MAALISMAMAT 2009

  • Viestiketjun aloittaja MillaLilla
  • Ensimmäinen viesti
hippu81'
Mulle tuo 1,2l/vrk oli kans uus juttu. Maitoa pitäisi saada sen 5-6dl vuorokaudessa, mutta onko tuossa mukana sitten myös vesi? Meillä kyllä juodaan lähes pelkästään maitoa. Eli yleensä aterioiden kanssa. Pitäisi varmaan vettäkin alkaa antamaan enemmän, saa siis muutaman hörpyn silloin tällöin, mutta yleensä tulee suupielistä suurin osa ulos. Maitoa kyllä jois vaikka kuinka.

Meilläkin nyt kontataan. Päivä päivältä enemmän. Ryömimäänhän tuo meidän poika oppi vasta 10kk:n ikäsenä ja konttaamaan siitä parin viikon päästä. Nousi myös ekan kerran seisomaan itse tällä viikolla. Tukea vasten ja tuettuna kävelee hirmu vauhtia ja vähän uhkarohkeakin on välillä liikkeissään. Ei tosin vielä uskalla ilman tukea ottaa askelia. Yleensä aina jostain pitää saada kiinni. Vielä ei ilman tukea seiso kovin kauaa, varsinkaan jos huomaa, että kukaan ei pidä kiinni ;) Eteenpäin ei kaadu, mutta taaksepäin lähtee helposti. Ei varmaan enne yksvuotissynttäreitä meillä kävellä, mutta kaikki aikanaan. Kokoajan pitäisi vieläki olla kävelyttämässä.

Anulle tsemppiä pahoinvoinnin kanssa. Jospa se kohta helpottaa ja oiskohan sieltä tyttö tulossa kun on vielä pitempään ollu tuo pahoinvointi ku viimeksi ;)
 
Abbie79
Heippa pitkästä aikaa! Ei oo ollu oikeen inspistä kirjottaa, aika haipakkaa tällä hetkellä elämä. Mies on 2 kk ulkomaan reissussa ja täällä sitten koitan kotirintamaa pitää pystyssä. Tietenki tyty tuli just kipeeks ja maanantaina pitäs alottaa päiväkotiharjottelu.... Toivottavasti menee nopeesti ohi, on vaan kauhee yskä ja vähän nuhaa.

Meilläkin tyttönen nousee kovasti tukea vasten ja varpaillaan kävelee tukea vasten. Ei varmaan vielä ens viikolla 1-vuotissynttäreillään kävele mutta toivottavasti ennenku alottaa hoidossa. Enää ei tartte ravata Jorvissa seurannoissa kun kasvaa hyvin ja motorinen kehitys otti harppauksia eteenpäin :D Ens viikolla on 1-vuotisneuvola. Jännää mennä ihan uuteen neuvolaan.

Tohon nestejuttuun, meille sanottiin Jorvissa kun kysyin neuvoa tytön huonoon maidon juomiseen et nesteen tarve vrk:ssa on n. litra. Ja nesteiks lasketaan soseet, puurot, vellit. Jos syö kotiruokaa ni sit en tiiä. Mä annan vieläkin purkkiruokaa ja omatunto soimaa. Enkä saa rytmiä siirrettyä päiväkotirytmiin kun ruoka ei uppoa ennen iltapäivää. Ääh. Mitä jos siellä päiväkodissa eivät anna ruokaa myöhemmin jos tyttö ei syö? Tai jos väkisin tunkevat ruuan alas... :(

Suurella haikeudella lueskelen Anun kuulumisia, myös odotuspuolelta :D Täällä hirmunen kuume mut ei mies ei myönny...ehkä viiden vuoden päästä... Tosiaan oisko tyttö siellä masussa pyörimässä kun noin oksettaa aina vaan! Tsemppiä kovasti, alkaa olla viikot turvallisilla vesillä :)
 
ilona huhtiäippä
Hei mamat! Hui kun on tullut pitkä tauko kirjoitteluun. Oon käynyt suht säännöllisesti lukemassa teidän juttuja, mutta jotenkin ei oo (muka) ehtinyt... ja pää on niin laho et en muista kuin muutaman asian mitä kommentoida.

Ensimmäiset "maalisbabyt" taitavat olla jo vuoden ikäisiä!!! Kävinkin tsekkaamassa listan... siis TÄNÄÄN Mandariinin baby 1 v. ja Abbien babyn juhlat lähenee. ONNEA <3!!!

Muistelen kans että suositeltu maidon määrä olisi se 5-6 dl/päivä.

Meillä olisi ollut seuraava neuvola vasta vuoden ikäisenä, mutta soitin th:lle ja kysyin et mites se 10 kk tsekkaus. Sanottiin että vain tarvittaessa 10 kk ikäisenä, johon totesin et mielellään tullaan (säästöt syynä). Pojalla oli siis 10 kk neuvola pari viikkoa sitten, edellinen olikin 7 kk ikäisenä. Paino 9300 g ja pituus 76 cm...hoikkeli, hoikkeli.

Poika alkoi kävelemään tukea vasten reilu kuukausi sitten, nousee kyykystä seistä töröttämään ja tasapainoilee kirja/tyyny/lelu kädessään (ja taputtaa ylpeänä itselleen;) nyt kävelee jonkin matkaa leikkiauton tai väliin tuolin kanssa. Ensimmäinen sana oli kuten "pelkäsinkin" kakka, kun aloitettiin pottailu vuoden vaihteen jälkeen niin sitä on tullut hoettua ;). Muuten tulee vain mammamam, namnamnam ja pojan omaa kieltä, pärinää ja selostusta katseen kera kovaan ääneen.

Hakemus päiväkotiin on nyt sitten jätetty. Maanantaina kävimme tutustumassa 1. toiveeseen ja toivotaan et tärppää. Työt ois tarkoitus aloittaa syyskuussa.

Kirjoitelkaahan kuulumisia! nyt täytyy lopettaa ja jatkaa paremmalla ajallla.

t. ilona & poju 10 kk
 
ilona huhtiäippä
pikaisesti kun poju on päikyllä. eilen unohtui kysäistä...

Kuinka usein teillä on ollut käyntejä neuvolassa? Edelleen kuukauden välein vai harvemmin? Entä mikä on ollut suhtautuminen jos olette osallistuneet johonkin rokotetutkimukseen?

Me osallistuimme rokotetutkimukseen ja kesästä alkaen th on joka käynnin yhteydessä muistanut mainita ettei meidän tarvitse tulla neuvolaan, koska osallistumme tutkimukseen. Oon ihmetellyt asennetta, mutta kuitannut aina sanoen et tulemme mielellämme kun tutkimuksessa ei seurata painoa ja pituutta jne. Pojan paino/käyrä on aina erityisesti kiinnostanut, kun synnärillä paino laski yli sallitun ja kesti vähän pidempään ennen ku alkoi nousemaan. Ei kuiteskaa ole liian luikku, vaikka hoikkeli onkin.
 
hippu81'
Meillä on ollu neuvolat 6kk:n jälkeen kahden kk:n välein. Eli oli 8kk, 10kk ja seuraava sit vuoden ikäisenä noin parin viikon päästä.
Mihin rokotetutkimukseen te osallistuitte? Aika jännä tuo th:n kommentti ettei tartte tulla normaalille neuvolakäynnille ku osallistuu tutkimukseen. Me ollaan siinä pneumokokkitutkimuksessa, mutta missään vaiheessa ei oo siihen painostettu tai mitään muita tutkimuksia ees esitelty. Kotiin on tullu kirje pari kertaa jostain uusista influenssarokotetutkimuksista, mut ne on jätetty väliin.
 
MillaLilla
Heips!!

En ole oikein jaksanut kirjoitella kun on ollut noita huolia. Minulta otettiin kitalaesta biopsia josta löytyi solumuutoksia. Tämä on kovasti painanut mieltä. Nyt viime lääkärikäynnillä näytti siltä, että tämä leesio olisi paranemassa itsekseen. Kuitenkin tilannetta vielä seurataan ja jos ei paraneminen ole tapahtunut seuraavaan kontrolliin eli kesäkuuhun mennessä, leikataan se pois. Näin, siis oloni on huojentunut kovasti sitten tiistain.

Poika meillä nyt kävelee tukea vasten ja syö jonkin verran samaa ruokaa kuin muut. Maitokin menee jo "raakana". Tosin nuo NAN -tetrat on helpompi kuljettaa vielä mukava. N. vuoden iässä olisi tarkoitus jättää koko pullo pois. Esikoiselta meni näin aivan loistavasti. Luulen kyllä, että pojan kanssa tämä ei aivan mene kuin elokuvissa. Meillä yöt ehkä vähän parantuneet putkituksen jälkeen ja olemmekin olleet jo 3!!! viikkoa terveinä! Varmaan uusi ennätys.

Neuvoloita meillä ollut paljon harvemmin kuin esikoisen kanssa. Olikohan meillä 1,2,4,6,8 kk neuvolat ja seuraava on 1vee ikäisenä, eli ihan pian.
Muita rokotuksia ei olla otettu kuin ohjelmaan kuuluvat ja tietysti sikaflunssarokote.

Meillä kans ensimmäiset sanat äitiii ja kakka. Poika myös kurnuttaa kuin sammakko :) Hauskan kuuloinen. Muutenkin on kova "puhumaan".

Aika järkyt pakkaset on taas, eikö ulos mitään asiaa. Poika viihty sata kertaa paremmin ulkona kuin sisällä koko päivää! Vaunuista katselee kun siskolikka touhuaa ja tykkää myös olla ihan älyttömästi pulkan kyydissä!!


Abbielle ihan älyttömästi voimia jaksaa painaa.. Ei käy kateeksi :/
Mutta kyllä te hengissä selviätte!!!!

Pitää mennä, moi!
 
Abbie79
Kiitos MillaLilla tsempeistä! Juu kyllä me pärjätään ja se että täällä saa taustatukea on iso juttu! Välillä tulee huonompia päiviä jolloin on vaikeeta ja tekis mieli vaan itkee (ja tirautankin pienet itkut) mut siitä noustaan taas. Ja ens viikolla vähän helpottaa kun jatketaan päiväkotiharjottelua ja saan omaa aikaa muutaman tunnin, aivan mahtavaa!! :D On muuten tosi kiva paikka, aivan ihanat hoitajat jotka ottaa jokaisen muksun ihanasti huomioon ja todellakin ovat lasten kanssa leikkimässä! Käsitys päiväkodista on todella muuttunu. Perjantaina tyttönen oli ekaa kertaa yksin 4 tuntia, söi ja nukkui päiväunet ja hienosti oli menny, yhtään ei ikävöiny äitiä. Maanantaina ja keskiviikkona vielä harjotellaan ja viikon päästä alkaa sit oikeesti, voi kamala :/

Niin täällä juhlittiin tänään 1-vuotispäiviä, mihin se aika juoksi... Vasta mä kävelin ympäri sairaalaa ja puhkuin supistusten kanssa. Vieraita tuli ihan kivasti, tosin täytyy valittaa nykyihmisten ajattelemattomuutta. Lähetin nimittäin kutsut postitse 2 viikkoo sitten. Pari ilmotti et tulevat, ja yhdet että pääsevät vasta sunnuntaina. Muista ei kuulunu mitään joten oletin että ovat tulossa. Leivottiin sitte mun siskon kanssa isolle porukalle kakkua sun muuta, ja kas kummaa, eipä ilmaannu kun muutama kutsuttu! Joo en mä oletakaan et kaikki pääsee mut miks ei voi ilmottaa ettei tulla, ei pitäs olla hankalaa???? Tulee älyttömän paha mieli tollasesta. Toisen kautta sain parista tietää etteivät pääse mut eipä kukaan mulle oo viittiny ilmotella :( Musta on todella törkeetä. No joo, juhlat oli muuten onnistuneet ja päivänsankari niin innoissaan ettei malttanu nukkua kun tunnin päikkärit. Lahjoja tuli runsaasti, ihania juttuja: taaperokärry, Converset (koko 23), astioita, vaatetta yms. Ja pikkuinen sai maistaa kakkuakin, namnam :D ihan neuvolatädin luvalla. Iskä ei päässy juhlimaan :(

Kylläpä veti pään jumiin...tunti sitte vein pikkujuhlijan sänkyynsä ja uni voitti. Nyt ois aikaa kirjotella mut enpä muista mitä piti laitella. Koirakin lähti hoitoon et töitten alotus hiukan helpompaa, ja pääsee samalla karvoistaan. Ihan omaa aikaa, luksusta :D

Ai niin Mandariinin pikkuiselle synttärionnittelut!
 
Abbie79
No juu jatkanpa vielä. Kamala toi MillaLillan solumuutos! Teillä on ollu muutenkin niin rankkaa ja nyt vielä tuommonen :( Onneks sentään hyviä uutisia sen tiimoilta.

Neuvolakäynneistä piti siis kertoa. Meillä on ollu kahden kuukauden välein puolivuotisneuvolan jälkeen. Uudessa neuvolassa käytiin 1-vuotisneuvola ja siellä kysyin et nytkö sit vuosittain. Täällä ois puolen vuoden välein, mut mielellään 3kk:n välein, kun tulee vuosi täyteen. Ainakin näitä vähän pienemmän kokosia seurataan vähän useemmin ni ei tuu ylläreitä. Hyvä mun mielestä!

Me otettiin pienellä sikapiikki keskiviikkona (mulle kans samalla). Ei tullu tytölle oireita, mun käsi tuli kipeeks ja vähän kuumetta.

Nyt herkkuja :D
 
kaamos
Kertokaas äipät, kuinka tarkasti vahditte lapsianne. Meidän 11kk poika kaatui eilen kirjahyllyn reunasta kiinni pidellessään siten, että silmäkulma aukesi. Piti laittaa kaksi tikkiä sairaalassa kauhean huudon kera :( En pystynyt katsomaan tikkausta vaan lähdin käytävälle itkeen..

Nyt on sitte tosi syyllinen olo, kun en ollut vieressä vahtimassa, vaikka en olisi välttämättä voinu sitä estää edes silloin. Poika on osannut seisoa jo pari kuukautta, mutta kävelee vain tukea vasten. Ja jatkuvasti pitää olla pystyssä, eikä auttaa saisi. Miten te muut äidit, oletteko koko ajan lapsen vieressä tukemassa seisomista?
 
ilona huhtiäippä
Kertokaas äipät, kuinka tarkasti vahditte lapsianne. Meidän 11kk poika kaatui eilen kirjahyllyn reunasta kiinni pidellessään siten, että silmäkulma aukesi. Piti laittaa kaksi tikkiä sairaalassa kauhean huudon kera :( En pystynyt katsomaan tikkausta vaan lähdin käytävälle itkeen..

Nyt on sitte tosi syyllinen olo, kun en ollut vieressä vahtimassa, vaikka en olisi välttämättä voinu sitä estää edes silloin. Poika on osannut seisoa jo pari kuukautta, mutta kävelee vain tukea vasten. Ja jatkuvasti pitää olla pystyssä, eikä auttaa saisi. Miten te muut äidit, oletteko koko ajan lapsen vieressä tukemassa seisomista?
Hei,

Niitä vahinkoja sattuu vaikka vieressä olisi :(.

Leikkiessä olen lähellä, välillä poika leikkii pieniä hetkiä itsekseen ja itse olen kyökkihommissa näköetäisyyden päässä. Meillä ne pienet vahingot on sattunut yleensä keittiössä, kun poika haluaa olla "auttamassa" ja alkaa roikkumaan kaappien vetimissä jne. Viimeksi kolautti päänsä keittiön kivilattiaan ja sai kivan kuhmun & mustelman, sattuipa olemaan aika symmetriset kuviot kun edellinen kolhu oli toisella puolen samassa kohtaa otsareunaa. Me mentiin sitten seuraavana päivänä tutustumaan päiväkotiin kuhmujen kera. Pk:n johtaja, joka suureksi yllätyksekseni olikin mies (oli aloittanut juuri edellisellä viikolla) totesi, että nuohan nyt alkaa lisääntymään enevässä määrin kun liikkeelle lähdetään.

Meillä poju kohta 11 kk kävelee tuen ja "jeepin" kanssa, seisoo ja tasapainoilee pitkiä aikoja ja juuri nyt parasta puuhaa on pallon (=Ikean sparka + muumi "fudis") heittäminen seisaaltaan. Pysyy pallopelissä pystyssä kun kyykistelee palloa ottamaan ja heittää takaisin, mutta ei ole vielä ottanut askeleita ilman tukea...ehkä pian :)

Nyt on pää ihan tukossa. Poitsu sairasteli kumetta, yskää ja nuhaa 5 päivää ja mä oon nyt kipee. Pojalla kyllä räkätauti jatkuu vielä. Nyt teetä ja sympatiaa.

Palailen myöhemmin,
ilona
 
Viimeksi muokattu:
Petshop
kaamos: Älä missään nimessä syyllistä itseäsi! Ei pikkuista voi koko ajan vahtia, ja vahinkoja sattuu vaikka vahtisikin. Meillä ainakin poika touhuilee ja leikkii paljon itsekseen ja myös sisarusten kans, eikä koko aikaa voi millään olla pitämässä kädestä, eipä poika siihen kyllä enää suostuisikaan. Kaikki kaatuilevat ja vähän kolisevat joskus, äitini on asiantuntija lasten motorisessa kehityksessä ja hän aina muistuttaa, että myös nuo kaatumiset ovat kehityksen kannalta tärkeitä kokemuksia. :)

Meidän poika on tänään yksi vuotias! <3 On kyllä vuosi hurahtanut nopeasti. Juhlittiin viikonloppuna kummien ja isovanhempien kans. Pientä juhlakalua väkimäärä vähän tympäsi ja kävi välillä ottamassa pikkutorkut. Omaa tahtoa pojalla alkaa löytyä koko ajan enemmän, jopa pientä kiukuttelua. Poika on nyt oppinut sanomaan "ei". Tai hän siis sanoo "ennnnnn" ja puistaa päätään. Onkin sitten melkoinen vastarannan kiiski nykyään: ei mennä nukkumaan, ei mennä potalle, äiti ei saa mennä suihkuun jne.

Vieläkään ei kävellä muuta kuin tukea vasten, tueksi kyllä riittää yksi sormikin. Välillä innstuu ottamaan muutaman askeleen itse, kun kävelytetään sylistä syliin. Poika on kuitenkin niin varovainen, eetä uskon menevän vielä jonkin aikaa siihen, että alkaa itsekseen kävelemään. Minun puhelin kädessään hän on pari kertaa seisonut pitkän aikaa, kun ei siis huomannut, ettei pidä minusta kiinni. Taitoa siis olisi, mutta rohkeutta ei. Mutta ehtiipä sitä.

Meillä tuli sitten toinen korvatulehdus putkeen. Vielä seuraillaan, jos kierre katkeaisi, eikä tarvitsisi putkittaa... Oletteko te muuten antaneet vauvojen syödä itse lusikalla. Neuvolassa siitä kysyttiin ja eipäs ollut tullut vielä mieleenkään. :) Mitat neuvolassa olivat 9460 g ja 74,5 cm, melko sirppana poika siis.
 
Hurttali
Moikka! Nyt on sitten ensi jouluksi varattu 3vkon loma Phukettiin <3 Voi ihanaa! Tänä vuonna reissu jäi väliin joten sitäkin innokkaammin ollaan lähdössä. Nyt kaipailisin lapsen kanssa lomailleilta vinkkiä asiaan jos toiseen:) Poika on matkan aikaan 1.9v ja mietityttää tuo juoma-ruokapuoli.. Eli kannattaako maitojauhetta tai puurojauhetta ottaa Suomesta mukaan ja pääsekö halpis-matkarattailla siellä eteenpäin..

Meillä odotellaan parinviikon päästä olevia 1-v synttäreitä eikä olla itse keksitty mitä ostettais lahjaksi. Mitä muut olette pyytäneet / ostaneet lahjaksi?
 
Mandariini77
Kiitos onnitteluista! :) Ja onnea kaikille seuraavillekkin 1-vuotis synttäreitään juhliville!

Meillä poika kävelee tukea vasten!!! Siinäpä yllätystä kerrakseen meille ja muillekkin, saadaan olla todella kiitollisia siitä! :D
En uskalla kirjoittaa enempää, ettei "onni kääntyisi"...kop kop.

Terv. Onnellinen Mandariini77 ja ihmeellinen yksivuotias!
 
Chili77
16.2. (4.3.) Mandariini77 P, 47 cm, 3,070g, kakkonen
4kk 7340g 63cm, 6kk 8690g, 68cm

19.2. (3.3.) Mollie, T, 49 cm, 2770g, esikoinen, 4kk 5980g 61cm

20.2. (17.3.) Abbie 79, T, 45 cm, 1940g, esikoinen
1kk 49cm, 2910g, 2kk 53,5cm, 4125g, 3kk 1vko 58cm, 5085g, 4kk 59cm, 5685g, 5kk 62,5cm, 6490kg, 6kk 65,5cm, 7060g , 7kk 67,8cm, 7480g

23.2. (7.3.) Petshop, P, 50,5 cm, 3475g, kolmonen,
1kk 4380g, 52 cm, 2kk 5590g, 58 cm, 3kk 6350g, 61,8cm, 4kk 6760g, 64cm, 5kk 7270g, 65,5cm

3.3. (8.3.) Chili77, P, 49 cm, 3445g, esikoinen,
1kk 54cm ja 4490g, 2kk 60,5cm ja 6065g, 4kk 65,6cm ja 7860g, 5kk 67,8cm ja 8320g, 7kk 71cm ja 8600g. 1v 75,3cm ja 9950g.

3.3. (7.3.) Viivixx, P, 54 cm, 3300 g, kakkonen
5.3. (21.3.) Juulia 83, P, 48cm, 3010g, kakkonen
5.3. (9.3.) Lorete, T, 50cm, 3500g, esikoinen

7.3. (6.3.) hippu81, P, 49 cm, 2985g, esikoinen
1kk 52,5cm ja 4305g, 2kk 57,3cm ja 5885g, 3kk 61,8cm ja 6990g
4kk 64,1cm ja 7800g, 5kk 66,2cm ja 8500g, 6kk 68,1cm ja 9495g
8kk 70,4cm ja 10400g

8.3. ensimmäinen89, P, 53 cm, 3446g, esikoinen
9.3. (12.3.) Myy-y,T, kakkonen

10.3. (21.3.) Pörrö75, T, 49cm, 3230g, esikoinen
1kk 50cm, 3655g 2kk 4770g

10.3. (17.3.) Sanna75, P, 53cm, 3980g, esikoinen

11.3. (8.3.) MillaLilla, P, 52 cm, 4030g, kakkonen
-2 kk 5530g ja 59,5cm 3kk 6880g 62,2cm 4kk 8140g ja 66cm
-5kk 8910g 68cm -6kk 10kg 70,6cm, 8kk 11320g 74cm,

11.3.(9.3.)Bulmitar,T, 52cm/3525g, esikoinen, 1,5 kk 4950 g/56 cm, 2kk 5650 g/58 cm, 3 kk 6540 g/61,5 cm, 4 kk 7450 g/64 cm, 5 kk 8540 g/68 cm, 6 kk 9060 g/68,5 cm, 8 kk 9890 g ja 73,2 cm

12.3.(7.3.)Raisa, P, 52cm, 4196g, kakkonen

14.3. (24.3.) AnuMK, P, 53cm, 3965g, esikoinen
5 vkoa 56cm, 5130g 2kk 60cm 6980g 3 kk 65 cm 7780g
4,5kk 68cm 8600g 5,5kk 70,6cm 9,2kg 6,5kk 71,1cm ja 9840g 8kk 10 440g ja 74cm

20.3. (12.3.) lusiina,P, 54cm, 4240g, kakkonen
1kk 60cm, 6040g, 2kk 64cm, 6900g, 3kk 67,5cm, 7600g, 4kk 68,5cm, 7780g, 5kk 71,8cm, 8200g

20.3. (26.3.) Hurttali, P 49cm, 2850g, esikoinen
24.3 (15.3) enskertalainen, P, 52cm, 3725g, esikoinen
25.3. (14.3.) emmaSH, T, 49cm, 3285g, esikoinen

27.3. (25.3.) elmeri77, T, 48cm, 3320g, kakkonen
1,5kk 56 cm, 4970 g, 4kk 62,5 cm, 7320 g, 5kk 66 cm, 8050 g

3.4. (18.3.) ilona, P, 53 cm, 4090g, esikoinen
2kk 61,5cm, 5640g, 3kk 64cm, 6280g, 4 kk 68cm, 7140g, 5kk 69cm 7455g


Heipat!

Aattelin vielä kaivella listan esille, olis ihan kiva kuulla muidenkin 1v mittoja. Meidän herrasta ei koripalloilijaa varmaankaan tule, mutta se oli kyllä tiedossa kun isänsä ei mikään pitkä ole.
Kävelyä tulee jo jokunen askel meilläkin ja juttua kovasti.. josta selviä sanoja kuitenkin vain äiti, anna, tissi, täällä. Iskä on tsisi ja kaikki muu on "pa" :D

Mukavaa viikonloppua kaikille :)
 
AnuMK
Tässä oottelen, että sisko saa tukkasa käherrettyä ja lähetään sitte istumaan hetkeksi paikalliseen karaokebaariin. Enpä ookkaa tälle vuodelle käyny missään iltaviihteellä, että mukava kyllä kävästä vaikka vain hetki. Kuskinahan minä siskolle olen maha-asukin vuoksi,mutta ei haittaa. Kerkii sitä siideriä sun muuta ottaa sitte ens talvena :)

Mulla on pahoinvointi helpottanu parin viime viikon sisällä lähes täysin. nyt kärsii jo vähän tulla nälkäki ja sitte tulee ehkä päänsärkyä mut se etominen on jääny pois, ihanaa! Eli nyt on ihana toinen kolmannes menossa ja nautin niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin joka päivä enemmän tästäkin raskaudesta. Kossin sunnuntaisia synttäreitä oon järkkäilly ja pakkasessa on jo valmiina kakkupohjat, jotka huomenna siskoni kanssa täytän ja tehdään voileipäkakut valmiiks sun muuta. Isohkot kekkerit on tulossa ja noin 30 ihmistä ootan käyvän yhteensä sunnuntain ja alkuviikon aikana. Mukava nähä pitkästä aikaa monia ystäviä muutenkin, tämä pahoinvointi kun on rajottanu vierailua tänä talvena ja pahasti!

Meillä kaveri ottaa askelia sillon tällön kun saa itekseen kokeilla mut aika arka hän on. Pari kertaa on todistettavasti kävelly, esim tänään kädet suorana tais kaks askelta ottaa ja sitte äkkiä kontalleen. Seiniä vasten kävelee ympäri taloa ja kiipeilee minne sattuu että kkyllä vahtimista riittää. Omaa tahtoa tullu aivan mahotomasti ja osaa filmata oikein sujuvasti. Tekoitkussa on oikea mestari ja kun oikein keskittyy niin saa oikein kyyneleen vierähtämään että äiti heltyisi.

Sanoja on äiti ja kakka ja sitte on kaa, tuuu, tää ynnä muutaj a etusormi on tuon tuosat suorana. Ymmärtää näyttää esim lampun, tutin ym pientä kun kysyy missä mikin on. Piiloleikki on ihanaa ja kaikenlainen jäljestäminen. kaikki mikä ennen on ollut kiellettyä on nykyään sallittua, ainaki pojan mielestä ja ainaki kaikkea pitää kyseenalaistaa. Vaikka kuinka kiellän esim kukan repimistä niin nauraa vaan ja jatkaa hiplaamista. Laatikot auotaan ja tyhjennetään, varsinkin keittiön kaikki kapustat.

Syömistä on harjoteltu ite omalla lusikalla ja siinä menee hermot helposti jos ei ala onnistua. Yleensä suuhun ei hirveesti ruokaa mene vaan enempikin koirille lattialle. Normaaliin maitoon on nyt viikon ajan totuteltu, edelleen meinaa maha olla vähän löysällä ja rupsuja tulee normaalia enemmän mutta jospa hän piakkoin tottuu. Olen jotenkin hirveen arka tuohon pojan vaipansisältöön joka kerta kun ollu jo 3 mahatautia tälle vuotta..noro taiettiin sairastaa koko perhe ku tuli molemmista päistä koko porukalla. Meistä isoista se meni reilussa päivässä mutta poika oksensi parina päivänä ja ripuloi viikon. 2 kertaa käytettiin lääkärissäkin mutta eipä sieltä apua löytynyt, nestettä vaan. Hurjaa ollut tämä mahatautiruljanssi koko Suomessa tänä talvena..luulisi että olisi pöpöt pakkasessa kuolleet mutta ei..

Olen tämänkin kuun ollut kotona pojan kanssa kun tuo pahoinvointi jatkui, noin 4 viikkoa pitempään kesti kuin kossilla. Ens kuun alusta sitten olisi tarkotus mennä töihin, jos nyt appiukko vielä ottaa ku ei oo vielä loppuunasti puhuttu :)

Meillä ei oo vielä vuotisneuvolaa ollut mutta päivittelen listaa sitte. Just siirryttiin tällä viikolla 86senttisiin kun 80cm bodyt veny kaula-aukosta ja hihat oli lyhyet. Housut menis vielä mut vaihoin neki jo isompaan. Painoo on varmaan lähemmäs 13 kiloo. Itelläni ei onneks oo vielä hirveesti paino noussu, pari kiloo noin mutta on silti jo raskasta nousta yläkertaan poika sylissä..

Ei näistä nyt ihan pikaterveiset tullukkaa..mutta sisko on edelleen tukkasa kimpussa, jospa tästä kohta lähetään :) aamulla saa mies mennä uimaan pojan kans kahelleen niin saan pitkästä aikaa nukkua pitempään. Nyt on pari viikkoa noustu aikalailla 7.15 joka aamu. Nukkumaan mennään 21-21.30. Edelleen vähintään kerran yössä herää ja tarvii maitoo, tosin maidonmäärä on vähentyny pikkusen. Yleensä herää kahesti mut muutama yö päästy kertasyötöllä. En vielä mitää unikouluja ala kokeilla ku joka tapauksessa tulee rytmiin muutos ens kuussa ku aletaan asustella taas asuntovaunussa safaripaikalla, sitte ku safarit loppuu ni alkaa kuopuksen tulo olla jo lähellä joten voi olla että mennnään pojan omalla unirytmillä syksyyn asti. Katotaan sitten miten osaa nukkua kun pieni huutaa samassa huoneessa..

Nyt lähen hoputtelemaan jo siskoa, moikkaaa
 
AnuMK
oon niin poikki..karaokebaarissa meni yli yhteen vaikka tarkotus oli vaan kävästä ja kun pään sain tyynyyn ni poika alko kitkuamisen..neljään asti hyssyttelin tuon tuosta kunnes tajusin et poika on tulikuuma. Mittasin 39.2. suppo pyllyyn ja unet jatku. koko päivän ollu korkee kuume joka onneks supoilal on hetkeks laskenu niin että poika jaksanu vähä leikkiäki ja konttailla. Enimmäkseen makoillu sylissä ja itkeskellyt, reppana..oireet viittaa vahvasti vauvarokkoon ja kaverin pojalla oliki se pari viikkoo sitte josta saatettiin se saada, itäminen kun on niin tajuttoman pitkä pahimmillaan.

nyt siis kuumeillaan ja huomenna osi synttärit..muutama vieras tulee joka tapauksessa, aikuisia lähinnä ja tietävät et sankari saattaa vaan nukkua kokoajan. viikolla sit käy lapsivieraita että saapi mamma keitellä kahvit jos toisetkin.

että tämmöstä tänne mut juu, oli kiva käyä tuulettuu ihmisten ilmoilla :)
 
hippu81´
Onnea kaikille tähän mennessä 1 vuotta täyttäneille muksuille!

Kiva kun oli tullut vähän tekstiä tännekin. Myönnän, että oon aika ajoin käyny kattomas, mutta ku kukaan ei oo kirjottanu niin ei oo itsekään jaksanu mukamas vaivautua! Vihdoin oli siis syytä itsekin skarpata!

Olipa upeita uutisia Mandariilta! Tosi mahtavaa. Jos oikein muistan niin esikoinenhan teillä oli pyörätuolissa ja pienemmällä oli sama ennuste?

Meillä otettiin ekat askeleet muutama viikko sitten ilman tukea, mutta varovainen tuntuu meidänkin poika olevan ja varman päälle mennään seiniä ja huonekaluja pitkin. Synttärilahjaksi sai taaperokärryn ja sillä mennään hurjaa vauhtia. Ite ei vaan osaa sitä vielä kääntää ja aina kun tulee seinä vastaan niin pitää olla apuna kääntämässä suuntaa :) Sylistä syliin kävelee ja kun on henkisenä tukena mukana niin saattaa kävellä pitempiäkin matkoja ihan ilman tukea.

Toivottavasti Anun poitsu on jo parantunut, oliko vauvarokkoa? Meilläkin oli joku viikko sitten yhden illan korkea kuume ja viime viikon poika oli nuhassa. Ihmeen vähällä ollaan kyllä ainakin toistaiseksi selvitty sairastelujen suhteen. Ihottuma selässä on ollu vaan riesana. Neuvolantätikin meinas, että johtuu vaan pakkasesta.

Laitanpa nuo 1-vee mitat tuohon listaan vielä ja lähen taas etsimään meidän pikkutuholaista. Livahti taas tietty kiellettyihin paikkoihin!
 
hippu81'
16.2. (4.3.) Mandariini77 P, 47 cm, 3,070g, kakkonen
4kk 7340g 63cm, 6kk 8690g, 68cm

19.2. (3.3.) Mollie, T, 49 cm, 2770g, esikoinen, 4kk 5980g 61cm

20.2. (17.3.) Abbie 79, T, 45 cm, 1940g, esikoinen
1kk 49cm, 2910g, 2kk 53,5cm, 4125g, 3kk 1vko 58cm, 5085g, 4kk 59cm, 5685g, 5kk 62,5cm, 6490kg, 6kk 65,5cm, 7060g , 7kk 67,8cm, 7480g

23.2. (7.3.) Petshop, P, 50,5 cm, 3475g, kolmonen,
1kk 4380g, 52 cm, 2kk 5590g, 58 cm, 3kk 6350g, 61,8cm, 4kk 6760g, 64cm, 5kk 7270g, 65,5cm

3.3. (8.3.) Chili77, P, 49 cm, 3445g, esikoinen,
1kk 54cm ja 4490g, 2kk 60,5cm ja 6065g, 4kk 65,6cm ja 7860g, 5kk 67,8cm ja 8320g, 7kk 71cm ja 8600g. 1v 75,3cm ja 9950g.

3.3. (7.3.) Viivixx, P, 54 cm, 3300 g, kakkonen
5.3. (21.3.) Juulia 83, P, 48cm, 3010g, kakkonen
5.3. (9.3.) Lorete, T, 50cm, 3500g, esikoinen

7.3. (6.3.) hippu81, P, 49 cm, 2985g, esikoinen
1kk 52,5cm ja 4305g, 2kk 57,3cm ja 5885g, 3kk 61,8cm ja 6990g
4kk 64,1cm ja 7800g, 5kk 66,2cm ja 8500g, 6kk 68,1cm ja 9495g
8kk 70,4cm ja 10400g 1v 74,6cm ja 11185g

8.3. ensimmäinen89, P, 53 cm, 3446g, esikoinen
9.3. (12.3.) Myy-y,T, kakkonen

10.3. (21.3.) Pörrö75, T, 49cm, 3230g, esikoinen
1kk 50cm, 3655g 2kk 4770g

10.3. (17.3.) Sanna75, P, 53cm, 3980g, esikoinen

11.3. (8.3.) MillaLilla, P, 52 cm, 4030g, kakkonen
-2 kk 5530g ja 59,5cm 3kk 6880g 62,2cm 4kk 8140g ja 66cm
-5kk 8910g 68cm -6kk 10kg 70,6cm, 8kk 11320g 74cm,

11.3.(9.3.)Bulmitar,T, 52cm/3525g, esikoinen, 1,5 kk 4950 g/56 cm, 2kk 5650 g/58 cm, 3 kk 6540 g/61,5 cm, 4 kk 7450 g/64 cm, 5 kk 8540 g/68 cm, 6 kk 9060 g/68,5 cm, 8 kk 9890 g ja 73,2 cm

12.3.(7.3.)Raisa, P, 52cm, 4196g, kakkonen

14.3. (24.3.) AnuMK, P, 53cm, 3965g, esikoinen
5 vkoa 56cm, 5130g 2kk 60cm 6980g 3 kk 65 cm 7780g
4,5kk 68cm 8600g 5,5kk 70,6cm 9,2kg 6,5kk 71,1cm ja 9840g 8kk 10 440g ja 74cm

20.3. (12.3.) lusiina,P, 54cm, 4240g, kakkonen
1kk 60cm, 6040g, 2kk 64cm, 6900g, 3kk 67,5cm, 7600g, 4kk 68,5cm, 7780g, 5kk 71,8cm, 8200g

20.3. (26.3.) Hurttali, P 49cm, 2850g, esikoinen
24.3 (15.3) enskertalainen, P, 52cm, 3725g, esikoinen
25.3. (14.3.) emmaSH, T, 49cm, 3285g, esikoinen

27.3. (25.3.) elmeri77, T, 48cm, 3320g, kakkonen
1,5kk 56 cm, 4970 g, 4kk 62,5 cm, 7320 g, 5kk 66 cm, 8050 g

3.4. (18.3.) ilona, P, 53 cm, 4090g, esikoinen
2kk 61,5cm, 5640g, 3kk 64cm, 6280g, 4 kk 68cm, 7140g, 5kk 69cm 7455g
 
Mandariini77
Alkuperäinen kirjoittaja hippu81´;10468060:
Olipa upeita uutisia Mandariilta! Tosi mahtavaa. Jos oikein muistan niin esikoinenhan teillä oli pyörätuolissa ja pienemmällä oli sama ennuste?

Kyllä pitää paikkansa!
Oon vaan niin onnellinen, enkä uskalla sitä hehkuttaa, kun tillanne voi äkkiä muuttua.
Hän on niin reipas ja iloinen, syö hyvin ja nukkuu kokonaisia öitä. <3 En voisi enempää toivoa tilanteeseen nähden. Alamäki liikkumisen suhteen on kuitenkin tiedossa, mutta koska se alkaa, ei ole mitään ennustetta.

Terv. Mandariini77
 
Mandariini77
^Pitää kyllä vielä tarkentaa tuohon aikaisempaan viestiin, kun sen voi ymmärtää ainakin kahdella tapaa: että siitä olen onnellinen, että poika kävelee tukea vasten, vaikka ennuste oli ettei ikinä lähtisi kävelemään tai edes seisoisi!

Vähän on huonojakin uutisia, esikoinen joutuu isoon leikkaukseen vielä tämän kuun aikana. :´(

terv. Mandariini77
 
MillaLilla
16.2. (4.3.) Mandariini77 P, 47 cm, 3,070g, kakkonen
4kk 7340g 63cm, 6kk 8690g, 68cm

19.2. (3.3.) Mollie, T, 49 cm, 2770g, esikoinen, 4kk 5980g 61cm

20.2. (17.3.) Abbie 79, T, 45 cm, 1940g, esikoinen
1kk 49cm, 2910g, 2kk 53,5cm, 4125g, 3kk 1vko 58cm, 5085g, 4kk 59cm, 5685g, 5kk 62,5cm, 6490kg, 6kk 65,5cm, 7060g , 7kk 67,8cm, 7480g

23.2. (7.3.) Petshop, P, 50,5 cm, 3475g, kolmonen,
1kk 4380g, 52 cm, 2kk 5590g, 58 cm, 3kk 6350g, 61,8cm, 4kk 6760g, 64cm, 5kk 7270g, 65,5cm

3.3. (8.3.) Chili77, P, 49 cm, 3445g, esikoinen,
1kk 54cm ja 4490g, 2kk 60,5cm ja 6065g, 4kk 65,6cm ja 7860g, 5kk 67,8cm ja 8320g, 7kk 71cm ja 8600g. 1v 75,3cm ja 9950g.

3.3. (7.3.) Viivixx, P, 54 cm, 3300 g, kakkonen
5.3. (21.3.) Juulia 83, P, 48cm, 3010g, kakkonen
5.3. (9.3.) Lorete, T, 50cm, 3500g, esikoinen

7.3. (6.3.) hippu81, P, 49 cm, 2985g, esikoinen
1kk 52,5cm ja 4305g, 2kk 57,3cm ja 5885g, 3kk 61,8cm ja 6990g
4kk 64,1cm ja 7800g, 5kk 66,2cm ja 8500g, 6kk 68,1cm ja 9495g
8kk 70,4cm ja 10400g 1v 74,6cm ja 11185g

8.3. ensimmäinen89, P, 53 cm, 3446g, esikoinen
9.3. (12.3.) Myy-y,T, kakkonen

10.3. (21.3.) Pörrö75, T, 49cm, 3230g, esikoinen
1kk 50cm, 3655g 2kk 4770g

10.3. (17.3.) Sanna75, P, 53cm, 3980g, esikoinen

11.3. (8.3.) MillaLilla, P, 52 cm, 4030g, kakkonen
-2 kk 5530g ja 59,5cm 3kk 6880g 62,2cm 4kk 8140g ja 66cm
-5kk 8910g 68cm -6kk 10kg 70,6cm, 8kk 11320g 74cm,
-1v 12.1kg 78cm

11.3.(9.3.)Bulmitar,T, 52cm/3525g, esikoinen, 1,5 kk 4950 g/56 cm, 2kk 5650 g/58 cm, 3 kk 6540 g/61,5 cm, 4 kk 7450 g/64 cm, 5 kk 8540 g/68 cm, 6 kk 9060 g/68,5 cm, 8 kk 9890 g ja 73,2 cm

12.3.(7.3.)Raisa, P, 52cm, 4196g, kakkonen

14.3. (24.3.) AnuMK, P, 53cm, 3965g, esikoinen
5 vkoa 56cm, 5130g 2kk 60cm 6980g 3 kk 65 cm 7780g
4,5kk 68cm 8600g 5,5kk 70,6cm 9,2kg 6,5kk 71,1cm ja 9840g 8kk 10 440g ja 74cm

20.3. (12.3.) lusiina,P, 54cm, 4240g, kakkonen
1kk 60cm, 6040g, 2kk 64cm, 6900g, 3kk 67,5cm, 7600g, 4kk 68,5cm, 7780g, 5kk 71,8cm, 8200g

20.3. (26.3.) Hurttali, P 49cm, 2850g, esikoinen
24.3 (15.3) enskertalainen, P, 52cm, 3725g, esikoinen
25.3. (14.3.) emmaSH, T, 49cm, 3285g, esikoinen

27.3. (25.3.) elmeri77, T, 48cm, 3320g, kakkonen
1,5kk 56 cm, 4970 g, 4kk 62,5 cm, 7320 g, 5kk 66 cm, 8050 g

3.4. (18.3.) ilona, P, 53 cm, 4090g, esikoinen
2kk 61,5cm, 5640g, 3kk 64cm, 6280g, 4 kk 68cm, 7140g, 5kk 69cm 7455g

Mukava kuulla mandariinilta hyvistä uutisista!! Ja toisaalta ikävää kun on myös huolia :(
Toivottavasti leikkaus sujuu ongelmitta ja siitä on apua!!

Joko Hipun kanssa joku päivä treffattais?
Onko muita innokkaita treffaajia Oulun alueella??

On jo pitkään ollut tarkoitus kaivella lista ja muistella ketä kaikkia meitä olikaan täällä jännittämässä syntyneitä ja pienten elämän ensihetkiä.
Päivitin meidänkin pojan 1vee mitat listaan.

Meillä ollut vähän vaikeaa aina tuon nukkumisen suhteen ja vähän aikaa sitten meininki meni niin mahottomaksi, että piti ihan pysähtyä miettimään nukkumisasiat uusiksi. Enää ei nimittäin riittänyt, että pojalle laittoi tuttia suuhun tai nosti viereen. Vieressä nukkuessaankin poika oli todella levoton ja saattoi itksä ja kitistä kaksikin tuntia putkeen + muut lyhyemmät ajat. Joskus yöllä nousin ja menin alakertaan katsomaan telkkaria kun en jaksanut enää taistella sängyssä. Telkkarin eteen sylissä sitten rauhoittui aina lopulta.
Eli siis ihan höpöksi meni tämä homma. Esikoisen kanssa kun kaikki on toiminut aina kuin unelma (kuopukseen verrattuna)...

Nyt sitten on unikoulua toteutettu vajaa kaksi viikkoa. Illalla iltapalan jälkeen maidolle omaan huoneeseen ja sitten sänkyyn. Yleensä itkee ja raivoaa sänkyyn jouduttuaan. Minä istun pinnasängyn vieressä välillä silitellen ja välillä takaisin makuulle laittaen. Välillä käytännössä nukahtaa itkuunsa ja välillä kerkeää väsyä ja rauhoittua niin, että nukahtaa rauhallisena. Yöllä saa kuitenkin juosta useita kertoja tuttia laittamassa tai rauhoittelemassa. Enää ei kuitenkaan tarvi nostaa pois. Enkä tietystikkään enää mitään ylimääräisiä palveluja yöllä tarkoilekkaan. Aamulla ollaan sitten ylhäällä ennen kukonlaulua ja ensimmäisillä päikyillä ysin aikaan. Toivottavasti tämä jossain vaiheessa helpottaa. Pitäis saada rytmi semmoiseksi, että nukkuis vain yhdet päikkärit, lounaan jälkeen eli n. klo. 11:30. Mutta ei se oikein onnistu kun toinen on jo ihan sippi yhdeksän-kymmenen väliin..

Putkituksen kontrollissa näytti, että toinen putki on vähän tukkeutunut ja pitää käydä uudessa kontrollissa kuukauden päästä. Muuten oli hyvin asiat siellä.

Poika otti ensi askeleet viime torstaina. Tosi varovainen on liikkumisen suhteen. Tukea vasten kyllä on mennyt jo pitkät ajat. Kiipeilemään ei onneksi ole kovin innostunut, pääse äiti vähän helpommalla. Ulkoilusta poika nauttii ihan älyttömästi ja kaikesta muustakin kulkemisesta. Tuntuu, että kotona vain kitistään kun ei äiti kerkeä tarpeeksi leikkimään ja virikkeitä keksimään. Mutta pakko se vaan on tehdä ruokaa ja laittaa tiskejä ja pyykkiä, kun täällä asuu muitakin kuin 1vee pikkuinen terroristi-poika :)

Ruoka pojalle maistuu hyvin ja syökin oikeastaan kaikkea mitä muutkin. Tänään mm rössypotut meni alas, että heilahti.

Meno menee nyt niin villiksi, että pitää lopettaa ja alkaa puuron keittoon.
Moikat!!!!
 
Abbie79
16.2. (4.3.) Mandariini77 P, 47 cm, 3,070g, kakkonen
4kk 7340g 63cm, 6kk 8690g, 68cm

19.2. (3.3.) Mollie, T, 49 cm, 2770g, esikoinen, 4kk 5980g 61cm

20.2. (17.3.) Abbie 79, T, 45 cm, 1940g, esikoinen
1kk 49cm, 2910g, 2kk 53,5cm, 4125g, 3kk 1vko 58cm, 5085g, 4kk 59cm, 5685g, 5kk 62,5cm, 6490kg, 6kk 65,5cm, 7060g , 7kk 67,8cm, 7480g, 1v 74cm 8340g

23.2. (7.3.) Petshop, P, 50,5 cm, 3475g, kolmonen,
1kk 4380g, 52 cm, 2kk 5590g, 58 cm, 3kk 6350g, 61,8cm, 4kk 6760g, 64cm, 5kk 7270g, 65,5cm

3.3. (8.3.) Chili77, P, 49 cm, 3445g, esikoinen,
1kk 54cm ja 4490g, 2kk 60,5cm ja 6065g, 4kk 65,6cm ja 7860g, 5kk 67,8cm ja 8320g, 7kk 71cm ja 8600g. 1v 75,3cm ja 9950g.

3.3. (7.3.) Viivixx, P, 54 cm, 3300 g, kakkonen
5.3. (21.3.) Juulia 83, P, 48cm, 3010g, kakkonen
5.3. (9.3.) Lorete, T, 50cm, 3500g, esikoinen

7.3. (6.3.) hippu81, P, 49 cm, 2985g, esikoinen
1kk 52,5cm ja 4305g, 2kk 57,3cm ja 5885g, 3kk 61,8cm ja 6990g
4kk 64,1cm ja 7800g, 5kk 66,2cm ja 8500g, 6kk 68,1cm ja 9495g
8kk 70,4cm ja 10400g 1v 74,6cm ja 11185g

8.3. ensimmäinen89, P, 53 cm, 3446g, esikoinen
9.3. (12.3.) Myy-y,T, kakkonen

10.3. (21.3.) Pörrö75, T, 49cm, 3230g, esikoinen
1kk 50cm, 3655g 2kk 4770g

10.3. (17.3.) Sanna75, P, 53cm, 3980g, esikoinen

11.3. (8.3.) MillaLilla, P, 52 cm, 4030g, kakkonen
-2 kk 5530g ja 59,5cm 3kk 6880g 62,2cm 4kk 8140g ja 66cm
-5kk 8910g 68cm -6kk 10kg 70,6cm, 8kk 11320g 74cm,
-1v 12.1kg 78cm

11.3.(9.3.)Bulmitar,T, 52cm/3525g, esikoinen, 1,5 kk 4950 g/56 cm, 2kk 5650 g/58 cm, 3 kk 6540 g/61,5 cm, 4 kk 7450 g/64 cm, 5 kk 8540 g/68 cm, 6 kk 9060 g/68,5 cm, 8 kk 9890 g ja 73,2 cm

12.3.(7.3.)Raisa, P, 52cm, 4196g, kakkonen

14.3. (24.3.) AnuMK, P, 53cm, 3965g, esikoinen
5 vkoa 56cm, 5130g 2kk 60cm 6980g 3 kk 65 cm 7780g
4,5kk 68cm 8600g 5,5kk 70,6cm 9,2kg 6,5kk 71,1cm ja 9840g 8kk 10 440g ja 74cm

20.3. (12.3.) lusiina,P, 54cm, 4240g, kakkonen
1kk 60cm, 6040g, 2kk 64cm, 6900g, 3kk 67,5cm, 7600g, 4kk 68,5cm, 7780g, 5kk 71,8cm, 8200g

20.3. (26.3.) Hurttali, P 49cm, 2850g, esikoinen
24.3 (15.3) enskertalainen, P, 52cm, 3725g, esikoinen
25.3. (14.3.) emmaSH, T, 49cm, 3285g, esikoinen

27.3. (25.3.) elmeri77, T, 48cm, 3320g, kakkonen
1,5kk 56 cm, 4970 g, 4kk 62,5 cm, 7320 g, 5kk 66 cm, 8050 g

3.4. (18.3.) ilona, P, 53 cm, 4090g, esikoinen
2kk 61,5cm, 5640g, 3kk 64cm, 6280g, 4 kk 68cm, 7140g, 5kk 69cm 7455g


Noin nyt on meidänki 1v mitat täällä. Hyvin on neitokainen kasvanu, hoikka tyttö vaikka syö tosi hyvin, on vaan todella liikkuvaista sorttia. Tällä viikolla oppi kiipeämään sohvalle eli vahdittavaa riittää. Tukea vasten kävelee ja varpaillaan, pitänee kohta kysellä apuja.

Täällä kans nukkuminen aika huonolla tolalla, äidillä varsinkin. Edelleen heräilee pahimmillaan tunnin välein ja tuttia saa laitella joka kerta. Että symppaan MillaLillaa! Alotin työt tän kuun alussa ja rankkaa on niinä aamuina kun yöllä on saanu unta yht. 4 tuntia kahdessa tai kolmessa osassa... Sovin töissä työnkuvan muutoksesta ja työajan lyhentämisestä, kunhan nyt pääsis töihinki välillä! Viime viikolla leikattiin tytöltä ne kuuluisat fistelit kaulasta ja koko viikko oltiin kotona ja tääkin viikko ollaan kotona kun meikä vuorostaan kipee. Mua pidetään ihan hyödyttömänä... Itsesäälissä tulee kieriskeltyä :)

Päiväkodissa siis alotti tyttönen ja todella hienosti on menny! Päivärytmi on tasaantunu ja ruoka alkanu upota todella hyvin. Kertaakaan ei oo itkeny kun oon jättäny pienen hoitotädin syliin ja itelle on jääny hyvä fiilis lähtee töihin. Ja kehuvat kuinka hienosti on menny, nopeesti tottui ja nyt jo häärää ja leikkii itekseenki. Kotona on kyl aika väsy ja kieriskelee lattialla kesken leikkien, ihana hassu :) Joka päivä tuntuu keksivän uusia juttuja ja esiintyy mielellään, ja kuvia pitää ottaa paljon!

Jee ens viikolla vihdoin isukki tulee kotiin ja yh-arki päättyy! Saas nähdä tunnistaako pikkuneiti iskää. Kuvia ollaan katottu joka päivä ja puhuttu puhelimessa että muistais äänen. Vaikka usein tuntuu olevat kiinnostuneempi puhelimesta kun iskän jutuista :D Muutenkin aikamoinen nörtti ja lempilelut on kaukosäädin ja käyttökelvoton miniläppäri. Ja kaukon pitää olla käytössä, muuten ei käy... Selitä siinä sitte et "äiti tahtoo kattoo tätä ohjelmaa, annapas tänne se kauko" ja toinen konttaa karkuun minkä kerkiää ja samalla onnistuu painelemaan niitä näppäimiä niin et koko vekotin menee juntturaan.

Kiva kun jengi oli innostunu kirjottelemaan! Kiva lukea kuulumisia ja muistella vuoden takaisia tapahtumia. Onnea kaikille ihanille 1-vuotiaille! Mandariinille erityisonnittelut :)
 
AnuMK
Monetko päikkärit teillä nukutaan ja monelta herätään aamula ja monelta illalla nukkumaan?

tehääs tämmönen gallup kun mä en tiiä miten alkas tuota yösyöntiä koittaa poies..

Meillä: herätys noin 7.30
ekat päikyt noin 9.30 alkaen parisen tuntia
tokat päikyt noin 14 alkaen parisen tuntia
yöunille noin 21.00
Eka pullonvaatiminen noin 23.30
Noin 4.00 otetaan keskelle ku ei tiiä mitä haluaa, yleensä annetaan myös maitoo niin rauhottuu

eli edelleen vähintään kerran, monesti kaks kertaa yössä pitää kaverille antaa maitoo..ei oo kokeiltu kauanko pitäs rauhotella ja huudattaa jos pelkkää tutia annettas ku on annettu siis suosiolla maitoo. Maitomäärä tosin selkeesti vähenemään päin eli onko tää nyt sitte vaan tapa vai onko kaverilla nälkä yöllä?

Päivisin poika ei edelleenkään juo oikeestaan mitään paitsi maitoo ku rupee nukkuu. vesi yök, mehu yök, maitokin yök jos ei nukkumisrituaalit eli eihän haluu maitoo yöllä ku päivällä ei "saa" nestettä???

Oon lisänny pojan päiväsyöttöjä, siis en kertoja vaan määrää mut toistaseks ei auta, paitsi onko se vaikuttanut siihen et maitomäärä yöllä pienempi aina kerralla?

Jostain kuulin et jos sais yksille päikyille pojan ni saattas yön nukkua putkeen..sitä kokeiltiin tänään mut poika jakso valvoo 12een ja nukku sen reilun tunnin minkä yleensä heti aamusta..eli pakko oli nukuttaa toiset päikyt iltapäivällä..

"valitanko" turhasta vai pitäskö olla ilonen et yöt menee noinkin hyvin ja nukkuu kahet hyvät päikkärit? siis en valitakkaa et oisin väsyny tai ettei ois aikaa päivisin..kyselen siks etten oikei tiiä et kuulusko ton ikäsen jo vetästä yöunet heräämättä?!?!

kiitosta :)
 
Abbie79
AnuMk:lle oma mielipide, samoja juttuja ihmettelin itekkin taannoin. Tohon yösyöntiin sain jokapuolelta saman vastauksen eli 1-vuotias (jo puolivuotiaskin!) pitäis pärjätä ilman yösyöttöä. Ja heräily tietty aika yksilöllistä, mut periaatteessa ei kai enää nälkään herää vaan on tapana herätä ja vaatia maitoa. Tai mistäs mä teidän tapauksessa tiedän :) meillä tyttö heräs kun oli tapana ja sitte vaan lopetin maidon antamisen kun sitä meni vaan 50-100ml (ennen 150ml kerralla). Tuttia vaan suuhun ja rauhoittui aika nopeesti, tassuttelua ja nallea kainaloon ja uni tuli vähän ajan päästä. Jos kovasti itki eikä rauhottunu, annoin sit maitoa mut kovin montaa kertaa ei tohon tarvinnu sortua. Ja nyt kun illalla ennen nukkumaanmenoa menee 2dl puuroa ja sängyssä viel desin verran velliä ni nälkä on vasta aamulla. Ja ruokarytmiä piti säätää kovasti kohdalleen ja sekin auttoi osaltaan et iltaa kohti tuhdimpaa sapuskaa ja ruuan kanssa maitoa eikä enää erikseen maitovälipalaa. Maitoa meillä menee oikeestaan eniten vellinä aamupalana ja sit ruuan kans vaihtelevasti. Tässä viel meidän päivä:

klo 7 herää, velliä
klo 8.30-10 aamupäikyt (vaan kotona, päiväkodissa valvoo kunnes päikkäriaika)
klo 13 toiset päikyt, jos lyhyet nukkuu viel yhdet pikkutirsat n. klo 17
klo 20-21 yöunille (ei varsinaisia yöheräilyjä, itkee unissaan enemmän tai vähemmän)

Päiväkodissa päikyt klo 12-14 ja pihalla nukkuu viel klo 16-17 mut illalla on tosi väsyny. En mä ainakaan väkisin koittas venyttää pois päikkyjä jos tuntuu ne tarvittevan, meillä ainakin tuloksena kiukkunen ja lopulta yönsä huonosti nukkuva taariainen. Kannattaa varmaan kokeilla miten menee jos ei vaan anna maitoa yöllä ja antaa päivällä nukkua normaalisti, tai vois koittaa venyttää pikkuhiljaa pidemmäks millon antaa maitoa, jospa sit ei enää kohta vaadi ollenkaan. Eikä mun mielestä väkisin tarvis ees päästä eroon yöllisistä maitotuokioista, jos vaan ite jaksaa herätä, mut mun mielipide vaan. En tiedä onko näistä mun jorinoista apua, mut itekin aika pitkään näitten uni- ja maitojuttujen kaa painiskelleena tiedän kuinka hankalaa voi olla. Tsemppiä!
 
MillaLilla
Ihan pikapikaa vastailen ennen nukuttamisrumbaa..

Meillä siis tuoss 8-10kk iässä (en muista enää tarkkaan) vierotettiin yömaidosta vesipullolla. Ruoan kanssa on saanut aina nokkamukista vettä. Ja ennen päikkäreitä pullosta maidon tai joskus välipalajuomaksi myös. Nyt olen ajatellut siirtää juomiset toisinpäin, että ruoalla maitoa ja janojuomaksi vettä ja mahdollisesti jo ilman pulloa. Ennen yöunia on siis sylissä ja saa maitoa pullosta ja sen jälkeen siirrän sänkyyn vielä hereillä ollessa.

Yöunille rauhoitutaan n. klo 20:30 ja nukkumaan "yleensä" alkaa 21:00 (riippuu paljon illasta mennäänkö itkun kanssa vai.. Nyt unikoulu jne alkanut jo hieman toimimaan.) Aamulla ollaan ylhäällä jo viimeistään 06:30. Eka päikyt klo 09:15, nukkuu 1-2h . Toiset päikyt nukkuu n. klo. 13:30 ja nukkuu ekoista päikyistä riippuen 45min-1,5h.

Minä myös haluaisin siirtyä yksiin päikkäreihin , mutta vielä se tuntuu mahdottomalta.. Ois mahtavaa saada tenavat yhtä aikaa päikkäreille. Sais ittekki nukahtaa. Monesti kyllä saan kikkailtua esikoisen päikyt noinkin pitkään, että saan hetken levähtää.

Näin siis meillä tällä hetkellä :)
Nyt pitää mennä! taas yh äitinä täällä nääs...
 

Yhteistyössä