Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

keiju77: toivottavasti se vatsan toiminta tasaantuu siitä. mut tosin jotkut vauvat voi olla viikonki kakkaamatta. eikä siitäkään kannata ihan huolestua. jos toistuvasti on viikon taukoja niin kyllä huolestusin. Ja mie olen kerran vain antanu vettä ja seki johtu siitä että sain kasvissoseesta tehtyä melko liisteriä ja oli vähän "pakko" antaa lusikallisen jälkeen vähän kyytipojaksi vettä. Mut mun mielestä ei tarvii antaa vettä.

Zoe-F: Harmi ku teil ei oo kameraa. Nää vauvat tuntuu niin hirmusesti muuttuvan lyhyessä ajassa. Meilläki on toistaseksi semmonen rupu kamera vuodelta paavo. :LOL: Mut jes nyt oon säästäny järjestelmäkameraa varten ja jahka mie sen ensviikolla saan. Siis olen haaveillu järjestelmäkamerasta ties kuinka monta vuotta. Ne tahtoo vaan olla niin kalliita. Jossain vaiheessa haaveilin kyl videokamerastaki, mut oon tullu siihen tulokseen että meillä sitä käytettäs aikas vähän.

Isoveli (marraskuussa täyttää 3v) on tänään ollu ahkera hoitaja.. hih. Jätin muksut vähäksi aikaa olkkariin kaksin. Niin sitte alko kuulumaan ninnin kikatusta ja mie sitte äkkiä menin sinne että mitä täälä tapahtuu niin isoveikka oli alkanu kakka vaippaa vaihtamaan. voi jösses!! Just sai vaipan siinä auki ja onneksi ei kerenny sit sen enempää touhuta. Ois voinu olkkarin lattia olla kakassa.. :LOL: :LOL:
 
ei suju niin ei suju :headwall: :'(
Tytön tissillä olo on yhtä raivoamista ja itkua :'( ainut milloin malttaa syödä on yöllä. Muuten täyttä taistelua. Masentaa ja lujaa :( Kun olis itsellä ollut motivaatiota imettää, eikä tytöllä mitään yliherkkyyksiä niin tämä menee nyt näin :/

Mimmukalle jaksuja rempan keskelle!

Keiju: Kannattaa tosiaan ihan hissukseen edetä noitten soseiden kanssa.. meillä on maisteltu bataattia nyt 4pv:ää ja varmasti vielä se 5-6 päivää ainakin mennään samalla että massu tottuu ihan kunnolla.

nyt ei oikein juttu luista.. ajatukset pyörii niin tuossa imetys hommassa.. harmittaa ihan hiveesti. Onneksi en tiistaina on neuvola jossa voidaan vähän jutella tilanteesta.

 
Huomenta!

Meillä neiti päätti sit yön heittää hulinaks ja nyt äitii nukuttas. Yhdeltätoista alotti ja neljältä päätti sit herätä vallan ei auttanu tissi eikä mikään, ähkyssä kun oli. Koko yön roikku tississä. Siitä sit puol seiska siirryin sohvalle ite huilimaan ja neiti lattialle touhuamaan. Nyt alkaa näkyy väsymisen merkkejä, josko sit itekin vetäis pitkälleen. Meillä ei tunnu sujuvan neidin kaa muu kuin just imetys, jonka kans monella tuntuu olevan hankaluutta, jaksuja teille imetyksen kans tahiville. Se voi olla vaan joku ikä jonka yli kun pääsee niin taas alkaa sujumaan, mut tietty ei sitä jaksa joka aiheesta alkaa tahimaan, eikä se kai oo tarkotuskaan. Mä oon sitä mieltä et välillä voi mennä siitä mistä aita on matalin ja jopa joskus käyttää porttia :D

Meen kamera on myös aikansa eläny ja sillä täytyy ottaa kuvii sillee vanhan aikasesti reiästä tsuumamalla :LOL:

Misstra: ihana kuva :)

Zoe: ne omat tunteet tosiaan vaikuttaa siihen maidon herumiseen, mut niin tekee kyllä kipukin oman osansa, et jos alku ollu kovin kivuliasta ei maitoa välttämättä heru, koska elimistö hannaa vastaan ettei tarttis imettää. Mut tosiaan pullolla vauvat kasvaa ihan yhtä lailla. Meillä esikko pullovauva. Nyt mulla oli alussa oikee rinta haavaumilla pari kuukautta ja siitä ei tullu eikä tuu vieläkään yhtä hyvin maitoa kuin tosta toisesta.

no nyt on mentävä, neiti menettää hermonsa...
 
Huomenta!

Kiitokset kaikille onnitteluista! :) ja marzalle onnittelut :flower: , meidänkin hääpäivän viettoon kuului se, että käytiin syömäs, tosin se oli vaan pikaisesti lounasaikaan, ku mies meni ilta-/yövuoroon töihin, mutta mitäs siitä, ajatus tärkein. Annoin miehelle lahjaks kokinveitsiä, hän kun on meidän perheen keittiöihme ja pärisee aina meiän huonoista puukoista :D

Vaunukoppa jätettiin pois jo juhannuksen jälkeen, kun Joona ilmoitti hyvin suurisanaisesti, että minähän en täällä pötkötä kun ei mihinkään näekään ja ahdastakin on. Hetken jo pelättiin ettei suostu enää vaunuissa olemaan, mutta tosiaan ratasosassa viihtyy nyt taas, ja on tosiaan oppinut nukkumaan paikallaan olevissa rattaissa pitkiä päikkäreitä. Nykyään kaikki päikkärit nukutaankin ulkona, kun vielä kesäkuussa meni päiviä ettei oltu lainkaan ulkona nukkumassa. Rattaista sen verran muuten, että oon vähän pettyny meiän Brion yhdistelmävaunuihin, ratasosassa jalkaritilä tippuu itekseen, ja valjaat on mun mielestä hankalat.. Ainoo hyvä puoli on heittoaisa. Onneks ostin kaverilta hauckin juoksurattaat, ne on jotenkin asennoltaan paremmat, niissä Joona nyttekin pötköttelee tossa ikkunan alla.

Meillä syötiin ýöllä kaks kertaa.. :| ei oo sitte moista tapahtunu pariin kuukauteen. kiva, kun yleensä tässä vaihees aletaan vähentää yösyömist, mut meillä ilmeisesti päivä on niin vilinää, et yöllä sit keskitytään syömiseen..

Joona sai eilen kummeiltaan lahjaks pyöräistuimen :) Se oli hienosti sellainen jonka saa kätsysti vaihdettuu pyörästä toiseen ni pääsee sit kurvaileen meiän kummankin kanssa..:D nyt vaan odotellaan et voidaan lähteä liikkeelle, tosin hiukan hirvittää lähteä kaupungissa liikkeelle vaikka itte oon yksinäni paljon pyörällä liikkunutkin.

Äkkiä se aika kuluu, soittelin työpaikalle eilen ja ilmoitin että mut saa lukea työvahvuuteen marraskuun alusta lähtien. Mies jää viimeiseks kuukaudeks Joonan kans kotiin ja mä koitan koulun ohessa ehtiä tehdä töitä. Lisäks heti kysyttiin jouluaatoks töihin, mut se vähän mietityttää ku mieski on sillon töissä, ni en tiiä viittinkö ite mennä.. Lisäks käytiin eilen kyselemässä tonttia meille, että päästäis joskus rakentamaan (tai ainaki maksamaan jollekulle muulle et rakentaa :D ) Varovainen unelma olis et 1,5-2 vuoden päästä pääsis omaan taloon.

Täällä on ihanan vilpoista, ihan syksyn oloista jo. Ei mee ku hetki, ku on jo lunta maassa ja jouluki tulee :) Ei varmaan tarvi erikses mainita, et oon jouluihminen :D Täytyy kattoa kuinka pahasti nyt sekoan ku tulee Joonan eka joulu..

Jahas, josko siivoilis hetken vielä ku yks jatkaa uniaan.
 
Pikaseen kommentoin, kun on vähän kiire.

Tuota kätkytkuolemaa ei kauheesti kannata miettiä, se on kuitenkin niin harvinainen, mutta kyllä siihen voi vanhempikin kun 3 kk:n ikäinen vauva kuolla. Mun serkku kuoli kätkytkuolemaan 10 kk:n ikäisenä, tosin siitä alkaa olemaan pian jo 20 vuotta aikaa. Mä oon ajatellut tuon kätkytkuoleman suhteen niin etten usko sen osuvan kahta kertaa samaan sukuun, joten en kauheasti sitä pelkää. Mun äidille taas siitä on jäänyt aika kammo, eli se oli siis äidin sisko jolta vauva kuoli. Äiti esimerkiski kauhistelee kun mulla on musta hyttysverkko vaunuissa. Musta kun on kuoleman väri eikä vauvalla saisi olla mitään mustaa. :eek: Äidin siskon vauvalla oli kuollessaan ollut vaunuissa musta hyttysverkko, ja tää mun serkkutyttö kuoli siis päikkäreillä ollessaan omiin vaunuihin. :'(

Joku kyseli miten meillä ryömimisen opettelu jatkuu. Likka ryömii pieniä matkoja kerrallaan, mutta nyt uutena juttuna on tullut rapuryömiminen, eli likka pakittaa taaksepäin. :LOL:

Ens viikolla meilla alkaa kiinteiden maistelu.

Mutta nyt on pakko lähtee hakeen pikkusisko koulusta.

marza
 
5kk-neuvola mitat: 8810g/69,5cm.

Kiva, kun ootte laittanut kuvia, Cadillac ja Misstra! Niitä on aina niin mukava katsella!

Outius, voimia ja paranemisia! :hug: Se on niin ikävää, kun näin pieni sairastaa. Pikkuisen jännityksellä itsekin tässä odottelen influenssa-aaltoa. Yritän popsia monivitamiinia, maitohappoja ja valkosipulia, jos se auttaisi edes vähän omaan (ja äidinmaidon kautta vauvan) vastustuskykyyn. Tauti iskee, jos on iskeäkseen, sitä tuskin kai voi välttää, mutta hyvä pohjakunto saattaa nopeuttaa taudin paranemista.

Pikkuisen työkeikkaa olen jo tehnyt ja mies on ollut vauvan kanssa. Kokopäiväiseksi töihin en tiedä koska palaisin. Tykkään tosi paljon työstäni ja haluan ylläpitää ammattitaitoani ja työsuhteita, mutta pientä lasta en raaski laittaa hoitoon. Mies haluaa pitää isäkuukauden ja siksi ajaksi voisin palata päivätyöhön. Sen jälkeinen tilanne täytyy miettiä.

On ollut tosi kiva lukea teidän kiinteiden syömisistä. Hauska, kun jollain menee jo purkillinen ruokaa, kun me vasta tässä harkitaan yhden lusikallisen maistamista... Bataattia ostin vihannesosastolta, sillä olisi tarkoitus aloittaa. Ja purkkiosastolta tarttui mukaan kasa hedelmäsoseita, porkkanaa, maissia. Tästä se purkkirumba sitten alkaa!! :) Nyt kiinnostaisi, kuinka paljon teette itse ja kuinka paljon käytätte valmista vauvan ruokaa?



Soraya ja poju 5kk 12pv
 
Moi!

Nyt onkin paljon kommentoitavaa :)

Misttra,
olipas ihana pusukala-kuva!! Me ollaan totuteltu poikaa ratasosaan ja matkarattaisiin, mutta nukahtaa vielä paremmin vaunukoppaan. Kattelin muuten, että kovin montaa senttiä ei Emmaljungien vaunukopassa ole enää varaa kasvaa pituutta... meillä on tuo pehmeä koppa.

Outiukselle nuhan hoitovinkki: En saanut pikkuniistäjällä ja friidalla mitään ulos, joten käyttämättä jäivät. Pojan nenää sain putsattua hyvin niin, että ensin laitoin molempiin sieraimiin useita keittosuolatippoja, ja hieroin sieraimia niin, että aine levisi kunnolla. Tämän jälkeen koppasin pojan kainaloon kasvot alaspäin, ja sivelin hanasta lämmintä vettä (painoin) pojan sieraimia pitkin alaspäin. Hmm, hankala selittää, mutta tämä ja aiemmin annetut keittosuolatipat toivat räkää ulos. Eli sormella ja lämpimällä vedellä ikään kuin vedin sieraimien ulkopuolelta - toimi oikein hyvin! Saitko tolkkua? Voin koittaa tarvittaessa vielä selittää, jos ylläoleva oli toivottoman epäselvä :)

Soraya: Bataatti-kesäkurpitsasoseen ja kaurapuuron teen itse, hedelmät sitten purkista.

Töihin menosta: Juuh - pitäisi soittaa töihin ja ilmoitella itsestään. Ajattelin mennä huhtikuun alusta. Tämän jälkeen mies jäisi pariksi kuukaudeksi kotiiin, ja sitten pidettäisiin kesälomat siihen päälle. Elokuussa poju sitten hoitoon. Työt on ollu aina välillä kyllä mielessä, nyt kun on saanut etäisyyttä työkuvioihin, niin tulee mieleen ihan mielenkiintoisia kehitysideoita ja ajatuksia.

Pojan kananmuna-altistus aloitettiin eilen, eli aloin siis syömään pullaa :p :p :p Vielä en ole havainnut oireita, toivottavasti ei tulisikaan!!

Tihenevät yösyömiset: Meillä kanssa!! Tuppaa väsyttämään, kun ehti tottua pidempiin unipätkiin.

Tietääkö kukaan muuten miten vauvoille liha valmistetaan? Eli esim. possun jauheliha, pitäisikö paistaa pannulla vai keittää? Jostakin vauvanruokareseptistä luin tuon keittämisen, ja menin ihan hämilleni - siis jauhelihako kattilaan? Höö...

Syöttötuolissa istuvia/kenottavia? Onko vielä muita kuin Velmo ja Roni? Mun tekis mieli jo, mutta on niin velton näköistä touhua... Ei pehmusteetkaan paljoa auta.

Täällä kanssa yksi jouluhullu! :xmas: Eka lahjakin on jo hankittu (anopille, pitäisköhän huolestua?!)

T.Marais ja Ilari 5kk 1vko
 
Agda: Meillä sama homma. Nyt neiti on kahtena yönä herännyt puoli kaksitoista tankkaamaan ja sitten joskus kuuden aikaan. Tähän asti nukkunut tosi hyvin yhdeksästä asti. Mutta josko olisi ohi menevää.

Ensi viikolla on lääkärineuvola. Meillä kun jäi 4kk:en lääkäri väliin kun unohdin koko ajan. Jännittää mitä lääkäri sanoo tuosta täysimetyksestä kun neuvolantäti on niin vastaan.

Olen kovasti penkonut tietoa tuosta sormiruokailusta. Onko joku täällä sitä koittanut jo? Tai aikooko kokeilla. Niin ettei oikeastaan soseita söiskään. Jotenkin tuntuu että kuukauden päästä kun aloitetaan ruokailu, niin olisi oikeastaan kiva kokeilla tuota sormiruokailua. Sitä vain mietin että miten liha sitten menee kun sitä ei sekoitakkaan perunamössön kanssa, kun kyse ei ole jauhelihasta vaan poronlihasta. Pitää varmaan lääkäriltä kysellä tuosta.

Pitkästä aikaa neiti nukkuu kahden tunnin päikkäreitä. Ollaan kuitenkin jo pääsemässä jonkinlaiseen päivärytmiin. Nyt kun koululaiset lähti kouluun niin jatketaan vaunujen kanssa kärryttelyä aamupäivällä. On päässyt painoa tässä tulemaan kun koko kesän vain herkutellut.

Töihin paluu: Minä palaan äitiysloman jälkeen töihin eli tuossa joulukuussa. Mies jää vuodeksi vuorotteluvapaalle jos kaikki hyvin menee.

Lotta ja neiti 5kk 3pv
 
Meilläkin on ensimmäinen vauvauinti takana, mukavaa oli eikä Kalle pelästynyt missään vaiheessa. Etukäteen jännitin että tuleeko itku kun uimahallissa tahtoo äänet kaikua niin paljon, mutta ei säikähtänyt meteliä yhtään vaan kaula pitkällä katteli joka paikkaan. Tosin kuten etukäteen arvasin ei syömisestä uinnin jälkeen tullut mitään kun oli niin paljon kateltavaa, mutta onneksi poju jaksoi kotiin asti ilman raivaria.

Kiinteitä ollaan maisteltu jo bataatti, mango, peruna-porkkana ja luumu eikä onneksi ole tullut mitään oireita. Peruna-porkkana, mango ja luumu on herkkua mutta äipän tekemä bataatti ei uppoa samalla innolla. Johtuiskohan siitä, että jää pakostakin hiukan karkeammaksi kuin kaupan soseet.

Sormiruuista: Uusimmassa Kaks Plus lehdessä oli juttua siitä. Kuulosti kyllä mielenkiintoiselta ja ajattelin kanssa kokeilla sit puolen vuoden iässä. En nyt ala sen kummemmin käymään sitä läpi mutta tuosta kakomisrefleksistä siinä mainittiin että vauvoilla se on edempänä suussa, eli ruoka ei edes pääsisi niin syvälle kurkkuun että olisi vaarassa mennä henkitorveen vaan vauvat kakoisivat sen pois ajoissa.

-Riksu ja Kalle
 
Kaa
Vauvalle menevä liha pitää keittää. Eli myös se jauheliha. =) Vauvan ruokaa ei suositella paistettavaksi. Karsinogeeneihin vedotaan. Mutta siis koulukuntia on yhtä paljon kuin on tapojakin.
 
Minä kans tunnustan olevani jouluihmisiä. Voih kohta se joulu tulla kolkottaa. :p :/ :eek: :) =) B)

Tähän mennessä olen tehnyt pääasiassa itse ruuat, mut noi hedelmä soseet olen ostanu kaupasta ja tuun ne kyl ostamaanki. Jotenki se vaan tuntuu hankalalta alkaa niitä soseuttamaan. Ja anteeksi nyt hirveesti Lotta-75, mut pisti suupielet ylöspäin ku luin sinun kirjotusta.. "Sitä vain mietin että miten liha sitten menee kun sitä ei sekoitakkaan perunamössön kanssa, kun kyse ei ole jauhelihasta vaan poronlihasta." Kaippa tuota poronlihaaki saa jauhelihaksi. mut joo ymmärsin kuitenki pointtisi. siis jauhelihalla varmaanki tarkotit naudan/sian jauhelihaa. Ja onnistuu se lihanki keittäminen.

Syöttötuolista: Just tuossa päivällä istuskelin keittiössä ja ois haluttanu koittaa ninniä syöttötuoliin, mut en mie vielä raaskinu. Eikhän se siinä kerkiä olla. Meillä esikoinenki välillä istuu syöttötuolissa ja ikää melkein 3v.
 
iltoja

niin minunkin käsittääkseni liha pitää keittää.. Eikös muutenkin vauvalle kaikki pitäis antaa kypsennettynä näin ensi alkuun.
Itse tein pojalle lihasoseita niin että jääpalamuottiin laitoin, niin oli helppo laittaa sekaan sitten se nökkönen. Pojalle tein aika paljon ensialkuun soseita.. saas nähdä kuinka paljon tulee jennalle nyt tehtyä. Pakastimessa on batattia, jota maistellaan nyt, sitten odottaa kesäkurpitsa vuoroaan ja kunhan se on kokeiltu ja maisteltu niin otetaan ehkpä päärynä sitten.
Tänään alkoi suu jo vähän aueta automaattisesti :D

Täällä myös tihentynyttä yösyömistä!! Päivällä ei malteta syödä vaan raivotaan tissillä.. ainut milloin tissi kelpaa kiukuttelematta on yöllä.. viime yönä syötiin kaksi kertaa ja heti aamulla seiskalta kolmannen kerran |O

Töihin menosta itsellä ei ole mitään hajua kun ammatissani en voi toimia ja pätkätyötä olen sitten kaupanalalla tehnyt, eli vakipaikkaa ei ole. katsotaan sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan =) mutta luulen että en ennen ensi syksyä ainakaan lähde, jos silloinkaan.

Outius: Paranemista sinne!! Täälläkin auttoi nuo keittosuolatipat niin kuin Marais sanoi ja sitten kun niitten laiton jälkeen mentiin naaman ja kaulan (kaksoisleuan ;) ) pesulle niin tuöli isoja räkä klönttejä kun pientä nuhaa oli ilmassa.

saas nähdä miten käy kun räkätaudit syksyn myötä tulee.. Jennalla oli kevääsät vähän tukkoisuutta mutta vielä ei ole kunnon flunssaa ollut.. esikoinen kun saa varmasti normi syysflunssan.

täällä äitillä vähän parempi mieli kun tyttö torkkui tissillä tuossa ennen kuin laitoin nukkumaan :heart: ehkä ei kuitenkaan vielä tartte imetystä lopettaa..

danjuska ja jenna 4kk1vk+
 
Hei kaikille ja terkkuja Itä-Suomesta :)

Kovasti olette taas tekstiä tuottaneet, luen tarkemmin sitten kotona. Ollaan nyt miehen ja Mimosan kanssa Kiteellä hotellissa, ajettiin Kittilästä tätä kautta etelään kun mies ja appi tahtoivat tulla bongaamaan käärmekotkaa. No, me päästään anopin kanssa huomenna Marimekon tehtaanmyymälään ostoksille :D

Mimosa jaksoi hienosti koko pitkän ajomatkan, oikein kellosta katsottiin ja 16 tunnin matkanteon aikana itkua tuli yhteensä 8 minuuttia! Todellinen reissunaisen alku meillä. Ja arvatkaas mitä? Mimosa oppi keskiviikkona ryömimään! Oltiin miehen ja appivanhempien kanssa ihan haavi auki, kun Mimoska lähti möngertämään lattialla kohti pöllöpehmoa. Yli metrin matka menee kevyesti. Mä olin ihan varma, että Mimosa alkaa ryömimään vasta tosi myöhään, kun kääntymisenkin hoksasi vasta päivää vaille 5kk ikäisenä, mutta tämäpä päätti kertarykäyksellä lähteä eteenpäin. Äänimaailmassa uutena tuotoksena on ''ämmämmämmämmmää.'' Ei tarkoita sillä mitään, kunhan höpisee ja on söpö :heart:

Tässä tuli nyt kovasti omanapahöpötystä, sori :ashamed:

upupa ja Mimosa 11 päivää vaille 6kk!
 
Moi!

Luin tuon aikasemmin kirjoittamani tekstin ja toivottavasti en nyt pelotellut ketään kätkytkuolemasta. Ei todellakaan ollut tarkoitus. :(

Marais, ihan oikeilla linjoilla oot, eli kyllä se jauhelihakin pitää keittää. Mä olin kans esikoisen aikaan ihan huuli pyöreenä et todellako jauheliha kattilaan ja keittopuuhiin, mutta kyllä se niin on. Ja ei muuten ole mitään herkun näköistä keitetty jauheliha...

Töihin meinaan mennä vasta syksyllä 2010, ellei tule mitään meheviä työtarjouksia. =) Laitoin just eilen yhden työhakemuksen menemään, eli mulla ei ole tarkoitus palata enää vanhoihin hommiin takaisin. Tosin meillä on aatoksena se kolmas vauva ens keväänä, tai siis yritys alkaa silloin, et jos nopeesti tärppää, niin tuskin menen töihin ollenkaan.

Sormiruoasta, meillä esikoinen oli ja on edelleen niin huono syömään, et vauvana sormiruoka oli ainoa mitä poika söi. Meillä esikoinen ei ole oikeastaan syönyt ollenkaan soseita, vaan latasin aina lautaselle sormiruokaa, kuten keitettyjä kukkakaalin palasia, keitettyä parsakaalta ja porkkanaa, leipää, kurkkua, banaania ja yleensäkin kaikkea pehmeetä ja helposti pureskeltavaa. Maissinaksut oli pojan herkkua ja niitä se olis vedelly vaikka kuinka paljon. Ikinä ei poika kakistellut tai yökkinyt, mutta kyllähän siinä pitää tarkkana olla ettei lapsi tukehdu.

Meillä olis huomenna sit edessä ne häät, ja lapset menee anoppilaan. Pienet itkut tuossa jo tuhristin etukäteen, kun tuli niin surullinen olo lasten ja varsinkin vauvan puolesta, kun hoitoon joutuvat. Ja iski iso ikävä jo nyt. :( Mutta järjellä ajatellen tää tekee meidän parisuhteelle varmasti hyvää, on ollut sen verran kiree tunnelma viime aikoina kotona, eikä olla kaksin oltu kun pari kertaa syömässä vauvan syntymän jälkeen.

Nyt pizzan kimppuun, mies otti sen just uunista.

marza =)
 
Täysin jouluun hurahtanut ihminen täälläkin! :wave: Aloitan lahjojen ostamisen yleensä juhannuksen jälkeisistä alennysmyynneistä, kuten tänäkin vuonna. Siinä säästää rahaa, kun tekee edullisia löytöjä ja hermoja, kun ei tarvi kaikkia sitten samassa hädässä yrittää keksiä ja löytää. Nytkin tuolla jemmassa jo odottaa muutama vaate, käsilaukku, legopaketti ja pari lasten korua. Ja joulukorttien askartelu, oi. :heart: Piakkoin alan suunnittelemaan tämän vuoden mallia, jonka lähetän sitten saman kaikille. Sormet jo syyhyää...
 

Ja yökukkuja täälläkin. Hyvää yötä ja makoisia unia, Zoe!

Harjoiteltiin tänään vähän istumista imetystyynyn kanssa. Mutta vain ihan vähän aikaa, koska aikas huojumista se vielä on... :)



Ai niin, ja nyt meilläkin kierähdetään! Poju kääntyi tänään ihan itsekseen selältä vatsalleen. :)


 
Aika epäselvästi kirjoitin, sori siitä:) Mutta siis tottakai pitää liha kypsentää mutta ongelma onkin se, että jauheliha (tarkoitin tietenkin kaupasto ostettua) on rakeista ja sillälailla varmasti helppoa syötävää mutta taas kun lihakimpaleen keittää niin mietin miten sen voisi hienontaa tuossa sormiruoka mielessä. Niin että neidin olisi sitä helppo syödä. Keskimmäiselle laitoin sen aikoinaan niin, että hienonsin ihan hienoksi sauvaskoittimella ja lisäsin sitten sen perunasoseen sekaan. Mutta nyt jää tuo sosevaihe pois toivottavasti.

Jouluihminen
myös minäkin:) Nyt jo osa lahjoista ostettu ja mietitty valmiiksi. Meillä kun on sellainen periaate, että leluja ostetaan syntymäpäivinä ja jouluna. Paketti kasa onkin ollut valtava mutta tietenkin kolmelle kun pitää jo ostaa niin pitää vähän rajoittaa noita kasoja. Joulua ollaan tähän asti vietetty minun äidin luona. Sillälailla ruoanlaitto on jäänyt sinne ja lahjojen hommaaminen minulle.

Niin ja koska neiti nukkuu aamuisin pitkään (yhdeksään tai kymmeneen) niin tottakai tänään herättiin jo puoli sietsemän:) Kaikki muut nyt nukkuu ja me valvotaan täällä. Taitaa itselläkin olla päikkäreiden paikka. Ja huomenna kun on minun vuoro nukkua aamulla pitkään, niin taatusti neitikin nukkuu:) Meillä on miehen kanssa vuoroteltu noita aamuja viikonloppuisin, että kumpikin saa rauhassa nukkua yhtenä aamuna. Isommat lapset täytyy kuitenkin ruokkia aamuisin.

Huomenna pitäisi lähteä koko porukan kanssa marjaan ja sienestämään. Isommat oli heti vastaan mutta ei se auta. Marjoja pitää saada pakkaseen. Onneksi tänä vuonna äiti keräsi minulle hillat. Itse en voi hillametsään mennä kun neiti on jo parin tunnin jälkeen vailla ruokaa.

Mutta nyt teen keittoon:)

Lotta ja neiti 5kk 4pv


 
Kaa
Työasioista; meillä on hieman erilainen tilanne kuin ehkä valtaosalla tuon töihin menon suhteen. Itse olisin mielelläni kotona vielä hyvän aikaa, mutta nyt näyttää siltä että töihin on pakko mennä. Itselläni on vakipaikka ja mies on työttömänä. Eli yhdistelmä "toinen työttömänä ja toinen hoitovapaalla" ei oikein houkuttele... :( Ei ne laskut itse itseään maksa. Eli olen menossa vanhempainvapaan jälkeen töihin. Ajankohtaa taitaa olla tammikuuta (kun ajattelin pitää varastossa olevat lomapäivät siihen vapaan jatkoksi). Minullahan olisi eräs pomminvarma suunnitelma tuon töihin menon osalta (jotta töissäolo jäisi mahdollisimman lyhyeksi), mutta se ei ole oikein saanut tulta alleen..... :D
 
huomenta!

vauvauinnista: tää eka kerta kesti tosiaan vain 10 min. (jatkossa se 20 minsaa) ja siinä käytiin läpi vauvan kannattelua vatsallaan ja selällään vedessä. Uitettiin mm. vauvaa vatsallaan siten, että kannateltiin päätä molemmilla käsillä ja laulettiin samalla jotain laulua. Mua yllätti se, kuinka vauhdikkaita ne liikkeet oli.

Töihin menosta: Menen varmaan huhtikuun alusta. Pidän lomat äippävapaan päälle ja sit vielä pari kuukautta hoitovapaata. Mulla kun on sellainen työ, että jossain vaiheessa pomo alkaa kyselemään että milloin tulet kun sijaista mun hommiin ei saa ja jo tuo huhtikuu on vähän että miten saan pomolle sanottua että olen vielä niin pitkään äippäloman jälkeen kotona :headwall: No, mies jää sit muutamaks kuukaudeks hoitovapaalle + pitää isäkuukauden ja siihen vielä kesälomat päälle niin ajateltiin että Kalle menis vasta elo-syyskuussa hoitoon eli olis melkein 1.5 vuotta. Onhan se vielä NIIN pieni silloin ja välillä tuntuu että noin pienen kanssa pitäis olla kotona mutta kyllä rahallisestikin alkaa seinä tulemaan jo siinä vaiheessa vastaan. Yritän varmaan kovasti saada perhepäivähoitoon poikaa, mutta tuuria saa olla että sellaisen paikan sais. Kauhistuttaa vaan nuo isot päiväkodit, jotka on niin meluisia paikkoja että miten niin pieni jaksaa sitä meteliä :'(

Joulu Ollaan tähän asti oltu joulut jomman kumman kotona, eikä siis olla omaa kotia kuusta ja paria jouluvaloa enempää laitettu. Odotan joululta yleensä vain sitä syömistä =)

Siellähän istutaan kuvasta päätellen jo melko tomerasti Soraya :) ja onneksi olkoon kierähtelytaidoista. Kierähtääkö jo molemmille puolille??
 
Huomentapäivää!

Jospa minäkin vihdosta viimein skarppaisin ja yritän laittaa tänne kuvan neidistä. Katsotaan onnistuuko.



Kuva otettu muutama päivä sitten, vaunuilemaan tässä lähdössä.

Jouluihmiseksi mua ei kyllä voi kutsua. Tykkään kyllä joulusta, mutten sitä niin kauheesti odota. Stressaa kun kaikki hössööttää ja kaupanalan ihmisillä tuo joulunaika ei todellakaan ole mitään herkkua. :|

Lapset haettiin äsken hoitoon ja kyllä pääsi äitiltä itku. :'( Mietin et oonko ihan hölmö, kun laitan lapset hoitoon, kun siitä tulee itsellekin näin huono olo.... Mites teillä muilla? Tuleeko syyllinen olo kun vie lapsen hoitoon?

Nyt täytyy mennä suihkuun ja alkaa valmistautuun häitä varten. Toivottavasti ilta ei mee pilalle lapsia miettiessä...

marza
 
Ihania kuvia ootte laitteneet =)
Hyvin näytetään jo istuvan.. Itse en vielä Jennaa istuta.. eihän ikääkään ole kuin se 4kk+ ja jotenkin on takaraivoon jäänyt se n.6kk:n ikä.. että ei ainakaan vaikuttais selkään tms. jos liian aikaisein istuttaa.. Toki saatetaan sylissä ollessa istuma asennossa käyttää mutta siihen se jääkin. Tytöllä vaan ois kova hinku kammeta istumaan just sylissä tai sitterissä..

Marza: Täällä samoja fiiliksiä lasten hoitoon viemisestä. Tuntuu että on jotenkin syyllinen olo kun päästää pojan mummolaan ( oli nytkin pari yötä ) Ja ikävä on kova. Poika tykkää olla kovasti mummolassa ja mielellään ottavat, mutta oma olo sanoo että pojan "paikka" ois kotona ja tuntuu että sysään vastuun muille kun poika siellä :ashamed: Vaikka saa itsekkin hetken huokastua tytön päikkäreitten aikaan silloin jne. ja anoppi sitä aina kyseleekin että miten jaksat, miten menee yöt y.. huolehtivainen =) aina valmiita ovat auttamaan.

joulu on kivaa aikaa, mutta siitä on tehty liian kaupallista :/ Tykkään ostella pieniä lahjoja läheisille ja saan siitä iloa mutta se hirveä hössötys käy hermoille. Joulua laitan sen mikä hyvälle tuntuu mutta hysteriaa inhoan ja että joulu hössötys alkaa jo niin aikaisin.
Itselle tärkeintä joulussa on olla läheisten kanssa ja viettää aikaa yhdessä pelien, lastenohjelmien, ruuan ym. parissa :)

nyt katsomaan elokuvaa joka vuokrattiin.. tissittely ei edelleenkään suju.. koko ajan tuntuu kuin raskas taakka ois harteilla kun se mielessä pyörii :(
 
Sateista sunnuntaita!

Mukavia joskus nämä sadepäivätkin. Tänään ehditty perata ja pakastaa eilen poimitut mustikat, tehdä mustikkapiirakka, ottaa perhepäikkärit ja pitää takassa ekan kerran tulta tälle syksylle.

Meilläkin nyt viikon syöty kiinteitä, kesäkurpitsaa ja päärynää. tulin aloittaneeksi tuolla kesäkurpitsalla, kun viime sunnuntaina yhtäkkiä rupes mua kiinnostaan kokeilla aloitusta eikä perunaa tai bataattia siihen hätään ollu. Kohtuullisesti on kelvannut neidille, mutta tänään kyllä oli jo huomattavissa, että päärynän maku ja koostumus miellyttää enemmän :LOL: Ootteko muuten kuorineet kesäkurpitsan vai keittäneet kuorineen ja soseuttaneet? Minä en edes tullut ajatelleeksi kuorimista, joten keitin ja soseutin kuorineen päivineen.

Zoe teitkö Ronille tuon riisipuuron riisihiutaleista vai mistä?

Onko kenenkään vauvalle tullut oireita maissivellistä? Yritin antaa yks aamu maissivelliä pullosta. Eihän meidän Siiri oikein pullosta osaa / huoli syödä ja velliä meni pitkin leukaperiä ja poskia. Altistuskohdat ihosta alko punottaan kovasti, mutta eipä tullu sitten kokeiltua sen koommin esimerkiksi seuraavana päivänä uudelleen.

Oon ajatellut ilta/ aamupuuron aloittamista, kun meillä nuo yöunet on menny niin pirstaleisiksi jo useamman viikon ajan. Aikaisemmin nukuttiin ainakin ensimmäinen pätkä yöunia 3-4 tuntia, mutta nyt menee koko yö kahden tunnin pätkissä... Tämän vuoksi on tullu siirryttyä melkein kokonaan perhepetinukkumiseenkin, kun ei jaksa jatkuvasti siirrellä Siiriä sänkyjen välillä. En vielä hirveesti ressaa, mitä hankaluuksia siitä voipi seurata, mutta lähinnä oman nukkumisen kannalta olis mukava saada Siiri nukkumaan omaankin sänkyyn taas pidempiä pätkiä. Toisaalta taas päivällä nukutaan paremmin kuin koskaan aikaisemmin - luultavasti juuri tuon yön pätkänukkumisen takia. Eilen Siiri teki päikkäriennätyksen: aamupäivällä kolme tuntia putkeen ja iltapäivällä vielä kaks. Menikin ekan kerran kaksilla päikkäreillä.

Vauvauinti alkaa meillä kolmen viikon päästä, lauantaina 5. syyskuuta. Me saatiin valita itse ryhmä (eka klo 9, vika 11 korvilla) ja ollaan 9.25 alkavassa ryhmässä. Kestoltaan nuo ryhmät ovat 25 minuuttia ja kymmenen kertaa pitää ostaa ja maksaa kerralla. Poissaoloja ei hyvitetä ja rahat saa takaisin vain, jos joutuu lopettamaan lääkärin kehoituksesta esim. korvatulehdusten takia (tarvitaan lääkärintodistus).

Kommunikointi myös meillä siirtynyt lähinnä kiljahtelu- huuteluasteelle. Hauskan kuulosta kyllä tuokin - vielä jopa aamuseitsemältä. Jokeltelu on kyllä jäänyt vähemmälle.

Kestoilusta oon viimeaikoina innostunut aivan uudella tavalla, kun sain naapurista kolme Dream Nappy- merkkistä taskuvaippaa. Aikaisemmin käytin vain noita äippäpakkauksen Imse Vimsejä. Kyllä on kuorissa vissi ero! naapuri on lähes täyskestoillut alusta asti nyt 9 kk ikäisen esikoisensa kanssa ja oli itse myös pitänyt kyseisistä vaipoista kovasti. ohjeisti vielä, että hän ei kuoria pese pisujen jäljiltä, kuivaa vaan. Tämä käyttötapa on kyllä kovasti helpottanut vaippojen riittävyyttä ja parissa viikossa ei ole nyt kulunut kertavaippoja juuri muuten kuin öisin ja satunnaisesti muulloin.

Nyt Siiri vaatii ruokaa. Koitan viiimein saada miehen avustuksella kuvia Siiritä tänne.

Kaatjuska ja Siiri 4,5 kk

 

Yhteistyössä