**Maalismasut 2009** elokuussa

Mimmukka81 sulla on noita viikkoja jo sen verran että uskon että olet jo voiton puolella. Että ei varmaan takasi tulekkaan enään noilla viikoilla =)

Jännä miten sitä toista osaa tsempata ja ajatella järjellä mutta ite ei omaatilannetta osaa ollenkaan ottaa järjellä.. no kait se kuuluu asiaan =)
 
Netskuli Saatat olla oikeassa, toivottavasti tosiaan oireet on viikkojen takia vähenemässä. Kaikille varmaan tulee aina epätoivon hetkiä, kun ei ole vielä mitään todisteita, että kaikki on hyvin. Ehkä sitten pystyy rauhoittumaan, kun maha alkaa kasvaa ja alkaa tuntea vauvan liikkeitä. Toivottavasti kaikki on sulla hyvin! Oireethan vaihtelee päivittäin, josko tänään olis "helpompi" päivä. :hug:
 
hirveästi on tosiaan tullut tekstiä viime kerran jälkeen että menee tovi niiden lukiessa.
ihan alkuun tervetuloa kaikille uusille :heart:
täällä rupiaa tuo huonovointisuus pikkuhiljaa helpottaa. ennen sitä oli 24 tuntia vuorokaudessa mut nyt ehkä noin 6 tuntia.
tiistaina oli ensimmäinen neuvola ja hieman harmitti ettei saatu sydänääniä kuuneltua.
oli sijainen ja hän sanoi että saa ehkä joka kolmannelta ne äänet koska niin harvoin sitä tekee :(
hb oli hyvä niinkuin aina 142. ja verenpaine. ensimmäinen ultra onkin sitten 19.8 kyllä jo jänskättää :D
joku kyseli uutisten kertomisesta.
me emme vielä ole kenellekkään kertoneet. vain muutama minun ystävä tietää.
aattelin että jos mentäis tuon ultran jälkeen käymään anoppilassa ja sitten myös kertoisi meidän vanhemmille. täytyy ensiksi nähdä että kaikki on kunnossa. anopille ei voi keroa ennen kun haluaa sen julkiseen levitykseen meinaan hän ei osaa pitää suutaan kiinni. se nähtiin viime kerralla :kieh:
vointeja kaikille ja toivotaan että teidänkin huonot olot pikkuhiljaa helpottaa :hug:


cadillac ja toukka 10+3
 
Doppleri makso jonku 80euroa ultrageeleineen ja postareineen.

Kävin aamulla verikokeissa ja siellä sitte pötköttelin ku tuli niin huono olo ja huimasi! Iltapäivällä vielä neuvola :)

Täydellisissä naisissa lääkäri sano että varhaiset raskausoireet viittaa vaikeaan raskauteen :LOL: (joopajoo)
 
Tietääkö täällä vielä muut oman veriryhmänsä? Mulla on O- joten tiedossa negatiivisuuden (Rh-) takia ylimääräisiä verikokeita. Esikoiselta ei vasta-aineita muodostunu ja sain piikin pers*****n heti laitoksella (esikoinen siis tämän perusteella Rh+). Lisää tietoa: http://metku.net/~pesu/faq.php#veri
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Oli pakko tulla Pahoinvoivia piristään tällaisella tiedolla =)

"Naisilla, joilla esiintyy raskaudenaikaista pahoinvointia, keskenmenon, ennenaikaisen synnytykseen, sikiön pienipainoisuuden ja perinataalikuolleisuuden riski on jopa pienempi (Weigel ja Weigel 1989, Hallak ym. 1996)."
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=duo95068.htm
Oksensin koko raskauden ajan esikoista odottaessani ja silti hän syntyin 5 vkoa etuajassa, että itseni kohdalla en ainakaan usko tuohon. Muilla se kyllä voi pitää paikkansa.
Tosin siihen uskon, että jos voi pahoin koko ajan ni ei tarvii ainakaan pelätä keskenmenoa niin paljon ku et jos ei ois mitää oireita.
niin eihän siinä ollutkaan että aina jos on pahoinvointia niin ei synny ennen tai ei mee kesken.
Riski voi olla jopa pienempi.

ja tää nyt oli tällanen hermoilijoille hieman helpotusta jos vielä pahoinvoinnista kärsii. Ei kaikkia kannata ottaa tosissaan ja aina pieni piristys on paikallaan.

eli riski on pienempi mutta ei se takeita anna =)
 
Muutama ihan runo joilla voi ilmoittaa uudesta vauvasta :heart:

Salaisuuden suuren
kuiskaan mukaan tuulen.
Näkyi ultrassa sormet ja varpaat
lopun jo varmaankin arvaat,
on ilomme onnemme rajaton
meille vauva tulossa on!

Kerron sulle salaisuuden,
saamme kotiimme pian ihanuuden.
Tulispa poskiin isin hymykuopat syvät,
äidin ruskeat silmät ois kans hyvät.
Saapas nähdä minkävärinen pitää ostaa potta, sillä
jos kaikki hyvin menee, heinäkuussa unelmastamme
tulee vihdoinkin totta : )

Tänään salaisuuden suuren
kuiskaan mukaan tuulen.
On masussa pienet sormet ja varpaat.
Nyt jo varmaan arvaat.
On ilomme, onnemme rajaton;
meille vauva tulossa on
Silitti hiljaa enkelin siipi,
kauneinta kaikista käytti.
Onnen ovesta sisään hiipi,
todeksi toiveet täytti.

Arvatkaa mikä seuraavista vaihtoehdoista on totta:
A) Saimme lotossa 7 numeroa oikein!
B) Minut on valittu Seiskan tähtitytöksi!
C) Meille tulee vauva!

Silitti kohtalon kulkua enkelin siipi,
onnenovesta hiljaa kun luoksemme hiipi.
Kauneinta keinoa kaikesta käytti,
hartaimman toiveemme todeksi täytti.
Tekee enkeli tullessaan (miehen nimi, esim.) Pekasta isän,
antaa minullekin äiti-nimilisän.
Muuttaa varmasti pienoinen elämäämme,
jos kaikki hyvin menee, heinäkuun alussa
sen pienen ihmeen näämme.
""Salaisuuden kuuluville
vihdoin julki julistamme.
Viikkoja on viisitoista,
kertoa siis rohkenemme.

Kuiskasimme haikaralle
poutapilven enkelille.
Pikkuruinen suuri ihme
josko tulla voisi meille.

Isukki on innoissaan
äiti vielä oksentaa,
Vaan asukki se masussa
vatsaa jo kasvattaa.

Vielä on aikaa arvuutella,
odotella ja ihmetellä.
Juhannusta juhlistamme
luultavasti laitoksella""

""Tänään salaisuuden suuren,
kuiskaan mukaan tuulen.
On masussani pienet sormet ja varpaat.
Nyt jo varmaan arvaat.
On ilomme suuri ja rajaton.
Vauva meille tulossa on""

""Olen niin onnellinen,
kerrottavana on ilouutinen:
näkyi ultrassa syke pienen sydämen!
Pian on perheessämme jäsen uus,
hän on syntyvä xxxxkuus""

""Ei ole syytä salailuun vaan onnemme tahdomme näyttää,
on meille tulossa vauva uus, todeks hartaimman toiveemme
täyttää.""


""Kohta ei kysellä, mitä teemme.
Pomo on tulossa perheeseemme.
Saamme ikiliikkujan oivan,
nahkavekkarin, varhain soivan.
Kompassin, joka suuntaa näyttää,
huoneet kohta leluilla täyttää.
Askeleet kiertää ympäri pihan,
touhusta uuvuksissa taidamme olla ihan?""
 
Eilen oli eka neuvola. Verenpaine oli normaalia minua. Eli matala. Sain sitten käskyn syyä salmiakkia ja suolasta ruokaa. Noh, salmiakki ei mene alas. :/

:heart: äänetkin kuului nappulalta. :)

Viipi ja Nappula 9+5
 
Eeeva mulla oli esikoisen aikaa salmiakit suurta herkkua. Sitä oli pakko saada. :D Nyt oli verenpaine 99/68 ja esikoisen odotusaikana oli jopa matalampi. Jotenkin on sellainen tyttöolo nyt, mutta niihän mulla oli esikoisestakin. :LOL: Hämmästyin, kun kuulin, että poika tuli. :LOL:
 
jees.. sain polille ajan ultraan.

piti soittaa NP ultra aikaa ja samalla kysäsin tosta oireettomuudesta.
Kun sijaisneuvola hälläväliä tyyppi, anto väärän soittoajan ja mehiläisessä paiskataan luuria korvaan.
Sain ajan maanantaille tarkistaan tilanne. Nyt on vaan sitten kestettävä ja jaksettava oottaa.
Mahaan on alkanu nipistellä että saa nähä miten käy.

Eeeva kuinka sulla noilla lukemilla salmiakkia suositellaan syövä?
Sehän on ihan tosi hyvä jos on tuo lukema. Mä en kyllä lähtis sitä vartavasten nostaan kun ne loppua kohden joka tapauksessa nousee.
Ehkä hätä apuna jos pyörryttää niin sitte päät polviin ja voi jotain napsia.

Mun normi paine on just tuota 100/60 yleensä alempikin. nyt välillä sitä 80/60-50
ja edellisessä jopa yläpaine oli 74 vai oliko 75

mutta totta kai oman voinnin mukaan. Mutta älä nyt ainakaan hirveesti nosta koska toi on vaan sydämmelle ihan loistava lukema.
 
Hui, kun on taas tullu paljon tekstiä. :)

Melita, mä olen kanssa aina nukkunut vatsallaan ja nyt jo kauhulla odottelen sitä aikaa kun niin ei voi enää nukkua. Ekassa raskaudessa mun olikin loppuvaiheessa tosi vaikea nukkua, kun selälläänkään en voinut nukkua (sattui selkään) joten ainoa nukkuma-asento oli kyljellään. Raskauden jälkeen oikein nautin siitä et sain nukkua vatsallaan. =)

Töissä kertomisesta, mullahan on semmonen tilanne et olen menossa syyskuussa hoitovapaalta töihin, joten yritän pitkitää kertomista töissä mahd. pitkään. Meillä on onneks semmoiset työvaattettkin että mahan saa hyvin peitettyä. :LOL:

Ihania nuo eeevan laittamat "runot". Me kerrottiin aikoinaan ekasta raskaudesta kavereille tuolla salaisuuden suuren, kuiskaan mukaan tuulen... -runolla. Omille porukoille mä vaan pamautin et " mä oon raskaana" ja miehen vanhemmille me kerrottiin kahvipöydässä ja mies sanoi et juodaan kahvit sen kunniaks et m a r z a on raskaana. Kavereille me on sanottu et meille tulee vauva, mikä on musta paljon kivempi ilmaisu kun tuo raskaana oleminen. :LOL:

Noista oireista; mun mielestä ei kannata olla huolissaan jos oireita ei ole. Kaikilla on erilainen raskaus, eikä oireettomuus välttämättä tarkoita ettei kaikki oo hyvin. Toiset oksentaa 24/7 lähes koko raskauden, toisilla ei ole mitään oireita. Mulle anoppi sanoi kun ekaa odotin oireettomana, et vanhan kansan sanonta kuuluu, ettei raskaudessa kuulukaan olla mitään oireita, se kun on elimistön luonnollinen olotila. Tän sanonnan voimalla mä olen sit jaksanut uskoa siihen et kaikki on hyvin nytkin vaikka mulla ei ole mitään oireita. =) En nyt sit mitenkään vähättele niitä joilla oireita on, päinvastoin, tsemppiä kaikille niille "onnellisille" joilla on jotain konkreettista et masussa kasvaa uusi elämä.

Niin ja uusille tervetuloa!

Nyt meen laittaa ruokaa pikkumiehelle.

marza ja masuvauva 8+2
 
heipä hei!

Ensmäinen neuvola lääkäri takana...

kyseli asioita, teki gynekologisen tutkimuksen, otti papa kokeen ja ennen kaikkea kuunteli :heart: äänet! Siellä se pieni sydän paukutteli menemään... 140 oli syke kuulemma mittarin mukaan! oli se niin ihanaa kuulla että siellä oikeasti joku on... :D
 
Eeeva Kivoja runoja sulla!Noista voisin poimia uutisenkertomistavaksi, kun sen aika tulee. Toivottavasti pian, koska NP-ULTRAAN ON ENÄÄ REILU VIIKKKO!!! Tekis mieli huutaa se ääneen, kun niin odotan B) Itseasiassa, jos oikein muistan, niin Cadillacin kanssa samana päivänä. Toivottavasti molemmat saa iloisia uutisia! Itse en ole käynyt varhaisultrassa, joten ei ole mitään aavistusta miten alakerrassa asiat ovat.

tuosta oireettomuudesta...itselläni loppui siinä 9 viikon kohdalla melkein totaalisesti oireet, ne vähäisetkin. Olo oli hyvä. Nyt on pari päivää aina iltaisin alavatsassa menkkamaisesti juilinut ja joskus tullut niitä repäisykipuja. Olisiko niin, että kohtu tekee itselleen tilaa oikein urakalla :) Samalla väsymys on hieman lisääntynyt. Töiden jälkeen tekis mieli vain olla, mutta valitettavasti pitäis laittaa ruokaa ja kämppä näyttää hirveeltä ja liikkuakin pitäis (vetäisin juuri asiakastapaamisessa aivan mahtavan makuisen viinerin!!)........
tuo ensimmäinen neuvolakokemus tuntuu vaihtelevan kaikilla. Mulla vain keskusteltiin asioista, terkka otti hemoglobiinin, mittasi verenpaineen ja katto pissasta bakteerit tms. Aalille oli tehty tutkimus ja otettu papa, joillakin kuunnellaan jo sydänääniä jne. Vissiin on aikamoisia paikkauntakohtaisia (jopa neuvolakohtaisia!)eroja.

Genet ja pikkuinen, 10+2

 
Ihan unelmalukemahan ois 120/80. Ja joillekki alhaiset luvut sopii mutta mulla pistää huimaamaan. Ei ne pakota syömään, mutta sano että saa syyä niin paljo ku tahtoo :) Ja kun tiiän että ei se salmiakki vaikuta minun verenpaineeseen. Ei ainakaa eka raskaudessa sitä nostanu ellei sitte ois ollu vielä alhasempi (silloinen 90/55) ilman.

Hemppa oli 123 ja sydänääniä ei löytynyt lyhyen etsimisen jälkeen.

Kaa: No jos mulle suositellaan suht. suolaista ruokaa ja liikuntaa nii varmaan sulle sitte vähäsuolaista ruokaa ja liikuntaa ;) Laskettuaika siirtyi sitten 5.3.!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Tietääkö täällä vielä muut oman veriryhmänsä? Mulla on O- joten tiedossa negatiivisuuden (Rh-) takia ylimääräisiä verikokeita. Esikoiselta ei vasta-aineita muodostunu ja sain piikin pers*****n heti laitoksella (esikoinen siis tämän perusteella Rh+). Lisää tietoa: http://metku.net/~pesu/faq.php#veri
minulla on tuo veriryhmä o-. minulta ei muistaakseni ole otettu enempää verikokeita mitä ne pakolliset (voi muistikin pettää)
kahdesta ensimmäisestä olen piikin saanut synnytyksen jälkeen ja saas nähdä miten nyt kolmannen kanssa.

 
Tervetuloa uusille! :flower:

Oma napa: Luin eilen kaikenlaisia tilasto tietoja tuulimunista ja keskenmenoista, pieni toivon pilkahdus omaan mieleeni pääsi kun katselin että keskenmenoista joku 70% on tuulimunia ja keskenmeno riski mun iästä katottuna oli 7% eli toisaalta aika vähän. Oon ollu ku toinen ihminen ku eilen selvittelin näitä asioita, tietenkään ei pidä liikaa innostua ennen kuin on käynyt siinä varhaisultrassa, mutta paransi kyllä huomattavasti oloa kun ei tosiaan oo ollenkaan uskonu, että tää oikeesti vois olla kunnollinen raskaus! :) Jotenki tuntuu niiiiiiiiiiiiin hyvälle! :) Tänään ei oo vielä yököttäny, kumma kyllä kun se yökötys on ollut 24/7 alkaa vissiin helpottamaan vähäsen jo. Oon syöny jo nyt 2 liuskallista rennietä viikossa!! Mietin vaan että mitähän se on raskauden loppupuolella kun sillonhan sen pitäis kunnolla vasta alkaa! xD :LOL: Neuvolan täti kyl eilen edotti, että jos se yrittäis saada mulle vahvemman lääkkeen närästystä varten, kun niitä on käsittääkseni 3 lääkettä jota saa ottaa raskaana ollessa, mutta että rennie on niistä lievin, olis kyllä ihana kun tän närästyksen sais pois. :)

Omaa veriryhmää en kyllä tiedä.. :S Se vissiin otetaan ens neuvola käynnillä, tai niin se täti siellä ainaki sano :)

eternal ja simppu 9+1
 
Kaa mulle voit päivittää ton lasketun ajan 23.3.

Eli tänään oli neuvolalääkäri joka ultras ja sikiö vastasi viikkoja 7+3 eli kahdella päivällä heitti. Mutta eipä tuo onneksi paljoa ole. Siellä se pikkuinen kelli ja oli jopa 1,1 cm pitkä. =) Ihan meinasi tulla tippa linssiin... Sykekin näkyi pienenä "läpätyksenä", joten kaikki siis tähän asti hyvin! Tänään ei ole enää ollut niin etovaa oloa kuin parina viime päivänä, mutta voihan se taas huomenna tulla takaisin. Nyt odotellaan sitten KYSille kutsua tuohon np-ultraan ja kahden viikon päästä pitää käydä labrassa niin ottaavat ne sikiöseulat ja jotain muita kokeita. Seuraava neuvola onkin sitten vasta 8.9.

Niille, jotka hätäilevät oireiden häviämisestä/vähenemisestä, niin ei kannata turhaan hätäillä. Mulla kans tissien aristus hieman helpottanut eikä turvotuskaan ole enää niin järkyttävää, mutta kuten jo kerroin kaikki oli kuitenkin pikkuisella hyvin. Kai tuo ensioireiden laimeneminen kuuluu asiaan kun keho tavallaan alkaa tottua muutokseen ja varmaan tuo tottuminen tapahtuu kaikilla ihan omaan tahtiin. Toisilla aikaisemmin ja toisilla myöhemmin. Mutta uskon kyllä että kaikilla on kuitenkin asiat ihan mallillaan! Älkää turhaan stressatko!

Nyt taidan mennä vähäksi aikaa sohvalle kattelemaan leffaa ennenkuin taas väsymys vie mennessään...

Tepa ja Pikkuinen 7+3
 
Höh, ihan saman tien unohdin mitä piti kirjoittaa...

Uusille ainaskin tervetuloa! Teil kans pienii ikäeroja, meit tääl aikas reippaasti, kiva!

Jollain oli kurkku aamuisin kipeä. Mul kans viime raskaudes, ja silloin sanoivat et kun kaikki paikat löystyy niin myös ruokatorven pää, ja sit voi maatessa sitä happoo päästä ärsyttämään kurkunpäätä. Eli siis vähän ninku refluksitauti, mut menee synnyttämäl ohi :)

Verenpaineista, mul kans viime kerral oli matalat paineet, ja jatkuvasti vaan laski loppuraskautta kohden. Sanoi neuvolantäti silloin et toisilla vaan laskee ja toisil nousee ilman et sil löytyy mitään selitystä, ts. ei ne paineet mitenkään automaattisesti raskauden aikana nouse. Vähän sellanen fiilis et ovat taas laskusuhdanteiset itelläkin, tarttis lainata mittari vanhemmilta et sais seurattua.

(.) Tänään oli sit varhaisultra, ja voi et se on sit ihana se lääkäri :heart: Tulee sellanen olo et vaik jotain ikäviäkin uutisia olis niin se osais nekin kertoa hyvin. Mut oli siis vaan hyviä uutisia, kaveri vastas viikkojaan ja sydän jyskytti hienosti, saatiin se kuulumaan ja kyllä meil miehen kaa molemmil tuli tippa linssiin :) Niin ihanaa :heart: Mä kans tuosta oireettomuudesta kun oon ollu melkos huolissani, vaik en mikään hysteerikko muuten olekaan. Lääkäri sanos et se että imetän vielä todennäköisesti estää sen tms., se keltarauhashormoni ei niin pääse sotkemaan systeemiä. Pari viikkoo viel ekaan neuvolaan, nyt voi ihan rauhas vaan sit odotella :)

t.Katt + kaveri 7+1
 
Heissan vaan kaikille ja teretulemast uudet! :wave:

Mie kokeilin tota doppleria, jos sitä oikein osasin kuunnella niin löytyi sieltä (ihan alhaalta hiukan oikealta) kovasti etsimällä pikkuisen äänet, mamman äänien seasta. :heart: Mies on hassu, se oletti että se sydän jytkyttää tosi kovasti ja oli pettynyt kun joutui tyytymään niin hentoisen kuuloiseen pampatukseen, kuulosti ihan junan puksutukselta. :D

Milloinkohan tuo ensimmäinen lääkärintarkistus on? Kun minulle ei neuvolakäynnillä puhuttu mitään koko asiasta.

Niinu & itiö 10+0
 
Niinu86: Minulla oli nyt eka neuvola lääkäri käynti, nyt rv 10+1... tosin se voi paljon riippua myös paikkakunnasta miten niitä lääkärikäyntejä on... mutta kannattaa kysellä että milloinkas niitä mahdollisesti ois ja montako niitä tarjotaan, esim. mulle tarjotaan vain 2 kun en ole ensisynnyttäjä muuten ois 3 jos oisin ensisynnyttäjä... ;)
 
eeeva niin meinasitko että unelma luku sulle olis se 120/80?
On toki ihmiskohtanen tuo mikä saa huippaamaan. Kyllä nopee verenpaineen lasku oli lukemat melki mitä vaan niin saa huippaan =)

mut yleisesti ottaen luvut on parempia mitä alhaisempia ne on. tietenkin ottaen huomioon tietenkin että ei aiheuta oireita.
120/80 on sellanen mikä olis kaikilla hyvä olla niin ois todella hyvät luvut. Mutta mitä alhasempi sitä vehemmän sydän joutuu tehdä töitä ja se on aina hyvä.

kiva lueskella muitten hyviä uutisia ultrasta. :heart:

tosi aikasin tuntuu saavan tolla kotidopplerilla äänet kuuluviin. Tekis mieli kyllä ostaa moinen....

Niinu86
mulla on seuraavax lääkäri eli se on siinä 13 viikolla. sama oli edellisessä raskaudessa. Eli siinä tokassa käynnissä. Sitten on toisen kolmanneksen aikana ja sitten viimosella kolmanneksella
 

Yhteistyössä