limatulpasta- ei siinä aina ilmene vanhaa verta, sanoi nlatäti. Mulla meni 3pvä ennen synnytystä ja oli aivan kirkasta limaa vain, sellaista tiedättekö liiman tapaista olla lehtien välissä on niitä näytteitä aina joskus...
Minilla sulla heruu terni(ensi)maitoa. aivan normaalia- toivottavasti ennakoi hyvää maidontuotantoa vauvan synnyttyä- näin ainakin mulla.
vauva-arki on ihmeellistä. Nautin kovin imettämisestä mutta välillä ahdistaa kun maitoa tulee sellaisella paineella että poika tukehtuu... Oskari on rauhallinen ja hiljainen lapsi- ainakin toistaiseksi... :heart:
synnytyksestä: olin ollut levoton paripäivää kun sitten to yöllä heräsin pahaan oloon klo 2. 3lta alkoivat selvästi kipeät supistukset- sellaiset että piti liikkua/tarpoa se kipu aina pois 7min välillä. ehdin jo kuumaan suihkuun kunnes klo 5 tuli pidempi tauko ja nukahdin. Heräsin uudelleen miehen kanssa yhtäaikaa 6.30 5min välillä oleviin supistuksiin jotka kramppasi koko keskivartalon. Lähetin kuitenkin miehen töihin mutta 1,5h myöhemmin piti sen tulla jo takaisin. Päästiin sairaalaan 11 tienoilla käyrille, jolloin 4cm ja supistusten väli 5-7min. Päästiin pienen hetken päästä syn.saliin ja menin kuumaan suihkuun kunnes tuntui etten pysy tolpillani. puoli 3 pyysin kipulääkitystä ja kielsin epiduraalin, kokeiltiin ilokaasua mutta turhaan. Lääkäri tuli katsomaan valmiina laittamaan kohdunsuun puudutukset mutta totesi että on liian myöhä- kanava oli auennut 8cm:stä 10neen 3minuutissa. Kandi, jonka sallin tulla seuraamaan sai luvan puhkaista kalvot ja vedet meni. Saman tien tuli kauhea tarve ponnistaa ja 23min myöhemmin syntyi poika. 49cm 3180g napanuora kaulan ympäri ja käsi poskella. apgar-pisteet 7/9/9. 7min myöhemmin en edes tajunnut kun jälkeiset tulivat, poika oli jo nostettu rinnalle ja sitten sattui! Puuduttivat välilihan vaurioiden tutkimista varten- se neula tuntui ylettyvän haarasta aina ristiselkään asti . Poika tuli niiin rytinällä että teki pahaa jälkea, 3 asteen repeämät oikealle. siitä sitten mies pääsi kylvettämään ja mut kiidätettiin leikkaussaliin tikattavaksi spinaalipuudutuksessa. Verenhukan ja matalan hempan takia sain sitten nesteytystä ja punasoluja osastolla 2 päivää. ei ollut kiva! Ja pahinta on kyllä repeämien aiheuttamat lieveilmiöt kuten pidätyskyvyn puute...noh, ajan kanssa paranee ja itseasiassa nyt jo helpottaa. Mutta täytyy korostaa että sanotaan Tyksin tilanteesta mitä vain niin meistä pidettiin kyllä huolta :flower: Sairaskertomulksen mukaan syn.kesto 9:20min ja siis suunnittelematta luomuna. Kaiken jälkeen ihan positiivinen kokemus, ei jäänyt pelkoja tms, ennemmin noepasti luomuna kuin pitkään kärvistellen lääkittynä, sanoisin. Ensi kerralla kannattaa kuulemma ottaa heti auto alle kun tulee kipeitä supistuksia jotta ehtii sairaalaan asti ja jos vedet menee niin sitten lanssilla. Maanantaina sitten päästiin kotiin kun lääkäri oli tarkistanut tikkaukset ja sillain.
Toivottavasti en nyt aiheuttanut kellekään mitään peikkoja. Synnytys on luonnollinen asia johon naisen vartalo on luotu ja itse olen jo 6 päivässä unohtanut sen kivun joka vei jalat alta- en osaa edes kuvitella sitä enää. Joten tsemppiä kaikille joilla ponnistus on vielä edessä!
Olikohan muuta..hmm.. maanantaina neuvola.. niin- osaako joku jo synnyttäneistä sanoa koska uskallan tikkien kanssa saunaan?
Nyt imettämään =)
-Hiq ja Oskari 6pv