Maalismammoja?

  • Viestiketjun aloittaja anno
  • Ensimmäinen viesti
ks2
Viime viikolla OYSissä synnyttäneenä voin sanoa että kyllä ottavat vauvat hoitoon yöksi jos vain äiti haluaa. Tosin yks kätilö sanoi että ottavat vain yhdeksi koko yöksi, mutta en tiedä onko tämäkään ihan totta. Mulla oli yhden koko yön, ja yhden sillain että toivat 3h välein syömään. Kaikki kätilöt siellä sanoo, että on tärkeää että äitikin saa levähtää, ja varsinkin jos haluat nukahtamislääkettä niin eivät edes anna sun pitää vauvaa vieressä. Kiirettä siellä oli, koko ajan osastot täynnä ja vähän enemmänkin.
 
katriina-
Huomenta, täällä edelleen yhtenä kappaleena ;)
Eilen supisteli sentään illalla ees vähän, jopa neljä supparia säännöllisesti 10min välein, sitten ne taas harvenivat ja vähä laimenivat, mutta jatkuivat vielä jonkin aikaa. Muutenkin noita menkkakipuasteisia supistuksia oli eilen päivälläkin. Mutta yöllä ei ollut, sinänsä ok, sain nukuttua viiteen hyvin, sitten valvoin taas puol seitsemään :( Esikoinen ei oikein nukkunut herättyään viideltä, ja sit mä pyörin vielä lisää itsekseni. Onneks sai nukkua puol kahdeksaan sitten kuitenkin!

Nyt ajattelin uskaltautua kaupungille tytön kanssa bussilla. Jotain ohjelmaa pitää keksiä, jospa sitten menis tytölle etsimään jo mekkoa ristiäisiin ja yo-juhliin... vähä ehkä aikaista, mutta ehkei sen pienenkään kanssa sitten ole helppoa lähteä ostoksille, ja eipä tässä muutakaan tekemistä oikein ole.

katriina 39+6
 
lusiina
heihei, kiva että katriinalla edes vähän supistuksia. :)

Kävin neuvolassa, eipä siellä erikoista. Paino oli nyt tippunut 100g viikossa, mutta ihan hyväkin kun oli viimeksi viikossa oli tullut yli kilo. RR ok ja pissa puhdas, hemoglobiinia ei edes mitattu kun ollut nyt ihan ok. Ultrassa kaikki hyvin, vauva potki ja teki hengitysharjoituksia. :) Pää oli alaspäin ja alhaalla. Pään- reisiluun- ja vatsanympärysmitat otettiin ja kone ilmoitti painoarvioksi 3,7kg. Eli ihan reilunkokoinen kaveri ois täälläkin. Ensviikolla voi olla jo 4 kiloa, laskettuna aikana siis, sitä vauhtia kerran kasvaa. Terkka sanoikin että sais jo syntyä, ettei kasva liian isoksi. No minkäs teet kun ei niin ei.

Mutta nyt syömään, jatketaan juttua. :)

lusiina, rv 39+0
 
minä-75.
Kiva kuulla,että ainaki nyt on OYSissa otettu vauvat yöksi hoitoon,jos haluaa.Mun yhen kaverin ollessa tammikuussa siellä synnyttämässä,ne ei ottaneet.

Täällä rauhallista supistelujen suhteen,mutta liitoskivut jatkuu.
Nyt rv 39+4..Ois jo haluja päästä synnyttämään,mutta ei auta ku oottaa...
Tänään kävin vähän shoppailemassa jotain pientä vauvalle.Nyt ku tyttö tulossa,ni ihana ostaa 3 pojan jälkeen tyttöjen vaatteita.
Rattaat aattelin tänään käyä vielä ostamassa vauvalle...
 
lusiina
tuli vielä mieleen tuosta sf-mitasta.

Kun 2 viikkoa sitten oma terkka mittasi että ois 34cm. Sitten viimeviikolla oli sijainen, jonka mukaan se oli 33cm. Ja nyt tänään oli taas oma terkka, ja hän sai mittaustulokseksi 37cm. Onkohan tuo nyt ihan normaalia? Tiedän kyllä että eri mittaajilla tulokset voi heitellä, mutta että noin paljon? ja vaikka otetaan tuo sijaisen mittaama pois välistä, niin on kai se aika hurja kasvu 2 viikossa 34 -> 37
 
minä-75.
Lusiinalle: Toi sf-mittaustulos riippuu vähän vauvan asennostakin...Ja ylipäätään se on aika vaihtelevaa...Musta tuntuu,että joskus meiän terkkari mittaa jonku luvun ja jos on pienempi ku edelliskerralla,ni ottaa mittauksen uusiks ja saa isomman tai pyöristää ylöspäin...Eli sen on kai tärkeintä saada se käyrä hienoks.:) Mun miestä aina naurattaa, että toihan on yhtä tyhjän kanssa, ku ne ei luota ees omiin mittauksiinsa, vaan ottaa mittauksen uusiks, jos luku on liian alhanen...
En olis yhtään huolissaan tosta 34cm>37cm/2vkossa, koska se mitta on niin vaikee samanki mittaajan aina samalla lailla mitata ja tosiaan vauvan asento vielä vaikuttaa...
Mul oli viikossa tullu 2 cm(muka) lisää mittaa...Ku edelliskerralla oli 32cm ja nyt ma 34cm...
 
katriina-
Voi apua, nytkö nää vielä unettomammat yöt alkaa... odotan samanlaista synnytyksen lähestymistä kuin cosmicilla, olis just samanlaista kuin esikoisenki kanssa. Eilen illalla oli taas muutamia kipeämpiä supistuksia, ja sama jatkuikin sitten vielä yöllä parin tunnin ajan. Ainoa vaan, että välit varmaan 20min, mutta sen verran napakoita, ettei oikein nukuttanut, Valvoin sitten pari tuntia ja esikoinenkin päätti lauantain kunniaksi herätä puol seiskalta. Kieltämättä nyt väsyttää... ja etenkin ahdistaa ajatus, tällaisia tai pahempia nää yöt nyt sit tulevat olemaan kunnes vaavi syntyy :( Selkäkin alkaa olla aika huonossa jamassa.

Kiva valitusvirsi... no, ehkä tää taas tästä, kun nukun päikkärit :) Tänään on se kuuluisa laskettu aikakin, joten aikas todennäköisesti menee yli ajan :D Viikon vai kaks, se jää nähtäväksi.
 
minä-75.
Hyvältä kuulostaa Katriina, että sul on kuitenki napakoita supistuksia tullu.Ei välttämättä kauaa mee ku teiän vauva syntyy.
Mulla oli meiän toiselta lapselta synnytystä edeltävänä yönä just tolleen harvakseen napakoita suppareita ja sit seuraavana yönä alko varsinaiset synnytyssupistukset,toivotaan, et sullaki alkas ens yönä synnytys :)

Mulla ois huomenna laskettuaika ja ei kyllä varmasti vielä synny tää vauva...Ei mitään supistuksia nyt...Eikä enää liitoskipuakaan.Ihanaa kyllä,että se on ainaki hetkeks helpottanu.

 
katriina-
Minä-75: toivottavasti oisit oikeessa ;) Itse pelkään, että tulee vielä niitä kokonaan valvottuja öitä epäsäännöllisten supistusten kans ja aamulla supparit taas loppuvat :( Limatulppaa ei oo näkynyt, viimeksi sitä tuli selkeesti 1,5vrk ennen vesien menoa.

Sain nukuttua tunnin päikkärit sentään. Kyllä näitä harjoitussupistuksia nyt piisaa, samoin muutamia napakampia. Jospa ne ees jotain saisivat aikaiseksi, ettei tässä turhaan kärvistellä... vaikkakaan tosiaan eivät nämä supistukset vielä mitään hirmu kipeitä tosiaan ole etenkään tässä päivällä.

katriina 40+0
 
Kerde
Moips!

Neuvolassa kaikki ok. Sf-mitta oli 33 ja vauvan sykkeet vaihteli hurjasti, kun intoutui liikkumaan kuuntelutilanteessa. Verenpaineet oli sopivan matalat. Mulla on Katriinan tavoin alkanut supisteleen kunnolla ja napakoitakin tulee silloin tällöin. Menkkamaista alavatsakipua on tullut enemmän, joten toivotaan, että synnytys käynnistyis lähipäivinä. Toivottavasti et Katriina joudu valvomaan montaa yötä!! Mäkin pelkään sitä, kun esikon synnytystä ennen valvoin pari yötä ja synnytysyö siihen päälle, niin kolme vuorokautta ilman unia oli aikamoinen suoritus. Sitten kun täällä tays.ssa ei hoitajat oikein mielellään ota vauvaa, niin esikko oli vierihoidossa koko ajan. Onneks pääsin sitten kotiin nukkumaan, kun mies hoiti vauvaa.

Nyt vaan toivotaan, että niitä supistuksia alkaa tulemaan!!!

Kerde 39+3
 
Cosmic1
Hurjan paljon voimia teille, jotka pian synnytätte!!! Ja kiitos kaikille onnitteluista. Huomenna meidän vauveli on jo 2 viikkoa vanha ja täytyy sanoa, että aika on kulunut siivillä! Sellasta aattelin ehdottaa, että kai me siirretään tää maalismammojen ketju tuonne vauvanhoito -puolelle? Mä vaik voisin yrittää aloittaa sinne sitä. Nimeksi voisi laittaa (hyvinkin persoonallisesti) Maalismammat 2008, onko ok? Ja kaivan sen listan meistä esiin, ni siihen vois kukin merkkailla oman vauvansa tiedot, kun on syntynyt.
 
Cosmic1
4.2. kirle
25.2. Anno, esikoinen
29.2 Cosmic, toinen, 25v., PHKS / 2.3.2008, poika, 4150g, 51,5cm
2.3. Elviira M, toinen
2.4. saana1983, esikoinen
4.3. antzi*, toinen (ensimmäinen enkelityttö), 23v
6.3 Stella-82, esikoinen
7.3. Elli_K, esikoinen
8.3 Elin81, toinen
9.3. Minjarella, toinen, 26v., Porvoo
9.3 Mari1978,toinen
9.3 iita-77, esikoinen
10.3 Monte72, esikoinen, 35v, NKL
11.3 Emma78, esikoinen
15.3. katriina-, toinen
16.3.minä-75, neljäs
18.3 supe77, toinen
19.3 Kerde, toinen, 33v, PSHP
19.3. Hilppa, esikoinen
19.3. Nelli 82, esikoinen
21.3. lusiina, esikoinen
30.3 sere79 27v., kolmas
 
Cosmic1
Eli tolla tyylillä, et laittaa syntymäpäivän, sukupuolen, painon ja pituuden.

Se mun piti vielä laittaa äskeiseen viestiin, et mulla tehtiin esikoisen syntyessä välilihan leikkaus ja lisäksi tuli 2.asteen repeämät ja silloin en istunut kuukauteen. Tällä kerralla, vaikka vauva oli isompi ja päänympäryskin oli sentin isompi ku isoveljellään, ni ei tehty epparia eikä tullut kuin pari pientä pintarepeämää! Eli ei se aina katso vauvan kokoakaan, et mitä seurauksia synnytyksestä on.

Ja teille, jotka pelkäätte, että vauva on iso eikä mahdu tulemaan, ni ei se vauvan paino siihen paljon vaikuta. Kaksi poikaa synnyttäneenä voin kertoa, että sen pään syntyminen on se suurin ponnistus koko synnytyksessä. Sen kun saa puskettua ulos, ni loppuvartalo tulee kuin itsestään, on vauvalla kuinka paljon painoa tahansa. Tosin kyllähän hoitohenkilökunta siinäkin katsoo, että jos vauva on oikeasti ihan mahdottoman iso, niin kuin mun eräs kaveri oli syntyessään (5,5kg ja 55cm!) ni sittenhän tehdään suunniteltu sektio. Eli ei kannata turhaan pelätä!

Mut tosiaan voimia ja jaksamisia kaikille! Pian ne supistelut on historiaa ja vauva teillä kainalossa! Minäkin oon jo aika sujuvasti unohtanut, että mulla supisteli hyvinkin kipeästi raskauden puolivälistä alkaen loppuun asti ja olin käytännössä vuodepotilas reilun puoli vuotta. Nyt on NIIIIIIIIIIIIIIIN ihanaa, kun saa käyttää omaa kehoaan ihan normaalisti, ilman että koko ajan sattuu johonkin!!! Voin käydä kävelyillä vaunujen kaa ja nostella esikoista. Elämän pieniä iloja, joista en oo voinu pitkään aikaan nauttia. Toki mulla on kunto ihan pohjalukemissa, mutta kyllä tää tästä pikkuhiljaa! =)
 
katriina-
Kiva kuulla, että Cosmicilla ja vauvalla menee hyvin!! Ja että kyllä nää supparit sit äkkiä unohtaa..
yön unisaalis kutakuinkin 4,5h, sekin pätkissä. Supisteli enimmäkseen aikas kipeästi 21-05 noin suurinpiirtein. Sain kyllä nukuttua 23-02 välillä pari tuntia ja sitten taas aamuyöstä, viiden jälkeen supparit tais sit loppua, mutta neljältä oli vielä pari aikas tuntuvaa, ehdin jo ajatella, että nytkö nää sitten voimistuvat mutta ei. Lisäksi ei MITÄÄN säännönmukaisuutta, ellei sitä lasketa, että tulivat 5-10min välein, tyyliin 6-10-7-10-5-8 jne. Ei hirveesti tullut harkittua ees, että ois synnytys käynnissä, kun eivät olleet säännöllisiä.

Joo, totta kai vauvapuolelle perustetaan oma maalismammojen ketju :) Kunhan tästä pääsis sinne puolelle ;)
 
minä-75.
Kuulostais, että Katriinan synnytys ois kuitenki melko lähellä, jos 5-10 min.välein jo suppareita tullu. Mutta vaikeahan sitä on ennustaa...Jokainen synnytys ja synnyttäjä on niin omanlaisiaan.
Mulla taas on aivan rauhallista edelleen suppareiden suhteen.Tai tuli yöllä peräti kaksi supistusta.:)
Tänään laskettuaika, mutta yli menee.No eipä se mitään,jatketaan odottamista.
Mulle ei oo tullu mitään pahoja repeämiä,vaikka meillä isopäisiä poikia on ollukin.Esikoinen synty sektiolla,mut kakkonen ja kolmonen päänympärykset 37 ja 38,5cm.Ja kakkoselta tehtiin eppari,tuli joitain tikkejä,mut ei mitään repeämiä.Ja kolmoselta tuli vain pieniä repeämiä,muistaakseni 5 tikkiä.Oon pystyny istumaan melko pian synnytyksen jälkeen...
 
Elviira M.
Katriina, sä varmaan pääset pian tositoimiin. Ja minä-75 kyllä se taitaa sullakin lähtö pian olla. Milläs viikoilla ne edelliset tulivatkaan? Muuten kaikki uudelleensynnyttäjät, kannattanee varautua edellistä nopeampaan tahtiin. Eikös se niin usein mene. Mulla eka 8tuntia ja toka 2.5tuntia. Miten lie, jos vielä synnyttäisin?

Tosi kiva kun Cosmic laittoi vauvapuolelle ketjun. Kävin jo laittamassa tietoni ylös. Nyt odotellaan teitä perässätulijoita. Käykäähän pukkaamassa ne vauvanne ulos, niin päästään vaihtamaan hoitokokemuksia.

Cosmic, ymmärrän että nautit täysin siemauksin paremmasta olosta nyt synnytyksen jälkeen. Mulla taas on haikea olo mahan perään jollain tavalla. Raskaana olo on ollut mun kohdalla niin ihanaa. Vaikka on se kiva päästä tosiaan liikkumaan reippaammin ja kunnon kävelylenkeille. Ja kiva kun mahtuu taas normaalit vaatteet päälle. Kiva lähteä shoppailemaan uutta kevääksi ja kesäksi, jos ei muuten niin nettikauppaan.

Meidän vauvaelo on lähtenyt kivasti eteenpäin. Masuvaivoja on, ne vaikeuttavat iltoja. Mutta yöt menee syötöllä, parilla, klo 21-8. Oon ihan hämmästellyt, että miten vauvalla on niin selvästi yörytmi. Onkohan sillä vaikutusta, mikä on odottavan äidin rytmi. Oppiiko vauva rytmin jo kohdussa?
No, vielä kerkeää kaikki muuttua ja kiepsahtaa vaikka täysin päälaelleen.
 
minä-75.
Elviira M.lle: Mulla on kyl ootettavissa edellisten lasten raskauksien perusteella vielä pitkä odotus tänki suhteen eli ne on syntyneet 41+6,41+3 ja 42+0...Eli melkeen pari viikkoo lask.ajan jälkeen...Mun synnytykset on myös ollu pitkiä.Eka oli sektio,mut alatiesynnytykset n.19h ja 16h...Et ei kyllä luulis nytkään mikään kiire tulevan sairaalaan lähön kans.
 
katriina-
Niin, toivotaan että ootte oikeessa ;) ja että tositoimiin päästäis pian. Muuten iskee väsy, jos monta yötä menee valvoessa.
Meidän esikoinen syntyi siis 39+2, vedet menivät ja sitten käynnistettiin. Eli silloin ei tarvinnut ihmetellä kotona, milloin lähteä sairaalaan. Omilla suppareilla, jotka olivat koko ajan vähän epäsäännöllisiä, aukesin sairaalassa 1 -> 2,5cmiin ja sitten käynnistettiin lopulta tipalla, kun taas silloin aamulla omat vähätkin (=tehottomat ja epäsäännölliset) supistukset harvenivat. Nyt sitten saakin ehkä jännäillä kuin ensisynnyttäjä, et milloin pitää kotoa lähteä näytille :D
 
katriina-
Täällä edelleen, viime yönä ei sitten supistellut oikeestaan ollenkaan. Toisaalta hyvä, sai sentään ees nukuttua (heräsin tosin ainakin neljästi). Mulle alkaa jotenkin tulla olo, ettei tääkään yksilö tuu ulos ilman apuja eli käynnistystä... vaikka onhan tässä vielä aikaa, mutta jotenkin masentaa tää odottelu.

katriina 40+2
 
Kaissuli
Laskettuunaikaan 8 päivää. Supisteli vihdoin ja viimeinen pe yönä, mutta se jäikin sitten siihen. supparit oli todella kipeitä ja kestivät jonkin aikaa. kuinka muilla on ollu supistusten kanssa? milloin alkanu kipeät supparit? mie siis ny viikolla 38+6.
 
minä-75.
Mulla alko ekat kipeet supistukset 37+4 vkolla ja nyt menossa 40+1...Että parisen viikkoo on tässä ollu kaikenlaista pientä oiretta...Mutta niitä ihan kipeitä synnytyssupistuksia ei oo tullu ku kaks kappaletta yhtenä yönä. :)
Hirveen vaikee veikata millon vauva syntyy...Ite oottelen sitä limatulppaa,siitä vuorokauden sisään on edelliset syntyny.
 
sere79
mul on alkanut supisteleen joka päivä muutamia kertoja ja joskus vähän kipeestikkin, vähän niinkuin menkkamainen kipu, luulen et se on sitä mut en oo varma. ei tunnu kivalta ja selkääkin särkee varsinkin alhaalta ihan niinkuin aina menkkojen alussa. vaikken mitään tekisikään niin silti supistaa. en ole huolissani mut ei tunnu kivalta. viel ois viikko sektioon. keskiviikkona neuvola ja samalla nuoremman poitsun 2v. neuvola. sen lauantaisia synttäreitä täs varmaan stressaan ku haluun et kaikki menis hyvin ja paikat näyttäis siistiltä, taidan olla ihan hassu ku puunaan vaan mut en osaa olla siivoilemattakaan :)
 
minä-75.
Meillä juhlittiin tänään esikoisen synttäreitä.Eli ne on nyt pois alta ja vauva sais kyllä syntyä mun puolesta...
Vatsa on ollu tänään paljo kovana eli niitä harjoitussuppareita vaan.Mut ei mitään kipeitä...
Keskiviikkona mullaki taas neuvola.
Mul oli kuopukselta tota menkkamaista kipua kahen viimeisen viikon ajan ennen sen syntymää.
 
lusiina
Täälläkään ei mitään harjoitussuppareita kummempia. Kuulin eilen, että jos vähänkään epäilyttää ja mietityttää, että olisivatkohan nämä nyt niitä synnytyssupistuksia, niin ei ole. Että kun ne alkaa niin ne sitten tietää oikeiksi, sen verran tuntuvia ovat. :) Näin ainakin mulle neuvottiin.. Eli nyt en sitten ajattele jos muutama pieni vähän tuntuvampikin suppari tulee heti että jokos pitäis mennä, vaan en kiinnitä sitten sen kummempaa huomiota niihin. Kyllähän se niin on että ovat varmasti sitten niin kipeitä että ei ole epäilyksiä. Ja kotonahan kannattaa olla mahdollisimman pitkään, jos vaan pärjää..

Mutta saisi silti jo syntyä! :D Ei jaksa odottaa.. Menis vaikka lapsivedet, niin vois olla ihan varma että synnytys on nyt sitten käynnissä.

Nojoo, eipä se auta ku nukkumaan!

-lusiina rv 39+3
 
katriina-
Täällä edelleen mahakkaana :) Yöllä tais tulla yksi napakampi supistus, olikin jo ihan tuntuva, mutta yksi ;) Niin mäkin luotan siihen, että sitten kun on tosi kyseessä, kyllä ne supistukset ovat vielä tuntuvampia kuin mitä mulla on enimmäkseen ollut. Nuo vähän kipeätkin ovat kyllä rasittavia, kun haittaavat nekin yöunia. Mutta nyt siis kaksi yötä oon saanut nukkua hyvin. Hyvä vai huono asia sitten - ehkä sitä vois jo mennä synnyttämäänkin. Näin unta, jossa selitin ystävälleni, että käynnistys on sitten 29.3. ja olin selkeesti menossa vasta silloin synnyttämään. alan tähdätä siihen, niin ei tuu joka päivä pettymystä...
Tänään on neuvola, lisää varmaan myöhemmin.

katriina- 40+3
 

Yhteistyössä