Maalismussukat - syntyneet

Heipähei.

Täällä vauva on oppinut ryömimään. Tuntuu hassulta puhua siitä kun joillakin lapset jo kävelee :D Mut kaikki omaan tahtiinsa.. :)

Itelläni on ollut viimesen viikon aikana tosi vaikeaa. Masennuslääkkeet joudutaan vaihtamaan kun niistä tuli sivuoireita, ja nyt oon ollut viikon ilman lääkkeitä ja olo on ollut sekä fyysisesti että henkisesti niin huono että välillä tuntuu että on ollut ihan jaksamisen äärirajoilla. Ens tiistaina vissiinkin saan aloittaa uuden lääkkeen..

Omaa aikaa saan ihan kivasti. Meillä käy sossun työntekijä kerran viikossa, ja tarvittaessa saan vauvan mummulle tai äidille hoitoon jos johonkin haluan mennä. Viime viikonloppuna olin Seinäjoen Rytmikorjaamolla kattomassa PMMP:tä ja isä ja sen vaimo oli täällä. :)

flower, ne testit otettiin 25.11. ja sanottiin että n. kuukausi menee tuloksissa, eli periaattessa millon tahansa tulee tieto.. En oo asiaa jaksanut ajatella edes sen kummemmin.

Onnea raskaana oleville!! :) Itsekin tein eilen raskaustestin ihan vaan varmuuden vuoksi vaikka raskaus olisikin aika mahdoton vaihtoehto. Ja joo kyllä olen käyttänyt ehkäisyä ja vielä jälkiehkäisyäkin (oon nolo, pelkään vaan raskautta niin paljon) mutta pakko oli tehdä testi kun menkatkin jo viikon myöhässä.
Niin ja juu, testi siis oli negatiivinen :D

Marr: Täällä vauva on kans alkanut tehdä tuota että alkaa kakomaan ja yökkimään kun ei enää maistu. Mutta meillä siinä ei oo silleen ongelmaa koska tätä alkaa tapahtua vaan ruokailun loppupuolella kun oikeastikin on maha varmaan täynnä jo. En kyllä osaa sanoa mikä tuohon auttaisi :/

Joululahjoja en oo ostanut vielä yhtään, kyllähän sitä vielä ehtii :D
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Unohdinko minä eilen onnitella tiitulipiitulia raskaudesta! Onnea minunkin puolesta! :flower: Hienoja tälläset uutiset!

Joskus itsekin sortuu ajatteleen, että onpas ne vauvat niin ihania.. että vieläköhän me. No sitten taas astuu järki kuvioihin.. joskus ajattelen omaa lapsuutta, ja jotenkin tuntuu, että ehkä omat lapset ei enää sellaista saa elää, isoksi täytyy kasvaa niin nopeaan. Myös teini-ikäkin on jo käynyt mun mielessä... odotan kammolla :D

JennyA: tyttö kyllä niin veikeen näköinen tapaus, näyttää niin pirteeltä ja iloiselta. Ja hieno mekko! Linnannassa juhlijatkin kadehtivat...

Juu lisää kuvia vaan, tuskin täällä se koko maailma palstailee ;) :D

Mulla olikin hauska aamu päivystyksessä... eilen nousi korkea kuume ja ilmeisesti nyt flunssan seuraksi tuli rintatulehdus.

Meillä ei jouluun kuulu mitkään tonttukuviot verhoissa tai pöytäliinoissa (joita ei ole), en tykkää semmosista. Ainut on että muksuille oon antanut vapaat kädet heidän omassa huoneessa... ja se onkin aikamoinen koristuskaaos... :D Piparkakkutalo, tehtiin tuossa muumitalo ja se oli kyllä haastava... näytti kyllä kaikkea muuta kun hienolta, mutta lapset oli innoissaan :)

Oma aika koittaa aina iltaisin, yleensä hemmottelen itseäni jollain hyvällä.. saunalla.. jotain muuta kivaa, jalkahoito..yms.. Uskon, että saisin kyllä miehen suostuteltua tuollaiseen, että molemmilla olis ne tietyt hetket. Mutta meillä on kyllä miehen kanssa aika hauskaa aina, ollaan ihan täysin erilaisia... mutta ilmeisesti täydennämme jotenkin kuitenkin toisiamme :) Kyllä mäkin joskus käyn jossain harrastuksissa ihan yksin, mutta nyt on kyllä aika harvassa ollut ne hetket kolmen lapsen kanssa..

Meillä vauva kävelee tukea vasten ihan hyvin, usein menee kaappeja vasten ja on hyvin nopea jaloistaan. Mutta joskus kyllä konttaa vielä tosi määrätietoisesti.. niin että "tanner tömisee" ja äkkiä kohti uusia seikkailuja.. usein jotain pientä löytää edelleen lattialta ja sieltä sitä saa sitten äiti onkia pois. Harjoitellaan tasapainoa, mutta vielä ei tule askelia ilman tukea omasta aloitteesta. Uskon, että siellä 10kk paikkeilla lähtee.

Haastavaa on laittaa silmätippoja tuon vauvan silmiin, kun se heti aavistaa jo mitä tulossa... koita siinä nyt pitää toista paikallaan ja silmät auki... 5-8krt päivässä... :D

Pitiköhän jotain muuta..ei kai..

Mindi83
 
marr meillä kanssa semmosta lakkoilua välillä, nyt oon rajulla otteella puuttunut siihen, ja pidän ruoka-ajoista säntillisesti kiinni. kaikki naposteltavat pois just nuo naksutkin. aamupuurolla maitoa mitä juo, ja sitten vain vähän maitoa ennen aamu-unille nukahtamista. noin 50ml. ei täytä vatsaa liikaa joten kunnolla nälkä sitten viimeistään klo 12.
sen ruuan yhteydessä maitoa/vettä.
iltapäivällä meillä ei edes hedelmäsoseet tai muukaan välipala edes nykyään mene, joten vauva menee maidon turvin myös toisille unille. sama määrä ja sitten maistuu ruoka klo 17.
iltapala klo 19-19:30. oon kokeillut kaupan valmispuuroja vaihteluks, kun kaurapuuro ei enää menny :D kai vauva kaipaa vain enemmän vaihtelua.
ja jos syö yöllä, ei päivällä olekaan niin nälkäinen. meillä ainakin selvästi huomaa eron että jos on yöllä syönyt, aamupuuroa on turha edes tarjota. eli maito-ateriat vähemmälle, ja ruokavälit pidemmiksi, ni se on mun vinkki mikä saattais auttaa teilläkin :) mene ja tiedä :D kokeile eri juttuja, ei vauva onneks rikki mene niistä. paras kuitenkin on lopetta heti kun menee leikiksi. ettei se opi huonoja juttuja heti pienenä.
mä en ota edes leluja pöytään. jos ei syö niin ei syö, seuraava satsi on tarjolla seuraavaan ruoka-aikaan. näin toimii isommillakin :)

täällä kontataan :) nyt se mussunkainen sen oppi :) tosin ryömien näyttää olevan helpoin tapa mennä eteenpäin mutta kuitenkin mennyt kontaten tänään ja eilen muutaman vedon :)

ld kovasti voimia sulle! harmi että niin heittelee mieli... ja kun lääkkeiden kanssa joutuu säätämään ei sekään kivaa ole.
jaa ja raskaustestiä tehty ;) älä suotta uutta raskautta pelkää, hyvin kaikki menis kuitenkin :) voimia arkeen ja jaksamiseen, sä selviit kyllä :heart:

mindi no miten joku rintatulehdus muka vieläkin voi tulla :O kauheeta, ja onpa kurja kun tälleen tulee, säkin niin tykkäät joulun häärimisestä, että paraneppa pian nyt että oot tikissä viikon päästä :) toivottavasti jaksat lasten hoidon, ja onneks sulla on apu lähellä jos tarvii. tsempit!! koitas tulla käymään ens viikolla vaikka joku päivä, mulla ois yks lamppu mikä sua kenties saattais kiinnostaa investoida ;)

tiinelli oi ihanaa sulla onkin viikkoja jo niin monta :heart: eikä pahoinvoinnista vielä tietookaan ? toivottavasti ei alakaan... jaksuja :heart: ja mun toinen isommistahan lähti käveleen alle 9 kuisena... vahtimista riittää :)
 
Omasta puolestani myös paljon onnea raskautuneille! Jäänyt kaikessa tohinassa onnittelut unohduksiin.:ashamed: Mä näin viime yönä unta, että päätettiin kuitenkin yrittää kolmatta lasta ja me saatiin neloset! Huh, oli lievä helpotus, kun heräsin aamulla! Ehdin nimittäin unessa jo kokea ihan sitä vauva-arkeakin. Mistä löytäisi auton, jonne mahtuisi kuusi lasta...:whistle::LOL:

Aika hauska muuten kuulla juttuja vauvojen kehityksestä. Haarukka on melkoinen jo tässä kohtaa, kun toiset ottaa jo ensiaskeleita. Me ollaan esikoisen kanssa saatu nauttia pitkästä vauva-ajasta ja niin saadaan nauttia tälläkin kierroksella. Meillä oli jokunen viikko sitten kolme viikkoa vanhempi vauva kylässä kuin meidän likka ja tämä toinen jo käveli kävelytettäessä. Meidän likka oli niin paljon enemmän VAUVA.:heart: Kyllä sitä kerkiää, on sitten suojeluvaistoa enemmän. Varovaisia kun tuntuvat nämä kumpainen meidän lapsukaisemme olemaan. Jokainen kehittyköön ajallaan.:)

Palstailu Kun saisi kirjoitettua enemmän tietyille nimimerkeille kohdistetusti eikä aina näin yleisellä tasolla. Pää on niin laho, ettei nimet jää muistiin. Pitäis lukea näitä juttuja kynän ja paperin kanssa, niin pystyisi muistamaan paremmin...

Tänään pitäisi taas jaksaa lähteä bodypumppiin. Siellä unohtuu hetkeksi kaikki ja voi keskittyä olemaan ihan itsensä kanssa. Jaksaa taas paremmin. Reipas tunti ilman äitiäkin muutaman kerran viikossa tekee hyvää lapsillekin, kun isin kanssa on kuitenkin ihan omat jutut. Kun äiti tulee kotiin, niin kaikki mitä teenkin saa pienet nauraa kikattamaan. Ei tunnu ainakaa itsestäänselvyydeltä!;)
 
tikrulainen: Mulla on useimmiten tietokoneen muistio apuna kirjottamisessa. Kirjottelen sitä mukaa kun tulee asioita mieleen ja sit kopioin vaan tänne, tai mihin olenkaan kirjottamassa. Näin ei pääse käymään sitäkään, et yhteyden katketessa tekstit häviäis bittiavaruuteen :)
 
unikoulu ja vauvan nukahtaminen nyt kun tehty selkeellä rutiinilla nuo sänkyyn laittamiset niin selkeä ero on vauvan käyttäytymisessä: se oikein kiukuttelee unta vastaan :LOL: potkii kiukkuisena silmät kiinni, sängyssä tai sylissä .. yrittää sängyn jalkopäähän päin ja siellä mönkii -suunta on siis olohuoneeseen päin missä me ollaan.
puoli tuntia siihen eilenkin meni että viimein luovutti. mutta kannatti sinnikäs ite olla: kertaakaan ei olla herätty!!!! itsellä jälleen 7 tunnin unet, joten joo, jos miettii paluuta entiseen niin ei kiitos. ennemmin tämä vaihtoehto... vaikkakin illassa se puoli tuntia on sitä etten saa rauhassa vaan istua, mutta on tämä sen arvoinen. lapsi oppii nukahtamaan itse.
välillä itteä väsyttää, välillä mies menee huoneeseen. ratkaisevin on mun huomaaman mukaan se, että ei laita lasta sänkyyn ennen kuin on väsymyksen merkkejä. muuten menee leikiksi ja kestää vielä kauemmin. odottelen siis että alkaa haroa korvaa, hieroa silmiä, haukotella. siinä vaiheessa ollaan toki rauhoituttu jo. yöpuku vaihdettu, hampaat pesty ja kirja luettu.
saa nähdä toimiiko tämä enää viikon päästä, mutta nyt on jo niin monta yötä saanut nukkua että ei halua edes ajatella asiaa että juoksis monesti yössä pitkin kämppää vauva kainalossa ;)

työsopimus allekirjoitettu :) totta se on! mä sain duunin :) hiphei...tervetuloa tilipäivä ;) eli mulla on noin kaksi viikkoa lomaa ja siitä alkaa totinen torvensoitto. katsotaan päivä kerrallaan miten jaksetaan ja mitä jatkossa. mutta nyt vaikuttaa erittäin hyvältä vaihtoehdolta.

oma aika no mä käytän sen kanssa vähän miten sattuu, millai huvittaa. entisen miehen kanssa mullahan ei ollu mahollisuuksia harrastaa mitään. en mä päässyt mihinkään muualle kuin ruokakauppaan....oli mulla koira, ja se oli mun henkireikä. ja lapset. lasten ja koiran kanssa ulkoilin valtavasti.
nykyään ei sitten oikein jaksais ees lähteä mihinkään :D kotona on niin valtavan hyvä olla, että täytyy siinä mielessä "pakottaa" itsensä lähtemään. talosta tullu erittäin rakas, ja oikea hermolataamo. miten johonkin rakennukseen voikin kehittyä niin suuri tunneside. no, liittyyhän tähän paljon tärkeitä muistoja.
uimaan en oo päässy, se tekis hyvää. ja kunhan vuosi vaihtuu ja työrytmin saa rutiiniks ni haluan kyllä taas salille miehen kanssa. nyt taas kun on kaikkea huisketta niin jäänyt ihan kokonaan.
mutta mä nautin noista koiran kanssa tekemistä ulkoiluista. enkä tartte ympärille mitään vempaimia kuntoiluun. koska oon laiska kuntoilemaan kotona :D myönnetään :D

joulun odotus odotan jo tosi paljon siinä mielessä että miehellä on pitkät vapaat, ja välipäivät kokonaan vapaalla. ei sotke työ vapaa-aikaa :D lepoa ja hyvää ruokaa :) yhteistä aikaa.

jaaha siihen tää hetkonen vierähti, nyt aamupuuron keittoon ja koululaiset herättämään :)

mukavaaa viikonloppua, taas me ollaan perjantaissa :)
 
Huomenta! Minä kerrankin olen täällä näin aamutuimaan. Viime yö oli aika huono, mutta kummasti ei vielä väsytä. Väsy tulee varmasti tässä päivemmällä. Poika näköjään onkin sitä mieltä, ettei viihdy hetkeäkään yksin lattialla, joten pitääkin kirjoittaa enemmän myöhemmin.
 
Huomenia!

Kaanan pojalla tukalat paikat, kun mimmit jo jahtaa. No sen siitä saa kun on söpö :D

Rintatulehdus: joo en oikeen tiedä itsekään miten se nyt iski päälle, toinen rinta/rintakehä on kipeä ja selvästi turvonnut... mutta on siltin ihan erilainen tunne kuin viimeksi kun oli rintatulehdus, epäilinkin itse ettei kyseessä olisi välttämättä se, mutta näin lääkäri väitti ja lykkäsi antibiootit kouraan. Että nyt saa sitten viikon katsella lähteekö pois, muuten takas... Oiskos mulla jotenkin ahtaat tiet tuolle maidolle, ja nyt kun imetys vähenee koko ajan... yölläkään ei hirveesti enää syö, vaan se on vaan sellaista lohdutusta.

Vähän huonoon saumaan tuli sairastelu joo, mutta toiveissa olis että oltais ensviikkoon mennessä molemmat vauva ja minä taas hyvässä kunnossa. Tää on niin rasittavaa olla kipeenä, kun jää kaikki kotityöt ja koko huusholli ihan sekaisin...

Flower: eli jos tervehdyn ja vauvan silmätulehdus on tipotiessään niin voisimme kyllä varmaan tulla joku päivä ensviikolla käymään siellä... :) Ja hienoa, että työasiat järjesty! Uskon, että menestyt työssäsi.

Naurukohtausta itsekin eilen mietin... kun tänne kirjoittelin! Toivottavasti kaikki hyvin siellä päässä!

Kuntoilusta sen verran, että mähän olen kotona tehnyt muutamia "kiinteyttäviä" liikkeitä, aina iltaisin ja ilmeisesti mussa on joku muutos tapahtunut, kun mieskin jotain asiasta mainitsi.. :) Eli pienelläkin panostuksella voi saada jotain aikaiseksi, vaikken olis uskonut. Tai sitten se mies puhuu ihan palturia :LOL:

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Mindi83
 
Mindi83: voisiko olla ihan rintatiehyen tukos? Mulla on ollut tukoksia varmaan toistakymmentä kertaa, muttei koskaan antibiottikuuria vaativaa rintatulehdusta. Toki jos tukosta ei saa kotikonstein hoidettua, niin siitäkin ennen pitkää seuraa rintatulehdus. Oireet ovat hyvin samantyyppiset ainakin alkuun. Mullakin tukoksista noussut lämpöä, rinta ollut kosketusarka ja siihen muodostunut läiskiä. Rintatulehduksessa toki kuume on ihan eri luokkaa. Tukoksen saatua auki kipu ja läiskät häviävät vähitellen. Runsaasti kaurapussilla hautomista, suihkuttelua, hieromista ja ennen kaikkea tiheää imetystä se on aina vaatinut. Voimia!
 
FA Onnea uuden työpaikan ja työsopimuksen johdosta!! =)

Pikkunen nuhanenä tuhisee tuolla aamu-unilla. Itse olin alkuviikon puolikuntoinen ja niin sitä tuli sitten poikaan joku pikkupöpö tartutettua. Kuumetta ei ole, mutta röörit ihan tukkeessa. Aamullakin poju heräsi ihan selvästi siihen, että ärsytti, kun ei pystynyt kunnolla nenän kautta hengittämään. Suolatippoja nenään ja nenäfridalla tyhjennys. Kovasti poika vaan laittaa vastaan tuota nenän putsausta, vaikka olo helpottuisi kun saisi kunnolla putsattua. Onneksi on itsellä jo ihan terve olo, niin on ihan ok olo, vaikka yöllä monta kertaa herättiinkin. Harmittaa vain, kun tänään olisi mun kummitytön (siskon tyttö) synttärit. Pitänee laittaa viestiä ja kysellä saadaanko tulla. Toisaalta, heillä lapset jo sen verran isoja, että varmaan ei haittaa, vaikka vähän nuhaisia ollaankin...

Se on tosiaan taas viikonloppu ;) Kauheeta vauhtia nää viikot menee. Mies lähtee tänään viikonlopuksi ystävänsä luo, niin me mennään pojun kanssa ainakin yhdeksi yöksi mun vanhempien luo. Ihanaa, kun pääsee saunomaan (meillä ei omaa saunaa) ja pojun saa helposti laitettua pihalle päikkäreille. Niin, ja itse pääsee nauttimaan äipän pöperöistä. =)

Leppoisaa viikonloppua kaikille!

p.s. onneksi sain joulukortit laitettua ja osa joululahjoistakin on jo ostettu - huoh, ei tartte stressailla sitten viimeisenä päivänä..
 
Hellurei täällä ollaan:wave: Olen päivittäin käynyt lukemassa mutta en sitten muka ole ehtinyt kirjautua ja kirjoittaa:ashamed:

Hurjasti onnea kaikille uudestaan plussanneille:hug: Itse myös tein testin tuossa reilu viikko sitten kun menkat oli myöhässä mutta luojan kiitos se oli nega:snotty: Itse en voisi kuvitellakaan että uusi lapsi olisi taas tulossa,terveydellisetkin syyt tulee jo vastaan kolmen sektion jälkeen.

töihinpalaan minäkin helmikuussa. Osa-aikaiseksi tosin. Lenni menee tuohon samalle pph:lle missä tytöt nyt ovat,ihanaa kun saa tutun paikan. Teen siis 6 tuntista työpäivää 5 kertaa viikossa. Saapi nähdä millainen hullunmylly siitä tulee kun työt alkaa klo 6 ja iltaisin pitäisi vielä koulua käydä. Onneksi osaan nyt tunnistaa uupumisen merkit niin tajuan sitten höllätä ajoissa jos siltä tuntuu.

jouluon ihan ovella:heart: olen kaikki lahjat jo ostanut ja paketoinut ja joulukortitkin sain matkaan. Lahjoitan tänä vuonna tuonne Pelastusarmeijan Joulupatakeräykseen aimo kasan leluja. Paketoin nekin valmiiksi ja paketteja oli arviolta n.50kpl:O On ihanaa kun voi auttaa vähäosaisia lapsia vaikkei itsekkään mikään porvari ole :D

flunssaaon ollut täälläkin. Kävin lennin kanssa lääkärissäkin maanantaina mutta ei pojalla mitään tulehduksia ollut. itselläni poskiontelontulehdus:headwall: kunhan jouluksi kaikki parannutaan niin olen iloinen :) Vietämme joulua mieheni isällä Sipoossa,mukavaa kun voi kerrankin astua valmiiseen pöytään :)

oma olo on viime aikoina ollut luonnottoman ihana:heart: se itseasiassa ihan ahdistaa kun mikää ei ahdista:O niin monta vuotta ahdistus ja paha olo kuului jokaiseen päivään niin nyt tuntuu että jotain ikäänkuin puuttuu ja kokoajan melkeinpä odotan että koskas taas tuntuu pahalta. Nämä onnen tunteet mitä olen viime päivinä tuntuneet ovat olleet jotain niin arvokasta että ihan itkettää:'( Nostin sepram-annosta 10mg:sta 15mg:aan ja se tuntuu toimivan. Miehen kanssa ei ole koskaan mennyt näin hyvin(mä ihan herkistyn tätä kirjoittaessa). Mies on täysin muuttunut ja suhteemme on parempi kuin koskaan:heart: Kaikki on niin luonnollisesti että ajattelen että näin sen olisi pitänyt aina olla:heart: Tämä on varmaan sitä kun on löytänyt sen sielunkumppanin,voi lukea toista kuin avointa kirjaa ja voi melkein jatkaa toisen lauseen loppuun ja tietää mitä toinen ajattelee. Tällaista henkistä yhteyttä olen etsinyt koko elämäni ja nyt olen viimein löytänyt sen(nyt vuotaa jo silmätkin:'(). Olen niin onnellinen että se melkein pelottaa,tosin ajattelen että ehkä olen elämässäni jo kärsinyt tarpeeksi ja nyt on vuoro iloita ja nauttia onnesta:heart:

Näihin iki-ihaniin tunnelmiin päätän tämän kirjoituksen,lähdemme koko perhe helsinkiin kun siellä on lapsille joulurieha-tapahtuma. Salama Mcqueen on paikalle sekä Hevisaurus ja Muumit:heart:

-Iki-onnellinen Naurukohtaus ja Lenni tänään 10kk-
 
naurukohtaus onpa hienoa että suhde toimii :) tiedätkö, yksi iso asia on varmasti se, että aloititte sen terapian. ja että sä aloitit nuo lääkkeet. olitte valmiit tekemään töitä sen eteen että voitte jatkaa yhdessä :) hieno juttu!!!
mä ymmärrän mitä sä sanot siitä että on löytänyt sielunkumppaninsa, ja että ahdistaa kun mikään ei ahdista :)
semmonen tunne mullakin oli eron jälkeen kun oli vuosikaudet ollut ahtaalla, niin sitten kun olo oli loistava, tuli melkeen pelko siitä, et kohta varmasti... nyt on oppinu jo jättämään ikävät ajatukset taakse, huokaisemaan vain että onneks se kamaluus ei ole enää omaa arkea. vaan jonkun toisen.....
ja kun puoliso on samalla taajuudella kuin ite, on perheessä hyvä olla. se välittyy lapsiinkin.
oon todella onnellinen sun ja koko teidän perheen puolesta :heart:

meidän kuulumiset vauva sai ekan ylähampaan perjantaina, ja sunnuntaiaamuna oli toinen taltta puhjennut viereen. nyt ylös kulmahampaat pullottaa... aika vauhdilla tekee...
ja konttauksen tiimellyksessä on alkanut nostaa itteensä karhunkävelyyn. eli epäilen ettei kauaa välttämättä konttaakaan vaan saattaakin lähteä aikaisin kävelemään.... huhhuh... nousee joka paikkaan seisomaan....vahtimista riittää :) mutta jotenkin kiva kun myös ne sosiaaliset ominaisuudet näkyy päivä päivältä enemmän, vuorovaikutus on kivaa huomata.

mukavaa alkanutta viikkoa kaikille taas,..... ja kohta alkaa päivät pidentyä :)
 
Munkin puolesta vielä onnittelut muillekin plussaneille! Ja hyviä odotuksia =)

Ihanaa naurukohtaus, olipas kiva lukea sun juttus!

Oikeestaan tulin vaan pikaseen teille kaikille toivottaan Mukavaa joulun odotusta ja rentouttavia pyhiä perheen/suvun parissa! =)
 
Tintti83: mulla alkoi hoitovapaa 9.12., kun isäkuukauden takia siitä lopusta nipistettiin se 12 arkipäivää pois. Muuten olis alkanut vasta jouluna. Olen hoitovapaalla syyskuun alkuun vuoteen 2013 eli 1v8kk vielä. Jeeeee! Ja sitten on vielä se mahis, että jatketaan vielä viimeinen puolivuottakin, kun likka täyttää 3v, jos keksin jonkun luovan lastenhoitoratkaisun sille keväälle. Syksyisin käytännössä saa mieleisensä hoitopaikan, jos saa... Niin ja siis vakipaikka löytyy. Yksityisellä sektorilla kuitenkin mikään ei ole itsestäänselvää.:LOL:

Olen huomenna menossa käymään työpaikalla. Ahdistavaa - toisaalta. En ole käynyt siellä 1,5 vuoteen. Jotenkin on vähän jäänyt. Meillä on pieni yksikkö täällä Tampereella (pääkonttori Helsingissä) ja puolet porukasta on mennyt uusiksi. Luottopakkikin äippälomalla. Voi olla, että mennään yhdessä. Mä lähden yllättäen ilman lapsia, niin voin samalla rauhassa tehdä viimeiset joululahjaostokset.

Olisi kiva nähdä uusi pomo ja vähän aistia yleistä ilmapiiriä. No, tyypit voi vaihtua vielä moneen kertaan ennen kuin palaan. Niin siis jos palaan. Todennäköisesti palaan, on helpompi mennä takaisin tuttuun ja turvalliseen ja saada tämä perhe-elämän kanssa tasapainottelu kuntoon. Yrityskin on kuitenkin melkein kuin uusi, kun niin paljon ehtinyt muuttua siinä kohtaa 4v8kk:ssa... Sitten voi aina katsoa, kun kaikki sujuu, että mitä sitä keksis.:)

Jouluvalmistelut on hyvässä mallissa. Me ei miehen kanssa oteta mitään stressiä, vaikka aatto ollaankin kotona perheen + vaarin ja mummun kanssa. Hyvin ehtii. Leivonnat ja muut ruuanlaitot jätetään tyynesti perjantaille. Kuusi haetaan aikaisintaan torstaina, samoin kinkku jää torstaille. Siivoillaan ja käydään pikkuhiljaa ruokaostoksilla pitkin viikkoa. Ei siis mitään megarykäyksiä. Täytyy panostaa fiilistelyyn. Se mitä ei ehditä, niin sillä ei sitten ole niin väliksikään!
 
Viimeksi muokattu:
tintti: Mulle on aina sanottu että pari viikkoa menee.

Jouluvalmistelut.. siis mitkä!? Me mennään äitille jouluksi niin en ite tee mitään. :D

Täällä on vauvalle puhjennut neljäs hammas ja lisää on tulossa. On ollut raasu ehkä sen vuoksi ripulilla ja viikonloppuna soitin jo päivystykseen kun oli ripuloinut 4 päivää. Mut ei tarvi tehä mitään kun on muuten virkeä ja hyvävointinen ja syö ja juo normaalisti.Vauvalla on kaikki hampaat alhaalla, mut nyt näyttäs että tulis ylös, kai..

Niin joo, vauvan isä kävi tossa muutama päivä sitten tuomassa pari joululahjaa ja muutenkin lastaan kattomassa, hyvä juttu.

Huomenna on vauvan eka nimipäivä ;)
 
papa pari viikkoa menee... kannattaa varmistaa labrasta kun nää pyhätkin on tälleen ...

oma astma-epäily puhtaat paperit tuli :) univelka, stressi, ja pitkittynyt lenssu sai aikaan oireilua. mutta ei niin selkeää ja riittävää että diagnoosi ois tullut. ihan hyvä näin. ja oon mä jo viime päivinä tuntenutkin oloni yhtä energiseksi kuin ennenkin. kumma juttu :D hahaha kunnon yöunet tekee kutaa!!!

emp nettisivuston vaatteet... löysin sen pitkästä aikaa ja iuh, pakko ois saada jotain kivaa sieltä, törkeen hintasia vaan ... mutta mun tyylisiä helmoja ja huppareita...

hapanmaitotuotteet vauva maistellut viiliä hedelmäsoseen kera nyt kahtena päivänä. hiljakseen kun totuttaa niin ei luulisi olevan ongelmia. ei ainakaan vielä ole havaittu mitään erityistä.

joka paikkaan mennään :D aika kovasti on vahtimista :D utelias ja rohkea taapertaja joka menee joka paikkaan!!!
mutta niinhän se kuuluukin. ja kahdet päiväunet kun nukkuu, jaksaa tutkaillakin paremmin :)
ihana taapero, viides hammas aivan kohta läpi :)
hiukset noin 10 cm pitkiä!!!! iso osa jäi lähtemättä kokonaan päältä, joten meidän tilliäisellä on ihan rehelliset saparot tai yks jätti-ponnari :heart: hiukanko on söötti näky :)

ihanaa, pian alkaa miehen vapaat :heart: ja meilläkin vihdoin edessä vuorokausi lapsetonta, kokonaan lapsetonta aikaa :) se käy !!!
vauva menee tossa reilun viikon päästä mummolaan ekaa kertaa yökylään... ja me huokaistaan hetki vastuusta ja vahtimisesta ja työn teosta. aivan loistavaa!!! tuota vuorokautta odotan jo innolla :) :p

nyt kaveri tulee käymään ja piristämään pimeää iltapäivää. täällä ei edelleenkään lunta lainkaan joten synkkää on... mutta sydän iloitsee ja onnellisuus valaisee. elämä paremmissa uomissa kuin koskaan ennen. kaikki asiat ratkenneet juuri niin kuin aina olen toivonutkin ...
ja vierellä rakkaat perheenjäsenet :heart:

sämpylän, mustikkapiirakan ja makaronilaatikon tuoksujen keskeltä terveiset....
Flower again ja typy, 9,5 kk
 
Kiitos kaikille jotka oli meidät valmiita ottamaan kotiinsa!:heart:
Saman katon alla ollaan, mutta siitä ei sit sen enempää.

Onnea kaikille raskautuneille!:heart::flower:

turvaistuin tänään haettiin just postista Britaxin multi-tech. Käyttöön otetaan kuhan isäntä saa sen asennettua, kaukalo käy pieneksi.

liikkuminen täällä mennään ihan älytöntä vauhtia ja JOKA paikkaan. Nyt on ruennu konttaamaan enemmän harvoin enää ryömii. Tosta tulikin mieleen onko kellään kävelytuolia? Me saatiin miehen veljeltä lainaan. Mä saan imuroitua rauhassa kun neiti on tossa tuolissa sen aikaa. Pieniä aikoja ollaan pidetty kun neiti hieman varvastaa. Viihtyy tosi hyvin tossa tuolissa. Koirakin saa kyytiä kun Venla menee niin lujaa tolla tuolilla:)

jouluvalmistelut eipä kummempia, tänään käytiin ruokaostoksilla. Pieni kinkku ja valmiit laatikot lähti mukaan. Anoppilaan mennään aattona ja sit 25 mun isälle. Noissa syödään niin ei viiti kotona kauheesti laittaa.
Isäntä koristeli kuusen tänään kun appiukko toi kuusen. Meillä mies ei ole koskaan välittäny joulusta niin oli suuri ihme että halus koristella kuusen. Lapsi tekee ihmeitä;)

Täällä ollaan tuskailtu neidin kanssa. Ollut jo pidemmän aikaa kärttyinen, välillä. En oikein osaa tunnistaa itkuja kun niin paljon itkeskellyt. Huomaan että itselle tulee jo fyysisesti pahaolo noista itkuista. Turhauttaa kun ei tiedä minkä takia neiti itkee. Maha on ollut useampaan otteeseen kovalla, kakka tulee papanoina. Hampaitakin saattaa itkeä. Ja päiväunille meno on yhtä TUSKAA!!:kieh: Laitan nukkumaan heti kun näen väsymyksen merkkejä, saattaa jo nukahtaa kunnes kohta hojottaa seistä pinnoja vasten ja juttua tulee. Tässä yks päivä laskin että kävin varmaan 20 kertaa laittamassa takaisin selälleen ennenkuin malttoi nukahtaa. Nukkuu vielä pääsääntöisesti 3 päikkärit mikä on kyllä ihan ehdoton jos on jääny yhdet pois niin on niin pahankurinen neiti että.. Kestoltaan unet on 30min-2h max..
Yöt on ollu onneks parempaan suuntaan, nukahtaa puol 8-8 illalla ja nukkuu yhtäjaksoisesti 3-4.30 sit huutelee kun tutti kateissa ja siitä nukkuu 5.30-7. Sit herätään aamutoimille. Muutaman kerran olen antanu tuolloin 5.30 maidon ni sit saattaa nukkua 8-9..
Meillä kun oli pitemmän aikaa niin että neiti saattoi tunnin välein huudella yöllä, yleensä tutti hävinnyt niin sitä itki. Rauhoittui heti kun sai tutin.

Itselle tuli maanantaina 27v täyteen ja Venlalle eilen 9kk.
 
JEEE, joulusiivous tehty ja nyt kämppä kiiltää! =) Vietiin poitsu isovanhemmilleen hoitoon ja tultiin miehen kanssa kotio siivoilemaan pariksi tunniksi. Nyt on ihanan tunnelmallista. Huomenna pitäis käydä vielä ostamassa kaksi joululahjaa ja sitten vielä ruokakaupassa, niin velvollisuudet on hoidettu. Me ollaan joulupyhät kylässä, joten aika vähän kotiin ostetaan. Ja aattoa odotan senkin puolesta, että mä oon ollu kuukauden namilakossa ja rusinat on ollu ainoa "herkku", jota oon näin joulun alla vetänyt. Jee, kohta saa taas suklaata! :p

Käytiin tällä viikolla fysioterapiassa, johon neuvolatäti meitä kehotti menemään. Oli todella mukava ja ammattitaitoinen naisfysioterapeutti. Mitään toispuoleisuutta ei ole pojulla havaittavissa ja kuulemma kaikki edellytykset liikkeelle lähtemiseen on. Saatiin neuvoja muutamien liikeratojen opetteluun, jotka edistää liikkeelle lähtemistä. Tää meidän jätkä kun on sellainen tyytyväinen möllöttelijä, ettei hänellä ole kova kiire mihinkään. Tyrkitään häntä nyt sitten vähän eteenpäin. Seuraavan kerran mennään fysioterapiaan tammikuun alussa.

Poitsu on ollu vähän puolikuntoinen. Multa varmaan jonkun pikkupöpön sai, kun itse olin viime viikolla nuhanen ja voimat oli pois. Viikonloppuna huomasin pojan olevan tukkonen, mutta en sitä sen kummemmin noteerannut ja mennä viiletettiin useammassa kyläpaikassa ja nyt sitten on pojan oireet huonompaan päin. :( Olis pitäny tuo viikonloppu rauhoittaa. Nyt on poju kunnolla tukkonen ja rohisee ja yskii. Huomiseks varasin lääkärin, niin käydään tsekkaamassa varmuuden vuoks korvat ja keuhkot. Tästä tulikin mieleen, että miten te hoidatte flunssaista vauvaa? Onko jotain "poppaskonsteja" vauvan olon helpottamiseksi? Mä olen nenätippoja laittanut, sängyn päätyä on korotettu ja välillä oon nenää yrittänyt tyhjentää. Tänään aamulla hengiteltiin myös höyryä, kun poika niin rohisi. Laitoin kylppärin hanat kuumalle ja annoin kuuman veden valua ja siellä sitten poitsu kanssa höyryssä istua möllötettiin.
 
Marni: Kannattaa kokeilla laittaa pilkottua sipulia sängyn viereen mahdollisimman lähelle päätä esim. harson sisässä.
Me höyryhengitellään saunassa, lämpöä n. 30 astetta ja paljon vettä kiukaalle...

Jep jep... Joulun laitto on täällä ihan kesken, eikä kyllä ole fiilistäkään. Mies ja uhmis pilasivat sen kiukuttelullaan :( Lisäks meille tuli hieman ylimääräistä hommaa, kun esikoisen pph ilmoitti eilen, että tytön päässä on täitä :$ Koko syksyn ovat olleet riesana kouluilla, päiväkodeissa ja ryhmiksessä, ja nyt sitten tuli meillekin. Petivaatteita ja patjoja yms. on tässä pesty eilinen ja tämä päivä...

Mut nyt nukkuun, et jaksaa huomenna olla tehokas. Anoppi tulee hakemaan aamusta taaperon hoitoonsa, jotta mä saan siivota rauhassa.
 
katjahei no kiva että asiat kuitenkin järjestyneet että yhdessä olette. kyllä kaikki aina järkkääntyy.

kävelytuoli ei meillä ole, enkä taida hankkiakkaan... imurointi on joo meilläkin semmonen kiintoisa juttu, kun imurin päälle pitää saada kiivetä :D mutta oon antanut vauvan olla imuroinnissa mukana, pidän välillä sylissä ja toisella kädellä imuroin, ja välillä mennään vauvan tahtiin mutta imuroitua saadaan :)

vauvan tukkoiseen nenään apuja mä olen tehny tälleen että pilkon valkosipulin ja laitan sitä siihen verkkopussiin missä valkosipulia myydäänkin. pussin pää sitten hyvin solmuun, ja vauvan pään lähettyville sänkyyn. tehokas nenän avaaja, mutta niin on kyllä hajukin :D

meillä ei olla onneks oltu viime aikoina kipeinä, vauvalla on vissiin yks nuha ollu koko elämänsä aikana... kunnon flunssaa ei siis ollenkaan ...

miehen kiukuttelu aivan pakko kommentoida tähän, että mun mielestä se kertoo vaan kuinka lapsellinen aikuinen voikaan olla!!!! ja jos ei ole edes syytä... mutta tyyliin että jos ei saa tahtoaan läpi... huh huh, onneks enää ei tarvii semmosta katella...

jipii viimeinen työpäivä miehellä ja sitten se on mun :heart: musta on niin ihanaa aina kun se on kotona. mun aarre...
mutta nyt laittamaan aamupalaa valmiiksi, vihdoin koululaisillakin alkaa loma!!!!
kaikki ansaitulle vapaalle, ja minä viimeisille vapaille ;)

ihanaa päivää kaikille!!! ja tsempityksiä vaikeisiin parisuhteisiin!!! minä jos kuka tiedän mitä elämä voi olla.... huoh...

ja jenny adelinalle tsempit täi-häätöön :( yök, ne on inhottavia...
 
Huomenta pitkästä aikaa!

Kaikille vauvaa odottaville isot onnittelut! :flower:

Meillähän oli tämä kolmas pallero yllätysvauva, mutta elämäni paras yllätys! Niin ihana vauva, että tuntuu ihan mahdottomalle ajatukselle, ettei hän olisi meillä!

Parisuhdeongelmien kanssa painiville tsemppiä! Joskus luin jostain, että alle yksivuotiaiden vanhemmilta pitäisi kieltää eroaminen. Tuossa voi hyvinkin olla perää, sillä kaikessa ihanuudessaan vauvavuosi on myös aika rankka - on valvomista, ihmettelyä, hyssyttelyä, rauhoittelua, rahat tiukemmalla kuin normaalisti jne.

Perheen dynamiikkakin muuttuu vauva myötä.

Sanoisinkin kaikille, että ottakaa aikalisä sinne ekojen synttäreiden yli. Elämä on ehkä silloin jo tasaisempaa.

Meillä typy on nyt hiukan reilut 10 kk ja kävellen mennään täälläkin. Aiemmat ovat siinä yksivuotispäivän paikkeilla lähteneet kävelemään, joskin liikkumaan ovat kaikki alkaneet aikaisin. En kyllä meinannut uskoa silmiäni.

Ruuista syö edelleen valmisruokia, mutta puurona kaurapuuroa ja välipaloina esim. banaania, omenaa tai viiliä jota olen alkanut antaa.

Taidan pikkuhiljaa alkaa antaa samoja ruokia kuin muullekin perheelle - lattialta on niitä jo maistellutkin, kun isommilta lapsilta tipahtelee... Tuo suola tietysti vähän mietityttää. Meillä ei ruuanvalmistus ole ihan perinteistä suomalaista, joten tuo "lisää suola vasta kun olet erottanut vauvan annoksen" ei toimi.

Joulua odotetaan kovasti, vaikka tuo lumenpuute hiukan häiritsee joulumielen löytämistä. Koristeita on sisällä melko maltillisesti, kynttelikkö ja tähti ikkunassa sekä jonkin verran tonttuja ja enkeleitä lähinnä lasten iloksi.

Joulukuusi laitetaan tänään terassille, ja piparitaikina odottaa jääkaapissa, teimme sen illalla esikoisen kanssa. Hänellä on tänään viimeinen päivä koulua ennen joululomaa, ja sen jälkeen koristelemme kuusen ja leivomme piparit.

Ruuat on vielä suurimmaksi osaksi ostamatta, mutta lahjoja on kertynyt liiaksikin. En tiedä miten tässä näin kävi - ajatuksena oli olla maltillinen lahjojen kanssa, mutta on niitä aika vino pino lapsille. Kaikki eivät tietenkään ole meiltä, vaan sukulaisilta, ystäviltä jne.

Sen isompaa joulusiivosta en tee, sillä teen perusteellisen viikkosiivouksen muutenkin joka viikko. Tänään ajattelin lähinnä pyyhkiä pölyt, imuroida ja pestä lattiat, pyyhkiä kaappien ovet ymv. ja tietty pestä veskit ja saunan. Lisäksi vaihdan kaikille puhtaat petivaatteet.

Mutta asiasta kolmanteen, mitä ehkäisyä käytätte?

Minä kävin asennuttamassa hormonikierukan viime viikolla. Asennus oli nopea eikä juurikaan sattunut. Vähän on ollut tiputteluvuotoa nyt, mutta se on kuulemma normaalia ja vähentyy ajan mittaan. Kuukautisetkin saattavat loppua kokonaan!

Mutta olen ollut tässä parina päivänä ihan kauhean ärtsy, karjunut lapsille ihan mitättömistä asioista, ja heti perään pyydellyt anteeksi. Ihmettelen itsekin, että miksi ihmeessä raivoan elämäni parhaille asioille (en toki vauvalle)?

Lappusen mukaan 1-10 sadasta saa "mielialaoireita" - en oikein keksi muuta selitystä kuin tuon kierukan. Olen temperamenttinen muutenkin, mutta nyt olen ollut jotenkin räjähdysaltis. Onkohan tuo pysyvä ominaisuus, vai voisiko olla, että tuokin ajan mittaan tasaantuisi? Kokemuksia?

Kaikille ihanaa joulunaikaa toivottelee

Kamiliya & typsy 10 kk
 

Yhteistyössä