Maalismussukat - syntyneet

joulusiivous niin no mäkin siivoan niin usein kunnolla, ettei mitään erityistä tarvii ressata ikinä. muutenkin , jos vieraita ois paljon tulossa, kannattaa tehdä perusteellisempi siivous vasta vieraiden lähdettyä, ne kun kuitenkin sotkee :D hahahah... tänään siivoan sen perus-viikkosiivouksen muutenkin. huomenna ollaan kaupoilla aikaisesta aamusta saakka, kun sinne aikoo varmaan moni muukin.... mutta kivampi käydä kaupassa ennen suurimpia ruuhkia, ja vielä kun hyllyillä on tavaraakin..

ehkäisynä ei mitään minähän en enää huoli ainuttakaan vierasta esinettä itseeni, enkä muuten ainuttakaan nappulaa suustani ales laita!!! ihan riittävästi kokenut niiden haittoja...tai seurannut läheisten saamia sivuoireita...nou tänks sanon mää...
tulkoon lisää lapsia jos tulee :)
jos sen neljännen vielä saan niin sitten oon ajatellut että saavat napsia piuhat poikki. meillä on yhteinen haave ollut neljä lasta, joten sitten se ois täynnä.

vauva pitää tuttipulloa itse sellasen taidon oppi eilen :) helpottaa sekin hiukan, kun jos on vaikka ruuanlaitto kesken tms.. ja toinen haluaakin maitoa... niin laitan nyt sitten tyynyn lattialle ja vauva siihen köllimään pullon kanssa. toinen osaa niin hienosti :heart:
 
Heipä hei täältä touhujen keskeltä! :wave:

Täällä on juteltu vaikka mistä. :)

katjahei, toivottavasti asiat järjestyy! :hug:

jennyA miehet on sellaisia välillä. Eipä ne aina uhmiksista eroa. Koita jaksaa!

Marnin vauvalle tsemppiä liikkeelle lähtemiseen! Ajattele, 80 vuotta aikaa kävellä niin eipä parilla kuukaudella ole väliä.

Kävelytuolia ei ole, eikä hyppykiikkua tms,

Ehkäisyä ei nyt ole, eikä tarvita taas hetkeen :xmas:

Unikoulustakin täällä ollaan puhuttu. Mulle nykyisin niiiiiiin vieras ajatus. Oon ihan hörhöytynyt tämän vauvan kohdalla. Onko kukaan muu lapsilähtöisyyden kannalla? Musta on tulossa kovaa kyytiä kunnon vaistovanhempi. Mun sydän ei antaisi enää periksi huudattaa, tassutella tms. Haluan pitää pienen lähellä niin kauan kun on pikkuinen. Vastaan tarpeisiin kun eipä tämä vauva-aika kauan kestä. Meillä herätään yöllä miloin mitenkin, vällillä ei kertaakaan ja joskus 6 kertaa. Kukin tyylillään kuitenkin.

Jouluvalmistelut, leivotaan ja siivotaan perussiivot. Haluan ottaa rennosti joulun, niin että kaikilla on mukavaa yhdessä. :heart:

Huomenna ekaan neuvolaan. Jännää!

Oikein rauhallista ja mukavaa joulua kaikille!! :heart:
 
Moikka Mamat :) Ja ONNEA kaikille ketkä uutta ihmettä odottaa :heart:

Joulua täällä laitellaan pikkuhiljaa, siivotaan huomenna perussiivous ja käydään kaupassa. Tänään meinasin vielä osan lahjoista paketoida kunhan saan isot pojat nukkumaan... Ihanaa et täälläkin niin moni sano ettei mitään turhia siivouksia tee! Itellä kun välillä huono omatunto siitä et ihan perussiivouksen vaan teen enkä mitään kaappeja ala siivoon, eihän niitä kuitenkaan kukaan just jouluna kaivele :D
Lapsentahtisuudesta pakko kommentoida Tiinellille et mulla on kyllä kans käyny ihan samalla lailla et tän kolmannen kans eniten tuntuu just siltä :heart: Aina mä oon olu lempeiden kasvatusmenetelmien kannalla mut semmonen tietynlainen pehmeys on vielä iän myötä lisääntyny. Tai sit vaan uskaltaa kuunnella omia tunteita täysillä eikä ota muiden sanomisia ja odotuksia niin vakavasti... Esimerkiks just tää vauvan vieressä nukkuminen ja imetys, muilla kun tuntus olevan kiire vierottaa vauvaa musta :D Ja mäkin haluan pitää vauvan lähellä niin kauan kun on tarpeen :heart: Vaikka herätyksiä onkin MONTA... Ja saa meillä isommatkin tulla (ja tuleekin monta kertaa viikossa) yöllä viereen jos heräävät, ja vanhin on kuitenkin jo 10v :D
Täit ei onneks meille koulusta tartu, esikoisella kun tasan vuosi sitten hiukset lähti sairauden myötä... Just jouluaattona huomattiin isot kaljut läntit hiusten seassa ja huoli oli kova koko joulun :'( Mut toiveikkaampana jo tänä jouluna sen suhteen :)
Liikkuminen vauvalla on hurjan vauhdikas konttaus ja pystyyn nousee, kävelyä ei oikein edes yritä mut parempi niin, vauhtia riittää muutenkin :D Hurjaa tosiaan et toiset täällä jo kävelee =)
Kasvu ja kehitys Painoa ukkelilla oli 8kk neuvolassa 9,2kg ja pituutta 72cm. Hyvin kasvaa vaikka tosi paljon on nyt sairasteltu, koko ajan joku nuha tai yskä päällä :/ Nytkin kuukauden sisällä kolme kunnon flunssa, yks taas päällä..
Onks täällä muuten muita hampaattomia? Meijän pienellä ei oo vielä yhtään hammasta eikä varmaan oo hetkeen tulossakaan. Isoveljillä tullut 9kk:n iässä.
Hauska ois nähä lisää kuvia muistakin pikkusista, varsinkin FA:n neidin ponnarista :heart: tai muista pitkätukkasista :D Huippusuloista kun vauvoilla alkaa tukka kasvaan :)

[/URL][/IMG] Mamman pieni leipuriapulainen nassu taikinassa :heart:


Nyt makkarista jo huudellaan maitoa :)

nannah
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kirjoittelen heti niin ei jää kuten yleensä, lueskelen usein juttujanne ja sitten aion kirjoittaa, mutta...

Flunssaista vauvaa ollaan hoidettu just kuten Marnikin, tosin nenä-Friida ollut kovassa käytössä. 3 nuhaa on sairastanut, kestoltaan olleet max. 2vrk. Ollaan tosi vähällä päästy. Kerran laitoin valkosipulia sukkahousun sisään, mutta haju oli itelle niin karmiva, etten pystynyt nukkumaan :LOL:

Joulu saa tulla meille. Tai no oikeastaan ei ihan vielä kun huomenna pikkuisen vielä siivoan. Kaikki on hoidettu, lahjoja maltillisesti, paitsi muilta vauvalle. Mun mielestä aivan hullua, mutta minkäs teet. Ruoat yms. ostettiin tänään. Ei stressistä tietoakaan! Niin no ihan kun mulla koskaan mistään hirveesti stressiä olisikaan :whistle:

FA meilläkin vauva pitää tuttipulloa itse, silloin kun pulloa annan. Tehnyt niin jo kauan sitten. Eikö olekin aika hauskan näköistä!!! Nokkamukista juo myös mallikkaasti, joskus kun on vouhotus päällä niin näyttää, että niskat menee nurin kun liioittelee. Arvaa miten kerran kävi kun joi itse lasista... :D

Ehkäisynä kondomi. Vierastan kovasti kaikkea hormonaalista ehkäisyä eikä mulla ole oikeastaan edes mahdollisuutta estrogenivalmisteisiin. Maksa-arvot nousee kovasti.

Tiinelli kyseli lapsentahtisuudesta kannatan ja lujaa! Mulla on jotenkin ajatus, että nyt teen näin, jos en sitten mahdollisen toisen lapsen tultua enää voikaa näin tehdä?! Siksi on kiva lukea, että te kellä vaikkapa kolmas lapsi olette alkaneet näin toimia. Vauva nukkuu mun vieressä aina, imetän öisin 1-? kertaa, en koskaan herätä vauvaa ellei ole ihan oikea pakko, menen vauvan kanssa baaria lukuun ottamatta kaikkialle, en ole vienyt vauvaa yöhoitoon, koska en halua vielä jne. tuossa muutamia mitkä kauhistuttaa joitain tuttavia :LOL: Minä vähät välitän! Elän elämäni parasta aikaa juuri nyt, kuten myös mieheni ;)

Oli Tiinelli ihanasti sanottu tsempit Marnille :hug: sehän on niin totta!

Tintti83 Ei tietenkään tarvitse kertoa jos et halua, mutta olen kiinnostunut minkä ikäinen tahtoikäinen lapsenne on? Millaista ilkivaltaa ilmenee?

Nannah meidän vauvalle tuli eka hammas ihan vasta, oisko ollut pari viikkoa sitten, että myöhään tuli. Nyt on jo 2 ;) Sulla on ihanan näköinen pikku-apuri!!!

Tänään tuli sohvan reunaa pitkin jo niin monta askelta, että sen lasken "kävelee tukea vasten". Poika melkein jo vilkuttaa, olen kovasti kannustanut, kun isänsä opettama "ylävitonen" on se paras. Ai joo ja kun sanon "päivää" niin vauva ojentaa käden, nauraa kun otan kiinni ja heilutan päivääpäivää.

Laitan tähän kuvan ns. poikien harrastuksesta, josta olen vähän kauhuissani... Poika osaa itse mennä ylös sekä tulla alas ja riemu on valtava. Jokainen varmasti ymmärtää sanomattakin, että isänsä on koko ajan kärppänä selän takana vaaratilanteiden varalta =)



Sitten vielä tonttukuva :xmas:

mukavaa joulun odotusta kaikille!

 
esikoisen väkivaltaisuus tiedän kokemuksesta että ei ole ihan helpoin juttu... tsemppiä ja vahtimisia tintille!! kasvatusneuvolasta taitaa saada hyvät ohjeet.
se on mustasukkaisuutta, huomion hakua yms. enemmän vain aikaa esikoiselle, ja VAIN hänelle, että vain ja ainoastaan hänen kanssaan teette jotain kolmisin. vauva siis hoitoon hetkeksi.
joka päivä tulisi olla ihan vain äidin ja esikoisen hetki. eikä saa hermostua turhista, se vaan säikäyttää lasta. näin meille aikoinaan neuvottiin ja toimi :)
lisäksi sitten ihan kunnolla syliin kiinni. siis tilanteissa joissa puree/lyö/raapii/repii. Kasvot itseen päin, hajareisin istumaan syliin. itse pitää lasta tiukassa mutta lempeässä otteessa, ja vasta sitten pääsee pois kun on rauhoittunut. tuossa tilanteessa lapsi alkaa raivota, huitoa ja yrittää jopa lyödä äitiä, mutta lyömään ei saa päästää. vaikka huutaisi kuinka, niin puhuu itse vain rauhallisesti eikä hermostu, eikä vallankaan anna periksi ja päästä kesken sylistä pois.
Se on jonkinlaista tunteiden säätelyn opettelua, ja sitä, että vaikka on kuinka paha mieli, äiti pitää lähellä. eikä telkeä arestiin esim omaan huoneeseen ja ovi kiinni, jolloin pieni jää tunteidensa kanssa aivan yksin.

tää on rankka projekti jos tilanne sitä vaatii, ovi toistua useita kertoja alkuun päivässä. mutta tiedän kokemuksesta että se kannattaa :heart:

tassuttelu ja huudattaminen en pystyisi huudattamaan lasta... en tiedä kuka siihen kykenee... joku sanoi että oli neljä iltaa antanut huutaa, niin kyllä se siihen tottui. ei mulla ole sydäntä sellaseen. huudattaa nyt pientä joka ei tajua koko hommasta yhtään mitään, miksei äiti tule??? raakaa touhua...

tuo tassuttelu toimii tosi hyvin, koska siinä vaiheessa kun lapsi on laitettu sänkyyn, se on jo oikeasti väsynyt. ja tuntee että on turvallista olla.

meilläkin saa 10 ja 12 veet tulla meidän viereen ihan milloin haluaa :) ahdastahan siellä sitten onkin, vallankin jos molemmat tulee, mutta niin kauan kun ne haluaa niin saa tulla. kohta on edessä ikä, että varmaan haluaisivat, mutta eivät enää kehtaa. ja jos on ahdasta, niin sitten tehdään peti meidän lattialle.
ei se niin vaarallista ole :)

vauva yökylään meillä kanssa jokunen kaveri ollut jo kauan sitä mieltä että eikö vois jo viedä yöhoitoon :D ei sitä voi tehdä ennenkuin itellä on se olo, että okei, nyt vois mennäkin :) eikä siihen kyllä mun mielestä kukaan sais painostaa.
mulle pari kaveria toitottanut että hoitoon vaan, että saat vetää kunnon kännit. öööö, hiukan pelotta jo se krapulan tasokin jos oikeesti niin tekis??!!!huh
ehkäpä sitä jotain tulee nautituksi, mutta mulle tärkeintä on yhteinen, kahdenkeskinen aika rakkaan kanssa ensin päivällä, ja sitten tulee ystäviä syömään ja saunomaan. ei mitään sen ihmeellisempää.
ja vauva seuraavana päivänä varmaan aika ajoissa takas kotiin. joten oltava tikissä :) krapula ei oo oikein tavoitteena siis :)
haluan nauttia "vapaasta" täysillä, mutta omalla tavallani :)

vauvan kuvia ihania ootte laittaneetkin :) mä en halua tänne julkiseen jakoon mitään kuvaa meidän tipusesta laittaa.....

nokkamuki meillä juotiin jo ihan sujuvasti siitä, paitsi ei maitoa. mutta kun alkoi tota ylä-kalustoa puhkomaan urakalla läpi, niin kaiketi ne ikenet on sen verran arat että nokkis ei enää kelpaa..... viides hammas tais puhjeta läpi nyt yöllä, sen verran kitinää on ollut...

sit ripustamaan pyykit kuivumaan, meikkaamaan ja kauppaan heti kohta pian :) kaikkien mummojen kanssa jonoon :D

ei vaan, nauttikaa rauhallisesta yhdessä olosta läheisten ja ystävien kanssa, syökää ja levätkää hyvin :)
 
Ihania kuvia olette laittaneet!! :heart:

Itse tulin pikaisesti toivottamaan kaikille Hyvää ja rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta! Välttämättä, kun en ennätä taas ennen vuoden vaihtumista kirjoitella. :)

Ehkäisy ei ole tarvetta sellaiselle tällä hetkellä. En tiedä vielä yhtään mitä sit käytetään kun tarve ilmaantuu... No onhan tässä aikaa miettiä! :D

Monella jo lapset kävelee:heart: Meillä otettiin ensimmäiset askeleet muutama päivä sitten ja harjoitus on kovaa. Kauan jo pysyy pystyssä ilman tukea, mutta sit se kävely on kyllä toinen juttu. Just ja just ennättää ottaa ne kolmeaskelta ja sit kaatuu... :heart: Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa... ;)

Jouluvalmistelut kutsuu, ihanaa! :heart::xmas:

Tiitulipiituli ja poju 9kk10pvä ja poks 18+0 :heart::heart:
 
Näin sitä valmistaudutaan jouluun räkäisen ja kröhäsen pikkumiehen kanssa. Oikeen sydämestä ottaa kuunnella, kun toinen yskii räkästä yskää. :(Kuumetta ei edelleenkään ole. Eilen käytiin lääkärissä ja saatiin röörejä avaavia lääkkeitä, joita annetaan yötä vasten. Eilen poju nukkuikin tosi hyvin kolmeen asti, jolloin taas aloitti köhimisen (taisi lääkkeen vaikutus lakata). No, näillä mennään. Onneksi toinen on suht reipas hereillä ollessaan.

Lapsentahtisuus Kyllä mäkin oon pitänyt tätä periaatetta tärkeänä pikkumiehen kanssa elellessä. Vieressä on saanut tähän asti nukkua (pinniksestä siirtyy meidän viereen alkuyöstä) ja päivän touhuissa mennään pojun rytmien mukaan joustaen. Nuo yöt vaan on menny niin järjettömiksi, että unikoulu tuntuu tarpeelliselta. En itsekään haluaisi huudattaa, mutta kun meillä ei ole IKINÄ ollut 1-2 herätystä yössä, ja nykyisin on ties kuinka monta. Tuskin itkulta vältytään, vaikka kuinka tassuteltaisiin. No, raportoin sitten, kun päästään jossain vaiheessa tositoimiin.

Ihania kuvia on osa tänne laittanut! :) Voi mitä söpöläisiä.

Eipä kai tällä kertaa sitten muuta kuin

RAUHALLISTA JA ILOISTA JOULUA KAIKILLE

T. Marni ja hymypoika tänään 9 kk
 
Ihania kuvia täällä on jotkut laittaneet!... tonttulakki ihan must juttu vauvelin päässä :) Heh, vaikka ei se välttämättä kauaa päässä pysy :D

Ei tullut valkoista joulua meille, mutta ei haittaa... tunnelma on silti katossa ja muksuilla vähän malttamaton fiilis ;) Vauvalla ehkä eniten, kun tänään nyt ensimmäisen kerran otti noin viitisen askelta ilman tukea :D

Minäkin tulin toivottamaan kaikille teille rauhallista ja ihanaa joulua :heart:

Mindi83
 
Meillä ollaan viikonlopusta istuttu ilman tukea. Jonkun aikaa likka on noussut maasta itse istumaan, mutta on aina kellahtanut sitten kylkimakuulle tai vatsalleen. Nyt sitten pysyy jo istuenkin, kun oivalsi, että pysyy paremmin pystyssä, kun laittaa jalat kunnon haara-asentoon. Tänään ekan kerran yritti jo hilata itseään käsillä istumisasennosta ylöspäin lelukopan reunasta kiinni pitäen.

Meillä tulee ensi viikon keskiviikkona 10kk täyteen. Täytyy alkaa maisteluttamaan noita hapanmaitotuotteita. Kivaa vaihtelua. Pikkuhiljaa pääsee siirtymään koko perheen yhteisiin ruokiin. Milloin muuten olette ajatelleet antaa kahta lihasosetta päivässä? Meillä likka syö niin vähän kiinteitä (iltapuuroa lukuun ottamatta), että meille se on ehkä ihan sama, syökö yhden vai kaksi liha-ateriaa...:D Pääasia on, että tissiä menee, edelleen se 7krt/vrk, joista enää kaksi yösyöttöä!:)

Lapsentahtisuutta minäkin kannatan. En ole pitänyt kiirettä itsenäisten nukahtamisten yms. suhteen. Mielelläni pidän vieressä/otan viereen/sylittelen ihan koska vain. Eihän se vauva kelloa tunne.;) Katsotaan kuitenkin tuossa 1v tienoilla, että jaksanko jatkaa yösyöttöjä. Jos vauva luopuu pehmeästi ohjaillen, niin sitten ok, muuten jatkan. Samassa huoneessa nukutaan koko jengi - tai oikeastaan samassa tilassa, on iso, avara yläkerta. Sitten kun talo laajennetaan, niin tulee erilliset lastenhuoneet. Eikä olisi muutenkaan kiirettä siirrellä lapsia kauemmaksi. Ehtivät kyllä sitten itsenäistymään myöhemmin. Nyt jos koska saavat olla pikkulapsia/vauvoja.:heart: Muutenkin meillä nukutaan ja syödään silloin kun lapsella se tarve on eikä silloin kun se aikuisten menoihin tai aikatauluihin sopii. Jokainen kuitenkin tyylillään.

Nyt täytyy mennä vääntämään rosollia. Mies on tehnyt koko kämpän siivouksen ja mä olen enemmänkin tehnyt kaikkea pikkusäätöä. Nytkin tuolla pistää pikkuista unille. Olis aika aktivoitua meikäläisenkin.:LOL: No, kivahan se on välillä ottaa rennomminkin oli joulu tulossa sitten tai. Toivottelenkin kaikille myös omasta puolestani ihanaa, tunnelmallista joulua!
 
V oli kai 5kk kun oppi itse juomaan pullosta; saa paristi päivässä. 8kk osaa istua ilman tukea, mennä itte istumaan, ryömii ihan sairaan lujaa, nousee seisomaan´, kävelee joitain askelia tukea pitkin, ja suussa on 2 hammasta.

 
Viimeksi muokattu:
Tulin tännekin toivottamaan Hyvää Joulua kaikille!

Lapsentahtisuutta kai minäkin kannatan. Mitä se sitten onkaan. Nukutetaan, saa syödä yöllä jos haluaa ja otan viereen jos yöllä herää jne. Tosin varmasti myös omien unien takia jotta jaksan päivän töissä.

Vauva kiipeää joka paikkaan, avaa kaikki kaapinovet sekä laatikot ja kävelee jo kunnolla. Joulukuun alussa alkoi ottamaan askeleita ilman tukea ja nyt oikeastaan kulkee joka paikkaan kävellen. Lehmänmaito on käytössä nyt myös korvikkeen rinnalla. Siinäpä suurimmat muutokset tai uutuudet täällä.

Sitten ruokia väsäämään =)
 
Mä joudun sit töihin 9.1 ja neiti lähtee päiväkotiin:( Hiukkasen ahdistaa miten toi päivähoitoon lähtö onnistuu.. Vielä ku ei tiedetä pitäänkö laittaa johonkin isoon päiväkotiin, ite haluisin laittaa perhepäivähoitajalle mutta kun kumpikin meistä tekee viikonloppuja..:(

Meillä kans opittiin viimeviikolla istumaan tuetta. Pitkän aikaa on seistä tököttäny tukea vasten. Nyt tykkää istualtaan tutkia leluja.

Joululahjat kummisetältä sai keinuhevosen joka hirnuu:) ja heiluttaa häntää. sit tuli leikkikännykkä, pehmohevonen,keinuva kissa, rengastorni, soiva leijona ja meiltä sai tollasen josta pomppaa eläimiä esiin kun painaa/vetää sivulle tai alas nappia. Ja muutamia vaatteita. Onneks ei enempää tullu leluja:D Mies jo tuumasi että kiva hänen nukkua päivällä kun Venla sai niin monta lelua joka soi:LOL:

Ehkäisy ei ole muuta kuin keskeytyksellä mennään.. Tosin ei ole kovin tehokas ehkäisy, tiedetään..:snotty: hormonikierukka piti laitattaa syksyllä jo mutta täällä tuppukylässä kun ei saa lääkärille aikaa..

2 liha-ateriaa meillä on syöty jo 8kk lähtien 2 liha-ateriaa per päivä.

Hyvää joulua kaikille!!
 
huomenta :)

vauva msistanut suklaakonvehtia ensi kertaa :D kaveri mokoma meni antamaan, mutta en mä hennonut kieltää, kun ne kaks niin tosissaan touhusi :heart: tyydyin ottamaan kuvia, kun suklaanmurusia roikkuu suupielestä ;)
Ei maailma tällaiseen kaadu :) .....kunhan ei ihan pian toistu :D

vauvakuume jyllää pahemman kerran taas, ei tästä mitään tule :D

kaverilla ollut laskettu aika eilen, mitään ei ole kuulunu... oon niin täpinöissäni ...

vauva menee jo aika varmuudella seisomaan joka paikkaan... noni mihin se nyt meni...
 
jatkanpa taas kun sain vauvan leikkimään silmien alle :D

liha-ateriat kaksi kertaa päivässä no meillä kans ollu jo iät ja ajat menossa... en ees tarkkaan muista millon on alotettu, puolen vuoden paikkeilla kenties?

hapanmaitotuotteet nyt uutena viilin lisäksi annettu raejuustoa, sitä vauvan onkin kätevä ite napsia suuhun.

anoppilassa käytiin eilen, muuten ollaan ihan kotosalla, kavereita käy meitä moikkaamassa. mukavaa kun ei ole arkiset rutiinit. saa olla vaan..tai olla ja olla... mutta ainakin ottaa rennommin.

ihmiset oli ihan hulluin kaupassa torstaina!!! kaverit kertoi odottaneensa prisman kalatiskillä yli tunnin!!! huh....

se siitä kirjottamisesta ;)
 
Voi tätä romun määrää... Meille tuli niin paljon lahjoja että oon ihan hämmästynyt. :O
Lapsia muisti kaikki sukulaiset ja kaverit. Itsekin sain vaikka mitä vaikka olen sanonut kaikille etten tarvitse mitään. Rakkain lahja mieheltä lahjakortti heppatavarakauppaan, saan hakea hevosille mitä ne tarvitsee.

Lapsentahtisuus merkitsee meillä sitä, että Assi (ja myös pojat) syövät silloin kun on nälkä, ei äidin määrittämien kellonaikojen mukaan. Jos vauva yöllä herää, ensimmäisenä otan viereen. Äidin lähellä on hyvä ja turvallinen olla. Se on mun mielestä jokaisen lapsen oikeus, päästä lähelle kun on tarve. En näe mitään syytä "opettaa" lasta nukahtamaan itsekseen jos ei kerran valmiuksia siihen ole. Mutta, minä olin esikoisen aikana täys kontrollifriikki, rytmitystä, tassutusta jne. On ihanan vapauttavaa olla nyt näin, boheemisti. Jos tämä toinenkin vauva nyt sitten syntyy (on hieman vieläepäusko koko asiaa kohtaan) aion hommata sellaisen sänkyratkaisun että sinne sopii vaikka koko perhe. :heart:

Tintti meilläkin Assi syö omin kätösin sitä mitä muutkin. Eilenkin meni kinkkua useampi pala.

flower, ei muuta kun tuumasta toimeen. Samaan vauvahötäkkään toinenkin, menee vähän kuin siinä samalla. :D
 
Lapsentahtisuudesta osaa sanoa, mutta meillä vauva saa ruokaa sillon kun on nälkä, ei oo mitään säännöllisiä ruoka-aikoja, siis tyyliin että tasan klo 12 on lounas. Koska syömiset menee aika paljon päiväunien ja nukkumisten mukaan ja ei tosta koskaan tiedä kuin kauan nukkuu. Yöllä saa tulla viereen. Itekseen nukahtaa ja miksipä ei, koska niin nukahtaa hyvin.. Aamulla en ala viideltä nousemaan, nukutan vauvan sillon ja nukutaan vielä monta tuntia. Yöllä syö vielä 1-5 kertaa, senkus syö, en oo alkamassa kitkeen sitä pois vielä.

Kaks liha-ateriaa on saanut vaikka kuinka kauan jo, ja taitaa saada jo kolmekin. Riippuu vähän.

Soijamaitoa ja soijajogurttia vauva on jo saanut. Maitoallergia rajoittaa aika paljon sitä että mitä samaa ruokaa vauva voi syödä muiden kans. Ite en itelleni tee ruokaa, mutta siis jos ollaan kylässä tms. Mutta alan tässä pikkuhiljaa kokeileen tehdä ruokia soijaan yms.
 
Parin päivän juhlimisen ja herkuttelun jälkeen on aika palata perusarkeen. Rytmin ja rutiinien rikkoutumisen todellakin huomaa. Esikoisella ei meinaa uni tulla iltaisin ja sitten ollaan kärttyisiä pitkin päivää, kun päikkäreillekään rupea. Ruuan syöminenkin on ollut vähän niin ja näin, kun ollaan oltu tietysti juhlan kunniaksi höveleitä makean suhteen.

Viime yönä esikoiselle nousi myös kuume ja nenä meni ihan tukkoon.:'( Nyt vain kädet kyynärpäitä myöten ristiin, ettei vauvaan tartu, kun viimeisestä korvatulehduksesta on vasta kolme viikkoa. Viikon päästä jälkitarkastus, joten viimeistään siinä kohtaa näkee, että muhiiko siellä jotain uutta (vanhaa) tulehdusta.

Täytyy varmaan ottaa se toinenkin liha-ateria käyttöön. Meillä aloitettiin kiinteät vasta puolivuotiaana ja kovasti oli aluksi ummetusongelmaa. Aika hitaasti edettiin kasviksilla, puuroilla ja hedelmillä ja viivyttelin muutenkin lihojen aloitusta. Nyt varmaan voi olla huoleti, kun määrät on edelleenkin tosi pieniä. Sama se sitten, onko niissä parissa lusikallisessa lisää lihaa.;)

Ummetuksesta ei olla ihan vieläkään päästy - tai oikeammin sanottuna kovasta vatsasta. Duphalacia annan vieläkin pienempää annosta vähintään joka toinen päivä. Jouluaattona kun kovasti ähisti syöttötuolissa kakkaa, niin vein pienen ekaa kertaa potalle, josko olisi saanut asiat tehtyä siinä helpommin. Ja kakkahan siinä tuli kertalaakista! Hieno ohjelmanumero joulun kunniaksi isoilla aplodeilla.:LOL: Jatkossakin meinasin viedä potalle kakka-asioissa, muuten en kuivaksi opettelussa pidä kiirettä.

Univelat on itsellä melkoiset, kun ollaan kärsitty esikoisen tukkoisuudesta pari yötä. Vauvankin unet siinä häiriintyy, vaikka muuten pieni jo nukkuu paremmin. Kaksi yösyöttöä on nyt vakiintunut ja muutenkin öisin ei tarvitse kuin tuttia käydä laittamassa suuhun. Itsensä saa sitten uneen. Pari viimeistä aamuyön/aamun tuntia kuitenkin nukutaan lusikassa edelleen ja ihana niin.:D

Vauvalla ollut muutama viikko vaippaihottumaa, jota olen rasvaillut sinkkivoiteella ja Bepanthenilla ja antanut ahkeraan ilmakylpyjä, vaihtanut usein vaippaa, pessyt vedellä ja kuivaillut huolella. Ei ole meinannut kuitenkaan auttaa. Vasta kun siirryin Pampersista Liberoon (neuvolasta suositeltiin heti vaippamerkin vaihtoa), niin helpotti. Vaikka öisin vaihdan vaipan kerran, niin pepun pinta tuntui aina kostealta, vaikka ollaan käytetty jo pitkään viitoskokoa (11-25kg). On se niin yksilöllistä, kun esikoisella toimii paremmin Pampers ja Libero aiheuttaa ihottumaa.

Kämppä on vielä ihan sekaisin uusista lahjoista. Täytyisi tehdä kunnon inventaario ja viedä osa leluista yläkertaan ja osa alakertaan. Uudet kirjat ja pelit täytyisi myös asetella jonnekin. Ehkä tavarat löytävät pian paikkansa. Onneksi lahjat olivat käytännöllisiä ja lelut kehittäviä. Mistään muovihärpäkkeistä en perusta enkä karmeaa metelia pitävistä, enkä etenkään sellaisista, joissa napista painamalla tapahtuu jotakin, jota lapsi vain passiivisesti seuraa. Esikoinen rakastaa rakentelua junaradoilla ja dubloilla. Kirjoja luetaan myös ahkerasti. Klassisempia puuleluja yms. vauvaleluja meiltä löytyy jo ennestään sen verran, että vauva sai lähinnä nukkeja, kirjoja sekä vaatelahjoja. Mieheltä sain Kalevalan äiti-lapsikorun.:heart:

No, lahjat nyt ei ole meille se tärkein juttu, vaikka niitä paljon taas tänäkin vuonna pääsi kertymään. Jouluevalkemiumeista, ruokarukouksista ja Enkeli taivaista ja muista joululauluista ne meidän tärkeimmät jouluperinteet kuitenkin koostuu yhdessäolon, tunnelman ja tuoksujen lisäksi.

Mies pitää joulun välipäivät lomaa ja meitsi lähtee huomenna nuppu tutisten salille herkkuja sulattelemaan.:D
 
Viimeksi muokattu:
tutut rutiinit meillä ne on kyllä niin korvaamaton asia, että on aika vaikea kuvitella edes päivää ilman selkeitä rutiineja. lapsissa sen huomaakin helpoiten. meilläkin vauva reagoi kun ensin yhtenä päivänä oli paljon vieraita, toinen päivä ite oltiin kylässä. sit lakataan syömästä ja nukkumasta, kun tietenkään ne päikkärit ei maistu yhtä hyvälle kuin kotiympyröissä....
nyt jo saatiin rytmistä kiinni, kunnes tänään puhkesi tuo myrsky, en uskaltanut ajatellakaan ulkona nukuttamista liki 30 m/s tuulessa... nukkui aamupäivän unet vaunuissa sisällä, onneks edes hiukan sai unta. jospa iltapäivällä saisin nukahtamaan viereen.
ite tykkään rutiineista itellänikin. ärsyttää jo tässä vaiheessa päivää makoilu, ja se ettei pääse ulos... keli on TODELLA hurja!!! pihalla lentää oksia ja roskia... yhdestä lähitienoon männystä on revennyt valtava oksa...
no, illaksi luvattu tyyntyvän, joten odotan jo että pääsen koiralenkille. huh..

perhe makoilee pitkin poikin alakertaa, leffat pyörineet aikaisesta aamusta saakka :)

kohta katan herkkubuffan keittiöön ja siitä saadaan nauttia taas :) pelkkää syömistä tämä vapaalla oleminen ;)

hahha

vauvalle kinkkua öööö eikös siinä ole aika tavalla suolaa? en oo ite arvannu antaa, kun vasta yli vuoden vanhana meinasin suolaisia tuotteita antaa maistella.

tiinelli kiva että sait paljon lahjoja :) musta tuntuu että sä kyllä todellakin oot ne ansainnut :)

LD siis etkö sä tee OLLENKAAN ruokaa itelle? mä kuolisin pystyyn jos en laittais laillista ruokaa ollenkaan :D hassua miten ihmiset on erilaisia...

tikrulainen voimia univajeen ja sairastelun keskelle... kysyy jaksamista todellakin....
toivotaan että vältytte korvatulehduksilta.. vaippaihottumaan en laittais sinkkivoidetta... sain joskus tehokkaan vinkin antaa lapselle paljon ilmakylpyjä ja istumakylpyjä. mutta aina ei kaikki vinkit toimi kaikilla. yksilöitä on jokainen.

jaaha pikku tutkimusmatkailija painelee taas näkymättömiin, eikun perään :D
 
FA: miksi ei vaippaihottumaan sinkkivoidetta? Mielenkiinnosta kyselen. Se oli apteekin ja neuvolan eka ohje. Meillä kun ei perusrasvat, Bepanthen ja ilmakylvyt auttaneet. Sitten sinkkivoiteella saatiin ihottumaan kuiva pinta ja sen perään rasvaisempaa rasvaa ja vaippamerkin vaihto, niin johan auttoi.:)
 
Vauvalle kinkkua öö öö, saa mielestäni maistattaa. Eipä sen epäterveellisempää ole kun suklaakaan. ;) Eikä tuo nyt niin suurta määrää syö ettäkö haitaksi olisi.

tikrulainen oon kans laittanut vaippaihottumaan sinkkivoidetta. Mutta mun mielestä paras konsti on se vanhan kansan perunajauho. Sillä parantui poikien pyllyt vuosia sitten.

Keli on tuulinen täälläkin mutta mua se ei haittaa pätkääkään. Kohta ulos ja ratsastamaan hevoset.
 
sinkkivoidetta vaippaihottumaan niin minä en laittaisi, toki sitä kehoitetaan siihen käyttämään ja joillakin varmaan auttaa heti. mä olen huomannut vaan että mitä enemmän rasvaa, sen kauemmin kestää parantua.
eli tiuhemmat vaipanvaihdot, ilmakylvyt ja istumakylvyt, niin näillä on meillä asettunut, talkkia oon kans laittanut. Natusanin.
vauvoilla on erilaisia ihotyyppejä, ja esikoiselle minäkin käytin sinkkivoidetta. konsteja on monia, et en mä sitä sanonut ettei sitä saa käyttää. jollekin sopii joku keino, jollekin joku toinen. :)

pahin myrsky ohi huh, hiukan jo arvelutti että tyyntyykö ollenkaan, kun aamusta uutisissa kehotettiin välttämään ulkonaolemistakin.... no tällä hetkellä vauva nukkuu terassilla, tuulen suuntakin on jo muuttunut ja tuuli ei enää myrskyisää niin kovasti. meillä on tuulen kovuuden mittarina remontin alla oleva osa talosta, sen pauke kertoo hyvin että kuinka kovia puuskat on :D kovasta tuulesta minäkin tykkään, mutta tää myräkkä oli jo melkein pelottava... eikä lainkaan turvallisin sää ulkoiluun paitsi tietty nyt jo kun on ihan perus-kova tuuli vain.
paljon on tuhoja tullut alueella, onneks ei kellekään ole sattunut mitään.

vauvan rytmi onkin yllättäen ollut juuri sama, mikä hoidon alkaessakin tarvii olla :) siitä voin tässä vaiheessa olla hyvilläni, jospa hoidon alku onnistuisi helpommin, kun muillakin on sama rutiini ja samat kellonajat :) toki alkuun voi lapsi olla itkuisempi, eikä syö tai nuku kunnolla. tai sitten roikkuu koko illan mun jaloissa kiinni... mistä näistäkään etukäteen tietää. no, viikon päästä on mun eka duunipäivä kohta jo ohi, onpas kivaa :)

kohta appivanhemmat kahville meille :) leppoisaa vuoden viimeistä viikkoa :)
 
flower: Juu en tee ruokaa ollenkaan. Elän millä sattuu, tai sillon kun käyn äitillä/mummulla tai jossain niin syön jotain kunnon ruokaa. Tiedän joo että on tosi epäterveellistä. Ja nyt kun jään hoitovapaalle niin alan tekeen ihan oikeesti kunnon ruokaa itelle ja lapselle, niin oon päättänyt :D

Kinkkua olisin voinut hieman vauvalle antaa vaan enpä älynnyt. Suklaatakin voisin vähän maistattaa, vaan maitoallergian takia ei voi ja ei tässä nyt ois järkeä alkaa vauvalle eri suklaata ostaan :D

Sinkkivoide ei täällä auttanut yhtään, kun vauvalla oli ripulin vuoksi peppu ihan palanut. Paksumpi Bepanthen auttoi. Mutta miksei sinkkivoidetta vois laittaa jos se auttaa.. Sellaseen normaaliin punoitukseen jota on joskus ollut, se on meillä auttanut.
 
hmm, mulle iski silmään että kolme liha-ateriaa, että miksi :D meillä mennään vielä yhdellä, toinen (yleensä lounas) on pelkkää kasvista.
meillä vieläkin jostain syystä aukeilee kainalot (ilm. joku ruoka-aine), vaikka kaveri on aika makkaraton jos näin voi ilmaista x) niin perunajauhoahan sitä kuluu tässä taloudessa. yhdessä paketissa lukeekin V! :D pitkään aukeili myös nivustaipeet ihan tunnissa saattoi mennä erittämiseen saakka :/
rytmiä.. nukahtaa 21:30-12 ja ylös 8-10. välillä nukkuu yhdet 3h unet, välillä 3x2h. että ei oikein sellasta säännöllistä, isommilla on toki.
meilläkin maitoallergia rajoittaa ruokia, ja pari muutakin ruoka-ainetta. seuloopa muuten vähän pois noita kaupan ruokia; noista 8.. purkeista sopii meille kai peräti KOLME :D yksi ilta huvitin itseäni lukemalla kaikkien valmistajien purkit netistä läpi, että mitä ne sisältää.
joten täysin samoille ruuille pääsee sitten kun paranee, mutta sittenkun alkaa vaatia samaa ruokaa mitä on muiden lautasella, aletaan katselemaan esim riisimakaroonia/spagettia, soijajuguja ja noita kasvisjäätelöitä (jos soija käy edes) tää koko homma on valitettavan tuttua; keskimmäisellä oli 9kk iässä 10 sopivaa ruoka-ainetta (yksi liha, 2 viljaa, 2 kasvista ja hedelmiä) ja apteekin erikoiskorvike.
vähän perustelen tätä meidän osittaisimetystä. 2 vkoa täysimetin ja vauvan paino ei noussut oikeastaan (syntyi vielä 4.4kg) --> tärkein oli saada ruokaa vauvalle. en ole kyllä kenenkään kolmen kera päässyt täysimetykseen, saman syyn vuoksi aina, joten ehkä mulla on sitten jotain vikaa. kävin siis kyllä imetysytukiäitikurssit itse, imetystukiryhmässä 3v, mutta ei ole onnistunut. vauva on siis alusta saakka saanut 2-4dl korviketta (maitoallergian vuoksi Almironia) kokoikänsä. eikä ole hylkinnyt rintaa, ei imuoteongelmia tms :) korviketta menee nyt toki vähemmän kun on kiinteät kuvioissa, mutta me on allergian vuoksi (muitakin kuin maito) haluttu pitää hallussa taito syödä pullosta, ja se että se kammottavan makuinen korvike edes kelpaa!
ennen kiinteitä päivisin oli noin tunnin välein rinnalla, nyt ehkä 4krt/vrk. huomaan kyllä että maidontulo on vähän jo lakannut. jonkun 5min imuttelun jälkeen lopettaa syömisen, tunnen kyllä herumisen edelleen mutta sen 5min jälkeen ei juuri edes käsin lypsämällä saa mitään ulos. mutta 9kk merkkipaalu jo ohitettiin tässä, joten jos tämä kääntyy hiljaiseen vieroitukseen vauvan osalta nyt, niin ei (toivottavasti) harmita niin paljoa. mutta vauvantahtisesti :) katsellaan.
 
Hetkinen siis onkohan meidänkin vauvalla vaippaihottuma?!? Olen kiinnittänyt huomiota, että nivusten alue välillä punoittaa ja pepun ympäriltä samoin. Pikaisesti googlettelin ja voisi siis olla vaippaihottumaa. En ole edes älynnyt vaan ajatellut, että punoittaa vaan :ashamed: Muutama päivä sitten laitoin sinkkivoidetta peppuvakoon ja se kai tuntui ikävältä, koska vauva ilmaisi itseään :O Huomenna heti tarkkailen tilanteen. Tuli mieleen, että vaihdetaan vaippaa ajoittain liian harvakseltaan, kai... Pesen jokaisen kakan jälkeen Ainun pesunesteellä, samoin illalla ja aamulla, mutta nyt jätän sen pesunesteen vain kakkapyllyn pesuun. Käytättekö pesuaineita?

Vaippaihottumaan liittyen olipa hämmentävää luettavaa: "Kun olet pessyt vaippa-alueen ja kuivannut, laita ohut kerros sinkkivoidetta. Natusanin sinkkivoide on hyväksi, ja se onkin Ruotsin Luonnonsuojeluliiton testin mukaan Natusanin ainut vauvalle soveltuva tuote (!!). Sinkkivoidetta (tai esim. manteliöljyä, perusvoidetta) ei tule käyttää, jos peppua ei ole pesty ensin tai jos vaippaihottumaa on. Jojobaöljyä voi käyttää silloinkin. Sen alle ei jää mitään muhimaan." Babyidea - Vaippaihottuman hoito

Kaksi liha-ateriaa on meillä mennyt noin 8kk iästä saakka. Vauva syö todella hyvin ja määrät kai on ihan normaaleja. Aamulla puuroa noin 1dl ja vähän hedelmäsosetta, illalla sama satsi. Niiden välissä 2 liha-kasvisateriaa sekä usein 1 hedelmäsose. Kaupan purkkeja jos annan niin ainakin toisella ruoalla menee 1 iso purkki, toisella kerralla ehkä hieman vähemmän ja hedelmää pieni. En ole niin ajatellut onko määrät sopivia vai ei, annan ruokaa sen mitä maistuu.

LD Minäkin luin oikeen kahteen kertaan siis ai että et koskaan tee ruokaa ja eka ajatus oli mitä sitten syöt :LOL: Teen lähes joka päivä ruokaa tai joku päivä useampaa ruokaa tai isomman satsin ja jokaikinen päivä syön vähintään kerran kotona tehtyä ruokaa. Mulle se on just elinehto! Vauvalle en antaisi kinkkua ja suklaata tai muutakaan mikä ei ole varsinaisesti vauvalle tarkoitettu tässä iässä. Ajattelen, että ehtii sitten paljon myöhemmin syödä kaikkea epäterveellistä ;)

Joulu oli kiva, mutta ihan kiva kun huomenna alkaa alennusmyynnit :D Onneksi vauva sai maltillisesti lahjoja, pidän aivan turhana hirveitä lahjakasoja, etenkin tässä vaiheessa. Sain mieheltä Alessin Blow up seinäkellon ja se oli rakkautta ensisilmäyksellä :heart: Oikeasti me tarvittiinkin seinäkello. Olen saanut kai joka joulu jonkin blow up sarjan tuotteen, mutta silti tämä oli yllätys, koska nyt oli sovittu, ettei mitään suurempaa ainakaan osteta. Meillä alkaa kohta vähän remontti hommat kun laajennetaan asuntoa viereiseen asuntoon ja saadaan kaksi isoa huonetta lisää. Siinä onkin sitten jo isompaa ostettavaa ihan tarpeeksi... Onhan siitä kuitenkin jo 10 kk kun meillä oli keittiöremontti sekä wc remontti, ai juu ja toki putkiremppakin samalla oli :D Kivasti taas saadaan pikkupuuhastelua, huoh! Onneksi lopputulos on taatusti kärsimyksen arvoinen.

Nyt nukkumaan ja huomenna ostoksille oikein kunnolla, meidän pojalla ei ole oikein seuraavan koon, 80-86cm, vaatteita. Nyt käytössä siis 74cm.

Huomenta FA :wave: :LOL:
 

Yhteistyössä