*** MAALISMASUT 2009! ***

Sita tassa itsekkin pelkaan, ettei tata lasta meille suoda, varsinkin, kun oireet on todella vahaisia...vahan on ollut paho8ivointia talla viikolla, mutta voi se johtua ihan siitakin, kun on hirveesti kiireita ja sen takia oon aika vasynyt...

Mulla neuvola vasta n kuukauden kuluttua, kun en ehdi ennen sita!

Pitihän se tänne nyt liittyä muiden joukkoon. Takana on 2vuotta ja 3kk yritystä ja juuri kun toivoni menetin viime kuussa (menkat 4päivää myöhässä,testi nega). Nyt sit 14.7 jolloin olisi menkat pitäny alkaa,tein testin ja plussaa näytti,oli ihan epätodellinen olo joten piti vielä 16.7 uusia testi ja plussaa sekin näytti. Olo on mahtava ja toisaalta niin epätodellinen,pelko tietenkin jyllää että onko normaaliraskau,meneekö kesken.. Neuvolaan soitin 18.7 ja sain 21.8 vasta ajanvarauksen neuvolaan..
Neuvolatäti laski menkkojen mukaan että LA olisi 20.03-2009 LKS (Voipi lisätä listaan)

Nyt on menossa 5+4.. oireena rintojen arkuus,mahakipuja,ummetus ja väsymys.. hih :D

Tänään vaan tuli kurkkukipu ja yskä,selkäkin on kipeä töiden takia ku koko päivän seisoskelee yms.eikä oo tullu totuttua oikeen siihen hommaa ku vasta aloitin työt.

Pitää myöhemmin taas kirjoitella kun jotain uutta asiaa on tiedossa
=)

Tässä lainausta tuolta ruokapuolen kysymyksistä ja vastauksista:

Ovatko makeutusaineet vaarallisia sikiölle? Ovatko sokerittomat "funlight-juomat" sallittuja?

Aspartaami ja asesulfaami ovat vaarattomia aineita. Aspartaami on luonnollisten aminohappojen seos, joka hajoaa ruuansulatuksessa kuten proteiinit. Sen sijaan sakariinia ja syklamaattia ei suositella odottajille, koska niissä turvarajat tulevat pian vastaan. Näitä aineita käytetäänkin nykyisin harvoin, lähinnä makeutuspuristeissa ja dieettikekseissä.

Sokerittomat juomat ovat makeutusaineiden puolesta sallittuja. Täytyy muistaa, että ne ovat happamuutensa takia huonoja hampaille, ja siksi niitä ei kannata käyttää pitkin päivää janojuomana.

=)

Moikka!

Testasin plussan 21.7 ja nettilaskurin mukaan la 28.3.2009 :heart: . Neuvolan sain vasta 18.8 eli rv8. Se tuntui itestä aika myöhäiseltä ensikäynniltä (odotan esikoista, eli mitään faktatietoa ei tosiaan ole), mutta aiemmin ei kuulema ole tarvetta mennä. Nyt vaan toivon sormet ja varpaat ristissä, että tämä lapsi todella pysyy mukana! Raskaus on ihan ensimmäinen,eli en ole keskenmenojakaan saanut. Siksi on vaikea tietää mikä kuuluu asiaan ja mikä ei :/ Esim. alavatsan lievä kipuilu pelottaa...

-dask (synnäri PHKS)

Niin mulla unohtupi laittaa tuo että esikoistahan tässä odotellaan =)

dask mulla eka neuvola vasta 21.8, siinä RV 9+5

Raskaus minulla ei kyllä ensimmäinen ole, 5vuotta sitten olen abortin tehnyt.. jota joskus paljon mietinkin,että entä jos olisin toisin silloin valinnut! Mutta jokaisen oma päätöshän tuo on..

Kirjoitanpa minäkin tähän väliin jotakin kuulumisia...

Myymälle lämpimiä ajatuksia ja jaksamista. Itsekin pelkään että vauva ei pysykään matkassa...

Tepa: Miulla ei ole oikeastaan ollenkaan ollut rinnat arat tai kipeät. Enkä ole siitä moksiskaan koska ei ne ole kipeytyneet esim. menkkojenkaan aikana eli luultavasti en ole mikään "tissi-ihminen" vaan kipuilen sitten muuten.

Kylläpä tuntuu vaihtelevan paljon nuo ensimmäisten neuvoloiden ajankohdat paikkakunnasta riippuen. Itse odotan esikoista ja ensimmäinen neuvola on viikolla 7. Ensimmäinen ultrakin sitten kuulemma aika pian sen ensimmäisen käynnin jälkeen. Ihan hyvä näin mielestäni, saa vähän tietoa siitä missä mennään ja jospa se tuo odotuskin konkretisoituisi. Oireina tällä hetkellä vain ajoittaista väsymystä ja huonoa oloa, pönttöä halailemassa ei ole kuitenkaan tarvinnut käydä. Erityisesti hajut etoo ja jos ei pidä huolta tiheistä syöntiväleistä niin huono olohan se pukkaa kylään. Ja voi kauhea että turvottaa! Maha on kuin potkupallo. Kaverin äiti oli tuumannut tyttärelleen että miun maha näyttää kasvaneelta. Kaveri oli tuumannut että sanoikohan se että maito turvottaa :LOL:

Molempien vanhemmille ja siskoille kerrottiin tulevasta viime viikonloppuna. Iloisena nuo tiedon ottivat vastaan, saa nähdä milloin alkaa hössöttäminen =)

Tsemppiä kaikille!

myymä :'( :hug:

Tervetuloa uudet!

En ole pariin päivään päässyt lukemaan näitä ja on tullut tosi paljon tekstiä! Olin neuvolassa maanantaina. Täti oli aika tehokas ja heitti pinon papereita ja kyseli perustiedot. Jäi vähän tyhjä olo siitä. :ashamed: Olisin ehkä toivonut jotain henkilökohtaisempaa käyntiä. Miten minulla menee -tyylistä juttua.

Paha olo alkoi todella paljon vaivata heti neuvolan jälkeen ja nyt olen pari päivää kieriskellyt tuskissani pahan olon syövereissä. En todellakaan tiedä, miten voin mennä maanantaina töihin, jos olo on tällainen koko ajan. Tänään oksensin aamulla. Kaksi päivää olen nyt ollut makuuasennossa. :kieh: Olen kokeillut kaikenlaisia keinoja, mutta mikään ei auta. Tänään otin b-vitamiinia ja huomenna näen, auttaako sen ottaminen edes vähän.

Sori omanapaisuus. :ashamed: On vaan aika rankkaa tällä hetkellä..

Mimmukka 7+2

Ilmoittaudutaanpas nyt tännekin mukaan tuolta hermoilijoiden puolelta B)
Hermoilu ei ole kyllä laantunut, mutta oli niin kiva lukea että täällä on muitakin lähes samalla LA olevia, että pitää nyt itsekin liittyä!
Eli LA oli nettilaskurin mukaan 28.3.2009, paikka todennäköisimmin KYS.
Olen siis 24v ja ensimmäinen raskaus menossa, ekan neuvola-ajan sain 15.8, siellä kenties tarkentuu tuo LA.

Amusha ja Wauwa 4+5

Nyt pitää tulla avautumaan, koska olin eilen ekalla neuvolakäynnillä. Myös minä sain nipun papereita ja infoa mukaani. Lähete np-ultraan tulee viikon sisällä/päästä ja se oikeasti on sitten parin viikon päästä. Siihen asti aateltiin miehen kanssa odotella, että kenellekään kerrotaan. Jotenkin kun tämä myös meille ensimmäinen on, niin sitä ei osaa vieläkään oikein konkretisoida pieneen mieleen. Lisäksi tätä sisäistämistä ei helpota se että mulla ei ole lähes mitään oireita. Jospa pikkusen näkeminen ja sykkeen kuuleminen avaa koko homman meille :saint:
Sitä kovasti odotellaan!
Meille ei ole vieläkään tullut uutta läppäriä, joten joudun töissä kattomaan viestinne sekä vastaamaan. Vähän noloa, koko ajan pitää vahtia kulkeeko joku ohi tai tuleeko lähemmäs :LOL:

Jaksamista ja voimia myymälle :heart:

Tuosta vuotelusta vielä....ei kannata pienistä määristä olla niin huolissaan. Mulla sitä kesti puolitoista viikkoa joka päivä. Varsinaista versistä se ei ollut, mutta ruskeaa vuotoa kyllä. Se kuuluu asiaan kun ilmeisesti jotenkin istukka liikkuu alussa ja limakalvot totuttelee tilanteeseen.
Rohkeutta uskoa parempaan meille kaikille :)

Genet ja Nuutti (mullakin vaihtelee nimet näköjään!) 8+1

Alkuperäinen kirjoittaja SydänAlma:
Täällä ilmoittautuu yksi massu mukaan :wave:

Positiivinen raskaustesti tuli 20.7. ja viikkoja olisi nyt 4+3 eli ihan alkutaipaleella mennään. Neuvolaan en ole vielä soittanut, se olisi ohjelmassa ehkäpä ensi viikolla. LA on laskurin mukaan 29.3. ja synnytys menee varmaan huhtikuun puolelle, jos ja kun sinne asti päästään.

Eilen jouduin käymään gynellä, kun hirviä vasemmanpuoleinen alavatsakipu oli jo toista päivää. Mitään kohdussa ei vielä näkynyt, joka lääkärin mukaan normaalia näin vähillä viikoilla. Maanantaina menen sitten kontrolliin ja taas katsotaan onko ketään oikeassa paikassa. Jännittää! Kipu johtui/johtuu todennäköisesti keltarauhasrakkulasta joka siellä munasarjassa pullistelee. Mitään vuotoa ei ole ulos tullut eikä ultran mukaan vatsaonteloonkaan ole mitään nesteitä kertynyt.

SydänAlma ja Nyysä 4+3
Hei!
Me ollaan samaan aikaan plussattu ja samaan aikaan laskettuaika =)
mä oon kans kertonu noista kivuista mutta en oo mihinkään päässy... pitää varmaan soittaa uudestaan kun ei oo kiva kärvistellä kipujen kanssa, kun ei tiedä mistä ne johtuu

netskuli: Muistankin sinut tuolta piinaviikkojen puolelta :) Minä menin kipuineni yksityiselle gynelle, joka ultrasi. Hän siirsi kontrollit polin puolelle, on siellä itse lääkärinä. Jos yksityisesti olisi joka ultra ollut käytävä, olisin ollut vararikossa nimittäin yksityiskeikka oli 70 euroa!!!! Ryöstöä, mutta mitäs sitä ihminen voi kun maksaa kiltisti vaan :ashamed:
Toivottavasti pikkuisemme pysyy matkassa ja voidaan täällä palstalla jännäillä sitten kevään korvalla ketkä vauvelit sieltä saapuu :heart:

Monesko lapsi teille olisi tulossa. Meille neljäs piltti :heart: :heart: :heart: :heart:

Hei, huomasin, että Myymälle ei kuulu hyvää :hug: Voimia kovasti, ei oo reiluu :'(

SydänAlma ja Nyysä 4+4

Moikka! Monella onkin sama LA kun mulla eli 28.3. :heart: Mä sain ajan tosiaan vasta 27.8 ja sillon on 9+4. Sanoivat kyllä neuvolassa, että saa soitella jos tulee jotain mieleen ja kertoi samalla hieman perusjuttuja.
Kahvi ei tänä aamuna oikein maistunut. Yleensä aamuisin on aina pakko saada se yks kuppi, mutta nyt ei vaan maistunut.
Mä kävin ostaa niitä Multivitan Raskaus monivitamiineja. Niissä on mm. eri B-vitamiineja. Käyttääkö muut jotain?

Kaa
Täällähän on tapahtunut paljon.

Ensin Myymälle suuren suuri :hug: .

Tervetuloa uusille.

Ja sitten kommentointia keskusteluun;
oma olotila on tällä hetkellä sellainen melkein normaali. Rintojen arkuus on helpottamaan päin, selkäsärkykin on hieman helpottanut (vaikka vielä vaivaakin). Uutena asiana on tullut iltapahoinvointi. Aamulla ja päivällä ei ole mitään hätään, mutta illalla se alkaa. Niin se teki edellisessäkin raskaudessa. Olo on todella etova ja ruokaa ei voi ajatellakkaan. Vielä ei ole onneksi ollut sitä oksentelua, mutta olo on menossa siihen suuntaan... :$ Ja sit väsyttää.....
Neuvolakäynteihin: ensimmäinen neuvola on tulevana maanantaina. Neuvolan mukaan kai 7+4, mutta omien laskujeni mukaan 6+4 (pitkä kierto). Harmittaa osaltaan, kun siellä on sijainen. Vakituisen terkan kanssa olisi mukavampi käydä juttuja läpi koko kuluneen vuoden osalta. Onneksi tämä sijainenkin kyllä vaikutti mukavalta, joten eiköhän se käynti ole ihan positiivinen.
Ultrat: itse olen sen verran neuroottinen ja kokemuksen kautta pelottaa mitä tuolla kohdussa tapahtuu, eli ajattelin käydä alkuraskauden ultrassa. Mutta; mukavia uutisia sain eilen parhaalta ystävältäni. Hän lupasi ultrata minut joku viikonloppu. On siis itse neuvolan terveydenhoitaja toisella paikkakunnalla. En ollut hänelle edes puhunut tästä ajatuksesta, itse ehdotti ultrausta. Hienoa!

Mitäs muuta... eilen piti töissä vielä varmistaa tämä raskaus veritestillä ja toden totta, raskaana ollaan. :D Hcg arvo oli 15 600, joka pitää hyvin paikkaansa arvioitujen rv:jen osalta. Nyt on varmempi olo.

Eilen tuli muuten ihan hassu ajatus mieleeni; eilen minua teititteli eräs minua nuorempi ihminen kahvilan kassalla ja se huvitti kovasti... ei niinkään se teitittely, vaan lause "Mitäs teille saa olla?" Ajattelin tietysti pienessä mielessäni: "juu, mitäs meille kahdelle saa olla." :D

Kaa ja Nimetön vielä 6+1

Kaa
Ai niin, nuo "lisäravinteet" vielä; ennen plussaa olin syönyt pidemmän aikaa kalkkia (laktoosi-intoleranssi), kalaöljyä (kala on minulle yäk!) ja foolihappoa. Myös puolikkaan kierron ehdin syömään helokkikapseleita. Plussan jälkeen olen jatkanut kalkkia ja kalaöljyä samaan tahtiin, mutta syön vuoropäivin foolihappoa ja Multivitan raskausvitamiineja. Helokit lopetin jo ovulaatioon enkä niihin enää koske. Neuvolassa sitten kysyn noista pilleriasioista ja syön neuvolan suosituksen mukaisesti. Olen aika huonotapainen syömäri, joten kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden saanti ei ole taattua... vaikka kuinka yritän jatkuvasti parantaa tapojani sen suhteen... :|

Oh,

Onpas täällä kirjoiteltu jo paljon. Mahtuisiko mukaan? En kyllä jaksa lukea ketjua läpi... :ashamed: toivottavasti silti opin tuntemaan teitä. Vaikka jotakin tuttuja täällä näyttää jo olevan tuolta piinailijoista. :)

Laskettu aika meillä on 26.3.2009 ja toista lasta odotetaan. Synnytyssairaala tulee varmaankin olemaan TYKS jos ei missään reissussa päätä syntyä.

Siinä kai ne tärkeimmät näin alkuun. Menen nyt päiväunille kun esikko nukkuu. Muuten en jaksa olen vaan ihan naatti koko ajan!!!

myymälle :hug:

paljon on kirjoitusta, en muista mitä piti kommentoida.

Minulla on jomotellu alamahaan vasemmalle puolelle. hyvin vielä menee pienimmät farkkuni, mutta ajattelin josko ne kiristää ja sit tulee kipua?
oon tosi vainoharhainen verrattuna esikoisen odotukseen. pelkään kaikkia kipuja, niinkuin nyt! ja pelkään kun esikko nujuaa mahan päällä, jos aiheuttaa jotain. pelkän, että seksi aiheuttaa km:n! vaikka tiedän, ettei noi pidä paikkaansa, mutta silti mä niitä ajattelen!

Gabom rv 4+5

:attn: :attn: Kaikki pahoinvoivat! Mulla kunnon vitamiinikuuri On tehnyt ihmeitä pahoinvoinnille! Eilen oli ihan huippu ilta, kun ei kuvottanut eikä väsyttänyt juuri ollenkaan! Eli oon nyt syöny niitä raskaus monivitamiini multitabs pillereitä 2/pvä (huom. isompi annostus mulla koska imetän) Ja toisaalta oon nukkunu parina yönä ainaki sen 10h :) Varmaan tuokin vaikuttaa. Kaikki pahoinvointi ei tosiiankaan oo hävinny, mutta eilen ja tänäänkin olo on ollu jo ihan inhimillinen!

Mutta, eipä se vaikuta näihin mieliala vaihteluihin juurikaan. Ihan kamalaa.. Mie oon kokoajan ihan käpynä miehelle kun se ei oo kotona :ashamed: Vaikka tiedän, et sillä on nyt ihan hirveesti kaikkea pakollista tekemistä (kouluhommaa, autonlaittoa, työt jne) .. Siis on ihan kamalaa ku kokoajan on sellanenpirttihirmu olo. Ajattelin et kun mennään perjantaina mökille, niin pitää vähän selventää näitä mun tuntemuksia.. Tänään tyttö on ollu mummolassa nyt aamupäivällä hoidossa, että saan siivottua. Ja mie oon varmaan jonkin raivon vimmassa saanu jotain jälkeäkin aikaiseksi ja toisaalta itsekseen marmattanu ja itkeä tihrustanu.. Nää mielialan heittelyt on oikeesti kamalia. Esikon rakskaus oli tosi tasaista aikaa. Toisaalta mulla oli sillon suurempia suruja, et en varmaan ehtiny niin miettiäkään tällasia.. Ei varmaan miehestäkään oo helppoa olla sylkykuppina kotona, mutta mulla vaan on sellanen olo et vastaan meillä kaikesta ns. naistentöistä ihan yksin..

(tulipa avauduttua..)

annas rv 7+0

Zoe-F, mulle sanottiin neuvolassa, että Buranaa ei saa ottaa kuin 12-32 viikoilla, en tiedä olisko tuo Burana-C sitten eri juttu, mutta ibuprofeenihan siinäkin kyllä on käsittääkseni vaikuttavana aineena. Jatkossa vaan tiedoksi.

Varasin ensi viikoksi alkuraskauden ultran. Menis nyt äkkiä viikko.

Yhteistyössä