**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
3kk neuvolassa käyty. suluissa 2kk mitat

paino 7060g (6600g)
pituus 59.1cm (61,9cm)
päänympärys 41 (40,4)

"hymytyttö! Kasvaa hyvin, kääntyy kyljelle, käsiä vie suuhun, hymyilee, seuraa" niin ja rokotus annettiin kans ja Ninni ei edes huomannu että se pistettiin. hih. vaikka painoa ei ollu tullu ku tuo vajaa 400g niin ei tarvii vielä harkita kiinteitten alottamista. meillä on kyllä viiminen viikko ollu yöt tosi levottomia. vähintään kahden tunnin välein neiti on halunnu syödä. Raskastahan se on ja jos tää nyt kovin kauan jatkuu niin alan kyllä jo kiinteitä tarjoamaan. Päivisin ei niin monesti oo rinnalla. Nukkuu kuitenki 4h päikkärit ja sit parit lyhyemmät.

tänään näyttäs olevan mukava ilma. Täälä on tänään alkanu elokuva festarit ja joka paikka kuhisee porukkaa. Kaverit on houkutellu että lähtisin juhlimaan festareita viikonloppuna, mut saa nyt nähä jaksanko lähtee. Varsinki ku Ninni heräilee niin monesti yöllä.

Mut pakko alkaa keittämään päiväkahvit. :)

Jossu ja Ninni 3kk
 
Meillä oli kans 3kk neuvola tänään. suluissa 1,5kk

paino 6850 (5700)
pituus 65 (59,8)
pipo 42,3 (40)

Jäntevyydestä kehuttiin, mutta on kuulemma hoikanlainen, joten todettiin että kiinteiden aloittaminen 4kk ikäisenä on hyvä ajatus. Täti kun kysäisi että miten pitkään oon ajatellu imettää niin totesin suoraan että päiväimetys tarvisi lopettaa viim. 6kk ikäisenä, eikä onneksi tullu mitään moitteita... Inhaa jos jossain ollaan tuomitsevaisia, ku neuvola pitäis olla paikka jossa on kiva käydä. Rokote ei ollu Joonan mieleen, lohduton itku tuli. Nyt vaan kattellaan et tuleeko jotain oireilua.

Tutista joku kyseli. Meillä on syöty 2vkon ikäisestä asti tuttia, ja oon aika tyytyväinen, koska Joona ei tarvi sitä välttämättä nukahtamiseen, esim iltasin nukahtaa ilman, mutta rauhottuu usein tutin kanssa. Ja nyt vaikka kädet on löytäny tiensä suuhun, ni tutti kelpaa siltikin.

nukkuminen on päivisin vaihtelevaa, mutta jo muutamana yönä Joona on nukkunu 22.30-06.30 putkeen, lyhyt ruokailu ja herääminen päivään 9-10. Huomattavasti mukavampi rytmi kahden aamu-unisen vanhemman mielestä :D

palstailu mies on ihan ymmärtäny, ku tuota vertaisryhmää ei muuten ole, ku ollaan kaveripiirin ekoja vauvailijoita. Ja oon sille kyllä aina välillä kertonu hauskimmat/hulluimmat jutut.. :)

juhannus ollaan kaveriporukalla yhden kaverin luona, grillaillaan, saunotaan ja saatetaan lähteä paikallisen lomakeskuksen juhannuskesteille. Paikka on mun vanhempien naapurissa, joten Joona on varmaan vaihtelevasti mukana meiningeissä, ainaki päivällä ku porukka ei oo pahasti vielä kännissä (ei siis muita lapsukaisia paikalla)

kesäsuunnitelmia on sen verran et siskon perheen kanssa käydään särkänniemessä, mä pääsen laitteisiin killumaan, Joona saa hengailla isänsä kanssa, joka ei oo suuri huvipuistoihminen :) muuten ollaan vaan ja nautitaan, ku ei oo mitään pakollista..

Oli varmaan muutakin mut meidän hoikanlainen pikkupoika ilmoitti haluavansa ruokaa :)

Agda ja Joona 3kk 1vko
 
Muty: Saisitkohan hankittua naapureille parin varoituksen kautta häädön? Itsekin kärsin umpihullusta naapurista pari vuotta sitten, joka aamu viideltä se ukko vetäs stereot täysille ja alkoi soittaa Vesku Loirin Nauravaa Kulkuria. Mua ei kyllä naurattanu yhtään, meinas pää räjähtää. Valitukset suoraan tolle ukolle ei auttanu, suunnittelin poliisisoittojen kautta varoituksia ja häätöjä, mutta sitten tapasin mieheni ja muutettiin jonkun ajan päästä yhteen. Nyt se kaheli on tietty jonkun muun kiusana.......

Lotta:
onnea kesäreissulle, kerrohan sitten miten pienen kanssa meni!

Nukahtamisesta ja nukkumisesta: Päivä- ja yöunille poika nukahtaa pinnikseen syötön jälkeen, vähän kättä pitelen pään päällä. Päikkäreitä on yhdet aamupäivällä ja pidemmät iltapäivällä. Yöunet on jo tosi hyvät, 8-11h ilman syöttöjä :) Äidin pieni unimurmeli :heart:

Maitoaltistuksessa käytiin tänään, Ilari oli vaan umpiväsynyt, kun jouduin herättää sen kuuden jälkeen. Ei ole vielä tullut oireita, mutta maha- ja suolisto-oireisella kuulema ne voivat hyvin ilmaantua vasta 3-4:ssä altistuspäivässä. Eli jatketaan NAN:n antamista kotioloissa. Lääkäri sanoi siitä leukaihottumasta, että kannattaa rasvailla, sillä se suojaa kosteudelta (=kuolalta).

Juhannus: Otetaan kotosalla rennosti

T.Marais ja Ilari 3kk 4pv
 
Mä kans liputan tuon Ruskovillan silkkimyssyn puolesta! Meiltä löytyy hattua jos jonkinlaista mutta kyllä tuo on paras.

Palstailu mies on iloinen kun saan täältä niin paljon vertaistukea. Etenkin raskausaikana oli ihanaa kun sai jakaa kaikki vaivat toisten vaivaisten kanssa. Noita Mitäs Nyt-puolen juttuja mies repeilee kun täytyy välillä linkittää hälle parhaat ketjut sähköpostiin :D

Me lähdetään nyt Mimoskan kanssa mun porukoille pariksi päiväksi, kun mieskään ei ole kotona niin mitäs mekään täällä kaksistaan nökötettäis. Äiskän patojen ääreen siis, vi ses!

upupa ja Mimosa 3,5kk
 
Iltaa! Saatiin väsynyt mies ja iskä kotiin! :heart: Ihanaa! Odotan innolla huomista, kun on vähän totuttu tähän uuteen tilanteeseen. Tobias ei oikein tunne iskää, mutta eiköhän se nopeasti totu uuteen perheenjäseneen!

Hermina
Voimia ja jaksamista tosi paljon! :hug: Tuo nukkumisjuttu oli kuin mun kirjoittama. Poika ei tosiaankaan nuku vaunuissa, liikkuivat ne tai ei. Samoin automatkat on yleensä yhtä huutoa. Yksin ei huvita lähteä ajelemaan, kun se on vaarallista, kun toinen kiljuu täyttä kurkkua vieressä. Yhdessä vaiheessa ei juurikaan nukkunut päiväunia, mutta sitten keksin kantoliinan. Nyt olen kaksi päivää harjoitellut sitä, että poika nukahtaisi sänkyyn. Laitan pojan nukkumaan, kun hän on haukotellut kaksi kertaa. Taistelua se on ja kestää pitkään, ennenkuin nukahtaa, mutta olen onnistunut siinä jo kolme kertaa! Tänään ei edes itkenyt niin pitkään, kun laitoin sänkyyn. Nukkui tosin vain 20-30 minaa, mutta kuitenkin! Suosittelen lainaamaan sen Tracy Hoggin kirjan Opi kuuntelemaan vauvaasi. Tietyllä varauksella kannattaa tuota lukea, mutta siellä on jotain tosi hyviäkin juttuja!

Nyt takaisin miehen kainaloon! Moikka! :heart:
 
Nukkuminen Eeli nukkuu tooosi hyvin...on erittäin harvinaista, jos ennen neljää pitää ruveta syöttämään yöllä. Eilenkin nukahti vähän ennen kymmentä yöunille ja maitoa annoin kellon ollessa 06.10....että kiitettävästi menee =) Yleensä syö viiden jommin kummin puolin, yhä useammin alkanut menemään kuuden paremmalle puolellekin. Kerran saattaa joutua laittamaan tutin suuhun ja kääntämään selältä takas kyljelleen nukkumaan, mut sekin kestää just niin kauan, ku ite ehtii käännön tehdä ja jätkä on umpiunessa. Aamulla herätään sitten ku isommatkin, 7-8 välillä yleensä, toisinaan Eeli nukkuu ysiin asti.

Päiväunet Eeli nukkuu päikkärit joko omassa sängyssään tai kaukalossa paksun viltin päällä. Nukahtaa, kun laittaa kyljelleen, laittaa tutin suuhun ja rätin kasvojen eteen, nukuttaa ei ole koko aikana tarvinnut kuin muutaman hassun kerran, kun on menny yli unien. Syliin ei oikeestaan osaa nukahtaa ku yöunille, parhaiten nukahtaa, kun saa ittekseen olla....

Kesäsuunnitelmia Mökillä varmaan käydään ja sit ostettiin Aadalle ja Vennille kausikortit Särkänniemeen.....mummi asuu vartin ajomatkan päässä Särkänniemestä, niin kivahan sinne on poiketa aina, jos tekee mieli! Kesä on kuitenkin niin lyhyt, että hurvitellaan nyt kunnolla ni jaksaa taas talven taapertaa lumihangessa....lasten kausikortti maksaa 60, mut päivän ranneke ois Aadalta noin 25 ja Venniltäkin 19, et eihän siellä tarvii käydä ku pari kolme kertaa, niin on hinta tienattu! Ti-ti nallen talossa käydään myös lasten kanssa ja kaikkea muuta kesäistä....

Korvikkeesta Kyllä niistä ihan sama hinta tulee otettiin hinta sitten laatikosta tai yksittäisestä purkista....joissakin kaupoissa vain ei ole laitettu koneelle hintaa suoraan laatikosta otettavaksi ja silloin täytyy tietty ottaa hinta purkista ja kertoa se sitten purkkien määrällä. Meillä korviketta kuluu ihan kiitettävästi, kun sekä Eeli että Venni juo sitä, molemmilla menee noin litran verran vuorokaudessa, yleensä vähän päällekin....että noin viitisen isoa purkkia pojat vetää vuorokaudessa :whistle: just yks päivä laskin, että jos kuluu toi viis purkkia päivässä, tekee se vajaa 200 euroa kuussa pelkkiin korvikkeisiin :eek: Käytetään Nannia, Vennille ei Tutteli sovi ja kun Eelille on sopinu kans Nan, ei oo ees muuta tullu kokeiltua.....nooh, korkeintaan vajaa puol vuotta Venni voi enää korviketta käyttää ja jos sittenkään ei tavallinen maito sovi, niin sit täytyy ottaa kalkkitabletit ja vesi/muut juomat vain käyttöön. Terkkari viimeks sanoi, et korviketta ei enää 2-vuotiaasta eteenpäin suositella.

Rattaat Meil on Aadan jäljiltä harmaat Basson Baby-merkkiset yhdistelmät ja ennen Vennin syntymää ostettiin Emmaljungan tuplat, niis on kahta eri vihreetä, joku Jungle ne tais olla....tupliin on lisäks seisomalauta, niin ei Aadankaan tarvii kävellä maailmankolkkiin asti viel, vaan voi tarvittaessa matkata seisomalaudalla....on muuten kätevä keksintö tupliinkin, vaikkei enskuulemalta ja -näkemältä uskois!

Vattihattu ja poppoo :wave:
 

Huomenta:)

Neiti nukahti juuri tuossa puolituntia sitten ja varmaan kohta voin hänet siirtää omaan sänkyyn. Oli vähän levottomampi päivä ja ilta tänään.

Jotenkin kuulostaa jotenkin lohdulliseltakun kuulee ettei osalla vauvelit nuku kovinkaan hyvin päivisin. Meillä ei ole montaakaan päivää, että päiväunia olisi nukuttu yli puolituntia. ja sama pätee tähänkin päivään. Onhan se kieltämättä aika rankkaa kun tekisi mieli edes hetki istahtaa ja levätä hetki ihan omassa rauhassa. Jotenkin tuntuu ettei saisi vakittaa kun kuitenkin yöt menee hyvin. Mutta on tietenkin poikkeuksia ja niinpä viikonloppuna anopin luona unta riitti neljä tuntia kerrallaan. Eli juuri aina silloin kun niitä auttavia käsipareja olisi tarjolla.

Päivällä tehtiin lasten kanssa suursiivous ja varmaan aamulla jatketaan. Ajattelin myös kokeilla puolukka-ruisleipää. Kauraleivän ohjeen sain jo itselle kohdilleen ja hyvää tulee. Enää ei vaalea leipää ole kaupasta ostettu, vaan olen itse sen leiponut. Joku älytön leipomisvimma tullut tässä. Vielä ruisleivän haluaisin opetella tekemään.

Tänään pidettiin sitten lasten kanssa kahvikekkerit. Pepsi oli kahvia ja meillä oli ihan pienet kahvikupit ja olin leiponut raparperihillo kääretorttua. Minun rakas 12-vuotias poikanikin joutui kekkereille osallistumaan, jotta sai kääretorttua:) Pikku-sisko oli tosi otettu siitä.

Pitäisi mennä nukkumaan mutta toisaalta juuri tämä hetki kun saa olla päivän päätteeksi ihan yksin, on jotenkin tosi ihanaa. Neiti nukkuu tuossa vieressä sohvalla ja kaikki muut omissa sängyissä. Niin suloisia nuo lapset nukkuessaan.

Juuri noiden korvikkeiden hintojen takia olen päättänyt imettää, niin ja lapsen takia. Mutta tämä imettäminen on toisaalta erittäin sitovaa aikaa ja välillä ahdistus valtaa mielen. varsinkin kun pullo ei kelpaa ja kun lähden jonnekin ilman neitiä niin tiedän että mies on pulassa. Vaikka hän ei soittele perään vaan yrittää parhaansa. Niinkuin hän itsekin sanoi, että hän soittaa vain viimeisessä hädässä, jotta saisin omaa aikaa (no, eipä ole mieli tehnyt olla poissa kuin pari kertaa näiden 3kk:den aikana). Neiti kun vielä tykkää syödä tunnin välein. Hän on sellainen nautiskelija.

Olisiko kellään teistä ideoita ruokaohjeiden suhteen, kun tuntuu ettei enää oma mielikuvitus riitå ja tulee syötyö samoja ruokia koko ajan. Nyt kun koululaiset on lomalla noiin ideat ei enää riitä, otettaisiin ilolla uusia ja helppoja ohjeita vastaan!
 
Lotalle ruokaohje:

Omaa herkkuani on (tai oli ennen Ilarin maitoallergiaa) tomaatti-pinaatti-vuohenjuusto -Canellonit.

Todella helppo, eikä tartte edes pastakonetta.

Durum-vehnajauho -pussissa on pastataikinan ohje
, itse olen jättänyt kananmunan pois ja laittanu vähän enemmän öljyä. Sitten taikina kaulitaan mahdollisimman ohueksi levyksi, leveys n. 10cm ja pituutta sen verran kuin pöytä riittää.

Täytteeksi sulatan kattilassa pakastepinattipussin ja vuohenjuustopötkylän. Ja sekoitan.

Leikkaan pastataikinalevyn 10*10cm kokoisiksi palasiksi, ja pistän täytteen palaseen ja rullaan sen. Rullat sitten vierekkäin johonkin vuokaan, kannattaa sutia vuokaan öljyä niin ei tartu kiinni.

Päälle kippaan Dolmio-pastakastiketta, ja joskus mozzarellaa. Sit 200 astetta ja n.40min. Paiston jälkeen voi pinnalle vielä laittaa esim. basilikaa.

Ja nam nam nam... :p Tuttujen reilut 1-v tyttökin tykkäsi kovasti, eli pitäisi olla myös lasten mieleen.

T.Marais ja edelleen nukkuva Ilari (nyt mennyt tauotta jo 11,5h..... :)
 
Huomenta,

Joona on jo ekoilla päiväunillaan, kun heräsi klo 7.00. Esikoinen sai kiljuntakohtauksen silloin ja tietty herätti pikkuveljen :headwall: .

Mulla on hirveä päänsärky. Ollut jo eilisestä saakka eikä loppua näy. Lähetin miehen töihin Imigran-reseptin kera, saa käydä apteekissa kotimatkalla. Pitää nyt vielä soittaa teratologiseen tietopalveluun ja varmistaa mut ilmeisesti Imigrania sais ottaa imetyksen aikaan eikä tarvi pumppailla maitoja pois. Muutoin migreenilääkkeiden kanssa täytyy pitää imetystaukoa 24 h mikä on meillä ongelmallista, kun Joona ei huoli pulloa. Mietinkin, että jos Imigrania saa ottaa, niin otan sen heti Joonan iltasyötön jälkeen ja silleen saan jo 7 tunnin välin seuraavaan imetykseen.

Mulla on ilmeisesti hormonitoiminta käynnistynyt, muutoin migreeniä ei olis tullut. Mä tuossa puoltoista viikkoa sitten epäilin asiaa, kun oli samanlainen olo kun oli Joonan yritysaikoina ja kyttäsin ovulaatiota. Eilen sitten alkoi järkyttävä hikoilu ja päänsärky. Ihan kuin olis ollut menkat mut ilman vuotoa :eek: . On se kans, kun pitää kestää kaikki menkkaoireet vaikka itse menkkoja ei tule :kieh: .

Joonalla alkoi taas paremmat yöunet, kun Cuplaton otettiin takaisin käyttöön. Miten voi olla vieläkin ilmavaivoja? Tosin edelleen mulla saattaa maito vaan suihkuta ja Joona joutuu välillä irrottamaan ja yskimään liikoja maitoja pois :/ . Houkuttais välillä niin kovasti lopettaa koko imetys, kun se olis Joonalle helpompaa ja mun migreenin kannalta helpompaa. Toisaalta, miksi ihmeessä lopettaisin, kun maitoa tulee näin hyvin ja lapsi pärjää mainiosti. Noh, nää on vaan näitä mietteitä.

Nyt huilimaan kylmäpussin kera, kun vielä on hiljaista.

Iines ja Joona 3 kk 1 vko
 
No niin, soitin äsken teratologiseen tietopalveluun. Kaikille migreenistä kärsiville tiedoksi, että Imigrania saa käyttää imetyksen aikana ilman imetystaukoa. Suositus on, että lääke otetaan imetyksen jälkeen, jolloin tulee hiukan taukoa. Mun suunnitelmani ottaa lääke yötä vasten on hyvä, sillä 7 tunnissa lääkkeestä ei ole enää mitään jäljellä, sillä sen puoliintumisaika on kuulemma tosi lyhyt. Jes, mun ei tarvi enää kärsiä kun vajaa 12 tuntia...
 
Moikka!

Iso voima :hug: teille, joiden vaavit ei nuku päikkäreitä. Meillä on ollut muutamia päiviä kun tyttö on vaan kiukutellut eikä nukkunut ollenkaan päivän aikana, ja oon kyllä ollut ihan hajoomispisteessä illalla.

Nanin ja tuttelin hintaero taitaa olla eri vähän eri kaupoissa. Jos en nyt ihan kauheesti valehtele, niin nan on cittarissa halvempaa kun tutteli ja tutteli taas halvempaa ässä-kaupoissa. Muistaakseni tutteli maksaa prismassa ja s-marketissa 0,44 ? /purkki ja nan 0,46 ?. Ja aivan varmasti noissa hinnoissa on myös paikkakuntakohtaisia eroja. Me ostetaan aina tuttelia ja käytetään oikestaan pelkästään S-ryhmän kauppoja.

Mulla on täällä kauheat pakkaamistouhut käynnissä. Pesukone on käynnissä ja pitäis siivotakin, niin on sit kiva palata puhtaaseen kotiin. Huomenna lähdetään sinne Kuusamoon ja yritän mahdollisimman järkevästi ottaa tavaraa kaikille mukaan. Meillä kun ei kauheesti tavaraa mahdu, kun vaunutkin pitää ottaa mukaan, joten autossa ei yksinkertaisesti ole tilaa. Onneks mökillä on pesukone, niin voi siellä sit pestä vaatteita.

Nyt täytyykin mennä laittaa pyykit kuivumaan ja viimeinen koneellinen päälle.

marza
 
Ilarin maitoaltistuksesta taas höpisen: no ei onnistunut ruiskullakaan, poika nauroi ja sylki maidot pois.... Söpö kyllä oli, vaikka mua harmittikin :heart:

Hankalaa muuten, kun on tottunut että asiat on hallinnassa ja hommat luistaa, niin nyt ei olekaan enää kaikki "kontrollissa" kun pikkumiehellä on ihan oma tahto. Pitää asennoitua nyt ihan uudella tavalla ja ottaa huumori käyttöön. Eilen kun tuskailin pullojen ja ruiskujen kanssa niin olin vähintään yhtä surkeana kuin Ilukin. Tuntuu, että nyt tässä on epäonnistunut ja umpikujassa ja taivas putoaa niskaan. Ja ihan pikkujutusta!!!!Onko muilla pikkuasioista joskus yhtä surkeaa? Vissiin väsyttää tai jotain... Nyt jo parempi mieli :)

Soitin lääkäriin ja sanoin et korvikkeen anto ei nyt onnistu millään ilveellä, niin sain ohjeeksi aloittaa taas maitotuotteiden syönnin ja mielellään reiluilla määrillä, niin saadaan ne oireet niinkin tulemaan. Nyt me lähdetäänkin sitten jäätelökioskille oikein lääkärin määräyksestä! Tsau! B)

T.Asioiden mittasuhteet kadottanut Marais ja Ilari 3kk 6pv
 
Kaa
Marais, tuo on hauskaa tuo ruiskulla syöttäminen... :D Itse annan ruiskulla Disflatylit ja muuta tipat. Helpolla menee alas. Ruiskutan nesteen siis syvälle poskeen, en "suuhun". Näin se menee helpommin kurkkuun.

Tulin toivottamaan kaikille hyvät viikonloput! Lähdetään mökille juhlistamaan kaverin kolmekymppisiä, Poitsu pääsee siis kunnon bileisiin :D . Porukkaa on tulossa noin 30 henkeä, joten paljon on varmasti katsottavaa ja kuunneltavaa. Muiden lapsoset ovat hoidossa, mutta en vielä raaskinut jättää tuota pikkumiestä yön yli hoitoon. On sen verran vaativa tapaus vielä öisin ja aamuisin. Viikonloppu menee siis herkutellessa, seurustellessa, saunoessa ja Agilityn SM-kisojen tuloksia vahtiessa.

:wave:
 
Marais: Kiitos hyvästä ruokaohjeesta! Ja täällä voin sanoa, että samanlaiset fiilikset, että välillä epätoivoinen olo ja epäonnistunut. Johtunee varmaan hormooneista. Pienikin asia tuntuu isolta. Mutta se voi olla kun koko päivän on neidin kanssa aamusta iltaan niin ei tarvitse olla isokaan asia niin itku siinä tulee.

Kaa:
Oikein hyvää reissua teille! Kuulostaa kivalta viikonlopulta.

Neuvolasta tultiin ja hyvin oli kasvanut neiti. Neuvolantäti päivitteli, että onpa tullut painoa paljon. Onneksi ei määrännyt laihdutuskuurille vaikka niin eilen miehelle päivittelinkin:)

Paino: 7125g
Pituus: 60.5cm
Pää: 41

Eli puolessatoista kuukaudessa tullut kaksi kiloa lisää painoa. Ei ihme jos on hartiat välillä jumissa.

Oli aamulla neuvola ja aika tietenkin oli meidän rytmiin ihan väärä. Neiti kun nukkuu kymmeneen asti, eilen meni jopa puoli yhteentoista. Niin lopuksi alkoi nälkä ja uni vaivaamaan. Mikä sitten alkoi itkettää, ja vielä rokotus tuli niin huuto oli melkoinen. Nyt sitten on unta riittänyt ja nukkuu edelleen. Onneksi mies oli mukana ja piteli pistämisen ajan kun se minusta tuntuu ihan kamalalta.

Tänään onneksi alkaa miehen loma:) Aivan ihanaa. Saa jakaa tätä arkea tässä. Nytkin koululaiset tahtoo olla toistensa tukassa kiinni. Kokoajan pientä nahistelua ollut koko viikko.

Lotta ja neiti 3kk ja 1vrk (eilen tuli 3kk:tta siis täyteen)
 
Hellou pitkästä aikaa!

Täällä on nyt mun rannekkin kuoliossa niin on hiukan tää koneella oleminen tökkinyt. Ollaankin samassa pinossa edelleen... en nyt jaksanut käydä juttuja läpi mutta lueskelen pikku hiljaa itseni ajan tasalle.

Outius: minipillereistä sen verran että mulla nyt menossa kolmas liuska ja nyt on kierto tasaantunut. Alkuun meni niin että satunnaisia ryöpsähdyksiä kaks viikkoa ja sitten viikko kuivaa. Tosi ärsyttävää ja lääkäri sanoikin että jos ei kolmannen liuskan aikana tasaannu niin pitää miettiä muita vaihtoehtoja...

Joonatan on nyt siis 4kk ja mitat: 5270g ja 56,5cm. Painon nousu on nyt rauhoittunut, pituus aloittanut pyrähdyksen. Kyllä me täältä kasvetaan kovasti vaikka pohjalta aloitettiinkin! ;)

Kiinteät aloitettiin viikko sitten Bataatilla. Hienosti maistuu ja maistuisi enemmänkin jo antaisin. Nyt laitoin tänään hiukan porkkanaa joukkoon kun keittelin parin viikon satsin valmiiksi. Maissivelliä ollaan iltapalksi syöty parisen viikkoa!

Jep, lisää sitten kun saan teidät kiinni jutuissanne!

ellip ja joonatan
 
ellip mukava kuulla sinusta ja Joonatanista! Viisi kiloa rikottu teilläkin, hienoa! Piti oikein käydä kurkkaamassa ekalta sivulta Joonatanin syntymämitat ja kyllä hän olikin pikkuinen syntyessään niin kovasti kiiruulla :heart: Oliko alkutaipale kovin hankala, kun esikoisesta kysymys ja keskosena syntyi? Kauanko olitte sairaalassa?

Kaatjuska ja Siiri, huomenna 11 vko
 
Tervehdys!

Meilläkin oli 3 kk neuvola maanantaina. "Pikku" miehen mitat olivat:
8650 g
66 cm
44 cm.
Neuvolassa vaan naureskelevat, kun "kasvaa niin upeasti". Itteä ei aina kauheasti naurata, kun niska jumissa tota kuulamörssäriä kantelee. :/ Velmo sai myös ensimmäisen piikin, mikä vähän itketti ja kotonakin kitisytti, mutta meni sitten ohi.

Viime viikolla on ollut paljon erilaisia vauvatapaamisia ja sama homma jatkuu ensi viikolla. Kiva tutustua uusiin ihmisiin, kun omassa tuttavapiirissä on niin vähän vauvoja. Perhevalmennuksestakin oli vika kerta. Siellä oli joku päiväkodin johtaja kertomassa päivähoidosta. Sanoi ties kuinka monta kertaa, että pienen lapsen paras paikka on kotona ja kielsi tuomasta hoitoon, jos ei ole pakko. Ihmeen asenteellista.

Kesäsuunnitelmia on jonkun verran: juhannuksena miehen vanhempien luo, jossain vaiheessa mun mummolaas, yhdeksi viikonlopuksi kaverien mökille, sitten on parit häät ja yhdet polttarit.

Hattuina ollaan käytetty tähän mennessä ihan jotain trikoopipoja, mutta tänään kävin ostamassa lierihatun. Ostin myös aurinkolasit, jos pitää jossain vaiheessa olla ulkona muualla kuin vaunuissa.

Naapureista oli vähän puhetta. Meidän yläkerran naapuri tuli yks päivä rappusissa vastaan. Vähän aikaa juteltiin. Tää naapuri kuulemma heräilee yöllä meidän vauvan huutoon. Kysyi myös, onko vauvalla koliikki, kun huutaa niin paljon. :eek: Ei todellakaan huuda meidän mielestä mitenkään erityisen paljoa. Ja vaikkei tuo naapuri suoranaisesti valittanutkaan, niin silti jäi jotenkin ärsyttämään.

Joku kysyi hyviä reseptejä. Mä teen kesällä aika usein ihanaa tomaatti-feta-kikhernesalaattia tätä reseptiä http://pastanjauhantaa.blogspot.com/2006/07/emman-kikhernesalaatti.html soveltaen (tomaattia laitan reilusti enemmän ja chiliä en laita läheskään aina). On tosi helppo ja aika ruokaisakin salaatti.

Nyt pitää mennä varmaan vähitellen nukkumaan. Hauskaa viikonloppua kaikille!

Misstra + Velmo 3 kk
 
MIsstra: Minkä kokoinen teidän "kuulamörssäri" oli syntyessään? kasvaa kyllä tosi upeesti..

kiitos kaikille, jotka "otitte osaa" kauhea naapuri- asiaan. en tiiä miten niille sais häädön aikaiseksi. onneks ne on kai ollu loppuviikon jossain ku ei oo mitään ääntä kuulunu. en yhtään muista mitä mun piti kommentoida. me ollaan oltu koko perheellä oksennustaudissa, onneks vauvalle ei oo vielä ainakaan (*koputtaa puuta kovasti*) tullut sitä. oli ihan järkkytauti. hyi!

täällä oli muillakin ongelmana se, että vauva ei päivällä nuku. mä en tajuu mikä IHME tota lasta vaivaa??? siis huusi eilen 8 tuntia väsymysitkua!! ei nukkunu, ehkä 2 min, siitä sai lisää voimaa ja lisää huutoa. meinas olla pikkusen hermo tiukalla... kitinaää ja vinkumista. yritin kaikkia konsteja, ei mitään. 23 nukahti sit yö unille ja nukku aamu 6 asti, et tais olla univelkaa. ennenkin on tehny tota et ei oo meinannu nukahtaa, mut sit aika pian on rauhoittunu hyssyttelyllä ja sit nukahtanu. siitä viisastuneena oon alkanu pistämään nukkumaan heti ku ekat väsymerkit on ilmassa, mut eilen ei kyllä toiminu ollenkaan.
mites teillä miehet jaksaa vauvan itkua? täällä mies jaksaa ehkä 10 min, ja sit sillä meinaa mennä hermot... kannetaan kyl vuorotellen mut mieluummin kanniskelen sit ite ku tiiä miten hermona mies on...

Ruokavinkkejä mäkin kaipaan! ite teen joskus laiskona päivä sitä et teen pussimuusia, paistan jauhelihaa ja maustan seoksen ja laita uuniin, päälle ripottelen korppujauhoja. tai sit kanakeittoa (maustettua/maustamatonta kananpaloja/suikaleita (paistetaan), perunoita, suikalejuureksia (<- keitetään. lisätään kanat ja sit esim ruohosipulituorejuustoa tms.) Tää on hyvää ja erittäin helppoa. ei siis mitään erikoisia sapuskoita miellä syödä!

joku kysyi menkoista& vauvasta, niin lähinnä sitä meinasin et tuleekohan menkat ollenkaan ku mun siskolla on aina jouduttu käynnistämään hormonitoiminta lääkkeillä synntyksen jälkeen...

Mimmukka: onnea miehen kotiin saamisen johdosta :flower:
Marais: Mä kans oon välillä ihan siinä pisteessä et nostan kytkintä tästä taloudesta. mut sit ku vähän aikaa käy jossain (mulle oikeesti riittää et käyn postilaatikolla n. 50m) niin asiat alkaa taas luistamaan. nyt mä kans alan huomata miten VÄKEVÄ on vauvan omatahto. ennen voitiin lähtee mihin aikaan vaan melkein minne vaan ja vauva oli mukana ja nukku ja söi. nyt jos uni ei tuukaan just silloin kuin sen pitäis tulla niin reissu on pilalla jo ennen kuin alkaakaan, muutaman kerran oon kääntyny kaupan pihalta kotiin kiljuva kakara (<- silloin on tuntunu tolta) takapenkillä. ei oo enää tää arki meikäläisen hyppysissä. joka paikka meillä on levällään, mut pakko on sulkee silmät sille välillä. pyykit mua rassaa kaikista eniten ku niitä on paljon ja jokapaikassa...... (HALUAN ISOMMAN ASUNNON KIITOS!)

hermina & kaa: voimia!

muty & neitokainen 3 kk ja 2 vkoa ja 2 pvä kai...
 
muty: syntymämitat oli 4015 g ja 52 cm, ettei mikään pieni ollut silloinkaan, muttei todellakaan mikään poikkeuksellisen isokaan. Olisi pitänyt varmaan kuitenkin laittaa joku nauruhymiö tuonne tekstin perään. Kyllä me oikeesti aika paljon naureskellaan tuolle suloiselle pömppömahalle. :heart:

Miehen suhtautuminen itkuun: alussa stressasi tosi paljon, mutta nyt osaa suhtautua rauhallisemmin. Pitkään jatkuneet yhtenäiset itkukohtaukset on kyllä onneksi laskettavissa yhden käden sormilla.

Nyt muistui mieleen lisää, mitä piti kirjoittaa.

Mimmukka: ihanaa, että olet saanut miehesi kotiin. Mä en olisi varmasti selvinnyt noin kauaa yksin. Tai kai sitä pakon edessä selviytyy vaikka mistä, mutta koville olisi ottanut.

Viimeiset pari viikkoa Velmo on yhtäkkiä nukkunut paljon enemmän kuin ennen. Aikaisemminhan ei päivällä muuta kuin pikkasen torkahdellut (ei kylläkään myöskään vaikuttanut väsyneeltä, vaan oli ihan hyväntuulinen), mutta nyt on nukkunut päivittäin useampia tunnin jopa parin päikkäreitä. Hurraa!

Jee, pääsen tänään ratsastamaan! Olin viime viikollakin, joten tästä se vähön säännöllisempi harrastelu taas alkaa.

Misstra + Velmo vähän yli 3 kk
 
miehen suhtautuminen itkuun: Ei ainakaan säikähdä vauvan itkua ja työnnä äitille heti pienenki äännähdyksen jälkeen niinkuin esikoisen aikaan. Aika monesti on käyny niin että Ninni rauhottuu paremmin miehen sylissä ku mun.
 

Yhteistyössä