**Maalismasut 2009** elokuussa

Itellä ei kissaa, mutta tuosta testistä tuli vielä mieleen. Mulle ehdotettiin neuvolassa testiä jolla selviää onko omassa syljessä jotakin sellasta bakteeria, mikä voi aiheuttaa vauvalle reikiä hampaisiin? Kyselin mitä hyötyä, niin sit vois välttää ettei esim. koskaan käyttäisi samaa lusikkaa vauvan kanssa. Eihän se käytännössä onnistu? Ja joku mummu tms. antaa kumminkin jossain juhlissa omalta kakkulautaseltaan kakkua... taidan jättää väliin. Mitä mieltä muut?

taas mä kirjotan...... =)

upupaepops Oon ollut enkä ole sitä saanut. Mulla 2 sisäkissaa. Tuskin niillä sitä on mutta mies joka tapauksessa hoitaa kissan vessan.
siinä kokeessa katotaan toksmoplasma. Eli jos sulla se on, niin voi olla huoletta kun sitä ei toista kertaa tartuta. Jos ei ole niin silloin sen tartunnan kanssa täytyy olla tarkkana. Eli siis jotta se vaikuttaisi sikiöön infektio pitä saada raskausaikana.

Kannattaa nyt muistaa että yleensä sisä kissoilla sitä ei ole koska kissat saa sen taas esim linnuilta.
Suurempi todennäkösyys on saada tuo toksmoplasma multasista vihanneksista kun kissan kakasta.
Hyvä/normaali käsihygienia sen estää. Ja kissan ulosteessa tuo on jos on ollakseen.

Miten ihminen voi saada toksoplasmatartunnan?

* Raa'asta tai huonosti kypsennetystä lihasta, erityisesti sian, karitsan ja lampaan sekä naudanlihasta, jotka sisältävät taudinaiheuttajaa.
* Pesemättömistä tai raaoista vihanneksista, hedelmistä tai marjoista, jotka sisältävät toksoplasmaa.
* Käsittelemällä suojaamatta puutarhamultaa tai esim. hiekkalaatikkohiekkaa ( esim. kissanhiekkaa).
* Parasiitti tuhoutuu kuumennettaessa yli 65 °C tai pakastettaessa alle -12 °C. Keitetty liha, keitetyt vihannekset ja pakastetut elintarvikkeet ovat turvallisia. Graavattu, suolattu ja kylmäsavustettu liha voi sisältää toksoplasmaa. Mikroaaltouunissa valmistettu ruoka ei varmuudella poista toksoplasmaa.
* Kissa ei ole aina toksoplasman levittäjä, mutta kissan ja erityisesti kissanpentujen ulosteissa saattaa olla runsaasti taudinaiheuttajaa. Tämän takia raskaana olevien pitäisi välttää kissanulosteiden käsittelyä suojaamattomana (ilman käsineitä).

jos epäilee että on saanut raskaus aikana tartunnan kannattaa heti ottaa yhteys neuvolaan/lääkäriin. Siihen on olemassa lääke.

xAnnax en ole kuullutkaan tuosta testistä. Enkä kyllä mene koska mulla on reikiä ollut joten mulla siis on se bakteerikin. Jotta hammas reikiintyy se tarvii aina sen bakteerin.

onko muilla jotka on jo ainakin kerran synnyttänyt niin synntyspelkoja?
Ootteko menos pelkopolille tai vastaavaa?
onko joku ollu pelkopolilla?

Mulla on... ekassa ei olut mitään mutta ole sellanen synnytys että en tiedä miten lääkärit kuvittelee lapsen musta saavan pihalle.
Synnytyslääkäri sanoi että pitäs mennä heti sinne pelkopolille kun on toka lapsi suunnitteilla... tarttis vissiin varata aika sinne, mutta onkohan siitä hyötyä....

Hei kaikille, vanhoille ja uusille tuttavuuksille:)
En ole päässy käymään pitkään aikaan taas täällä... paljon tekstiä on tullut:)

Tosiaan viikon ollu polttamatta ja on koko viikon irronnu sitä tervaa ja kaikkee möhnää,ja loppua ei näy. Ihanaa vaan että pääsee myrkyistä eroon. Isäpuoli oli oikein ilonen ku oon lopettanu polttamisen,sano äitille että sie oot nyt ainoa syntinen tässä perheessä.. hih

Mulle töissä sanottiin että jos voisin jatkaa töitä siellä.. on kato vaan kuukauden sopimus tehty.. Hu ehkä sit teemmä pomon kans uuen sopimuksen. Ovat näköjään sitten tykänny musta:)

Omalla kämpillä on pahaa oloa mutta kun olin vanhempieni luona viikonlopun niin ei yhtää ollu huono olo.. Huomasin että kotona etoo toi oikeen rasvasen ruoan haju, ku mies on tehny nötkötistä sapuskaa... yöh :ashamed:

Torstaina kävin sisaruksieni (6 ja 8v) kans hesessä syyömässä ja vein mummon vielä illan päätteeksi katsomaan Mamma mia elokuvan :) olin todella pirteä sinä päivänä,mummokin sano että mie oikein hehkun eikä oo ikinä mua näin onnellisena nähnyt... hih

Tänään äiti kertoi enolle ja hänen vaimolle että hänestäkin tulee vihdoin mummo, olivat oikein iloisia ja enon vaimo alkoi itkemään ja ne halaili ja onnitteli mua mutta mie sanoin että alussahan tässä vielä ollaan eikä neuvolassa tai ultrassa olla käyty... ite en oikee uskalla täysillä iloita tästä vielä... vaikka muut sanookin että hyvin kaikki menee:)

Ensimmäinen neuvola vasta RV 9+5 (21.8) ei jaksais oottaa siihen asti... plaah

Linda ja vaavi 7+1

Netskuli: Anteeksi että sanoin, tarkoitin lähinnä et voihan olla et hedelmöitys on tapahtunutkin vaikka muutaman päivän myöhemmin kuin on oletettu, jolloin syke ei välttämättä näy. Mulle on sanottu ja olen lukenut et rv 6 PITÄIS näkyä sykkeen, sorry jos kerroin väärää tietoa. En ole ikävä kyllä mikään expertti tässä asiassa, osaan kertoa vaan omia kokemuksia ja mitä minulle on neuvolatätit sanoneet.. Ei ollut kyl tarkoitus pelotella ketään......

Zoe-f: toivottavasti sie edes ymmärsit mitä tarkoitin, ettet ainakaan säikähtänyt, tosiaankin ihan omalta niukalta kokemuspohjalta kirjoitan ja kaikkien raskaushan on aina omanlaisensa. :)

netskuli Synnytyspelosta kyselit. Edellinen synnytys päättyi meidän osaltamme kiireelliseen sektioon kun jämähdettiin 4cm. Minä kun vielä pelkään yli kaiken leikkauksia. Ja se puudutuksien laitto oli yhtä h*lvettiä. Eivät saaneet niitäkään laitettua joten joutuivat nukuttamaan. Kesken itkukohtauksen sitten nukahdin. Jos tämä tuleva lapsi on yhtä iso kuin esikoinen (56cm/4590g) niin sektioon mennään.
Ajattelin ottaa tuon leikkauspelon puheeksi neuvolassa sitten myöhemmin. Muutamat painajaisetkin on nähty.

myymä
Tervetuloa uudet ja heiputi hei vanhat :)

Täällä on nyt sittten koettu tämän raskauden ensimmäinen oksennus :D Eli kuvotus päättyi oksentamiseen tänään illlalla. Olo on mitä hirvein!!!! Lupasin kyllä itselleni, että koska saimme hyviä ultrauutisia niin en valita enää moisesta ;) Se on hyvän asian puolesta!!!!

Suunnistaja
taisi tiedustella niistä "menkkakivuista". Mulla sellaisia on kyllä aina välillä, joskus kovinakin mutta ohi menevät. Esikoisesta oli ihan vastaavaa! :) Että normaalia on.

Nyt alkoi sitten loma, ja perjantaina on ensimmäinen neuvola. Voi olla että mun laskettu aika muuttuu vielä takas siihen 20.3 koska voi olla etteivät muuta laskettua aikaa 4 päivän takia...

Myymä ja pikkuvelisisko 6+5

Moikka!

Kiva kun on tullu uus pino. =)

Myymä, laskettu aika muutetaan ultran mukaiseksi, jos heittoa on neuvolan ja ultran välillä +/- 4 päivää. Mulla oli ekassa raskaudessa aluks la 07.06, joka muuttu ultrassa 12.06 ja tuosta jälkimmäisestä tuli sit se virallinen la, jonka mukaan sain äippärahat ja jäin äippälomalle.

Vaunujen hankkimista on täälläkin mietitty aika lailla. Mut luultavasti ostetaan ihan uudet vaunut ja todennäköisesti emmaljungat. Esikolla oli aluks mun pikkusiskon vanhat vaunut, jotka tuossa keväällä sanoivat sopimuksensa irti. Ostettiin sitten emmaljungan rattaat, joista ollaan tykätty tosi paljon. Luulen ettei me tulla tarvitsemaan tuplia, vaikka ikäeroa onkin vain 1v 9kk. Tuo poitsu kun nyt jo haluaa suurimmaksi osaksi kävellä itse, eikä istua rattaissa. Mut saan tarvittaessa tuplat miehen siskolta, jos näyttää et semmosille tuleekin tarvetta.

Menkkamaisia kipuja ja juilimisia on täälläkin aika ajoin. Ja viime yönä olin tuntevinani vauvan potkut :LOL: , mut se tais olla vaan unta.

Joku (en muista enää kuka... sori...) kyseli tuosta sylkitestistä, mä sain lähetteen kans tuohon testiin ekassa raskaudessa, mut en mennyt siihen. En tuntenut sitä tarpeelliseksi, kun olen sitä mieltä et jos mulla on se bakteeri, niin kyllä lapsetkin sen luultavasti saa. En mä nyt enhoin tahdoin syötä samalla lusikalla yms, mutta välillä poika tulee antaa suukkoa suoraan suulle, niin vältä siinä nyt sitten bakteerit. :LOL:

Synnytyspeloista: mulla ei ole minkään näköistä pelkoa synnytyksestä. Ei ollut ekassa raskaudessa eikä ole nytkään. Ajattelen että kyllä luonto hoitaa homman ja synnytys menee sitä helpommin ja nopeemmin mitä rentoutuneempi ja rauhallisempi itse olen. En oikein tiedä mitä siinä pitäis pelätä...

Meillä oli viikonloppuna kaverin häät, ja mies meni kertoon muutamalle kaverille raskaudesta. Senkin hölösuu!!! No, nyt lähes kaikki meidän kaverit tietää, niin ei ainakaan tarvi salailla enää asiaa.

marza ja masuvauva (jolta puuttuu edelleen työnimi) 7+5

Heips,

minäkin kysäisin neuvolassa tuosta toksoplasma-testistä, kun meillä on neljä sisäkissaa. Neuvolantäti oli asiasta samaa mieltä kuin minäkin: jos ei ole oireita niin ei kannata testata. Ainakin kissoista tartuntaa on todella vaikea saada, jos vain malttaa olla syömättä kissan lihaa kypsentämättömänä tai kissan jätöksiä. Ja toksoplasmaahan ei ole kaikilla kissoilla automaattisesti. Kissa saattaa saada tartunnan kerran elämässään ja on silloin muistaakseni 3 päivän ajan mahdollinen tartuttaja. Sen jälkeen kissa on immuuni toksoplasmalle eikä voi itse saada tartuntaa eikä tartuttaa sitä muihin. Aika monen asian pitäis siis sattua kohdalle, että tartunta olisi edes mahdollinen. Mä hermoilen kyllä enemmän listeriasta kuin toksoplasmasta.

Kiva saada vertaistukea tähän oirehtimiseen. Välillä on hyviä päiviä ja välillä sellaisia että tuntuu ettei jaksa tehdä mitään eikä tee mieli syödä mitään. Rintojen kipuilu tuntuu nyt vähän vähentyneen tai sitten siihen vaan on tottunut.

Tänään just hoksasin, että nyt on eletty positiivisen raskaustestin kanssa kuukausi. Äkkiä se aika vaan menee.

Jaksamisia kaikille!

Cattitude

Zoe-F
Suunnistaja Mulla tuli kipuja siitä asti kun oli ovis. Nyt on jo ollu vähä hiljasempaa :)
Välillä sellasia kipuja kuin joku olis moottorisahalla avannu mahaa :D

Niinu86 Mulla kans kohtu jotenki "hankalammin" sano gyne. Mut kuvissa oli vaan sellanen pallo. Ja viikot laskettu menkkojen alkamispäivästä. Eli nyt oikeasti 5+2 mutta laskurin mukaan 7+2. kopion laskurin sivuilta "Jo 6. raskausviikolla sikiön kehittyvä sydän lyö, ja 8. raskausviikolla sen toiminta näkyy ultraäänessä." http://www.kampanjat.net/raskauslaskuri/
Miä kävin ultrassa toissa perjantaina eli todellisilla viikoill 4+0
Ja todellisilla viikoilla 6+0 meen uudestaan ultraan.
Ja juu en todellakaan säikähtäny. Nou panikki.
Mie vähän luulen täällä että sulle on puhuttu todellisista raskausviikoista.
Koska eihän sitä voi olla raskaana ennen ovista :) Ja sehän on noin kaks viikkoa myöhemmin kuin menkkojen eka päivä. Eli osaltaa ihan tottahan siekin puhuit.

Jadekettu Mulla oli ovis kp14 tasan. En testannu. Mut tiedän vaan. ( Mun kroppa on osannu aina ilmottaa sen mahan nippailuilla ja vihlomisella )
Ja kaikki oli niinkuin pitääkin viikoilla 6+0 ultrassa. BTW: Ihana kuva toi minkä laitoit :heart:

Upupaepops Miä meen huomenna neuvolaan. Mulla muuten maha "pömpähtää" jo yhden leivän syömisestä enkä paljoa jaksa kerralla syödäkkään.

xAnnax Mulla on se "reikäpöpö" joten en aijo maistella vekaran vellejä samasta lusikasta ainakaan sen kolmanteen ikävuoteen asti ja kiellän muiltakin "sen ilon" :D

Zoe ja Öttiäinen 7+2 :heart:

muoks. Tulipas juttua :) Sorry.

Hyvää huomenta ja alkavaa viikkoa kaikille tasapuolisesti! :)

Mulla on tänään se alkuraskauden ultra yksityisellä, mutta vasta iltapäivällä!! Odotan niin innolla ja sit toisaalta jännittää ihan hirveesti.. Toivottavasti kaikki ois kunnossa.

Omaa napaa: Muutamana päivänä on ollut jo vähän parempi olo, ts etovaa oloo ei oo enää koko päivää, vaan aamuisin ja vaihtelevasti sit muutenkin. Ja jaksan olla jo pystyssäkin vähän pitempään, ei tarvi lepäillä ihan koko päivää.. Paitsi eilinen oli kyllä ihan outo päivä, olin niin väsynyt etten tehny oikeestaan mitään muuta kun löhösin sohvalla ja nukuin pienet päikkäritkin. Illalla oli jotain kummallista nykimistä masussa, välillä kauheen nopeeta ja sit taas pikkasen hitaampaa. Ja se jopa näky välillä paidan läpi, maha sillain hytky yhdestä kohdasta. En sit tiedä mitä oli mut jänskän tuntusta. :D

rv 8+6

Zoe: Ymmärrän mitä tarkoitit. :) Eikös raskausviikot kuitenkin lasketa aina menkkojen alkamispäivästä? Sillain ainakin mulle ne laski. Mulle sano se täti että kun alkio on 3viikkoa vanha, voi sykkeen löytää ultrassa. Ja mulla oli siis silloin 3+5 vanha se alkio.
Minusta oli kummalista kun ultratäti ehdotteli tosiaan et vois olla jopa nuorempi kuin 5+5 se mun alkio silloin, vaikka sydän näkyi selkeesti (muuta ei näkynyt siis kuin ns.alkiolevy jossa oli sydän ja ruskuaispussi). Jotenkin mulla kyl oli sellainen fiilis et aiköhän toi nykyinen LA pidä aika hyvin paikkansa, tuskin se sydän vielä esim. rv 5 tykyttää.. Mut varmistunen asiasta sit NT-ultrassa.

Niinu & itiö 9+4 :heart:

moi pitkästä aikaa, kävin neuvolassa tänään.
hb129, ja paino oli 2 kg enemmän kuin ekasta raskaudesta... grr....
täälläpäin voi olla mukana sellaisessa sikiöseullonnassa jos haluaa.
silloin käydään varhais ultrassa, rakenneultrassa ja varhainen seerumiseulontatutkimus ja lapsivesitutkimus.

viimeksi en käynyt lapsivesitutkimuksessa kun sanoin että vaikka lapsi on sairas niin pidän sitä.

olis kyllä kiva käydä siinä mutta en tiedä jos haluan tietää etukäteen jos lapsi on sairas.... rakastan häntä sittenkin yhtä paljon kun terve.

minä ja molly rv. 8+5

Moi pitkästä aikaa! Oon tänään menossa kahelta ylimääräseen ultraan että saadaan varmuus kasvaako mun sisällä enää kukaan... Ihan hirveeltä tuntuu sinne meneminen, varmaan itku kurkussa makaan siinä pöydällä ja ootan mitä lääkäri sanoo... :ashamed: Viikkoja pitäs olla nyt 10+1, mutta en usko että todellisuudessa ainakaan niin pitkällä ollaan, toivotaan että edes jotain siellä kuitenkin olisi. Mulla oli monta viikkoo maha ja tissit tosi turvoksissa ja nyt ei enää mitään.... :'(

Heips kaikille maalismasuille!

Täällä ollaan pitkästä aikaa netin ääressä ja ihan kohtalaisella voinnilla. Viimeksi kun kirjoittelin olin aika heikossa kunnossa ja jouduinkin samaisena päivänä TYKSiin. Olin pari vuorokautta nesteytyksessä ja sain oikeat ruokailu/juontiohjeet. Edelleen on päivittäistä pahoinvointia mutta oksentamaan en ole joutunut sairaalasta pääsyn jälkeen. Vinkiksi kaikille pahoinvoiville, ruuan määrällä, laadulla ja syöntitiheydellä on järkyttävän suuri merkitys :attn: ! Itse syön erittäin kevyesti, tunnin välein jotain, juon n. 3 litraa päivässä ja sillä keinolla en ole joutunut oksentamaan. Maitotuotteita kannattaa suosia sekä mehukeittoja, kiisseleitä, yleensäkin hyvin mietoja makuja. Mä itse esimerkiksi en sietänyt nesteytyksen jälkeen juuri mitään makuja vaan elin viilillä ja maustamattomalla jugurtilla. Nyt jo menee oikeita makuja mutta ei mitään liian tukevaa ruokaa. Ja vielä vinkkinä, jos närästää, niin hoitakaa se pois, se saattaa stimuloida pahoinvointia!

Mulla sinttimme ultrattiin sairaalassa ja pienoinen oli ihan oikeassa paikassa ja sydän sykki hienosti. Tuolloin mulla oli viikkoja menkoista laskettuna 7+4 mutta ultra antoi viikot 6+6. Tuolloin pienoisen koko oli 8,4 mm :heart: :heart: .

Ai niin, mennään nyt neuvolan la:lla joka mulla aikaistui, joten listaan voi päivittää mun kohdalle LA 7.3.2008.

En jaarittele enempää, vaan toivotan kaikille hyviä vointeja!

Iines ja sintti rv 9+2

Niinu86 okei. mä ymmärsin sit väärin =)

raskaus viikot lasketaan ensin tuosta menkoista. Mutta se on vaan suuntaa antava. Kun menkoista lasketaan niin raskaus kestää 2 viikkoa enemmän kun jos lasketaan ovulaatiosta.

jos menkoista laskee kolme viikkoa niin ei ole mitään mahdollisuutta nähdä sykettä.

Koska kuukautisista ovulaatioon menee noin 2 viikkoa (riippuu kierrosta ja voi olla pitempikin) jos siis ovulaatio on viikolla 2 eli siis hedelmöittyminen voi olla mahdollista. Jos munasolu hedelmöittyy voi mennä noi viikko (hieman ehkä vajaa) kun hedelmöittynyt munasolu on kiinnittynyt kohtuu. Tämä on siis viikolla kolme.
Eli toisin sanoen. joku ei edes sillä viikolla ole vielä raskaana ja joillekin munasolu on juuri kiinnittynyt. Ei siis voi pitä mitenkään paikkaansa.

Mutta luulen että hän nimenomaan tarkoitti että kun se alkio on 3 viikkoa vanha, niin kun sun tapauksessa on, koska olet viikolla 5 niin silloin voi nähdä.
mutta menkoista laskettuna kolmeviikkoa se ei voi pitää paikkaansa.

kävin äkkiä lukasemassa että hedelmöityksestä noin 4 viikkoa niin sydän kehittyy ja alkaa sykkiä. eli silloin on sitten herkällä laitteella mahdollisuus havaita.

omaa napaa.... niinkun sanoin niin oksennusta odotellessa. Nyt ollaan päästy sitten siihen vaiheeseen. :x |O
mies lähti hakeen mandariineja kaupasta ja tyttö säikähti kun oksensin. Juoksi äkkiä ulko ovelle.
miten ihmees sitä pärjää kun olo tästä pahenee ja mies lähtee töihin...

Mitäs te muuten pahoinvointiin otattekaan? Oliko joku B vitsku?
entä onko kukaan kokeillu raskaus inkivääriä?

sitä ostin tyttöä oottaessa mutta yx neuvola sen kielsi. Ei ole tutkittu vaikutuksia sikiöön. Oisko tuo sitten jo muuttunut?

Heippa!

Joku kysyi neuvolalääkäristä, minulla on se huomisaamuna. Kuunnellaanko/kuuluko vielä siellä sykettä, mulla on huomenna menossa 9+4? En enää muista aikaisemmista raskauksista, viimeksi kävin neuvolassa ensimmäisen kerran vasta viikolla 12+.

Inkivääristä: Tänään kokeilin tuoretta inkivääriä pahoinvointiin, raastoin sitä ruoan sekaan. Tiedä vaikutusta tai ei, mutta ei ole sen jälkeen enää etonut. Hui, onneksi ei ihan oksennusta tule mutta välillä se tunne on lähellä

:x

Hyvää viikkoa kaikille maalismassuille!

Kiitoksia uudesta pinosta Kaa!
Kätevämpi näin että joka kuukaudelle on oma pino :)

Tänään tasan viikko odotusta ekaan neuvolaan. Aika tuntuu pitkältä mutta kuitenkin on melko nopeasti nämä viikot mennyt.

Tänään on myös ollut hieman parempi olo tuon pahoinvoinnin suhteen. Viime viikolla peräti yksi päivä oli helppo ja muut yhtä tuskaa. Saa nähdä jatkuuko tämä olo ihan iltaan asti, yleensä huonoin olo on illasta. Pikkusia määriä oon koettanut syödä mutta kun ongelma on se ettei mikään maistu ja mitään ei tee mieli. Väkisin on syötävä sämpylää, puuroa, jogurttia ja hedelmiä. Viimeiset lusikalliset yleensä niin että nenästä täytyy pidellä kiinni. Mitään mehuja ei tee enää mieli vaan vesi ja rasvaton maito on ainoat jotka ei öklötä. Beroccaa olen kokeillut nyt muutaman poretabletin verran ja ehkä ovat auttaneet muutaman tunnin ajan. Inkivääriä kaveri suositteli, oli itse syönyt omaan pahoinvointiin, oli vissiin ihan neuvolan terkka suositellut kokeilemaan. Kaverilla oli ainakin auttanut. Pitää itsekin harkita jos vielä tällä viikolla huono olo jatkuu. Paino pudonnut reilun viikon aikana jo 3 kg. Ei oo kovin energinen olo, ei...

Noista viikoista sen verran että itselleni neuvolan terkka laski ensimmäistä aikaa soittaessani viikot siten, että kun viimeiset menkat ovat alkaneet siitä vähennetään viikko ja laskeminen alkoi siitä. Eli soittaessani olin omien laskujeni mukaan viikolla 5+jotain ja viikot "väheni" 4+jotain. Mut ultrassa kait ne sitten lopulta tarkentuu.

Sanni-Maria + pikkuinen 7+2

Netskuli: Nimenomaan hän tarkoitti alkion ikää, eli siis alkion oltava 3viikkoa vanha jotta sydän näkyisi, jotenkin näin. Siis tarkoitatko että viikkoja tulisi kasaan 42 jos lasketaan menkoista, vai 38 viikkoa jos lasketaan oviksesta?

Alkuperäinen kirjoittaja Niinu86:
Netskuli: Nimenomaan hän tarkoitti alkion ikää, eli siis alkion oltava 3viikkoa vanha jotta sydän näkyisi, jotenkin näin. Siis tarkoitatko että viikkoja tulisi kasaan 42 jos lasketaan menkoista, vai 38 viikkoa jos lasketaan oviksesta?
joo niinhän sä olit tohon kirjottanu. En tiedä väsymyksestä vai mistä mutta luen asioita ihan väärin. Vähän sinne päin. Tuonkin kirjotuksen luin useasti että ymmärsin oikein :LOL:
ristikkoja ajan kulux ei kannata täyttää kun vihjeet luen miten sattuu..

Niin tosiaan kun normi raskaus kestää sen 40vk kuukautisista laskettuna ja oviksesta se on 38. mutta sitä kuukautisista laskettua tapaa käytettään yleensä.

vaunuista voin suositella myös noina ORan jovi airti vai mitä oli.
testeissä hävis briolle 0,1 pistettä. Eli ei paljon mitään. Brio siis voitti.
Mutta monessa asiassa oli brioa parempi. Hintaa on vaan vajaa 400?
osote oli joku www.vauvatar.fi

Moikka pitkästä aikaa kaikille! Olin viikonloppuna töissä paikassa, jossa ei ollut nettiä. Hirveät vieroitusoireet!

Iines79 Hyvä että voit vähän paremmin! :hug: Mullakin oli siinä viikolla 6-8 aivan hirveää pahoinvointia. En kuitenkaan ihan sairaalaan asti joutunut. Paha olo on hieman helpottanut. Syön b6-vitamiinia ja syön vähän ainakin kerran tunnissa, niinkuin neuvoitkin. Muuten alan heti ykäilemään. Se on ihan hirveä tunne, kun makaa vaan, eikä pysty mitään tekemään. Odottaa vaan, että joku pari kuukautta menis nopeasti.. :headwall:

Tässä kuulin yhdestä tuttavapariskunnasta viikko sitten, että he saisivat vauvan kanssa. Nyt tänään kuulin, että raskaus oli pitänyt keskeyttää, koska sikiö oli niin vammainen. Olen oppinut jo nauttimaan hieman raskaudesta, mutta taas nousi huoli, että mitä vaan voi tapahtua. Tosin, ehkä täällä netissä saa hieman väärän kuvan siitä, miten moni saa keskenmenon. Kun lukee vaan niitä tarinoita, jotka ovat oikeasti todella harvinaisia tapahtumia. Lääkäri kuitenkin sanoi varhaisultrassa, että 90% mahdollisuus, että raskaus kestää loppuun, kun se on kestänyt siihenkin asti. Kyllähän nyt ihmiset lapsia hankkivat! Miksen siis minäkin!

oireista: Väsymys on jotain ihan hirveetä. Aamuisin on paha olo, mutta pahan olon kärki on jo saavutettu. Metallinmaku käy suussa välillä. Viime päivinä olen ollut hieman itkuherkkä. Telkkari on ihan hirveä kapistus, kun pitää koko ajan vaan rääkyä, kun kaikki on niin surullista. Hajut häiritsevät. Jotkut valittelivat, että kaupassa haisee pahalle. Se ei häiritse, mutta meidän koti haisee!! Olen jynssännyt lattiat ja seinät ja kaikki ja aina vaan haisee!

:LOL: Ja kaikki kosmetiikka ja saippuat ja hammastahna. Koko ajan oksettaa joku haju.

Sanni-maria Jaksamisia. Se on inhottavaa syödä väkisin jotain, kun oksettaa!

Mimmukka 9+ehkä5? (vieläkään ei työnimeä..)

Mimmukka81 Täällä kans sama homma.. Tuntuu että kotona vaan haisee pahalle ja kotona voi oikein huonosti,aamulla nyt oksenswin ekan kerran.. :ashamed:
Mutta kun olin viikonlopun porukoilla niin siellä oli oikein hyvä olo,ainoastaan ku hellan äärellä kävin ja rasva hais nii se eto...

Linda ja vaavi 7+2

Netskuli: Juuri tuota tarkoitin. Mullakin tahtoo välillä aivot ja muisti pätkiä..normaalia..kai. :D

Nyt ollaan lähdös anoppilaan, mietitään josko uskailtaisimme aukaista suumme tulevasta perheenjäsenestä.. =)

Mulle voi synnäriks kirjata listaan TYKS, tosin olen miettinyt Saloon synnyttämään menemistäkin vaikka olen turkulainen, kun olen kuullut paljon hyvää sen synnäristä (vauvamyönteisyys). Pienempi sairaala ja osasto ja henkilökunnalla näin ollen varmasti paremmin aikaa paneutua potilaisiinsa.

Ostin eilen ekan vauvan vaatteen....olin niin syötävän söpöt pikku samettihaalarit, että en voinut vastustaa kiusausta. Ja oli vielä puoleen hintaan, että pelkkää säästöö taas tuli :D Väri on ruskea, joten menee sekä tytölle tai pojalle.

Kaa
Kauhiasti oli taas tullut tekstiä! Kommentoin niitä mitä nyt muistan:

Vaunut; itsekkin olen katsellut kadulla vaunuja "sillä silmällä", mutta en ole vielä tarkemmin perehtynyt asiaan. Merkillä ei ole loppupeleissä sen kummempaa merkitystä, kuin turvallisuuteen vaikutus. Eli katson ensin turvatestit ja sitten vasta vaunun merkin. Värillä ja ulkonäöllä kyllä sitten on väliä!

Toksoplasmoosi
; itselläni on koira, joten en ole tutustunut kissojen kautta tuohon toksoon. Töissä siihen kyllä on sitten törmännyt. Myös tuo sylkitesti oli minulle uusi asia... tuskimpa tuollaiseen menen jos vastaan tulee.

Pelkopoli/synnytyspelko; varsinaista pelkoa en ole kokenut näin ajatusasteella tuosta synnytyksestä. Sanon kaikille aina pelkääväni kipua yli kaiken, mutta loppupeleissä siedän sitä kyllä oikeastaan todella hyvin. Minulla se kivun odotus on pahempaa kuin kipu itse. Kylläpä noista tulee sitten neuvolassa juteltua.

MieIte: Itselläni on ollut melkoisen oireetonta aikaa nyt viikon verran, joten siitä hermostuneena varasin ajan yksityiselle alkuraskauden ultraan. Se on nyt perjantaina. Neuvolan terkkakin oli sitä mieltä, että historiani tuntien tuo ultra on hyvä ajatus. Oli aikonut kutsua minut sydänäänten kuunteluun joka tapauksessa, joten oli hyvillään tuosta ultraan menosta. Perjantaina on sitten nlan mukaan rv 9+1, oman laskun mukaan rv 8+1. Mutta jokatapauksessa syke pitäisi näkyä. Peukut pystyyn!

Yhteistyössä