Maalismussukat - syntyneet

En ole pitkään aikaan ehtinyt palstailemaan kiireiden vuoksi, mutta nyt kävin vilkaisemassa ja on ihan pakko vastailla Littledeathille. Oliko teillä refluksi asiat selvittelyssä? Meillä poika saa nyt Nexiumia vaivoihinsa ja on kuin eri vauva. Lääke määrättiin kokeiluun ihan oireiden perusteella, mitään ph- mittauksia ei tehty. Nyt pojalla siis refluksi dg ja lääke jatkuvana. Muistan vielä niin hyvin pojan itkut ja kähinät sekä yötohinat. Meillä lääke auttoi kahdessa päivässä niin, että poika nukahtaa nyt illalla ihan loistavasti ja nukkuu koko yön heräämättä. Myös päikkärit pidentyneet.
 
kiitos taas kaikille tsempityksistä :attn: on tämä verraton palsta :heart:

kaarja iiik säkin heppailet :) ah, vielä mäkin jonain päivänä..... mut onnee sulle, se on ehkä paras tapa tyhjätä päätä ja rentoutua arjen murheista..

tikrulainen no on sitä vaivaa näköjään muillakin .. :( virtsavaivat on kyllä viheliäisiä :kieh: voimia teillekin tuon kaiken keskelle!!

mindi jaa kouluun lähtö onnistui :) hyvä juttu! meillä itku-potku-raivari tulikin joekan päivän päätteenä :D hahahah

vauvalla kuumetta 39, nyt mua tarvitaan.....
 
nöf: On joo.. viimeks sanottiin että seurataan 5kk neuvolaan asti ja sitten mahdollisesti lähete lastenlääkärille, koska "vauvat nyt puklaa eniten tuossa 4-6kk ikäisenä". Meillä on huomenna 5kk neuvola ja mä en sieltä lähde ennen kuin saadaan lähete sinne lääkärille ja mahdollisimman pian!!!! Vauvallahan paino tosiaan on noussut todella hyvin niin siks eivät ehkä ota niin tosissaan. Laskiko teidän vauvan paino refluksin vuoksi ? Olis kyllä ihanaa jos tähän löytyisi joku selitys ja meidän yöunet paranis.
 
Littledeath: Ärsyttää tuo neuvolan yleinen kanta asioihin, että kattellaan. Niin kauan, kun paino nousee, niin kaikki on hyvin, niin vissiin!! Meilläkään pojan paino ei laskenut. Hän söi, varsinkin iltaisin, selvästi kipuunsa. Nukahteli pullolle ja hetken päästä heräsi itkuilemaan ja halusi taas pullolle. Söi pieniä määriä ja usein. Minä itse vaatimalla vaadein lähetteen lastenpolille. Polilla meillä olikin sitten aivan ihana, asiantunteva lääkäri, joka otti meidät tosissaan. Tietysti vauvat itkee ja on mahdotonta tietää, mikä on normaalia. Usein silti äidin vaisto on oikeassa, kun epäilee jotain olevan pielessä.

Jaksamisia arkeen. Tiedän milten se vie voimat, kun vauva on itkuinen eikä osaa auttaa.
 
palaan näin iltasella takasin tänne, koko katras koiraa myöten nukkuu jo :)

täistä ja kihomadoista täit alkaa yleensä pipo-kaudella, oon huomannut. omilla lapsilla niitä ei ole kertaakaan ollut, oon sanonut et toisten pipoja ei lainailla, ettei tule täitä :D
kihiksii on ollut mut lähinnä sillä lapsella joka huolimattomampi on käsien pesussa. mä pidän ehdottoman tärkeänä, että kädet pestään HETI kun tullaan koulusta kotiin. ja saippualla. ennen ei istuta edes ales ;) näin toivon ehkäiseväni edes hiukan ettei kaikki pöpöt heti ole meillä.
ja kihomadot ei onneks kovin yleinen ole koululaisilla. kai se enemmän on päiväkoti-ikäisillä. mutta on tolla toisella koululaisella niitä ollut. se onki kiva ruljanssi aina sit pestä koko huusholli, ja desinfioivalla nesteellä pyyhkiä kaikki pinnat, imuroida sängyt.... mitäs muuta... huoh !

lemmikkikuume koira saa aivan taatusti kaverin jossain vaiheessa. mutta odotetaan tämä pieni vauva-vaihe nyt ensin ohitse. me ollaan sekä eläin-että lapsi-rakkaita molemmat. ja mä voisin pitää hevostallia ja kenneliä ja vaikka mitä jos ois rahaa ja tilat, ajasta puhumattakaan :)

LD kauheesti voimia, en voi ees kuvitella miltä tuokaan tuntuu!!! onneksi toisaalta että vauvan paino nousee ja kehitys on kunnossa. nyt vaan kovana vaadit hoitoon pääsyä, alat olla ite kohta jo niin huonosti nukkunut varmaan, että ei itku ole kaukana... tsemppiä kovasti!!! ite en valitettavasti voi antaa lainkaan vertaistukea tässä asiassa kun ei mun vauvoilla ole mitään vastaavaa ollut.
ainoa tietty levottomuuteen vois auttaa se kapalointi. sitä oon kokeillut suht isollekin vauvalle, ja toiminut on vallankin jos ollut vatsakipua.
toinen mikä mun tuli mieleen et auttaisko siihen et sängynpääty ois reilusti kohotettuna? sillonhan se estäis ettei pahemmin mitään nousis suuhun? ainakin itteä kun närästi ja ruuat ilmaantu suuhun välillä, oli suunnattoman paljon helpompaa nukkua miljoonan tyynyn kanssa :)
toivottavasti saatte apua ja äkkiä! :hug:

omat kuulumiset no mitäs kun vauva ollut koko päivän kuumeessa, lääkkeelläkin laskee vain 38,6:een. huomenna soitan yksityiselle ja kysyn miten seurataan. enää ei mennä arvuuttelemaan terveyskeskuksen lääkäreille, mulle riitti jo noi puska-tohtorit sun muut taidottomat. viikonloppu edessä, niin ei ihan niin vaan päästä sitten lääkäriin.
vauva voi muuten hyvin, syö suht samoja määriä, maitoa ja vettä menee hienosti. nestemäisen panadolin ottaa mielellään ja hyvä niin, imeytyy huomattavasti nopeammin kuin suppo. ja siten vaikuttaakin nopeammin. sylissä viihtyisi mieluiten, ja heti jos menee sisaruksen syliin alkaa vaikerointi.
onneksi miehen syli kelpaa. että saan edes hetken olla. tänäänkin sain olla tunnin kauppareissulla, YKSIN :) jotenkin sitä on nyt aistit valppaimmillaan kun toinen on kipeä. ei oikein nukutakaan. mies kyllä sanoi valvovansa niin myöhään kuin jaksaa, jotta mä saan mennä nyt nukkuun ja jos vauva tarvii, niin jaksan sitten keikkua sen kanssa.

rauhaisaa viikonloppua kaikki te äidit :) toivotaan että kuume hellittää... neuvolakin peruuntui, ois ollu huomenna.
hyvät yöt kaikille....

Flower again ja kipeä pikkuinen :heart:
 
Littledeath: :hug: Täältä kans en osaa sen enempää vertaistukee antaa, mut ei toi must ainakaan misään nimessä normaalii oo, mitä teitä "kuulostellu". Mä olin tossa ihan takapuoleen ammuttu karhu, ku vauva heräili neljänä yönä peräkkäin aamuyöstä ja oli tunnin hereillä kunnes taas nukkus, ni en ees osaa kuvitella mitkä sun fiilikset on.. Täältä lähetetään tsempityksiä et saisitte helpotusta! Ja Flowerin mainitsemaa kapalointia ehkä kannattaa kokeilla, oon kans kuullu, et levottomuuteen joillain auttaa, (tosin jos kyse refluksista,ei kapaloinnilla varmaan merkitystä?), mut voihan sitä koittaa.

Mulla oli tossa viikonloppuna ihan sellanen fiilis, et voisin hakee vaik gerbiilin ja rutistaa sen ihan lyttyyn hellyyspuuskassani. Lemmikkikuume siis oikeesti Todella valtava :D Muutenkin mul on nyt joku ihme juttu ku halailen ja pussaan noi mun tyttöparkanikin ihan pitkin päivää, niin et varsinkin toi isompi on ihan helisemässä, vauva ei sentään viel pysty vastustaan ;)
Hevostelut ei menny ihan nappiin.. Miten tulikin sellanen fiilis et en ois ikinä hevoseen koskenukaan ennen, oikeen harmitti :/ Mut en aio luovuttaa, kyl mä täält viel nousen. Mut kyl mä täs viel jonkun elukan tänne varmaan ylipuhun, mies yleensä hetken vastustaa, mut saan sen sit heltyyn ;)

Nyt tutkiin hetkeks heppasivuja ja sit nukkuun. Mukavaa loppuviikkoa!
 
Huomenta!

flower: Joo lähtihän se ihan ok:sti =) Meillä on kyllä oltu iltaisin niin töttöröö nyt, että nukkumaan meno on helppoa kuin heinän teko :D Mut nykyjään onkin tuohon koulun alkuun joku ns. pehmeä lasku, ja on aika helppoja päiviä ollut vaikkakin aikaisia herätyksiä, mistä tuli mieleen jotkut entiset ajat kun opeilla oli viivottimet apuna ja koulua käytiin kuusi päivää viikossa, on ajat muuttuneet, onneksi :D . Toi pipo juttu täytyykin muistaa mainita, kiva kun muistutit. Käsien pesu on myös hyvä, ja meilläkin painotan tuota.

LD:lle tsempit täältäkin vielä kerran! Hurjalta tuo kuullostaa, varsinkin kun ei oteta todesta neuvolassa. Munkin kokemuksista paljon itkevän vauvan kanssa on niin paljon vierähtänyt aikaa, että aika on päässyt tekemään tepposet muistille. Ja mehän tosiaan päästiin polille jo joskus noin parin kuukauden iässä, joten en sitten osaa sanoa mikä tehois. Itse kyllä muistan kanssa, että aika paljon sai vauvaa pitää ihan sylissä, että sai hiljentymään, pystyssä oli helpompi olla... eli tuo sängynpäädyn korotus minkä flowerkin mainitsi vois auttaa, en nyt tiedä onko jotain paikkaa tai tapaa missä nukkuis kauemmin, niin nukuttaisin siellä... muistelisin että mulla oli rattaat sisällä ja niissä hyssyttelin... Nyt sitten vaatimalla vaadit neuvolaakin toimimaan, sehän niiden homma on... ihmeellistä että vauvan hyvää kasvua pidetään jonain merkkinä siitä, ettei mitään vikaa vois olla muuten, jos vauvalla on huono olla.

Viikonloppuja kaikille mammoille! :wave:

Mindi83
 
LD kovasti voimia ja jaksamista! :hug: ei varmasti oo helppoa... tuollaiseen muuhun levottomuuteen voisi auttaa juuri kapalointi tai sitten unipussi... kannattaa ainakin kokeilla jos vaikka auttaisikin vähän jos johtuu vaan tuosta kehityksen tuomasta levottomuudesta. tuo sängynpään nostaminen korkeammalle saattais auttaa ettei nousisi ruoka takaisinpäin massusta, itsekin silloin närästyksestä kärsiessäni sain apua siitä että tyynyillä nostin asennon ylemmäs eikä enää sitten närästänytkään niin paljoa. :) toivottavasti näistä olisi edes jotain apua!!!! :hug:
Ja siellä neuvolassa kannattaa nyt vaatia että tilanne otettaisiin jo vakavammin... olette molemmat kärsineet jo tilanteesta ihan riittämiin, saisivat alkaa tekemään jotain asioiden eteen... sehän niiden hommiin kuuluu!

Meilläkin tuota levottomuutta on, varsinkin iltaisin on poikaa lähes mahdottomuus saada nukahtamaan... ainakin tunnin sängyssä pyörii ja hyörii ja syö nyrkkiään... |O taitavat nyt hampaat vaivata oikeen tosissaan kun ei edes särkylääkkeellä tunnu olevan mitään tehoa... ja sitten harjoittelee noita kääntymisiä molempiin puoliin ja on miten päin sattuu tuolla sängyssä ja lakanat ja kaikki repsottaa tuon ikiliikkujan touhujen jälkeen :LOL: välillä oikeen naurattaa moinen touhu ja ähinä =)
oletan että menee kuitenkin pian ohi koska tuntuu enemmänkin kuuluvan tähän kehitysvaiheeseen... tosin hampaiden tulo saattaa meillä nyt tehdä vielä levottomammaksi nämä nukahtamiset ja kyllähän poika päiväsaikaankin nyrkkejään suuhun tunkee ja sormiaan imeskelee... :whistle:

Jaksamista siis kaikille levottomien vauvojen kanssa ja mukavaa viikonloppua! =)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos teille taas lohdutuksesta :)

Tänään oli neuvola ja ens torstaina päästään lääkäriin. Terkan mielestä refluksin oireet on selvät. Ei tarvinnut edes mitenkään kinata siitä että päästäänkö lääkärille, saatiin eka vapaa aika. Painoa pojalla on 8830g ja pituutta 67cm eli kilo taas tullut lisää. Painonnousuun tuo oksentelu siis ei ainakaan vaikuta.

Sängyn päätyä olen joskus korottanutkin kun vauva oli pienempi - ei apua. Ja nyt se nukkuu mun vieressä niin päätyä on vaikea korottaa, sänkykin on niin paska. Omassa sängyssä en sitä nukuta, koska muuten saisin hypätä sata kertaa yössä hyssyttelemään. Ja muutenkaan pystyasento ei tunnu aina auttavan. Kapaloa en osaa tehdä :D oon kyllä kokeillut. Vauva nukkuu monesti ihan kainalossa tiiviisti, siihen kyllä rauhoittuu usein. Muutenkin "vaatii" sitä että mun pitää olla lähellä kun nukahtaa. Tai ainakin pitää saada maitoa.
 
Kaarja Voit antaa korviketta vaikka pienellä lääkeruiskulla, näin me tehtiin, tosin vauva oli silloin alle 1 kk :) Mun mielestä voit ihan hyvin kokeilla suoraan antaa korvikettakin, toki ensin pieni määrä, että näet tuleeko vatsanpuruja. Jos maistuu eikä mitään tule niin sitten vaan pullo täyteen ja mamma heppaileen.

Escapelle vielä suur kiitos pumppailuvinkistä. Olin omalla lomalla ystäväni kanssa ja rintapumppua käytin sen reilun vuorikauden ajan. Onneksi se onnistui helposti, mutta kyllä vauva on kuitenkin paras pumppu, ehdottomasti :LOL: Ihan helposti sain 100ml molemmista rinnoista pumpattua kerrallaan, mutta eri tavalla ne "täyttyivät" ja pakkaantuivat kuin imettäessä. Vauvahan onkin niin fiksu, että osaa säädellä hommaa. Kuitenkin olin tyytyväinen, että uskalsin lähteä reissuun. Suosittelen kaikille lämpimästi ottamaan ns. omaa aikaa, jokainen mahdollisuuksien mukaan, vaikka ei tuntuisikaan siltä, että "loman tarpeessa" olisi.

Itse en koe ollenkaan raskaaksi vauvan kanssa olemista enkä todellakaan koe, että pikku breikki olisi saatava jne. mutta olen iloinen, että uskalsin reissuun lähteä kun se ensin tuntui aivan hirveältä!!! Vauva ei ollut hoidossa vaan isänsä kanssa kotona ja sekin oli mahtava kokemus isälle, että pärjäsivät!

Hups täytyy mennä!
 
ld hienoa että asia menee eteenpäin!!! nyt toivotaan että apu löytyy. voimia ja olet ajatuksissa päivin ja öin....

kaana oi että oot päässy jo yöksikin pois :) mä nautin pienistä arjen vapaista. en osais enää lähteäkään lapsista eroon. sisko asuu reilun tunnin ajomatkan päässä. sinne voisin joskus mennä ihan yksinkin tyttöjen iltaa viettämään, mutta saapa nähdä vielä.
mies on arjessa niin paljon apuna että oonkin miettinyt miten ihmeellä mä ennen selvisin, kun mies ei tehnyt mitään ja mulla oli kaksi pientä silloin..... huh huh...

mindi joo eipä ole koulunkäynti kuten ennen... nytkin pitäis kuljettaa ite kun lapsia laiskottaa mennä ite muutaman kilsan matka... jos pyörällä menee vartti, niin ei se nyt liian pitkä matka ole. nykylapset on opetettu toisin jo tuohonkin. tai kyllähän mä tiedän et kenestä se laiskuus tähän liikkumiseen on lähtöisin. geenit ne geenit, ja ei multa täs kohtaa ;)
no mut mä olen jämäkkä ja nyt heidän on mentävä fillarilla, satoi tai paistoi. vedenpitävät vaatteet on, joten ei muuta puutu kun motivaatio :D

vauva oli lääkärissä tänäänkin :( tulehdusarvot 41.... kuumetta vielä 38,8 . onneksi panadol laski sen iltapäivällä. vaikeroi eikä oiekin ole syönyt. juo onneksi sekä vettä että maitoa. nyt seurataan että puhkeaako neljäntenä kuume-päivänä ihottumaa, sitten se on vauvarokko. jos ei, niin sitten joku muu virus, mille ei ole hoitoa. voi kuume kestää viisikin päivää. seurata tarvii ettei mene veltoksi, ja että saadaan edes juomaan hyvin. pissavaippojen määräkin kertoo jos on saanut riittävästi nestettä.
nyt laitoin vaippasilteen nukkumaan. viime yön nukkui vieressä kun oli niin levoton.
koko päivän ollut vain sylissä tai kaukalossa. ei viihdy muualla. oon suht poikki :) mutta onneksi ei ole räkäinen eikä tukossa muutenkaan, ei tarvii pelätä että ihan heti tukehtuisi.
nyt illalla söikin onneksi hedelmäsoseen melkein kaiken. muut kiinteät ei maistu. lääkäri sanoikin että ei sen väliä jos ei kiinteää mene, ilman ruokaa pärjää vauva monta päivää, mutta ilman juotavaa ei.
näillä eväillä sittten mennään. huolta on, vaan ei enää niiiiiin paljon :) vaan eipä se koskaan kiva ole kun lapsi sairastaa. vallankaan näin pieni.

vauvan vakuutus kannattipa ottaa silloin odotusaikana!!! tänään vein yksityiselle, ja pelkkä käyntimaksu ja kaksi verikoetta täytti meidän vakuutuksen ómavastuun, satasen. nyt saakin tulla eteen mitä vain niin saa rahaa takaisin. oltiin tunti lääkärikäynnillä, yhteensä 20 minuuttia lääkärillä, sitten kahteen eri otteeseen verikokeita. jos oisin päivystykseen joutunut jonottamaan, ei alle kolmen tunnin ois sieltäkään pois päässyt. ja ties mikä puskatohtori taas ois ollut arpomassa mitä lapsella on vaivana. nyt saatiin kunnon paneutuminen lapsen hoitoon. enää ei meitä vauvan kanssa arvauskeskuksessa näy. ja tämä lääkäri ei tee muualla töitä, ainoastaan yksityisellä. eli ei ole mikä tahansa kaiffari.

nyt mua väsyttää , lasi punaviiniä rentoutti mukavasti rankan päivän jälkeen :heart:

hyvää yötä mammaset :)
 
Kirjoittelin tänne pitkät stoorit eilen iltapäivällä. Istunto kuitenkin vanheni, kun tein siinä sivussa tuhat ja yksi asiaa ja koko tarina hävisi.:mad: Täytyisi aina copy-pastetata juttu ennen kuin lähettää, varmuuden vuoksi... Mitähän sitä tulikaan kirjoiteltua.

Little death: sulla ainakin :hug: Niin kurjaa, kun yöt menee repaleisiksi. Syitäkin voi olla niin monta, että arvuuttelu on loputonta: hampaat, tietoisuus ympäristöstä / motorinen kehitys joka menee uniin, kiinteiden vaikutus ruuansulatukseen, masuvaivat, allergiat tai vain lapsen temperamentti. Toisilla vain on paremmat unenlahjat kuin toisilla. Tärkeää on pitää jollain konstilla omasta jaksamisesta huolta. Jos vaikka pystyy jotenkin nipistämään itselleen päikkärit tai saada apua yöaikaan ainakin osittain, niin voi hyvinkin päästä pahimman yli.

Meillä esikoinen alkoi nukkua täysiä öitä vasta 1v9kk:n iässä.:rolleyes: Siihen saakka oli herätty 5-15 kertaa JOKA yö. Välillä meinasi kyllä järki lähteä. Lopulta vieroitettiin tutista ja homma raukesi. Ehdin nukkua öisin 2,5 kk ennen kuin vauva tuli taloon.

Onko kellään unipussi käytössä? Itse olen harkinnut sellaisen ostoa. Vauva on välillä ihan mytyssä peiton kanssa ja nyrkkeilee sitä pois päältään. Niitä pusseja taitaa olla sellaisia 6-12-kuukautisille. Voitteko suositella jotain merkkiä, materiaalia tms., mitä tulisi ottaa ostossa huomioon? Kapalo tuntuu meikäläiselle vieraalta. Mäkin vaihdan vauvalle vielä vaipan aina öisin, kun pissaa niin paljon, etten millään viitsisi alkaa liinan kanssa säätämään.

LD: toivottavasti pääsette viemään asiaa eteenpäin ja saatte selvyyden - ja avun pian!

Välillä tuntuu, että tuo neuvola on pelkkä mittalaitos. Osaaminen riittää valitettavan monilla tädeillä vain mittojen ottamiseen, rokottamiseen ja käppyröiden tuijottamiseen. Näkemystä ja sitä kautta ammattitaitoa olen saanut todella harvoin, vaikka tätejä olen kohdannut varmaan sen 20-30. Täällä Tampereella on käytössä sijaisen sijaiset ja aina tuntuu, että on eri täti vastassa... Ei mitään jatkuvuutta.

Täällä on aiemmin ollut puhetta raskauskiloista. Tänään kävin puntarissa ja ilokseni huomasin, että alle 1kg enää lähtöpainoon.:) No, esikoisen osalta lähtöpainoon olisi vielä viitisen kiloa ja siitä vielä 6-7kg tavoitteeseen. Kyllä tässä vielä tekemistä on!

omaa napaa: esikoisen vesirokko näkyy menevän lievänä ohi. Tasan seitsemän pientä näppylää, jotka on mennyt ruvelle jo toissapäivänä. Nyt toivotaan, ettei vauvalle tulisi näin pienenä. Olin kyllä vauvallakin huomaavinani muutaman pilkun jo aiemmin, mutta voihan ne olla jotain muutakin.

Eka loman jälkeinen viikko takana ja tuntuu ihan voittajafiilikseltä!:D Tosi hienosti päivät menivät. Miehen ansiota, että vauvakin nukahtaa parissa minuutissa vaunuihin, kun itse monesti hyysään liikaa ja mies hoiteli hommaa pitkälti kesäloman aikana.

Päikkärit tuottivat tuskaa muutenkin ennen lomia, kun vauvan rytmi oli useamman viikon sellainen, että kolme varttia unessa, kolme hereillä ja nukahtamiseen tarvitsi apua, kun meni vain itkemiseksi. Päikkäreitä oli seitsemät päivässä.:O No, homma olisi ollut helpompaa, jos olisi voinut keskittyä vain vauvaan, mutta kun on vielä lisänä 2,5v isoveikka, joka kaipaa äidin huomiota, niin helppoa se ei ollut. Nyt loman aikana asia näyttää vakiintuneen, mikä helpottaa kummasti. Päikkäreitä on nyt enää kolmet, vaikka lyhyenpuoleisia ovatkin (alle 1h).

Toiset päivät menee hienosti, toiset erittäin huonosti. Sitähän tämä on. Nyt on usko omiin kykyihin selkeästi vahvistunut, että mähän PÄRJÄÄN. Vauva kun nukkui ekat kolme kuukautta yli 20h/vrk ihan ilman apuja, niin haasteet on tulleet meille vasta vähän jälkijunassa. Kunnes tulee taas uusia haasteita ja vaiheita...:)
 
Aurinkoista päivää :) Tänään näyttäisi olevan jo ihan kesäinen päivä taas :)

LD En voi sanoin kuvata miten paljon toivotan sinulle voimia valvomiseen:hug: Muistan niin esikoisen koliikin joka vei voimat aivan tyystin. Ja sitä kesti 4kk jonka jälkeen olin aivan loppu. Ilta kuudelta taukoamaton huuto alkoi ja aamukahdeksalta se loppui ja tätä kesti 4kk putkeen. Mekin käytiin lastenlääkärillä ja ties missä mutta refluksia ei ollut vaan tosiaan ´pelkkä´koliikki johon sitten auttoi aika. Sen jälkeen tyttö onkin nukkunut yönsä hyvin. Toivottavasti saisit tukea lähipiiristä edes pienissä määrin,minä voisin ottaa vauvan tänne heti hoitoon mutta te taidatte asua aika kaukana??:confused: Me siis majaillaan Espoossa :)

FA teille myös voimia pikkuisen sairasteluun:hug: Se on aina kovin kurjaa kun vauvat sairastaa.

Meille ei mitään erikoista. Oltiin silloin torstaina siellä Huimalassa ja oli kyllä vinha paikka :D Me aikuisetkin paineltiin siellä hiki hatussa :D
Mies sai jonkin vatsataudin tms.toissayönä,oksensi aamuyöstä kerran ja ripuloi koko eilisen päivän :( Onneksi ei ole meille muille tullut,meidän pitäisi maanantaina lähteä vielä viimeiseksi lomaviikoksi mökille,esikoinen tulee isältään myös silloin,kyllä häntä onkin jo ikävä:heart: Nyt toivonkin ettei kukaan enää sairastu jottei mene koko ensi viikko ihan pilalle. Ja varsinkin tuon Lennin puolesta huolestun kun on kuitenkin sen verran pikkuinen vielä. Kurjia tällaiset taudit :(

Nyt siivoilemaan:wave:

-Naurukohtaus ja Lenni parin päivän päästä 6kk-
 
hei!
lueskelin odotusaikana maalismasuja ja kun poika syntyi kuukauden ennenaikaisena olen lukenut helmikuisia mutta päätin nyt vastata tikrulaiselle unipussista

meillä oli esikoiselle unipussia käytössä Grobag 2,5tog koko 18-36kk ja otettiin käyttöön muistaakseni noin 8kk ikäisenä kun yöt olivat hulinaa ja äiti oli peiton kanssa ihan säätämässä vähän väliä yöllä (talvella). tykkäsin kovasti ja sitä käytetttiin vielä jatkosänkyyn siirryttäessä varmaan jotain kaksivuotiaaksi. nyt tälle toiselle olen hommannut saman grobagin 2,5 tog mut 6-18kk joka on aika lämmin vielä alle riittää pitkähihainen body, on tosi hyvä! suosittelen, ekan ostin ihan nettikaupasta ja tämän toisen pienemmän löysin kirppikseltä. huuto.neitssäkin niitä taitaa olla....
 
Huh, että v-ä-s-y-t-t-ä-ä.:'( Ihan itku tuli itseltä aamulla, kun piti sängystä nousta ylös. Yöt on sen verran katkonaisia taas ja vauva pyöriskelee puoliunissaan. Toinen hammas näkyy ihan ikenen alla. Tai sitten on vaan ihan "perusuniongelmaa"...

Hermo meni mieheenkin, kun tyyppi lämmittelee yötä myöden meiän pihasaunaa, "kun ei ole muulloin mahista siellä käydä". Joo, en mä vaan jaksa alkaa lämmittään saunaan ja saunomaan siinä puolen yön aikaan. Olishan se ihan kiva pitää huolta omasta henkisestä jaksamisesta, valvoa ja fiilistellä tuolla pihassa, mutta kyllä se fyysinen menee kuitenkin henkisen ohi. Mulla kun ei ole valinnanvaraa, miehellä näkyy taas olevan.:mad: Joskus ne miehet eivät vaan TAJUA, mitä tämä touhu ihan OIKEASTI on. Aamuisin miehen sitten vaikeaa saada itsensä sängystä ylös, kun on puoliyötä tullut saunottua tai katsottua leffaa. Mä valvon ja heräilen sitten taas olosuhteiden pakosta. Keskustella on yritetty, mutta jotenkin miehen on vaikeaa luopua omasta mukavuudestaan. Ei mee nallekarkit tasan.:confused:

Kun sais edes yhtenä aamuna jatkaa uniaan...|O

tiinis: kiitos vinkistä. Muistankin nyt kuulleeni Grobageista. Tartuin illalla tuumasta toimeen ja tilasin verkkokaupasta (Ozista) sellaisen ohuemman (1.0) ikävälille 6-18kk, kun meillä on aikas lämmintä ja neiti sellainen kuumaverikkö että oksat pois. Toivottavasti hän tykkää...

Yhtenäisempiä unia meille kaikille toivoen...:|
 
Tervehdys :wave:

Arkeen palattu kesän jäljiltä todenteolla......esikoinen aloitti keskiviikkona esikoulun ja kakkonen perjantaina isompien kerhon. Molemmilla sujunut tosi hienosti, reippaasti jäävät kumpainenkin, kerhopaikka on jo viime kaudelta tuttu ja eskari on vaikuttanut aivan mahtavalta ainakin näin alkuun, uskon, että jatkossakin! Heti saatiin parin viikon tapahtumat tietoon ja kaikkea kivaa on luvassa =) kolmonen on vähän ihmeissään, kun molemmat isommat on poissa, mut toisaalta tykkää, kun saa välillä rauhassa touhuta omiaan, pieninkin kun nukkuu yleensä kerhon aikana ekat päikkärit.....ja minä se vasta ihmeissäni olenkin, kun on niin tolkuttoman rauhallista pari kertaa viikossa, eihän tällaseen ole pitkään aikaan tottunut, että on vain kaksi lasta kotona!!

Niilo tekee kans ihan tosissaan kahta ekaa alahammasta :kieh: oon suosiolla laittanu päivällä ja illalla supon, rauhottaa kummasti....otan öisin tarpeen vaatiessa viereen nukkumaan, saa itekin vähän enemmän unta, toivottavasti tulisivat nopeesti läpi!

Kapalointi ei tosiaan kyllä refluksiin auta, mutta toivottavasti lääkärikäynti toisi jo vihdoin selvyyttä asioihin LD!

Jospa jatkais rempan suunnittelua....tarttis sekä ylä- että alakertaan saada jotain tehtyä, et sais kivemmin säilytystilaa. Tuppaa vain olemaan välillä pieniä "häiriötekijöitä" paitaan tai lahkeeseen takertuneena ;)

Vattihattu
 
tikrulainen voi sua :hug: mulla mies kans sellanen yö-kukkuja, et ite en oikeestaan koskaan valvo samaa vertaa. tosin en oo koskaan valvonut myöhälle. oon kans ihan toosi väsynyt, vauva kierii ja pyörii ja ähisee KOKO yön. oon viime yönäkin noussut vaikka kuinka monta kertaa rauhottelemaan.
potkii peiton kans pois. en tiedä onko kuuma vai kylmä, nälkä vai jano, hampaiden tulo? murrrr. ota näistä pienistä selvää..
ja mies nukkuu autuaana täysin heräämättä mihinkään :D
mut näin kun on ollut jo varmaan kaksi viikkoa taas huonot yöt, alkaa itellä olla sellanen olo aamuisin etten ois nukkunut ollenkaan.....
onneks tämä vaihe on taas vain väliaikainen....vaikka on ite ihen raato, koitan pitää mielessä sen ettei tämä kauaa kestä, kyllä ne yleensä 18-vuotiaina jo nukkuu yönsä :D
ei auta muu kuin purkaa väsymys johonkin, mä lähen lenkille pitkästä aikaa nyt aamulla, ja sit kun vauva menee päikkäreille, aion mäkin nukkua. edes hetken.

kierron puolivälin kivut... nyt se sit taas alkoi. kun pillerit piti koko halvatun vaivan poissa. onko teillä kellään vastaavia kipuja????? mulla on siis tasan puolessa välissä kiertoa aivan järkyt vatsakivut molemmin puolin alavatsaa. ollut jo murrosikäisestä asti. äidillä on endometrioosia, mullakin ultrattu joskus pahimpina aikoina mut pesäkkeitä ei ole. pillerit tosiaan piti nämä kivut poissa, ja nyt kun ne jätin pois ni tilalle tupsahti kivut. tää on jo toinen aamu. ja se oikeesti kestää sen kaks-kolme päivää.
miten ihmeellä joku munasolun irtoamine voikaan aiheuttaa tällaista kipua???? niin olemattoman pieni asia. buranalle on käyttöä... vatsaa turvottaa ja on kaikkea muuta kuin kiva olla.... ja mikä eniten tässä ottaa päähän on se, että mulle ois piisannut jo pelkästään kerran kuussa kestettävät menkkakivut, mut nyt oon kipee sit jo kahen viikon välein... :(
mutta jos teillä jollain on vastaavaa ollu, mikä on tehokkain apukeino? ihanko särkylääkkein vai??? raskaus on yks mikä poistaa kivut tietty :D mutta vain sen 9kk:n ajaksi ;)
apua siis kaivattais...

vauva on jo terve, meillä ilmeisesti olikin sitä vauvarokkoa. siitä syystä sit kova kuume. kiinteitä ei mene enää samallai kuin ennen kipeäksi tuloa, mutta kai siihen muutama päivä menee ennenkuin on kunnolla toipunut.

jaaha, jos alottais siivoskeleen kun talo on tyhjä------- palaan....
 
fa Minä kärsin myös kovista irtoamiskivuista, kesto 2-4 päivää, joista viimeinen aina aivan kaamea. Minulla on myös endometrioosi (kahdesti leikattu kasvaimia + samalla polteltu pieniä pois viljalti), mutta minusta sen aiheuttamat kivut ovat erilaisia. Muuta apua en ole keksinyt kumpiinkaan kipuihin kuin todella tehokkaat kipulääkkeet (burana on näkkileipää). Lääkäriltä olen hakenut. Minä synnytän paljon mieluummin (ja kestän sen hyvin ilman kivunlievitystä), kuin elän kuukautiskiertoja.
 
tillukas oi ku kiva, ees yks ihminen maailmassa joka tietää tän :wave: mikä lääke se sitten on mitä sulla siihen on? mulla eilinen oli aivan jäätävä päivä, ei auttanu buranat ollenkaan, yötä vasten otin jo kaks nelisatasta.
sattui kävellessä ja maatessa, miten päin vain.
nyt kun aamulla heti heärttyä otin buranan, ja kävin tunnin lenkillä, on jo paljon helpompi. onneks se aina hellittääkin kun pari päivää sietää. on taas hiukan verran aikaa kun näitä on ollu....
helkuta, niin synnytän minäkin paaaaaaljon mieluummin, ja olen raskaanakin, kun tämmösiä kestän. riivatun naiseus :D
miesten elämä on kyllä monin verroin helpompaa kuin naisten!

huoh...
 
Heippa mammat! :wave:

Meillä sairastetaan ja tehdään hampaita nyt... pojat flunssassa sekä nyt itsellänikin on jo hieman kipeä olo :snotty: joten troppia naamaan vaan jottei menis pahaksi... esikoiselle on yön aikana ilmestynyt punaista näppyläistä ihottumaa koko selkään ja vähän vatsan puolellekin, joten saapa nähdä onko jotain rokkoa nyt sitten... : / vauvaa oon saanut lääkitä hampaiden takia ja neuvolasta saatujen rokotteiden jälkeen ku nosti kuumetta hänelle ja teki kurjaksi olon. Neuvolassa mitat siis 70cm ja 9400g. :O Meiltä löytyy siis myös potra poika eli hyvin on kasvanut maidolla. :D Nyt kiinteitä maistellaan oikeen urakalla ja hyvin maistuu... :p menee oikeen reippaita määriä ja suu on apposen auki ennenkuin ehtii lusikkaan saadakaan mitään! :LOL:

Flower Mulla ei oo koskaan "todettu" endometrioosia, mutta mulla on kyllä aina olleet kuukautisten aikaan kovat kivut, joten itse sitä epäilen... :| lisäksi ovulaatio on helppoa pongata kun aina saa kärsiä niistäkin kivuista. Raskausaika on sinäänsä näihin verrattuna niiiin siunattu tila mulla että voisin olla vaikka aina raskaana jos ei talous tulis vastaan... ;) :D

Tikrulainen :hug:

Meillä mies ei valvoskele telkkarinkaan ääressä iltaisin, vaan kömpii sänkyyn lähes poikkeuksetta samaan aikaan kuin minä... lähestulkoon aina on tullutkin, kun ei halua yksin kattella telkkua kun on kuulemma tylsää jos en oo vieressä.. ;) tietää kans et oon väsynyt ja sitten välillä öisinkin herään siihen, että hän on siinä mun sängyn vieressä laittaas tuttia vauvalle kun väsyneenä en oo heti herännyt... :heart: =) mun mielestä tää on aivan ihanaa, kun toinen ajattelee muakin, ja saattaa jopa viikonloppuna nousta aamulla vauvan kanssa ylös ja antaa mun nukkua esikoisen kanssa vähän pidempään, kun oon viikon yövalvomisista väsynyt... =) varsinkin nyt kun vauvalle tulee hampaita ja on tosi paljon yöllä hereillä muutenkin, niin tämä on mulle kyllä todella luksusta! :) Ja siis näinhän ei ole ennen ollut, vaan esikoisen aikaan valvoskelin öisin yksin ja hoidin vauvan ja kodin lähestulkoon yksin, mutta nyt on mies kunnostautunut oikein todella!!! :heart:

Jaahas, pojat heräs joten pitää mennä...
 
Viimeksi muokattu:
Meillä myös menny yöt levottomiksi.. Tai lähinnä aamuyöstä alkaa kähkään, ja mä en sit tietty saa kunnol nukuttuu myöskään.. Välil on puolesta tunnista tuntiin hereilläkin, välillä vaan kähkää.. Ja mulle kun ei kertakaikkiaan sovi yhtään väsymys! Mä oon ihan kamala, koko ajan pahalla päällä : / Ja tikrulainen mulla todella myös sellanen fiilis, et miehet ei oikeesti todella aina tajua.. Ite niin tosi sidottu tohon vauvaan ja siks mul tullukin nyt oman ajan kaipuu, ja arvaatteko mitä mun mieheke sano, ku rupesin puhuun sitä heppa juttuu? Oli ihan loukkaannuksissa ja sanos, et ihanko oikeesti hänen pitäs joka viikko kolmesta viiteen tuntiin hoitaa ihan yksin koko konsernii. Voitteko tajuta? Mä olin hetken ihan oikeesti varmaan suu auki, kunnes sain sanottuu et hei, ketä täällä on kaikki päivät aina yksin? Sen lisäks mies käy säännöllisesti "ulkona" (baaris/juhlis ym), kaks kertaa viikos täl hetkel pesiksessa (treenit + peli) ja syksyllä/talvella alottaa pesiksen tilalla jäkiksen, et hei.. Oon kyl jälkikäteen saanu kuittailtuu ja tajus kyl sanomisensa typeryyden, mut joka tapauksessa jotenkin vaan jääny "vaivaan", en ois ikinä uskonu et sanoo jotain tollasta.. Meillä mies ei myöskään tee mitään kotitöitä, ei Mitään, jättää jopa omat astiansa, joita mä sit keräilen ympäri kämppää tiskikoneeseen, varsinkin näin väsyneenä, ärsyttää välillä ihan suunnattomasti!
Ohan tossa paljon hyvääkin, sitä en tarkota, enkä itekään Todellakaan oo täydellinen, mut kyl välillä täytyy vähän purkaa ketutusta ;)

Noh nyt taas jatkaan muita hommia, kuullaan taas :)
 
Endometrioosista, mähän siitä joskus aiemmin kyselinkin.. Kun nyt on tullut näitä kipuja. Tulee kierron puolivälissä, tosin ei niin pahana kun sillon kun vuoto alkaa. Nyt on viidennet menkat synnytyksen jälkeen ja pahenee vaan. Viime kerralla kipu vei yöunet. Otin Tramalia ja se auttoi kipuun mut muuten veti liian tökkyräksi olon. Vuoto alkoi tossa illalla ja välillä tuntuu että laatta lentää tästä kivusta. Tosiaan ennen raskautta mulla ei ole ollut mitään menkkakipuja.
 
menkkakivut no ne on mulla aina olleet kovat. paitsi e-pillerit ja vallankin yhdistelmät poistaa kaiken kivun kokonaan. mutta en mä niitä enää sit syö kun ei pää kestä :D
eli mä kärsin kivuista sitten hamaan tulevaisuuteen saakka. kovin vahvoilla lääkkeillä en aio tätä hoitaa, noi tramalit sun muut vie mut lähes tajuttomaksi, joten en mä voi lasten kanssa sellasta ees ajatella.... kyllä se varmaan täytyy vaan vahvempaa buranaa hakea.
irtoamisaikaan kivut ei mun käsityksen mukaan välttämättä endometrioosiin liitykään. tosin mistä näistä tarkkaan tietää...
keljuja ovat, ja mulla kans paheni ekan lapsen jälkeen. olin kerran jopa sairaalassa, ambulanssilla kiidätettiin kun taju meni ja kivut oli niin kamalat. diagnoosiksi sain EHKÄ munarakkulan puhjenneen. ultrattu ei, eikä tehty muuta kun otettiin pari verikoetta.. taas joku takapajula missä tuli asuttua joskus ... :D
neuvola on perjantaina, kysäisen terkkarilta mitä neuvoksi. mutta tästä lähin aion lääkitä jo ennen kivun alkua. eli kun kierto on 13-14 päivän paikkeilla, tartun buranaan joskos se auttais ...

meillä mennyt yö helvetillinen suoraan sanottuna. vauva rauhottui vasta kun pääsi syliin. oon juossut koko yön. kävelly ja hyssytelly. kun laitoin sänkyyn, alkoi kauhea liikkeelle lähtö. selällään makas ja kieppui kuin väkkärä. nyt aamulla leikkimatolla veti ekan kerran jalat mahan alle koukkuun :D siitäkö tää levottomuus sitten? hampaitakaan ei näy :)
nyt syönyt taas purkillisen hedelmäsosetta ja vetänyt maitoa reippaasti päälle, et nälkä ei ainakaan enää ole :D
ja mähän en tähän neljän seinän sisälle jää, kaverin kanssa sovittu mennä lenkille nyt aamupäivällä. ulos on mentävä, muuten ei tule mitään. tähtään iltapäivään, jollon saisin nukkua vauvan kanssa päiväunet yhtäaikaa :)
 
Juu, ei endometrioosi saa aikaan ovis-kipuja. Se kipu on aivan eri tyyppistäkin, kuin puukko sisuksissa-kipua. Endokipu taas on polttavaa, kuumaa ja samalla pistävää kipua. Siis ainakin minulla. Ja synnytys on lämmintä kipua. Siis ihan mannaa noihin muihin verrattuna ;) Minulla synnytys voimisti selvästi ovistuntemuksia ja jokaisen km jälkeen ovis tuntui (lue: sattui) aina vaan enemmän. Kk-kivut lievittyivät synnytyksestä ja alkaneet raskaudet pitivät endon kurissa tyttöjen välissä. Sinänsähän on yleistä, että kivuton saa ekan synnytyksen jälkeen ekan kerran tuta, mitä kuukautiset on.
 

Yhteistyössä