**Maalismasut 2009** maaliskuussa

Taas käyty neuvolassa. Kaikki ok eikä mitään kummempia muutoksia. Oltiin neidin kanssa äsken shoppailemassa ja pian pitäis lähteä pihalle. Kaveri niin puheli että mun on ihana olla äippälomalla kun saa lepäillä. Lepäilinhän mä silloin kun ekaa odotin, tän 1-vuotiaan kanssa se on vähän vaikeaa... :headwall:

Hikka
tuntuu mulla koko massussa :wave:

Zoe-F Kai se hikka voi muuallakin tuntua jos vauvan koko kroppa nytkähtää? :) Mut voihan tuolla lenkkeilyllä olla jotain tekemistä sen vauvojen askel refleksin kans? Vai voiko? Toimiiko ne refleksit jo mahassa? Mä en oo huomannu samaa. Meidän pikkuinen yrittää kyllä sinnikkäästi työntää takapuolta mun kylkiluiden päälle.. Aika hyvin sattuuu..

Äitipolille varattiin aika ens maanantaille. Eli saadaan ehkä lisä tietoa suhteesta vauvan koon ja mun lantion kans.. Kohtu vaikutti kuulemma tosi täydeltä :) Muuten meinas neuvolassa, et vaikutan tosi hyvävointiselta suhteessa viikkoihin ja kovin suuria viitteitä luomu käynnistymiseen nyt lähi päivinä ei ole.. Pissat, paneet ja hb ok. Paino ja Sf normaalit kehitykset.. Paino mulla kyllä heittelee viikkonousuilla. Välillä kaikkea on väliltä +0 ja +800/vko loppuajaltakin.. Hb oli 118 jee!!

muty kiitokset synnytyskertomuksesta :) Mukavaa lukea toistan kokemuksia.

:hug: Imetysongelmien kans. Mulla on sellainen tunne, et harvassa on ne imetys kokemukset joilla ei ole ollut mitään ongelmaa.. Tsemppiä, mutta älkää ressatko liikoja ettei muuten ne ihanat hetket vauvan kans kärsi.. :heart:

te joilla tullut tuota limatulppaa jolla ei ole tullut ihan kerralla kaikki niin onko teillä lopussa tullut sitten sellasta ruskeaa se lima?ei miusta edelliseltä muuttuiko se väri..kai se oli tuolla sisässä eilisen illan ja yön ja aamulla uli sitte ruskeana!??TÄNÄÄN OLIS SIT NEUVOLA 39+6...HARTAASTI TOIVON ETTÄ VIIMEINEN :kieh:

zoe-F mulla kanssa vauva sillai sievästi potkii tasarytmiä ihan niinkuin minun sydämen lyönnit tuntuis ja hikka on kyllä aivan erilainen..voimakkaampi ja pitempää kestää!kjos näistä meidän vauvoista tulee sit lenkkeilijöitä!? :LOL:

Sauna, Siivous, Seksi, Sauvakävely, Seinille kiipeily, Syöminen,mikään ässistä ei tunnu tehoavan!!! Tänään käytiin aamusta, niin vielä Shoppailemassa, mutta ei merkkiäkään.
Suppareita tulee, kipeitä ja ei kipeitä mutta sellaiset tehokkaan puuttuu :/ .

myymä
Jatkan tätä mun "naps" tuntemusta...
Eli siis hetki sitten kotoota kun lähdin niin ylösnoustessa lorahti erittäin vetistä vuotoa housuihin. (väriä en osaa sanoa kun pikkarit oli mustat) Sen jälkeen ei mitään lorahduksia ole tullut mutta alavatsaa jomottaa kovasti, aivan kuten menkkojen aikaan.

Voi mä NIIN toivon että tästä kehkeytyis jotain.... nyt vaan supistuksia tai lisää lorahduksia tai JOTAIN!!

myymä ja pikkuveli 37+6

myymä Mulla tuli kans jokuaika sit lorahdus housuun ja soitin siitä synnärille ja sano et jos toinen lorahdus tulee niin pitää mennä sinne mut sitä ei sit ikinä ole tullut...
Voi kun tulis pian..... Supistuksia tullut mut siinä kaikki........

täällä vielä yhtenä kappaleena :/
tuosta napsahduksesta mistä hirveästi ollut juttua. en ole koskaan sellaista kuullut mutta eilen kuulin ensimmäistä kertaa ja oli aika kova ääni =)
tänää olen sitten imuroinut auton ja kämpän kaikki kolme kerrosta. jos iltaan mennessä ei mitään kipuja tunnu niin sitten kyllä täytyy koittaa sitä viimeistä ässää :whistle:
nyt on sitten yksi päivä menty yli lasketun ja johan sieltä on jo pari kysellyt |O
anoppi kyllä tietää ettei kannata soitella ja sanoinkin hänelle eilen että ovat varmaan ensimmäisiä kun kuulevat jotain tapahtuvan koska tarvitsemme heidät lapsenvahdiksi kun lähtö tulee.
oma äitini varmaan odottaa että tänään syntyisi koska on hänen syntymäpäivä =)
kunhan vaan ei joutuisi käynnistykseen niin olen yytyväinen.

cadillac ja toukka 40+1

Palailin kaupungilta. Löydettiin tuoli esikoiselle. Tyttö on oikein tyytyväinen ostokseen. Sain tällä shoppailulla aikaiseksi supisteluita, en kipeitä, mutta huolestuttavan säännöllisiä. Mietin vain että johtuvatko ne kaupungilla liikkumisesta vai siitä mitä se tuoli maksoi...

Annas00 on saanut vaippakaappinsa vakuuttavaan kuntoon. Minä luulin hankkineeni paljon vaippoja, mutta ehkä niitä ei olekaan niin paljon.

Nyt häivyn sohvalle hautomaan alavatsaa kaurapussilla ja luen päivän Aku Ankan. Nämä supistukset saisivat lakata. Kaikki ei vieläkään ole valmista vauvalle -ja huomenna olisi vieraitakin tulossa.

pitäiskö minunkin ottaa osaa limakeskusteluun :LOL:

Myymä: Kuulostaa jotenkin tutulta.. itsellä aika usein aamulla, ja jos on ollut pitkällään ja nousee ylös niin lorahtaa jotain limaa... mielestäni ei ole valkovuotoa, mutta ota ja tiedä sitten..

olo vedoton kun viime yö meni huonosti nukkuessa.. jospa silti lähtis pesemään jääkaapin ja mikron.. ja pesis toisen koneellisen pyykkiä. Odotan vaan iltaa että saa pojan nukkumaan :ashamed: ja pääsee miehen kainaloon huilaamaan.. jalkoja pakottaa armottomasti.
Ulos tekis mieli mutta siellä tulee räntää.. mut ehkäpä kohts suuntaan koiran kans kävelylle niin viristyis.

danjuska ja vilma 36+4

Kunnon kävelylenkki ja shoppailua äidin kanssa kaupungilla. Tulos: pientä alavatsajomotusta, muttei merkkiäkään kunnon supistuksista. Kai se on pakko asennoitua odottamaan ainakin sinne laskettuun aikaan ja käyttää jäljellä oleva aika hyödyksi gradun edistämiseen. Kaikki vauvaan liittyvä vaan innostaa tuhat kertaa enemmän. Tänään väkersin äitiyspakkaukseen kehtojalakset paikoilleen; tosi näppärä sänky saatiin meidän matalan vuoteen viereen. Päivät vaavi saa sitten torkkua pinniksessä.

Mulla on alkanut tulla melko reippaasti selvästi kellertävää maitoa rinnoista. Onko se normaalia?

Kyseleepi Minilla 38+1

Hiq
limatulpasta- ei siinä aina ilmene vanhaa verta, sanoi nlatäti. Mulla meni 3pvä ennen synnytystä ja oli aivan kirkasta limaa vain, sellaista tiedättekö liiman tapaista olla lehtien välissä on niitä näytteitä aina joskus...

Minilla sulla heruu terni(ensi)maitoa. aivan normaalia- toivottavasti ennakoi hyvää maidontuotantoa vauvan synnyttyä- näin ainakin mulla.

vauva-arki on ihmeellistä. Nautin kovin imettämisestä mutta välillä ahdistaa kun maitoa tulee sellaisella paineella että poika tukehtuu... Oskari on rauhallinen ja hiljainen lapsi- ainakin toistaiseksi... :heart:

synnytyksestä: olin ollut levoton paripäivää kun sitten to yöllä heräsin pahaan oloon klo 2. 3lta alkoivat selvästi kipeät supistukset- sellaiset että piti liikkua/tarpoa se kipu aina pois 7min välillä. ehdin jo kuumaan suihkuun kunnes klo 5 tuli pidempi tauko ja nukahdin. Heräsin uudelleen miehen kanssa yhtäaikaa 6.30 5min välillä oleviin supistuksiin jotka kramppasi koko keskivartalon. Lähetin kuitenkin miehen töihin mutta 1,5h myöhemmin piti sen tulla jo takaisin. Päästiin sairaalaan 11 tienoilla käyrille, jolloin 4cm ja supistusten väli 5-7min. Päästiin pienen hetken päästä syn.saliin ja menin kuumaan suihkuun kunnes tuntui etten pysy tolpillani. puoli 3 pyysin kipulääkitystä ja kielsin epiduraalin, kokeiltiin ilokaasua mutta turhaan. Lääkäri tuli katsomaan valmiina laittamaan kohdunsuun puudutukset mutta totesi että on liian myöhä- kanava oli auennut 8cm:stä 10neen 3minuutissa. Kandi, jonka sallin tulla seuraamaan sai luvan puhkaista kalvot ja vedet meni. Saman tien tuli kauhea tarve ponnistaa ja 23min myöhemmin syntyi poika. 49cm 3180g napanuora kaulan ympäri ja käsi poskella. apgar-pisteet 7/9/9. 7min myöhemmin en edes tajunnut kun jälkeiset tulivat, poika oli jo nostettu rinnalle ja sitten sattui! Puuduttivat välilihan vaurioiden tutkimista varten- se neula tuntui ylettyvän haarasta aina ristiselkään asti . Poika tuli niiin rytinällä että teki pahaa jälkea, 3 asteen repeämät oikealle. siitä sitten mies pääsi kylvettämään ja mut kiidätettiin leikkaussaliin tikattavaksi spinaalipuudutuksessa. Verenhukan ja matalan hempan takia sain sitten nesteytystä ja punasoluja osastolla 2 päivää. ei ollut kiva! Ja pahinta on kyllä repeämien aiheuttamat lieveilmiöt kuten pidätyskyvyn puute...noh, ajan kanssa paranee ja itseasiassa nyt jo helpottaa. Mutta täytyy korostaa että sanotaan Tyksin tilanteesta mitä vain niin meistä pidettiin kyllä huolta :flower: Sairaskertomulksen mukaan syn.kesto 9:20min ja siis suunnittelematta luomuna. Kaiken jälkeen ihan positiivinen kokemus, ei jäänyt pelkoja tms, ennemmin noepasti luomuna kuin pitkään kärvistellen lääkittynä, sanoisin. Ensi kerralla kannattaa kuulemma ottaa heti auto alle kun tulee kipeitä supistuksia jotta ehtii sairaalaan asti ja jos vedet menee niin sitten lanssilla. Maanantaina sitten päästiin kotiin kun lääkäri oli tarkistanut tikkaukset ja sillain.

Toivottavasti en nyt aiheuttanut kellekään mitään peikkoja. Synnytys on luonnollinen asia johon naisen vartalo on luotu ja itse olen jo 6 päivässä unohtanut sen kivun joka vei jalat alta- en osaa edes kuvitella sitä enää. Joten tsemppiä kaikille joilla ponnistus on vielä edessä!

Olikohan muuta..hmm.. maanantaina neuvola.. niin- osaako joku jo synnyttäneistä sanoa koska uskallan tikkien kanssa saunaan?

Nyt imettämään =)
-Hiq ja Oskari 6pv

Kaa
Voi että miten ihana olo, kun ei koske päähän! =) Pienestä pitää olla tyytyväinen. Mulla siis särki päätä jo kolmatta päivää, oikein migreenimäisesti. Tänään sitten nukuin kolmen tunnin päiväunet ja söin oikein hyvin, nyt sitten päänsärky on poissa. Toivottavasti pysyykin. *huokaus* Kommentoin myöhemmin sitten näitä uusia juttuja, paljon niitä on tullutkin!

m a r z a Ei täällä stressaillakaan, mutta tosiaan oli hieman paineita että miten tuo neuvolatäti suhtautuu tilanteeseen. Eniten vaan harmittaa asia. Mutta asiallehan ei voi mitään.. =)

jadekettu Haha..onneks tai jossain tilanteissa harmi, että se syöminen ei kyllä unohdu. Käytiin vaavin kanssa ensimmäisellä vaunuajelulla tänään ja miehelle heti puuskuttamaan että mitäs sitten syötäisiin kun karmiva nälkä :LOL:
Mulla vesikannu edessä ja pitänyt huolen että vettä menee 1,5-2l pvä ja plus kahvit, maidot ym ruokajuomat siihen päälle..

Onpas ihana lukea kaikkien synnytyskertomuksia. Kiitos kun jaksatte kirjoittaa niitä tänne..On ihanaa kun me aletaan kaikki poksahdella rytinällä.

Täällä muuten arki alkanut loistavasti. Poika nukkuu 4-5h ja herää syömään. Tuntuu niin helpolta, kun kuullut äidiltä kauhukertomuksia itsestäni ja siskosta. Oltiin koliikkimuksuja, jotka ei nukkuneet olleskaan.. No, ei vielä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Neuvolatäti juuri tänään kävi kotikäynnillä ja kertoi että parin kolmen viikon jälkeen yleensä alkaa.

Poika oli viikon aikana kasvanut 200g, eli ruoka-aikaan kotona oltu. :hug:
Poika juo kerrallaan 80-120ml (yleensä se isoin määrä), jota neukkutäti ihmetteli. :p

Mä harrastin tänään Shoppailua, mutta ei mitään vaikutusta. Nyt Siivoilen ja kohta Syön miehen tekemiä suklaabrownieita. Sisko ja äiti tulee huomenna käymään, joten vihdooin tuli tarpeeksi motivaatiota siivoukseen. Teen vielä itse nyt täytekakkupohjan odottamaan huomista, koska siskolla on synttärit.

Siivoilussa huomaa, että jotain on alapäässä tapahtunut, kun lattialta tavaroiden poimiminen aiheuttaa kummallista painetta. Huomasin myös kaupan sovituskoppien ankarissa valoissa, että on mulle näköjään viime aikoina alkanut tulla raskausarpia navan ympärille. Vielä ovat vaaleita ja pieniä, mutta jos kolme viikkoa vielä menee, repeävät varmasti lisää. Sunnuntaina olisi oikein mukava päivä päästä synnyttämään. kun kämppä on siivottu ja lauantaiset illanistujaiset ovat ohi. Sitä toivoessa...

Melita ja Samuel 39+0 POKS

fazerina82: Muista juoda todella paljon vettä, jottet kuivu. Silloin ei maitoa tahdo tulla. Itselle kävi kummankin lapsen kanssa niin että juominen tahtoi jäädä ja sitten piti oikeasti olla vesihanan alla. Mitä enenmmän annat vauvan olla rinnalla, sitä nopeammin maitoa tulee enemmän vauvan tarpeiden mukaan.

Tänään on nyt juostu tuolla ostoksilla lasten kanssa ja aikaa vierähti nelisen tuntia. Syötiin kaikkea roskaruokaa ja herkkua. Lapset oli tosi mielissään:) Ja minä pääsin helpolla kun ei tarvinnut laittaa ruokaa. Ostin itselleni uuden muumimukin (poliisimestarin) ja Rakkaus matalan lautasen:) Tuo viimeinen oli sellainen löytö että vieläkin tuntuu tosi ihanalta sen löytäminen. Itse olen ihan koukussa noihin muumiastioihin.

Pitää vissiin laittaa lapsille iltapuurot tässä niin saa sitten senkin pois päiväjärjestyksestä. Mies tuolla maalaa seiniä, niin ei viitsi häiritä tuota projektia. Ja tyttö huudattaa imuria:) Joku pieni siivouskärpänen iskenyt häneenkin:)

Lotta rv 39+0

Yhteistyössä