**Maalismasut 2009** maaliskuussa

Tänään käyty nlassa. Ei mitään uutta eikä ihmeellistä. RR 107/66, joten ei se taida sieltä tulla kuuna päivänä. Mulla aina RR noussut synnytyksen lähetessä. Kuinhan käy nyt! Sf-mitta oli laskenut sentin, pää alhaalla, ei täti saanut sitä enään näppeihinsä.
Asukille sanottu, että edessä on häätö ja mitä pikemmin sen parempi, mutta ........ :kieh:

Olen pikkuhiljaa katellut esikon tulevaan huoneeseen yläkertaan sänkyjä. Tänään meinaan on24.fi nettikaupasta tilata sellaisen kivan ja tyttömäisen rautasängyn. Ei ole kovin hinnallakaan pilattu tuo sänky. Katotaan nyt millaiseksi sitten osoittautuu.

Muija ja kevätmyrsky 38 + 2

Tylsää on täälläkin..
Yritin etsiä täältä semmosta pinoa, jossa olis kivoja runoja ja värssyjä vauvan syntymisestä. Siis semmosta, jolla vois ilmoittaa että vauva on syntynyt. Osaisko kukaan auttaa, mistä löytäsin niitä? =)

Heipsan!

Onnea kaikille vauvaantuneille :flower:

Mimosa söi tänään ensimmäistä kertaa koko aterian suoraan tissistä! Jos ruokailu nyt vain alkaa sujumaan, pääsee murunen kotio jo muutamassa päivässä. :) Maitoa tulee ja paljon, olen vuorokauden aikana pumpannut jo litran, nytkin tätä kirjoittaessa lypsykone lauloi tunnin :D

Sitten ''hiukan'' tarinaa synnytyksestä:

Eli maanantaina mentiin miehen kanssa kimpsuinemme ja kampsuinemme SatKs:n synnytysvuodeosastolle aamukahdeksaksi, jossa saimme kuulla kaikkien salien olevan täynnä ja että välttämättä en pääsisikään osastolle sinä päivänä. Osa sinä päivänä käynnistykseen tulleista käännytettiin takaisin kotiin, mutta minä, nainen jolla perätilavauva rv 40 sekä nainen jolla perätilakaksoset rv 38 pääsimme sisään. Sairaalakuteet päälle, Cytotecit kohdunsuulle ja eikun odottelemaan. Kohdunkaulan tilanne maanantai-aamuna oli siis 1,5cm kaulaa jäljellä, pehmeä ja tiukasti sormelle auki. Ensimmäisestä tabletista ei tapahtunut mitään, joten sain toisen neljän tunnin kuluttua ensimmäisten laittamisesta. Iltapäivällä alkoi supistelemaan muutamia kertoja tunnissa, mutta supistukset olivat kivuttomia, eivätkä tehneet kohdunsuulle muutoksia. Yön yli supistuksia tuli samaan tahtiin, ja aamulla lääkäri päätti ettei Cytotecejä laiteta lisää koska supistuksia oli alkanut tulemaan, vaikkakin ne olivat yhä kivuttomia.

Maanantaina huonekavereiksi saamani perätilasynnyttäjistä kaksosia odottava pääsi maanantaina sektioon ja toinen lähetettiin kotiin odottamaan torstaista sektioaikaa. Sain uuden huonekaverin, jolla aloitettiin myös käynnistys ja jonka kanssa höpöttäessä aika kului mukavasti. Iltapäivällä tuli jo muutama kipeäkin supistus, mutta iltaa kohden tuntui että koko homma alkoi mennä ohi. Huonekaveri taas sai heti kunnon poltot, ja hän alkoikin pyöriä ympyrää ja kärsimään kivuista illansuussa. Minä menin nukkumaan, mutta puolenyön aikaan heräsin kun mahasta kuului kovaääninen ''naps''. Luulin jo hetken että nyt meni lapsivesi, mutta äänen aiheuttikin limatulpan irtoaminen. Informoin tästä kätilöä, joka tuli katsomaan huonekaveriani. Samaan aikaan alkoivat kipeät supistukset n. 10-15 min välein.

Soitin miehen paikalle, ja loppuyön kipeitä supistuksia (tuntuivat voimakkailta kuukautiskivuilta ja kestivät n. minuutin) tulikin 10 min välein. Olin rättiväsynyt ja torkahtelin suppareiden välillä, muuten yö menikin huonekaverin kanssa voivotellessa ja ympäri huonetta kumarassa kävellessä. Aamuseitsemän-kahdeksan aikaan huonekaveri lähti kävellen synnytyssaliin (ehti olemaan siellä 8min kun vauva jo syntyi) ja kätilö kokeili kohdunsuun tilanteen; yön kärvistelyn tuloksena kanava oli lyhentynyt vaivaisen SENTIN!!! Siinä vaiheessa otti päähän ja lujaa, passitin miehen kotiin nukkumaan, ja pyysin jotain kipuun jos pystyisin nukkumaan. Sain aamiaisen sänkyyn, lääkettä, ja torkahdin. Supparit jatkuivat.

Hiukan yhdeksän jälkeen lääkäri tuli tsekkaamaan kohdunsuun: parissa tunnissa kanava häipynyt ja olin auki 4-5cm! ''Saliin vaan niin puhkaistaan kalvot'' sanoi tohtori, ja sitten meikää vietiinkin jo niin rivakasti etten ehtinyt kuin hälyttää miehen paikalle ja napata kamerat mukaan. Kalvot puhkaistiin klo 9.45 ja samantien supistukset alkoivat tulla parin minuutin välein ja olivat kipeitä. Ilokaasu auttoi, mutta pian tuli tarve jollekin tujummalle kivunlievitykselle, ja lääkäri tuli laittamaan kohdunkaulanpuudutteen. Se lievitti kipuja tunniksi, jonka jälkeen sain spinaalin. sen jälkeen aloinkin pikkuhiljaa olemaan kymmenen senttiä auki, ja sain luvan ponnistaa. Ponnistusvaihe oli nopea, helppo eikä sattunut juuri lainkaan. Minulle tehtiin pieni eppari, jonka jälkeen pää oli ulkona, ja pari työntöä myöhemmin koko tyttö, klo 13.26. :) Siinä vaiheessa pääsi onnenkyyneleet niin äidiltä kuin isältäkin. Tytsy sai 9 pistettä (yksi meni muistaakseni väristä ) ja imi rintaa heti salissa. Kuitenkin pienen syntymäpainonsa vuoksi häneltä mitattiin verensokeri, joka alitti raja-arvon 2,5 lukemalla 2,4. Typy kiikutettiin vastasyntyneiden tarkkailuun samalla kun minua lähdettiin kärräämään synnytysvuodeosastolle. SVO:lla vaihdoin vain sängyn pyörätuoliin ja lähdin miehen kanssa samantien katsomaan vauvaa.

Toivu(i)n synnytyksestä todella nopeasti, istuminen reikätyynyn kanssa luonasi heti ja nyt kykenen istumaan hienosti ilmankin. SVO:lla oleminen ilman vauvaa oli kamalaa, joten synnytyksen jälkeen kävin siellä vain syömässä ja nukkumassa. Lauantaina pääsin kotiin, ollaan miehen kanssa oltu sairaalassa Mimosan luona klo 8.30-13.00 ja 16.30-21.30 välisenä aikana. Rankkaa, mutta tuoreen vanhemmuuden onnenhuuruissa sitä jaksaa mitä vain. Ja pian mekin saamme oman myttymme kotiin :heart:

upupa ja Mimosa 5vrk

Kaa
Upupa, kiitos kertomuksesta. Kuulosti hyvältä, etenkin siitä kun homma rupesi etenemään. Sitä ennen taisi odottavan aika olla todellakin pitkä.... meillä on vielä helppoa täällä kärvistellä ilman oireita. :D

mutylle ja rerheelle onnea pienestä tytöstä :heart:
eilen oli taas sellainen olo että lähtö tulee mut ei taaskaan :/
ei taida tämä kaveri tulla ihan helpolla ulos....
tänään tuli käytyä autokaupassa kun löysin itelleni auton mutta oli jo koeajo varattu toiselle ja joutusin sitten odottelemaan soittoa miten kävi. kuinkas ollakkaan se toinen osti sen |O
kyllä ketutti toden teolla. sellaista toista kun en ol mistään löytänyt edullista.
täytyy vaan etsiä.....

cadillac ja toukka 39+6

Zoe-F
marza Mulla on koneella muutama:
-------------------------------
Syntyi soma pikkulintu:
höyhenistä, untuvista,
supukoista sulkasista,
sydänlämmöstä somasta,
laulumielestä syvästä.
---------------------------
Tänään oli päivä arkinen
vaan pikku poika muutti sen
tuli päivästä suuri ja ihmeellinen
me varmasti kauan muistamme sen.
---------------------------
Kun on oikein pieni,
voi lentää linnun untuvalla,
nukkua orvokinlehden alla,
kun on oikein pieni.

Kun on oikein pieni,
voi keinua heinässä heiluvassa,
levätä kukassa tuoksuvassa,
kun on oikein pieni.

Kun on oikein pieni,
voi istua lumihiutaleille,
liitä maailman tuulien teille,
kun on oikein pieni.
- Hannele Huovi-
----------------------------
"Hiljaa hiljaa jokeltaa
vauva, kun kehtoa keinuttaa.
Sai isä nyt kalakaverin,
äiti pojanviikarin.
Tätä onnen tunnetta valtaisaa
on vaikea sanoin kuvastaa.
Nyt kutsumme kummit siunaamaan
tätä pientä poikaamme ihanaa.
Pyydämme teitä matkalle tälle,
hetkiä, neuvoja, aikaa hälle.

Kastejuhlaa vietämme xx / xx 2009
Sydämellisesti tervetuloa "
-------------------------------
Elämä hentoinen syntyi toiveesta äidin ja isän,
antaen näin meidän elämään suuren valoisan lisän.
Lahjoista arvokkain ____(pvm) syliin siirtyi,
___cm ___kg pojalle/tytölle piirtyi.
------------------------------

Ihania Zoe! =)

Ma varmaan innoissani lahetan vaan viestin, et nyt se on taalla! :D Mulla oli vaikka mita ajatuksia, etta miten miehelle kerron raskaudesta yritysaikana, mutta positiivisen testin tehtyani, ryntasin vaan parkuvana syliin, kun han tuli ovesta sisaan! :LOL:

Vauva tuli taloon siis, täällä käytiin synnyttämässä 28.02 klo 2.04 syntyi rakas tyttösemme 3280g, pituus 48cm ja pipo 33cm. :heart: Synnytys käynnistyi to-pe välisenä yönä ja seuraavana yönä siis vauva oli maailmassa. Synnytys eteni aika hiljakseen, mutta kaikki meni hyvin eikä traumoja jäänyt. :) Viikkoja oli tuolloin siis 39+2. Kerron myöhemmin tarkemmin synnytyskertomusta, kunhan se nettiliittymä aukenee (pitäis aueta to:na..)

Tänään kotiuduttiin eli nopsaan päästiin pois. Tyttö on aivan ihanin, helpon oloinen vauva, nukkuu, nukkuu, syö, nukkuu ja on tyytyväinen. :heart: Oon vieläkin ihan onnen humussa, ei voi käsittää miten rakas tuollainen pikku tuhisija voikaan olla!! :heart: Maitoa tulee todella hyvin, siitäkään ei siis ole pulaa nähty. :)

Onnea muillekin vauvaantuneille! :flower:

Niinu & tyttö 2vrk (kohta 3) :heart:

Ei mitään uutta tänne, väsyttää ja kiukuttaa. Löysin hyvän kirjan, tai oikeestaan niitä oli 4 siinä sarjassa ja ne oli pakko saada kaikki luettua putkeen ennekuin vauva syntyy :D :LOL: nyt on pää täynnä vaan kirjojen tapahtumia :D

Onnea paljon vauvautuneille ja voimia kärvisteville! :heart:

Onnea kaikille jotka ovat nyyttinsä saaneet! :heart:

Tänään on ollut sellainen olo ettei tässä nyt paniikkia vaikkei vielä syntyisikään. Esikko syntyi 38+2 joten oon koko raskauden "toivonut" että tämäkin tulisi pari viikkoa ennen laskettua. En tiedä mikä tänään on mielen muuttanut, ehkä huomenna taas toinen fiilis :D

Mutta nyt laittamaan viikatut vaatteet kaappiin ja sit telkkarin ääreen :wave:

chromo 37+1

Soraya, Muty ja Niinu: Paljon onnea pikkuisten johdosta kaikille!! :flower:
Ihanaa lukea miten maaliskuiset alkavat tulla maailmaan =)

Upupa: hienoa että Mimosa jaksaa jo aterioida tissillä =) Pian saatte hänet jo kotiin.
Synnytyskertomus herkisti ja sai kyyneleet silmiin :)

Itse liityn myös Myymän, Metsalauhan, Marzan ja Jadeketun kanssa tuonne peränpitäjiin ;) Mutta eipä mulla la olekkaan vasta kun loppu kuusta.. ja vaikka neuvolatäti olikin huolissaan että sais pysyä vielä tämän viikon masussa niin itsellä ei huolta siitä. pysyy varmasti!

Tosin totta niin kuin Jadekettu sanoit niin jokainen raskaus on erilainen.. äidillä myös kaikki 3 rakautta menneet aivan eritavalla.. minä synnyin 2viikkoa myöhässä, keskimmäinen suht ajallaan ja nuorin 2 viikkoa etuajalla..

Tänään ollut ok pv taas.. nyt illasta alkaa tulla häijyjä kipuiluja kun vauva liikkuu mutta ei mitään muuta.
Huomenna olsikin sitten neuvola.

Myrnalla
siellä jännät paikat! tsemppiä kun lähtö tulee! :hug:

Mies ja sisko lähti hakemaan kiinalaisesta ruokaa :p itse toin pojan nukkumaan.. nyt taisi ovi käydäkkin joten mentävä :D

Myrnalle onnea matkaan!

Itse kävin shoppailemassa kauppakeskuksessa, jos olisi saanut vaikka suppareita aikaan. Mut plääh, sieltä mitään tullut. Selkä kylläkin venähti ja on nyt kipeä tietyissä asennoissa. Äiti oli yrittänyt soittaa jossain vaiheessa, mutta en kuullut puhelua. Soitti sitten heti siskolle kysyäkseen, että olenko mä laitoksella. Sattui kuitenkin niin, että sisko oli musta parin metrin päässä, kun yhdessä shoppailemassa oltiin. Ei se äiti taida uskoa, että kerron kyllä, kun kerrottavaa on.

Ja mun odotellessa suppareita, on sisko saanut niitä jo viikolla 30+ niin paljon, että laitokselle lähtö oli lähellä viime yönä. Kuulemma oli hyvin lähellä ettei lähteneet ja anopille oli jo soitettu lastenhoitopuhelukin. Oli kuitenkin vielä rauhoittunut. Mä en ala, jos sisko saa omansa ennen mua. Ei se sitä paitsi ole kiva, kun siskon lapsi joutuisi teholle kasvamaan aika pitkäksi ajaksi. Onneksi vastaa kooltaan kuitenkin joitain viikkoja vanhempaa vauvaa, joten vähän on edes paremmat edellytykset tähän maailmaan. Toivon siskolle kuitenkin vielä viikkoja kasvatteluaikaa.

Nyt tuo ötökkä kaivaituu taas parin hiljaisemman päivän jälkeen innoissaan mun kylkiluiden alle. Oli autolla ajokin ensimmäistä kertaa vähän hankalaa ja penkkiä piti säätää vähän takakenoon, kun vatsa ei tykännyt normaaliasennosta.

Lauantaina meille olisi tulossa vieraita. Kuitenkin käy niin, että supistukset alkaa sillä hetkellä, kun ensimmäinen kaveri tulee ovesta sisään :kieh:

Oliskohan Iinekselläkin jo vauveli kainalossa?

Yhteistyössä