**Maalismasut 2009** elokuussa

juu täällä kan välillä tosi kylmä ja sit taas kuuma.
Ikkunat on pidettävä kyllä koko ajan auki kun muuten tulee huono olo.

Eka neuvola takana eikä mitään hyötyä.
Mittas painon joka noussu kilon ja verenpaineen joka oli hieman noussu niin et yläpaine on 100

eka ultra joskus viikolla ysi, eli nelisen viikkoa vielä oottamista.

Kysyin myös että miksi raskaus multitabsia ei suositella ennen 12 viikkoa. Hän ei ollut koskaan moisesta kuullut.
Mutta oli tietoinen että rautaa ei suositella.

Mutta ei osannut sanoa miksi. Hän myös sanoi ettei kukaan ole sitä vielä pystynyt sanomaan vaikka on aina kaikilta kysynyt. Stakesin ohjeissa on että ei suositella niin silloin sitä ei suositella mutta kellään ei ole tietoa mistä johtuu.
Sanoin että oon lukenut että voi aiheuttaa pahoinvointia. Oli ihmeissään et voiko olla vain se syy kun stakes kieltää myös.

No hän ei niitä rauta valmisteita suosittele kun kielletty on vaikkei tiedä miksi =)
Aika mielenkiintosta kyllä, ei siis ihme että kenellekkään ei asiaa selvennetä kun kukaan ei tiedä.

zoe-f siin on B vitamiinit ja sit C
tänään ei oo tarvinnu oksentaa eikä edes hirveen paha olokaan. Sellanen et tietää ettei parhaimmassa vedossa oo mut hyvä kuitenkin.
toi C vitamiini on hyvä lisä koska oon niin väsynytkin.
Voin kyllä Beroccaa kaikille suositella!!!
Ainakin vielä toimii. katsotaan miten jatkossa ja raportoidaan. :D
 
Jospa itekin koittaisi muuatmalla rivilä tuntemuksiaan kertoa. pahoinvoinnit on lisääntyneet. Toissa yönä erehdyin heräämään kesken unien ja piti vetästä banaani naamaan jotta ei paha olo pahenisi. Muutenkin sununtai tuntui menevän kelmeesti. Nukuttii hirveesti ja tänäänkin töissä tuntui että vois nukahtaa pystyyn.
Ruokahalu on muutoin pysynyt ennallaan, tuntuu että aina roikun jääkaapilla. Pitäs rajoittaa ettei paino turhaan nousisi, olen taipuvainen lihomaan ja herkut toisinaan houkuttelee. Roukavaliota en ole ihmemmin muuttanut, terveellisesti pysin syömään ja välttämään turhaa suolaa ja rasvaa. Mies teki tänään makaroonilaatikkoa ja siitä kyllä taisi terveellisyys olla kaukana. Lisävitamiineja en ole ottanut ja tuskin otankaan. Uskon saavani ruuasta kaiken tarpeellisen ja kaiketi valistavat neuvolassa jos jotain jää uupumaan.
Menkkakivun tyyppistä kipuilua minullakin on ollut. pelästyin jo että mitä tapahtuu mutta normaalia tuntuu olevan. Plalelua minullakin. Piti nyttenkin vetästä collaria päällee kun tuntuu meillä olevan niin arktinen ilma. Nukkuumaan menokin pitää ajoittaa niin että mies vielä valvoo jotta voin laittaa hänen peiton jalkojani lämmittämään. Kylmissään paha nukahtaa

Masuasukki viikolla 6+4 kunnes toisin todistetaan
 
Zoe-F
Hattivatti-09 Onnea :flower:

muty täällä sato melkein koko eilispäivän. se on varmaan jatkanut sitten tänään sinne. Täällä paistaa aurinkio. Minuu palelee silloin tällöin. Yleensä silloin ku väsyttää eli usein. Miä opiskelen syksyllä vielä kaks kuukautta :)

netskuli :wave: ok

Yöllä oli makuuhuoneessa joku 15 asetta ku meillä on aina ikkunat auki. Eikä lämmityst päällä. Oli aika inhottava herätä vessassa käymään mut sit oli taas kiva käpertyy mun superohuen ja hyperlämpösen peiton alle :)
Tänää oli aamul taas aika hyvii pahaolo kohtauksii :$

Zoe ja Öttiäinen 7+4 :heart:
 
Ompa tullu taas juttua.. Ihan pitää aikaa varata, että saa edes selattua kaikki läpi :)

Uusille tervetuloa!

Yök mikä olo kokoajan. Just miehelle sanoin, että ei oo kiva olla kokoajan pahalla tuulella ja valittaa jotain vaivaa. Pönttö on tullut ihan tutuksi, vaikka ihan joka päivä sitä ei tarvii halailla. Mutta kokoajan kyllä yököttää :x . Mulla saattaa yökkäksen/oksennuksen laukaista vaikka aivastus tai yskä (ei tarvii olla edes huono olo) . Sit vaan kiireesti vessaan ja lähes aina jotain tulee.. Kamalaa..

Meillä oli vähän hulina viikonloppu, kun mulla kävi viime viikolla maito niin vähiin. Tyttö roikkui yöt tissillä ja perjantaina mulla meni hermot, että tämä imetys loppuu JUST NYT! Sitten vajaan vuorokauden lähes nesteettömän ajan jälkeen on pullo maistunut tytölle oikein hyvin. Mies nukkuin viikonlopun ekat tissittömät yöt tytön kans ja minä eri huoneessa korvatulppien kans :) Hyvin niillä oli kuulemma menny.

Vaunuista Meillä on esikon jäljiltä ihan kamalat Herqulesin 3-pyöräiset yhdistelmät pehmeällä kopalla. En suosittele kenellekään! Saatiin ne ilmaiseksi tytön serkulta. Nyt haaveilen uusista vaunuista/rattaista. Ne saattaa kyllä jäädä haveeksi kun opiskelijoita ollaan molemmat. Mie haavelilen Teutonian Timmyistä. Ne kävis pikkuvauvalle, rattaiksi isommalle ja menis pieneen tilaan autossa.

Synnytyspeloista Täällä oli joku muukin jolla on mahdollisesti ahdas lantio. Mulla arvioitiin viimeksi 37 viikolla hiukan ahdas lantio ja sain lähetteen äitipolille. No tyttö sitten päätti syntyä ennen tuoto polikäyntiä (viikoilla 37+5) , eli mulla ei oo sit tarkemmin arvioitu lantion tilavuutta. Tyttö oli onneksi suht pieni (3,2kg) ja synnytys eteni ihan normaalisti. Nyt vähän jännittää, että jos vaikka syntyy iso vauva.. Mun kaikki sisarukset on ollu isoja syntyessä (isoin 4,6kg!!) . Eli kyllä vähän tuo jännittää.. Oon kyllä jo puhunu neuvolassa tästä.

Tämmöistä tällä kertaa. Nyt puhdistamaan mustikoita, jotka ihanasti saatiin yhdeltä tutulta!
 
Sirulle voimia sairaalaan :hug: . Itse täällä jo pelkäsin samaa kohtaloa. Jäin tänään ainakin nyt kolmeksi päiväksi alkuun saikulle ja kävin antamassa verikokeen. Huomenna menen pika-ajalle neuvolaan ja siellä katsotaan jatkoa. Verinäyte ok mut natrium on vähän alhaalla vaikka meikkis ei oo oikein muuta pystynyt syömään kuin suolakeksejä. Terkka sanoi kuitenkin et niitä saat pistellä enemmänkin mutta alkaa nekin jo tökkimään...

Tuosta asentohuimaushoidosta (Netskulikohan siitä kyseli...). Sitä tehdään siis jos on muutamalla helpolla testillä todettu hyvänlaatuista asentohuimausta jommankumman korvan käytävässä/käytävissä. Hoito riippuu siitä kummassa korvassa ja kummassa kaarikäytävässä vaiva on. Itselläni tämä vaiva on molemmissa korvissa mutta eri käytävissä eli tavallaan menee vähän ristiin. Hoito voi auttaa jo kerran jälkeen mutta vaiva voi uusia tai se ei välttämättä auta ollenkaan useidenkaan hoitokertojen jälkeen. Luulen, että tuo asentohuimaushoito ei auta raskauspahoinvointiin mutta ihan varma en tietysti ole. Matkapahoinvointi, lukihäiriö, korkean paikan kammo voivat esimerkiksi olla hyvänlaatuisen asentohuimauksen oireita. Vaiva on melko yleinen mutta monikaan ei siitä välttämättä tiedä. Fysioterapeuteilta saa apua ja neuvoja tähän vaivaan.

Mitä ihmettä, oliko joku saanut potkut kun oli kertonut töissä raskaudestaan? Eihän se ole laillinen peruste irtisanomiselle!!!!
Itse olen kertonut työnantajalle ja ottivat asian todella mahtavasti. Se että he tietävät, helpottaa varsinkin nyt kun joutuu olemaan saikulla. Toisaalta miun homma onkin sellaista että on pakko miettiä muutakin kuin itseään enkä voisi pahoinvoivana töitä tehdäkään. Mutta harmittaa sellaiset työnantajat joille ei uskaltaisi edes kertoa tai jotain. Itseasiassa toinen pomo (nainen, joka on itsekin kärsinyt aikoinaan pahoinvoinnista odottaessaan) neuvoi raastamaan tuoretta inkivääriä esim. teen sekaan. Voi kuulemma auttaa pahoinvoinnissa. Toinen minkä sanoi oli piparminttu ja sitä kokeilinkin minttulakujen ja mentoksien muodossa ja hetkellisesti auttoi ainakin minulla. Tai sitten ne oli vaan hyvää lohduketta :D
 
ootteko miettiny nimiä lapsille vielä? me ollaan miehen kanssa ihan huumorilla yritetty keksiä jotain (ei ikinä varmaan päästä yksi mielisyyteen asiasta) nyt tässä netissä hengaillessa löysin sellasen sivun missä on harvinaisia nimiä ja ne on mun mielestä osa ihan kauheita!! tytöllekin vois antaa nimeksi vaikka OILA ORKKULI!!! hei miettikää oikeesti.. meinaisin kuolla naurusta...
http://www.etunimet.net/harvinaiset/harv.html
 
Tännepäs on taas tullut tekstiä kun en kahteen päivään ole ehtinyt lukemaan... Eilen oli eka neuvola ja siellä vaan käytiin läpi kaikkia noita yleisiä juttuja ja sain muutamia oppaitakin luettavaksi. Hb oli 123 ja verenpaine ok. Pissanäytteenkin tutki ja kuulemma puhdas oli.

Torstaina on sitten jo lääkärille aika joka ultraa että saadaan tietää tarkka sikiön ikä ja laskettu aika. Täällä meillä päin saa itse valita haluaako osallistua sikiöseuloihin vai ei. Ja jos haluaa niin raskauden aikana on 3 ultraa ja sitten otetaan verikokeista niistä seuloja...

Olossa on tapahtunut sen verran muutosta että kuvotus on astunut kuvioihin, alkaa yleensä iltapäivällä ja kestää yöhön asti. Aamulla taas ei ole ollenkaan huonoa oloa. Ja väsymys on jotain aivan järkyttävää, ei meinaa silmät pysyä millään auki enää tähän aikaan illasta. Ja aamulla ei meinais jaksaa herätä millään. Mutta kaipa tämän kestää kun tietää mikä on lopputulos sitten maaliskuussa. :) No nyt suihkuun ja sitten varmaan jo unille.

Tepa ja Pikkuinen 7+3
 
Moikka kaikille!

Voisiko joku ihana jo raskauden kokenut kirjoittaa kannustavia sanoja siitä, että raskaudesta pääsisi jossain vaiheessa nauttimaan (pääseehän?)?
Koska teillä on helpottanut nää ikävät oireet (huono olo, väsymys ja kaikki muu ikävä)?

Voimia jokaiselle!

t. vaakatasossa aikaa viettävä ja huonokuntoinen Piiitu (nyyh)

 
Moikka taas pitkästä aikaa ja ihanaa miten pitkä on jo tuo maalismasujen lista :heart:

Nyt taitaa olla eka päivä noin kuukauteen kun pystyin tuleman koneelle, mulla on ollut niin järkyttävät pahoinvoinnit että sairaala on tullut hyvin tutuksi jo neljään otteeseen, eilen viimeksi. Välillä tuntui että mä kuolen siihen oksentamiseen kun mikään ei pysynyt sisällä ja silti oli vaan pakko oksentaa vaikka mitään ei ollut enää jäljellä :( Onneksi meidän hääpäivä tuossa pari viikkoa sitten sujui kuitenkin aivan täydellisesti, eikä ollut mitään pahoinvointia, mutta sieltäpä se vain tuli takaisin :)

Joskus aikaisemmin joku kyseli ikää, olen nyt 21v. mutta täytän ennen pienokaisen syntymää 22.

Charlott ja Pikku Myy 10
 
Zoe-F
Suunnistaja :wave: ok.
Miä syön kans b6:tta sun muuta mut silti yökin välillä, en kyllä oksenna.

Mutta loppujen lopuks mulla on tosi hyvä olo vaik on ilmavaivoi ja vatsavaivoi ja ollu huonoo oloo ja päänsärkyy ja huimaust ja väsymyst ja kylmyyttä.
Onneks ei kaikkii samaa aikaa ja vaa vähäsen kerrallaa :D
Kun sai ultrassa tietää että kaikki on hyvin niin oon ollu tosi onnellinen.
Eilen kävin neuvolassa ja sain ison kasan luettavaa ja mul oli hemog 133 ja verenpaine hyvä ja syke 80 =) Ja tulehdusarvotki oli alle 8
Aika hyvin vai mitä ;)
En ees urheile (harrastin joskus karatea)

Zoe ja Öttiäinen 7+4 :heart:
 
Nimiä ollaan jo mietitty paljon ja mulla on ollu aina pienestä tytöstä lähtien tietyt nimet mitkä haluaisin omille lapsille. Niistä varmaan valitaan se oikea nimi sitten kun on sen aika (jos vaikka joku niistä nimistä näyttäis sit esikoiselta. ) :) Huomenna eka neuvola käynti, onneks se kuitenki on aikasin ni ei tarvi niin kauaa oottaa! :D jännitän nyt jo niin kauheesti ettei uni tule! :ashamed:

Mietiskelin tuossa päivällä, että vieläkö tehdään suolistotyhjennyksiä ennen synnytystä?
Kuullosta että täällä on aika monta odottajaa jotka oksentelevat, itsellä ei ole sellaista ollenkaan, mutta niille joilla on toivottelen voimia ja tietysti kaikille muillekkin odottajille :flower: :hug:

nöttiäinen: Tutun kuulonen tuo ähky osio. :D

:

Kiitos kaikille jotka osas vastata tuohon mun typerään mietiskelyyn :flower: kuitenki hyvä olo siitä ettei tarvitse kauheasti ruveta hätäilemään että millon se vauvamasu alkaa tulemaan ja että sen takia olisi joku jätä kun se ei vielä oo esillä! :D Tuntuupas nyt jotenkin tyhmältä etten itse tajunnut sitä. :LOL:

norppis ja katkarapu 8+6
 
Piitu raskaudet on niin erilaisia että on vaikea sanoa koska helpottaisi... Useimmiten se keskimmäinen kolmannes eli joskus viikon 12 jälkeen on mukavaa aikaa. Ei aina, mutta itse luotan siihen että pian helpottaa ;)

Mulla ekassa raskaudessa kahdeksannella viikolla eli siis 7 + jotain olin kirjoittanut päiväkirjaan olevani vaiheessa, jossa raskaus ei enää tunnu miltään ja kaikki pahoinvoinnit ja väsymys ja muu hävisikin silloin kokonaan. Jotain ummetusta ja muuta pikkuvaivaa saattoi olla, mutta yleisfiilis oli loistava, oli vaan tosi ihanaa koko ajan. Se oli tosin helppo raskaus muutenkin, mitään isompaa vaivaa ei tullut loppuvaiheessakaan.

Tässä raskaudessa ollaan nyt jo viikolla 10+, eikä toivoakaan että paha olo helpottaisi. Yököttää ja väsyttää koko ajan hirveästi. Edellisessä raskaudessa auttoi kun söi usein vähän kerrallaan jotain raikasta, että verensokeri pysyi koko ajan tasaisena. Nyt ei auta mikään, ihan sama syönkö vai en - jos syön, yököttää, ja jos en, yököttää pian vielä enemmän.

Mutta kyllä se varmasti joskus helpottaa!
 
Huomenta kaikille!

Joku täällä kyseli koska raskaudesta pääsee nauttimaan. Mä pääsin ekassa raskaudessa n. toisen kolmanneksen aikoihin siihen nautiskeluun kiinni. Olo oli mitä mainioin :) . Ei väsymystä, ei päänsärkyä, ei oksetusta. Masu alkoi näkyä mutta ei ollut hankalan iso vielä. Se oli parasta aikaa koko raskaudessa. Mutta vikoilla viikoilla siihenkin tuli muutosta :whistle: ;) .

annas00: Joo mulla on hieman ahdas lantio ja vielä joustamaton häntäluu. Mulla otettiin kuvat ja jotkin arvot on ihan rajoilla. Ja vielä kun eka lapsi oli syntyessään nelikiloinen niin nyt pelottaa ihan järkyttävästi, että tämä vauva on vielä isompi.

Nimistä: Me ollaan hiukan mietitty nimiä, tytölle olis esikoisen ajoilta nimi valmiina, kun esikoinen on poika. Pojan nimi on vaikea, mulla olis jotain mietittynä mut yleensä ne ei miellytä miestä. Tytön nimestä on paljon vaihtoehtoja, mikä on hyvä juttu, sillä mulla on vahva tyttöolo :D .

Iines ja Sintti 9+4
 
Viimeisestä kolmanneksesta täälläkin on nautittu, siihen vielä hetki aikaa :whistle:

Ekat pöntönhalaukset suoritettu aamulla. Kauan siihen menikin, että jatkui pelkällä kuvotuksella. Nyt loppuviikko sairaslomaa, toivotaan että helppaa, vaikkakin vähän epäilen :/ . Viimeisestä oksentelin reilusti yli puolen välin, aina välillä töissä ja muutama päivä saikkua. Töissä ei vielä virallisesti kerrottu, ehkä pian täytyy, elleivät ole hokanneet lapussa olevan neuvolan leimaa ;)

Viikkoja 10+3 :heart:
 
Voimia kaikille jotka kärsivät kovasta pahoinvoinnista! Tuntuu tyhmältä itse ruikuttaa yökötystään kun täällä on porukka joutunut ihan sairaalaan asti huonovointisuuden vuoksi :ashamed:

Iso kiitos niille, jotka pitivät puolestamme peukkuja pystyssä, me nimittäin saimme sen asunnon! Näytössä oli parikymmentä ihmistä, joista suurin osa kiinnostui ja sanoinkin jo miehelle että tämä taitaa mennä nyt sivu suun. Mitä vielä, samana iltana vuokravälityksestä soitettiin että it's yours! Teki mieli hyppiä ristiaskel-loikkaa, se asunto on just eikä melkein sellainen kun halusinkin ja muuttokin sujuu helposti, tavarat tarvitsee roudata ainoastaan tien yli!

Tällä viikolla pitäis kertoa tuleville mummoille ja vaareille tästä odotuksesta, jänskättää hitusen.
 
upupaepops: Onnittelut uudesta asunnosta :flower: ! Muuttaminen on rankkaa mutta on ihanaa päästä isompaan/parempaan kotiin. Nimim. vasta 1,5 viikkoa uudessa asunut ja vieläkin kaikki nurkat muuttolaatikoita täynnä :saint: .
 
Kaa
Listaa taas korjailtu. Karsin muutaman jutun listalta pois (yhden kuvan yhden tekstin). Toivottavasti tiedot ovat oikein.

Itselleni ei kuulu mitään erityistä. Väsyttää ja ruokahalu on kadoksissa, mutta ei sen kummempaa. Pari päivää vielä siihen ultraan, jossa sitten selviää missä mennään.

Upalle (joo, laiska kun olen!) muuten onnittelut siitä asunnosta!
 
Kaa
Miten olette kertoneet perheellenne ja kavereillenne raskaudesta? Etenkin te esikoista odottavat?

Itse en kertonut edellisestä raskaudesta ennen kuin oli liian myöhäistä, joten nyt olisi tarkoitus kertoa jo perjantain ultran jälkeen. Silloin on kylläkin vasta 8+1 tai 9+1, riippuen laskutavasta. Mutta silti. Enkä haluaisi vaan töksäyttää sitä naamakkain, mutten toisaalta halua myöskään mitenkään "ampua yli". Eli joku kiva pikkujuttu olisi hakusessa, etenkin tuleville mummoille ja ukeille (joilla muuten on jo lapsenlapsia...).

(No joo, nyt mä suunnittelen taas jotain erikoista, mutta kuitenkin loppujenlopuksi vaan sanon sen ohimennen ääneen... :LOL: )
 
Piiitu: Pahoinvoinnin pitäs alkaa hellittää rv 10 tienoilla, mutta viimeistään rv 14-16... Joillakin se kestää pidempäänki.. Toivotaan kuitenki ettei kenenkää tarvis koko raskausaikaa oksentaa ja maata :hug:

eternal-life: Ne kysyy yleensä ennen synnytystä että onko suoli toiminu ja haluaako tyhjennyksen..

Nimiä on mietitty kovasti.. Pojalle mies haluaisi yhden nimen josta minä en ole kovinkaa varma.. :ashamed:

 
Iines79 Mulle sanottiin nyt neuvolassa, että ois pitäny heti synnytyksen jälkeen ottaa kuvat (kai silloin on riskittömämpää ottaa röntgenit kuin raskausaikana). Kiva kun vasta nyt sanovat! Sillon odotus/synnytys aikoihin ei ollu mitään sellaista puhetta.. Vaikka esikon synnytys sujui ihan hienosti, niin silti jännittää. Synnytys käynnistyi/käynnistettiin vesien menon jälkeen ja itse synnytys kesti 7h josta ponnistin puoli tuntia. Toisaalta jännittää myös jos synnytys taas käynnistetään. Mulla supistukset hyökkäs aika rajuna heti päälle ja olin ihan poikki kun sain epiduraalin. Tiedän kyllä hyvin, että läheskään kaikilla ei synnytys käynnistyksestä huolimatta käynnisty yhtä rajuna kuin mulla.

Tämä rouva lähtee muuten ostamaan vielä tähän väliin parit normaalit t-paidan kanssa sopivat liivit! JEE! On niin huippua nakata nuo kamalat imetysliivit (hetkeksi) nurkkaan!
 
Kaa: Me kerrottiin tuleville isovanhemmille ostamalla heille onnenenkelit, joissa luki mummolle ja papalle. Omille porukoilleni annoin sitten ne paketissa ja sanoin että ne on myöhästyneet syntymäpäivälahjat (olin lahjakkaasti unohtanut varsinaiset merkkipäivät...) ja avokin vanhemmille annettiin tulijaisia ostosreissulta. Oma äiti kysyi heti avaamisen jälkeen että onko tää joku vitsi? :LOL: No, se oli vaan alkujärkytys, hyvin ottivat kaikki uutisen ja iloisia ovat ensimmäisen lapsenlapsen odotuksesta. =)

Kohta lähden neuvolaan ylimääräiselle käynnille ja siellä katsotaan jatkoa. Eka lääkäri ehkä jo ensi tiistaina, ihan kiva ois jos olisikin jo silloin. Ensimmäinen varsinainen neuvola-aika minulla kuitenkin vasta maanantaina ja nyt vaan tuollainen puolen tunnin aika.
 

Yhteistyössä