Maalismussukat - syntyneet

Kaana Meillä annetaan joskus maito ensin ja sitten sose, riippuu siitä onko jo kova nälkä..

rytmi meillä tälläinen, saattaa olla puolen tunnin heittoja toisena päivänä: herää 7-8 aamulla aamutoimien jälkeen maitoa, sitten reilun tunnin päästä unille, seurustelua, n.11 kasvissose+maito, hieman seurustelua, n12-13 unille, seurustelua, 14maitoa, 15-16 unille, 17 hed.sose+maitoa, (18 mahd. unet) 19 kylpy ja velli ja sitten tyttö meneekin yöunille ja herää 03-05 välillä maidolle ja jatkaa unia.. Unet meillä pääsääntöisesti päivällä kestää 30min max 1h.

oma-aika mä olin perjantaina tyttöjen illassa, ihanaa oli. Mutta ikävä tuli pikkuista. Isänsä kanssa oli joten mitään hätää Venlalla ei varmasti ollut. Mutta aika jännä että mies ei ollu saanu annettua Venlalle ilta velliä, tyttö ei ollu millään sitä ruennu juomaan eikä maitoa, joten oli menny nukkumaan ton klo17 maidon turvin. Heräs sitten yöllä kuitenkin tuttuun tapaan klo3 maidolle.. Niin ja nukutuskin oli ollut kuulemma vaikeaa. Meillä (mulla ja venlalla) tietty rutiini nukkumaan menossa, mä siis meillä tytön AINA nukutan.. Niin ei ollut millään ruennu nukkumaan huudellu/mölissy sängyssä,kunnes sitten nukahtanut.. Kysyin sitten mieheltä että miks et nukuttanut syliin niinkuin minä teen, ei kuulemma viiti..:O No mutta onneks saanu kuitenkin tytön nukkumaan. Kiitollinen olin kun sain minäkin käydä hermoja lepuuttamassa..
Ja seuraavana päivänä kävin vielä kaverin kanssa mustikkametässä.

vauvan itkuisuus on taas lisääntynyt. En oikein tiedä mikä voi olla. Suuta kokeilin, ei minusta hampaan alkujakaan tuntunu, mutta Venla kyllä kieltä pyörittää suussa ja hankaa sitä ala ikeneen että oisko siellä sittenkin hammas tulossa.

selältä mahalleen tänään kääntyi ensimmäisen kerran:heart: Viikon verran on sitä yrittäny. Toinen niin ihana ku kyljellään murisee ja kiljuu ku käsi jää alle esteeksi, kenties voimahuutoja:D

taidoista en muista joko oon tänne laittanu että meillä on peukku löytyny, se menee turhankin usein suuhun siks on "jouduttu" käyttämään tuttia päivälläkin (yleensä ollut vain unilla). Leluun tarttunut jo 2,5kuukautisena. Varpaita ei ole vielä hokannu. Istumaan koittaa sylillä väkisin pingertää, samoten kylpytuessa koittaa istumaan. Ääneen hekottaa nauraa, joskus kovastikin.

tukiverkostot eipä ole. Vaikka appivanhemmat asuu 18km päässä, tyttöä en sinne hoitoon vie kun käyttääväät alkoa turhankin paljon..:mad: Venlan toinen kummi asuu samalla paikkakunnalla kun me,mutta ei ole ainkaan vielä ollut hänellä hoidossa hän varmaan miellään ottaakin tytön hoitoon jos tarve vaatii. Samoten mun paras kaveri on lupautunut hoitamaan Venlaa.:heart: Mun omat vanhemmat asuu kaukana, äiti 500km päässä ja isä 100km päässä..:( On mulla isoveli täällä samalla paikkakunnalla, mutta hälle ei tyttöä "uskalla" antaa hoitoon ku jo meillä "pelkää" Venlan itkua, niin että lähtee pois...:rolleyes: miehet...:rolleyes:

Mutta tässäpä meidän kuulumisia, taidan mäkin lähteä nukkumaan ku kaikki muutkin jo nukkuu.
 
4kk Neuvolasta kotiuduttiin äsken.
Mitat 6980g painoa, pituutta 65cm ja py 42,2 (synt. 3135g 50cm ja py35cm?.
Terkalla oltiin eka ja sitten lääkärillä. Molemmat sanoi että erittäin terävä tyttö, terkka sanoi kehityksen olevan puolivuotiaan tasolla. Assi nappasi lääkärin stetoskooppiinkin kiinni ja muutenkin oli oikein vilkkaalla tuulella. Assi kun tykkää hyppiä sylissä vauhdikkaasti. Vatsalleen kääntyili siellä ja jalkoja tukki konttausasentoon mahan alle. Käsivarret on suorana vatsallaan ollessa ja kääntyy kuin kellonviisari ympyrää. Lääkäriä nauratti kun Assi otti tukkaan kiinni kun kuunteli sydäntä lähellä :D.
 
heippatirallaa

nopsaan koitan kommentoida jotain ennenkun täytyy rientää taas :D

soseen anto annan aina ensin sitä, muutaman lusikallisen jälkeen maitoa ja vettä, lopuksi sitten kun ei ruokaa enää mene ales niin maitoa sen mitä suostuu ottaan.

miehen vauvan hoito täysin pärjännyt itse, alusta saakka, mutuaman kerran pukenut jotain outoa päälle mutta ei se maailma siitä kaadu, hänelle kuitenkin ensimmäinen :) pääasia että haluaa olla lapsensa kanssa. kaupassa hän työntää vauvan kärryjä aina, tai kantaa sylissä ja mä saan rauhassa katella ostettavia. ihanaa! eipä elämä ennen ollu tämmöstä :heart: liikutaan sitten missä vaan niin mies huolehtii. mikä on aivan luksusta, koska jos itellä ollu rankka päivä kotona, ja sit lähetään kauppaan niin ei itellä mene pää niin piukeelle ihan heti :D

hormoni-hirviö :D menkat alkoi ja mun pää on paljon seesteisempi. aivan kuten päivät aiemminkin ennen menkkojen alkua, mä oon ollu ihan kamala :mad: mutta nyt on jotenkin kiva mieli. viikonloppuna kävin enemmän lenkillä kuin tähän asti, oikein piiskasin itteäni, sain tehtyä paljon pihahommia ja tänään oon siivonnut koko talon. tehny mielelle hyvää kun on saanu purkaa päänsä johonkin :) toivon että tää tasoittuis nyt tästä, eikä mua vaivais mikään muu... ja mähän en edes imetä, että ei mun kohalla pitäis ainakaa johtua siitä tämä pään kireys :D

tiinelli kviat mitat :)

kaana pikaista paranemista :)

mindi voi koira.-reppanaa... vai kyllä ei kateeksi suakaan käy, monta kertaa päivässä nyt kiikutella koiraa ulos ja sisään... kovat tsempitykset täältä!!!! mä koitan piristyä jotta pääsis näkemään :wave:

ld oliko se refluksi todettu ?? että voiko se olla sitten syynä tuohon itkuisuuteen...

mä kyllä kehotan kaikkia vaan lähtemään ulos, vaikka vauva ei suostuisi vaunuissa olemaan, niin ulkona on silti tarpeen olla. meillä ollu kans hiukan hankalaa kun neiti alkaa huutaa tai ainaki kitistä heti kun vaunuihin laittaa. se ei noo kai tajunnut vielä sitä maisemien ihailemisen mukavuutta ;) oon sitten vaan käpötellyt pieniä keikkoja ilman vaunuja, että ollaan kuitenkin ulkosalla, varjossa kuitenkin.
ja sitten kun hiukan on rauhoittunu ni kokeilen laittaa uudestaan ja aika hyvin pikkuhiljaa onnistuu. kai se vaan luulee et nukkumaan joutuu, ja sitä varte huutelee ;)

nyt pikainen välipala ja lenkille :D päätä tuulettamaan siis , voi pojat tekee hyvää päälle ja läskeille :D
 
Ei ole refluksitautia vielä diagnosoitu, vaikka 4kk lääkäri vähän arveli että sitä on. Lastenlääkärille ei kumminkaan vielä päässyt ja nyt 5kk neuvolassa tilanne katsotaan uudelleen. Huoh. Ikävä oli taas eilen illalla katsoa tuota, kun vauva nukahtaa, mutta alkaa kohta vetään niskaa kaarelle ja nieleskelemään ja itkemään. Joskus on päiviä kun puklaa vähemmän, mutta joskus sitten taas oksennus lentää koko päivän. Olen nyt huomannut, että jos syötän pelkkää kiinteää, siis ilman että annan juotavaa, ruoka pysyy sisällä. Mutta heti kun antaa tilkankin vettä/maitoa niin tulee ulos.

Mä annan ensin soseen ja sitten maidon/veden. Monesti en edes anna enää maitoa soseen jälkeen jos vauva vaikuttaa tyytyväiseltä, paitsi vettä ruuan päälle.

Mä ajattelin kokeilla huvikseni paljonko tuo vauva joisi maitoa kerralla. Se ei siis ikinä ole lopettanut syömistä. Se syö vaikka puklu tulee samalla ja heittelehtii, mutta maidon imeminen jatkuu ja jatkuu. Meillä ei sitä ongelmaa todellakaan ole etteikö vauva söisi. Aina saa välillä miettiä että paljonko sille antaa kun se syö kyllä niin paljon kun annetaan.
Ja olen huomannut että mitä enemmän se syö, sen levottomampi se on varsinkin öisin.

Ja refluksin vuoksi se haluaa lohtuimeä, kai se maito auttaa karvasteluun kurkussa.
 
huomenet :) luin eilen kirjoittamani pätkän ja ohho, olipas tullu kirjotusvirheitä :D kiireessä on kiva kirjottaa kun pää sanoo mut kädet tekee, ja aina nää synapsit ei näköjään kohtaa toisiaan ;)

ld no voi kamala millasta vauvalla :( nyt kun on seuraava neuvola ni VAADIT saada vauvan hoitoon!!!!! eihän tommonen normaalia ole...
jos aattelee itelläki ollutta närästystäkin esimerkiks, niin syöminen tuntuu olevan hyvä konsti, auttaa hetkellisesti mutta jäätävä vaikutus sillä on, pahenee vaan....
voimia sulle kovasti, yksin vielä yrität pärjätä niin ei ole helppoa :hug: sä olet kyllä eräänlainen arjen sankari! kuinka monesta olis vastaavaan?? ja noin nuorena. siis nuori sä olet mun mielestä, kun ite lähenee jo 35 niin kaikki sitä nuoremmat ON nuoria :D

vauvan rytmi siitä mun piti kommentoida, että mä avitan vauvaa pysymään rytmissä. voishan se olla että se itekin aina menis samoihin aikoihin, en tiedä. mutta nyt kun se toimii niin on arki paljon helpompaa. oon ennenkin aiempien lasten kanssa pitäny kiinni ruoka-ajoista ja nukkuma-ajoista, se helpottaa iltaakin ja menemisiä suunnattomasti.tai mä ainakin koen sen niin et on helpompaa kun tietää mihin aikaan on mitäkin vauvalla, voi suunnitella omat tekemisensä paremmin.
jos se jostain syystä rikkoutuu, otetaan vaan kiinni seuraavassa sopivassa kohdassa. kyläilyt ja meille tulevat vieraat kestää vauva paremmin kun se tuttu rytmi pelaa vaikka arki on muuten hiukan sekasin sitten. mä en ole lainkaan niin huoleton lasten ruoka-ajoista tms, mutta oon aina ihaillu ihmisten rentoutta ketkä sen taitaa :) mulle vaan on toimiva ja säännöllinen arkirutiini tarpeellinen. mahtaako johtua lapsuudesta, että kotona meillä on aina ollu säännölliset rutiinit ruoka-aikoineen ja saunoineen :) että kai siihe on vaan niin tottunut .....

töitä olen alkanu etsimään, kolme kuukautta äippä-rahoja jäljellä.... miten tää näin äkkiä menikin...toisaalta onkin kiva. pääsee normaalien ihmisten tavoin elämään ;)

mukavaa viileämpää kesäpäivää :)
 
Huomenia!

Meillä myös eilen oli 4kk neuvola. Siellä mitat oli 6935g ja 65,5cm, py oli 42, eli aika samoissa mitoissa kuin tiinellinkin tyttö. Täti sanoi tytön olevan pitkä. Lääkäri oli todella mukava (eri kun viime kerroilla), nuori mutta jotenkin tosi osaavan tuntuinen. Lonkasta ei nyt sitten enää onneksi kuulunut mitään ylimääräisiä. Meidän tyttö oli ihan itsensä, ei ääntäkään pihissyt kun tutkittiin, nyrkit suussa vaan makasi ja ihmetteli molempia tutkijoita :)

Eilen aloiteltiin kiinteät, ja sillä perunalla... pieni määrä meni alas... aika paljon kaikki tuli ulos... oli sellasta maistelua ja pelleillyä, ihmetteli kovasti että mitäs tää on... Tänään katsellaan jos menis vähän paremmin alas :)


LD: kuullostaa kyllä kamalalta, toivottavasti pian pääsette vauvan kanssa asian tutkimaan. En nyt ihan varma ole, mutta eikös tuo refluksi voi ajanmyötä hävitäkin vauvalta, kun kasvaa? Toivottavasti ainakin pian helpottaa.

Flower: joo no ei olis kyllä mitään lisäohjelmaa kaivannut arkeen, kuukauden verran nyt tällänen asioille kantamisprojekti käynnis, ja sen jälkeen sitten täytyis kai saada toi uudelleenohjelmoitua, ettei hyppis sohvalle tai muuallekaan :rolleyes: Ois kiva kyllä nähdä, mulla ois nyt pari seuraavaa viikkoa sellasia, että varmaan vauvan kanssa kaksinkin pääsisin sinne joskus käymään, että jos sulla on aikaa ja olo parempi :)

Miehen vauvanhoito: ihan hyvin se hoitaa, vaipat vaihtaa ja muuta. Vaatteet kun valkkaa niin siinä nyt ei mitään värejä katsella, että vauvalla voi olla ihan mitä vaan päällä, vaiks yöpuku keskellä päivää. Ainut mikä mieheltä mun mielestä puuttuu, on just se "rytmin" tunnistamisen puute, ei siis välttämättä seuraa sellaisia vaan syöttää sillon kun vauva tuntuu sitä vaativan jne. Mulle toi rytmi on tärkeä, tykkään kanssa koittaa pitää jonkunlaisen järjestyksen, ei se haittaa vaikka sillon tällön sen kaa joustamaan joutuis, mut helpottaa ainakin mun arkea kun saan sen jotenkuten pidettyä. Edelleen meillä nukutaan yöt hyvin ja mä oon oikeestaan pysynyt lähiaikoina aika pirteenä, on ollut ihan mahdollisuuksia levätä.

Tukiverkot on hyvät, varsinkin isovanhemmista kovasti apua, aina kun tarttee... mut on siinäkin omat haittansa kun asutaan lähekkäin, uskokaa pois :D

Mindi83
 
MOI

jo on palsta, kun kirjotan pitkät romaanit niin katoaa pitti avaruuteen lähettäessä ja palsta sen jälkeen pois käytöstä pari päivää. en pääse sivustolle millään.

No jos nyt ehtis jotain laittaa kun poika nukkuu

minipillerit mulla kans alussa 10 päivän pikku vuotoa ja sen jälkeen ei mitään vuotoja. 4 laattaa jo mennyt ja hyvin ovat sopineet. maitoa tulee ja mieliala hyvä. Mulle on aina sopinut hormoonihoidot hyvin.

soseet laitoin tauolle, koska haluun imettää enemmän vielä. Täysimetys kaatu siihen et pelkään koko ajan pojan saavan liian vähän ruokaa. Tosin kasvaa, nukkuu ja on tyytyväinen, eli turhaa panikointia. Iltasin anna tuttelin tilalla maissivelliä 200ml. ajattelin et kun joka tapauksessa annan niin ihan sama onko velliä vai tuttelia, muuten mennään tissillä.

Nyt pari kertaa kun olen antanut peruna-porkkana velliä, niin kaksi tuntia ja poika alkaa oksentaan rajusti. Silloin pienillä määrillä alussa ei ollut mitään vaivoja, mut nyt on tullut. eli meillä peruna ja porkkana menee tauolle ainakin 6 kk asti.

4,5 kk mitat 67 cm pituutta 6975g painoa ja 44 cm pipaa:D

Rytmi aikas säännöllinen hereillä 1,5-2 tuntia kerralla ja sit 30-60 min unta. enään ei oteta kerralla 3 tunnin unia, harmi. illalla maate 19-20 ja 3-4 aikaan syö kerran ja nukkuu sit tuonne 5-6 asti. Eli mullakin nukkumaan meno aika viimestään klo 21.00, minä joka yleensä kukkunut puoleen yöhön.

nukutus päivä unet vaunussa aina ja hyvin sinne nukahtaa. yöunille nukutan omaan kainaloon meidän vuoteessa. Nukahtas varmaan pinnikseenkin, mut haluun vielä nukuttaa viereeni ja sit 6kk iässä aloitetaan unikoulu ja alkaa nukkuun heti omaan sänkyyn. Tarkoitus sillon olla uudessa kodissa ja mies hoitaa nukutuksen.

Minä olen isäkuukauden töissä ja teen kolmivuoro työtä, joten miehen pärjättävä myös illat pojan kanssa. Välillä olen saanut vapaa päivän ja mies ollut koko päivän pojan kanssa ja hyvin on mennyt. Minä olen kuluttanut aikani mustikka mettällä tai tontilla. Paljoa näin ei ole voitu tehdä jos mielii muuttaa pian.
enään vähän sähkö ja putkitöitä, mut kun ei miehet kerkii. Tosin kohta heidän lomat ohi. Muuten onkin ns muutto valmista, pientä viimeistelyä enään miehellä ja väliovet puuttuu. Ja arvatkaa olenko malttamaton. Iso elämän muuto sedessä. Miten sitä sopeutuu taas siihen et mies onkin mukana arjessa????
Olen ajatellut et pääsen kaksi kertaa viikossa iltaisin uimaan tai lenkille, ihan yksistään. Mies jo odottelee et pääsee pojan kanssa vaunuileen ja aloittaan kans jotain harrastuksia, muuta kuin rakentaminen.
Sit meillä alkaa ensi viikolla vauvauinti ja sitten myös muskari ja synnyttäneiden jumppaan pyrin. Saa päiviin ohjelmaa ja tapaa aikuista seuraa.

Oma Paino on pysynyt koko ajan samassa, kun laitokselta lähtiessä, joka alhasempi kun ennen raskautta. Nyt pakko alkaa kuntoileen ja mennä karkkilakkoon, et tippus pikkusen lisää. ajatuksena saada toinen lapsi alulle ilman hoitaja ja päästä näistä 30 ylimääräsestä kilosta edes vähemmälle. Samoten mahalihaksissa ei mitää voimaa!!!!

lapsiluku ehdottomasti lisää!!!

escapelle tervetuloa, sairastaville paranemisia ja Marrille paljon voimia. Toivon että helpottaa ja saat tukea. Pepille myös jaksamisia uuteen elämäntilanteeseen. Toivon että kaikkilla tilannne käänty parhain päin.

tukiverkko mun siskolla on 2 kk vanhempi poika kun mulla ja ihan verraton tuki, kun todellakin tietää mitä tämä elämä on pienen vauvan kanssa. Tosin hänellä "vaativampi" poika kun minulla. yhdessä teemme ja puhumme paljon ja pojat on ihan mainioita keskenään leikkiessään. SAmoten oma äitini tukee paljon ja mulla kaikki tukiverkostolaiset asuu 10 km säteellä. Muutama ystäväkin tukee ja neuvoo. Mies kans verraton tuki, vaikka tällä hetkellä vähän kotona onkin.

sekavaa tekstiä tulee kun kiireellä laittaa ja en muista kaikkea mitä piti kommentoida.

kehitys päivää vaille 3 kk niin alettiin kääntyä selältä mahalleen. nyt vie varpaita suuhun ja kovasti puskee istuun. selkäsuorana kyl istuu, mut en halua antaa vielä paljoa istua, kun pitkä selkäinen poika. neuvola suositti odottaan 6 kk ikään, mut pakko antaa toisen välillä hetki olla istumassa, kun niin kovasti hinkuu. aina kun ottaa käsistä kiinni, kun poika selällään niin alkaa nostaan itseään istumaan. tavaroita ottanut käteen jo kauan ja suuhun menee kaikki. ote musta tiukempi ja hallitumpi.
mahalla ollessaan peppu nousee ja jalat menee alle. pieniä matkoja ryöminyt vahingossa. lattialla pyörii kuin kellon viisari, aina eri suuntaan pää. Neuvolassa sanoivatkin ettei mene kauaa kun lähtee liikkeelle. mihin mun pikku vauva katoaa???

hampaat Juhannuksena tuli kaksi alas ja mitenkään ei niitä oirehtinut. Jotkuthan oirehtii monta kuukautta. Nytkään poika ei hinkkaa ikeniään tai edes kuolaa kunnolla.
Hampaat pestään vedellä kaksi kertaa päivässä ja kiltisti antaa pestä. neuvola sano et voi alkaa käyttään hammastahnaa. Kaupan ja apteekin tahnoissa suositus 1-2 vuodesta eteenpäin. no kävin hammaslääkärillä paikaan ne kolme reikää, mitkä tuli raskaus aikana. Hänestä hammastahna ihan turhaa, korkeintaan makuun voi totuttaa ja se määräkin niin pieni et vaikea annostella. Kertoi myös et moni vauva tekee vuoden iässä hammaspesulakon.

jahas vaunussa huokaillaan. Anteeksi sekava romaani ja lukuisat typot, toivotaan et edes ymmärrettävää tekstiä


sane ja poika 4,5 kk
 
LD tämä ei varmaan lohduta, mutta refluksi tod.näk. katoaa lähemmäs vuoden ikää. Niin ainakin mun pojalle kävi. Meillä oli silloin apuna se gavisgon(mikälie)-mikstuura ja koliikkipullot.
Hyvin sä oot selvinnyt, hattua nostan!
Meillä heräillään nyt noin 2-3krt yössä... Ja joka kerralla syö ison pullon maitoa, mä oon muka ihan sippi nousemaan maidon lämmitykseen. Odotan puolen vuoden ikään, ja jos silloin vielä heräillään näin tiuhaan, pidän lempeän unikoulun kuten pojillekin pienenä.

Sane :wave: Kiva kuulla sustakin! Teillä siellä tohinaa riittää, tsemppiä! Onpas sulla pitkä poika, tuleeko koripalloilija? :heart:

Oltiin eilen pihasaunassa koko perhe illalla, Assi myös istuskeli alhaalla lämmössä ja pesin tytön kaivovedellä. Kyllä tuntui nauttivan =)

Rytmistä meillä ei pysty pitämään mitään kovin tarkkaa rytmiä kun elämä on sirkusta.
Ekan lapsen kohdalla pidin turhankin tarkkoja kellonaikoja syömiseen ja nukkumiseen ja kauhuissani/kateellisena seurasin boheemien äitien toimintaa. Mutta kappas vain, nyt oon itse samanlainen :D... Hyvä kuitenkin että jokaiselle löytyy oma tyyli, minkä parhaaksi kokee.

Mies ja Assi nukkuu edelleen, minä olin jo tallissa puuhaamassa. Nyt aamukahvin keittoon, mukavaa päivää kaikille!
 
Joo refluksin kuulemma pitäis hävitä kun vauva alkaa olemaan enemmän pystyasennossa ja suurin osa ruuasta on kiinteitä. Mutta jotkut joutuvat käyttämään lääkkeitä monta vuotta. Ja joillakin se joku sulkija on kertakaikkiaan niin löysä että joudutaan leikkaamaan.. :(

Vauva on ollut viime yön äidillä. Mä en mitään ihmeellistä tehnyt, siivosin eilen illalla ja silleen, nautin omasta ajasta. Äidin kanssa tuossa soittelin ja hänkin ihmetteli miten vauva nukkuu niin levottomasti. Kai sitä on jo ite jotenkin niin tottunut siihen ja sokeutunut sille. Olenkin miettinyt että pitäskö tässä soittaa jo neuvolaan, mut taidan odottaa ens viikkoon jolloin on 5kk neuvola.

Kiitos teille kannustavista sanoista!! :)

Itsellenikin pitää varata lääkäriaika, mulle on tullut unettomuutta. Viime yönä, ja tosi usein muutenkin, joudun väsyneenä pyörimään sängyssä sen 2-3 tuntia ennen kuin uni tulee. Syöttöjen jälkeen kyllä saan nukuttua, mutta se ensimmäinen unensaanti on vaikeutunut.

Mähän kokeilin sitä Gavisconia vauvalle jo silloin kun se oli jotain 2kk, ei auttanut. Koliikkipullot on myös aina olleet käytössä, ja olen myös käyttänyt paksumpaa korviketta, ei apua siitäkään. Vellinkin puklaa pois. Tässähän vaan on se, että vauvalla on paino noussut hienosti, että kyllä se ravintoa silti saa ja siksi ei ehkä oteta niin tosissaan. Syntymäpaino oli 2880g ja 4kk neuvolassa oli 7900g.
 
Moikka!

Täälläkin tuli viime viikolla käytyä 4 kk neuvolassa ja uusimmat mitat oli 9350g ja 68,5cm :heart: iso mies jo! Esikoinen ja kakkonen ollu vasta 11 kk ikäisinä tuon painosia, kolmas puolvuotiaana....vaatekoko on kuukauden päivät ollu 80-86, onneks niitä voi vain varastoa penkomalla päivittää Niilon vaatekaapin, useemman kerran jo saanu sen tässä muutaman kuukauden aikana tehdä, että onneks ei tarvii ostaa kaupasta, vaan isommilta pojilta jääneet vaatteet käy!

Kiinteistä ei oo tähän mennessä tullu oireita, hienosti kelpaa ja paljon :p öisin on nyt hetken aikaa syöny pari kertaa, muuten nukkuu rauhallisesti.

Niilon on noin kuukauden päivät kääntyilly molempiin suuntiin, kovasti tuppaa aina vain menemään vasemman käden kautta, mut eiköhän se toinenkin sieltä harjaannu.....paljon viihtyy lattialla peiton päälle, kolme isompaa pitää kai sen verran vauhtia yllä, et katteltavaa riittää! Käsillä on tarttunut nyt parisen viikkoa, kyllä se siitä.

Refluksiepäilyä oli LD:llä....meillä kakkonen on ollu refluksitapaus. Neuvolassa kans sanottiin joka kuukausi, et katsotaan, katsotaan, mutta pojan ollessa 8kk ikäinen, olin jo niin väsynyt valvomiseen, että soitin neuvolaan ja sain vielä pokalla naamalla esiteltyä itseni, mutta sitten purskahdin itkuun.....silkasta väsymyksestä.....päivät meni vauvaa kantaessa, sai nukuttua päikkäreitä vain sylissä pystyssä ja yöt meni 21-05 10-15 minuutin välein herätessä, vasta tuolloin aamuyöllä rauhottu sen verran, että saatto nukkuu viimäset pari tuntia sentään edes puolen tunnin pätkissä! Poika oli 1v 2kk, kun sai reseptillä Losecia ja siittä alko pikku hiljaa helpottaan. Siittä eteenpäin vajaan vuoden ajan heräs enään noin neljä kertaa yössä ja nyt on päästy siihen, et tämän vuoden alusta ei oo tarvinnu lääkettä ja suurin osa öistä menee heräämättä =) Rankkaahan se oli valvoa ja kantaa, Vennillä itkut alko 3-viikkosena, esikoinenkin oli tuolloin vasta 2,5-vuotias ja kolmatta aloin odottaa Vennin ollessa 7-8kk ikäinen....mutta hengissä siittä selviää, usko pois :hug: mutta vaadi ihmeessä lastenlääkärille pääsyä, ei ne lähetettä valitettavasti yleensä laita, ellei itse ole asian kanssa tiukkana!! Onko sulla vauvalla vakuutus? Meillä onneksi on vakuutukset otettu kaikille neljälle ennen syntymää, ja yksityisellä kummasti meidän kokemuksilla homma toimii ku rasvattu, palvelua saa ilman kummeksuvia katseita ja vaikka välillä käy niin, ettei mitään löydy, niin onpahan ainakin varmuus asiasta.....

Täällä alkaa olla jännät ajat käsillä, kun esikoinen alottaa ens viikolla eskarin :) ja kakkonen pääsee isompien kerhoon, on kyllä takuulla joukon pienimpiä, kun vasta marraskuun lopulla tulee 4 vuotta täyteen! Mä oon varmaan kaikista herkimmillä asioista, neitikin kasvanu niin humauksessa jo noin isoks, että mihin se kaikki aika on oikein menny?! Melkeinpä päivittäin tippa linssissä asiasta ku asiasta, minä siis.....kaipa se on sitä äidinrakkautta lapsiaan kohtaan :heart:

Vattihattu :)
 
Hei,

Oon jo jonkun aikaa lukenut tätä teidän palstaa, joten ajattelin vihdoin ja viimein rustata itsekin muutaman rivin.

Mulla on vähän yli 4 kk ikäinen poika (ensimmäinen lapsi) ja just eilen käytiin 4 kk neuvolassa. Poika on kasvanu hienosti, sillä painoa on jo hieman päälle 8 kg ja pituutta 66 cm (syntymämitat oli 3090 g ja 48 cm). Pelkällä rintamaidolle mentiin 4 kk asti ja nyt reilun viikon verran ollaan maisteltu soseita: porkkanaa, perunaporkkanaa ja tänään perunaporkkanakukkakaalia. Myöhemmin tällä viikolla kokeillaan varmaan bataattia. 5 kk tienoilla alotetaan iltapuuro.

Rytmi meillä on sellainen, että 8-9 herätään ja sen jälkeen poju ottaa noin 1,5-2 tunnin välein 30-60 min torkut (aika harvoin nukkuu tuntia) ja iltaunille mennään 21-22. Yöllä poitsu syö melkoisen usein – ainakin 3-4 kertaa, mutta onneksi nukahtaa pian uudestaan kun on saanut tisua. Yöllä ei siis tarvitse valvoa, vaikka heräilläänkin usein.

Tää meidän pikkuinen on aika tyytyväinen tapaus. Itkee lähinnä väsymystä ja nälkää. Muuten jaksaa hymyillä, höpötellä ja pärisytellä. Kääntymään oppi, kun oli tasan 4 kk. Leluja kattelee mielellään ja tarttumaan on myös pikkuhiljaa alkanu. Vauvakirjoista tykkää isoja, selkeitä kuvia kattella. Suuri helpotus on ollu, kun poju on noin kuukausi sitten alkanu viihtyä enemmän itekseen ja nukkuu päikkärit sängyssä tai vaunuissa (partsille ei tosin voida nukuttaa, kun sellaista ei ole). Aluksi nukkui vain sylissä päivisin ja tuntui, ettei mitään kerennyt tai pystynyt tehdä. Rinnalla oli myös tosi usein. Nyt kerkee päivisinkin tehdä arkisia askareita, kun ei tarvii ihan koko aika sylitellä.

Kesä on menny leppoisasti (ja tosi nopeesti), kun on voinu olla mökillä ja kyläiltyäkin on tullu paljon. Helle rupes jossain vaiheessa todella rassaamaan, mut onneks nyt on jo vähän viileämpää. Mies on ollu kesällä kotona melko paljon, mikä on helpottanu arkea. Syksyllä onkin sitten joka viikko 3-4 päivää putkeen työreissulla, mutta eiköhän me pärjätä. Toisaalta mä jo odotan syksyä ja vilpoisempia kelejä sekä uusia vauvaharrastuksia. Muskariin olis kiva mennä ja äitivauvajumppaa vois käydä kokeilemassa myös.

Marni + poju 4 kk 1 vk
 
LD: Tuli mieleen ehkä ihan hölmö juttu, mutta voisiko se lapsi vaan syödä liikaa? Jotkut lapset käsittääkseni voivat olla sellaisia, että ne vaan vetää sitä ruokaa vaikka maha on täysi. Ja sitten se tietty tulee ulos. Että niillä ei ole oikein kontrollia sen suhteen milloin ovat kylläisiä. Tuli vaan mieleen kun on noin hyvin kuitenkin kasvanut, että entä jos kokeilisi pienentää joka annosta. Toki jos lapsi selkeästi jää nälkäiseksi ja huutaa niin sitten antaisi lisää ruokaa. Mutta jos kokeilisi ihan radikaalisti pienentää niitä ruoka-annoksia. Tai vaikka antaisi vähän ja useammin. En toki tiedä miten paljon se muksu kerralla syö, mutta kun tosiaan on kasvanut hyvin, niin ehkä se ulostuleva on vaan ylimääräistä. Esim. jos annat kerralla 200ml maitoa niin annatkin vaikka 120ml jne.

Korostan kuitenkin, että mulla ei ole asiasta mitään kokemusta, tämä vain tuli mieleen. Tsemppiä kuitenkin. Ainiin ja tuo oma nukkuminen. Ystävälle kävi niin, että kun vuoden vanhana lapsi vihdoin alkoi nukkua yöt niin äiti ei enää nukkunutkaan. Eli kannattaa puuttua tuohon heti, menet vaikka lääkäriin tai jotain mutta älä anna sen oman unettomuuden mennä liian pitkälle.
 
Vattihattu: Todella rankkaa sulla kyllä ollut, täällä ei läheskään kyllä tuollaisia ole nuo yöt!!

escape: Olen kokeillut syöttää vähemmän.. mutta ei auta :( Ja siis ongelma ei ehkä ole se itse puklaaminen siis sinänsä, mutta se puklu aiheuttaa vauvalle kipua ja hankalaa oloa.. Mutta tosi on että vauva ehkä saattaa syödäkin liikaa, ainakin öisin. Ja sekin saattaa johtua refluksista, koska se syöminen kuulemma helpottaa oireita. Oon laskenut, että vauva syö n. litran maitoa päivässä. Sehän vissiin on aika normaali määrä tässä iässä? Mutta tosiaan, ei tuo oksentelu ainakaan kasvuun ole vaikuttanut..
 
Heippa kaikille ja tervetuloa uusille mukaan! :wave:

Jostain kumman syystä mulla ei onnistunut pääsy näille sivuille pariin päivään, en siis päässyt edes lukemaan mitään täältä... eli juttua oli taas tullut niin että sai hetken taas lueskella... :)

peppi1 voimia ja kipeille paranemisia! :hug:

Meidän poika on nukkunut nyt tosi huonosti ja syynä siis tulevat hampaat. Kaksi hammasta alhaalla kurkkii ikenestä jo läpi... : / poika eilen söi niin antaumuksella rättiä ja nyrkkejään että ihan verta oli rätissä nähtävissä... :O rassukka ei saa nukuttua päivälläkään :( eilenkin nukkui yhden kerran 45 minuuttia ja se oli sitten siinä... purulelua on käytetty nyt paljon ja tuntuu helpottavankin... yöksi annoin sitten särkylääkettä niin nukahti illalla vasta klo 21.30, siis pari tuntia lääkkeen annosta... aamuyöstä taas heräsi kun alkoivat uudestaan vaivata, hetken oli hereillä ja sitten nukahti uudestaan ja heräsi kahdeksalta... nyt nukkuu, saas nähdä kuinka kauan...

Mites muuten muilla vauvat huolii panadolin nestemäistä? Vai käytättekö suppoja?? Itse en suppoja ole halunnut laittaa, joten annan tuota nestemäistä mutta sylkee osan aina pois... :whistle: pyrin usein kuitenkin lievittämään kipua ensin muilla konsteilla, eli tässä tapauksessa purulelulla, kylvyllä, sylittelyllä ja hieronnalla... jos tuntuu ettei auta niin sitten lääkettä.
 
Viimeksi muokattu:
Vattihattu teillä onkin komean kokoinen poika! =) Meilläkin poika oli 4kk neuvolassa 68,5cm ja 8700g. Ja sama meillä, esikoinen ollut myös vasta 10 kuukauden ikäisenä saman painoinen... Nyt tulossa 5kk neuvola niin saas nähdä kuinka paljon on taas kasvanut... :)

Vaatekokona meillä nyt 74-80 ja useaan otteeseen on saanut pieniä laatikoista jo poistaa! Mutta nythän tästä pikkuhiljaa alkaa tuo kasvu hidastumaan ja vaatteet menee jo pidempäänkin käytössä :) alkaa meinaan olemaan taas hyllyt notkuen noita pikkuisia vaatteita eli taas äitiyspakkaukseen niitä pikkuhiljaa pakkailen, sitä kolmatta lasta odottelemaan jos sellainen meille vielä suodaan... ;) vauvakuumetta jälleen pukkaa :D mutta nyt siis pakollinen vuoden tauko koko asiasta, katsotaan sitten sen jälkeen tilannetta uudelleen...
 
heippa hei :)

mä nautin kun oon poäässyt siivoamaan :D aivan mieletön vimma. kun nuo helteet hidasti päivien tahtia siihen malliin että KAIKKI jäi tekemättä! ja mua kun stressaa sitten tekemättömmät ja kauan rästissä olleet hommat.....
nyt on nurkkia koluttu siihen malliin että varmasti on siistiä. kirpparille oon laitellu tavaraa, tarttis huomenna viedä ne. pääsis ylimääräsistä eroon mitä ei tosiaan enää nurkkiin kaivata :)

kovasti vauva koittaa ryömimään, vetää jalkoja mahan alle ja sitte palaaki käämit kun ei pääse vielä eteenpäin :D
yritän kannustaa ja kehua, mutta sitte kun sillä pääsee itku, meen kääntämään seljälleen ja leikitän lohduksi :)

isoja vauvoja joillain jo, meidän neiti on aika kirppu sitten muihin nähden :D siro ja hoikka...

ite alotin nyt kuurin kanssa, herkut viikolla pois. säännölliset ruoka-ajat entistä tarkemmin, välipaloja ei saa unohtaa. paljon vettä. liikuntaa. elokuun loppuun saakka on täällä uimahalli suljettu, mutta sitten perheellä tavoite, että kaks kertaa viikossa mentääs uimaan ja sillon ku toinen pitää vauvaa, ni toinen saa uida rataa. nyt alkaa kuntoilu-kuuri :D

jo muutaman päivän tässä aloitellu, ja heti huomaa olon olevan parempi. siispä nipistellään vielä. sokeri pois niin taatusti laihtuu :D

jassoos, maidon antoon :)
 
Marni80 tervetuloa! :wave:
Mukava saada uusia kirjoittajia mukaan. Muutenkin tosi ihanaa kun ihmiset jaksaa kirjoitella.

Meillä heräillään 3 kertaa yössä nykyään ja joka kerralla menee pullollinen korviketta, joten aion tehostaa kiinteiden syömistä. Nyt ollaan vaan maisteltu makuja.
Oliskohan heräilyyn syynä hurja kehitystahti mikä tekee yötkin levottomammaksi?

Mites muilla, oletteko huomanneet että jokeltelu vähentyisi motorisen kehityksen tieltä?
Meidän Assista on tullut huomattavasti hiljaisempi nyt kun on oppinut fyysisiä taitoja. Kaveri sen huomasi, hän kun on tykännyt Assia aina jututtaa ja naureskellut kun tyttö on niin kovaääninen ja nauraa paljon. Nyt meillä ei juuri "puhuta". Kaikkea muuta kyll' touhuaa kaiken aikaa.
 
Vielä pulautteluun ja heräämiseen......että jotkut vauvathan pulauttelee kovastikin, vaikkei mitään varsinaista syytä tai vaivaa olisikaan. Meillä esikoinen oli sellainen, mihinkään ei voinu mennä ilman, että itsellä oli rätti suojana ja rätistä huolimattakin meni usein molempien vaatteet vaihtoon. Allerginen ei oo ikinä ollu millekään ja tosi vähän on sairastellukin. Veljentyttö oli myös samanlainen, ulos tuli niin että heilahti ja sylikaupalla eikä hänelläkään syytä ollut. Pulauttelu väheni iän myötä, tosin vasta lähempänä vuoden ikää. Ja sitten toiset vain on levottomampia ku toiset.....Kaveri- ja tuttavapiirissäni on monella lapsi/a, jotka vain heräävät isompinakin öisin, joku havahtuu vaikka painajaisesta, toinen janoon jne. Ei meilläkään muistaakseni yhtään täysin hiljaista yötä ole mahtunut viimeiseen reiluun kuuteen vuoteen, kakkonen on eläväinen tapaus ympäri vuorokauden, kolmonen tarvii juotavaa yleensä pari kertaa yössä ja Niilo tietty herättää vielä useemman kerran, esikoinen sentään nukkuu terveenä ollessaan yönsä, mutta kyllä jollakin aina on joku tarve :whistle: en muista kaikkia kirjotettuja juttuja, mutta onko teillä LD ihan tavallinen korvike käytössä? Tai ootko kokeillu antaa eri merkkejä, jos oiskin jostain tollasesta kyse? Ja refluksiakin kun voi olla rakenteellista tai sitten johtuu just allergiasta johonkin.....et voi olla "korjattavissa" pelkästään ruokavaliollakin. Salapoliisityötä tää pienten vauvojen ja lasten hoitaminen ;) ja sekava sepustus minulla!

Täällä samaa hiljentymistä havaittavissa ku tiinellillä.....ei ehdi enää olla koko aikaa suuna päänä ku nyrkit tai lelu on suussa tai sit täytyy heilua puolelta toiselle, kuuluu vain tasaista ähinää ja puhinaa ja sit kiukku, kun mikään ei onnistu!

Vattihattu
 
kyllä meillä kiekuu vauva aivan yhtä paljon kuin ennenkin, ellei jopa enemmän. tänään oltiin kyläilemässä, ja yllättäen vierastikin kaikkia :D jopa toista vauvaa :D niin se vaan on päivästä kiinni että mikä mieliala vauvallakin on milloinkin :)
meillä ollu aika huisketta kun kesä-vieraita ollut joten ajattelin tän vierastamisen johtuvan ehkä sitten siitä.

levottomat yöt meillä ainakin näyttää siltä että aina kun tulee uusi kehitys-vaihe, yöt menee sekasin. nytkin kahtena yönä ähissyt silmät kiinni, VATSALLAAN, ja pää aivan pystyssä :D tai sitten seljällään, ja vetkuttaa itseään puolelta toiselle :D syö vain kerran, ja noin neljän tai kuuden maissa. ite saan siis aika kivasti nukuttua.

oma mieliala no nyt on taas ihan omanlainen olo. joka päivä tutkailen itseäni, että oonko yhtä kireä. mutta nyt jo jaksoin ystäviä lähteä kaupungille moikkaamaan, ja kahtenä päivänä oon käyny jopa ihan prismassakin ilman ketutusta ;)
eli jos näin selkee ero voi olla pelkästään pillerien lopetuksesta, niin on se vaan kamalaa tunkea itseensä väkisin tollasta potaskaa... onneks ei oo pakko.

sai lähipiiristä lisää vauva-uutisia ja tuntuu niin haikealta. oma vauva on jo niin iso siihen verrattuna. kaipaan oikeasti sitä raskaana olemista. tunne siitä että musta lähtee elämää, ja kuinka se alkaa liikkua ja vatsa kasvaa.... närästystä ja issiasta sun muita en edes ajattele :D parempi niin , ja nyt kans ite miettii et missäs välissä sit ois seuraavan aika :)
no, antaa tulla jos on tullakseen.

mutta nyt taas takas kotiaskareisiin. eli ruuan laittoon :) leppoisaa loppuviikon alkua kaikille,
sanelle onnea muuttohässäkkään!! niin ja tervetuloa vaan uudet tekstin naputtelijat! mukavaa nyt ollu käydä täällä kun joka päivä on kivasti lukemista. ja mun mielestä kiva henki nyt, semmonen rupattelu-meininki... vai kuvittelenko vaan??

no enivei, mä jatkan mun hommailuja että on tän päivän puolella valmistakin :)
 
Tiinelli meilläkin havaittavissa samaa, että jokeltelu vähentynyt, mutta saattaa johtua hampaiden tulostakin ku nyrkit koko ajan suussa :whistle: ja vaikeeta siinä on sitten mitään jokellella... :D ja täälläkin heräillään öisin, ei nälkään, mutta taitaa tuo kehitystahti tosiaan tehdä öistä rikkonaisia sekä hampaiden tulo...
Saattais tosiaan tuo kiinteiden antaminen päiväsaikaan rauhoittaa noita öitä teillä, ku sais päivällä massuun tarpeeksi täytettä niin ei tarttis noin usein yöllä tankkailla... =)
meillä poika syö peruna-porkkanavellin illalla niin nukkuu sitten yönsä hyvin, tai on nukkunut, mutta nyt jokin vaan tekee öistä levottomia... |O ollaan kans maisteltu kiinteitä, mut vielä hetki mennään näin... jos ei tuo maito nyt ala kunnolla nousta niin sitten annan myöden ja lopetan imetyksen :)
Noilla kiinteillähän voi myös korvata korvikkeen tai pienentää sen määrää, jos maitoa vielä tulee itsellä vauvan tarpeisiin tarpeeksi ja jos haluaa vielä imettää. :) Tuolla on ohjeistusta myös kiinteiden aloittamisesta, en tiedä löytyykö siitä mitään erityistä, mut jos haluat vilkaista niin tässä linkki
Imetystukilista.net - Newman: Kiinteiden aloittaminen

dogitar ja pikku E 5kk
 
Viimeksi muokattu:
täydelliset äidit hahahha, kuka sitten minkäkin mittapuun mukaan täyttää täydellisen äidin kriteerit, ja mitkä ne ees on :D ite oon sitä mieltä että jokainen on hyvä äiti lapselleen, kunhan huolehtii vaan ruuasta, yhteisestä ajasta, puhtaudesta, rakastaa. jokainen tavallaan. toiset on häärääjiä (kuten minä) mutta toiset ei. toisilla pitää hermo paremmin kuin toisella, meitä äitejä on erilaisia :)
kaikenlaisia kilpailuja sitä keksitäänkään :D voivoi... mietin tota just, ja kyllä varmaan kaikilla ois antaa neuvoja muille. se on vaan niin että jokainen on persoonana erilainen, ja ajattelutapa sekä toimintatavat voi olla erilaisia. ne joilla on useammasta lapsesta kokemus, voi silti saada hyviä neuvoja ja vinkkejä joltain joka on ekansa saanut.
ite mietin itteäni, ja tulin siihen päätelmään että oon vaan aina ollu tällainen. säännölliset rutiinit siivouspäivineen... moni kaveri pitänyt lähes hulluna, kuinka joku VOI elää näin... mutta mä tykkään, en silti ole sanomassa muille että hei, pidäpä perjantaisin siivouspäivä :D jos multa kysytään jotain niin sitten neuvon, enpä oikeastaan muuten näin oikeassa elämässä.
mutta mietin että pidänkö itseäni täydellisenä äitinä? EN TODELLAKAAN!!!! silloin kai ois täydellinen äiti, jos kämppä ois AINA tiptop, ei menis hermo mihinkään, ei ois ikinä väsynyt, tekaisis viikon ruuat ja leipois päälle :D ois aina iloinen ja hyvän tuulinen ... ompelis ite kaikki vaatteet perheelle ja mitä muuta, heh, luulenpa että olen silti minäkin täydellinen äiti MUN lapsille :heart: hauska mietiskellä näin iltasella rauhassa, kun päivän touhut on touhuttu......

puurot mä luulen että aloittelen ne piakkoin, ja annan sitä sitten kaurapuurona ja aamuisin. sitten on helpompi päivällä panna merkille jos tulee vatsan väänteitä, eikä menis yöunet ...???? tai niin, näin mä oon antanut noille aiemmillekin aluksi. kun sitten viikon pari totuteltu, ja jos ei mitään oiretta näytä että ei sopis, niin sit aloitan antaa myös iltaisin.

lenkkeilin vielä vaunujen ja koiran kanssa illalla, puolisen tuntia. vauva kitisi viimeisen puoli kilsaa, mutta panin merkille että olikin ihan kränäämistä :D uskomatonta että noin pieni sen jo osaakin :D heti kun pysähdyttiin ja viihdytin, oli hymy naamalla... mutta kun lähdin liikkeelle, alkoi taas ihme vitinä, ja otti oikein kitisy-ilmeenkin :D mutta muahan ei vedätetä... en sitte enää ollu huomaavinanikaan, ja kävelin vaan ja höpisin sille ja koiralle. sit se lakkas kuin seinään :D eli ei tehonnut niin oli sitten annettava äidin voittaa tämä erä :D hahahahhaha

no mutta. nyt vielä luen päivän postin, ja sit vois alkaa nykiä yöpukua päälle.......
 
Heippa kaikille :)

Täällä tyttö eilen tasan 5kk. Nopeasti on tämä aika mennyt.

Neiti pyörii ja kierii joka suuntaan, nousee puolittain konttaus asentoon mutta kaatuu sitten raukka ja hirveä itku tulee. No kiire ei vielä tarvitsisi olla mutta tuntuu olevan. Minne lie neidillä kiire :)

Puuroja aloiteltiin tuossa muutama päivä sitten. Ei onneksi oo tullut mitään vatsavaivoja tms. Meillä kiinteitä syödään: aamupuuro, lounaana kasviksia, välipalana hedelmää ja iltapuuroa. Annokset pidän kuitenkin vielä tosi minimissä. Kunhan pikkaisen maistellaan ja totutellaan. Imetys sujuu hyvin. Vellejä on kokeiltu mutta olen todennut meillä turhaksi. Puuron ajattelisin olevan parempi. Perunaporkkana velli kulkee kuitenkin varmuudeksi mukana, jos neiti aloittaa pois kotoa ollessa kiukuttelun rinnan kanssa (muutamia tosi pahoja raivareita ollut).

Meillä ei ole ehkäisyä käytössä eli toinen pieni on tervetullut koska vaan (tosin ei varman luomuna tule mutta mahdollisuus annetaan kuitenkin). Haikeana minäkin muistelen raskautta ja synnytystäkin. Kaikki kolotukset on jo unohtuneet :D Täällä on -11kg lähtöpainoon. Tosin lapsettomuushoidothan nosti mulla sen 5kg ja muutama liikakilo oli mutta nyt on ihan mukavaa olla :)

Meillä pulautellaan edelleen paljon, vaikka kiinteät aloitettu. Onkohan se ihan normaalia kuitenkin?

Oletteko muut käyneet perhekerhoissa tms.? Itse vähän arkailen, kun naapuri pyysi mukaan (käy oman 2 ja 4v kanssa). Tuntuu hassulta mennä vauvan kanssa, kun eihän se vielä mitään siellä osaa tehdä... :) Vauva-uintiin meillä on paikat varattuna mutta sitäkin pohdin vielä :D

Meillä ei nukuta päivisin, kun max tunti pienissä pätkissä ja yötkin katkonaisesti. Kai jossain vaiheessa helpottaa meilläkin... :/ Itseä kyllä väsyttäisi :D

Mutta nyt iltapalalle ja nukkumaan :)

Marrr ja pikkuneiti 5kk
 
Meillä on myös pari edellistä yötä ollu tosi levottomia. Just esittelytekstiin kirjoitin, ettei ole tarvinnut öisin valvoa, mutta nyt poju on kyllä valvottanut. Ja yöunien lisäks myös päiväunet on pikkuisella ollu katkonaisia. Tänäänkin poika heräsi useamman kerran itkuisena päikkäreiltä ja monta kertaa sain takaisin nukutella. Blaah. Itselläkin meinasi melkein itku tulla, että nuku nyt pikkuinen... Onneksi ilta meni jo leppoisammin ja hyvin kävi yöunille. Katsotaan nyt, minkälainen yö tästä tulee.

Syksyllä ajattelin mennä käymään MLL:n perhekahvilassa. Kyllähän se vähän jänskättää ekaa kertaa mennä, mutta kiva olis saada enemmän "äitikavereita". Eihän toi poju siellä mitään kummosta osaa tai voi tehdä, mutta ainakin itse voi jutustella muiden äippien kanssa. Toivon vain, että on hyvä ja avoin ilmapiiri tuolla perhekahvilassa. Se olis niin lähellä, että helposti päästäis.
 
Heippa kaikille! Piti tulla pitkästä aikaa tuomaan omia ja pikkusen kuulumisia kun en tässä hetkeen ole täällä kerinnyt pyörimään.

Elikäs Nora kasvaa hienosti hiukka pullukkainen tyttö muttei hälyttävästi. Osaa jo vaikka ja mitä ja syökin jo "kaikkea". :kiss: Esikoinen aloitti tänään päiväkodin (tutustumalla) ja huomenna viellä äidin kanssa kattelemaan menoa ennen kun maanantaina tosissaan "starttaa" siis 3pv/vk.

Kesä on mennyt hujauksessa minun kohdallani hyvä niin koska olen nimittäin syysihmisiä :heart: *Vilpoinen syystuuli, värikkäät lehdet, syksyisen metsän tuoksu, kynttilät.. Aaah*

Sellasta olisin tahtonut kysellä kun kesäkuun alusta laitoin tuon ehkäsykapselin ja nyt vuotanut lähes siitä asti :stick: onko tässä viellä toivoa vai vieköhän tieni kohta tuon tikun poistoon.. Muuten täysin tyytyväinen ollut ei mielialamuutoksia, näppyjä, lihoamista tms (koputtaa puuta).

Nyt kämpäsen unimaailmaan huomenna aamulla aikainen herätys ja pikkumiehen "tärkeä" päivä.
Voikaa hyvin pienien kanssa

Dindei + Nora 5kk (24.pv jo puolivuotta)
 

Yhteistyössä