Maalismussukat - syntyneet

jee mä sain hyvät tulokset kolesterolin kontrollista :) terveellisempääkin terveellisemmät elintavat tuottaneet tulosta!!! oon siis karsinut kaiken lopunkin rasvaisen ruokavaliosta, tarkoittanen suurimpia herkkujani juustoa ja kananmunia, ja tänään olin kuulemassa tulokset.
Kolesteroli-arvoni on huippuhyvät nyt, hoitaja ei ollut uskoa kun näki ne että oikeasti mun pienilläkin muutoksilla oli vaikutusta :) ja vaikka ite olin jo huolesta mykkyrällä, kun raskaan liikunnan jatkaminen on tyssännyt... Jeeee, en siis todellakaan tarvii lääkkeitä tähän asiaan, vaan saan elää ihan huoleti :) vuoden päästä otetaan kontrollin vuoksi arvot jälleen, meillä kun sukurasite on tosi rankka...
huhhuh, kyllä sitä sydämensä vuoksi jaksaa syödä terveellisesti, ja ei todellakaan ole ollut haitaksi pitää sinnikkäästi kiinni herkku/karkkipäivästä, vaan olla sen suhteen itselleen tiukka! vaikka ei lihota, voi nuo syömiset kuitenkin vaikuttaa huonolla tavalla siellä mihin me ei ite nähdä....
Oon ihan tosi helpottunut!!!!
 
Meidän neidille ilmaantui tiistaina pilkut, joten kuumeen ja korvatulehduksen aiheuttajana olikin VAUVAROKKO. Ihanaa, että tuli sekin samoilla tulilla sairastettua pois alta. Pilkut oli ohi päivässä, tosi himmeitä muualla, paitsi jaloissa selkeäpiä läiskiä. Jatkossa jos tulee kuume ilman flunssaoireita, niin on ainakin vauvarokko pois spekulointilistalta.=)
 
heipä hei!

Kiirettä on pitänyt ja en ole ehtinyt kirjoitella, silloin tällöin olen käynyt selailemassa mitäs tänne kuuluu :)

Ensinnäkin Onnittelut raskaana oleville, Itse en vielä koe olevani valmis raskauteen, ehkä ajatukset olisi toiset jos voisi varmuudella tietää ettei joutuisi sairaalassa makaan ennenaikaisuus uhan takia..joten katsellaan nyt ainakin ensi kesään, mitkä sitten on tuntemukset raskaudesta ;)

Meillä tyttö kävi tällä viikolla 8kk neuvolassa ja kaikki oli niinkuin pitääkin. Mitat olivat 8,6 kg ja 69 cm. Tasaisesti kasvaa ja seuraava neuvola sitten vuoden ikäisenä. Istumaan nousi itse jo puoli vuotiaana ja ryöminen jäi välistä kokonaan. Nyt on kuukausi jo kontattu ja voin kertoa että kovaa mennään ja joka paikkaan ehditään. Kovasti koittaa nousta tukea vasten ylös ja veikkaan että jouluun mennessä viimeistään onnistuu, sen verran jäntevä on että enään puuttuu vaan hoksata ponnistaa oikeassa asennossa ylöspäin :)

Meillä siirryttiin seuraavan koon turvaistuimeen, kaukolassa meni jo vyöt hartioiden taakse ja asento toppavaatteissa oli sen verran hankala että matkustaminen oli hyvin epämiellyttävää. Brion zento oli meidän valinta istuimeksi. Istuimen sai säädettyä vielä ns. puoli istuvaan asentoon ja tyttö viihtyy hyvin ja näkee ympärilleen paremmin.

Kaikki ruoka maistuu, erityisesti kaurapuuro. Aamulla ja illalla syödään puuro ja aamupäivällä lihakasvis seoksia, välipalana hedelmäsosetta ja kasvisruoka iltapäivällä. Sormiruokailua aloitellaan. Ja rintamaidolla mennään vieläkin pääosin. Korviketta saa jos ollaan kylässä tms. Yöllä nukutaan n. 9h ja tosi harvoin syödään, vain silloin jos herää kunnolla niin nukahtaa tissille paremmin uudestaan ;) Päiväunet on lyhyitä n. 30 minsaa kolme kertaa päivässä. Toki ulkoilessa vaunuissa saattaa nukkua pitemmätkin päikkärit.

Yksi flunssa on sairastettu, keuhkoputken tulehdus oli diagnoosi ja ventoline kera babyhalerin oli hoitona.

Ja hampaita meillä on tehty jo 3kk ja yhtään ainutta ei ole vielä ikenestä läpi tullut, miehen kanssa onkin naurettu että mahtaa tulla koko kalusto kerralla :D
Ilmeisesti on tyttö äitiinsä tullut kun itselle on ensimmäinen hammas tullut lähempänä vuoden ikää.

Kovasti myös tavuja puhua pölpöttää ja on muutenkin kova tyttö poriseen. Semmonen kunnon emannuus,ei mitään prinsessa ainesta.

Oikein leppoisaa joulun odotusta kaikille! Elkäähän tressatko (niinki minä teen) ja ottaakaa siivoamiset ja leipomiset rennosti!

-narppu ja typsy 8kk 1 vko
 
Viimeksi muokattu:
no täälläpäs on vilskettä :LOL:

mä nyt oon nukkunu niin hyvät unet, että jaksan taas varmaan seuraavankin kuukauden valvoa :D
otettiin unikoulu käyttöön ja neljäs yö toi kokonaiset unet, myös yösyöttö jäi pois, jihhuu!!!
nukkumaan menee klo 20 ja kerran tai pari saattaa kitinää olla mutta nopsasti apuja, ja nukkuu koko yön :heart: mikä parasta, mä oon saanu kans koisattua, jo kaks yötä ollu tosi hyviä. neiti hiukan vääntelehti jo viime yönäkin mutta en ottanu sängystä pois kerran ei hätähuutoa kuulunu. ei ole syöny sitten mahaansa täyteen, joten aamupuurokin varmasti maistuu :)
aivan luksusta jos tää näin hyvin menis jakeluun....

sormiruokailu oon tullu siihen tulokseen, että jos vaan ite syötän ...jotain pientä voi nenän eteen laittaa mutta on nuo kaksi aiempaakin lasta oppineet ite lusikoimaan aikanaan. ja nyt kun mun työtkin kerran alkaa, niin mitä suotta. kuka sitä sormiruokailusta ehtii perustamaan kun elämän rytmi saa pienen käänteen :D ei ressiä tästäkään!

työt alkaa jihuu, todellakin!!!! palkkapäivää odotellessa :D että voikin olla kevyt fiilis! niin ne asiat vaan järjestyyvät, mä sain parhaan mahdollisen hoitopaikan vauvalle, rutiinit löytyy sitten rauhassa ajan kanssa. ei töitä viikonloppuisin eikä iltaisin, vaan säännöllinen päivätyö :) eli tämän kuun olen niinkun mukamas lomalla vielä ;) hahaha
odotan jo todella kovasti!!!! on tässä lompakon tyhjyyttä jo ehtinyt katteleenkin...

vauvan kehitys nyt kolmas hammas tulossa, eteen ylös :) toiselta reunalta on jo läpi, mutta ei kokonaan vielä.
seisomaan nousee kevesti joka paikkaan ... kiva kun ei ole oikein älliä vielä, ettei lelukoppaa vasten kannattais.. ja muutenkin kaikki kiinnostaa tosi paljon enemmän kuin ennen.
kontata ei vielä muuta kuin yhden-kaksi "askelta", sitten toteaa että ryömien on nopsampi :D

äänteet tulee selkeästi pappa, mamma, mutta ei siis tarkoita kyseisiä henkilöitä. :) mammamaa tarkoittaa nälkää tai väsyä, ja silloin on äidin syliin päästävä :)
iiiiiiiiiii huutaa kun haluaa isin huomaavan, ja ääää-ä kun huutaa koiralle :) että kyllä meillä oikeestaan jo puhutaan :D vauvan omaa kieltä jota vain me vanhemmat ymmärretään :D

on muuten aika loistavaa kun ei edes muista millon viimeks on yhtä virkeänä saanu herätä. eikä mikää harmita heti aamusta :D väsymys on kamala asia... mulla oli jo sellanen olo että ei tästä tule yhtään mitään... että kyllä naama irtoo ihan kohta... onneks mies on auttanut ja omasta väsymyksestäänkin huolimatta mäkin oon hiukan saanut huilata arjen keskellä.

onko kellään käytössä oma ilta-systeemiä miehen kanssa? kaverilta kuulin ni heillä on niin että esim tiistaina ilta on äidin ilta, ja keskiviikkona isän ilta. että voi tehdä mitäs sitten ikinä tykkää pari tuntia :D
aattelin että toimiiko se oikeesti?

jaaha, kellon ympäri nukkunut lapsonen jokeltelee nyt aamulauluaan :heart: jätänpä siis kirjoittelun tähän, ja jatketaan sitten taas sopivan tilanteen tullen :)
 
Olipas tapahtumarikas viikonloppu! =) Lauantain kohokohta oli piskuisen kummipojan nimiäiset. :heart: Voi että, miten sitä unohtaakaan niin nopeasti, miten pieniä nuo vauveliinit onkaan. Tuntuu, ettei meidän poika niin pieni ole ollutkaan, vaikka syntyessään oli tätä mun kummipoikaa puol kiloa pienempi. Kyllä siinä meinasi ihan vauvakuume iskeä, kun söpöä tuhisijaa piti sylissä. :heart: Tän päivän kohokohta oli treffit hyvän ystävän kanssa. Teki niin hyvää jutella tyttöjen juttuja ja nauraa oikein sydämen pohjasta. =)

FA Ihanaa, että teillä on yöt helpottaneet ja oot saanut levättyä! Meillä on kans unikoulu edessä. Yöt on yhtä tissin tarjoamista, toisinaan tunnin-parin välein. Seittämän kertaa yössä on ihan normi nykyään. Ens viikolla mennään miehen kanssa yhdessä keskustelemaan kotona pidettävästä unikoulusta yhden "uniammattilaisen" kanssa ja sitten aloitetaan "koulutus". Tärkeintä on, että saadaan molemmat hyviä vinkkejä unikouluun ja henkistä tukea. Meitä molempia tuleva vähän ahdistaa, mutta ei noissa öissä oo mitään järkeä. Nyt on pienen opittava nukahtamaan ilman sitä tissiä. Jotain hyvää siinäkin, että mies on nyt työttömänä, niin voi osallistua helposti tuohon unikoulun pitämiseen. Sitten vaan tsempataan toisiamme, ettei anneta periksi.

Pojan kehityksestä Poitsu ei konttaa, eikä ryömi. Istuu tukevasti ja istuvaltaan tykkää leluja katsella. Jonkun verran harjoittelee konttausasentoa. Jalkoihin on tullut voimaa ja jämäkkyyttä ja ihan hyvin jo seisoo, kun pitää käsistä kiinni tai ottaa sohvan reunasta kiinni, mutta ei itse nouse seisomaan. Reilun viikon päästä on fysioterapeutin konsulttikäynti, niin tsekataan sitten onko sitä toispuoleisuutta.

Jaaha, joulu se vain lähenee ja kaikki lahjat on vielä ostamatta. Joskohan sitä ens viikolla saisi aikaiseksi lähteä kaupoille, ellei sitten olla unikoulun uuvuttamia... Niin, ja pitäishän sitä kortitkin lähettää, kun sellaisia tuli hankittua.

Nyt mies könysi viereen :heart:, joten hejdå.
 
Marni: Kuulostaa niin meidän öiltä ja meillä nukahdetaan kanssa vaan ja ainoastaan tissille! ..joten pakko ois kanssa unikoulua pitää.. Tuuthan kertoon vinkkejä ym. tai miten meni, ni jos ite kans rohkastus. Tällä hetkellä ollaan suunniteltu pidettäväksi joulun ja uuden vuoden väliin, ku isosisko isällään, ni ei hänen uniaan sit häiritsis. Mun on pakko sanoo jopa et ihanaa, et jollain muulla samanlaista. (ymmärrät varmaan mitä tarkotan, ei siis pahalla, vaan vertaistuen kannalta :) )

Flower: Meillä ton liikkumisen kanssa ihan samalla tavalla, et muutaman "askeleen" ottaa kontaten, mut sit lähtee ryömiin. Jos ei ryömis, ni melkeen väitän et jo konttais. :) Lisäks meillä on nyt opittu nouseen istuun sekä polviseisontaan hakeudutaan. Nyt pikku hiljaa on alkanu yrittää suorillekin jaloille nousua. Kauhee harppaus yhtäkkiä täs fyysises kehitykses =)

Jaaha, sain haisevan paketin syliin, joten täytyy liitää..
 
unikoulu mä tyhmä opetin vauvan nukahtamaan niin että joi maidon aina ja joskus kun sängystä huusi, annoin maitoa lisää jolloin tulikin huomaamatta kierre että pullo oli se mikä sai rauhoittuun. en tajunnut tätä ennenkuin luin netistä tassuttelun virallisen unikoulun ohjeistuksen.
nyt on piirun tarkkaan noudatettu sen ohjeita edelleen, ja oikeasti, meillä nukahdetaan jo klo 20. tähän asti kun keikkui 21 saakka, ja vasta sitten alkoi sänkyyn menot. nyt kun mun työt alkaa ja vauvalla hoitopäivät, on tosi tärkeetä saada tämäkin pysymään säännöllisenä ja ehtii tulla kunnollinen rutiini ennen muutoksia.
jos siis vauva herää ja hiukan vitisee, en välttämättä mene ollenkaan sen luo enkä edes koske. jos itkee, yritän tassuttelulla, mutta jos ääni kertoo että nyt tarvii syliä, nostan silleen pystyasentoon naama mua päin. ei pulloa, ei valoja, vaan hyssyttelyä, hyräilyä, silittelyä. kun rauhoittuu niin takas omaan sänkyyn.
itestä huomaan jo kuinka paljon energisempi sitä onkaan jo kokonaiset neljä yötä yli 7h putkeen nukuttua :) ah ihanaa!!!!! ei ole pää kipeä, ei hermostu turhista, jaksan paaaaaljon paremmin koko päivän.
jos vauva oikeasti herää tissin saamiseksi seitsemän kertaa yössä, oi voi.... koittakaa todellakin saada se pois...mutta se on justiinkin niin, että siinä vaiheessa kun itellä on semmonen tunne että NYT me jaksetaan se hoitaa alta pois. silloin sen jaksaakin :)
nyt ite välipalaa naamaan että jaksaa taas iltapäivän touhut, vauva tosin nukkuu päiväunia, mutta kaikkee häärimistä sitä muka ois taas :D
 
ja tolla omalla illalla tarkoitin lähinnä sellasta, että menee aivan omia menojaan, käykö kaupassa, lenkillä tms... mä ainakaan en koe sitä omaksi ajakseni, jos hoidan lapsia hoidan päivät pitkät muutenkin ja iltaisinkin :D ja tintiltä piti kysyä vielä että miten niin lasten hoito on vähiten kuluttavaa? siis rahallisesti vai fyysisesti?
itellä on sellanen ajatusmaailma, että jotta jaksaa olla 24h äiti, tekee hyvää tehdä joskus jotain ihan yksin. eilenkin kävin koiran kanssa yli tunnin lenkin, no, puhuin siskon kanssa puhelimessa koko sen ajan, mutta kuitenkin, se oli aika vain sille mitä mä sain tehdä välittämättä vauvan vahtimisesta tms. siis hengähdystauko :)
no, mitäs muuta ihmiset harrastaa omalla ajallaan kuin lastenhoitoa, mitä täällä valtaosa tekee toki jo muutenkin päivät? käykö kukaan missään kansalaisopiston kursseilla? tai harrastaako joku esim kielikursseja? iltakoulua? kokemuksia kaikesta ois kiva kuulla.
 
Pikainen moikka, FA näin iltasella :LOL: tuli mieleen, että turvaistuin me aiotaan ostaa netin kautta Saksasta. Suosittelen lämpimästi katsoon tarjontaa. Me ollaan päätymässä Cybex Pallas-fix malliin ja paikallisen liikkeen tiukka ale hinta on 299€ ja tilaamalla saadaan se noin 220€, toki vielä edullisemminkin onnistuu, mutta tämä se väri ja nettikauppa mikä valitaan. Mun makuun säästö on sen verran kiva, että kyllä nyt jää kakkoseksi kotimaan liikkeet.

Meille on tapahtunut kaikenlaista kivaa, ei mitään hirveän erikoista kuitenkaan, aika on rientänyt hirrrveellä vauhdilla ja aina tänne kirjoittaminen jää vaikka lueskelenkin juttujanne. Edelleen on pari asiaa mistä pitäis kysyä, mutta sitten tässä joku päivä.

Meidän pojalle on tullut eka hammas :heart: Kovin on vähän esillä vielä, mutta ihka oikea hammas pilkottaa ikenestä. Sen lisäksi kävelee todella hatarasti sohvan reunasta kiinni pitäen. Hauskaa :D
 
kaana se siellä taas keikkunu keskellä yötä :D

misäs mein vakkari-kirjottajat luuraa, mindillä varmaan joulu-valmistelut vie aikaa kun ei ehdi tänne ;) toivottavasti kaikki kuitenkin hyvin :)

tintti siro pikkuinen teillä :heart:

turvaistuin edullinen sivusto löytyi: OZ.baby. huomasin että yli 50 e edullisemmin saa tuoliun sieltä kuin täältä tarvikeliikkeestä.
me ostetaan kaiketi se multi-tech. halutaan että on jakkara mikä on selkä menosuuntaan. turvallisinta on lasta niin päin kuljettaa noin kolme vuotiaaksi saakka. ite en tykkää tuon pallaksen ulkonäöstä, se mötikkä siinä edessä vaikkakin on turvallinen varmaan mutta en ite tykkäis kyllä istua pitkääkään matkaa kun se on edessä.
:D
joo mutta vielä ei oo saatu aikaiseksi hommata. käytiin jo kyl kattomassa liikkeessä vaihtoehtoja.

hihhei, aivan luksusyö takana, ei kertaakaan herätty :D tai no, isompi muksu näki pahaa unta ja viiden aikaan otin sen sitten viereen. varttia yli kuus sitten soi jälleen herätys, mutta ei se haittaa näin aamuvirkulle :)

mä oon leiponu kolme pellillistä sämpylöitä, oho ja systeri soittaa, morjens :)
 
Vauveli liikkuu kovaa kyytiä ympäri kämppää eteenpäin ryömien. Käsillä vedetään koko kroppaa perässä, jalat ja peppu ei tee mitään. Välillä fiilistellään kylkimakuulla tasapainotellen. Likka myös nousee itse istumaan, vaikkei istukaan vielä tuetta. On niin paljon kuitenkin kylkimakuulla kehittänyt tasapainoaistiaan, että vaikkei pysykään istumassa, niin osaa varoa ja menee itse sitten takaisin muutaman kiepin kautta masulleen ja taas kohta uudelleen.:D

Likka on kovasti äänekäs tapaus, nimenomaan ilon tunteiden suhteen. Riemun kiljahdukset kaikuvat pitkin päivää ja muutenkin kirkuu paljon täpinöissään. Tuntuu, että jutteleekin kiljuen. Toki tulee bä-bä-bä:tä ja ma-ma-ma:takin. Esikoinen toteaa monta kertaa päivässä, että siskolla on kova ääni. Turhautuessaan myöskin ilmoittaa asian kovaa. Harvemmin kuitenkaan itkeskelee, joten siinä suhteessa ei hirveän temperamenttinen ole.

Mä tarvitsen omaa aikaa, niin ihania kuin nämä pienet ovatkin ja niin antoisia hetkiä kun me yhdessä vietetäänkin. Mun täytyy tuntea olevani olemassa niin, että joku ei ole koko ajan iholla.;) Käytännössä mun ajan vie tuo liikuntakeskus kolmesti viikossa. Siellä onneksi käy reilussa tunnissa, joten ei kuormita sitten kovasti raskaassa työssä käyvää miestäkään. Välillä käydään naapurinmammojen kanssa sisustusliikkeissä, kahvittelemassa tms.

Mun kuntoilu on tuottanut tulosta: viidessä viikossa paino on pudonnut viisi kiloa!:p Maidontuotantoon ei ole onneksi vaikuttanut mitenkään. Täytyy vain muistaa syödä ja juoda paljon. Enää reipas viisi kiloa mun tavoitehaarukan ylärajalle, ultimate tavoitteeseen sellaiset seitsemän kiloa. Kuten sanottu, viisikin riittää.

Kertokaa ihmeessä kokemuksianne yövieroituksesta/unikoulusta. Meillä asia ei tosin vielä ajankohtainen. Odottelen tuonne 1v asti, kun pahaa pelkään, ettei tissit selviä yön mittaisista imetysväleistä ilman tukoksia. Mahtavaahan se tosin olisi, jos tällä kierroksella kävisi toisin. Eli 1v otetaan se yövieroitus ja katotaan sitten, että puretaanko pikkuhiljaa päiväimetyskin. Onhan tämä aika sitovaa, kun en edelleenkään pysty imettämään kuin imetystyynyn kanssa tai sitten kylkimakuulla. Loppu häämöttää jo. Vauva on syönyt alusta asti kolmesti yössä, nyt pudottamassa yhden yöimetyksen pois. Täytyy vain toivoa, että saamme yhtenäiset yöt sitten unikoulun myötä. Esikoisen kanssa saimme ne vasta 9kk yövieroituksen jälkeen...

Me ollaan piakkoin siirtämässä likkaa esikoisen Britaxin Multitechiin ja ostetaan esikoiselle Britaxin turvavyöistuin, kun painoa on yli 15kg ja matkaa 3v:hen ei enää ole paljoa. Siinä on kuitenkin myös hyvät pään suojat. Esikoinen siirrettiin jo piirun verran alle 2v Multitechissa kasvot eteenpäin. Jalat olivat tosi hankalasti koukussa jo siinä vaiheessa selkä menosuuntaan matkustettaessa ja se häiritsi poikaa kovasti. Haluaisin nähdä muutenkin sen kirpun, joka pystyy siinä olemaan 3v asti selkä menosuuntaan.:LOL:

Joulua kovasti jo odotellaan. Oma aika täällä kotona on mennyt pitkälti sisustellen. Uudistettuun keittiöön on tullut tilattua kaikkea ihanaa maalaisromanttistyylistä sisustustavaraa. Olkoon ne mun joululahja, siinä onkin kerrakseen. Tosin tänään lähdin hakemaan postista kahta pakettia, joista oli tullut saapumisilmoitus kotiin, mutta niitä ei olekaan missään.: /

Nyt täytyy mennä relaamaan. Ihanaa, että kaiket illat klo 20 eteenpäin on myös omaa aikaa / aikaa miehen kanssa. Esikoinen nukahtaa klo 19.30 jäljestä ja likka viimeistään kasilta. Mieluummin otan tämän vaihtoehdon, vaikkei sitten arki-iltoina paljon päästäkään muualle kuin ulkoilemaan. Viikonloppuisin kerkeää sitten liikkumaan, kyläilemään tai ottamaan vieraita vastaan. Joka ilta kaksi-kolmisen tuntia aikaa itsekseen/miehen kanssa en vaihtaisi mihinkään.:heart:
 
Käytiin tänään keskustelemassa vauvan uniasioista ja oli tosi antoisa keskustelu. Osa keskustelun sisällöstä oli tuttua asiaa, mutta kyllä se silti selkeytti omia ajatuksia. Ja erityisen hyvä asia oli, että oltiin miehen kanssa siellä yhdessä. Valitettavasti itse unikoulun aloittaminen siirtyy meillä joulun välipäiviin, mutta eihän sinnekään ole kovin kauaa aikaa. Tässä muutamia asioita keskustelusta: etukäteisvalmistelut vauvan sängyn siirtäminen kauemmas vanhempien sängystä (meillä tosi hankalaa) tai vanhempien pedin siirtäminen väliaikaisesti toiseen huoneeseen (meillä tulee patja olkkarin lattialle), vauvan sängyn "vuoraaminen" lakanoilla eli pinnojen (näkyvyyden) peittäminen. Unikoulun toteuttaminen tassuttelemalla Iltarutiinien jälkeen vauvan imettäminen makuuhuoneessa, mutta ei saa nukahtaa rinnalle. Nostetaan vauva omaan sänkyyn hereillä ja annetaan joku unilelu tai riepu (ei äidinmaidolle tuoksuvaa, koska se vaan ärsyttää vauvaa kun ei saa rintaa. yritetään tehdä sänkyyn laittamisesta mieluisa hetki). Lähdetään huoneesta. Kun vauva aloittaa itkemisen, kuunnellaan itkun laatua (hoitotilanteeseen ei olisi hyvä mennä liian aikaisin). Sitten kun tarve vaatii tai kun ei itse pysty itkua kuuntelemaan, mennään vauvan luo ja aloitetaan tassuttelu (vältetään katsekontaktia). Yritetään etsiä kohta, jonka painelusta tai silittelystä vauva tykkää. Jollekin se voi olla selkä, toiselle reisi tai pylly tai pää. Kun vauva rauhoittuu, lähdetään huoneesta ja annetaan vauvan etsiä itse unta. Jos ja kun itku alkaa uudestaan, arvioidaan taas itkun laatua... Tassuttelemaan joutuu kuulemma helposti 40-60 min. ja unirytmitykseen menee usein 3-7 yötä. Kun aamukoittaa, laitetaan valot päälle ja aloitetaan aamurutiinit ja sitten voi tissiä antaa. Yöllä jos vauva kovasti itkiessään hikoaa, niin voi antaa vettä. Kuulemma, jos on oikein temperamenttinen vauva, niin kovasti itkiessään voi pulauttaa / oksentaa nieluun kertynyttä limaa, mutta se ei mitenkään vaarallista. Ja tämä siis aika harvinaista. Ja kuulemma hampaiden tekeminen ei ole este unikoululle. Annetaan vain sitten särkylääkettä, jos vaikuttaa siltä, että hampaita tulisi. Niin, ja päivälläkin pitäisi noudattaa samoja nukuttamisen periaatteita kuin yöllä, eli jos nukuttaa päikkäreille sänkyyn, niin silloinkin pitäisi vauvan itse löytää se uni.

Ja niin kai se on, että tässä unikoulussa ei ole oikotietä onneen. Täytyy vain olla sinnikäs ja päättäväinen ja uskoa, että näin sekä vanhempien että vauvan yöunet paranevat. Itkua tulee varmasti, muttei se vauva siitä rikki mene. Näin minä itseäni psyykkaan.

Tsemppiä kaikille unijuttujen kanssa painiville. Tämä mamma lähtee nyt unille.
 
FA :wave: jälleen pukkaa vinkkiä täältä! Kun me ostettiin vaunut/rattaat/kaukalo yhdistelmää niin OZ babyssä oli 50 € edullisempi ku meidän paikallisessa liikkeessä, joten oli selvää, että tilausta oz:iin. Sitten mainitsin paikallisessa siis Baby stylessä, että saadaan ne sieltä siihen ja siihen hintaan niin omistaja nainen sanoi myyjän olan takaa, että me myymme ne teille siihen samaan hintaan millä sieltä saisitte. Näin oli kaupat selvät. Tämä tietenkin oli parempi mahdollisten takuu vikojen kannalta jne. Kannattaa kysäistä josko ne myisivät näin teillekin ;) Joku Britax oli muuten 100€ edullisempi mytoys.de sivulla ku Suomessa, mutta ei ollu multi-tech.

Turvaistuimiin perehdyin yks ilta oikein urakalla ja suosittelen katsomaan Lasten turvaistuimet - Autoliitto Britax multi-tech 2009 oli saanut aika huonot arvostelut... En tiedä onko vielä myynnissä oleva tätä samaa mallia. Tämä sivusto ja pari muuta faktaa vahvistivat Cybexin hankinnan. FA olen julma äiti enkä mieti lapsen mukavuutta palkin osalta :LOL: Tärkeintä valinnassa oli tosiaan turvallisuus ja osittain se, että meillä on 3 autoa ja istuimen väärin asentamisen mahdollisuus on olematon Cybexissä. Tosin 90% ajoista teen tietyllä autolla, mutta silti. Mulla ei ehkä järki kestä istuimen irrotus/kiinnitys hommaa kun mietin neuroottisena äitinä, että menihän kaikki oikein niin tää tuleva mun on helppo vaan nakata penkille ja se on siinä. Tosin 1. autossa se tulee fixillä.

Marni kiva tietää miten homma etenee teillä. Olen aiheesta kovin kiinnostunut, vaikka en aio asialle meillä mitään tehdäkään, vieläkään : / Poika meillä alkanut, satunnaisesti tosin, nukahtamaan itsekseen sillain, ettei nukahda enää aina rinnalle. Lupsuttelee tissiä, kääntyy pois ja itekseen juttelee ja nukahtaa.
 
huomenta :D

joo siis noista turvaistuimista, ei sellasta osteta hetken mielijohteesta, jossain lukikin että monesti vanhemmat ei ajattele tarpeeksi sitä lasta, miten turvallinen se sitten on.... no, jossain luki myös että lapsi voi turvallisesti matkustaa selkä menosuuntaan, vaikka olisikin jalat koukussa. no varmaan joo, mutta miltä se siitä lapsesta itsestä tuntuu on varmasti ratkaisevaa. että vaihtaako sitten ajosuunnan .

kaana joo sä oletkin hirveä äiti kun pallakseen pistät :D nää on kaiketi kanssa niitä makuasioita :)
ainoa mikä valtava muutos oli tullu tässä kymmenen vuoden sisään, että ,lähes jokaisessa on se jalka mikä tukee sen tuolin auton lattiaan. ei sillon ollu kuin jokunen malli. niin nekin asiat kehittyy.
vauvatar on ainakin nettikauppa joilla on takuut kunnossa. mähän tilasin oran matkarattaat joissa kuomu oli kasattu väärin. soitin liikkeeseen varkauteen takas, niin ne sanoi ottavansa tehtaaseen yhteyttä ja niin mulle lähetettiin kokonaan uusi kuomu :)
mikä sitten on tämmönen uusi istuin-merkki NANIA ??? kiinassako sekin tehdään...edukas mutta kyllä se hintakin jo kertoo yleensä sen että ei kiitos.
onpas tämä nyt kinkkistä tehdä päätös :D onneks meillä on kohta enää yksi auto, ja lasta tarvii kuljettaa lyhyitä matkoja. tai sitten kesällä fillarilla, hiukanko odotan!! mutta kunhan sukuloimaan lähdetään ylöspäin niin siinä viimeistään tarvitaan tuoli missä kersan on kiva olla ja turvallista tehdä matkaa :)

marni ja unikoulu tsemppiä kovasti!!! me tehtiin juuri näiden vinkkien mukaan mitä kirjoitit, ja neljäs yö oli viimeinen yö taisteluissa :) varmaan voi olla haasteellisempaa imettäneelle, tai no, ei välttämättä, mutta se kannattaa kyllä. onneks sulla on mies tukemassa projektissa :) siirrettiin vauvan sänkykin aivan toiseen laitaan makkaria, omaa huonetta kun hänelle ei ole mahdollista, enkä yläkertaankaan halua ite mennä nukkumaan... mutta järjestelyt kannatti!!! nukahtaa suhteellisen nopeaan, riippuen päivän touhuista. eilen illalla olin kotona vauvan kanssa puol 9 maissa, joten nukkumaan meno viivästyi, mutta puolen tunnin sängyssä keikkumisen jälkeen nukahti itse. kahden aikaan söi, koska olikin varmaan nälkä: eilen oli taas ruokailujen suhteen lakkopäivä :D kyllä se varmasti siitä menee, kun ootte noin motivoituneita!!

unikoulun ohjeet on aika jännästi samoja mitä ite on tehnytkin jo aiempien lasten kohdalla. niin vaan on muisti tehnyt tenän, etten millään muista onko joku äiti mulle neuvonut ne. ja jos on ni kuka :D
hmmm dementoituminen on alkanut ;D

noni, miehelle aamupuuron laittoon :heart:
 
Juu, flower kaikki hyvin :) :heart:

Meillä tosiaan ollut kaikenmoisia kissanristiäisiä... + sairasteluakin... äääh.. vauvalle iski silmätulehduskin nyt :( Mulla on itsellä nyt kanssa sellanen olo, että joku iskee ihan kohta päälle... Ärsyttävää! Mutta tätä se on lapsiperheessä...

Muuten on ollut ihanaa laittaa joulua kotiin, ihania kaikkia koristuksia ja iltaisin näyttää pienet valot ihanilta ja kuuset myös..:) Ja hei, jouluhan on jo ensviikolla.. no eipä uskois, kun ulos katselee! :kieh: Ei oo oikeen lunta täällä päin näkynyt, toiveistani huolimatta.

tintti oli laittanut hauskan kuvan, pienestä se kiinnostus musiikkiin lähtee :)

Unikoulusta oli mielenkiintoista lukea! Meillä ehkä kanssa edessä tämä... tissiä edelleen illalla joskus ja öisin aina, ainakin kerran pari... ei siis nukuta kokonaisia öitä vieläkään. Muuten kyllä aika rauhallisesti nukkuu vieressä tämä meidän vauva, mutta tarvitsee hirveesti mun läheisyyttä ja ilman sitä syntyy poru... eikä mikään ihan pieni itku, vaan siis ihan tajuton huuto mikä kyllä pureutuu aivoihin asti... :D

Eipä meillä mitään erikoista täällä ole tapahtunut, odottelen jo itsekin esikoisen joululomaa :) Lahjavuori valitettavasti kasvoi joulukuussa nyt ihan hirveeksi... lapset saa liikaa lahjoja.. mut on sitä niin hauska katsellakin kun he niitä paketteja availevat :)

Koitanpa taas aktivoitua :) Ihanaa, että täällä juttu kulkee ja fiilis on hyvä :)

Mindi83
 
Huomenta!

Multi-Tech löytyy myös meiltä. Ainakin yhdessä testissä 2009 istuin oli kiinnitetty väärin tai siinä oli myös erilaisia istuimia samassa testissä. Se oli siis tehty väärin ja uusittu eri tuloksin. Muistan kun mies tutki noita ostettaessa tuota. Esikko siirtyi kasvot menosuuntaan hieman alta 2-vuotiaana kun ei mahtunut istumaan toisin päin. Nyt vauva on istunut tuossa parisen kuukautta ja esikko istuu Britaxin Evolvassa.
Musta lapsella pitää olla myös mukava matkustaa ja jalat koukussa istuminen ei musta voi olla mukavaa. On se istuin tärkeä ja varmasti tärkeää on sekin miten päin se on mutta kaikista tärkeintä musta on se auto millä lapsiaan kuljettaa!

Vauva kävelee ilman tukea sujuvasti 15-20 askeletta sekä osaa (valitettavasti) kiivetä nojatuolille, crosstrainerin päälle jne. Pieni kiusanhenki joka katsoo ja tekee sitten kaikki tuhot nauraen mitä vain pystyy :D Lempipuuhaa on kaikkien Legojen levittäminen ympäri olohuonetta... :headwall:

Meillä nukutaan yhdellä herätyksellä tai sitten koko yö. Yleensä otan aamuyöstä viereen ja jatketaan unia. Joinakin öinä syö edelleen. Esim. viime yönä veteli pullollisen velliä, joten taatusti siis söi nälkäänsä. En vielä pidä kiirettä tuon kanssa vaikka olisikin kiva nukkua heräämättä! Pullo velliä menee alas hetkessä mutta huudattaminen pilaan taatusti yöunet. Muistaakseni esikko lopetti ihan itsekseen. Yhtenä yönä ei vaan enää tarvittu pulloa. Tosin tämä vauva on jo vanhempi kuin esikko luopuessaan yösyömisestä joskus. Toisaalta tämä vauva on kaikin puolin täysin erilainen! Hoidostakin varmasti soittavat hakemaan pois ja kehottavat viemään muualle :LOL:

Joulua tai joulufiilistä yritetään synkässä säässä saada koristeilla, kuusi on paikallaan jne. Piparkakkutalon väsääminen on kesken ja taitaa olla ns. tuhoon tuomittu yritys... No lasten takia ja tuskimpa heidän silmänsä on niin tarkka ja taiteellinen vielä etteikö mun taloni kelpais ;)
 
Meillä on tuo Britaxin Multitech vuosimallia 2009 Isofixillä. Muistelen kans ihmetelleeni, että arvosana oli tälle istuimelle tyydyttävä. Kuitenkin kun miehen kanssa niitä arvosteluja luettiin, niin kohdistuivat lähinnä siihen, että se on hankalaa asentaa ja että virheasennuksen riski on suurempi. No, onneksi mulla teknisesti kätevä mies ja kun on Isofix, niin ei sen tartte kuin kerran asentaa. Mun mielestä ainakin nuo pään tuet on ihan eri luokkaa kuin monessa muussa istuimessa. Kannatan turvallisuuden lisäksi myös lapsen mukavuutta. Kurjaa olisi itsekin istua polvet suussa itkua vääntäen.;)

Turvavyöistuinta vielä esikoiselle tässä pähkäillään, että olisiko sitten samaa merkkiä... Niistä on aika vähän tietoa ja suositteluja keskustelupalstoilla.
 
Moi :)

Noista turvaistuimista... Kun lukee niitä arvosteluja, niin kannattaa kattoa mistä ne miinukset on tullu siinä. Meillä on Craco Cosmic Comfort. Testissä tuosta istuimesta XTP-malli oli saanut miinuksia mm. hankalasta asennettavuudesta (joka ei muuten pidä paikkaansa, helppo se oli), vyön reitityksen hankaluudesta (joka ei merkkaa kyllä käytössä mitään, ainoastaan sitten kun pitää niitä vöitä siirtää) ja pienistä puutteista viimeistelyssä jne. Noi oli siis sellaisia asioita, millä ei
oikeasti ole merkitystä sen käytön kannalta, mutta vaikuttaa siihen arvosteluun alentavasti kuitnkin. No, moitittiin sitä esim. ahtaudesta ja se kyllä pitää paikkaansa (testissä sanottiin, että 6-vuotias ei mahdu), meidän 3v vaihtoi nyt sen takia turvavyöistuimeen. Mutta toisaalta me tarvittiinkin tuo istuin nyt vauvalle :)

Lilli siirtyi viime viikonloppuna tuohon Cosmiciin istumaan, kun ei meinaa enää mahtua kaukaloon. Isompi sai mummun ja papan joululahjarahoilla uuden Britaxin Kid Plussan. Tuossa on korkeammat sivusuojat ku monessa muussa mallissa, sen takia ostettiin. Lisäks saa säädettyä pyllyn kohdalta leveyttä, mikä on hyvä kun nyt talvella tarttee kuitenkin enemmän tilaa.Nyt on molemmat tyytyväisiä, kun mahtuvat hyvin istumaan.

Omia kuulumisia: Meidän "vauva" vetelee illat pitkät taaperokärryn kanssa ympäriinsä :) Hauskaa tuntuu tuo käveleminen olevan. Mies sanoi silloin ku tää synty, et kyllä se varmaan jouluna jo kävelee. Ei olis ehkä kannattanu sanoa ääneen... Meidän esikoinenhan lähti jouluaattona kävelemään ilman tukea.

Sairastelua on ollu koko syksy. Nytkin on Lilli ollut jo 4 päivää kuumeessa ja tosi räkäinen. Ei vissiin edellisestä taudista oikein ole vielä toivuttu :( Lisäks tekee hampaita oikein urakalla, kaks tullu just ylös lisää ja pari ainakin on vielä tuloillaan. Nyt on jo 6 hammasta :)

Joulun kaupallisuus ärsyttää muakin. Hirveesti pitäis olla kaikkea krääsää. Mä en oikein ole koskaan sitä ymmärtänyt, en edes esimerkiksi jouluverhoja yms. Mut niinpä vaan viime vuonna ostin sitten jouluverhot meillekin, tosin ne on sellaiset, että voi pitää pitkälle kevätpuolelle ikkunoissa. Joulujutut alkaa olla hyvällä tolalla, lahjat on ostettuna ja kummeille & toiselle mummulle toiveet esitetty. Paketteihin sujahtaa tytöille ruokailuvälineitä (pingu ja prinsessa, molemmille kummatkin), muumi-pyyhkeet (mummulta), pienemmälle sukkia & sukkiksia, pari bodya, pikkuautoja (meillä ei ole autoja ja nuo tykkää leikkiä niillä) ja käyttöön on jo
otettu muumi-haalari jonka löysin alesta 11 eurolla :) Isommalle tulee Zhu Zhu pets babyja ja yks iso (kummilta), muumi-läppäri (kahdelta kummilta ja mun siskolta), keppihevonen, ja sit sai jo käyttöön sen istuimen. Miehelle ajattelin ostaa ison kylpypyyhkeen ja varmaan laitan itellenikin sellaisen pakettiin.

Meidän tytöt on saaneet myös ison kassillisen vaatteita, uudet mekot + muuta vaatetta, mun kummeilta. Nuo mekot on hautajaisia varten, perjantaina pitäis saatella mun mummu viimeiselle matkalleen :cry:

Mäkin muuten olen harrastanut koiralle puhumista :D

Kerronpa vielä täälläkin meidän hoitopaikkakuvioista, kun ottaa niin päähän :( Eli meillä on tilanne sellainen, että pph:lla on yks lapsi (n. 2v), joka "terrorisoi" muita jatkuvalla huudollaan. Tämän seurauksena sieltä on nyt 2 aikaisemmin ollutta lasta jäänyt pois, nämä on siis meidän tytön leikkikavereita. Eivät kuulemma halua tulla, kun yks vaan huutaa aina ja nyt sitten meidän tyttö leikkii siellä yksin. Hoitajan aika menee tuon yhden huutajan hoitamiseen. Ja tätä on ollut huhtikuusta asti, kun tuo muksu tuli sillon sinne hoitoon. Ihan meinas itku päästä yks päivä, kun mies sanoi et siellä meidän tyttö yksinään heitteli lumipalloja kun hoitajan pitää keinuttaa sitä yhtä että se pysyy hiljaa. Tähän asti se on ollu niin kiva paikka, kun on ollu mukavat leikkikaverit. Nyt sitten päivähoitotoimistossa on selvitetty sitä asiaa ja tää huutaja menee johonkin tutkimuksiin vuoden alusta, mutta saa kuitenki jäädä tuonne hoitoon. Ja näille meidän neidin leikkikavereille
ei enää paikkaa sieltä anneta, vaan tilalle on tulossa -05 ja -06 syntyneet sisarukset. Eli meidän typy saa sitten tästä eteenpäinkin leikkiä yksin, kun eihän se noin paljon isompien leikkeihin mahdu mukaan :(
Mä olen kyllä tekemässä tuosta valitusta, kun enhän mä halua maksaa siitä että tyttö leikkii yksin. Voi se leikkiä yksin kotonakin... Olis kiva jos siellä olis edes yks leikkikaveri :( Eikä me haluttais vaihtaa hoitopaikka, koska tykätään tuosta pph:sta ihan hirveesti ja sekin tykkää meidän typystä.

Mut nyt täytyy mennä, kuumeinen räkäruusa heräsi...

-JennyA & sairasteleva pikku-Lilli-
 
Moikka!

JennyA Harmittaa sun ja tytön puolesta tuo hoitajakuvio. Voi kun saisitte jotenkin asian ratkaistuksi! :hug:

Meillä vauva menee vielä jonkin aikaa kaukalossa. Isommalla on Graco Nautilus. Ostettiin tuo sillä perusteella, että tuo pitäisi mennä niin kauan kuin jotain istuinta lapsi tarvii. Tuosta siis pikkuhiljaa vähennetään osia pois, että jää sitten vaan se koroke. Ollaan itse tykätty ja poika kans. :)
Pienemmälle ostetaan jokin samalla systeemillä oleva, mutta sellanen, jonka saa laitettua myös menemään selkä edellä.

Meillä heräillään vielä useamman kerran yössä. Varsinaista unikoulua en haluaisi alkaa pitämään, mutta jos vuoden alusta alkais tietoisesti vähentämään yöimetyksiä. Nyt kun on niin helppoa ottaa rinnalle ja jatkaa itse unia...

Joulua pitää vielä laittaa. Miehen lahja on ostamatta, kun en sitä viikonloppuna vielä löytänyt. Muiden lahjat ovat suklaita vaille ostettu. Kortit sain askarreltua eilen, joten tänään vois saada ne postiin. Suurin osa jouluverhoista on jo laitettu, mutta osa pitää vielä vaihtaa. Enimmät siivoukset teen vasta ensi viikolla.

Meillä on lunta, kun viikonlopun satoi melkein taukoamatta. Nyt kyllä näyttää uhkaavan lauhalta ja sataa räntää, joten vielähän tuo ehtii sulaa pois jouluksi. Toivottavasti säästyisi kuitenkin maa valkeana.

Pitää lähteä laittamaan pienelle ruoka tulemaan. Jos hän kohta herää syömään...

Meep ja poitsu huomenna 9kk
 
Heipä hei kaikille ja Onnea raskaana oleville! Ihania uutisia! :)

Itsellä on kirjoitteleminen vähän unohtunut. Mies on nyt ollut yli seitsemän viikkoa kotona, kun oli lomat ja isäkuukausi. Mukavaa aikaa ollut koko perheellä. Perjantaina menee takaisin töihin. Vähän jännittää, että miten päivät sujuu tytön kanssa kahdestaan taas pitkästä aikaa. Arki palaa… :)

Meidän tytöstä on tullut oikein termiitti. Kaikki lelut löytävät tiensä vessanpyttyyn (ovea ei voi sulkea, kun kissan astia siellä), kaikki hyllyt pyritään tyhjentämään, pyykit kiskotaan telineiltä, eläimiä jahdataan jne. Tyttö on ihan täystuho ja vahdittava siis nykyään :D Niin ja äiti on hieman väsynyt välillä!

Meillä otettiin 9kk päivän kunniaksi ensi askeleet :heart: Nyt ottaa 2-3 askelta ja sitten pyllähtää. Kiire tuntuu edelleen olevan, no johan sitä on 3kk kontattu ja pari kuukautta menty tukien kanssa. Tuntuu haikealta, kun tyttö oli niiin pienen hetken vain pikku vauva. Vaikka tietenkin iloitsen hänen kehityksestään kovasti. Mutta on se haikeaakin. Nyt on myös alettu kiipeilemään joka paikkaan.

Tyttö sanoo ja tarkoittaa selvästi "äiti, isi". Paljon tavailee ja matkii sanoja mutta nuo ovat ne mitä ihan oikeasti jo tarkoittaa. Osoittaa, kutsuu jne.

Nukahtaminen meillä on vaikeaa, rinnalle nukahtaa ja syö edelleen kolmesta viiteen kertaan yössä. Ottaa jo kyllä voimille. Päivisin imetän pari kertaa. Tassuttelut ei auta ja huudattaa en halua. Toivon, että nukkuminen sujuisi joskus. Sairaalaan en unikouluun halua viedä. Se tuntuu huonolta vaihtoehdolta, siellä on niitäkin paljon jotka tarvitsevat hoitoa.

Nyt on viikko oltu flunssassa ja neiti on niin reppanana ollut. Pari kertaa lääkärissäkin käytiin mutta ei ollut korvissa tai keuhkoissa onneksi mitään.


Tyttö on erittäin huono syömään ja nyt on alkanut tekemään sitä, että työntää kädet kurkkuun ja oksentaa heti, kun ei enää maistu. Tällä hakee myös huomiota ja tekee tätä myös, jos kielletään tms. Mitä ihmettä voin tehdä, millä tuon saa loppumaan. Apua. Vai auttaako aika vaan? Tuntuu, että mikään ruoka ei kelpaa. Maitoa kyllä syö ja hedelmösoseita, puuroa. Kaikki hyvä kelpaa. Sormiruokailusta ei pahemmin välitä. Maissinaksut menee ja riisikakut. Kaiken ruoan heittää vaan lattialle.

Pidän joulun tunnelmasta ja lahjojen ostamisesta. On ihanaa antaa jotain toiselle ajatuksella tehty tai hankittua. Tyttö saa muutamia leluja, vaikkakaan ei joulusta vielä ymmärrä. Paperit on varmaan se super kiva juttu. Lähinnä olen ostanut sellaisia pitkäikäisiä kestäviä leluja joita olisin ostanut jossain kohtaa muutenkin. Kuten keinuhevosen (sen tosin sai jo etukäteen ja tykkää kovasti). Puiset lelut ovat minun mieleeni. Kauniita ja kestäviä. Muovikuusen kynttilöineen olen jo laittanut. Meille ei voi oikeaa kuusta eikä kyllä kynttilöitäkään laittaa kissojen takia. Yhtenä vuotena oli ihan alaston kuusi ja kynttilässä on tassut palaneet, joten ei kiitos meille :) Äitini ja siskoni tulevat meille joulua viettämään. Me emme reissaa mihinkään tänä jouluna.

Töihin paluu pyörii mielessä (lähinnä stressinä) mutta ei vielä… Vaikka rahaa toki kaivattaisiin tässäkin taloudessa mutta ei kuitenkaan vielä ole sen aika. Ollaan onneksi vähän saatu säästöön hätätilanteita varten. Alustavasti ottaisin ensi syksynä hoitolapsia mutta jos vaan mahdollista niin hoidan kotona vaan omaani vielä.

Tyttö on luonteeltaan todella itsepäinen jääräpää. Luja tahto ollut jo ihan pikkuvauvasta alkaen ja koko aika vaan kovenee. Pahojaankin, jos tekee niin voi vaikka kaksikymmentäkertaa siirtää mutta ei, neiti vaan jatkaa - aina vaan uudestaan. Pukemistilantaat ym. on välillä tosi haastavia. Toisaalta taas tyttö on tosi sosiaalinen ja iloinen. Tänäänkin hurmasi kahvilassa kolme ohikulkijaa luokseen :D Kaikille vilkutellaan ja hymyillään. Juuri ketään ei vierasta. Kerhoissa nauttii täysillä.

Mutta nyt taidan lopetella tältä erää :wave:

Marrr ja pikkuneiti 9kk
 
jenny adelina kaunis kolttu kauniilla lapsella :D ja voimia tulevaan surun päivään.... :hug:

kaana onnea ekasta hampaasta , se on ihanaa kun niitä alkaa olla suussa, muuttuu vauvan näkösestä paljon isommaksi :)

haluan tuntea olevani olemassa tämä pitää niin paikkaansa!!! juuri sen takia mäkin tykkään saada hiukan omaa aikaa , jotain MUUTAKIN kuin koti ja lapset, vaikka ilman niitä en eläisikään. siinä on vaan joku juttu.

illat miehen kanssa ja se on toinen mistä en halua luopua :) meilläkään mies ei naputa pelikoneita kuin tosi harvoin, eikä ne silloin mua haittaakaan. tietokone on auki oikeestaan aina, saattaa olla molemmillakin, mutta sekään ei haittaa kun kommunikointi ei katkea. eihän toista voi vaatia koko iltaa vaan mua tuijottamaan ja mulle seuraa pitämään ;) yhdessä ollaan ja jutellaan paljon. ja mikä parasta, se järkkäs meille saunan että pitkästä pitkästä aikaa saatiin olla kaksin :) ja ihan vaan saunoa ja jutella. arvokas hetki :heart:

palstailu meinasin jo että en jaksa käydä täällä enää mutta en mä vaan osannu lopettaa :D toisaalta, kohta kun työelämässä taas olen, tiedä sitten miten siinä arjessa enää jaksaa/ehtii/viitsii kirjoitella. no sen näkee sitten.

nyt leffan pariin ja odottamaan montako minuuttia pysyn hereillä :D jos tonne yhteentoista sinnittelis :D ai niin, lopetin illalla syömisen nyt kokonaan, samoin kaikki alkoholi ja limsat pois, kaks viikkoa menny ja mulla on jo yli 5 kiloa pois :) miehen kanssa yhdessä ollaan kuurilla, kaikki herkut pannassa. hyvää tekee!!! saunaolutta kyllä teki mieli, kun sen mausta tykkään tosi paljon...mutta vissyä vaan :)
viikonlopuksi vois ittensä palkita yhdellä pitkällä :D no niin, morjenttes!
 
jennyA ihana kuva! Musta on kiva kun ihmiset laittaa tänne kuvia taaperoistaan :)

marrr Vautsi, teillä mennään vauhdilla :heart:
Minäkin olen kuulemma kävellyt 9kk, saas nähdä lähteekö Assi aikaisin kans käpsyttämään.

Assille ei kuulu nyt oikein mitään uutta, menee ja touhuaa.
Ite kävin alkuraskauden ultrassa eilen ja viikon sain lisää raskausuviikkoja, nyt 7+3 ja syke näkyi :heart:.

palstailu ei meinaa ehtiä kirjoittamaan mutta on mukava lukea juttuja täältä.
 
Oma-aika Mulla on aiemmat harrastukset aikalailla jääneet. Jumpalla käyn toisinaan. Ens viikolla meen bodypump:iin piiiitkästä aikaa. JAIKS! Taitaa jalat "vähän" tutista tunnin jälkeen. Mutta siis, mulle oma-aika on sitä, että näen välillä ystäviä kahvikupposen/hyvän ruuan ääressä ilman poitsua tai käyn kaupungilla pyörähtämässä. Kun poju menee illalla nukkumaan, niin puuhastelen kotona, kudon villasukkaa, käyn netissä, töllötän telkkua tai katon läppäriltä leffaa tai höpöttelen miehen kanssa. Missään kursseilla en oo käynyt, mutta jos nyt oon pidempään kotona, niin jossain vaiheessa voisin hyvin kuvitella opiskelevani avoimessa yliopistossa tai meneväni venäjän kielen kurssille (miehen toinen äidinkieli).

Nyt pikkunen heräsi aamupäikkäreiltä (herättiin tänään kuudelta), joten heippa.
 

Yhteistyössä