Maalismussukat - syntyneet

JennyA: niin tulipahan mieleen, kun mainitsit aikaisemmin tuon lihomisen, että ootkos kilpirauhasarvoja otattanut? Mietin vaan jos lihoo vaikka liikkuu ja syö suht hyvin, niin voiskos olla jotain siellä taustalla.

Lääkärit joo voihan ne tehdä erehdyksiä, kun kerran ihmisiä ovat, mutta toisaalta kyllä odottaisin että kaikki leikkaukseen liittyvät paperit luettais läpi tosi tarkkaan. Se on eriasia kun kaupan kassa laittaa kuittipaperin väärinpäin tai mokailee jotain kortin kanssa. En haluis mennä esim. polvileikkaukseen ja herätä siihen, että onkin leikattu väärä polvi, "yllätys yllätys, shit happens..., tuu ni leikataan nyt se toinenkin" :D

Hauskaa viikonloppua kaikille!
 
Pikasta kommentointia täs vauva sylissä =)

escape Hieno homma!!

Kehityksestä, ni mä ainakin ihan vaan vitsailin ja tarkotin nyt lähinnä et ei tääl koko ajan terveenäkään olleet lapset niin kauheen kehittyneitä välttämättä oo. Ite en todella oo huolissani =) Ja tosiaan hyvä ettei Flowerikaan! Meillä esikko ryömi 10kk ikäsenä ja kuitenkin 12kk otti ekat askeleet, mut 8kk vilkutti ja sano "ei, ei, ei.." :) Kaikki tosiaan ajallaan ja kaikki oman kokosiaan :)

Mut täst pääsinkin aiheeseen mitä oon miettiny, ku helposti heitän tänne juttuu sillee "pilke silmäkulmassa" ja monesti miettiny, et mitenköhän tääkin nyt tulkitaan :D Siis ihan kaikkee mun juttuu ei aina niin kauheen vakavasti kannata ottaa :) Yritän kyllä hymiöitä käyttää, mut saattaahan ne silti välil ohi mennä. Se täs kirjottelus on haastavaa, ku ilmeitä, eleitä ja äänensävyjä ei näe/kuule.

Mut nyt lähen viikonlopun viettoon, Ihanaa viikonloppua kaikille äipille ja vauvoille!!
 
jenny A jos aiot testauttaa kilpirauhasen , niin verikoe otettava sitten aamulla ennen kymmentä------
ja en oo varma onko oltava syömättä. mutta kannattaa hoidattaa pois alta jos mietityttää.
ruokarytmin rukkaamiseen ei paljoa vaadita loppujen lopuksi, hiukan itsekuria ja täsmällisyyttä, mutta ennen kaikkea sen on lähdettävä itsestä. tiedän sanoa tämän koska sain sellaisia tuloksia labrakokeista ettei entiseen OLE paluuta. mutta se kannattaa, niin ainakin itse uskon, ja omasta hyvinvoinnista kun on kyse, on aika jättää ne vihoviimeisetkin turhakkeet pois.
herkkupäivä on lauantai, mutta jatkossa ei sekään tarkoita rajatonta mässäämistä.
Tsemppiä sulle JennyA, jos päätät laittaa ruokaremontin pystyyn :)

oman ruokakaapin sisältö nyt loppui napostelut!!! jääkaappi on täyttynyt kasviksista, kunnollisesta jauhelihasta. ei rasvaista yök ,ei mun verisuonille ....pähkinöitä ja täysjyvää, niin ruisleipää kuin pastaakin.... kolme siivua juustoa ja korkeintaan kaksi kananmunaa viikossa... karkit kerta viikkoon maksimissaan. jne jne... kaikki meni syyniin mutta ei harmita. ennemmin oon tyytyväinen että ne mun suurimmat himot, kuten suklaa, juusto, kananmunat....joutuu kortille. pakko ettei verisuonet vallan kalkkeudu...
pullaa leivoin mutta vakaa päätös on etten ite syö kuin AIVAN tosi harvoin. sen on pakko pitää... ja liikkumaan on lähdetty tosiaan, ihan eri motivaatiolla kuin ennen...
syön aamupalan, lounaan , päivällisen ja iltapalan sekä kaksi välipalaa. annoskoot on pienentyneet huomattavasti jo parissa päivässä, koska kun syö kolmen tunnin välein, ei kuitenkaan jaksa vatsaa vetää täyteen niin tiuhaan. nytkin otin iltapalaksi vain palan ruisleipää. eikä mitään päälisiä. ankee näky, mutta oon mun juustosiivut jo tältä päivältä tuhlannu :D
mä aion todella yrittää tässä hommassa!!!! ens viikolle vauvan vahti varattu :) me todellakin lähdeTÄÄN spinningiin kahdestaan :) sulkismailatkin ostettiin jo, päästään myös sitä pelaamaan :) tuskin jaksan odottaa :) motivaatio on ihan pilvissä!!!

nyt tulee tartu mikkiin, mä tykkään kaikista tän illan esiintyjistä, nyt seuraamaan loilotusta loppuun ja sitten unten maille :)
 
kaarja hyvä että muitakin huumorintajuisia maailmasta löytyy :) mun läpät moni ottaa varmasti joskus liian vakavasti, mutta täällä palstalla kävijöiden väsymyskin tekee omat vaikeutensa ymmärtää joku vitsi...
jatketaan silti huumori-linjalla :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana
Flower: Saanko kysyä mistä labrakokeista tuli tuollaisia tuloksia? Mulla otettiin tänä aamuna rasva-arvot, nestetasapainoarvot, pieni verenkuva ja joitain muitakin, en kyl enää muista mitä. Tuloksetkin olisin kai jo tänään saanu, mut en viittiny alkaa perjantai-iltapäivänä soitteleen niille, kun joudan odottaan ens viikkoon... Torstaina sit on lääkärille meno.

Ruokaremontti meillä on jo menossa. Oon nyt pikkuhiljaa totuttanu itteäni pienempiin annoksiin ja lisänny kasviksia tosi paljon meidän ruuissa. Mä vaan en oikein osaa tehdä kasviksista mitään hyvää ja salaatitkin on aina niitä samoja. Vinkkejä siis otetaan vastaan :)

Mähän en ole mikään hirmu ahkera liikkuja ollu, jos nyt ei pesistreenejä + pelejä oteta huomioon. Joskus nuorempana olin jatkuvasti jossain, lenkillä, treeneissä, ratsastamassa jne. mut mitä enemmän ikää on tullu, sitä laiskemmaks oon muuttunu. Tänä kesänä päätin sen muuttaa ja tosiaan aloitin lenkkeilyn (juoksun) 3 kertaa viikossa + pesistreenit (peruskuntotreeniä, sählyä) kerran + pyöräily esikoisen kans lisänä.

Mulla tahtoo vaan olla se ongelmana, etten jaksa hirmu kauaa panostaa mihinkään projektiin, edes painonpudotukseen vaikka tässä sitä sinniä tarvittais. Mut joka tapauksessa oon luvannu juosta ens syksynä kavereiden kanssa maratonin viestinä, joten pakko on nyt jotain tehdä :)

Mut nyt nukkuun...

-JennyA-
 
JennyA ja kasvikset (tosi järkevänoloinen aloitus :LOL:) Pikaisesti vaan kommentoin, että sain lisättyä paljon kasvisten ja yleensäkin "värikkäiden" osuutta ruokavaliossa kun päätin vuosia sitten, että jokaikisellä aterialla on oltava jotain ns. pupun ruokaa. Se voi olla ihan perus vihersalaatti, jota voi varioida mielikuvituksen mukaan tai raaste. Ruokiin voi helposti myös piilottaa kasviksia ;) Uusin testaukseni "mitä tänään syötäisiin" ohjelman lihapullat tomaattikastikkeessa, jossa oli mm. raastettua porkkanaa ja oli tajuttoman hyvää! Kesäkurpitsa vaikka raastettuna ja jauheliha, kastikkeena tai uuniruokana sopii hyvin yhteen. Olenpa raastetta laittanut myös lihapullataikinaan.

Kasvikset höyrytettynä tai uunissa on helppoja, juurekset uunissa kuorrutteen kera njam. Testaappa coleslaw tehdä itse, helppoa ja paljon kasvista, kevyt versiot kehiin. Perussalaattiin saa vaihtelua kun ei aina osta samaa salaattia vaan eri laatuja. Tosin nyt niiden laatu alkaa olla vähän surkea. Monet pakastealtaan kasvissekoituksetkaan ei ole huonoja, usein niissä voi olla jopa enemmän vitamiineja yms. hyviä juttuja kuin tuoreissa. Pannulla voi paistaa kasvismuhennosta ja sekaan ihan vähän esim. creme bonjour cuisinet ovat loistavia ja näin saat hyvän lisukkeen. Pari päivää sitten tein sipuli, sieni, kesäkurpitsa + ed. päivän keitetyt perunat ja porkkanat sekaan pannulle ja ruokalusikallinen sipulicuisinea ja mausteita. Pihvit kaveriksi ja oli melkein gourmetannos :D Mulla on hyvä mielikuvitus ruoanlaitossa, mutta näkisittepä mut leipomassa :O

Ihana vauvani mun tänään 6kk ja syöttötuoli kasattu. Oli ihmeissään kun istui siinä :heart:
 
Huomenta!

Kasviksia yritetään täälläkin lisätä joka aterialle... Joskus vaan kiireessä on helpompi heittää se eilisen makaronilaatikko mikron kautta lautaselle. Onneksi puolukkasurvoskin voidaan laskea terveelliseksi ;).

Tosta "kehityskeskustelusta" ei mulle ainakaan tullut fiilis et joku epäilee oman lapsensa kehitystä ja tosiaan sairastelut veroittaa pituus jne. kasvua joka kyllä sitten tasoittuu. Mutta ei se ole kuitenkaan niin etteikö nuokin asiat herätä mietintää! Itse ainakin ensimmäisen kanssa mietin mm. puheen kanssa onko normaalia ettei meillä vielä puhuta 1,5v kun viis viereistä puhua pälpättää. Uskon et jos vieressä kaikki konttaa ja se oma ei vaan liiku mihinkään 7kk ikäisenä sitä voi miettiä missä vika - ellei ole tietoa siitä kuinka laajat ne rajat onkaan! Monesti kuitenkin lukee lähinnä mitä kaikkea sitä osataan eikä mitä ei osata =) Molemmat on yhtä tärkeitä ainakin kun kaikki on uutta! Toisalta joskus onkin hyvä miettiä sillä ei kaikki kuitenkaan aina mene eteenpäin ilman apua. Joskus joutuu turvautumaan esim. fysioterapiaan jotta vauvalla heikot lihakset saadaan paremmin toimintaan.

Kaanan noi yksinkertaiset ruokajutut kuulosti jo tolleen herkullisilta! Tykkään itse kaikista "mössöistä" =)

Minäkin aloitan tässä ahkerat liikuntatreenit... Huomenna... Tai ylihuomenna... Aloittaminen on jo kestänyt kohta 6kk mut eiks hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ;)

Helsinki... En tie. En ainakaan eläinten kanssa asuis ja jos asuisin niin sit aika keskustassa. Tosin sit voisin samassa ajatuksessa olla myös rikas, omistaa asunnon keskuspuiston laidalta, ajaa pienellä urheiluautolla ja shoppailla CB:n tapaan kenkiä kaapit täyteen sekä nauttia joka päivä sapuskani ulkona :D (jep just katsoin Sinkkuelämää ja olin koko päivän väsyneen sekä v*ttuuntuneen kotiäidin perikuva :LOL: )
 
Heips!

JennyA: tsemppiä sinne ruokaremonttiin! Se on vaikea muuttaa totuttuja tapoja, mutta varmasti päättäväisyys auttaa.

Mä oon aina pitänyt kasviksista, sinänsä ne ei ole mulle uutta, teen paljon salaatteja ruuan seuraksi. Mutta toki päivän aikana nautitut muut sokeripullamössöt voi tehdä vähän takapakkia tavoitteille :D Liikunta mun pitäis kanssa olla tässä asiassa paljon fiksumpi, ja oikeasti olla säännöllinen liikkuja! Toki mulla ei ole ongelmaa painon kanssa, mutta olisi ihana saada oikeen hyvä kunto itselle. Heh, mikäs se tutkimus oli tumman suklaan (vaikken erityisemmin pidä) hyödyistä, vähän niinkuin liikkuis ;)

Lääkäreistä vielä: mäkin niin usein kun annan risuja, niin niin täytyypä mainita yksi oikeen ruusun arvoinen tapaus parin viikon takaa. Keskimmäinen jätti sormensa oven väliin ja kovasti valitti sitten niitä, joten mentiin päivystykseen näyttämään. Keskimmäinen vähän arkana oli tosi peloissaan. Lääkäri teki kumihanskasta ilmapallon, piirsi siihen silmät ja suun ja teki koko kokemuksesta todella helpon. Keskimmäinen vieläkin puhuu tästä :) Voin kuvitella, ettei keskimmäistä nyt niin paljon seuraavalla kerralla pelota lääkärireissu.

Helsinki: mun tuttu sanoi, ettei ikinä takaisin tänne "tuppukylään" muuttais. Siellä on kuulemma niin paljon tapahtumaa, että ei vois kuvitellakaan palaavansa tänne, missä ei suurinpiirtein ikinä tapahdu mitään :D

Jeps, nyt vauveli kylpyyn :)

Mindi83
 
Tsemppiä kaikille ruokaremontin tehneille!!

Mulla meinaa nyt olla huoli toiseen suuntaan, syön tosi paljon ja herkkujakin ihan liikaa. Tämänkin viikon saldo -1,5kg... Tällä menolla oon oikeasti kuukauden päästä tosi ruman laiha.
 
Ruokavalio on mulla ihan päin peetä. Saatan olla montakin päivää niin, etten syö mitään oikeaa vaan korvaan aterian vaikka suklaalevyllä tai karkkipussilla. Tai sitten syön jonkun yhden leivän päivässä, ja toisena päivänä syön sitten tosi paljon. Eli vaihtelee suuresti. Tiedän kyllä millainen on terveellinen ruokavalio ja millä konsteilla laihtuis, ei vaan nyt jaksa. Vähällä syömisellä saa helposti itsensä laihdutettua muutaman kilon, ei ole mulle ongelma, mutta ei kukaan jaksa niin vähällä ruualla. Ja sitten kilot tulee heti takaisin. Mulle ongelmana ei ole herkut, vaan se että syön liikaa ns. oikeaa ruokaa. Otan lisää vaikkei ole nälkä edes ja ruuan laatu ei ole varmaan oikea. Pitäs jaksaa panostaa mut nyt ei oo oikea hetki siihen. Luulen että sitten kun vauva on isompi ja syö mun kans samaa ruokaa niin alan toimimaan tuon asian suhteen :)

Isäni ja hänen vaimonsa olivat täällä viime yön vauvan kanssa, ite olin äidillä yötä. Ihana kun sai nukkua melkeen 9 tuntia heräämättä!! Olisin mä saanut kauemminkin muttei aamulla tullut uni enää. Noilla oli mennyt hyvin vauvan kanssa. :)

Sormiruokailua ei ole harrastettu. Oon mä ruisleivän palan ja porkkanaa antanut tuolle käteen. Pitää opiskella että mikä tuossa on se idea kun en ole vielä täysin selvillä.

Lääkäreistä mulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Tosihan se on että omista huonoista asioista tulee puhuttua ehkä enemmän, kuin hyvistä. Sama asia myös sen suhteen, että itseäänkin ruoskii negatiivisuuksista, eikä aina muista mikä itsessä on hyvää.
Kuten mä aina ajattelen että kun teen sitä ja tätä, olen huono äiti, tai olenko huono äiti. En muista koskaan mikä musta tekiskin ihan hyvän äidin lapselleni.

Tupakoimattomuutta on 12 vrk takana. uutuudenviehätys on kadonnut, ja ajatukset käy aika usein tupakassa. Kyllä se haisikin hyvältä, leijaili nenään kun isän vaimo kävi tupakalla. En aio silti jatkaa polttamista. Mä en vaan kykene vielä ajattelemaan, että en ikinä enää polta, ajatus on aika kauhea. Lohdutukseksi olen ajatellut, että alan polttamaan kun olen 50v. Tai 60. Oonkin tästä varmaan sanonut. Mieli on varmaan eri sitten.

Millaisista leluista teidän vauvat tykkää? tai mitä tekevät lelulla? Täällä tutkii jo tosi paljon. Pyörittelee kädessä ja katsoo tarkasti, lelu menee sujuvasti kädestä toiseen ja olen huomannut että pikkuhiljaa harjoittelee pinsettiotetta. Tarttuu mahallaan ollessa leluihin ja tavottelee niitä. Pitää kahta lelua yhtä aikaa käsissä ja samalla katselee kolmatta. Välillä laittaa suuhun, kalistelee, tutkailee. Ihan yksinkertaisetkin lelut vielä kelpaa, mutta mukavimpia on sellaiset jotka jotenkin kalisee tai helisee, ylipäätään että lähtee ääntä ja on jotain tutkailtavaa. Mutta kaikki kelpaa.

Vauvan taidoista on myös ollut puhetta. Tuossa ylläolevassa tulikin jo jotain. Eteenpäin ei pääse ryömimällä, liikkuu kierimällä ja koko ajan varmemmin. Kääntyy napansa ympäri ja sujuvasti selältä mahalleen ja koko ajan paremmin mahalta selälleen. Vetää välillä jalkoja mahan alle. Tukee ylävartaloa käsien varaan, siis silleen että kämmenet on lattiassa ja käsivarret suorina. Ei istu vielä vaan klenuaa puolelta toiselle. Tuettuna jotenkin istuu ja sylissä ollessa toki kun pitää kiinni. Kun nostaa pystyasentoon niin "seisoo" itse, siis tukee jalkoihin.
Taivuttelee päinmakuulla vartaloa, siis tasapainon hallitsee aina vaan paremmin. Siis silleen koukistaa vastakkaista jalkaa ja vastakkaista kättä, ikäänkuin lähtis ryömimään muttei ole vielä hoksannut ihan.

Tämmöstä tänne :)

S + T 6kk 6pvä
 
Viimeksi muokattu:
huomenta äiskäset :)

ihana aamu talvi se tekee tuloaan, enää kolme astetta lämmintä ulkona , kuulas keli, ai että...
vauva nukkui jälleen kokonaisen yön, ja söi nyt kunnolla puuroa ja maitoa päälle. taidetaan tosissaan selättää tauti :) nyt se tuossa sitterissä kiljahtelee ja tekee hassuja ääniä :D isänsä YRITTÄÄ nukkua vielä ;)

labrakokeet kolesterolit mitattiin, eikä tulokset olleet hyviä ollenkaan.

oikein syöminen mun päätavoite ei nyt tässä kohta ole lainkaan se laihduttaminen. toki ylipainoa on, mutta on tärkeintä vaihtaa tuotteisiin mitkä on terveellisiä. ja kyllä jaksaa paremmin kun syö kunnolla.
LD mainitsi että jos laihduttais niin ei niin vähällä syömisellä kukaan jaksa, jotenkin näin. Mutta eihän se ole niin :)
täytyy syödä niin että väliä on edelliseen ateriaan korkeintaan se kolme tuntia. ja kun vaihtaa vaaleta pullamössöleivät täysjyviin, kuidut pitää nälkää paremmin. välipalaksi voi ottaa vaikka kourallisen pähkinöitä.
kyllä mä kehottaisin LD:tä hiukan tsemppaamaan tässä asiassa, jaksaisit vauvan kanssakin paremmin, mutta toki kaikki aikanaan ja sitten kun siltä itse tuntuu.
Kuntoilu on nyt ehdottoman tärkeää itseni kohdalla. ei riitä enää koiran ja vaunujen kanssa tehty lenkki. päivittäin tuliskin liikkua vähintään 30 minuuttia niin että syke nousee ja ihan hengästyy. kevyet tallustelut ei paljon sydäntä hoida :D

kunnollinen ruoka Paula Heinonen on ravitsemusterapeutti, sen sivuilta löysin valtavasti hyviä vinkkejä parempaan syömiseen. en mäkään mitään järkyttävän tiukkaa linjaa pidä, joskus on syötävä herkkujakin, eilen hain kebabit :) mutta mielenkiintoinen piirre oli nää E-alkuiset lisäaineet mitä joka tuotteessa tuntuu olevan.
niitä ois suositus karttaa, mutta menepä ja katso tuoteselostetta... taitaa olla harva tuote missä sitä EI olis. Luomua hän suosittelee.
MUTTA: mä sitten huvikseni katoin mitä meidän jääkaapista löytyy....Poutun laktoositon lauantaimakkara oli siel. en ite syö, mut mies ja lapset.
ei muuten syö enää,......
siinä on KAHDEKSAN e-ainetta!!!!!! että jos noin montaa tarvitaan että se säilyy kauemmin tms. antaa olla.
varmaan moni ajattelee että oon nyt ihan höyrähtänyt intoilija, mutta mä toisaalta hämmästyin sitä, että en mä ainakaan ole tiennyt edes ajatella että jossain leikkeleessä ois haitallisia aineita noin paljon. kaikkee sitä kuulee ni valaistuu :D

kaukalo autossa on vielä eikä tosiaan kiire vaihtaa.mein pikkukirppu mahtuu tosi hyvin vielä. 13 kiloon saakka on meidän kaukalo, eikä vaihto tuon painonkaan puolesta vielä häämötä.

mindi en mä tarttekaan niitä vauvan vaatteita.... anoppi toi yllärinä just sopivan fleecehaalarin. mies osti kans jonkun kevytpuvun. ja jos se teidän toppapuku oli 80 senttinen, niin tällä kasvutahdilla ei varmaan tänä talvena sitä saavuteta :)
että kiitos kuitenkin tarjouksesta!!

en muista taas mitä piti kommentoida...... no, palailenpa tuonnempana..
 
Viimeksi muokattu:
Tuo vessahätäviestintä kuulostaa mun mielestä ihan siltä, että periaatteessa kaikki vauvan viestit voi tarkottaa vessahätää, ja sitten kun vauva pissaa pönttöön tms. niin se on vaan sattumaa, ja vanhempi ajatteli että ahaa, nuo oli merkkejä. Ja sit kun vielä puhutaan että viestit voi vaihtua. Hahaa, jos mäkin lukisin tuota vauvaa niin joka asiahan tuon mukaan tarkottas sitä että sillä on pissahätä. Kakkahädän nyt osaa lukea siitä kun vauva menee totiseksi ja alkaa "punnamaan", siihen ei mitään ihmejuttuja tarvita että sen erottaa. Mut tämä onki vaan mun mielipide.
 
  • Tykkää
Reactions: flower again
flower Ok! Nojoo toi toppis ois varmaa pikkasen liian iso nyt :)

Kiitos tintti vaipasta eroon- ohjeista! Mä en mihinkään maailmanennätykseen tähtää, mutta jos nyt vähän enemmi sais vaipan pois kun ennen. Aina sitä voi yrittää! Täytyy lukea nuo läpi oikeen ajatuksen kera :)

Kasviksia tykkään lyödä uuniin sekaisin ja maustaa, sekaan voi lisätä vähän vaikka fetaa. Ihan äly hyvää :) Nyt hyvä terveys lehdessä oli todella paljon terveellisiä ruokaohjeita, + kahden viikon edullinen ja helppo ruokalista. Mä oon kyllästynyt omaan ruokailuuni, koska aina tulee tehtyä samaa ravintoa tietyin väliajoin, se käy vähän tylsäksi, niin on kiva saada jotain uusia vinkkejä.

Mikäs se superfood on mistä on nyt aika paljon puhuttu tietyissä medioissa :) E-lisäaineet, voi tosiaan olla pahan alku jossain asioissa, kattelin joskus jonkun ohjelmankin näistä. Samoin, jotkut lannoitteet/kasvinsuojeluaineet, oli tässä ohjelmassa puheenaiheena. Kaikki täytyis varmaan ostaa vaan luomuna ja lähiruokana, tää voi vaan olla kukkarolle vähän tyyristä :D

Tänään täytyis alkaa laittaa puutarhaa jo syyskuntoon, millonkos ne risuviikot mahtoikaan olla...

Mindi83
 
Pituudesta vielä, etten ole koskaan saanut yhdestäkään lapsesta pituusennustetta. En kyllä tiedä kuinka luotettavia tälläset edes onkaan. Mun äiti on 180cm, mä olen muutaman setin lyhyempi ja sisko yli 10 senttiä lyhyempi. Voisin kuvitella, että lapsistani tulee aika pitkiä, mutta ehkä joku heistä jää alle 170cm, miehen suvussa on paljon lyhyempiä ihmisiä kuin meidän :)
 
mä olen saanu vaipoista suht aikaseen molemmat. enkä ikinä ole tehny muuta kuin aamulla potalle heti herättyä, sitten syömisten jälkeen ym ym. nykyaikana tehdään näköjään kaikkia hienoja tutkimuksia minkä mukaan äidit tietää kaiken :D
millai ihmeessä ennen vanhaan vessahätää tulkittiin :D
 
Heippa pitkästä aikaa!:wave:

Kerkeän nykyisin tosi vähän istumaan netin ääressä. :D Käydään paljon perhekahviloissa ja niistäpä olen saanut uusia äitikavereita, joita sit tulee treffattua pitkin viikkoa.
Myös usealla kaverilal on la marraskuussa, joten niitäkin näkee nyt, kun ovat äippälomalle jääneet. :) Ihanaa aikaa, kun paljon vauvoja tulossa lähipiiriin.:heart:

Karsastus meidän vauveli ei oo karsastanu koskaan.

Kehityksestä meillä mennään konttaus asentoon ja siinä nytkytellään. Liikutaan peruuttamalla ja pyörimällä.
Hampaita tuli het kaks kerralla, molemmat alas.

Soseet aloitettiin viikko sitten. Nyt menee porkkana, maissi ja peruna. Tuohon asti mentiin imetyksellä.
Poika on kasvanu hyvin ja 6kk neuvolassa pituutta oli 67,5cm ja painoa 8090g.

Kaukalo menee meillä vielä ihan hyvin, eikä kiirettä isompaan istuimeen ole.

Ääntely on ihan mahdotonta! On kyllä niin vanhempiinsa poika tullu, eikä juuri hiljaa osaa olla. :D Kiljuntaa, korkealta ja kovaa! Pärinää, muminaa, jokellusta ja kaikkea siltä väliltä kuuluu täällä.

Helsinki ei ois mun juttu. Liian iso kaupunki tälläiselle maalaistytölle. :D

Mitäköhän olitte jutelleet muuta... Ei pysty nyt muistaan.

Tiitulipiituli ja tiistaina puoli vuotta täyttänyt pikku-jäbä:heart:
 
Hehei!

Paljon tänne kertyy tekstiä, totta totisesti! :) Itsellä on ollut tekemistä ja väsymystä viime päivinä niin etten ole saanut kirjoiteltua. Koitanpas nyt saada jotakin taas aikaiseksi.

Meillä on kiinteiden syöminen alkanut sujua ihan hyvin jo, jee! :) Aamu- ja iltapuuro käyvät erityiset hyvin kaupaksi, kokeiltu ollaan riisi-, kaura- ja tattarihiutalepuuroja, ja kaikki kelpaa - hedelmäsoseen kera tietysti. Poika istuu pehmusteilla varustetussa syöttötuolissa ja tykkää kovin. Maissinaksut on myös herkkua ja niitä on kiva syödä ihan ite! :) Sormiruokailua kokeiltu vähän nyt muutenkin, keitettyä porkkanaa ja parsakaalia, mutta menivät liian mössöiksi joten oli vaikea syödä, sekä kiiviä ja päärynää. Poika tykkää kun saa itse soheltaa (ja sotkua tulee - pöydälle, lattialle ja lapseen ;)). Tänään syötiin ekaa kertaa myös kalaa. Niin ja ruusunmarjasose on ollut hyvä kakalle, luumusosetta ei vieläkään olla testattu.

Omista ruokavalioasioista olitte myös keskustelleet, keventämisestä, kasviksista, jne. Meillä on miehen kanssa vähähiilihydraattinen ruokavalio käytössä. Tai no, toki välllä herkutellaan, eikä mitään "hikipinkokarppaajia" olla todellakaan, mutta leipää, pastaa, riisiä tai perunaa ei juurikaan syödä, ja sokeria vältellään parhaamme mukaan. Tämä on toiminut meillä hyvin, olo on kevyempi ja jaksaa paremmin, kun ei ole jatkuvasti hiilihydraattipöhnät päällä. :D Ruoat koostuu siis jostakin proteiinista (kanaa, nautaa tai kalaa) ja kasviksista, myös keitot onnistuu ihan hyvin ilman perunaa. Ja hyvää on! Suosittelen, vaikka ei tietysti aivan kaikille sovi, eritoten jos liikkuu todella paljon, silloinhan hiilareita tarvii että jaksaa painaa. :)

Meidän poika sopii vielä myös ihan hyvin turvakaukaloon. Haikailin turvaistuinta jo kun tuota on niin raskas kantaa (on painava kaukalo ja vielä painavampi lapsi! :D), mutta täältä asiasta luettuani päätimme että ehkä pidämme kaukaloa vielä käytössä kunnes poika ei siihen enää mitenkään mahdu. Jos paksumpia vaatteita pitää pian alkaa pitää, sitten alkaa tehdä jo sivusuunnassa tiukkaa. Meidän harteikas pikku pullukka :heart: :)

JennyA, mitä opiskelet, jos saan kysyä?! Mainonnan portfolion tekeminen kuulostaa mielenkiintoiselta! :) Niin ja ihanat tyttöset sulla kyllä!

Rigor mortis, kiitos unihäiriölinkistä! Oli tosi mielenkiintoista luettavaa, vaikka meidän vauva ei kovin unihäiriöinen olekaan. Ja ystävälle pitää tuosta vinkata myös, hänen vauvansa kun nukkuu todella todella huonosti. : /

LD, kerrothan kokemuksesi unikoulusta, olisi kiva kuulla. Toivottavasti menee hyvin!! :)

Meillä poika tykkää myös kolisevista tai muuten äänekkäistä ja värikkäistä leluista. Leluja heilutetaan, heitellään ja liikutellaan sekä tutkitaan tarkasti. Molemmissa käsissä saattaa olla oma lelunsa, poika siirtää myös sujuvasti lelua kädestä toiseen. Kaikki lelut ovat lahjoja ja kirpputoreilta ostettuja. Samoin suurin osa vaatteista. Kyllä nuo kirpputorit vaan on loistavia, sieltä saa niin hyvää tavaraa nykyään (etenkin kun nuo tuon ikäisen lelut ja vaatteet eivät kauaa ole käytössä). Harrastatteko te muut kirppistelyä? (Nimim. tänäänkin parit kirpputorit tuli kierrettyä ;))

Meilläkään ei vauva karsasta. Helsinki ei ole minun paikkani - mukava kaupunki kyllä vierailla (ihanan paljon tekemistä, tapahtumia, kulttuuria). Pituusarviota ei ole tehty neuvolassa.

Jahas, olisikohan tässä ollut nyt "tärkeimmät". :) Taidan alkaa iltapalan syöntiin (juusto-, kana- ja kasvispaloja, nam), ja lähteä pian sitten nukkumaan. Nykyään nukkumaanmenoaikani on lähes joka ilta kymmenen tienoilla. Muuten ei jaksa seuraavana päivänä kunnolla. Ennen valvoin kyllä paljonkin pitempään, silloin nuorena ja vapaanahan sitä saattoi tehdä mitä tahansa. :LOL:

Öitä ja hyvää tulevaa viikkoa kaikille!
 
tiitulipiituli kiva kun kävit poikkeemassa, hyvää syksyn jatkoa :wave:

kirppikset sekä mun että miehen ehdoton vapaa-ajan vietto-juttu :) tänäänkin lähdettiin aamusta ja ajettiin seuraavaan kaupunkiin kiertelemään mitä löytyy. välillä kohteena vaatteet, välillä kengät, antiikkiakin ja jotain miehen keräilykohteita. mies on taitava myös nikkaroimaan esim lampuiksi milloin mitäkin. viimeisin oli vanhan auton kojetaulusta otettu kello, josta tuli lamppu :) kädentaitoinen ja ideanikkari kun on niin on löytöjä jos jonkinnäköistä...
mutta ite tykkään , jo vuosia käynyt :)

karppaus en ite pysty. mun sappi ei kestä, eikä nyt sitten kolesterolin kannalta ole viisas vaihtoehto. ja mä liikun paljon jo nyt, et hiilareita tarvitaan. ne vaan on tehtävä niin että riisit ja pastat ja leivät on just täysjyvää eikä vaaleita. ja lautasmallin mukaan mennään edelleen. salaattia se puolet lautasesta jne jne.
ja mä olen aina syönyt perunaa musta se vaan pitää nälän ihan tosi hyvin :)
on niin kummallista ajatella nykyisiä ideoita... mutta kaikki ruoka on niin keinotekoista, ja kaiken maailman mömmöillä jo kasvatusvaiheessa rikastettu... ei ihme että nykyihmiset on ihan rapakunnossa jo kolmekymppisinä.
jos esim rasvaton maitokin on sellaiseksi tehty, ettei sitä edes saa kotikissoille antaa kun niiden mahat ei kestä.... kyllä ennen mekin lyspyllä käytyä annettiin kissoille maitoa :) mutta se maito olikin MAITOA....niin kaikki muuttuu.... mutta ei kyllä parempaan suuntaan ainakaan mun mielestä.

ihana päivä takana, päikkärit teki poikaa taas :)
meillä alkaa liikunnallinen viikko, tunnin iltalenkki lasten kanssa oli starttina :D on jo hiki jo pelkästä ajatuksesta tulevat hetket kuntosalin syövereissä ;)
 
Pikaisesti vielä tän viikonlopun kuulumiset...

Kävin tuossa pelaamassa sählyä ja voi jestas, että siitä tulee hyvä olo. Saa hikoilla oikein kunnolla kun juoksee oman kunnon mukaan... Sit kun istuu saunassa kunnolla ja venyttelee siellä niin kyllä on makea olo :)

Mountain: Liiketaloutta opiskelen, suuntautumisena markkinointi ja viestintä.

Karppaus: Ei onnistu multa : / Mä tykkään ihan liikaa leivästä ja pastasta. Mutta nekin meillä on yleensä täysjyvää, ruisleipää mä en pysty oikein syömään. Nyt löysin sellaisen ihanan uuden leivän, oli oikein maininta et matala GI. Sisältää täysjyvää, siemeniä ja vaikka mitä. Ihan tuosta lähistöllä olevasta leipomosta vieläpä :) Ehkä mä yritän vähän niinkuin hyväkarpata kun pyrin välttään niitä huonoja hiilihydraatteja kuitenkin.

Mut nyt mä taidan lähteä peiton alle, et jaksaa taas huomenna typyjen kans touhuta

-JennyA-
 
E-alkuiset Pitää muistaa, että kaikki E-alkuiset ei suinkaan ole pahasta. Tosin suurempi määrä niitä ei niin hyviä taitaa olla ;) Jäätelö on ollut pahin lähiaikoina, 11 E-koodia! Tosin onhan mukavaa kun jäätelö pysyy sen muotoisena heh heh... Mulle on lähes uskonto välttää E621 ja nykyään se onkin monissa tuotteissa jo poistettu. On selvää, että kaikki kamarat ja koneellisesti erotellut siipikarjan pälä pälät jää syömättä. Katsokaapa juustoraastetta joka sisältää juustonkaltaista valmistetta?! Entä lihapullat joissa on 8% lihapitoisuus :O Miksi sen nimi on lihapulla! Lihapitoisuuden suhteen olen myös tarkka. Oikeastaan juuri kevyt-tuotteita kannattais välttää, tosin itse suosin joitain kevyt tuotteita.

Mun ystävä on aiheesta paljon tietävä ja suosittelee kiinnostuneita lukemaan vaikkapa tämän kirjan Marjoja & maskaraa

Joskus oon kuullut, että tuote kannattaa jättää hyllyyn jos siinä on yli 5 E-koodia, sitten on vielä se kompastuskivi, että valmistajat toki osaavat ilmoittaa hirviölisäaineet myös kivoilla nimillä, jolloin kuluttaja ei tiedä sen olevan just se E-koodi, ellei asiaan ole perehtynyt. Olen samaa mieltä FA, kyllä ennen oli monet asiat paremmin : /

Kirppistely ei oo mun juttu ollenkaan muutoin ku myyntimielessä. Hullua sinänsä, että huuto.net on kovassa käytössä myös ostoissa ja kavereilta käytetty tavara kelpaa. Kirppiksillä en jaksa penkoa ja inhoan sitä hajua.

Lelut Kiinnostaa kaikki, mutta selkeästi suosikit on. Fisher Price kännykkä oli pitkään paras! Nyt on sellaiset joista tulee ääni kun niitä hakkaa lattiaan tai heiluttaa. Suurimmat öö öö huudahdukset ja nopeimmat liikkeet saa aikaan lattialle unohtunut kaukosäädin. Tässä pitää olla tarkkana kun yks päivä lattialla oli toinen paristoista :headwall: Paras leikki on kukkuu jutut ja ihan sellaiset höpötysleikit, ylösnostot pikku kutitteluineen, silloin poika ihan kikattaa.

Tässä 6kk päivänä otettu kuva


Eka kerta syöttötuolissa, hieman hämmentyneenä kun kamera on aika jännä :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
kirpputorit joo se on totta että joissain on kamala haju... täällä on yks hyvä mikä on tosi siisti, tavara vaihtuu ja kun käy usein, ei tartte penkoa :D näkee heti mikä on uus loossi, ja mulla on aika kiva silmä kehittyny vuosien varrella ;) mutta en niinkään säiky muutenkaan kamalista hajuista.. on satasien säästö vuodessa mitä löytää tuolta.
Huuto.net on taas sellanen mitä mies selaa ja ostelee, mä en jaksa kytätä konetta siinä mielessä niin paljon. mä käväsen, kirjotan, luen iltalehden, siinä se :)
mutta näppärä systeemihän se on, tarttis vaan uskaltaa kattoa miten se toimii. mulla on uuden opetteluun aina hiukan kynnystä kun on niin vaikeeta muka istua ales ja keskittyä :D

mä valvoin eilen sitten puolille öin, tyhmä kun kerran nukuin päikkärit niin myöhään, nyt väsyttää sitten, mutta eipä auta muu kuin eteenpäin ...

neuvola tänään klo 10, tulenpa sitten kirjottelemaan että mitkä on mitat rinsessalla tällä hetkellä :D
 
Kaana voi kuinka suloisia kuvia! JennyAlla myös niin kauniit lapsukaiset!

Karppaus ei ikinä onnistuis multa. Joskus kokeilin proteiinidieettiä, kilojahan sillä silloin läks mutta pää sutkuttikin tyhjää sen jälkeen. Liikun niin älyttömästi että tartten hiilareita paljon. Mua alkaa jo pelottaa tää laihtuminen, koko ajan vaan paino tippuu ja vaatteet alkaa roikkua. Eihän tässä vielä mikään hätä ole mutta jos vauhti on tällainen niin kohta ei oo enää kivaa. Kuinka älyttömän paljon mun pitäis syödä että pysyisin suunnilleen tässä painossa?

Tiitulipiituli :wave: pitkästä aikaa, tuuhan poikkeemaan aina kun ehdit.

Kirppikset mun juttu!! Oonkin päättänyt etten itselleni osta mitään turhaa uutena, musta kirppislöydöt on paljon kivempia kun oikein kaupasta shoppailu. Tosin mua joidenkin ihmisten hinnoittelu ärsyttää, ylipäätään ahneus on sellainen asia mikä saa mun veren kiehumaan :mad:. Ite tykkään antaa vaatteita yms. ilmaiseksi jos en niitä tarvitse, jaettu ilo on kaksinkertainen ilo. Mun rakas ystävä ja valmentaja sanoi viimeksi perjantaina että mä kuulemma annan vaikka vasemman käden sitä tarvitsevalle =).

Meillä on parannuttu enterorokosta ja arki alkaa taas pyöriä normaalisti. Eilen olikin kiirus päivä, pidin jo ratsastustunteja, mies oli Assin kanssa. Mulla käy näkövammainen tunnilla ja oi sitä onnistumisen tunnetta kun saa häntä opettaa ja kaikki toimii. Siinä on verbaalinen lahjakkuus koetuksella, suu käy mulla taukoamatta, hevosta kun ei kukaan taluta vaan hän hallitsee sitä itse.

Oikein onnistunutta viikkoa kaikille! :hug:
 
Kaana: Söötti poitsu siellä!

[B9E-koodeista:[/B] ohjelmassa oli, että E621-625, olis sellasia, että sietäis välttää muistaakseni. On tosiaan kummallista, että lihapitoisuus tosiaan voi olla jotain alle 10%, ja silti se on mukamas lihapulla :D No kun aiemmin mainitsin tuon luottamisen, niin nää elintarvikkeet on kanssa sellasia asioita joihin tulee kiinnitettyä huomiota. Mua ärsyttää sekin kun tuntuu, että suomesta lähtee kaikki tuotanto pois ja oikeastaan tähtään siihen, että ostan vaan suomalaista, mutta se onkin jo aika hankalaa ja saa tarkkana olla.

Kirppis: juu ei ei, oon varmaan ainut ihminen maailmassa jolla on kirppisfobia :D Yksi hylly on ostettu tässä lähiaikoina (oikeastaan noiden koukkujen takia, kun meillä oli yksi hylly jo ennestään missä samanlaiset, jostai 1900-luvun alusta ) + kesällä tuli ostettu marimekon kangas (mistä tuli seinälle taulu) ja koru (mikä meni siskolle). Sisko aina tekee hyviä löytöjä kirppiksiltä ja kiusaa mua niillä sitten :)

Meillä kotona suosin puusta tehtyjä huonekaluja, ja ne kaikki on miltein saatu lähinnä omilta sukulaisilta, että sekin on yhdenlaista kierrätystä. Tykkään käyttää tavaroita uudestaan, eli keksin uusia käyttötarkoituksia tavaroille. Mut tykkään tietää, mistä jokin tietty tavara tulee. Mitenkään ahne en ole, ja kaikki tavarat mitkä pois laitan (hyödylliset semmoset) niin yleensä kyselen tuttavilta tarvitseeko, kunnes laitan kierrätykseen. Oon ihan iloinen, jos saan tavaraa annettua pois niin että se hyödyttää jotain muuta.

Karppaus: juu ei. Meillä menee paljon perunaa/pastaa muutenkin.

Aamuisin oon edelleen pakottanut itseni syömään puuroa ja iltaisin myös, se vähän auttaa tähän mun
napostelemiseen. Miehelle kerroin viime viikolla, että täytyy ruveta vähentämään karkin syöntiä, mitä tekee mies, menee seuraavana päivänä kauppaan ja ostaa mulle suklaalevyn ja mellipussin :D

Leluista: meillä menee sellaiset äänekkäät ja rapisevat, mutta toisaalta on yksi uniriepu joka on tosi mielenkiintoinen vaikka ihan tavallinen/pehmeä rätti :)

Viime yönä vauva oli levoton ja vieressä ääntelehti ja kääntelelehti. Siirsin omaan sänkyyn takaisin ja siellä nukkui tyytyväisenä. Eikös se enää haluakaan olla mun vieressä ? :O Levottomuus johtui kyllä varmaan siitä, että seitsemän jälkeen väänsi todella ison kakan :D

Mindi83
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Meillä vauva tykkää leikkiä kaikilla esikon leluilla. Vauvalelut ei kiinnosta kun eihän isoveikkakaan niillä leiki =)

Kirpputoreilla myyn mutta en osta käytettynä paitsi tutuilta. Mutta mun kaveri joka on luomu/eko ja kierrättäjä henkeen sekä vereen (mm. syövät vaan luomulihaa ym. tuotteita) sanoikin et jonkun pitää ostaa ne tavarat uutena, että sieltä kirppikseltä sit halukkaat tekee löytöjä ;).
Itse en maksa mistään normihintaa ja teen aikamoisia säästöjä vaikka ostankin vain tietyn merkkisiä tuotteita jne. Juuri ostin 170e takin 60eurolla itselleni joten ei ollut hinnalla taaskaan pilattu! Kirpputorilla myyn tuotteet yleensä halvalla koska en niitä kotiin enää halua mutta jos on tuotteita joista olen itse maksanut maltaita niin en niitä 0,50-2euron hintaan viitsi laittaa. Viimeksi tein käteen 250e tienistin joten olin tyytyväinen.

Minäkään en pystyisi karppaamaan ainakaan täysin! Leipää rakastan kuten pastaakin mutta kaikki on täysjyvätuotteita. Perunaa meillä syödään ehkä kerta viikkoon muutenkin. Meillä on aiemmin syöty teollisista lihavalmisteista leikkeleitä ja nakkeja (sekä joskus hk:n sinistä) mutta ne olemme nyt jättäneet pois kokonaan. Lihat (nauta ja broiler) ostetaan marinoimattomina mutta ihan Prismasta kuitenkin. Maitotuotteita meillä ei periaatteessa käytetä paljoa et maustamatonta jogurttia sekä esikko juo maitoa. No tietty sit kun leipoo tai laittaa johonkin ruokaan ruokakermaa mutta aika maltillisesti. Paistamiseen ja muutenkin käytetään kylmäpuristettua rypsiöljyä. Joka itseasiassa taitaa olla luomua eli jotain luomua meilläkin sentään käytetään! Juustonsiivun voi laittaa leivälle mutta usein korvaan aamu- tai iltapalan jogurtilla, myslillä ja hedelmillä. Periaatteessa luulen et syödään terveellisesti mutta parannettavaa on aina!!! Lisää kasviksia ainakin! Sitäpaitsi tykkään niistä ja voisin elää ihan niillä mutta miesväki kaipaa lihaakin =).

Pitänee kuitenkin lisätä, että suklaata ja karkkeja mässytän ihan liikaa... Mutta sallin sen itselleni ;)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä