Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

Heippa!

Josko hääpäivän (2 vuotta, jee!) ruokailua ootellessa kirjoittelisin eilisiä neuvolakuulumisia ja muutenkin :)

Eilen oli tosiaan 5kk neuvola (ikää 5kk ja viikko). Painoa oli 7950g ja pituutta 69,5, kuukaudessa tullu 1,5cm ja 550g. Kuulemma solakka ja käyrien mukaan painoa ei tuu tarpeeks, mutta koska silmämääräisesti voi hyvin, ei aihetta muutokselle ole. Muuten kehui että iloinen ja terhakas poika tuntuu olevan, Joona kun pisti taas parastaan ja esitteli valloittavimmat hymynsä ja riemunkiljahduksensa.

Kiinteitä meillä aloitettiin samoin kuin muutama muukin mainitsi, eli aluksi pari lusikallista ja parin päivän päästä niin paljon kuin halusi. Käytännössä tällä hetkellä syödään aamupuuro, annoskoko n.2dl, lounaaksi joku lihasose (1prk), päiväruoaksi hedelmä- tai marjasose (1prk) ja illalla taas puuro. Lisäksi imetän mahdollisuuksien mukaan, käytännössä ainakin illalla ja aamulla puuron päälle, ja yöllä kerran.

Meilläkin on välillä esiintynyt imetysrimpuilua sekä eriasteisia raivareita. Tämän tekee erityisen haastavaksi se, että kahdella alaleuan naskalihampaalla saa purettua nännin verille, kuten edellisiltana.. :(

Liikkeelle olis kauhea hinku täälläkin, vaikka mun mielestä kyllä pääsee jo ihan tarpeeks nopeesti pyörimälläkin nuolemaan lattiaa tms jota ei välttämättä tarttis.. Kauhulla katoin eilen meillä kotona (jossa siis emme ole olleet koko kesänä, huoh) että mitä kaikkea tarvii nostaa ylemmäksi turvaan pieneltä tutkijalta. Muutenkin alettiin miettiä et pitäiskö hakea isompaa asuntoa, samoista taloista mutta pihan puolelta, jonne ei kuuluis liikenne, eikä paistais koko päivää aurinko, vois nukkua parvekkeellakin päikkäreitä. Mutta kuka mahtais tehdä muuton ja luvata sen, ettei naapuriin osuis kauheita bilehirmuja (asutaan opiskelija-asunnoissa niin riskit on melkoiset :D ) Tosin pidemmän päälle me taidetaan olla niitä inhokkinaapureita, ainaski niin kauan ku Joona heräilee öisin kiljumaan.. :)

Nyt siellä yks killittelee silmät ammollaan vaunuissa, pitänee mennä noutamaan herra pois ennen kuin hermostuu :)
 
Heippa, tulen kommentoimaan ja kirjoittelemaan paremmalla ajalla lisää, mutta nyt vain nopea kysymys kiinteistä. Kuinka nopeasti teidän vauvat ovat tottuneet uusiin makuihin/alkaneet syömään kunnolla? Velmo on ollut niin kiinnostunut ruoasta, että ollaan annettu muutamana päivänä soseita, mustikkaa ja mangoa. Poitsu avaa suun kiltisti, mutta kun ruoka on suussa, alkaa irvistelemään, saa semmoisia inhon väristyksiä ja työntää kaiken ruoan kielellä ulos. En nyt oikein tiedä, pitäisikö sinnikkäästi jatkaa samalla maulla se 10-15 kertaa, vaihtaa makua vai pitää vähän taukoa koko maistelussa. Tipat on saanut lusikalla ihan alusta saakka, joten en usko, että kyse olisi siitä, ettei osaa syödä. Tietenkin kiinteiden nielaiseminen voi olla erilaista kuin nesteiden.
 
pikana..

Iines: Onpa kurja homma kun pojalla noin herkkä massu :| Ikävä vaiva pikkuiselle.
Mutta jos massu alkaa jotain ruokaa kestää niin entäs jos antaisit sitä vähän pidempään sen 2 lusikallista?

Misstra:
saattaahan siinä mennä aikaa että makuun tottuu.. meillä meni reilu viikko ennen kuin alkoi kunnolla velliin tottua.
Ja onhan se kiinteiden nieleminen aivan erilaista kun nesteiden. Kyllä se ajan kanssa =)

nyt esikoinen haluaa kaveriksi juaradan tekoon.. poistun sinne Jennan kanssa joka tässä sylissä yrittää näppikselle päästä ;)
 
outius: vastailenpa noihin sun kysymyksiin..

1. Mikset anna kääntyillä sängyssä? vai nukkuuko Annika sun vieressä? Sillon on parempi laittaa tyynyjä joka puolelle. Niitä se ei jaksa siirtää.
2. Tähän en osaa vastata.
3. hammastahnaa saa antaa aikasintaa vuoden iässä. ja eipä silloinkaan ku ihan pienen hipun verran. Niin ja maitohampaille on omat hammastahnat.
4. Kun luen esikoiselle niin Ninni kuuntelee vieressä, mut jos ollaan Ninnin kaa kahen niin kylläpä satujen lukemiset jää vähemmälle. Sillon lauleskellaan ja paljon. :)
5. On ihan normaalia. Vauva vasta maistelee uusia makuja. Toki voihan se olla että just sillä hetkellä sillä ei oo nälkä. Meillä on vasta viime päivinä alettu aukasemaan suuta ihan auki. Ja monesti kyllä sylkäsee ruuan poiskin, mut ei oo välttis sen merkki että ei pidä ruuasta.

 
Nopsasti pakko kommentoida tosta hammastahnasta. Meille just eilen neuvolassa sanottiin että uusimpien suositusten mukaan hammastahnan käyttö alotetaan heti kun hampaiden pesukin eli heti ensmästen hampaitten puhjettua. Määrä on pienen nuppineulan pään puolikkaan verran eli harja sipastaan hammastahnaan.. Positiivista on se, että mahd vaahdon saa kuulemma niellä, eikä tarvi yrittää opettaa 5kk ikäistä purskuttelemaan ja sylkemään :D
 
ekaks Outiuksen kysymyksiin..

1. Jennaa ei saa mitenkään estettyä kääntyilemästä.. ja miksi oikeastaan pitäisikään.. Mahallaan nukkuu tosin harvoi.. meillä se on hieman opettelussa. yöllä kääntyy unissaan mutta herää sitten siihen ja alkaa touhuta.. Muutamia öitä on mennyt sillä lailla että jatkaa uniaan mahallaan. Muuten saattaa aamulla olla herätessään jopa miltei poikittain. kyllä jenna ainakin aamulla mainitsee kun on herännyt ja haluaa pois.
2. Meillä ei vielä korviketta juoda. kaapissa on varulti pari purkkia 1nannia
3.Hammasasiasta en ole varma.. mutta yllä tais joku tietääkkin. Itse ostin pojalle apteekista tahnan.. se oli muistaakseni semmoista ainakin mikä ei haittaa vaikka nielee.
4. Meillä luetaan pojalle ja Jenna kuuntelee siinä samalla.. enemmän loruilen ja laulan tytölle kuin luen. Ja toki jutellaan ja ollaan vuorovaikutuksessa koko ajan päivän myötä.
5. Kyllä se suu alkaa ajan kans avautumaan jahka neiti jyvälle pääsee ;)

Minä kyllästyin kitinään ja otin pakkasesta bataattisosetta sulamaan ja annoin tytölle.. Koko päivän neiti ollut kiukkuinen ja vähän väliä tissillä kera raivopuuskien. Annoin pari lusikkaa sosetta, söi molemmista tisseistä päälle ja sitten olikin oikein aurinkoinen.. että taisi tytöllä nälkä olla :ashamed: illalla meni pullollinen velliä + iltatissi.. että kaippa alkaa tarvita paksumpaa evästä, vaikka hyvin on kasvanut maidollakin. mutta kai iso neiti, niin tarttee energiaakin kun touhuaa noin paljon.

 
Voi ei, lapsilla sitten alkoi taas koulu. Ja minulle tuli tippa linssiin kun katsoin esikoisen menoa. Niin reippaasti hyppäsi linja-autoon ja matka kohti yläastetta alkoi. Kuinka voi tuo aika mennä niin pian, että vasta tuo poikani oli kakkosluokalla.

Tyttökin ihan levottomana odottaa kouluun lähtöä tässä.

Niinpä minä jään neidin kanssa ihan kaksistaan tänne päiviksi. Saa nähdä onko neiti ihmeissään kun muut on koulussa. Saattaa tulla aluksi vaikeita päiviä.

Lotta ja neiti 5kk 1pvä
 
Käytiinpäs neuvolassa. Suluissa 4kk mitat

paino 8180g (7880g)
pituus 65,5cm (65,5cm)
päänympärys 43,3 (42,4)

Ei kyl hirveesti ollu kasvanu. Mut kuitenkin on ihan hyvissä mitoissa. Kehotti että nyt vois alkaa antamaan lihaa jo kasvissoseen sekaan. Noh jahka mie eka saisin sen kaurapuuron ruokavalioon niin sitten liha. Meillä neiti sippas ihan tyystin tuolla reissulla. Nyt se nukkuu tuola kaukalossa. Jahka se tuosta heräilee niin alan antamaan lounasta.

Jossu ja Ninni 5kk 3pv
 
Heippa!

Voi Zoe, kun oon kade noille teidän Ronin yöunille. =) :D

Me ei olla vielä siirrytty tutteli 2:seen, se tuntuu jotenkin kauheelta... taidan olla vähän hassu, mutta jotenkin tuntuu et tyttö olis jo iso likka kun pitää vaihtaa äidinmaidonkorvike vieroitusmaitoon. :eek: Joten en vaihda ennen kun joskus 7-8 kk: ikäisenä. Ja täällä s-marketissa tutteli1 ja tutteli 2 maksavat aivan saman verran.

Lukemisesta, me ollaan tosi vähän luettu lapsille. Oikein hävettää. :ashamed: Pitäis ruveta lukemaan vähän enemmän.

Sängyssä kääntymisestä, mä olen kans yrittänyt estää tytön kääntymisetä sängyssä. En halua et likka nukkuu mahallaan. Me aina laitetaan tytön toiselle puolelle iso tyyny ja toiselle puolelle peitto. Hyvin ovat tukeneet ja estäneet kääntymistä. Tosin joskus yöllä kun tyttö herää syömään, se on ihan poikittain sängyssä. Mutta pääsäntösesti meidän viritelmät toimii.

Mäkin oon lukenut ettei alle 1-vuotiaalla sais käyttää hammastahnaa. Ja mä uskon ettei ole tarviskaan. Meidän pitäis ostaa likalle hammasharja, kun sille tosiaan puhkes 2 hammasta, mutta tahnaa aletaan käyttää sit vasta josksu myöhemmin.

Meillä on tänään 3 vee hääpäivä. :heart: Saas nähdä onko mies järkännyt mitään ihmeellistä. :p Syömään me ainakin mennään illalla ja viedään muksut hoitoon. Tosin aiemmin jo ajateltiin et juhlitaan paremmin sit lauantaina, kun mennään kavereiden häihin ja mennään silloin luultavasti hotellin yöksi. ;)

Agda, mites teidän hääpäivä sujui?

Meillä on tänään likan rokotetutkimus. Nyt olis kolmas käynti edessä ja neuvolarokotukset saadaan kait tänään. Toivottavasti niistä ei tule kitinöitä, kun tosiaan lapset ovat menossa viikonloppuna yöhoitoon mummulle.

Nyt kahvia juomaan.

hääpäivää viettävä marza :heart:
 
Moikka!

Muutamaa juttua kommentoin pikaiseen:

Nukuttamisesta: Meillä on nukuttu 2kk asti mahallaan, silloin mahakipujen vuoksi tehtiin niin, ja nyttemmin varmaan tottumuksen myötä kääntyy itse aina mahalleen nukkumaan. Pitää pään sivulla, ja nukkuu sikeästi. Alussa pelkäsin kätkyt-juttua, mutta kun asiasta kyselin, niin ei pidetty riskinä sitten kuitenkaan. Myös 80-luvulla oli ohjeistettu, että vauvoja pitäisi nukuttaa mahallaan. Enää en ota tosta morkkiksia, aluksi kyllä otin :)

Hammastahnasta: Meillekin neuvottiin, että kun hampu on puhjennut, niin riisijyvällisen verran tahnaa, ja sit harjaus. Ei kuulema noin pieni määrä haittaa nielaistessa, mutta enemmästä tulisi fluorin yliannostus.

Misstra:
Meilläkin irvistellään joillekin ruuille, ja menee huonommin alas. Bataatti aiheutti aluksi irvistyksiä, mutta nyt yli kuukauden jälkeen se saa hymyn aikaan. Et kai se siitä pikkuhiljaa! Voithan tietty kokeilla muitakin makuja, esim. päärynää tai luumua, tms :) Ai juu, mustikasta tuli muuten meilläkin aika pahat ilmeet.....

Milloin voi muuten antaa maissinaksuja?

Hyvää hääpäivää niitä viettäneille/viettäville! :flower:

T.Marais ja poju 5kk 1vko
 
Mie muistan lukeneeni jostain että kätkytkuoleman riski menee ohi 3 kk ikään mennessä. Että sitä ei kannata enää pelätä.

niin ja noita maissinaksuja aloin esikoiselle antamaan jotain puolen vuoden iässä. ne sulaa tosi nopeasti suuhun, joten ei tarvitse niin pelätä tukehtumista.
 
Moikka

Pakko tulla tänne myös hehkuttamaan....meidän "vauva" nukkui täyden yön eli 21.00-7.15, tähän asti herännyt aina syömään 4-6 välillä, mutta nytpä äijä nukkua tuhisi koko yön. Poika nukkuu selällään tai kyljellään, jos on yöllä kääntynyt mahalleen niin ilmoittaa kätisemällä, että täytyy hänet käydä kääntämässä. En pelkää kätkytkuolemaa, koska pitää päätä hienosti ylhäällä ja kääntää sivuille, ei enään "noki" nenällään lattiaa/patjaa.
Eipä tuo poika enään sillä tavalla vauva ole, kun on niin seurallinen, tutkii leluja ja syö "oikeeta" ruokaa. Tämän hetkisestä ajasta nautin paljon enemmän kuin ensimmäisistä 2 kk.

Olemme siirtyneet nan2, koska on aloitettu kiinteät. Joku meille sanoi, että nan2 on hyvä aloittaa jos lapsi syö kunnolla kiinteitä.

Niin sitä ihmisen mieli muuttuu...olen ajatellut, että pikku herramme on ja jää ainokaiseksemme, koska en nauttinut raskausajasta, koska se oli vaikea. Nyt välillä on tullut ajatuksia, että ehkä sitä joskus voisi toista harkita...mutta aikasintaan niin, että lapsosille tulisi n 2 vuoden ikäero. Olen vaan niin yllättynyt, että minä, joka vakuutin Rasmuksen syntymän jälkeen, että tässä oli nyt sitten meidän perheen lapset, ja mieskin oli samalla kannalla. Tai sanoi/sanoo, että toinen on tervetullut, koska minähän sen joudun kantamaan.
Ja meidän perheemme sai ilo uutisen eilen. Miehelläni on mahdollisuuksia saada työpaikallaan uusi tehtävä mikä tarkoittaisi sitä, että hänellä vähenisi työmatkat ja niiden kestot lyhenisi...aivan luksusta perhe-elämän kannalta jos näin käy, sillä hänellä on epäsäännöllinen työ, jossa paljon matkustelua...ihan niin kuin Mimmunkin miehellä :)
Tulipa tekstiä, ja vielä oma napaista...sori.

Misa75+Rasmus 4 kk 1 vko
 
Sängyssä kääntyminen En oo erityisemmin estäny, välillä täytyy laittaa jotain jalkojen eteen, että saisi nukahdettua, eikä menis koko aika kääntyilyn harjotteluun....

Korvikkeesta Eeli juo nan 2:sta, oon antanu kuukauden kaks jo, eihän niissä muuten oo mitään ihmeellistä eroa, mutta kakkosessa on enemmän rautaa. Vauvan omat rautavarastothan alkaa jossain vaiheessa hupenemaan ja jos ei kiinteissä ole vielä kovasti hyviä raudanlähteitä, niin korvikkeesta saa tarvittavan määrän.

Hammastahna Oon laittanu hammastahnaa isommille joskus vuoden paikkeilla, sitten, kun siitä jo jotain ymmärtävät...näin pienille riittää mun mielestä ihan hyvin pelkkä vesi.

Lukemisesta En oo erityisemmin lukenu kellekään...aina välillä tulee luriteltua joku loru ja laulettua aika paljon ja meillä on kumminkin koko ajan joku äänessä, niin ei siinä oikein yhdelle saa kirjaa luettua ja siihen keskityttyä. Siinäkin on jo tekemistä, että saa esikoiselle iltasadun luettua niin, ettei keskimmäinen heittele autoja päälle, vauvalle lukemisesta puhumattakaan :D Vauvoilla jokeltelutkin vaihtelee, välillä on hiljasempia kausia, välillä koitetaan, miten oma ääni toimii.....tuskinpa on syytä huoleen!

Kiinteistä Jos lapsi kuitenkin tykkää nielaista soseen eikä huuda kiinteitä syötettäessä, on kyse varmaankin siitä, että ei ehkä vielä hoksaa, että lusikan nähdessään tarttis suukin avata :) jotkut tosiaan oottaa sosetta suu auki ku linnunpojalla, toiset tykkää hörppiä tai imeä soseen lusikasta kuin maitoa imisi.

Eelikin oppi vihdoin pari kolme viikkoa sitten kääntymään....kääntyilee jo molempiin suuntiin, mutta harvemmin kylläkään masulta selälleen, ajan kanssa sitte. Ensimmäinen hammaskin puhkes pari päivää sitten läpi, ihanaa että alkaa tulla näin aikasin....Aadallekin tuli hampaat tosi aikasin, ekat kaks puhkes jo 3,5-kuisena ja hampaat tuli kivuttomasti, Vennillä kesti huomattavasti kauemmin ja kyl niit on sit huudettu ja tuskailtukin enemmän ku tarpeeks!

Kiinteitä menee tällä hetkellä jo kivasti, aamulla ja illalla pikkupurkillisen verran puuroa hedelmäsoseella, lounaaks lihakasvissosetta purkillinen ja päivälliseks kasvissosetta purkillinen, soseen päälle aina maitohörpyt ja lounaan ja päivällisen välissä annan maitoa sen minkä tarvii. Lihoista oon antanu nyt kanaa ja possua, ens viikolla ajattelin testata kauraa ja toivon parasta, et se sopis!

Vattihattu ja Eeli 4kk 3vk
 
Heips!

Onnittelut hääpäivää viettäville/viettäneille :flower:

Mä odotusaikana "tilasin" sellasen vauvan joka syö ja nukkuu hyvin, enkä kumpaakaan saanu :LOL: No siis nukkuu päivällä ihan hyvin ja yöllä ok, jos saa olla koko ajan tissi suussa turvana. :kieh: :kieh:

No kun alotettiin kiinteitä, ei meinaa maistua. Bataatti ei kelpaa ollenkaa, porkkana joinkuin, mut peruna on taas ihan myrkkyä. No ostin omena-banaanisosetta valmiina ja kuinkas kävi, se kelpas :D Sitä neiti sit ryysti lusikan kärjestä ihan intona. Illalla annoin sitä omenabanaania ja aattelin et ois voinu nukkuu pikkasen paremmin, mut NOT! B)
Kovin ois kiva jos noi kiinteet alkais maistuu kun niitä nyt jo maistellaan. Eikä totisesti mee kuin ehkä 1tl kerrallaan, vaikka menossa on jo kolmas viikko. On tää niin tätä :)

Liikkeelle on pikkuhiljaa lähdetty, kyynärvarren avulla vetää itteään eteenpäin. Oliko Marais, Marza vai joku muu M:llä alkava, jonka vauva oli jo hetki sit lähteny ryömimään. Miten liikkuminen on edistynyt? Joko mennään huoneesta toiseen?

Meillä alko esikoisella tänään ekaluokka ja voi sitä innostumisen määrää aamulla. Kakkonen olikin sit maansa myyny koko aamupäivän ko isoveli oli koulus. Saas nähdä jos vaikka saisin keskimmäisen kerhoon nyt syksyllä kun on sitä vastaan ollut.

Varmaan oli muutakin mitä piti kirjottaa, mut tuntuu aina ajatukset häviävän kun istahdan ja alan kirjottaa :LOL:
 
Päksy: Meillä lähdettiin matoilemaan, vetää jalat mahan alle ja sitten suoristaa itsensä. about 1,5 metriä menee näin eteenpäin enintään, eli ei vielä mennä huoneesta toiseen :) Meillä ei nuo kädet oikein vielä liiku niin kuin pitäis, ei jaksa niillä vielä vetää itseään. Sitten kun väsyy matoiluun, niin kiukku on melkoinen.... :LOL:
 
Pitää tulla tänne marmattamaan :ashamed:

En käsitä tuota tyttöä.... kokeilin ennen kaupoille lähtöä syöttää, otti pari hörppyä ja alko venkuilemaan sylissä ja itkemään. mies oli sitten tarjonnu nannia pullosta meidän lähdettyä ja se oli kelvannut... Tuntuu vähän harmilliselta jos imetys alkaa olemaan tässä :'(

Bataattia sai tänä aamuna pari pientä lusikallista ja hyvin maistuu kun hiukan omaa maitoa sekaan sotken =) Ja on muutes hyväntuulinen tyttö sen jälkeen :p

Meillä eilen alkoi tyttö vetämään jalkoja masun alle ja ponnistella siitä mutta vielä ei oikein eteenpäin pääse ;)

Viime yö oli taas jostain aivan syvältä!! kääntyili koko ajan mahalleen, torkahti ja kitisi.. sitten suuttuu kun kääntää selälleen ja kunnon raivarin vasta saikin kun laitoin tyynyn eteen että ei pääse kääntymään |O pyöri sitten vieressä osan yöstä.

Meillä hiljainen talo kun poika lähti mummolaan yökylään.. huomenna ajattelin tytön unien aikaan poimia loppuja marjoja ja laitella valokuvia järjestykseen.. uusiakin pitäis tilata. Ja pe ois taas siivouspv..

jahas.. tytsy heräs jo vikoilta uniltaan. Vähän turhan aikasi mutta menee näinkin :)
 
Ensin hassu ja kiva juttu - eli imetys jatkuu sittenkin. Puoli päivää ehdin korviketta antaa, kun äkkiä tuli samanlainen olo kuin sairaalassa maidon noustessa: kuumetta, kolotusta ja päänsärkyä. Kaivoin varastoimani pumpun kaapista ja niinhän sitä maitoa suihkusi pulloon viidessä minuutissa yli desin verran.

Se tuosta korvikekokeilusta oli hyötyä, että huomasin neidin hörppivän mielellään nestettä mukista. Pulloa kun hän vihaa syvästi, ainakin äidin tarjoamana. Nyt otan lyhyille reissuille kylmäkassissa lypsettyä maitoa mukaan, koska muki kelpaa julkisillakin paikoilla mutta tissi ei!

Täälläkin on aloiteltu soseiden kokeilut. Ada avaa suun apposen ammolleen, muttei oikein tiedä, mitä tehdä ruoalla suussa. Eli yli puolet päätyy ulos, mistä äiti sitten lappoo sitä takaisin. Bataattia ja päärynää ollaan maisteltu, seuraavaksi vuorossa porkkana ja luumu. Kasvikset olen tehnyt itse, mutta hedelmät ajattelin ostaa valmiina siihen asti, kun määrät on vähän suurempia. Kätsyä, kun purki säilyy avattuna monta päivää jääkaapissa.

Liikkumiseen on hirveästi haluja ja hiukan taitoja. Mahalleen neiti kääntyy nopeasti kummankin kyljen kautta ja vauhdilla pyörii sitten kehää. Eteenpäin ei kuitenkaan pääse, vaikka polvia mahan alle tunkeekin. Nytkin makaa pinniksessä yötamineissa, muttei todellakaan nuku...minä pidän hiljaista seuraa läppäri sylissä. Ada on koisinut jo kuukauden mahallaan, enkä ole yrittänyt estää, kun kääntää pään hienosti sivulle. Eikä tuo kääntymisen estäminen helposti onnistuisikaan, kun neiti on päässyt jopa kopastaan kierähtämään lattialle- niin korkealla se koipi kääntyessä heilahtaa.

Minä luen ja laulan Adalle ahkerasti. Edellinen on mukavaa sen viisiminuuttisen, kun hän jaksaa olla samassa paikassa ja jälkimmäinen on hauskaa tuntikausia, jos saa olla hytkyvän ja ympäriinsä kävelevän äidin sylissä.

Meno pinniksessä sen kun paranee.
Onneksi miniläppäri ei paina mitään!

Minilla ja Ada viikkoa vaille 5kk
 
Nyt vähän lisää juttua. Taitaa tulla kyllä aika paljon omaa napaa, kun täällä on juteltu niin monesta asiasta, etten muista varmasti läheskään kaikkea kommentoida.

Kiitos kommenteista kiinteiden suhteen. Täytyy vaan jatkaa maistelua kärsivällisesti ja kokeilla eri makuja. Tänään Velmon sai myös "sormiruokaa". Syötiin luumuja ja aprikooseja mun äidin luona. Velmo istui sylissä ja halusi työntää hedelmiä suuhunsa (niin kuin haluaa kaikkea muutakin). Aprikoosi oli heti yök (liekö muistutti väriltään liikaa inhokki-mangososetta), mutta luumu oli hetken aikaa jees. Vähän ajan päästä sekin alkoi aiheuttaa väristyksiä. :LOL: Olen varmaan kauhea äiti, kun tällä tavalla naureskelen vauvalleni, kun toinen "kärsii" noin raastavasti, mutta on vaan niin huvittavan näköistä.

Kiva kuulla, että Iineksen tuttavavauva voi jo paremmin. Aina vetää vakavaksi, kun kuulee, että ihan pieni vauva on joutunut leikkaukseen tai muuten voi huonosti.

Onnittelut kaikille merkkipäiviä viettäville/viettäneille!

Mahalleen kääntyminen alkaa vähitellen vihdoinkin sujua. Tänään nukkumaan mennessä poika kääntyi neljää kertaa. Nukahti sitten, mutta kohta alkoi makkarista kuulua yninää. Mentiin katsomaan, niin siellähän herra makasi mahallaan ja oli niin pöllämystyneen näköinen kun vain mahdollista "Mitä ihmettä minä teen täällä yhtäkkiä mahallani!?!" :LOL: Vähänkö oli taas huvittavaa.

Velmolle on myös ensimmäinen hammas tulossa. :heart:

Meillä on kanssa Manduca. On periaatteessa oikein hyvä, mutta ihan täysin sopiviksi en ole kaikkia säätöjä saanut. Pari kertaa olen kantanut selkäpuolella ja se on ollut helpompaa.

Ilmoittauduin tänään muskariin, joka alkaa parin viikon päästä. Olen onnettoman epämusikaalinen enkä osaa oikein mitään lastenlauluja (enkä mitään muitakaan), joten kiva mennä itsekin saamaan vähän virikkeitä. Vauva selvästi kuitenkin tykkää musiikista ja tanssista.

Ollaan myös vauvauintijonossa johonkin paikkaan. Täytyisi kyllä katsoa, olisiko jossain muualla tilaa heti. Sen verran hauskalta Minillan ja jonkun muun (en enää muista kuka) kokemukset kuulostivat.

Maanantaina oli 5 kk-neuvola. Painonkasvu on selvästi tasaantunut, vaikka hyvin kasvaa edelleen. Nykyiset ja edelliset mítat:
70 cm (68 cm)
10 335 g (9 750 g)
45 cm (44,5 cm)

Muuten neuvolassa ei mitään ihmeempää. Siellä oli sijainen, jolla ei ollut kauheasti mielipidettä mistään asiasta. Kovasti kyllä kehui vauvan vuorovaikutustaitoja, mutta taitavat aina vähän etsimällä etsiä jotain kehumisen aihetta. =)

Syöttötuolissa ollaan istutettu lyhyitä aikoja ja se sujuu ihan ok. Oletteko jo vaihtaneet yhdistelmävaunut vaunuista rattaisiin tai missä vaiheessa aiotte tehdä sen?

Misstra + Velmo vähän yli 5 kk
 
Heipsan!

Joona on vielä hetken päiväunilla ja esikoinen syö, joten pikaisesti ehdin kirjoitella.

Kiitos kaikille vinkeistä kiinteiden aloituksessa! Tilanne on edistynyt ja mun mielestä oikein mainiosti. Tällä hetkellä syödään kesäkurpitsa sosetta ja laskin huvikseni, että poikaan upposi 13 lusikallisen annos. Tänään oli kolmas päivä ko. sosetta ja se ei nyt aiheuta mitään vaivoja. Lisäksi koitin josko poika huolis maissivelliä, jolla saatais jo jotain aamu-/ilta"puuro" rytmiä. Pullohan on meillä ollut täyskieltäytymisessä tähän saakka, mutta tänään jätkä veti kiukulla 20 ml maissivelliä :eek: ja todellakin pullosta :eek: :eek: . Annoin siis kurpitsat ja vellit ennen päiväunia ja pitkästä aikaa unet ovat menneet vain yhdellä tutin laitolla :D . Meillä on siis ollut nälkäinen poika, joka nyt vatsa pinkeänä nukkuu kuin tukki =) .

Itkuhälystä alkoi kuulua iloista jokellusta, joten tais poika herätä.

Iines ja Joona 5 kk
 
kiinteistä. Meillä on maisteltu soseita nyt pari viikkoa, makuja on ollut porkkana, päärynä, maissi, luumu ja peruna. Mutta Kallen masu meni heti kovalle kun soseita alettiin syömään. Ensimmäisen viikon jälkeen kakka saatiin tulemaan suurella yrittämisellä (syötettiin luumua oikein tosissaan, mallasuutetta, jumpattiin, käytiin kylvyssä mutta valitettavasti vasta Levolac toi helpotuksen). Nyt on toinen viikko menossa, ja jätkä on taas ummessa. Surkeaa katsoa kun toisella on tuskaista. :'( Onko kellään muulla käynyt näin? Onko vinkkejä, mistä olisi apua? Olen harkinnut takaisin pelkkään rintamaitoon siirtymistä, jos Kallen masu ei vielä olekaan riittävän kypsä soseisiin. Mutta kun tuo poika on niin hoikka, olisi hyvä saada jotain tukoisampaa ravintoa... ja lisäksi pulauttelee maidot pihalle aika helposti. Ja vielä tykkää syödä soseita, ja äiti tykkäisi syöttää...

Keiju
 
keiju77: Siis pari viikkoa??? ja 5 eri ruokaainetta. Jos vatsa ei pelaa niin älä todellakaan pidä kiirettä noitten raaka-aineitten vaihtelusta. Alussa on ihan hyvä jos viikon verran syöttää samaa raaka-ainetta. Esim pottua. Ja tosin tuo pottu ja maissi on sellasia mitkä voi aiheuttaa ummetusta. ja aluksihan se kakka ei välttämättä tule ihan joka päivä, että ei siitäkään kannata huolestua. kun olet jo noin hyvässä vauhdissa niin eipä sitä enään kannata siirtyä pelkkään imetykseen.
 
Moikka! Vitsit mikä kuva misstra! :LOL: Tosi hieno!

Meillä on karmea keittiöremonttihelvetti täällä. Asutaan kymmenessä neliössä ja pullot ja muuta astiat pestään vessassa, joka on aika ällöttävää. Ja todella pienestä jäi kiinni, että oltrais saatu vesi keittiöön jo viikonlopuksi. Kaikki on valmiina kodinkoneita myöten sitten perjantaina, mutta sähkö- ja putkimiehet tulevat vasta maanantaina asentelemaan niitä tänne. |O Tobiaksella on ollut tosi katkonaisia päikkäreitä, kun ollaan joko jossain kylässä tai sitten tässä paukuttelun keskellä. Raastaa vähän kaikkien hermoja tämä remontti!

Mies juoksee lauantaina Helsinkimaratonin. Tai ainakin yrittää ja äiti tulee hoitamaan lapsenlastaan. Jännittää, että miten niillä menee.

Iines
Kiva, että löytyi sopiva ruoka-aine Joonalle ja se maistuu näköjään aika hyvin! :)

Meillä oli 5kk neuvola eilen. Mitat olivat:

70cm (68cm)
8770g (7890g)
44cm (43cm)

Nyt pitää mennä antamaan maitoa pojalle! Imetys muuten loppui toissapäivänä, kun Tobias ei enää halunnut edes aamulla syödä rintaa. :(
 
Jossu: tarkistin kalenterista, siis kolme viikkoahan sitä on jo soseita maisteltu :ashamed: Olen yrittänyt noudattaa ohjeita tuosta varovaisesta alusta, ensin kolme päivää mentiin pelkällä äidinmaidolla jatketulla porkkanalla, sitten otettiin mukaan luumu (kun säännöllisesti kakkinut poika yhtäkkiä lopetti...), toisella viikolla testattiin maissi, mutta sitä ei jatkettu kuin kaksi päivää kun ei Kallelle maistunut ja minustakin haisi niin pahalle etten halunnut toista pakottaa :LOL: . Vaihdettiin siis päärynään, ja nyt kokeiltiin perunaa kun meillä oli muutenkin keitettyjä pottuja. Ja määrät on ollut vielä tosi pieniä, korkeintaan ruokalusikallista, eli ei lähelläkään mitään sosepurkkia. Hämmentävää vain, että pikkurippunenkin saa toisen elimistön noin sekaisin. Toivottavasti tasaantuu pian.
 

Yhteistyössä