*** MAALISMASUT 2009! ***

Vieläkö mukaan mahtuu? :) Eli:
Lakta.....28.3.....pkks....esikoinen.....28v Vai mitäkä kaikkea piti kertoa? :)

Olen toukokuun lopulla saanut keskenmenon joka paljastui tuulimunaksi. Yhden tätin vierailun odotin ja tärppäsi nyt heti uudestaan, joten toivottavasti nyt on kunnon tarrasukat ja pieni pysyy vauhdissa mukana!

Luen tämän pinon joskus kunnolla läpi, nyt vain loma ja reissut vie aikaa. Mutta palaan kyllä aina ajan salliessa joukkoonne mukaan :)

- Lakta + ? 4+2 (työnimi vielä hakusessa :) )
 
Onnellinen79: Nyt meni kyllä ihan ohi multa. Ei oo ollu vielä neuvolaa ollenkaa eikä kyllä ensimmäisessä raskaudessa eka kerralla ollu lääkäri eikä ronkittu alapäätä :LOL:

Matami-Mutkula: Eipä se oo tosiaan ku vähä suuntaa antava se la. :D

Zoe-F: millasta vuotoa sulla on?
 
Kesken meni tämä ensimmäinen raskaus ja tuntuu ihan hirveältä. Nimimerkkini voi siis poistaa listalta. Ihanaa Lakta, että tulit raskaaksi noin nopeasti uudestaan, onnittelut! Toivottavasti mekin pääsisimme taas odotuksen tunnelmaan, se oli ihana tunne, vaikkei siitä uskaltanutkaan hirveästi nauttia. Eli km 5. rv:n jälkeen, ei tarkkaa tietoa. Vuoto alkoi vähän sen jälkeen ja sitten kävimme päivystyksessä ja pikkuinen oli lähtenyt jo turvapaikastaan. Kaikki kunnossa nyt henkistä puolta lukuunottamatta. Hyvää, jos jotain on pakko keksiä, on se, että ymmärrän nyt, kuinka paljon haluan lasta. Mieheni samoin. Kaikkea hyvää teille muille, omistan nukkumaan mennessä ajatuksen teille kaikille, toivottavasti teillä kaikki menee hyvin!
 
Zoe-F
Lymypiilo :hug: Mulla ei oo keskenmenoja (ainakaan vielä ) mutta yhdellä tutulla oli ja se sano että keskenmeno on luonnon tapa "poistaa liian viallinen"
Ei tästä mitään apua varmasti ollut mutta paljon jaksamista sinne!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Lymypiilo :hug: Mulla ei oo keskenmenoja (ainakaan vielä ) mutta yhdellä tutulla oli ja se sano että keskenmeno on luonnon tapa "poistaa liian viallinen"
Ei tästä mitään apua varmasti ollut mutta paljon jaksamista sinne!
Näin haluan asian itsekin ajatella, kiitos Zoe-F. :'(
 
Zoe-F

Näin olen kuullut. Ja kanta pitää. Siis sitä tarkoitan ja lääkärikin tarkoitti että kaikki vuoto kannattaa ottaa vakavasti ja seurata tilannetta. Äidillä on tehty kiireellinen sektio rv 35 (vuonna 97) pitkin raskautta jatkuneiden vuotojen takia (istukka osittain kohdunsuun edessä ) Vuodot olivat aluksi pientä tiputtelua. Se sektio meni aivan pipariksi ja äidillä oli hengenlähtö TODELLA lähellä. Menetti 2,5 litraa verta ja kohtu repes molempiin suuntiin 2cm. Että näillä taustoilla varoittelen. Eli kaikki vuoto kannattaa otta vakavasti, mutta raskaus voi aivan hyvin sujua muuten ongelmitta loppuun asti. Aivan kuin sanoit..
 
Zoe-F Toivon myös sulle parasta! :hug: Oli vaan pakko puolustautua :) Ja ihan tosi taustoilla. Äiti on mulle tuon oman kokemuksen jälkeen teroittanu et ottaa vuoto vakavasti. Onneksi mulla ei oo ollutkaan vuotoja. Ja tosiaan tänään luin yhdestä neuvolaoppaasta että kun alkio kiinnittyy kohdun seinämään niin se "poraa" reijän siihen ja siksikin saattaa vähän tiputella..
 
Zoe-F
annas00 No mun viikoilla pitäis olla jo sen vaiheen ohi, mutta eihän sitä tiedä mitä siellä tapahtuu. Sen näkee viimeistää kahden viikon päästä kun on neuvola ja varaan varmaankin varhais ultran. Paitsi jos tämä tuhruttelu jatkuu vielä niin soitan jo tällä viikolla vaikka kuinka sanoisvat että ihan normaalia, jo oman mielenrauhan takia.
 
Heips!

Tännehän on tullut niin paljon keskustelua ettei meinaa perässä pysyä. :)

Lymypiilolle paljon tsemppiä!

Mä oon nyt kans miettinyt tuota varhaisultraa, mutta kun se on niin pirun kallista. On vaan niin epätodellinen olo raskaudesta, kun ei ole mitään oireitä, ei edes väsymystä. Toisaalta selvisin ekan raskaudenkin ilman oireitä ja yksityisiä lääkärikäyntejä ja kaikki meni hyvin. Pitäis vaan jaksaa malttaa ja antaa ajan kulua.

Tänään kerrottiin raskaudesta appivanhemmille tasapuolisuuden nimissä kun munkin vanhemmat tiesi. Ja viikonloppuna olis yhdet kekkerit, joista yritän selvitä niin ettei kukaan huomaa et oon raskaana. Saas nähdä kuin mun käy. =)
 
myymä
ZOE-F Mä jotenkin jaksan uskoa että sulla olisi kaikki kuitenkin hyvin, jos vuoto ei ole runsasta!! :) Meillä alkuraskauden ultrasta jää itselle maksettavaksi 80e - 120e, riippuen paikasta ja ajasta mitä siellä menee...

Nalle-puh ei voi tuntea... :(

Omanapa Olenko ainoa, että joka aamu herätessään katson mahaani ja totean "voi ei, maha on vetäytynyt, taitaa olla tuulimuna" kunnes käyn pissalla ja jonka jälkeen maha taas pullahtaa esiin :D
Mulla saattoi toki jäädä traumat, koska aloin epäilemään edellisen keskenmenon kohdalla juuri painon laskun takia... Eli mammahousuista sainkin vaihdettua takaisin normivaatteisiin, joten tajusin ettei kaikki ole hyvin. Nyt varmaan pelkään samaa koko ajan...

Pahoinvointi jatkuu, ehkä jopa voimakkaampana kuin tähän asti.. mikä toivottavasti on hyvä merkki (vaikkakin tuulimunassakin tuota oiretta on.. toisilla jopa ihan oksenteluakin)
Miksi ihmismieli on näin negatiivinen ja pelokas... :( Ja malttamaton.. en millään jaksaisi odottaa vielä viikkoa ultraan. plah :(

myymä ja pikkuvelisisko 5+4

 
Eipä niitä vauvan tykytyksiä taida tuntea sentään mahan läpi ainakaan tässä vaiheessa (jos edes myöhemminkään). Itse olin viime viikolla ekaa kertaa neuvolassa (viikot 7+1 silloin) ja koitettiin doplerin kanssa niitä vauvan sydänääniä kuulla, mutta eipä sieltä vielä harmikseni mitään kuulunut. Nyt harmittaakin, kun seuraava käynti on vasta elokuun lopussa ultraan, ja sitä ennen ei mitään tietoa äänistä. Taidan kyllä käväistä neuvolassa jospa yrittäisivät saada ne sykkeet kuulumaan niin saisi jonkun varmistuksen, että jotain elävää siellä masussa on =) Millä viikoilla teillä on ääniä kuulunut jos jo jollain on?
 
Milloin sydänäänien pitäis kuulua siellä neuvolassa? Mie olen käsittänyt että vasta joskus rv 12 aikaisintaan? Ihan mielenkiinnosta kyselen, että josko ne multakin meinaavat yrittää niitä ääniä ensiviikolla, eli rv 9 lopulla. :heart:

Niinu & itiö 7+5

 
myymä
Pöttis ja Niinu86 Mulla kuulunut kummassakin edellisessä raskaudessa rv 9+ .
Riippuu toki, kuinka paljon "massaa" masussa on, eli tuo saattaa vaimentaa ääniä, mutta itse olen hoikka, joten mulla saatiin helposti kuuluviin!
Joka neuvolassa ei edes suostuta aikaisin kuuntelemaan mutta kannattaa pyytää! :)

 
Huomenta päivää tännekkin..

Tänään eka neuvola :) toivottavasti saadaan kuulla jo höyryveturin jyskytystä siellä.. en millään malttas oottaa aika aika on 11.30. Mies tulee ruokkikselle siksi aikaa isompien luokse ettei tarvii näitten kahen kanssa lähteä :D Saas nähä millä tuulella tää sijainen on tänään, jos yhtään samanlainen kun sillon kö aikaa varasin saa tehä tutkimukset ihan keskenään ja kiltisti ootan siihen asti että oma tulee lomalta takasi.
Jetsulleen, mutta palaillaan myöhemmällä asiaan kun tietää mitä kuuluu vaaville.

Matami ja vaavi 8+1
 
Niinu86 Mulla kuunneltiiin ekan kans vasta sillon 12-15 viikkojen aikoihin. Vissiin aika paljon riippuu kuunneltavasta ja myös doplerista! Kaverilla saatiin uudella laitteella kuulumaan sydänäänet viikolla 8 :)

Eilen neuvolassa yritettiin kuunnella myös meidän pikkuisen sydänääniä, mutta vielä ei mitäään kuulunut.. Eli aika alussa vielä ollaan. Kohtuakaan ei terkkari vielä tuntenu mahan päältä.
 
Me käytiin tänään neuvolassa kääntymässä. Aika olikin varattu vasta tasan viikon päähän. Liekö itse sekoilin ajan kanssa vai olikohan neuvolan täti sanonut puhelimessa väärän ajan. No nyt tietää ainakin mihin mennä. Mulla on viikkoja tänään 6+6 ja neuvolassa sanottiin että tuolla yhdellä ylimääräisellä viikolla ennen neuvolakäyntiä on paljonkin merkitystä. Mitähän se tarkoitti? Mun mielestä ekassa neuvolassa ei ollut tarkoitus ultrata tai mitään. Liittyyköhän se jotenkin otettaviin verikokeisiin?

Cattitude, neuvola-aikaa odotellessa
 
Moi!

Tuo on tosiaan neuvolakohtaista koska niitä sydänääniä ekan kerran kuunnellaan. Mulla ekassa raskaudessa ei edes yritetty kuunnella ekalla kerralla, vaan vasta kun viikoja oli kasassa reilut 11. Mulle neuvolantäti sanoi, et niitä ei kuunnella sitä aikaisemmin siks, et usein sydänäänet ei vielä kuulu aikasemmin ja se aiheuttaa turhaa stressiä odottavalle äidille. On kyllä varmaan ihan totta.

Zoe-F, varhaisultran hinnat liikkuu 100 ? molemmin puolin. Jostain kuulin et väestöliitossa ultra maksais vaan n. 50 ?, kelan korvausten jälkeen.

 
Myymä et todellakaan ole ainoa joka hätäilee mahan vetäytymisestä... Mulla sama vika, johtunee varmaan kun viimeksi meni kesken. Ja mulla kun se kävi vieläpä vähän niinku salaa... Pientä vuotoa oli silloin ihan alussa noin viikon verran mutta ei kipuja eikä mitään muutakaan. Sitten kun menin neuvolaan eka ultraan niin todettinkin vaan että kohtu on tyhjä eikä siellä enää ole mitään...Oli melkoinen järkytys vaikka osasin jotain pahaa kyllä aavistella kun oireita ei juurikaan ollut...

Nyt sitten pelottaa että jos taas käy samoin tai jos onkin tuulimuna tai jotain muuta ikävää sattuu. Ärsyttää kun tietää ettei pitäis stressata turhaan mutta kun ei vaan voi ajatuksilleen mitään. Mullakaan kun ei nyt ole oikein muita oireita kun rinnat vähän arat ja vessattaa ja nälättää koko ajan. Nuokaan kun eivät niiltä varsinaisilta oireilta tunnu... Ja kaiken lisäksi kun joutuu kärvistelemään vielä monta viikkoa ennenkuin pääsee ultraan ja tietää mitä pikkuiselle kuuluu. Mutta jospa se tästä, onneksi tänne saa purkaa aina mietteitään ja saa kommentteja muilta odottajilta.

Tepa ja Pikkuinen 5+3?
 

Yhteistyössä