Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

Huomenta!

Meillä yöt rauhottunu. Nyt oon saanu tytön omaan sänkyyn nukkumaan ja ymmärätämään ettei tunnin välein tartte herätä tissille :D
Meillä syödään iltapuuro 19.30 ja sit vielä unitissi 20.30-21. ja viimeyönäkin heräs ekan kerran vasta 02, söi ja nukku 06 asti. Sit vielä jatko unia puol kasiin meen sängyssä. On vissiin tuo liikkuminen jo vanha juttu et voi taas nukkua.

Cattitude: se riisi voi sit kovettaa vatsan vauvalta, et paljon nesteitä ainakin kannattaa antaa. Meillä meni siitä banaani-riisipuurosta vatsa kakka ihan kovalle. Luumu kyllä auttaa meillä asiaan.

Marza: mä oon ihan samanlainen, et muka tällä viikolla voi vielä herkulla jos vasta ens viikolla alottaa... :LOL:

Oon myös ollu painonvartijoissa ja saanukin painoo aikanaan pois 15kg. Siihen samaan ois nyt sit matkaa 20kg. Kävin vaa'alla ja kauhukseni huomasin et paino oli noussu jokusen kilon :eek: Jotain on siis tehtävä. Jätettävä ainakin suklaat ja muut herkut toooosi paljon vähemmälle.

Vihvi: kyllähän se vauvan rytmi niiden ruokailuiden ympärille rakentuu. Kyllä puolivuotiaalle jo se 5 ateriaa päivässä suositellaan, jos on alotettu ajoissa nuo kiinteät. Toisilla vauvoilla vaan paino nousee enemmän ja toisilla se on rauhallisempaa. Ja onhan ne kiinteet sit aina siitä maitomäärästä pois. Ei vauvat yli tarpeensa kyllä syö. No mut teet niin kuin susta ja vauvasta hyvältä tuntuu.

Nyt on lähettävä viemään esikoista kouluun kun vettä tulee ihan maahan asti
 
Heipähei!

Neuvolakuulumisia:

Pituus: 68cm
Paino: 8950g
Pipo: 42,3

Venla on ollut viikon verran flunssassa, nyt näyttää alkaneen toipumaan. :)

Nukkuminen: Meillä tyttö nukkuu pinniksessä ihan meidän sängyn vieressä. Aamulla/aamuyöstä siirtyy viereen, näin on saatu unia hyvin jatkumaan pidemmälle, koska aamuisin hän haluaa tuttia suuhun ja nukkumis asennon pitää olla just eikä melkein. ;)

Tyttö viihtyy tosi hyvin hyppykiikussa, on niiiiiin suloinen kun hypyttelee siinä.. :D Me ollaan n.kerran päivässä pidetty tyttöä siinä sen minkä viihtyy.

Niinu&Venla 6kk 1vko
 
Marais: Meillä pojat alkaneet pottailla 7-kuisena. Toiselle tuli vuoden iässä kausi ettei millään potalle ja silloin se jätettiin kokonaan, mut kun taas alko kiinnostaan ni sit jatkettiin. Vaippojen kulutus väheni huomattavasti pottailun myötä. Molemmat olleet kuivia ennen 2v. Nyt aattelin tän kolmannenkin kanssa alotella siinä vaihees kun hyvin istuu itekseen.
Meillä käytössä se baby björnin matala peruspotta.

Sit kysymys teille mammat: Ootteko jo aatellu turvaistuinta? Millanen? milloin?
Tietty myös täytyy osata istua, mut aattelitteko mennä kaukalolla vuoden ikään vai siirtyä istuimeen jo aiemmin? Onko teillä jo merkki mietittynä valmiiks. Nää on hirveesti kehittyny siinä viidessä vuodessa kun viimeks isuinta ostettiin.
 
Huomenta!

Vitsit mä nauroin tuolle maraisin kommentille no niinku 15 suklaapalaa, tai oikeastaan koko levy..." Ja punaista näytti kaikki liikennevalot mulla ruuan kohdalla, eli tais tulla (taas) tänään liikaa rasvaa ja kasviksia olematon määrä! :LOL: Mä oon saanu nyt pari päivää kaikki pallukat vihreiksi, eikä ole nälkää tarvinut nähdä. Perjantaina vedin illalla pizzan ja siitä yks pallukka sanoi, että kovia rasvoja on nyt liikaa.. Kauheinta on just toi, että kun syö jotain suklaata tai pullan, niin sitä on tosi ikävä lähteä etsimään listoista ja laittaa ylös.. Mutta oon yllättyny positiivisesti siitä, että kun söin viikonloppuna mustikkapiirakkaa, niin ei se romuttanutkaan mitään.. Kaikki pallukat oli silti vihreinä!

Mua motivoi tällä hetkellä se, että ollaan ehkä menossa joulukuussa jonnekkin etelään, jos rahat antaa myöten, joten haluaisin pukea bikinit siellä päälle. Joululahjana hoikka ulkomuoto olisi ihan ykkösjuttu! Kiloklubin mukaan menee siis tuo 15 viikkoa, että on toivepainossaan. Aikamoinen työ, mutta jouluna sitten kaduttaa, jos on herkutellut koko syksyn...

Vihvi Meillä neukkatäti taas sanoi, että voi ottaa iltapäivämössön jo mukaan, kun 5kk neuvolassa poika söi aamupuuron, päivämössön ja iltapuuron. Nyt Poika syö aamupuuron, liharuoan, vihannesruoan, hedelmämössön ja iltapuuron. Maitoa taas ei suostu juurikaan juomaan päivisin pullosta ja sitä oon miettiny, että mitenhän paljon vauvan pitää vuorokaudessa juoda maitoa? Poika haluaisi syödä vaan mössöjä.. Annan aina aterian päälle hörpyt maitoa mukista, kun ei tuttipullosta halua syödä, kuin aamuisin... Pojan paino on nollakäyrällä, vaikka ei liiku vielä, mutta syö useaan otteeseen..

päksy79 Katselin noita turvaistuimia, mutta en oikein tiedä, minkälainen olisi hyvä.. Olis aika kiva vaihtaa turvakaukalo istuimeen, mutta pitäisi taas perehtyä niihin. Pitäisi olla kai sellainen, joka olisi selkä menosuuntaan päin, niin se olis turvallista, mutta ne on yleensä telakallisia, mitä meillä ei ole ja ne on tosi kalliita.. Minkälaisia istuimia muut on ajatelleet?



 
Zoe-F
Mimmukka81
Lapsen ikä--------Äidinmaidonkorvikkeenmääräml/vrk
3 - 5 kk----------700 - 1200 ml
5 - 6 kk----------700 - 1000 ml
6 - 8 kk----------600 - 800 ml
8 - 10 kk---------600 ml
10 - 12 kk600 ml
 
Kaa
Turvaistuin: olen katsellut Britaxin Hi-Way -istuinta sekä muutamia muita ihan päälispuolisesti. Tarkoitus on ostaa selkä menosuuntaan laitettava istuin, joka mahtuu automme takapenkille. Ulkonäkökin hieman merkkaa, mutta ei suuremmin. Turvallisuus on kaikkein tärkein, hintakin katsotaan sitten vasta kun mieluisa istuin on löytynyt. Meillä poika ei kohta enää pituutensa puolesta mahdu kaukaloon, joten uutta istuinta olisi katseltava tässä syksyn aikana. Meillä on nykyään Gracon telakallinen kaukalo, joka on ollut todella kätevä. Alkaa vaan olla pirun painava kannettavaksi autoon... näillä onnettomilla lihaksilla. :ashamed:
 
turvaistuimista: meillä on Brio Zento istuin ostetti esikoiselle ja kun tulee sen aika että ninni kasvaa yli kaukalon niin Ninnille siirtyy tuo istuin. Esikoiselle ostetaan sit uus istuin. ja minä olen tykänny tuosta turvaistuimesta. Kun se soveltuu jo niin pienelle. Turvaistuimien edellytyksenähän on että vauvan pitäisi osata istua ennen kun sitä voi siihen siirtää. Ja tuon saa selkä menosuuntaan ja vähän makaavampaan asentoon. soveltuu pitkään. Laitanpa linkkiä vielä tuosta

http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=2161

 
ainiin ja pottailuun: Mie oon kyllä sitä mieltä että joo kyllä puolivuotiasta ja vähän vanhempaakin voi kokeilla pottailla, mutta se on lähes turhaa. Lapselle tulee siinä vuoden iässä se että se ei suostukkaan potalle. En oo pahemmin kuullu ettei näin olis käyny. Ja sitten jossain vaiheessa kuitenkin ennen 2 vuoden ikää lapsi kiinnostuu itse pottailusta ja siihen tarvitaan aikuista kovasti kannustamaan (ei painostamaan) pottailemaan. Ne jotka ovat saaneet lapsensa vaipattomaksi vuoden ikäsenä ovat tehneet kyllä TODELLA kovasti töitä että tähän tulokseen ovat päässeet. Ja ihmettelen suuresti miten he ovat sen tehneet. Muistetaan kuitenkin että jokainen lapsi on yksilönsä ja vielä 4-5 vuotiaatkin liikkuvat vaipoissa. Esikoiselta on saatu vaipat pois kuukauden päälle 2v.
 
Heippa!

Aloitin eilen hydrobicin laihduttamisen avuksi. Sen pitäis olla tosi tehokasta ja ennen kaikkea se on kivaa. Se on vielä tosi hyvään aikaan, 20.30-21.15. Meillä kun ei nyt käy päinsä et menisin johonkin jumppaan tms. alkuillasta kun mies on aina raksalla. Mutta tuo hydrobic on sen verran myöhään, että mies ehtii oleen raksallakin ja tuleen kotiin siks kun mä lähden. Ja huippua on myös se että lapset ovat nukkumassa kun tuun kotiin, eli saan yhden nukuttamisvapaan viikossa. =)

Pottailua en varmaan aloita ennen vuoden ikää. En oikein näe sille tarvetta. Esikoista istutettiin pottaan vähän ennen vuoden ikää, mutta poika ei ilmiselvästi vielä ollut valmis siihen touhuun, joten annettiin asian vähän aikaa olla. Tuossa 1,5 vuotiaana aloin sit uudestaan laittaan poikaa potalle ja tällä kertaa poikaa itseäänkin kiinnosti pottailu. Nyt poitsu on siis 2 v 3kk ja päiväkuiva. Ainoastaan öisin pojalla on vaippa. Päiväunetkin poika nukkuu ilman vaippaa. Vahinkoja tietysti sattuu aina välillä, mutta välillä mennään pari viikkoakin ilman yhtään housuun pissaamista.

Turvaistuin meillä on Besafe izi combi -merkkinen. Nyt se on siis esikoisella käytössä, mutta luultavasti tehdään niin että kun likka lähestyy vuoden ikää, ostetaan pojalle joku korokeistuin tms, ja siirretään likka tuohon turvaistuimeen.

marza
 
Sateista perjantaita kaikille ja kiitos Kaa, kun pidät meidän pinot järjestyksessä.
Minä täällä stressaan kun mies lähtee huomenaamulla työreissulle ja tulee vasta keskiviikkoiltana takas. Ollaan menossa kyllä siksi ajaksi mun kotiin, ettei tarvi kaksin vauvan kanssa kyhjöttää täällä kotona mutta meinaa vähän ahdistaa kun ajomatkaa tulee n. 200 km suuntaansa, enkä ole sellaista matkaa vielä kaksin Kallen kanssa tehnyt. Lisäks sillä välillä on hirviä ja hullut kuskit pelottaa kanssa.

Nyt pitää hehkuttaa kun viime yönä Kalle nukkui ekan pätkän 19.40-01.30 ennen kun heräs syömään. Annoin illalla vähän isomman satsin puuroa ja tein sen vielä lisäks tutteliin ja tissittelyt päälle. Toivottavasti tässä olis nyt sellainen kaava että nukuttais pidempään ja rauhallisemmin
=)
Minä kanssa olen ollut välillä huolissani maidon menekistä. Kun pääasiassa saa rintaa ja on päiviä että päivällä tuo tissin syöminen on todella nihkeää. Ja nuo Zoen laittamat korvikemäärät on kyllä hurjia kun ajattelee että se pitäis mennä vielä kiinteiden lisäksi. Sen takia en ole vielä hirveästi kiinteitä antanu, lounaalla menee puol purkkia kasviksia, päivällisaikaan puol purkkia hedelmää ja iltapuuro. Mietinkin että teen tuon iltapuuron aina maitoon jos on nihkeästi syöny tissiä päivän aikaan.

Turvaistuimista ja pottailusta: En ole hirveästi ajatellut kumpaakaan asiaa :snotty: Se on tullut tiedostettua että turvaistuin tulee ilmeisesti maksamaan maltaita mutta en merkkiä ole sen kummemmin miettiny. Eli kiitoksia kun viitsitte laittaa mielipiteitä ja infoa noista istuimista.
Pottailusta olen luullut että sitä aloitellaan harjoittelemaankin vasta siellä puoltoistavuotiaana. No hyvä tietää että voi alkaa tutustuttaa jo aikaisemmin.

:hug: kaikille joilla sairastetaan.

:flower: vauvojen uusista taidoista. Tänä aamuna olin hetken tässä koneella ja sillä välin Kalle oli päässy käsiksi meidän digiboxiin ja oli vielä aukaissu siitä edestä luukun. Lienee siis aika alkaa konttailla asuntoa ympäri ja tiedostaa mitä kaikkea vaaranpaikkoja täällä onkaan.

Sit sellainen hassu asia ruokalapuista. Meillä jos laittaa pojalle ruokalapun niin se menee heti suuhun ja sit ruokaa on ympäriinsä ruokalapulla ja vaatteilla ja kaikkialla. ilman ruokalappua ruokailu sujuu paljon siistimmin. Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia??

Marais, voi pyhä jysäys millaisia ihmisiä. Mäkin kyllä suositan sitä että asiat sanotaan suoraan, mutta rajansa kaikella ja jos ei kerran voi sanoa mitään kaunista niin olis parempi olla hiljaa. Jaksuja
:hug:

Huh, tulipas siinä tekstiä. taidan seuraavaks alkaa katteleen noita turvaistuimia.

 
Zoe mä oon kanssa aatellu ostaa tytölle ton Baby Bjornin potan.

Riksu meillä kanssa tyttö syö sitä lappua, mutta ilman lappuakaan ei olla kokeiltu. Mutta kun on sellasii "kovia" malleja missä on sellanen kaukalo, niin aattelin jos ostais sellasen ja kokeilis olisko hieman siistiimpää. Tosin siitiä siitä ei saa, mutta että sitä ruokaa nyt ei kuitenkaan ihan joka paikassa olis :LOL:

Potta-asiaa: Mulle yks ihminen, joka on kestovaippaesittelijä sanoi kerran, että lapsi ei koskaan pissaa syvässä unessa. eli aina kun lapsi pissaa niin liikkuu tai säpsähtää hereille (?). Ja että kun lapsi osaa istua (eli siinä puolen vuoden iän jälkeen) niin heti aamulla ensimmäisenä veis lapsen potalle ja "vauhdissa kiskois housut jalasta". Ja kun tämä rutiini toistuu aikansa niin lapsi osaa pidätellä pissaa unien jälkeen sen verran, että istuu potalle. Aattelin ainakin kokeilla.

Velli-asiaa: Oon tästä jo aiemminkin täällä kyselly. Eli meidän tyttö saa maissivelliä aamuin n. 120ml ja illalla n. 180ml ja tissiä päälle kummallakin kerralla. Mutta tuntuu, että maissivellin alotuksen jälkeen alkanu kauheesti piereskelee. Niin mikä muu velli olis hyvä? Voiko siis peruna-porkkanavellii antaa ennen nukkumaankin menoo vai onko liian "raskasta"?. Ja koska voisin alkaa antaa jotain kiinteitä aamupalalla. Nyt tyttö saa päivällä purkillisen vihannessosetta ja iltapäivällä purkillisen hedelmäsosetta.

Suunnistaja ja tyttö pian 5kk
 
perjantaita!

huh, viime yönä jopa nukuttiin =)
Itsellä edelleen hiukka väsy olo, mutta kuitenkin semmoinen olo, että nukuttuakin on saanut.
Aamusta poika meni päiväkotiin leikkimään, siivosin ja katsoin täydellisiä naisia.. Nyt on hyvä mieli kun talo puhdas ja hetken saa hengähtää. jennakin nukahti tissille (tekee sitä harvoin päivällä) ja siitä vein vaunuihin nukkumaan. nukkuu ulkona raittiissa ilmassa parhaiten kun on niin tukkoinen reppana.

pottailusta olettte keskustelleet.. Itsellä sellaiset kriteerit siihen hommaan että lapsen pitää tottakai osata itse istua kunnolla, sekä se, että haluaa istua potalla.
Pojalla aloitettiin pottailu joksus 6-7kk:n iässä, kun osasi itse istua tukevasti. Päivävaippa jätettiin pois muistaakseni kun oli reilu 1,5v ja yövaippa pois 2v5kk. Yövaippaa pidettiin varmuuden vuoksi, mutta yhtenä päivänä poika ilmoitti että on iso poika eikä halua vaippaa. no kokeiltiin sitten ja hyvin on mennyt. jokunen vahinko jossain vaiheessa sattui mutta onneksi sängyssä oli iso muovifrotee vahinkojen varalta.
Meillä ihan tavallinen potta ja se on ollut ihan hyvä.

turvaistuin asia mietityttää minuakin. Poitsu siirtyi turvaistuimeen aika aikaisin, kun kasvoi yli kaukalosta.. Jenna näyttäisi menevän vähän pidempään.. Mutta kuitenkin pitänee alkaa uutta katsella.
Meille ostettiin kaukalon jälkeen 9-18kg:n istuin ja minusta sekin meni tosi nopsaan pojalle pieneksi :|
Nyt haluaisin semmoisen istuimen mikä menisi pidempään.. esim. juuri tuo Jossun linkittämä istuin, niin siinähän menisi pidempään tyttö.
Pojalla nyt istuin josta saa sitten selkänojan ja sivutuet otettua pois jahka vielä vähän kasvaa, ja jää vain koroke.

Riksu: meillä kans menee ruokalappu oikein antaumuksella suuhun :D ja myös sormet jotka levittävät sittenr uokaa ihan joka paikkaan :whistle:

Vihvi kyseli ruoka asiaa.. Meillä menee tällä hetkellä 11.30 ensimmäinen sose ateria ja 19-20.30 toinen.. kaippa vois puurin ottaa pikku hiljaa illaksi, mutta ei kai silläkään mitään kiirettä.. ruoka-aineitakaan meillä ei vielä kovinkauheasti oli ruokavaliossa. En usko että kuukaudessa (jolloin jenna sen 6kk ) kovin hirveitä muutoksia tehdään.. ehkä 1 ruokailu kerta lisää.. tällä hetkellä ainakin tyttö tosi tyytyväinen ja maito riittää hyvin pitämään nälän välissä.

Tänään pidetään taas operaatio höyrykylpy lapsille ja lupasin pojalle että levitetään patja olohuonenn lattialle, takkaan tuli ja herkutellaan.. poika halusi ehdottomasti että kaupasta haetaan vesimelonia.. ehkäpä myös porkkanaa, kesäkurpitsaa ja rypäleitä ostetaan dipattavaksi :)

oon kirjoittanut tätä ikuisuuden joten nyt lopetan ;)
 
Kaa
Noniin... kävin tänään kaupungissa ja kysäisin kastentarvikeliikkeessä noista istuimista. Nyt sitten unohdan hetkeksi tuon Hi-Wayn ja otan selvää Britaxin Multi-Tech istuimesta. Tuntui ja kuulosti paremmalta vaihtoehdolta. Pitää katsella vielä monta, monta muutakin vaihtoehtoa ennen kuin menee ostamaan...
 
Moikka,

Jospa nyt ehtis kirjottaa vähäsen. Oltiin just lähdössä pihalle, mutta eiköhän alkanut sataa taas vaihteeksi. :/ Ihan kivaa toisaalta, viihtyypähän välillä sisälläkin. Ja kynttilät, kynttilät on ihania. Se se syksyn pimeissä parasta onkin.

Oon yrittänyt muutaman päivän ottaa teitä kiinni lueskelemalla juttuja, mistä oon jäänyt paitsi. Meillä oli kone huollossa muutaman viikon, joten vähän hiljaista ollut. Sitten kävin viikon töissäkin, sairaslomalaisen sijaisena.

Onko muut teistä vielä pyörähtäneet töissä? Voin kertoa, että oli hankalaa jättää pieni, mutta ikävää lievensi hieman se, että mieheni oli viikon kotona ja pystyi hoitamaan poikaa. Ei siis tarvinnut viedä mihinkään, vaikka vanhempanikin asuvat ihan lähellä. Toisaalta täytyy myöntää, että töissä oli ihana piipahtaa! :) Mutta samalla vahvistui ajatus siitä, että haluan olla mahdollisimman pitkään kotona. Keikkaa toki voi heittää. :)

Mutta meillä siis kaikki hyvin, äidin pikkuvauva täyttää vajaan kahden viikon päästä puoli vuotta. Voiko aika mennä näin nopeaa?!? Meillä yritellään ryömimistä kovasti, pari metriä meneekin jo kovalla ähellyksellä. Ja konttausasentoa etsitään, pylly nousee ylös joka käänteessä. :D Jokeltelee kovasti, monet konsonanttijonot kovassa käytössä. Päristyksiä ja maiskuttelee lentosuukkoja. Se on kyllä söpöä. Meillähän on jo yksi hammas ja toista pukkaa. Anton, joka nukkuu yönsä pääosin hyvin, on taas muutaman yön valvottanut. Vähän levottomuutta, kun hampi tuloillaan. Käytiin sillä ekalla hammashoitajakäynnilläkin, onko muilla jo ollut? Siitä pitikin kysyä, että mitä mieltä olette fluoritableteista vauvalle? Se hoitaja lykkäs meidän mukaan purkin ja käski antamaan päivittäin yhden. Itseäni vaan vähän mietityttää, että onko hyvä aloittaa fluori jo. Kokemuksia? Entäs xylitol-tabletit? Niitä se kans suositteli ostamaan. Ja neuvoi murentamaan pienen palasen joka aterian päätteeksi.

Nuo vähän askarruttaa. Hammasharjaa käytetään jo, aloitettiin heti kun eka hampi näkyi. Tässä vaiheessa se on lähinnä totuttelemista, mutta kuitenkin. Lukiko joku jo uudesta Vauva-lehdestä, että uuden tiedon mukaan fluorihammastahnaa saa käyttää jo vauvanakin? Itse en ole käyttänyt meillä, kun aiempi suositushan on jostakin vuoden ikäisestä.

Onko joku jo vaihtanut ratasosan yhdistelmiin? Meillä ollut n. viikon verran käytössä ja se on kyllä paras keksintö ikinä. Lenkillelähtö ei ole ikinä ollut näin helppoa! Lenkkejä ei tarvitse ajoittaa vauvan päiväunien mukaan, sillä ratasosassa on kiva katsella maisemia samalla kun äiti huhkii juoksujalkaa. Vaunukoppa alkoi ahdistaa, mutta toisinaan otetaan vielä päiväunet siinä.

Mitäs muuta. Joku kyseli ruoka-ajoista tai kiinteiden lisäämisestä. Suosittelen aamu- ja iltapuuroa. Me ollaan syöty n. kuukauden verran kaurapuuro aamuin illoin, kerta-annoksena n. puoli desiä. Aamulla se maistuu pitkän yön jälkeen todella hyvin, maitoa vielä n. 100 ml kyytipojaksi. Illalla saman verran puuroa ja ehkä hörppy maitoa, mutta unimaito annetaan sitten n. tunnin päästä puurosta.

Juoko joku jo nokkamukista/mukista? Me ollaan pari viikkoa treenattu nokkamukia, mutta ei Anton siitä niin välitä. Oppi kuitenkin hörppimisen ja siksipä kokeilin antaa suoraan mukista. Ja sehän menee paljon paremmin, varsinkin kun saa juoda uudesta muumi-kiposta. :D Pullo vielä käytössä pääsääntöisesti, mutta välillä juodaan maitoa vähäsen tai vettä mukista. Hammashoitaja muuten suositteli, että kannattaa alkaa antamaan vettä janojuomaksi. Ja siis suoraan mukista harjoitellen. Vissiin siksi, että vauva tottuisi myös veden makuun (siis mauttomuuteen :D) ja siihen, että sillä lähtee jano. Me aloitettiinkin heti, kun aikaisemmin ei olla juuri maisteltu. Muuten, NUK:lla on sellainen nokkamuki, jossa on pehmeämpi nokka ja kiva irrottettava kahvaosa. Ensinokkamukiksi tosi kiva, eikä siitä tarvitse imeä. Myydään ihan marketeissa, ainakin Prismoissa täällä päin. vinkvink :)

Kaikki ruoka-aineet on tähän mennessä käynyt hyvin, mitään oireita ei ole ilmennyt. Tänään aloitettiin sitten riisipuuro-kokeilu. Ostin sitä Muksun, niin kuin joku muukin täällä. Aika kätevää ja helppoa. Kaurapuuron keitän kyllä aina itse, aamu- ja iltapuurosta on tullut tapa myös miehelle ja minulle. Mutta riisipuuroa olisi aika työläs aamuisin haudutella se tunti. :D

Vauvauinti aloitettiin, huomenna toinen kerta. Ensin pikkuinen oli vähän monttu auki ja ihmetteli vaan. Piti nyrkit puristuksissa, mutta kohta polskutti jo menemään äidin tai isän käsiotteessa. Huomenna kokeillaan sitä sukellusjuttua. Ainut stressi on vaan se, että meidän pitää keretä sieltä sitten siskontytön ristiäisiin. Nekin on aamupäivällä, enkä millään haluais mitään vesikampausta, kun kerrankin on juhlat! Ja minä oon vielä sylikummi. Mutta en myöskään suostu olemaan pois vauvauinnista, kun sitten en muutamaan kertaan pääsekään. Näitä pieni huolia pienessä elämässä. On se välillä rankkaa olla nainen. :D

Pikaisia paranemisia kaikille kipeille ja onnea kaikille vauvoille uusista taidoista! Näin ne maalisvauvat vaan kasvaa!

Hei nyt se sade taas loppui, lähdemme uudella yrityksellä ulkoilemaan. Tuun kommentoimaan muiden juttuja lisää, kun taas ehtii.

Muksaa viikonloppua tytöt!
 
Mimmukka81 Meille tulossa uros berninpaimenkoirapentu. Nimi on vielä kiistelyn aihe tässä perheessä, mutta eiköhän siihenkin sovinto saada aikaiseksi :D [/code][/url]http://4.bp.blogspot.com/_jH3sUdIHsXk/SpAlauDDAJI/AAAAAAAAALE/0lxPta34naM/s1600-h/W%C3%A4p%C3%A4+berni+076.JPG

Me ollaan pojan kanssa aloitettu tänään vauvajumppa. Huh huh kuinka rankkaa puuhaa tälläiselle ei niin hyvä kuntoiselle reippaasti ylipainoiselle, jolla n. 10kg mukelo.
Hiki virtasi ja kun pääsis kotiin muksun kanssa, en meinannut saada paitaa irti ihosta kun oli liimautunut kiinni. :LOL:
Juostiin vaunuilla edes takaisin, jumpalle kun iski kiire pojan vaipan vaihtamisen kanssa ja pois tullessa, ettei vaan vilustu kun täys hiki päällä ja kotiin äkkiä suihkuun.
Poika tykkäs kovin ja kiljahteli iloisena ja flirttaili tietty kaikkien mammojen kanssa ;)
Nyt iski ihan kauhia innostus päälle, oli niin hauskaa. Harmi kun vaan kerran viikossa, olispa edes 3 kertaa. Harmi etten muistanut ilmoittaa meitä tonne vauvamuskariin. Se olis ollut varmaan erittäin hauskaa.
 
Fazerina82 Voi ei mitä vauvoja!!! En ala. Oon haaveillu pitkään tollasesta bernistä! Siis aivan ihania! Aijon ottaa tuollaisen kyllä seuraavaksi, sitten kun tuosta vanhasta aika joskus 6 vuoden kuluttua jättää. Ja asutaan maan tasalla. Tänne kolmanteen kerrokseen en kyllä halua mitään koiraa, pientä tai suurta. Bernit on ihania, kun ne on niin kilttejä! Vitsit et oon kade!
 
Myöhäisiltaa!

Kaalle kiitos ja kumarrus pinon hoidosta!

meinasin kirjotella enemmänkin, mutta en nyt enää jaksa, kun piti käydä äsken syöttämässä Siiriä jo ekan kerran... yhdeksältä nukahti, varttia vaille kymmenen sai rauhotella uudestaan uneen ja nyt syöttö - toivottavasti ei jatku samalla tahdilla :LOL:

Huomenna nimittäin vauvauinnin ensimmäinen kerta 9.25. Pakko lähtee itsekin petiin, että jaksaa pulikoida.

Kaatjuska ja Siiri 5 kk 1 vko
 
Huomenta...

Joka päivä luen palstaa, mutta jostain syystä kirjoittaminen vaan aina jää.... Oma napaisesti ylpeänä äitinä haluan tietysti kertoa, että meidän "vauva" on jo ryöminyt n 3 viikkoa, ja nyt vetää itseään välillä jo konttaus asentoon :) Vauvauinnissa ollaan kerran käyty, ja Rasmus tykkäsi tosi paljon, mutta olikin se jälkeen väsynyt kaveri

5 kk tuli eilen täyteen ja mitat poitsulla on: 7835g (7465g) ja 67 cm (65.6cm). Rokotuskin saatiin ja tällä kertaa ei onneksi noussut kuumetta. Muutama täysi yö ollaan saatu nukuttua, mutta muuten poika herää 4-5 aikaan syömään, ja muutaman kerran yössä täytyy mennä laittamaan tuttia suuhun. Siitä terveydenhoitaja sanoi, että meidän pitäisi vieroittaa poika tutista, koska joudumme sitä hänelle öisin käydä laittamassa. Jos poika alkaa yöllä kätisemään hänet pitäisi nostaa syliin eikä rauhoitaa tutilla??!! Itse en kyllä siihen ala, että oppii sylin, vaan mielummin annan tutin. Mitä mieltä te olette?

Turvaistuimista oli puhetta, ja meillä on ollut nyt pari viikkoa käytössä Be safe, ja itse olemme olleet siihen tyytyväisiä, kun istuinta saa kallistettua kolmeen asentoon, sekä voi asentaa sekä selkä menosuuntaan, että myös kasvot menosuuntaan. Myös kiinnitys on helppo ja nopea isofixeillä. Syy miksi meillä jo istutaan istuimessa on, että ystäväni saa mikä hetki tahansa vauvan, ja myimme heille kaukalomme. Nykyisessä istuimessa hän saa jo istua, kun istuin osa menee kalelleen.

Rytmistäkin on ollut puhetta, ja meillä se on vakiintunut...ja on lähes minuutin tarkka. Eli 7.00 herätys, aamupuuro/-velli, 8.30-9.00 unet (nukkuu 30 min-1 h) 11.00 lounas, n 12 unet (1-3 tuntiin) välipala n 16.30 päivällinen ja 19.00-19.30 iltapala ja 20 mennessä poika yleensä jo nukkuu. Ja yöllä 4-5 välillä maito.

Potta otetaan käyttöön, kun poika istuu kunnolla. :)

Ai niin, käytiin hammaslääkärissä viikolla, ja sieltä tuli suositus, että heti ensimmäisen hampaan tultua aletaan harjata aamuin illoin, ja käytetään aivan vähän hammastahnaa. Ja sellaista tahnaa jossa oli 500 tai alle sitä mitä lie fluoria.... (Rasmuksella ei ole vielä puhjennut hampaita)

Mukavaa syyspäivää kaikille ja sairastelijoille pikaista parenemista.
kaalle kiitokset uudesta ketjusta
 
Misa Meillä poika yleensä nukkuu koko yön heräämättä klo 20-06. Joskus tulee kuitenkin öitä, kun pitää vähän väliä mennä laittamaan tutti suuhun. Muutama viikko sitten taidettiin laittaa pari kertaa yössä tuttia suuhun ihan tasaiseen tahtiin joka yö. Olen huomannut ja lukenutkin jostain, että jos lapsi nukahtaa ilman tuttia, ei hän sitä kaipaa yöllä herättyään, vaan alkaa nukkua uudelleen. Jos nukahtaa tutti suussa, niin sitten haluaa sen tutin herätessään. En kyllä ainakaan rupeais ottamaan syliin yöllä, jos hiljenee tutin kanssa. Sehän vasta mukavaa olisi muutaman kerran yössä ruveta sylittelemään.. Ehkä ennemmin kokeilisin sitä, että nukahtaa ilman tuttia... Meillä laitetaan tutti kyllä suuhun, kun viedään sänkyyn, mutta poika saattaa sylkäistä sen pois unta odotellessaan...
 
juu oon kans kuullu että tuo twilight elokuva olis hyvä. pitäs varmaan käydä vuokraan se. Mie pidän kans komedioista ja joskus on mukava käpertyä viltin alle ja suklaata syödessä kattoo jotain hömppä leffoja. hih.
 
Moi!

Meilläkin syödään, tai oikeastaan imeskellään ruokalappua ruokailun aikana. Oon myös yrittänyt syöttää ilman ruokalappua ja sillain ruokailu onnistuukin paremmin, mutta vaatteet ovat sen jälkeen vietävä pyykkiin.

Ratasosa pitäis vaihtaa viikonlopun aikana vaunuihin. Tyttö ei millään enää viihdy vaunuissa hereillä ollessaan vaan punkee koko ajan pystyyn.

Töissä käyn aina välillä moikkaamassa työkamuja. Pitäis vissiin pomolle pian ilmotella, etten ole tulossa joulukuussa töihin. Mies laittoi viime viikolla isäkuukausi-ilmoituksen Kelaan, eli meillä mies on isäkuukaudella 11.12-13.01. Itse en meinaa mennä silloin töihin, vaan pyydän pomolta ainakin talviloman tuolle aikavälille, niin saa edes jotain rahaa jostain. Veronpalautuksiakin on tulossa, joten kyllä me pärjätään vaikka mä en saa silloin mitään rahaa ja mieskin hieman huonommin kun töissä ollessaan.

Pikaista paranemista kaikille kipeenä oleville ja ihanaa viikonloppua kaikille!

marza
 
Zoe ihanat kuvat! Kyllä kehittyy lapset eri tahtiin - teillä kohta kontataan, meillä ei vielä käännytä. Ikäero viikon verran. Jossain vaiheessa ressasin enemmänkin, kun aina sai lukea mitä kukin vauva on oppinut, mutta nyt odottelen rauhassa Siirin omaa tahtia.

Vauvauinti eilen meni tosi mukavasti ja Siiri tuntu tykkäävän kovasti. Kaksi kannutuskertaa ehdittiin ja hyvin menivät, joten ens lauantaina kuulemma sitten sukelletaan ekan kerran. Liekö Siiri tänä aamunakin odottanut, että pääsis uimaan, kun ei malttanut rueta aamu-unille normaaliaikaan... Nyt on kuitenkin kohta kaksi tuntia vedetty sikeitä.

Kiinteitä antaessa oon ruennut vähän huijaamaan vihannessoseissa, kun tuntui että eivät uppoa. Oon antanut kesäkurpitsa-päärynää ja porkkana-mangoa. Ekalla kerralla oli puolet ja puolet kumpaakin ainesosaa ja siitä sitten lisään kasvista ja vähennän päärynää/ mangoa. Meillä taitaa olla oikein herkkusuu :heart:

Kilot karisi tosi mukavasti heti ensimmäisen kuukauden aikana, mutta kesällä tuli sitten jo kilo takas. Viimeinen raskauskilo ei kyllä tällä herkuttelulla lähde ja oon suuressa pulassa joskus imetyksen lopettaessani, jos nykyinen tahti jatkuu... Päivällä varsinkin palkitsee itsensä kahvilla ja makealla, kun Siiri nukkuu päikkäreitä. Äsken upposi 1/4 Daimkakkua :kieh:

Kaatjuska ja Siiri 5 kk 9 pvä
 
Moikka!

Hienot kuvat, Zoe!

Daim-kakku... :p :p :p En mene kauppaan, en mene, en mene.....

Minäkin meinasin tänään kokeilla ratasosaa, jos ehdin ja jaksan. Särkee taas päähän, eilen aamulla alkoi herättyäni, eikä särkylääkkeet auta. Niskoista johtuu, kun sieltä se särky jotenkin lähtee.

Töihin mennään pojan kanssa käymään huomenna, jutellaan mm. minun töihinpaluustani huhtikuun alussa. Sitten pitäis hakee myös ne kelan lappuset kotihoidon tukea varten.

Hankin eilen Ilarille potan ja kävelytuolin. Potta on tosi raju, linkitän tähän kuvan:

http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/005707-_lim_full.jpg

T.Marais ja Ilari, tasan 6kk!!
 
Heipsan piiiiitkästä aikaa!

Nyt on sekunti ehkä aikaa kirjoittaa, kun Joona vielä nukkuu ja esikoinen katsoo Tomi Traktoria. Paljon on tapahtunut, kun harvemmin kirjoittelee. Täällä on joku ollut kipeenä, Zoe vissiinkin. Paljon parantumisia! Meillä myös on joku superpöpö rantautuneena. Luulin jo sikataudiksi mut ei onneksi ole. Mulle aiheutti joko keuhkoputkentulehduksen tai keuhkokuumeen (oireet sopii jälkimmäiseen) mut en tiedä kumpi on, kun lääkäri pelkäsi mua niin paljon :eek: . Seisoi eristyskopin ovella suu-nenämaskin kanssa ja kyseli sieltä. Kuunteli sentään selkäpuolelta keuhkot ja sen jälkeen en koko ukkoa nähnyt. Hoitaja kävi sit tuomassa reseptin. Ja siinä kuumeessa en tajunnut edes kysyä mikä mua vaivaa :ashamed: . Tämä siis terveysasemalla. Ja kun kerroin lääkärille että imetys pitää ottaa antibioottivalinnassa huomioon, niin ukko tokaisi, että se nyt on murheista pienin mut ihan hyvä tietää. Eipä sitten ottanut sitä huomioon vaan apteekissa kertoivat ettei sen lääkkeen kanssa saa imettää :kieh: . Sain terveysasemalta silloin illalla jo yhden annoksen sitä samaa lääkettä mut onneksi otin sen vasta kun Joona oli mennyt nukkumaan, joten aamuun saakka se sai poistua elimistöstä. Aamulla sitten kova selvittely että sain puhelinreseptillä sopivan antibiootin. Mikä sotku! No, onneksi olo alkaa olemaan jo hiukan parempi, vaikka hengittäminen on vieläkin aika työlästä enkä jaksa kovin kauaa puuhailla. Joona ja esikoinen ovat onneksi vaan nuhaisia ja ovat siitäkin jo paranemassa. Mies on ollut flunssaisen oloinen jo viikon mutta tauti ei vaan iske kunnolla :/ .

Muutoin meillä menee oikein kivasti :) . Kun kiinteät aloitettiin silloin 4 viikkoa sitten, niin pojan ruokahalu oikein heräsi. Edelleen ruokavaliosta puuttuvat lihat mutta kunhan tästä tervehdyn, niin aletaan niitäkin ottaa mukaan. Joonalla siis menee aamupäivällä lähes pikkupurkillinen kasvissosetta, iltapäivällä puolipurkkia hedelmäsosetta, viiden aikoihin taas kasvissose, kahdeksan - puoliyhdeksän aikaan desin verran Semperin vauvakaurapuuroa ja puolikympiltä vielä 100 ml kauravelliä. Imetys on meillä vielä vahvasti mukana ja Joona syö n. kahdeksan kertaa päivässä, eli taajaan meillä syödään.

Mun mielestä tämä puolen vuoden ikä on kaikista ihanin vauvaiässä. Joona ainakin rakastaa koko maailmaa täydestä sydämmestä ja osoittaa sen niin auliisti :D .Esim. imetyksen jälkeen hän rutistaa mua kasvoista ja hierustaa nenää poskeen :heart: . Meillä ei edelleenkään ryömitä kuin 20-30 cm päähän omalta leikkimatolta enkä usko, että koskaan ryömiikään, sillä poika nostaa itseään konttausasentoon :eek: . Huvittavan näköstä kun nytkyttää edestakaisin :D .

Pitänee mennä kohta kurkkaamaan jokos pinnasängyssä oltaisiin hereillä. Tässä oli pari tosi heikkoa yötä, kun Joonalla oli hiukan lämpöä ja nuha oli tulossa. Viime yö oli taas ihan normaali, eli nukkui putkeen klo 22 alkaen ja nukkuu vissiin edelleen. Mä olen aika huoletta lääkinnyt Joonaa, eli kun lämpö oli 38 niin jo laitoin Panadolin suppona ja Nasolin tippoja oon antanut kuuden tunnin välein. Sen verran on tämä mieheni veljen vauvan sydänsairaus opettanut, että yksi mieto Panadol ja tippa Nasolinia ei tee pahaa puolivuotiaalle :| .

Ja vieläpä kerron tämän sydänvauvan kuulumiset, eli hän on kotona ja voi oikein hyvin :) . Sydän ei ole vielä toipunut kokonaan mutta edistystä tapahtuu. Vika ei ole vielä alkanut uusiutumaan, joten ihan lähiaikoina ei tarvi leikata uudestaan. Aina parempi mitä vanhemmaksi pääsee ilman uutta leikkausta. Suloinen pikkumies hän on :heart: .

Nyt on sen sortin stoori jo ettei kukaan jaksa lukea. Täytyy tulla hiukan useammin ettei tarvi näin laajasti tarinoida.

Iines ja Joona 6 kk
 

Yhteistyössä