Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *talviketju*

ohops.. mites noi ilmottautumislistan tekstit noin hyppäs :ashamed:

pikaseen vaan.. En sortunut tyttöä viereen ottamaan... kurja vaan, että itse pyörin sängyssä hereillä vielä 00.45 ja en tuntia kerennyt nukkua kun typy alkoi heräilyn. vähän väliä joutui käydä tassuttelemassa uneen tai tuttia antamassa. 3.30 jälkeen sitten nukahti ja nukkui 7.30 asti, jolloin vasta söi :eek: otin sitten kainaloon että köllitään vähän aikaa ja noustaan ylös mutta kyhnäytyi kainaloon ja nukahti vielä reiluksi puoleksi tunniksi =)
Sitten kipitti poikakin jo viereen :heart: Ihanan leppoisa aamu oli, vaikkakin väsyttää aika tolkuttomasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja outius:
Unille nukahtamisesta Joku muukin kertoi tekevänsä aika samalla tavalla kuin minä. Eli syötän iltamaidon, laitan omaan sänkyyn ja lähden pois huoneesta. Joskus Annika nousee heti pystyyn ja alkaa itkemään perään. En kuitenkaan reagoi itkuun, vaan annan itkeä kunnes nukahtaa itse. Itku ei ole hirveän hätääntyneen kuuloista. Jos itku jatkuu pitkään,niin käyn rauhoittelemassa ja silittelemässä. Olen huomannut, että jos huoneessa on joku muu, tyttö on itkuisempi ja nukahtaminen kestää. Yleensä tyttö on niin väsynyt, että nukahtaa ilman itkuja.
Välillä mietin, että aiheutanko traumoja, kun en reagoi itkuun ja joutuu nukahtamaan omaan itkuunsa. Mielipiteitä?
Just näin tehdään meilläkin! Ja ei meidän tyttö ainakaan vaikuta kamalan traumaattiselta ;)

 
Viola, onnea vakkarityöstä ja onneks tosiaan on ymmärtäväinen pomo, et saat sovittua tunnit kuten teille parhaiten sopii.

Outius, kai se jonkin verran on periytyvää tuo ajoissa lähteminen. Mies on ollu 10kk ja mä 11kk ja meen pojat ollu eka 10kk ja toinen vähän vajaa 10kk. Onhan se aika hurjaa kun tuollainen tappi lähtee taapertamaan, mut onneks vielä on rauhallista menoa. Kengät kai kuitenkin täytys jo hankkia ihan senkin vuoksi, et menee tosiaan hoitoon helmikuun alussa/puol välissä ja silloin luultavasti jo kävelee ihan sujuvasti.
Niin ja mä myös vien omaan sänkyyn ja hetken tyttö huutaa perään, mut sit alkaa jo olla unenhaku-itkuu. En usko et siitä mitään kauheita traumoja lapselle jää. Mun mielest ei oo mitään tarvetta opettaa lasta nukahtamaan siten et itte päivystää vieressä, koska oot kuitenkin saatavilla ja meet jos tuntuu et ei Annika rauhotu. :hug:

Ärrieri, meillä esikoinen siirreettiin 10kk iässä pinnasängystä pois kun punttas ittes laidan yli lattialle yks aamu. Yllättävän kivuttomasti se suju ja toinenkaan ei ollu ko sen 1v2-3kk kun alko tulla pinniksestä ite pois. Ei ollu mitään mieltä enää siellä pitää. Hyvin suju molemmat siirrot, enkä muista et montaakaan kertaa ois tipahtanu. Eikä ainakaan korkeelta tipu. Mut sit tulee se hetki kun ne kekkaa et sieltäpä pääsee helposti pois. Mut jämäkkänä vaan siinä vaiheessa :) Niin ja tosiaan kannattaa opettaa tulemaan esim sohvalta alas, ni ei sit putoile päällensä sieltä sängystä. Kyllä se varmasti hyvin sujuu...

Misstra, voimia öihin ja valvomiseen. Mut mä huomasin, et kun päätin olla välittämättä yöheräilyistä ne jonkin verran väheni. Päätin siis, et kyllä tuo neiti alkaa nukkua kun sen aika on ja unikoulut saa jäädä ja heräillään jos kerta niin on, mut tissii annan vasta aamuyön puolella, puol kuus aikasintaan. No jopas tyttö vissiin huomas et äitii ei enää kiinnosta heräänkö vai en ni alko jonkun verran paremmin nukkumaan. Vieläkin siis meilläkin heräillään 2-4krt, mut ne painottuu lähinnä aamuyöhön. Alkuyö nukutaan jo paremmin. Ehkä se tästä pikkuhiljaa bd bd bd toivottavasti ainakin. Sitä 10kk rajapyykkiä odotellessa kun tuo keskimmäinen alko nukkumaan paremmin.

Päikkäreille mä oon kyllä vielä -20 asteessa laittanu ulos :ashamed: Mut puolustukseksi, meillä on lampanvilla rattaissa, sit vaunujen lämpöpussi, äp-pussi, villapeitto, jalkapeitto ja iso villapeitto vielä vaunujen peittona. On neidin kasvot ollu suht lämpöset herättyään ja nukkuu sen 2h. En usko et kylmissään siellä nukkuis B) Ja haalarin alle tupattu ihan hirveesti kaiken maailman kerrosta :whistle:
 
Heippa! Miehen töihinpaluu lähenee ja loma loppuu kohta. Ikävää! Pitääpi nauttia näistä viimeisistä päivistä oikein kunnolla!

Outius
Olen miettinyt kanssa, saako lasta jättää vaan itkemään. Meillä aina jos nostan pojan syliin, tämä hiljenee saman tien ja painaa päästä rinnalle ja yrittää nukkua siinä. Sitten huuto alkaa taas, kun lasken sänkyyn ja kestää vain kauemmin seuraavalla kerralla. Lyhimpään itkee silloin, kun kerron että nyt vien sinut sänkyyn nukkumaan, hyviä uni ja lasken pojan sänkyyn ja laitan oven kiinni. Huutelee hetken ja alkaa nukkumaan. Paitsi, jos on nostanut lähiaikoina pojan pois sängystä ennen nukahtamista. Päivisin joudun pari-kolme kertaa menemään laittamaan pojan uudelleen makuuasentoon. Kun olen tehnyt tätä sitkeästi, niin itkemisaikakin on lyhentynyt ja enää ei suutu niin paljoa, kun käyn laittamassa pojan makuulle. Tänään ehti nukahtaa päiväunille sängyssä istualteen. Hassun näköinen, kun oli kesken touhujen nukahtanut siihen paikkaan.

Onnea kaikille uusista taidoista! :heart: Meillä harjoitellaan puita pitkin kävelyä ja hoetaan äitiäitiäiti. Oppi tässä yksi päivä naksuttamaan kielellään ja se on tosi hassun näköistä, kun poika tekee sen niin kokonaisvaltaisesti! Ei osoita kiinnostusta sanoihin tai sanojen toistamiseen. Kun iskä kehoittaa sanomaan isi, niin poika nauraa, kun se olis paras vitsi maailmassa ja vastaa äiti. Ei tarkoita äiti-sanalla minua, vaan hokee vaan kivoja tavuja... Tänään käveli muutaman askelen taaperokärryn kanssa.

Meillä yöt vaihtelevat paljon. Välillä nukkuu hyvin 20.30-8.30, mutta välillä heräilee useasti yön aikana. Viime yönä oli motorisesti erittäin levoton ja sylissäkin yritti puskea seisaalleen.

Voimia kaikille levottomiin öihin!

Onnea Viola Työpaikasta! Ihanan joustava työelämään paluu. En osaisi edes haaveilla tuollaisesta aloituksesta! Itseä on alkanut hieman hirvittää, että jos yhtäkkiä saisinkin jonkun niistä paikoista, joihin hain... Vakkaripaikkoja kaikki ja tosi ihania paikkoja, mutta niin aikaisin! Eikä meillä ole mahdollisuutta jakaa työpäivää lyhyemmäksi, jotta poika voisi olla lyhyemmän aikaa hoidossa. Mitenhän tämän ikäinen pärjäisi pk:ssa? Varmaan paremmin kuin äiti töissä.. Kai niihin haastatteluihin pitää mennä, jotta saa niistä kokemusta. Ja voi sitten huokaista helpotuksesta, kun mitään ei saakkaan.. Vakkaripaikat kun taitaa olla kiven alla tämän ikäisille naisille...

Mimmu ja Tobias 9,5kk

 
Moi!

Taas mä kukun tähän aikaan hereillä, mutta kun en vaan osaa mennä ajoissa nukkumaan. Ja aamulla väsyttää aina ihan sairaasti. |O Ens viikolla pakko vähän yrittää mennä aikasemmin nukkumaan, kun on oikeesti aamuisin pakko herätä itsekin. Nyt meillä on mies ollut isäkuukaudella ja ollaan aamuisin herätty vuorotellen tai se kumpi on paremmin jaksanut, eli oon joinakin aamuina nukkunut jopa kymppiin. =)

Viola, onnea paljon työpaikan johdosta!! Ihanaa kun on noin juostava pomo.

Outius, en usko että vauvat saa kauheita traumoja vaikka niiden antaakin vähän huutaa yksikseen. Mä tein kans aiemmin nukutuksen suhteen juuri niin kun säkin, mutta kun likka alkoi huutaa niin hysteeristä itkua, että oksat pois, eikä millään rauhottunut yksikseen, niin lopulta luovutin ja menin rauhoitteleen likkaa. Ja nyt ehkä vähän kaduttaa, koska tyttö on oppinut siihen että sen luokse mennään kun se huutaa vähän kovempaa.

Mä olen kans muutaman kerran yrittänyt nukuttaa likkaa päikkäreille Danjuskan tavoin, eli ohuesti päälle ja vaunuihin sisälle, mutta ei likka nuku niin hyvin kun ulkona. Et siis ole, Päksy, ainoa joka nukuttaa vauvaa -20 asteen pakkasilla ulkona... :eek: :wave: Ja mä olen pukenut likalle tosi paljon päälle, varmaan 4 vaatekerrosta, eikä ole kartaakaan ollut kylmän oloinen kun olen sisälle tytön ottanut. Ja meillä kans lampaantalja, lämpöpussi sekä vaunujen päällä vielä villaviltti.

Täällä on tänään opittu taputtaan käsiä yhteen. =) Ja muutama päivä sitten tyttö oppi leikkimään kukkuu-leikkiä, mutta kukkuuta ei kyllä vielä sano. Osaa itse laittaa huivin naaman eteen ja tulla välillä sieltä esiin.

Kukas se kyselikään et laittaako vauvat kaiken suuhun? Mä olen oikein ollut hämmästynyt kun likka ei laita suuhunsa oikeastaan mitään mitä ei pitäis. Juuri tässä yks päivä likka löysi tiensä koiran ruokakupille ja kun menin tyttöä sieltä hakemaan niin se vaan pyöritteli nappuloita käsissään, mutta suuhun ei niitä ollut tunkenut. Samoin kaikki pikkutavara mitä lattialta löytyy ei mene suuhun vaan tyttö pyörittelee niitä käsissään. Esikoinen meillä taas oli sellainen että laittoi aivan kaiken suuhunsa. Kesälläkin pidin sillä tuttia hiekkalaatikolla suussa van sen takia että muuten se suu olis ollut täynnä hiekkaa. :LOL:

Tsemppiä kaikille pikkupotilaille ja kaikille jotka on palaamassa työelämään! Mulla se on vasta edessä elokuussa ja sekin tuntuu tulevan liian pian... :eek: Ellei tässä nyt jotain mielenkiintoisempaa työtä löydy. :D

marza
 
Kirpsakkaa pakkashuomenta kaikille!

Itsekään en ole toimertunut kirjoittelemaan taas pitkään aikaan, mutta lueskelemassa olen käynyt lähes joka päivä

Joulu meni paksusti syöden kummankin vanhemmilla, aattona kävi pukki, jota poika ei pahasti vierastanut ja lahjat oli kivoja kun niissä oli naruja :D mutta lahjaksi tuli siis vauvapulkka, Salama McQueen potkuauto, fisher pricen puhuva/opettava koira ja learning keys (eli toisin sanoen oon tulos jo nyt hulluks niistä biiseistä mitä ne soittaa :whistle: ), vähän vaatteita, lakanasetti, pari pottaa, läppälelu ja varmaan jotain muutakin, eli kauheesti kaikkee.. Ite söin suklaata parin vuoden edestä, ja kinkkua varmaan useamman kilon :LOL:

Uutena vuotena laitettiin poikanen unille kasin aikohin illalla mummilas ja sit lähdettiin miehen kans kavereiden luo vuodenvaihdetta juhlimaan. Oli kyllä kivaa, eikä krapulaka tuntunu ollenka niin pahalta ku yks päivänsäde tuli pomppimaan sänkyyn :) uuden vuoden päivänä poika sitte tajus et hän voi kävellä ilman tukiakin eli me liityttiinn itse kävelevien sakkiin päivää ennen 10kk ikää :heart:

Meillä menee kaikki suuhun, joku oli sitä kyselly... Kuten marzalla , meilläki saatetaan pyöritellä pitkän aikaa käsis jotain, mut sit salakavalasti jossain vaihees tutti tiputetaan pois suusta ja laitetaan suuhun mikä sattuu käsillä olemaankaan. Ehkä se joskus sitte vähenee...

Meillä saattaa olla muutto maalle edessä. Toisaalta se on tavoiteltu ratkaisu, saatais enemmän tilaa, ei tarvis kiroilla opiskelijanaapureita ja saatais poika sellaseen hoitopaikkaan mitä haluisinki, mut toisaalta ahdistaa, ku on taas kaks ja puol vuotta asunu melkein turun keskustassa ni ero tulis olemaan taas niin huima. Toisaalta oon kyl innostunu, jos saatais sellanen vanha hirsitaloprojekti, mut se on vielä niin haaveis, et ei parane liikaa intoilla.

Mites muuten töihin menevät, millasia hoitoratkaisuja teillä on? Kuka hoitaa lapsukaisen? Itte ollaan arvottu tosiaan tätä aika paljolti ni sen takia kiinnostaa. Unelmatilantees saisin ite kesäks sen verta hyväpalkkasen työn et mies vois jäädä virkavapaalle, mut se ei oo kovin todennäköistä.. :(

Päikkäreitä nukuttiin joulunaikaan olosuhteiden pakosta sisällä (ulkona yli -23) mut meillä pelastus oli mun porukoiden makkari, jossa oli about +16 lämmintä, ni siellä oli sopivan vilpoista. Poika nukku vaihdellen joku 1-2 tuntia sisälläki, et sit vaan laitoin kaksille päikkäreille, ku normaalisti, jos nukkuu ulkona 2,5-3 tunnin päikät, ni ei välttämättä nuku sit enää toisia.

Me on pikkuhiljaa koitettu nyt totutella normi-ihmisten ruokiin, eli poika on saanu makuannoksina tavallista rahkaa ja jogurttia. Suurta herkkua tuntuu olevan, mut eilen rahkasta tuli ainaki niiin pahan hajuiset ilmavaivat et oksat pois, mut ei maha ilmeisest kuitenka sattunu..

Sitte ei niin mukavaa asiaa mut kysynpähän kumminki, jos ahdistaa, niin älä välitä :) Miten synnytyksen jälkeiset menkat on teillä ollu? Mä päädyin tänään soittamaan lääkäriajan itelleni hormonikierukan laittoon ku menkat on ollu sellasia ettei uskalla kotoa poistua, vuoto ollu niin ylenpalttista.. :( ne tarjos sieltä kandiopetusaikaa jollon kierukan ois saanu ilmaseks, mut mä ilmotin et maksan mielelläni siitä ilosta et pääsen mun omalle lääkärille, sen verta jäi traumoja siitä kandiopetuksena hoidetusta synnytystapa-arvioinnista..

Anteeksi omanapaisuus, mukavaa alkanutta vuotta kaikille :)
 
Hellurei kaikille!
Eilen myö tyssit tultiin kotio miun vanhempien luota :) uutta vuotta juhlittii siel koko porukalla :) molemmat tyssit oli raketteja kattomassa yöllä :)
Emppu pääsee hienosti etenemään pepullaan :heart:
Vuoden ajattelin imettää,mitenhä se siirtyminen sitte? pitäskö kerrala lopettaa vai lopettaa päivä imetys ja antaa sit yöllä imutella..? Minniä imetin puoltoista vuotta. Se loppu silleen et Minni otti imun,vetäs,katteli muualle ja kohta sit taas,hetken mie sitä jaksoin ja sit sanoin et nyt tuli loppu,se tuntu jo iha ällöttävältä ja inhottavalta ku sillee kisko ja nitisti,jos imutetaan ni sit imutetaan :) viel imetys sujuu ainakii oikee miellyttävästi :)
Miulla ja Minnillä alko herkuttomat viikot maanantaina :) hyvin on sujunu vaikka mies miun nenän eissä kiusallaan juo limpparia ja muuta!!
Emppu kyl syö kaiken! Kaikkee pitää maistella!
Nyt vaipan vaihtoon!

t.Marsu ja tyssit
 
Nyt lyhyesti vaan omaa tilitystä:

Meillä on poika kieltäytynyt sekä pullosta että nokkamukista. Kahvikupista suostuu ottamaan välillä vesihörppyjä. Käytiin tämän takia tänään tk:ssa, ja otettiin nieluviljely, tulehdusarvot ja nestetasapaino.

Hermo meinaa mennä huolesta, kun on vielä kuumettakin eikä toinen juo. Jugurttikaan ei mene, mikä sinänsä on jo tod. huolestuttavaa. Terveyskeskuksen huonoa suomea puhuva lääkäri sanoi, että kaularauhaset ja nielurisat vieläkin turvonneet. Karmee tauti tää meidän pöpö :/ Tänään tulee jo viikko 39 asteen kuumetta. Selkeesti liittyy tohon tukkoseen nenään ja kipeeseen kurkkuun tuo juomattomuus, mutta minkäs teet, kuumelääkettäkin annetaan :(

:attn: Onko muilla ollut kovassa flunssassa pullolakkoja, ja eihän ne ole jääneet pysyviksi?

T.Huolesta sekaisin oleva Marais ja juomaton Leo 10kk
 
Moikkelis!

Pitkään aikaan minäkään en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa. Jospa sitä nyt ryhdistäytyisi.

Päiväunista Meillä nukutaan vielä kahdet unet. Yksillä unilla ei varmasti vielä tultaisi toimeen. Yhteensä paivällä nukkuu 2-3h.

PuhumisestaOlen huomioinut, että tyttö juttelee tosi vähän. Ei siis jokeltele kummemmin. Välillä sanoo väyväy, ja siinä se. Saas nähdä, mitä terkka sanoo neuvolassa kun viimeksi jo epäili, että onkohan tytöllä kuulossa vikaa, kun ei jokeltele! No, ehkä sitten aikanaan. Muutenkin tyttö vähän hitaammin uusia asioita oppii, ainakin kun vertaa teidän lapsiin.

Viola Onnea uudesta työstä! Tosi kiva, että saat aloittaa rauhalliseen tahtiin työnteon.

Jaksamisia kaikille sairastaville ja yökukkujille :hug:

Marais Tämä ei kyllä flunssaan liity, mutta meillä tyttö oli juomatta muutaman päivän kun teki hampaita. Ei suostunut juomaan nokkamukista eikä pullosta, soseitakaan ei kunnolla syönyt. Pahimmillaan joi ainoastaan 1dl vuorokauden aikana!!! Olin kyllä tosi huolissani, mutta alkoi sitten vähän ajan päästä taas syömään ja juomaan normaalisti.

Zoe-F Hyvät satsit teidän Roni vetää illalla! Oon kyllä joskus itsekin ihmetellyt, kun tyttö on syönyt ensin puuron ja siihen päälle vielä 2 dl maitoa, että miten ihmeessä pieneen ihmiseen mahtuu niin paljon tavaraa. Voitais kans koittaa tota, et lisäis illalla puuron määrää ni ei vältsist yöllä heräis syömään. Tyttö herää siis tossa viiden aikaan ja juo vajaat 3dl maitoa, että ihan selvästi nälkä on.

Agda Mulla menkat on itseasiassa paljon helpommat nyt lapsen saannin jälkeen. Ennen lasta, kärsin tosi kovista kuukautiskivuista ja vuodin kuin seula! Nyt menkat on tosi säännölliset ja kivuttomat, eikä kestä kuin korkeintaan viisi päivää. Onneksi näin.
Mitäs sulla siinä synnytystapa-arviossa kävi, jos saa kysyä?

Päksy Aiotko siis lähteä jo ensi tiistaina töihin? Aika nopealla varoitusajalla ilmoittivat, että töihin pitäis tulla!

Meillä ryömitään jo ihan tosi sukkelaan. Selän kun kääntää niin tyttö on jo kerennyt kissan ruokakupeille tai kissanhiekkalaatikolle. Kävely sujuu taaperokärryillä aika hyvin. Pitää kyllä olla takana varmistamassa, kun ei tuo tasapaino ole vielä hyvä. Kävellessä siis pysyy tosi hyvin pystyssä, mutta kun vauhti pysähtyy niin alkaa horjua. Tyttö ei vieläkään osaa nousta istumaan saatikka sitten seisomaan. Lattialla ollessa yrittää nousta tukea vasten polviseisontaan vähän vaihtelevalla menestyksellä. Hassua, miten eri tahtiin lapset oppii asioita, toiset jo kävelee ja toiset vasta oppinut ryöminään.

Kävin viikonloppuna heittämässä parit yövuorot. Sattuikin hyvään kohtaan tuo työnteko, sillä meidän pesukone hajosi. Käytiin tänään ostamassa uusi. Sinne meni ne rahat!
Mies ei saanut viikonlopun aikana tyttöä nukutettua. Tyttö kävi vasta puolilta öin nukkumaan kamalan itkun kera. Sunnuntai-iltana kun itse tytön nukutin, niin sujui ihan ilman ongelmia. Onko muilla tälläistä, että ainoastaan äiti kelpaa nukuttajaksi?

No tulipahan taas tarinoitua. Varmasti jäi vielä jotain kommentoimatta.



 
Aplo, en luvannu mennä vielä ens viikolla, koska meillä ei oo vielä ees paikkaa mihin lapset hoitoon viedä. Vaikka ehkä meen isä vois olla hoitajana, mut kun en oikeen siihenkään lämpee. Mun mielestä isovanhemmat isovanhempina ja hoitopaikka sit erikseen. On sit kivampi viedä joskus illalla jos tulee tarve, kun mieskin tekee yövuoroo ja pitkää päivää. Niin ja ymmärsi se työnantajakin sen, et mulla ei paikkaa oo ja haluun ensin tutustuttaa lapset sinne uuteen paikkaan ja itteni siihen et töihin oon menossa. Mut puhuttiin et aikasintaan seuraavalla viikolla pääsisin jos silloinkaan. Riippuu toki ihan hoitopaikasta ja musta :D

Oon kunnalle täyttäny päivähoitohakemuksen ja joku paikka niiden on tarjottava, mut katotaan mikä. Ihanne ois saada ainakin isompi pv-kotiin. Ihan pienet täällä laitetaan pph:lle, joskin oon kuullu vaan negatiiviseen sävyyn kunnan pph:sta. Meillä oli lapset aiemmen yksityisellä ja olikin aivan ihana hoitaja, mut nyt se on 15km väärässä suunnassa.

Mä oon alkanu tekee niin nukuttamisen kans et mies saa vuorollaan viedä sänkyyn ja ihan hyvin on neiti asiaan suhtautunu. Mut taitaa ollakin aikamoinen isintyttö. Konttii naama naurussa vastaan ko iskä tulee töistä :heart:

Zoe, komiat on tosiaan annokset mitä illalla Roni syö.

Marais, toivottavasti Leo pian paranis ja alkais taas juomaan ja syömään. Se on kyllä kauhee huoli, kun ei sille asialle oikeen mitään ees ite voi :hug:

Tuosta sukkelasta liikkumisesta tuli mieleen, et meillä neiti kaatanu muutaman kerran koiran vesikupin laninaatille ja kynnyksen väliin. Ollaan just tehty keittiöremontti ja kai se lattian uusiminen on pian taas edessä kun litra tolkulla vettä menee väleihin. Vielä ollaan saatu nopsaan kuivattua ja lattia näyttää hyvältä. Muistikin siinä on paranutu siten, et muistaa nostaa koiran kupin ylös ennen kop neiti kerkee paikalle. Sitä kuppii on vissiin niin kiva paukuttaa lattiaan.
 
moikka

Marais: Itse käväs kans mielessä että joko teillä on ylähampaat. meillä niitä tässä joulun alla tyttö teki ja ei huolinut nokkamukia.. pulloa pyöritteli ihan ihmeellisesti suussa. Ainoa mistä maito kelpasi, oli tosiaan muki tms..
Paranemista kovasti pojalle!! :hug:

Zoe: Meillä kans Jenna vetää sen n. 2dl puuroa pilttipurkin hedelmä/marjasosetta jos en oo kehannut soppaa tehdä ja nukkumaan mennessä n.1dl maitoa :eek: en voi käsittää mihin mahaan se syö kun muuten suht pieni ruokainen. Mut puurosta on aina tykännyt :D huvittaa kun pikku neiti vetää enemmän ilta ja aamupalaa kun isoveli :whistle:

Adga: Täällä itseasiassa vasta ensimmäisiä menkkoja viedään synnytksen jälkeen... ja suht normaaleilta vaikuttaaa ainakin nämä ekat.

Meillä ihan hiljattain aloitettiin tutustua pottaan ja joka pv tulee useammat pisut =) tulis vaan aina käytettyä..

On muuten inhan kuulosta kun Jenna viimein ne ylähampaat sai, niin kun narskuttaa hampaita vastakkain!! mulla juoksee kylmätväreet selkää pitkin ja puistattaa :eek: :whistle:

Päksy: Onnea työstä! Toivottavasti saatte mieleiset hoitopaikat!
Meillä typy ei ole vielä onnistunut kaatamaan koirankuppia vaikka kerkeekin sille ennen minua.. liottaa käsiään niin nätisti siinä ettei kuppi mene nurin :LOL: poika taas oli oikein ekspertti kerkeämään kupille ja nakkaamaan sen nurin.. tai jos ei kaatanut niin uitti iskän kengät ;)
Suuhun Jennalla menee IHAN KAIKKI! :| olipa kyse roskista, koiran tai kissan nappuloitsa tms. niin takuulla saa kaivaa suusta jos ei kerkeä kädestä pois ottamaan. saas nähdä kun lumet sulaa että mitä kaikkea kiva pihalta löytyy :x Tässäkin ovat taas ihan erilaisia esikoisen kanssa. Poitsu ei kovin paha ollut mitään suuhun laittamaan eikä romuaan kirjahyllyillä jne.. toki tais parit kivet maistaa mutta ei ollu sen juttu ;)


 
Tapaaminen Oulussa lauantaina 13.2.2010?

(Kopioi siis tämä lista omaan viestiin ja lisää vain omasi perään).


Kaa
Viola
Danjuska
Cattitude

Olispa mukava päästä treffailemaan teidän kanssa. Viikonloppuna varmaan kaupungissa on monet paikat aika täynnä. Mikähän olis sopivan rauhallinen ja lapsiystävällinen paikka?

Meidän "pikkuinen" on kans liittynyt kävelevien joukkoon. Jouluaattona otti ekat askeleet itse. Kehitys tuon liikkumisen suhteen on ollut tosi hurjaa. Poika lähti vasta noin kuukausi sitten konttaamaan. Sitä ennen tosin käveli jo tukea vasten. Nyt noustaan jo tukea vasten tosi nopeasti ja lähdetään menemään. Selvästi tuesta irrottamisessa on iso kynnys, näkee että mieli tekis, mutta ei ihan uskalla. Portaita poika myös kiipeää jo vauhdilla. Onkin pitänyt opetella portin käyttö, ettei pääse livahtamaan yksin portaisiin.

Meillä on kans nukutettu omaan sänkyyn niin, että pienistä kitinöistä ei mennä hyssyttelemään. Oon yrittänyt katsoa kellosta aikaa noin minuutin, että sen aikaa saa itkeä vähän kovemminkin ennen kuin menen rauhoittelemaan. Ja välillä rauhoittuukin itse nukuumaan siinä ajassa. Tosi kovaan itkuun tietysti reagoidaan heti. En usko, että tuosta saa traumoja. Nyt meillä on nukahtaminen hankaloitunut, kun pinniksessäkin pitää harjoitella tuota nousemista. Välillä saa tosi monta kertaakin käydä laittamassa takaisin makuulle, mutta jospa tää vaihe menis jossain vaiheessa ohi.

Tsemppiä kaikille huonosti nukkkuville! Meillä ekat seitsemän-kahdeksan kuukautta oli ihan hirveitä, yöllä herättiin 5-10 kertaa. Nyt on ihan itsekseen tullut kahden heräämisen öitä viimeiset pari kuukautta. Yks yö jopa oli vain yhdellä heräämisellä, mutta se oli toistaiseksi ihan yksittäistapaus. Oon yrittänyt antaa ekalla heräämisellä vesipulloa ja vasta kolmen jälkeen maitoa, mutta nyt muutamana viime yönä ei oo vesi yhtään kelvannut. Yöunet on meillä 11,5-13 tuntia ja nyt onkin alkanut näyttää siltä, että päikkärirytmissä vois siirtyä yksiin päikkäreihin. Aletaan ainakin testailemaan.

Minä ajattelin olla hoitovapaalla vielä kesän yli ja ens viikolla aloitellaankin pojan kanssa avoimen päiväkodin perheryhmässä. Saapa nähdä minkälaista siellä on. Onko kenelläkään kokemuksia?

Toivottavasti saadaan tuo tapaaminen järkättyä tänne pohjoiseen!

-Cattitude
 
Tapaaminen Oulussa lauantaina 13.2.2010?

(Kopioi siis tämä lista omaan viestiin ja lisää vain omasi perään).


Kaa
Viola
Danjuska
Riksu

Hei taas pitkästä aikaa. Joka päivä on tullut käytyä tekstit lukemassa mutta en tiiä mikä on kun niin laiskasti tulee kommentoitua.

Kovia sairasteluja oli ollut Minealla ja Marais´lla taitaa vielä tauti olla päälläkin. On varmaan tosi raskasta, jaksamisia. Meillä kun on ollut sairas eikä ole suostunut poika syömään/juomaan niin kurkku on ollut ihan punainen ja siis varmaan tosi kipeä. Ollaan annettu Pronaxenia muutaman päivän kuuri ja se on tepsiny. On pitempivaikutteinenkin kuin parasetamoli niin ei tarvi antaa kuin 2x/pv.

Päiväunista: meilläkin mennään vielä kaksilla n. 1-1.5 h kestoltaan.

täälläkin menee kaikki tavara suuhun :headwall: :headwall:

Menkkoja ei ole täällä vielä näkyny ollenkaan. Mutta tosiaan imetän vielä ja syön minipillereitä. Vaihdan sit takaisin ennen synnytystä käyttämiini pillereihin kun imetys loppuu niin josko ne sit alkais kanssa? Onko muuten muita joilla ei ole vielä alkanu???

Töihinpaluu mulla edessä huhtikuun alussa. Kyllä ristiriitaisia tunteita herättää. Toisaalta haluaisin olla vielä kotona, koska olis enemmän aikaa pojalle ja näkisi hänen kehittyvän. Toisaalta tuntuu että kohta en enää saa ihmisiä kattottua silmiin kun niin oon erakoitunut. Varsinkin nyt kovien pakkasten aikaan kun jökötetään vaan päivät sisällä |O
Mutta mies jää 5 kuukaudeksi pojan kanssa ja päivähoitoon meno on meillä edessä vasta elokuussa.

Me siirrettiin Kalle joululomalla omaan huoneeseen nukkumaan. Tuloksena poika herää 1-2 kertaa yössä, mutta me ei enää herätä hänen unessa tapahtuviin äkinöihinsä. Ja ekan kerran herää siinä 4 maissa, eli nukkuu 20-04 putkeen. Vielä kun tietäis miten tuon 4 heräämisen sais pois niin heräis vain 5-6 maissa syömään. Voimia niille joilla vielä on yöt taistelua, tuo unenpuute on ihan karseaa!!!! Nyt kun vielä joskus on huonoja öitä niin niitä on vielä vaikeampi kestää kuin ennen kun on tottunut parempiin öihin. Ehkä pitää kasvattaa iltapuuron määrää niin kuin jotkut on tehneetkin niin jospa sit riittäis unta vähän pidempään.

Korvien haromisesta: Mies kertoi että työkaverin perheessä oli joskus muinoin lapsi kanssa haronut korviaan kovin. Syynä oli yllättäen ollut se, että hiukset oli jo niin pitkät että alkoivat kutittaa korvia :LOL: Meillä nimittäin Kalle oja en tehnyt jo jonkin aikaa samaa ilman että olis korvatulehdusta tai että tekis hampaita.Eilen leikattiin sitten ensimmäisen kerran Kallen hiukset kun alkoivat jo mennä silmille.

Ihanaa, nyt pitäis pakkasten kohta loppua. toivottavasti tämän talven kylmä jakso oli tässä. Muuten hajoaa pää, jos vielä tällainen "karanteeni" on edessä.

Riksu ja Kalle
 
Tapaaminen Oulussa lauantaina 13.2.2010?


(Kopioi siis tämä lista omaan viestiin ja lisää vain omasi perään).


Kaa
Viola
Danjuska
Cattitude
Riksu

Olipas Cattitude nopsa. Tässä tämän hetken tilanne.
Jos ei muuta paikkaa löydetä niin meillekin voi tulla. Tosin meidän 80 neliön kämppä on tosi pieni kun on vielä kahdessa kerroksessa.
 
Moi,

Taas on ollut vähän väliä palstailussa, kun poika on ollut edelleen kipeä. Vaikka kuume laski ja vauvarokko meni, niin selvästikään ei ollut vielä oma itsensä. Ei jaksa kauheasti leikkiä (vaikka yleensä viihtyy pitkiäkin aikoja omilla tutkimusmatkoillaan ja lelujensa parissa) ja yöllä heräilee tuskaisena lähes joka tunti. Eikä edelleenkään syö, joten Marais, jaan tuskasi ja huolesi tuon asian suhteen. Tsemppiä teidän Leolle! Ootko saanut lääkäriltä kuumetta alentavaa Pronaxenia? Se auttoi kuumeeseen ainakin meillä.

No, uskottelin vähän aikaa, että hampaat vaivaa varmaan, kun lääkäri sanoi, että kaiken pitäis olla ok. No, tänään käytin (onneksi) yksityisellä korva-, nenä- ja kurkkulääkärillä, joka totesi heti, että rauhaset on kurkusta hyvin turvonneet ja kurkku todella peitteinen. Angiinatesti nega, mutta jokin muu streptokokki ilmeisesti vaivaa. Täällä siis yksi onnellinen antaa nyt innoissaan antibiootteja ja odottaa, josko poika paranisi. :D Pulitin 112 euroa, mutta ihan sama sille. Ja onhan meillä vakuutuskin.

Onnea päksylle ja Violalle työpaikasta! Aika hienoa, että töitä tarjotaan. Itselläni pienen pieni haikeus, kun tietää, ettei pitkään aikaan vielä "pääse" töihin, mutta toisaalta ihana olla kotonakin. Aikansa kutakin. Niin ja päksyn tyttö kävelee, aika makeeta! Onnea siitäkin! Outiuksellakin taidettiin ottaa ensiaskeleet, hienoa! Meillä poika alkanut nyt nousta itse tukea vasten ja ottaa muutamia sivuaskelia, kun on sopivankorkuinen taso tukena. Sitten nousee jo itse lattialla istumaan, ihana reipas poika :heart: Vaikka vähän jo mietitytti, että hidastuukohan motorinen kehitys tuon kuukauden kestäneen sairastelun takia. Meillä ryömitään edelleen kovaa ja konttaakin välillä, mutta ei paljon.

Kiitos kaikille tsempityksistä, kyllä tässä jaksellaan jo taas melko hyvin. Univelkaa saa nukkua taas viikonloppuna pois. Enkä oikeastaan koe, että joulu oli kurja. Se nyt meni vaan niin.

Upupa taisi kysyä raskausviikoista. Taitaa olla 20. menossa nyt, ellen väärin muista. Ei pysy yhtään perässä. Piti kommentoida myös tuota pääsykoeasiaasi: sosiaaliala kuulostaa hurjan mielenkiintoiselta. Mun yks ystävä valmistuu pian sieltä ja on kyllä tykännyt kovasti. Tsemppiä!

Zoe: kiitos vinkistä, pitäneepä kokeilla lisätä puuron määrää iltaisin. Jospa nuo kiinteät alkais taas maistua, kun saadaan pienen kurkku kuntoon. Jännä kyllä, että myös meillä maistuu puuro, vaikka mikään muu ei menekään alas tällä hetkellä. Ai niin, paitsi riisimurot: niitä meidän poika söis pinsettiotteen opittuaan vaikka koko ajan. :D Laitan aina vähän lautaselle niitä ja siitä poika natustaa niitä.

Riksu: onpa Kallella ihanan pitkä tukka verrattuna meidän poikaan (jolla siis ihan valkoisia haituvia vaan). Nimim. itsehän olin kalju vielä vuoden iässä, samoin mies. Ja nyt on pitkä ja tosi paksu (liiankin pitkä!) brunette tukka, minulla siis. Eli eiköhän se kasva:D

Danjuskalle onnea menkoista. :flower: Kuumeillaanko teilläkin? ;) Jännää tuo pottailu. Meilläkin pissaillaan, mutta kakkaa en ole vielä saanut pyydystettyä. Pitäis olla ahkerampi vissiin itsekin.

Nyt mukavaa viikonloppua kaikille. Tämä äiti lyö jalat kohti kattoa ja lukee eilen tulleen MeNaiset ja Vauvan. Mies tuli juuri sopivasti töistä. :)
 
Outius Meillä on sama istuin. Miksi se on huono? Vie aika paljon tilaa selkämenosuuntaan, mutta vaikuttaa tukevalta ja turvalliselta. Ja lapsen saa nopeasti siihen istumaan. Eimitään valittamista. Päätukeakin saa nostaa lapsen kasvaessa ja monia istuimia ei saa laitettua kumpaakin suuntaan,miten haluaa. Siksi päädyimme tuohon istuimeen...

Onnea kävelemään lähteneille! Aika hurjaa vauhtia lapset kasvaa!!

Kävin tänään työhaastattelussa ja ne kysyi siellä, onko lapsella hoitopaikkaa. No ei ole ja he varoittivat, että on aikamoiset jonot, eli alappa laittelemaan hakemuksia hoitoon. Voi mennä ohi työpaikat. No kotona rupesin miettimään, etten kyllä ole valmis laittamaan poikaa vielä päiväkotiin tänä keväänä. En ainakaan ennen maaliskuuta. Ihannetilanteessa saisin olla kotona syksyyn asti. Joskus loppukeväästä laitan hoitopaikkahakupaperit sisään ja nyt pyrin tekemään jotain keikkoja silloin tällöin. En voi jättää poikaa vielä kokopäivätarhaan. Mies on niin paljon poissa, että emme voi mitenkään edes järjestellä pojan päiviä lyhyemmiksi.

Upupa
Olen suunnitellut kanssa hakevani yliopistoon tänä vuonna. Ajattelin hakea sosiaalityöhön. Minulla se kirja ja olen joskus lukenutkin kouluaikoina sen. Olisi tosi ihana päästä lukemaan sosiaalityötä! Pitää pyytää kirja takaisin, kun on lainassa kaverilla.

Meillä on joku ihme unikausi menossa. Poika nukkui eilen kolmet päikkärit ja yöunet klo 20-9.30! :eek: Aika pitkät unet.. Mutta kiva näinkin päin välillä.

Hyviä viikonloppuja kaikille!
 
Mimmukka Yhessä moottori-nimisessä lehdessä oli testi turvaistuimista ja kaukaloista. Ainoastaan turvakaukalot saivat hyviä arvosanoja. Turvaistuimet saivat vain tyydyttävää, välttävää tai heikkoa. Eli täydellistä turvaistuinta ei olemassakaan.

Eiköhän me tuolla Britaxin istuimella pärjätä.
 
Tuohon istuin keskusteluun...
Onhan se niin että kyllä pieni ihminen on aika heikoilla jos oikeesti tulee kunnon kolari, on istuin millanen hyvänsä. Noita samoja testejä katsellu ja kai niihin on jonkin verran vaikuttanu myös niiden testaajien mielipide... Ei toki törmäystesteihin. Mut jostain luin kyllä et suositellaan (ainakin istuin valmistajat suosittelee) kilovälin olevan esim 9-18 eikä 9-36 tms. Onhan se tietty pienemmässä tilassa se lapsi siina pienemmässä eikä ehkä pääse liikkumaan sivuttaissuunnassa niin paljon kuin isommassa. Ehkä??? tiä häntä sit.
Mut jos kuitit on tallessa ni eiköhän vaihto onnistu, jos kerran käyttämätön. Vaikka millä sen pystyy todistamaan, jollei niissä oo kiinni jotain lappuja.

Onnea tukea ja ilman tukea kävelämään lähteneille, sekä muita uusia taitoja oppineille.

Meillä neidillä on nyt sit jo neljä hammasta. Eilen huomasin, et toinenkin ylähammas oli tullut läpi.

Toivottavasti pienet pian parantuis :hug: Meillä oltu nyt terveenä ja mietinkin sitä kuinka mahtaa käydä kun hoidot alkaa. Meillä onneks ei joka viikko oo ihan täys kun miehen vuorot menee niin, et kahdes viikos on 8 työpäivää.

Mimmukka, kyllä kunnan/kaupungin on hommattava teen pojalle hoitopaikka kahdessa viikossa, jos saat töitä. Se on lailla säädetty homma. Eri asia tosiaan ootko valmis pientä viemään hoitoon ja missä päin kaupunkia hoitopaikka on. Täällä on useempi muukin jolle hoitoon vienti ei ihan helppoa oo :whistle:

Riksu, meillä myös neiti haroo korviaan, mut ilmeisesti on niitä hampaita tulossa, koska sormetkin on koko ajan ikeniä syyhyttämässä. Niin ja aivan varmasti hiukset myös kutittaa ja onhan ne aika kivat lerputtimet ja niitä siis kiva hiplata :LOL:

Myös täällä suuhun menee ihan kaikki. Välillä tyttö kulkee suu käyden ja kun saan saaliin suusta, ni ties mitä puupalikoita puukopasta suu on ollu täynnä.

Rauhallista viikonloppua kaikille!
 
Päksy Sanoinkin niille haastattelijoille, että olen ymmärtänyt, että niiden pitäis kahdessa viikossa hommata paikka kiireellisissä tapauksissa. Ne sitten siinä vähän siihen sävyyn sano, että niin kiireellisissä, esim heidän asiakasperheensä on joskus saattaneet jollain lausunnon avulla saada hoitopaikka nopeasti. Ajattelin heti tietenkin, että no, oon ymmärtänyt väärin, kun kyseessä oli kaksi johtavaa sos.työntekijää. Ne anto vielä vinkin, että vie paprut suoraan pk-johtajalle, niin se saattaisi nopeuttaa prosessia.. Mun pitää vielä miettiä tätä tilannetta kyllä. Tobias on toisaalta reipas ja avoin poika, joten hän varmasti pärjäisi, mutta mites minä pärjään. Toisaalta se hetki, kun lapsen hoitoon joutuu viemään on suurimmalla osalla edessä ja varmasti aina todella vaikeata. Mielenkiinnolla odotan teidän työhönmenevien kokemuksia, jotta itsekin rohkaistuisi ja rupeaisi luottamaan muiden ihmisten ja oman lapsen pärjäämiseen... :whistle:
 
Meillä on semmoinen istuin autossa, että mielestäni ei ole pään sivuilla tarpeeksi tukea. :/ Ja poju nukkuu siinä pää retkottaen eteenpäin. :/ Nyt en muista merkkiä, saatiin siskolta käytettynä, täytyy katsoa papereista... En tykkää siitä yhtään.

Kahdet päikkärit nukutaan yleensä. Sekä sisällä että ulkona ja autossa, kaikki käy, mutta kesken siirtyminen johonkin paikkaan herättää kummasti! Eli jos olen ulkona rattailemassa ja astun kauppakeskukseen, herää heti. Samoin autosta tai rattaista siirtäminen sisälle herättää.

Yöt on alkaneet olla aikas perhepetiä. Ja tissille heräilyä. Poju ei viihdy valveilla ollenkaan omassa sängyssä. Laitan sinne kyllä melkein joka yö, kun on sikeässä unessa. Nukkuu siellä alkuyön, mutta samasta sängystä herätään aamulla kaikki. Musta ei kyllä taida koskaan olla siihen, että laitan omaan sänkyyn itkemään.

Nenä vuotaa, jännitän meneekö korviin. Kaksi antibioottia syöty korvatulehduksiin vähän aikaisemmin ja toista kertaa annan nyt homeopaattista "lääkettä". Vielä ei ole korvat olleet jälkitarkastuksissa ok. Seuraava tarkastus on ens maanantaina. Poju ei oireile korviaan kuitenkaan.

Mun menkat on olleet raskauden jälkeen aivan järkyt! Pahimpana vuotopäivänä laitan tamppoonin ja yösiteen, niin uskallan olla kaksi tuntia maailmalla. |O Mä en tajua, miten mä ikinä näin voisin palata työelämään, kun olen raksalla hommissa ja siellä on wc:t yleensä mitä ne nyt on. Joko niitä ei ole tai ne on ihan karmeessa kunnossa. :x

Maitotuotteita
harjoitellaan. Pieni lusikallinen luomupiimää tai muutama raejuuston murunen otetaan päivässä.

Meillähän ei ryömitty ollenkaan. Istuttiin vain ja ihmeteltiin. Sitten tulikin konttaus, vaikka luulin, ettei sitäkään tule. Saman ikäinen sukulaispoika taas ryömi, muttei kontannut. Että niin erilailla kaikki kehittyy. Nyt on alettu nousta seisomaan kaikkea vasten. Ja mennään mukkelismakkelis päälleen... Kissan hiekkalaatikko ja kissan ruoat käydään mullaamassa moneen kertaan. Ja mun tekisi mieli ottaa raivelista kiinni, argh. Mutta ehkä pöpöt on hyväksi? :D Toki pestään käsiä joka kerran jälkeen, huokaus! :kieh:

Poju on ollut koko ajan melkoisen sihtikurkku. Kyökkii ja kakoo kaikkea vähänkin mökkyläisempää. Vain hienot samettiset soseet uppoaa kauniisti! Vasta yhtä sormiruokaa on kokeiltu, vesimeloonia. Syödäänpäs monilla jo paljon! Meillä menee ruokaa silloin tällöin koko pieni purkillinen. Monesti kuitenkin jää vajaaksi. Me taidetaan olla liiaksi rintamaidolla... Täytyy varmaan yrittää pikku hiljaa muuttaa painopistettä enemmän kiinteään.

Ai niin, ja 10 kk mitat: 76,6cm/10,7kg
 

Yhteistyössä