun pari nielaisua :D vaikka peruna-porkkana soseena maistuu kyllä.
 
takkuisiin lapsen hiuksiin apu lapsillekin on ihan omaa hoitosuihketta, esim prismassa. en muista nimeä mutta vastaava kuin vesipedon suihkusaippua. tai muumit. sitä voi hiukan tupsauttaa, vaikka aamulla herättyä niin on letti nätisti ;D

aitajuoksu-asento tänk juu, dementia iski kun en osannut tolla tavalla kuvailla :D

vauvalle mustaa vaatetta meillä oli mekko, missä oli takapuolen päällä pinkki rusetti, se kylläkin kävi jo pieneks.
mutta käytössä tällä hetkellä mustat legginssit. menee tosi nätisti esim turkoosin tunikan tai minkä muun paidan kanssa muutenkin. Ite oon vallan mustista vaatteista tykkäävä, mulla on lapsille ollu niitä kans aina. joku voi aatella että onpas synkkiä, mutta mun silmissä ainakin ihan jees :) eli vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: tykkään :D

naurukohtaus saitpa aika kivan lahjan :) on niin jo melkein hellyttävää lukea sun päivityksiä. tilanne kun ois voinut olla aivan päinvastoinkin .... mä jotenkin osaan kuvitella teidät, vastarakastuneina ja niin onnellisina. tasapainossa menneiden kanssa. onnekasta on saada olla noin :heart:

vanhemmat pahan myrskyn silmässä... toivonpa todella että ei mitään ole yön aikana pahasti sattunut.... vähältä piti tilanteita on ollut, appivanhemmilta olis palanut talo jos eivät olis sattuneet olemaan kotona ja toimimaan ripeästi...

se on tämäkin viikko taas puolessa..... hellurei ja hilirimpsis :D
 
Huomenta =)

En nyt oikeen osannu mihinkään teiän juttuihin keskittyy, ku oon täällä ihan sekavissa fiiliksissä.. Eilen plussattu.. Ei sitä kyllä tajua, mies ihan into piukassa, mä hämilläni. Ihan toivottu kyllä, muttei mitenkään tehty, eilen miehellekin sanoin, et täs on jotain pyhän sikiämisen tyyppistä kyllä ;) niin harvassa kerrat on ollu. Syyskuun alkuun menee la, jos vaan kaikki menee hyvin. Ja jos vaan kaikki menee hyvin loppuun saakka, ni tää on meidän perheen lopullinen täydentäjä (karvasia lukuunottamatta :p ) eli lisää lapsia meille tän jälkeen ei enää tulis.
Ja tän takia tulinkin oikeestaan tiinelliltä kysyyn, et mites ratsastus? Onko siitä jotain haittaa? Harmittas tosi kovin, jos nyt joudun hepat jättään, ku just vielä löydetty mun vakioratsun kans yhteissävel. Voiskohan ainakin tän ihan alun viel ratsastaa?

Anteeks, etten nyt osaa tarttuu oikeen muihin juttuihin, mut joulut meni täälläkin hyvin :) Lahjoja tuli meillekin ihan järjettömästi... Uudet vuodet menee rauhallisissa tunnelmissa veljen perheen kanssa.
Mukavaa keskiviikko päivää!
 
Joulu meni mukavasti. Meillä oli sukulaisia vieraana. Tyttö sai muutamia lahjoja. Pienestä nukke vauvasta syntyi suuri riemu ja xylofonikin oli mieluinen. Tyttö on tosi musikaalinen ja osaa soittaa hienosti rytmissä mukana :)

Mielestäni on järkyttävän näköistä, jos vauva on puettu täysin mustiin mutta esim. housut tai paita mustana on mielestäni ok, kunhan sen kanssa on jotain muutakin väriä. Pääkalloihin tms. en ikinä itse vauvaani pukisi. Näitäkin olen nähnyt..

Pesuaineita ei oikeastaan vielä käytetä. Kylpyveteen olen lorauttanut apteekista saatua vauvan kylpyvaahtoa. Tyttö tykkää kovasti. Sitäkin vain joskus.

Meidän pieni ei tule saamaan mitään suklaata, piparia tms. vielä pitkään aikaan. Toivottavasti päästään ilman niitä lähelle kahta vuotta. Ei vauva osaa moisia haluta tai kaivata. Riisikakku tai maissinaksu kelpaa, jos muut syövät jotain vaikka kahvipöydässä. Miksi turhaan pilata tuoreita hampaita tai totuttaa lasta makeaan? Se on tietenkin jokaisen oma asia mitä lapselleen syöttää mutta kiinnostaa kyllä tietää, että miksi ihmeessä vauvalle herkuja?

Mutta nyt kotitöihin, kun vauva nukkuu ;D

Marrr ja pikkuneiti melkein 10kk
 
kaarjalle sydämmelliset onnentoivotukset plussasta :heart: onnea onnea, ihanaa :flower:

vauvalle makeaa enpä anna minäkään...eikä mieskään... ollaan marr:n kanssa samoilla linjoilla. miksi totuttaa siihen, mitä ei osaa kaivata. hampaita ajatellen, ja painoakin.

ekat päikkärit ilman tuttia :D oon alkanut vieroittaa, koska näinä kuukausina se on kaikista helpointa. yöksi saa vielä, mutta sekin mahdollisimman pian pois. en kestä 2-v tuttisuita...
 
Kaarjalle onnittelut minunkin puolesta! :flower:

Makea: no joo, mähän en sitä keksiä huomannut ennen kuin oli liian myöhästä :D En muuten anna kyllä vielä makeaa, mutta tuskin mihinkään ihan hirveeseen makean kieltoon ryhdyn... eiköhän saa maistella joskus sillon tällön ihan vapaasti jonkin ajan päästä, kuhan pidetään hampaista hyvin huolta :) Esikoisella hyvät hampaat vaikka muistelisin hänen syöneen keksejä ihan mielin määrin mamman luona kun siellä oli hoidossa enemmänkin kun oli noin vuoden vanha... Ja mamma varmaan taas tällekin on tuputtamassa ensikesänä kaikenlaista herkkua.. :kieh:

Mustat vaatteet vauvalla: Mulla ei taida olla yhtään mustaa vaatetta vauvalle... mutta siis tuo flowerin kuvailema mekko kuullosti kyllä superhienolta.. voisin pukea vauvaa mustiin, mutta tosin ehkä jollain väriläiskällä kuitenkin. Kyllä mäkin joskus mustia vaatteita pidän, mutta valitettavasti tuun kyllä hirmu kalpeeksi sellaset päällä, joten en tiedä onko se mulle ihan sopivin väri.. Isommilla on jotain mustia vaatteita, mutta aika vähäsen.. jotain juhlaan sopivia, ja yksi pääkallo paitakin... tosin sillä on rusetti ;)

Esikoisen hiukset: jotain suihketta täytyy kyllä käydä hakemassa, on ollut jo lähellä muksulle "piilokaljun" leikkaaminen tuonne taakse :LOL:

Meillä syödään kaksi liha-ateriaa päivässä, kaksi puuroa ja välipalana usein joku hedelmä, banaaniakin menee jo ruokalusikallinen :D Rytmi on pysynyt suht samana kuin ennenkin, paitsi että yhdet päikkärit ottaa enää.. tai ehkä joskus harvoin vielä kaksi.

Kaappeja meilläkin jo availlaan ja se on RASITTAVAA... Eilen saatiin auki ihan uusi kaappi taas, ja linnunsiemeniä pisin pitkin poikin lattiaa... Kaikki kelpaa kyllä tutkittavaksi... "tätätätä" hän vaan sanoo kun menee tiedustelemaan mikä on homman idea :)

Minä jo aloittelin joulun purkamisen pois... näin kun joulukuun alussa (ennenkin) aloin koristella, niin nyt olen jo sopivasti kyllästynyt :D Jotenkin tuntuu jopa ihan ihanalta laittaa ne taas pois :D

Mindi83
 
kaarja Onnea! Tiedän tunteen kun tulee puskista tuo uutinen, mutta lohdutan että kuukaudessa ajatukseen ehtii jo melkein tottua :D

Ratsastus ja raskaus anna palaa alku, minimoi tippumisen riski mutta muuten ei haittaa. Minähän kouluttelenkin vielä hevosia, eikä ne ole ihan niin mukavia hepsuja. Oon tippunut viimeksi 4 vuotta sitten, sitä ennen oli kuuden vuoden tauko tippumisessa. Toki himmailen tahtia kuitenkin vähän enkä viiletä enää laukkaa tai esteitä. Oon kaikkien lasten odotusaikana ratsastanut noin puoleen väliin saakka, käyntiä vaan siitäkin viimeiset viikot.

Naurukohtaus ihana lukea sun juttuja :hug:
 
meillä on ollut 1 musta body, ja monia mustia/mustaraidallisia housuja. ekat kuukaudet kuvissa onkin aina jotain mustaa/harmaata/valkoista/vaaleanpunaista :D ei siis mitää kirkasta, vierastan esim punaista mutta nyt jo vähän menettelee kun on isompi.
meillä on kokomusta toppahaalari, ja 5v isoveljen mielestä V ei voi tykätä siitä kun se on tyttö ja tytöt tykkää vaan pinkistä :LOL: mummikaan ei tykkää.. mutta Ihan kaikki muut on kehuneet, ja asusteet onkin valkoiset tai jotain vaaleanpunaista :) ja ensitalveksikin on musta haalari, isosiskon peruja jos vain koko osuu kohdalleen siinä :)
 
mindi ai siis kyse olikin esikoisesta takkuineen? miten mä jotenkin luin hätäseen et tajusin kysessä olevan vauvan hiukset...
siinä tapauksessa PARAS on ihan Bonacuren hoitosuihke. Semmonen turkoosi. En tässä dementian keskellä millään muista nimeä. siinä on aavistus silikonia, siks en ihan vauvalle laittais. mut ekaluokkalaiselle voi laittaa, ja on TAIKA-suihketta. näin kun sen selostaa tenavalle, niin ei selvittelyt ole tappelua. en tiedä kuinka hyvin teillä takkujen selvittelyt onnistuukaan.
:D
mut tee näin, suihkuta kuiviin hiuksiin sitä hoitoainetta, annan vaikuttaa noin 5 min. sitten jonkun tiheäharjaisen harjan kanssa alkaa varovasti harjaamaan. tai isopiikkisen kamman kanssa. millai nyt näyttää parhaiten onnistuvan. ja joka pesun jälkeen aluks suihketta, niin eiköhän kököt pysy pois :)
tuo bonacuren aine on kaikista paras. Taika-suihke suorastaan, takut selkiää kuin iskusta :D hinta saattaa pyöriä jotain kympin päälle, mutta mun käsityksen mukaan sitä saa myös matkakokoina, et voi kokeilla onko se semmosta mitä pidemmän päälle tykkää käyttää. keskustassa on se afrodite-tukku, sieltäkin voi käydä kysymässä :) lykkyä takkujen keskelle :D

yhdet päiväunet nyt testissä miten onnistuu :D kun aamupäivisin menny siihen et nukkunu alle puoli tuntia. joten nyt säädetään vielä hiukan.... eli tänäänkin nukkui alta vartin puoli kymmenen maissa. joten sitten päikkäreille meni puolilta päivin ja nyt on nukkunut 1,5 tuntia. esikoisenkin aikaan jo tässä iässä oli helpompaa kun oli yhdet unet. tulee uni sitten illallakin hyvään aikaan. eikä oikein välttämättä tarviiskaan kaksia unia, no, katotaan miten sujuu :)

onko aamut valostuneet, vai kuvittelenko vaan
 
Ainiin, sitä piti vielä kommentoida, että mustia vaatteita meillä on melko vähän. Parit housut taitaa olla. Kokomustasta bodysta en tykkäisi, mutta musta-valkoraitainen olis ihan ok. Tänään kävin alennusmyynneissä ostamassa poitsulle uusia 80-koon vaatteita, kun 74 senttiset alkaa olla liian pieniä. Aika huonosti vaan oli tuon kokosia vaatteita alessa. Suurin osa, mitä löysin, oli normihintaisia.

Poitsu on ollu pari viime päivää tosi riehakkaalla tuulella. Hassua on ollu toista seurata, kun kauhee meno ja meininki on koko aika päällä. :LOL: Eteenpäin poika ei tosiaan vielä mene, mutta kauheena on kaikkialle pakittelemassa ja sitten tietty jää jumiin johonkin pöydän jalkaan tai muuhun. Ja konttausasentoa on kans harjoitellut tihenevään tahtiin. Ja tänään vaihtoi ekaa kertaa istuma-asennosta masulteen. Ihan kiva, että jotain edistystä on tapahtunut seuraavaan fysioterapiaan mennessä. =)
 
Onnea taas uusillekin plussanneille!!!:flower: Mahtavaa kuulla taas raskausjuttujakin. Meillä kun se kuuluu menneisyyteen, niin on kiva ikään kuin elää sitä uudelleen muiden kautta.;) Meidän perheelle kahden lapsen kokoonpano on täydellinen eikä sitä osaa kaivatakaan siksi lisää. Raskaus tuo vain niin hyviä muistoja, kun olen ollut niin onnekas, että ne ovat olleet helppoja. Haikeuttakin ilmassa siis...

Vauvalle en ole laittanut pesuainetta lainkaan. Etenkään peppuun, joka on altis/jossa on vaippaihottumaa ei suositella pesuaineita, vaan pelkkää vettä ja kunnon kuivausta. Esikoista (2v10kk) ollaan jollakin Natusanin pesuaineella pesty jo jonkin aikaa. Iho kestää hyvin.

Muuten tuosta perunajauhosta vaippaihottumassa. Jostain muistan lukeneeni, että sen kanssa saa olla varovainen, koska voi altistaa hiivalle. Onko kellään kokemusta...? En ole uskaltanut käyttää.

Meillä ei ole vauvalla yhtään mustia vaatteita. Ei tosin mistään tietoisesta syystä. Itsellä suurin osa vaatteista mustaa. Meillä kävi joku aika sitten samanikäinen vauva kylässä, jolla oli aivan mahtava Espritin musta harsotyllipuolihame päällä ja siihen oli yhdistettynä vaaleaa puseroa ja sukkiksia. Upea näky!:heart:

Likka on alkanut urakalla harjoittelemaan tukea vasten pystyyn nousua. Eilen ekaa kertaa polviseisonnassa ja tänään harjoitellaan sitä nonstopina. Heti kun tuo tuetta istuminen onnistui, niin jo pieni mielii pystyyn ja ihan eri tavalla kiinnostusta riittää tavaroihin, jotka ovat korkeammalla.

Mä olen kanssa miettinyt tuota yksiin päikkäreihin siirtymistä, vaikka vierastankin vauvan "ohjelmointia". Meillä kun molemmat päikkärit on kovin lyhyitä ja välissä on pitkä hereilläolojakso, jolloin viimeisiltä unilta herääminen tapahtuu sen verran myöhään, ettei uni sitten enää tulekaan siinä ennen kasia, jolloin pyritään molemmat lapset saattelemaan unille. Meillä on vain se ongelma, että esikoisen kanssa ulkoillaan siinä 10-11.30 välillä, joten vauvaa pitäisi pitää se aika hereillä, tulla vielä sisälle syömäänkin (kun syö aamuisin pelkkää tissiä) ja sitten vasta unille. Muuten heräisi tod.näk. nopeasti nälkäänsä ja olisi piiiiitkä päivä ennen yöunia edessä. Yöunilta herää monesti 6.30-7 paikkeilla, joten voi olla vielä hankalaa...

Mekään ei olla makeaa vauvalle annettu. En ole nähnyt tarvetta. Syy ei ole niinkään se, ettei tottuisi makeaan, koska se on jo myöhäistä, kun äidinmaitohan se vasta makeaa onkin! Kyse on vain terveiden elämäntapojen ja hampaiden vaalimisesta.

Esikoinen on ollut muutaman päivän nuhakuumeessa, mutta nyt näyttäisi menneen ohi. Taas taidettiin selvitä ilman jälkitauteja ja lääkäriä. Esikoinen onkin ollut tänä vuonna vain kerran lääkärissä - tammikuussa! Jälleen näin vuoden lopulla voidaan onnitella itseämme siitä, ettei kummallakaan ole vakuutusta Likankin lääkärikulut on ihan pähkinöitä, kun kaksi pissatulehdusta on hoidettu julkisella. Muuten käytetään vain yksityistä, mutta sairasteltu on niin vähän. Seuraavina vuosina täytyy sairastella tooooooooooosi paljon, että päästäisiin edes plusmiinusnolla tilanteeseen ja kai idea on, että vakuutuksista pitäisi hyötyäkin.:LOL: Näin meillä!
 
Musta on mun mielestä väri siinä missä muutkin enkä oikeen ymmärrä että mikä mustissa vaatteissa on "kauheaa"? Vauvalla on muutamat mustat housut ja ainakin yks kokomusta body. Varmaan siks ei oo enempää kun ei niitä oo niin paljon myynnissä. Musta tuttikin vauvalla on ja yks pääkallokuvioinen bodykin.

kaarjalle onne plussasta!! :)
 
kaarjalle Onnea plussasta! Kiva jouluylläri. :)

Meillä meni joulu hyvin. Lapset sai paljon hyviä lahjoja ja itsekin ihan sopivasti. Molemmat pojat uskalsi käydä pukin sylissä eivätkä pelänneet, katsoivat vain pitkästi.

Mä jotenkin vierastan pienillä lapsilla mustia vaatteita. En itsekkään tykkää pukea itseäni koko mustaan. Tykkään väreistä. :) Mutta siis lapsillakin on ok, jos jokin vaate on musta. Vauvalla on yhdet mustat housut.

Saippuaa en käytä vauvalle ellei ole kakka tarttunut kiinni eikä lähde pelkällä vedellä. Niin on kyllä harvoin käyny. Meidän vauvalla on muutenkin kuiva iho niin ei haluta saippualla kuivattaa sitä lisää. Mutta kylpyöljyä oon miettiny, että vois kokeilla, jos se auttais tuohon kuivuuteen.

Mäkin oon miettiny, mikä ihmeen hinku esim. isovanhemmilla on antaa pikkulapsille suklaata yms. herkkuja. Meillä varsinkin mummo saattaa säälivästi sanoa lapselle, että sulle ei äiti lupaa antaa herkkuja kuin nuita kuivia naksuja vaan. Vaikka hänkin kyllä ymmärtää, että meidän pojalle tulee herkästi ihottumaa poskiin niin silti siitä herkkujen saamattomuudesta pitää mainita. : /

Nyt vaavi haluaa sylkkyyn. :)
 
Kiitos paljon onnitteluista :heart: En ees oikeestaan osaa ajatella koko asiaa, kun tuntuu niin vieraalta, mutta kai se tästä tosiaan vielä todeks muuttuu.

Ok, ja kiitos tiinelli! Enpä sit tosiaan ratsastuksesta ihan heti vielä luovu =)
 
Flower: :LOL: Joo ei ole vauvan hiuksissa tapahtunut mitään kauheeta kasvupyrähdystä! Edelleen noi kaksi suortuvaa ja vaikka aikamoinen tuulispää onkin, niin ei mene vielä takkuun :D Kiitos vinkistä, on se hyvä että linjoilla on asiantuntijoita :)

Mamma ja vauvalle herkkujen syöttäminen Sitä pitäis varmaan kysyä siltä mikä siinä on, että aina täytyy niitä herkkuja tarjota. Vielähän mamma meillä on aika maltillinen, mutta annas kun vuosi vauvalla tulee täyteen. Mitään suoranaista karkkia ei varmaan tarjoa, mutta piparia, jäätelöä... sen semmosta. Ja just tuo, että "ei se äiti anna sulle mitään antaa..." on niiiiiiiiiiiin tuttua! :D Siis oma mielipiteeni asiasta on kuitenkin sellainen kohtuudessa pysyminen, karkkipäivä (vaikka sekään ei kuulemma ole hyvä joidenkin mielestä), kokonaan herkkujen kielto ei ole meidän perheelle... enkä nyt ole mikään kuolemanvakava muutenkin näissä asioissa.

Tässä pinossa tosiaan taitaa olla oikeen raskausbuumi :) Sehän on hienoa vaan!

Yhdet päikkärit, vauva itse lopetti nuo aamupäikkärit... ei enää ollut yhtään väsynyt ennen lounasta niin päätin etten väkisinkään yritä koittaa, saa toki päiväunet aamustenkin ottaa jos haluaa, mutta aika harvoihin on ne kerrat käyneet. Yleensä menee lounaan jälkeen sitten parin-kolmen tunnin unille, ja se on ihan hyvä... saan itse tehtyä aika paljon siinä ajassa! :)

Perunajauhoja on käytetty, eikä ole hiivaa näkynyt. Tämä siis tullut jostain juuri mamman ohjeista, vanhankansan juttuja... Mutta meillä ollut siis ihan hyvä, pepun punoitukseen... Tosin ehkä meillä ei ihan ole missään jokapäiväisessä/edes viikottaisessa käytössä, joten ehkä laajempi käyttö sais aikaan jotain hiivaa.. Vaikka siis tää on kyllä eka kerta kun edes olen kuullut tuollaisesta.

Meillä on kyllä vakuutukset ihan joka juttuun, luulisin että vaikka ei ole nyt tarvetta ollut... niin jos joskus jotain pahempaa sattuis (koputan puuta), niin oisin ihan iloinen että on vakuutus takataskussa. Ei vara venettä kaada.

Jospas sitä nyt jatkais hommia, meillä on vauvalla taas nuhaa...

Mindi83
 
Viimeksi muokattu:
Mullekin on perunajauhon käyttö talkin asemasta tuttu. Piti ihan mielenkiinnosta vähän tutkia, miksei sitä saisi käyttää. Mä ymmärsin noista netin teksteistä, että jos vauvalla jo sattuu olemaan hiiva niin perunajauho saattaa sitä pahentaa, mutta ei siis itsessään aiheuta sitä.
 

Yhteistyössä