Maalismammoja?

  • Viestiketjun aloittaja anno
  • Ensimmäinen viesti
minä-75.
Huomenta!
Mulle tuli aamu 4:n jälkeen puolen tunnin tosi kipeä yhtenäinen supistus.
Siis ihan ku puukolla ois pistetty vasemmalta puolelta kyljestä ja ei pystyny oikeen mitenkään olee...Tollasia mul oli kuopukseltakin.
Tosi rasittavaa,ku se kipu on sellanen ihan synnytyssupistuskipuun verrattava tai pahempi, mutta pitkäkestoinen! Synnytyssupparit mul on tullu sellasissa sarjoissa,että yks kestää n.minuutin.Sen kyl kestää,ku tietää,että tulee vähän taukoa,mut toi yhtenäinen kipu on ihan hirvee.
Viimeks kuopukselta kesti yks sellanen tunnin...Soitin jo sillon synnytysosastolle ja sano,että ottaa särkylääkettä,että pitäshän se supistus saada pois...
Mul on vähän ihme kroppa kai,ku tollasia tulee.No jospa ne avaa sit paikkoja.
Nyt ihan rauhallinen ja normaali olo.
40+2 rv...
 
katriina-
moi taas,
neuvolakuulumisia: sf laskenut 34->33 ilmeisesti kun vauva on mennyt niiin alas. Mennyt jo aiemmin kaks kertaa kyllä alemmas.. nyt kun menee alaspäin niin kuulemma syntyy. Paino laskenut puoli kiloa, tätä ei ookaan aiemmin tapahtunut. Muuten kaikki ok. Ens viikolle sain taas ajan, toivottavasti sitä ei tarvitse!
 
Monte72
Hei taas,
vieläkin yhtenä suurena kappaleena. Pe-la yön 1.5 tunnin kivulias supistelusessio on toistaiseksi viimeinen ja palattu takaisin harjoitussuppareihin ja kivuliaan koviin vihlaisuihin. ÄH!!! Lapsivettäkin tihkui viikonloppuna muutamaan otteeseen mutta tyrehtyi sitten. Olisin niiiiiiiin valmis luopumaan tästä masustani jo ja saamaan nyytin syliin mutta tämä tulokas taitaa luulla olevansa pääsiäismuna ja tulee sitten ehkä pääsiäismaanantaina, jolloin viikkoja oiskin jo 42... Nää yliaikaispäivät on kyllä todellakin pidemmän tuntuisia kuin koko aiempi raskaus! Eli hengessä ollaan kyllä mukana muiden yliaikaisten kanssa!!! Onneksi on päivisin seurana lutuinen koiruus, joka pakottaa ulos ja pitää seuraa, muutenhan tässä ihan kiipeilis seinille ;)
Onnittelut kaikille vauvautuneille - perässä tullaan (ennemmin tai myöhemmin) ja voimia vielä odottaville!
 
katriina-
Monte72: milloinkas teillä on käynnistys, olisiko tuolloin pääsiäismaanantaina, vai myöhemmin? Mä oon kuullut, et monessa paikassa käynnistetään jo tyyliin muutama päivä ennen rv 42:n täyttymistä, mut esim. täällä odotetaan et on 42+0. Luin jostain, et 5% raskauksista noin suunnilleen menee näin pitkälle. Että pieni vähemmistö, mut ainahan sitä saattaa lukeutua vähemmistöön ;)
 
minä-75.
Täälläpäin ei kiirehditä käynnistyksen kans, jos kaikki on ok. Eli antavat mennä vielä yli sen 42 viikkoakin. Mulle tulee tasan 42 vkoo täyteen 30.3.sunnuntaina ja täällä ei saa yliaikaiskontrolliaikaa sunnuntaille eli jos mulla menis niin pitkälle tää raskaus, ni vasta 42+1 vkolla käynnistettäis, jos sillonkaan...Ois kyl kiva,että syntys itekseen ennen sitä.
 
Monte72
Joo, lauantaina yliaikaiskontrollissa (41+5) katsotaan tilanne ja arvioidaan sitten, varataanko vieläkään käynnistysaikaa. Eli annetaan kyllä mennä yli sen 42 vkoa, jos kaikki hyvin, otetaan sitten vaan uusi aika kontrollikäynnille eli mullakaan ei tavallisia neuvola-aikoja nyt tiedossa vaan seuranta jatkuu nyt tuolla polilla. Mieluiten toki sais syntyä ilman käynnistystä :)
 
lusiina
Huoh. Viime yö tuli valvottua ja nyt väsyttää.. No, oli ensimmäinen yö vasta koko raskauden aikana minkä jouduin valvomaan, joten en valita. Mies lähti aamulla 6 töihin niin sitten tuli vasta uni vähäksi aikaa.. Supistelikin vähän, mutta en niiden takia valvonut, vaikka välillä olikin maha jo melkoisen kipeä. Ei vain saanut unta.

Jep, jos mulla menee käynnistykseen asti niin se on huhtikuun puolella sitten vasta.. Eli kyllä annetaan mennä yli sen 42 viikon. Toivottavasti vaan ei tarvis sinne asti mennä..

Nojoo, torstaina ois taas neuvola, laitanpa sitte lisää kuulumisia, vaikka tuskinpa siellä mitään erikoista..

-lusiina rv 39+4
 
Kerde
Heips!
Yhdessä koossa ollaan vielä ja huomenna olis laskettu aika. Saas nähdä tuleeko ajallaan vai mennäänkö yli. Harjoitussuppareita on on ja menkkamaista kipua melkein koko ajan, ei sen kummempaa. Torstaina on neuvola ja siellä tehdään sitten lähete sairaalaan siihen yliaikaiskontrolliin. Olikohan se noin? Kyllä vissiin...

Koitin äsken saunoa kunnolla ja kävin jopa kävelylenkille ennen sitä. Saas nähdä onko mitään vaikutusta. Palaillaan!

Kerde 39+6
 
katriina-
Supistuksia ei oikeastaan illalla ollut, yöllä sitten viiden maissa heräsin muutaman kerran kipeämpään supistukseen, nousin oikein ylös ja ajattelin laskea välit... niin eipä sitten tullutkaan enää enempää :( Yllättävää sinänsä! Joka kertahan noin on tähän mennessäkin käynyt. Just kun ehtii ajatella, että nytkö näitä napakoita supistuksia sit alkaa tulla, josko vaikka tänään tulee lähtö, niin samantien supistukset loppuvat.
Taidetaan lähteä tytön kanssa kaupungille käymään. Jotain ohjelmaa se on keksittävä tälle aamupäivällekin.

katriina- 40+4
 
minä-75.
Mä olin täs aamupäivän äitipolilla.Yöllä tuli tunnin kestävä pistävä kipukohtaus vasemmalla puolella vatsaa.En oo ikinä niin kovaa kipua tuntenu.Sit ku se meni särkylääkkeellä vihdoin ohi,ni sain vähän nukuttua ja taas ku nousin ylös,alko sattua vatsaan.Soitin sit synnyttäjien vast.ottoon ja ne käski käyä siellä.Sieltä sit ohjasivat äitipolille.Otettiin vauvan sydänkäyrää,tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin ym.Mitään vikaa ei ollu.Vauvalla kaikki hyvin,sehän on tärkeintä.Lääkäri epäili sit et kipu vois johtua jostain sektion jäljiltä kohtuun kasvaneesta kiinnikkeestä.Ku mulla on esikoinen syntyny sektiolla...Ei se oikeen osannu muuta sanoa,ku että tulla taas synnyttäjien vast.ottoon jos kipu on ihan sietämätön ja ei särkylääkkeellä häviä.
Sisätutkimuksessa paikat oli vielä aika epäkypsät.Kohdunsuu sormelle auki ja kohdunkaula vähän pehmentyny,mut ei lyhentyny.Vauvan koko täl hetkellä 3300g.
Ens ke neuvolaan vielä,jos ei vauva synny sitä ennen.
minä-75- 40+3
 
Kerde
Tänään ei täälläkään kipeitä supistuksia. Puhelin on kyllä soinut ja viestejä, kun ihmiset kyselee tuntemuksia. Toisaalta ärsyttävää, mutta ihanaa kun ihmiset on niin hengessä mukana. Menkkamaiset kivut jatkuvat ja ne on pahentuneet eli jospa se ois jotakin kypsymistä.
Ootteko muuten tehnyt vauvelista liikelaskentaa vai liikkuuko ne edelleen paljon masussa? Musta tuntuu, että tää meidän kaveri on rauhoittunut ja eilen oli oikein kuullosteltava, että liikkuuko se. Sinänsä harvinaista, kun vauva on ollut tähän asti melko liikkuvaista sorttia. Taitaa olla yksiössä jo aika ahdasta.

Kuulumisiin!

Kerde 40
 
minä-75.
Kerdelle: En oo tehny liikelaskentaa,vauva on kyllä liikkunu joka päivä jossain välissä.Tänään tuol äitipolilla piti vauvan sydänkäyrää otettaessa painaa yhtä nappia aina ku vauva liikkuu ja aktiivisesti se sinä aikana liikkukin.Tosi kipeesti muljahtelee mahassa.
 
lusiina
Huh, nytkö nämä alkoi mulla nämä yövalvomiset, vai valmistaako kroppa vaan tulevaan..? ;) Siis ei millään taas eilen yöllä unta, vaikka en ollut kipeä tai mitään.. Välillä vähän supisteli, mutta ei niiden takia olis tarvinu valvoa. Ei vaan saanut unta, vaikka olin väsy jo alkuillasta. No sitten kun mies lähti töihin klo. 6 tänä aamuna niin tuli uni, ja tuossa puolituntia sitten heräsin.. :) Ois kyllä väsyttäny vielä, mutta enhän mä nuku enää koskaan jos alan päivät nukkumaan.

Supisteluja kaikille, ja pikaisia lähtöjä sairaalaan!! Niitä täälläkin odotellaan.
 
katriina-
Liikelaskennasta: mun mielestä meidän vaavi liikkui tuossa parina päivänä jotenki vähemmän kuin normaalisti. Mutta selkeesti liikkui kuitenkin, liikelaskentaa jos aloitti, niin kyllä nopeesti tuli kymmenen liikettä. tunnen liikkeet tosi hyvin. Tänään on taas ollut liikettä yllinkyllin, ja aikamoista painontunnetta mahassa muutenkin.
 
minä-75.
Lusiina:Harmi,että sul alkanu se yövalvominen.Se on niin rasittavaa,ku ei nukuta,vaikka tietäs,että on väsyny...Mulla on ollu pitemmän aikaa täs loppuraskaudessa sitä,että jos herään aamuyöstä kuopuksen itkuihin, ni valvon aina vähintään pari tuntia.Ei tosiaan vain väsytä.Oon sit lueskellu jotain,ku en jaksa sängyssä pyöriä.Ja sit parin tunnin päästä on alkanu väsyttää.
 
sere79
neuvolassa olin melkein kaksi vuotiaan kanssa, sf-mitta oli mulla menny viikossa 33 -> 36cm mikä on kyllä aika paljon :eek: painoakin tullut nyt yhtäkkiä kilo lisää, pitää varmaan vähentää iltaherkuttelua :) vauvalla kaikki hyvin, ei mitään muutosta, edelleen ylhäällä on. kaksivuotias on kasvanu tasasesti, pituutta on tullut reippaasti lisää ja muutenkin on jo "iso poika" ja omatoiminen. rankkaa vaan olla vaateliaan ja vilkkaan poitsun kanssa ku masu on tiellä eikä se varmaan helpompaa ole sittenkään ku vauva on tullut. mutta sitä murehdin myöhemmin :)
 
minä-75.
Serelle voimia vilkkaan pojan kans.Se on rankinta yhen ja kahen pienen kans.Tai siis se eka vaatii aikuisilta huomiota ja seuraa.Ja sit ku vauva tulee,ei heti alkuun oo kaveria,mutta kyllä se sit helpottaa ku vauva kasvaa ja alkavat leikkiä keskenään.
Meillä noi kolme poikaa kans vilkkaita.Vanhin 4-v.sit, kakkonen täyttää toukokuussa 3-v.ja toi kuopus on 1v.8kk.Että tohinaa riittää.Mut ne leikkii keskenään paljo,että mä pääsen tietyllä lailla helpommalla ku sä.
 
katriina-
Minä-75:llä on aika pienillä ikäeroilla tenavat :) varmaan onkin tohinaa. Meillä on kans vilkas esikoinen, joskin tyttö. Mutta tosi vilkas. Ei paljon paikallaan pysy, vaan meno päällä koko ajan. Temperamenttiakin löytyy kiitettävästi...ikää 1v9kk.

Kävin vauvanhoitopuolella lukaisemassa maaliskuisten kuulumisia. Tuntuu epätodelliselta, että joskus ois sillä puolella.. jotenkin mitä pitemmälle mennään tässä odotuksessa, sitä enemmän alkaa tuntua siltä ettei vauva synny "ikinä". Varmaan jokin puolustusreaktio siihen, että on jo monta kertaa pettynyt noihin omiin supisteluihin ja siihen, ettei se synnytys alkanut vieläkään.
 
minä-75.
Luulen,että ens viikolla alkaa vauvoja tulee.Tai ois ainaki ihan kiva ite päästä ens viikolla viimestään synnyttämään.Mut nyt ihan rauhallinen olotila.Täytyypä alkaa siivoilemaan...Maaria on varmasti synnyttänyt jo aikoja sitten,mut ei ole vielä koneelle kerinny ilmottelee...
 
katriina-
No täältä ei vielä vauvavahvistusta oo luvassa. Ehkä sit ens viikon lauantaina :D Eilen illalla taas supparisarja 10-10-10-6-9-11 ja sitten loppuivat kuin seinään kokonaan. Kyllä taas harmitti, kun pari noista oli jo vähän oikeemman tuntuista - ja aluksi säännöllisiäkin, ja mä mokoma menin jo melkein taas ajattelemaan, että joko nyt... mutta ei niin ei.
Piristyin vähän kun oltiin ulkoilemassa ja leikkipuistossa näin muita äitejä. Ja aurinko paistaa!! Viime yönä valvottiin esikoisen takia, joten eiköhän nääkin kohta alkavat esikoisen päikkärit mee mulla nukkumiseen.

katriina 40+5
 
Maaria-79
Hei kaikille! Tyttö syntyi 12.3., 3 585 g ja 51 cm!

Sairaalareissusta tuli pitkä, läksin näyttäytymään viikko sitten sunnuntaina kovien supistusten kanssa, ja sille tielle jäin, tultiin kotiin vasta toissapäivänä. Olin ennen synnytystä kaksi yötä osastolla supistelemassa ja saamassa kipulääkkeitä, mutta merkittävää avautumista ei tapahtunut, olin päivätolkulla 3 cm auki, eivätkä edes vedet menneet. Sitten pääsin käynnistysjonoon, mutta käynnistystä ei ehditty aloittaa, kun SITTEN ne vedet menivätkin.

Olin synnytyssalissa 6 tuntia, mutta kun ei auennut niin ei, sen sijaan tulehdusarvot alkoivat nousta ja vauvan olo kävi tukalaksi - sydänäänet tekivät monttua oksitosiinilla voimistettujen supistusten aikana. Lapsivesikin oli siinä vaiheessa vihreää, ja tosiaan tuon kuuden tunnin salissaolon jälkeen tehtiin sektiopäätös. Mieskin pääsi mukaan leikkaussaliin ja tyttö syntyi hyväkuntoisena, ei ollut vetänyt vihreää mömmöä keuhkoihinsa.

Minulle tuli kohtutulehdus ja tytölle yleisinfektio, niitä sitten podettiin nuo loput sairaalapäivät ja saatiin antibiootteja suoneen. Tyttöä ruokittiin alkuun nenämahaletkulla, kun ei kipeänä jaksanut imeä. Heti kun lupa saatiin aloitettiin imetys ja se lähti hyvin käyntiin, tyttö tavoitti ja ylitti syntymäpainonsa jo ennen kotiinlähtöä.

Täällä siis syödään ja nukutaan hyvin, mennään vauvantahtiin kunhan imetysvälit eivät veny liian pitkiksi, öisin herätetään syömään neljän tunnin välein jos ei itse ala herätä.

Hyvää pääsiäista kaikille!

t. Maaria ja tyttö 9 pv
 
katriina-
Onnittelut Maarialle tytöstä! Harmi, että meni vähän pitemmän kaavan kautta, mutta onneksi kaikki on nyt hyvin ja olette kotona!
Herättiin just tytön kans päiväunilta. Kai se pitää alkaa kauppalistaa suunnittelemaan, voi olla että joku muukin on eksynyt tänään kauppaan...
 
lusiina
Oikein paljon onnea Maarialle tytöstä!! Varmasti on nyt ihana päästä kotiin sairaalassa olon jälkeen ja aloittelemaan vauva-arkea. :)

Katriina, kävin kaupassa ja väkeä oli HIEMAN!

Neuvolassa myös tänään käyty, ultrattiin, ja painoarvioksi saatiin 4,3kg. Itse en usko että on ihan nuin iso, kun pää on niin valtava, niin kone sitten laskee painoarvion vähän liiankin isoksi, mutta yli nelikiloinen on kuitenkin. Se on jo aika iso ensisynnyttäjälle, varsinkin kun vielä ei olla menty yhtään lasketun ajan yli. Saishan tuo kyllä jo syntyä, samaa mieltä oli terkka. Voi olla kova puskeminen että saa tuon äijän tuolta ulos, ja pään varsinkin, se kun on niin jättiläinen. Muuten oli kaikki ok, pissat ja verenpaineet ja hemoglobiinit yms. Mutta eipä vaan ota vauva syntyäkseen ei millään.. Tänään on tosin normaalia enemmän supistellut, johtuikohan sitten tuosta kun ravasin kaupoissa, kannoin painavia ruokakasseja + koiranruokasäkkejä.

Miten muuten Maaria leikkauksesta oot lähteny toipumaan? Ja minkälaiseksi kokemukseksi synnytys jäi juuri tuon section takia? Varmasti rankkaa tuon kohtutulehduksenkin takia..

Eipäs tänne, oon niin väsy että nyt on pakko ihan 20 min. torkut ottaa..

Kirjoitelkaahan (vauva)kuulumisia tänne!! :) Toivottavasti nyt pääsiäisenä tuliski monta vauvaa!
 

Yhteistyössä